1v Jahreswagen = uusi - 10000 Euroa!!!

Valoa/kansalle

Laskelmia vuoden ikäisten autojen hintaeroista Saksassa ja Suomessa

Tein laskelmia siitä kuinka paljon edullisemmaksi tulee vähän käytetyn auton hankinta Saksasta verrattuna uuden ostamiseen Suomesta. Laskelmiin valitsin muutaman vähäpäästöisen dieselfarmarin, joille on paljon kysyntää perheautoina. Aiemmin nämä dieselfarkut ovat olleet selvästi ylihinnoiteltuja Suomessa ja niin ne ovat vieläkin.

Näiden dieselfarkkujen osalta tuonti on entistä kannattavampaa selvästi alentuneen veroprosentin myötä. Aiemmin yleisprosenttina diesel-autoille oli huikeat 30% ja viime vuosina se on ollut 25% luokkaa. Vuoden vaihteen jälkeen diesel-autoja saa tuotua maahan 16-20% verolla verotusarvosta.

Käytettynä maahantuonti tulee kasvamaan voimakkaasti ja maahan alkaa virrata parin vuoden ikäisiä diesel-autoja suuria määriä. Aiemmin niitä ei ole kannattanut tuoda niin selvästi johtuen tuonnintorppauveroista.

Tiivistetelmänä mainittakoon että vuoden ikäisen diesel auton saa hankittua Saksasta keskimäärin 10700 euroa halvemmalla kuin vastaavan uuden ostamalla Suomesta.

Taulukossa 1 on esitelty muutama dieselkäyttöinen automalli, joiden CO2 päästöt ovat 160 g/km tai sen alle. Laskelmat tein farmarikorimalleilla ja pienimmillä dieselmoottoreilla ko. malliin. Varustelutaso on useimmiten perustasoa.

Taulukko 1. Laskennassa käytettyjä automalleja
Merkki Malli Tarkennus uusi hinta vanha hinta
Audi A4 Avant 1.9 TDI 35850 40350
BMW 318d Touring 38000 43950
BMW 320d Touring 43000 49450
Fiat Croma Comf. Wagon 1.9 JTD 120 26990 30990
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Wagon 21500 25670
Honda Accord 2.2i-CTDi Sport Tourer 32300 36900
Jaguar X-Type 2.0 D Estate Business Exclusive 37950 42400
Opel Astra 1.9 CDTI Wagon Enjoy 25150 27800
Peugeot 307 Wagon Olympia 1.6 HDi 90 22490 25990
Peugeot 407 SW 1.6 HDi 110 Olympia 27490 31600
Saab 9-3 SportCombi1.9 TiD Linear PF 33380 38450
Seat Altea XL 1.9 TDI Reference 22610 26200
Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Amb. 23990 29340
Toyota Corolla 1.4 D 90 Terra Wagon 22050 25420
Toyota Avensis 2.0 D 126 Terra Wagon 30500 34600
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI Luxline 29220 33760
Volvo V50 1.6D 27100 33800

Yllä olevassa taulukossa on ensimmäisessä hintasarakkeessa ko. mallin hinta vuoden 2008 alussa (viite 1) ja sen jälkeen on hinta mikä oli 2007 vuoden kesällä (viite 2).

(Hintoja tarkemmin tutkimalla voi havaita sen seikan, että hintoja nostettiin hieman ennen kuin autoveron alennuksesta tiedotettiin, jotta saataisiin mahdollisimman suuria euromääräisiä alennuksia mainostettua). Taulukon 1 uusia hintoja käytetään vertailuhintoina Jahreswageneiden hinnoille.

Taulukon 2 takaisinlaskentakertoimen avulla saadaan selville mitä kyseinen auto tulee maksamamaan veroineen Suomessa. Elvittömän takaisinlaskentakaavan perustelut löytyvät viitteestä 3. Vero ostohinnasta sarakkeen arvo tarkoittaa sitä takaisinlaskentakaavalla saatua veroprosenttia, joka tarvitsee maksaa syrjimättömässä verotuksessa ostohinnasta.

Taulukko 2. Veroprosentit ja takaisinlaskentakerroin
Merkki Malli Co2 Vero % Vero ostohinnasta
Audi A4 154 19,4 24%
BMW 318d Touring 155 19,5 24%
BMW 320d Touring 158 19,8 25%
Citroën C5 145 18,5 23%
Fiat Croma 160 20 25%
Ford Focus 125 16,5 20%
Honda Accord 155 19,5 24%
Jaguar X-Type 154 19,4 24%
Opel Astra 159 19,9 25%
Peugeot 307 131 17,1 21%
Peugeot 407 148 18,8 23%
Saab 9-3 149 18,9 23%
Seat Altea XL 145 18,5 23%
Skoda Octavia 138 17,8 22%
Toyota Corolla 128 16,8 20%
Toyota Avensis 149 18,9 23%
Volkswagen Passat 157 19,7 25%
Volvo V50 132 17,2 21%

Esimerkki: Audin veroprosentti on 19,4. Syrjimätön verotaso saadaan selville laskemalla: 0,194/(1-0,194) = 0,24 = 24%.

Ostohinnan ollessa 17588 euroa tulee sen perusteella veroa takaisinlaskennalla ostohinnasta 0,24 * 17588 = 4226 euroa.

Kokonaishinnaksi autolle tulee 17588 4226 = 21814 euroa.

Tarkastus:

Verotusarvo on 21814 EUR, jonka perusteella veron määräksi tulee 19,4% veroprosentilla:

21814EUR * 0,194 = 4232 EUR

21814 - 4232 = 17582 joka vastaa ostohintaa. MOT.

(Pieniä euromääräisiä eroja on tuossa laskelmassa johtuen pyöristysvirheistä, Excel laskee useamman merkitsevän numeron perusteella ja itse käytin vain kolmea merkitsevää numeroa)

Taulukkoon 3 on laskettu hinta Suomessa syrjimättömillä veroilla vastaavalla tavalla Saksan hinnan perusteella. Autot ovat vuoden ikäisiä ja niillä on ajettu 30 000 km. Ostohinnat on selvitetty DAT palvelun avulla (viite 4)

Taulukko 3. Ostohinnat Saksassa ja hinnat veroineen
Merkki Malli Saksan hinta yhteensä
Audi A4 17588 21821
BMW 318d Touring 20085 24950
BMW 320d Touring 21998 27429
Citroën C5 11956 14670
Fiat Croma 14289 17861
Ford Focus 10873 13022
Honda Accord 17121 21268
Jaguar X-Type 18602 23079
Opel Astra 10564 13189
Peugeot 307 12769 15403
Peugeot 407 14319 17634
Saab 9-3 17282 21309
Seat Altea XL 12574 15428
Skoda Octavia 13269 16142
Toyota Corolla 10873 13069
Toyota Avensis 15305 18872
Volkswagen Passat 16265 20255
Volvo V50 13904 16792

Taulukko 4. Jahreswagenin hintaero uuteen
Merkki Malli hintaero
Audi A4 14029
BMW 318d Touring 13050
BMW 320d Touring 15571
Fiat Croma 9129
Ford Focus 8478
Honda Accord 11032
Jaguar X-Type 14871
Opel Astra 11961
Peugeot 307 7087
Peugeot 407 9856
Saab 9-3 12071
Seat Altea XL 7182
Skoda Octavia 7848
Toyota Corolla 8981
Toyota Avensis 11628
Volkswagen Passat 8965
Volvo V50 10308

Keskimäärin hintaero on noin 10700 euroa!

Lähteet, joiden perusteella kukin voi itse varmistaa asian oikeellisuuden.

Viite 1:
Uusien autojen uudet hinnat ovat tuulilasin sivulta:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=145786

Viite 2:
Uusien aikaisemmat hinnat on autoalan propagandakeskuksen taulukosta.
http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?pid=54297

Viite 3:
Verojen laskemisessa käytettyjen kaavojen perustelut löytyvät täältä
Tuulilasi.fi / Auto ja verotus / Takaisinlaskenta ilman elviä
http://keskustelut.a-lehdet.fi/tuulilasi/topic_show.pl?pid=55855#pid55855

Viite 4:
Käytettyjen autojen hintataso Saksassa on arvioitu dat palvelun avulla:
http://www.dat.de/

24

2756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja spammi

      jatkuu.
      Vuodenvaihteen jälkeen tuo vuoden vanha onkin jo kaksi vuotta vanha...
      Lisää se Alv jo tuohon laskelmaan.

      • Valitusta valituksen perään

        Laittomasti perityt alvit/elvit tulevat aikanaan takaisin ja muutenkin uskon saman oikeusrumban jatkuva, Mutta vaikka erot eivät olisikaan ihan noin suuria, niin kauppamatematiikkaa osaava ostaa yhä suuremmalla varmuudella Saksasta.


      • avaus takaisin

        Hyvä kun joku jaksaa nähdä vaivaa ja selvitellä oikeita hintoja. Ja samalla sivistää tätä harhaan johdettua kansaa.

        Mukava lueskella kun autokauppiaat yksimielisesti ampuu aloitusta alas. Tekee ilmeisesti kipeää.


        Jos vuosimalliin mennään, niin Suomessa käytetään systemaattisesti pienempää. (auton vuosimalli, ensirekiseröinti päivämäärä) Saksassa se on aina ensirekisteröitipäivä.

        Saksasta ostettaessa voi katsoa loppuvuoden mallin (pikkaisen vanhemmissa). Ja saa parhaimmillaan puolitoista vuotta "ilmaista ajoaikaa", suhteessa auton vuosimalliin.


    • hesse1

      DAT-hinnat ovat autoliikkeiden sisäänostohintoja, todelliseen hintatasoon voi tutustua vaikka mobilesta. Kun vielä verot lasketaan optimistisesti, ollaan aika kaukana toteutuvasta hinnasta.

      Jahreswagenit ovat yleensä firmojen työsuhdeautoja, halvimmat todellisia karvalakkimalleja. Penkinlämmittimet voi saada, mutta ei yleensä lampunpesimiä.

      • tämä vertailu

        Verrataan vanhaa käytettyä autoa uuteen...
        Saa niitä vuoden vanhoja täältäkin, joten sopisi vertailla vastaavaan.
        (Vertailu näyttää hyvältä, mutta kun muistaa se paljonko uuden auton arvo tippuu ekana vuotena).


      • se auton
        tämä vertailu kirjoitti:

        Verrataan vanhaa käytettyä autoa uuteen...
        Saa niitä vuoden vanhoja täältäkin, joten sopisi vertailla vastaavaan.
        (Vertailu näyttää hyvältä, mutta kun muistaa se paljonko uuden auton arvo tippuu ekana vuotena).

        arvo SUOMESSA tippuu ekana vuotena verottajan ja autokaupan mielestä? Meillähän kotimaiset "jahreswagenit" ovat yleisesti samanhintaisia tai kalliimpia kuin uudet käyttämättömät. Miksi muuten loppukuluttaja ei voisi verrata vähän käytettyä uuteen, kun kerran tulli ja autokauppakin niin tekee?


      • hyvä se vertailu
        tämä vertailu kirjoitti:

        Verrataan vanhaa käytettyä autoa uuteen...
        Saa niitä vuoden vanhoja täältäkin, joten sopisi vertailla vastaavaan.
        (Vertailu näyttää hyvältä, mutta kun muistaa se paljonko uuden auton arvo tippuu ekana vuotena).

        virallisen totuuden virkailija?
        Yksi silmiinpistävimmistä eroista mikä todistaa tämän maan systeemien mädännäisyyden on juuri tämä ensimmäisen vuoden, parin aikana tapahtuva auton arvon aleneminen. Neuvostosuomen suojatuilla sisämarkkinoilla tuo arvon alenema on epänormaalin pieni VAPAISIIN ja toimiviin markkinoihin verrattuna.
        Onhan sen arvo laskettukin, eli on n. 1,4 miljardia €uroa/vuosi tulonsiirtoa köyhemmiltä rikkaammille, siis parin vuoden välein uuteen vaihtaville.


      • naureskelija
        se auton kirjoitti:

        arvo SUOMESSA tippuu ekana vuotena verottajan ja autokaupan mielestä? Meillähän kotimaiset "jahreswagenit" ovat yleisesti samanhintaisia tai kalliimpia kuin uudet käyttämättömät. Miksi muuten loppukuluttaja ei voisi verrata vähän käytettyä uuteen, kun kerran tulli ja autokauppakin niin tekee?

        Tuo on totta että vuoden vanha maksaa täällä lähes uuden verran jos ei enemmän, perusteluksi moni sanoo että siinä on varusteita ja talvirenkaatkin!
        Paskat, käytetyssä ei varusteet paljoa hintaa tee.


    • hesse1

      Esimerkiksi 2006 mallisen Passat Variant 1,9 TDI dieselin realistinen pyyntihinta Saksassa on mobile.de mukaan noin 19 000 euroa. Siitä hiukan tingitään, mutta toisaalta on myös kuluja, joten Suomeen tultaessa on rahaa kulunut 19k.

      CO2-päästöt 151 g/km, veroprosentti 19,1. Jos vastaava Suomessa maksaisi 25k, olisi vero ja elvi pyöreästi 6000 euroa, eli oltaisiin Suomen hinnassa . Uuteen verrattuna säästetään 5k, eli puolet luvatusta.

      Kannattaako lähteä hakemaan? Ehkä. Mobile näytti Saksassa 573 autoa (joista suurin osa kalliinpia kuin 19k), joten valikoimaa on enemmän. Autoilla on ajettu vähemmän ja paremmilla teillä. Joitakin Suomi-varusteita voi puuttua (lampun pesurit, vararengas, lämmitetyt penkit ja pissapojan suuttimet). Päätä itse.

      Elvi-uskovaiset voisivat ruveta ostamaan jo nyt palautuksia esim. 10% alennuksella, niin saataisiin tuotiauton hinta heti selville.

      • maailmasta lopu!

        Pikkaisen harhaanjohtavasti kirjoitettu, kuka vedättää ja ketä? siis yrittää...

        farkku passatti, diesel, 2006 ja uudemmat
        mobilesta
        7536 kpl
        seitsäntuhattaviisisataakolmekymmentäkuusi!

        19000e passatti Mobile sivulla7, sialla126.
        Hinnat alkaen n.15000e

        Ai Suomi varusteita puuttuu, xenoneissa lakisääteiset pesurit. Laskisit ennemmin, mitä varusteita tuontiautossa on enemmän.

        Miksi lampunpesimet ja pissapojan suuttimet PITÄÄ MAINITA ERIKSEEN? :)


      • läheskään kaikissa
        maailmasta lopu! kirjoitti:

        Pikkaisen harhaanjohtavasti kirjoitettu, kuka vedättää ja ketä? siis yrittää...

        farkku passatti, diesel, 2006 ja uudemmat
        mobilesta
        7536 kpl
        seitsäntuhattaviisisataakolmekymmentäkuusi!

        19000e passatti Mobile sivulla7, sialla126.
        Hinnat alkaen n.15000e

        Ai Suomi varusteita puuttuu, xenoneissa lakisääteiset pesurit. Laskisit ennemmin, mitä varusteita tuontiautossa on enemmän.

        Miksi lampunpesimet ja pissapojan suuttimet PITÄÄ MAINITA ERIKSEEN? :)

        ole Xenoneita ja penkinlämmittimetkään eivät ole mikään itsestäänselvyys. Sama juttu lämmitettävien pesunestesuuttimien kanssa. Kas kun et sanonut että joo, Passatti maksaa Saksassa 15 tonnia. Tuossa oli viisaasti ohitettu halvimmat romut ja valittu esimerkiksi auto jonka voisi jo kuvitella hankkivansa ilman älytöntä riskiä vaikka halvimmasta päästähän sekin on. No, halvintahan suomalainen aina etsii- ja paskaa ostaa.


      • on penkinlämmittimet
        läheskään kaikissa kirjoitti:

        ole Xenoneita ja penkinlämmittimetkään eivät ole mikään itsestäänselvyys. Sama juttu lämmitettävien pesunestesuuttimien kanssa. Kas kun et sanonut että joo, Passatti maksaa Saksassa 15 tonnia. Tuossa oli viisaasti ohitettu halvimmat romut ja valittu esimerkiksi auto jonka voisi jo kuvitella hankkivansa ilman älytöntä riskiä vaikka halvimmasta päästähän sekin on. No, halvintahan suomalainen aina etsii- ja paskaa ostaa.

        kaikkiaan 7551kpl
        penkin lämmmittimellä 5213kpl

        eli ihan omassa harkinnassa, millaisen auton haluaa tuoda. muiden ominaisuuksien vertailu vaatii enemmän työtä...

        lainaus:
        "Tuossa oli viisaasti ohitettu halvimmat romut"

        Aika rohkea tulkinta, Suomiauto kauppiaalta! :) Suomalaisen merkkiliikkeen autoista 90% on sellaisia, joita Saksalainen merkkiliike EI OTA EDES MYYNTIIN!


      • hesse1
        maailmasta lopu! kirjoitti:

        Pikkaisen harhaanjohtavasti kirjoitettu, kuka vedättää ja ketä? siis yrittää...

        farkku passatti, diesel, 2006 ja uudemmat
        mobilesta
        7536 kpl
        seitsäntuhattaviisisataakolmekymmentäkuusi!

        19000e passatti Mobile sivulla7, sialla126.
        Hinnat alkaen n.15000e

        Ai Suomi varusteita puuttuu, xenoneissa lakisääteiset pesurit. Laskisit ennemmin, mitä varusteita tuontiautossa on enemmän.

        Miksi lampunpesimet ja pissapojan suuttimet PITÄÄ MAINITA ERIKSEEN? :)

        Oli siis puhe vuoden 2006 1,9 TDI Passatista, joista lähes 19000 hintaiset löytyvät jo sivulta 1.

        Lampunpesimet ja pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa, mutta eivät Saksassa. Handsfree on Saksassa Passatissa yleinen, mitä Suomi-autoon ei taida edes saada.

        Saksalaiset osaavat hinnoitella autonsa, 15000 Passatti on joko sen arvoinen, jolloin köyhän ei romua kannata ostaa. Tai jos on "erikoistarjous", niin joku toinen on sen jo ehtinyt ostaa.


      • hesse1
        on penkinlämmittimet kirjoitti:

        kaikkiaan 7551kpl
        penkin lämmmittimellä 5213kpl

        eli ihan omassa harkinnassa, millaisen auton haluaa tuoda. muiden ominaisuuksien vertailu vaatii enemmän työtä...

        lainaus:
        "Tuossa oli viisaasti ohitettu halvimmat romut"

        Aika rohkea tulkinta, Suomiauto kauppiaalta! :) Suomalaisen merkkiliikkeen autoista 90% on sellaisia, joita Saksalainen merkkiliike EI OTA EDES MYYNTIIN!

        Suurimmassa osassa Passatteja on Business-paketti, johon penkinlämmittimet kuuluvat, mutta vakiona ne eivät ole, joten asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

        Merkkiliikkeessä ei tosiaan Saksassa ole nykyisin juurikaan yli 2-3 vuotta vanhoja tai yli 100000 ajettuja. Heillä on kahden vuoden vastuu luovutushetkellä olleista vioista, josta 6 kk ilman asiakkan näyttövastuuta.


      • Kuivaa faktaa
        hesse1 kirjoitti:

        Oli siis puhe vuoden 2006 1,9 TDI Passatista, joista lähes 19000 hintaiset löytyvät jo sivulta 1.

        Lampunpesimet ja pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa, mutta eivät Saksassa. Handsfree on Saksassa Passatissa yleinen, mitä Suomi-autoon ei taida edes saada.

        Saksalaiset osaavat hinnoitella autonsa, 15000 Passatti on joko sen arvoinen, jolloin köyhän ei romua kannata ostaa. Tai jos on "erikoistarjous", niin joku toinen on sen jo ehtinyt ostaa.

        Näiden tunnekuohuisten ja haavemaailmoissa elävien joukossa nimimerkki hesse1 on virkistävä poikkeus. Selvää asiaa selvästi esitettynä.

        Ja sekös näitä tunnekuohuisia ärsyttää. Oli miten oli, isot kiitokset asiallisista kirjoituksista nimimerkille hesse1.


      • hesse1
        hesse1 kirjoitti:

        Oli siis puhe vuoden 2006 1,9 TDI Passatista, joista lähes 19000 hintaiset löytyvät jo sivulta 1.

        Lampunpesimet ja pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa, mutta eivät Saksassa. Handsfree on Saksassa Passatissa yleinen, mitä Suomi-autoon ei taida edes saada.

        Saksalaiset osaavat hinnoitella autonsa, 15000 Passatti on joko sen arvoinen, jolloin köyhän ei romua kannata ostaa. Tai jos on "erikoistarjous", niin joku toinen on sen jo ehtinyt ostaa.

        Tarkennuksena vielä, aloitusviestissä on verrattu 30 000 km ajettuja autoja. Kun yli 40 000 km ajetut karsitaa, supistuvat ne 15 000 euron Passatit vähiin.


      • suomi-auto
        hesse1 kirjoitti:

        Tarkennuksena vielä, aloitusviestissä on verrattu 30 000 km ajettuja autoja. Kun yli 40 000 km ajetut karsitaa, supistuvat ne 15 000 euron Passatit vähiin.

        Vertailussa pitää muistaa myös, että tuliaisista puuttuu yleensä kunnon talvirenkaat vanteineen, lohkari ja sisäpistoke jne. ja vaihtoauton kanssa ei pelata.
        Joten hintavertailu uuteen sitten käteisalennuksen kanssa ilman em. lisäkkeitä, joten tuliterän ajamattoman Luxline pasuunan saa n. 26,5t€ soomesta.


      • saksasta
        suomi-auto kirjoitti:

        Vertailussa pitää muistaa myös, että tuliaisista puuttuu yleensä kunnon talvirenkaat vanteineen, lohkari ja sisäpistoke jne. ja vaihtoauton kanssa ei pelata.
        Joten hintavertailu uuteen sitten käteisalennuksen kanssa ilman em. lisäkkeitä, joten tuliterän ajamattoman Luxline pasuunan saa n. 26,5t€ soomesta.

        Vertailuksi Blueline Diesel pasuuna olisi VW preisfinderin mukaan 26,4t€ saksassa.
        http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/beratungundkauf/neuwagen/preisfinder.html?ModelType=7
        Saksan toimituskuluista yms. ja käteisalennuksista ei tietoa, joten olisiko jollain?


      • pikkasen hymyilyttää
        Kuivaa faktaa kirjoitti:

        Näiden tunnekuohuisten ja haavemaailmoissa elävien joukossa nimimerkki hesse1 on virkistävä poikkeus. Selvää asiaa selvästi esitettynä.

        Ja sekös näitä tunnekuohuisia ärsyttää. Oli miten oli, isot kiitokset asiallisista kirjoituksista nimimerkille hesse1.

        "pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa,"

        Ettikääpä mulle yksikin auto Mobilesta, josta puuttuu pissapojan suuttimet...


      • paketti.
        pikkasen hymyilyttää kirjoitti:

        "pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa,"

        Ettikääpä mulle yksikin auto Mobilesta, josta puuttuu pissapojan suuttimet...

        esim. pasuunaan tulee suomessa vakiona talvipaketti, eli niitä penkinlämmittimiä yms. ja webasto, eli ihan rahanarvoista.


      • pissapojan
        pikkasen hymyilyttää kirjoitti:

        "pissapojan suuttimet ovat vakiona Suomessa,"

        Ettikääpä mulle yksikin auto Mobilesta, josta puuttuu pissapojan suuttimet...

        suuttimet


    • BMW lisävarusteet

      Lisään tähän vielä, että ainakin BMW:n lisävarusteiden Suomi-hinnat laskivat myös autovero alen myötä.
      Muista merkeistä en valitettavasti tiedä.

      Tullin laskuohjelma saa kyytiä kun vielä otetaan huomioon esim. BMW Suomen Business-hinnoittelu ja muu Suomi vakiovarustelu mikä ei ole vakiona Saksan Bemareissa.

      Saa olla tarkka laskutikun käytön kanssa.

      • unohtui

        Minusta se tärkein pointti on oikeudenmukaisuus, eli niin kauan kun emme saa samoilla ehdoilla yksityisesti ostaa emme tule autoa rinjajoupeilta ostamaan.

        Ei kaikille rahan säästö ole vältämättä se määräävä tekijä vaan myös pyrkimys alan ohjaukseen omalla ostokäyttäytymisellään.


      • keinot
        unohtui kirjoitti:

        Minusta se tärkein pointti on oikeudenmukaisuus, eli niin kauan kun emme saa samoilla ehdoilla yksityisesti ostaa emme tule autoa rinjajoupeilta ostamaan.

        Ei kaikille rahan säästö ole vältämättä se määräävä tekijä vaan myös pyrkimys alan ohjaukseen omalla ostokäyttäytymisellään.

        Hyvä pointti varmaan tuokin, mutta mielestäni asiaansa ei pitäisi ajaa antamalla virheellistä tietoa hintatasosta Saksassa ja maksuun tulevista veroista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

      Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

      Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

      Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

      ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

      Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

      Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe