Turvonnut nilkka (uusi tatuointi)..?

meikäläineeeen

Mulla on ollut tää tatuointi nyt 8 päivää ja tänään, ku laitoin ensimmäisen kerran sukan (nilkka sukan, joka oli ehkä vähän kireähkö), niin nyt mun nilkka on ihan turvoksissa ja kipeä.. Onko tää ihan normaalia vai onko se tatuointi tulehtunut? :o Niin ja takana on about 13 tunnin lento, niin voiko siitä myös johtua tämä turvotus ja kipeys?

Ensimmäinen tatuointi, niin ei tiedä vielä, et mikä on normaalia ja mikä ei.. Olis kiva, jos saisin asiallisia vastauksia kysymyksiini.

Kiitos etukäteen!

14

11564

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dharmageddon

että kyseessä on lennon aiheuttama juttu ja tuore haava vaikuttaa asiaan. Itse lentänyt max. viiden tunnin lentoja ja silloin jo on jalat vähän turvoksissa :) Seuraa pari päivää, jos ei mene ohi, mene vaikka terkkariin. Jos tatuointi ei punoita ja siitä ei tule märkää = pahalta haisevaa nestettä, se tuskin on tulehtunut.

• meikälaineeen

nyt tää on vaan pahentunut, et jalka on paljon enemmän turvoksissa ja tatuointikin on ruvennut punoittamaan. varasin nyt ajan lääkärille huomikseksi, toivottavasti saan antibioottikuurin tähän tulehdukseen.

Onko kenelläkään tulehtunut tatuointi? Olen hoitanut tätä hyvin ja se on ollut hyvässä kunnossa, ennen tätä sukkaa ja n. 13 tunnin lentoa. :/

• Jalka kipeytyi ja nilkka turposi, kun otin jalkapöytään ja nilkkaan tatuoinnin. Minulla auttoi turvotukseen, kun nosti jalkaa välillä koholle ja pisti yöksi tyynyn nilkan alle, että jalka ois sopivasti koholla nukkuessa.

• meikäläineeen

Okei, oliks sun nilkka siinä alkuvaiheessa turvonnut vai milloin? Mulla on ollut tää tatuointi noin 9. päivää ja nyt vasta ruvennut turpoamaan (lennon jälkeen) ja nyt se tatuointi punottaa hieman niistä reunoista :(

Varasin nyt ajan lääkärille, et toivottavasti saan antibioottikuurin, jos siinä on joku tulehdus. En kyl tiedä, et mistä se on tullut, koska toi oli jo tosi hyvin parantunut, et rupikin oli lähtenyt siitä (ei oo paljon värityskohtia, vaan ääriviivoja, sen takia niin nopeasti...).

Oliko sulla punainen se tatuointi? Ja kuinka kauan se turvotus kesti? Sattuiko kävely? Mulla tuntuu siltä, et se kiristäis..

• ViBES
        meikäläineeen kirjoitti:

Okei, oliks sun nilkka siinä alkuvaiheessa turvonnut vai milloin? Mulla on ollut tää tatuointi noin 9. päivää ja nyt vasta ruvennut turpoamaan (lennon jälkeen) ja nyt se tatuointi punottaa hieman niistä reunoista :(

Varasin nyt ajan lääkärille, et toivottavasti saan antibioottikuurin, jos siinä on joku tulehdus. En kyl tiedä, et mistä se on tullut, koska toi oli jo tosi hyvin parantunut, et rupikin oli lähtenyt siitä (ei oo paljon värityskohtia, vaan ääriviivoja, sen takia niin nopeasti...).

Oliko sulla punainen se tatuointi? Ja kuinka kauan se turvotus kesti? Sattuiko kävely? Mulla tuntuu siltä, et se kiristäis..

Muistelisin kuulleeni, että yhdelle tatuoijani kaverille olis käyny vastaavalla tavalla. Otti Thaimaassa kuvan, joka sitten oli paluulennon aikana mennyt todella huonoksi. Ilmeisesti oli jouduttu fiksailemaan sitä kuvaa Suomessa.

• meikälaineeen
        ViBES kirjoitti:

Muistelisin kuulleeni, että yhdelle tatuoijani kaverille olis käyny vastaavalla tavalla. Otti Thaimaassa kuvan, joka sitten oli paluulennon aikana mennyt todella huonoksi. Ilmeisesti oli jouduttu fiksailemaan sitä kuvaa Suomessa.

Tiedätkö missä sun kaverilla oli se tatuointi? Mulla tää tatuointi on ihan punainen siitä nilkkaluun kohdalta ja se on kipee, ku kävelee... Säikähdin eilen, että tää olis allergiaa, ku se on just siinä sen perhosen kohdalla, jossa on vähän pinkkiä.. Voiko se olla allergiaa? Mitäs sille voi tehdä, jos se on :O? Tänään lääkäriin..

• meikäläineeen kirjoitti:

turvotusta oli alussa n. 3 päivää ja jalka oli tosi kipeä, ei kärsinyt astuakaan kunnolla.

Kuulostaa sinun kohdalla vakavammalta, jos turvotus ilmenee vasta noin reilun ajan kuluttua, eikä heti kuvan tekemisen jälkeen niinkuin minulla.

Tatuoitsijanikin sanoi, että turvotusta voi olla ekoina päivinä jonkin verran. Ja kyllä minun kuva punoitti ympäriltä jonkin aikaa, mutta parani suhkot normaali aikaan.(n.2vkoa)

Tosin minulla lähti paranemisvaiheessa väriä, kun kuva oli niin suurella alueella jalkapöydän ja nilkan ympärillä ja rasva ei meinannu pysyä kunnolla kun piti käyttää sukkaa ja olla muutenkin töissä jalkojen päällä paljon. Mulla melkein poikkeuksetta kaikki tatuoinnit kiristelleet jossain vaiheessa paranemisen aikana, mutta kun on muistanu rasvata niin se on helpottanu. Täysin parantuneena ei kuva sitten enää kiristele.

Itse olen kuullut punaväriallergiasta ja tarkoitan semmoista kirkkaan punaista väriä mikä allergisois joillain ihmisillä. Itselläni ainakin kuvista löytyy mm. liilaa ja vaaleanpunaista/vaaleaa pinkkiä, enkä ole niille väreille ollu allerginen. (En tiedä uskaltaisinko kirkkaan punaisella ottaa tatuointia, just allergiariskin takia.)

• meikäläineeen
        Ruis kirjoitti:

turvotusta oli alussa n. 3 päivää ja jalka oli tosi kipeä, ei kärsinyt astuakaan kunnolla.

Kuulostaa sinun kohdalla vakavammalta, jos turvotus ilmenee vasta noin reilun ajan kuluttua, eikä heti kuvan tekemisen jälkeen niinkuin minulla.

Tatuoitsijanikin sanoi, että turvotusta voi olla ekoina päivinä jonkin verran. Ja kyllä minun kuva punoitti ympäriltä jonkin aikaa, mutta parani suhkot normaali aikaan.(n.2vkoa)

Tosin minulla lähti paranemisvaiheessa väriä, kun kuva oli niin suurella alueella jalkapöydän ja nilkan ympärillä ja rasva ei meinannu pysyä kunnolla kun piti käyttää sukkaa ja olla muutenkin töissä jalkojen päällä paljon. Mulla melkein poikkeuksetta kaikki tatuoinnit kiristelleet jossain vaiheessa paranemisen aikana, mutta kun on muistanu rasvata niin se on helpottanu. Täysin parantuneena ei kuva sitten enää kiristele.

Itse olen kuullut punaväriallergiasta ja tarkoitan semmoista kirkkaan punaista väriä mikä allergisois joillain ihmisillä. Itselläni ainakin kuvista löytyy mm. liilaa ja vaaleanpunaista/vaaleaa pinkkiä, enkä ole niille väreille ollu allerginen. (En tiedä uskaltaisinko kirkkaan punaisella ottaa tatuointia, just allergiariskin takia.)

Okei.. Mullakin on tossa jalkapöydässä ja nilkassa se tatuointi.. Oli sen viikon todella hyvässä kunnossa ja nyt sen lennon jälkeen vasta mennyt noin huonoon kuntoon :(

Kävin tänään lääkäris, se oli sellanen mäntti, et se sano, että jos ei lähe laskemaan loppuviikosta, niin tuu uudelleen käymään. En saanut mtn antibioottia tai mitään muuta, vaikka selkeeltä tulehdukselta se näyttää (tai sitten allergia??). Munkin tatuoinnissa on pinkkiä ja mustaa. Mut mitenkäs se muka yhtäkkii tulee, ku luin jostain, et se yleensä tulee melkein samantien se allerginenreaktio. Mulla on alavatsassa samalla pinkillä ja mustalla sellanen tribaali, jossa vaaleanpunainen kukka, niin se on kyl ihan hyvässä kunnossa. Jos olisin sille pinkille allerginen, niin kai siihen mahaankin tulis jotakin..? :/

Okei.. Mullakin on tossa jalkapöydässä ja nilkassa se tatuointi.. Oli sen viikon todella hyvässä kunnossa ja nyt sen lennon jälkeen vasta mennyt noin huonoon kuntoon :(

Kävin tänään lääkäris, se oli sellanen mäntti, et se sano, että jos ei lähe laskemaan loppuviikosta, niin tuu uudelleen käymään. En saanut mtn antibioottia tai mitään muuta, vaikka selkeeltä tulehdukselta se näyttää (tai sitten allergia??). Munkin tatuoinnissa on pinkkiä ja mustaa. Mut mitenkäs se muka yhtäkkii tulee, ku luin jostain, et se yleensä tulee melkein samantien se allerginenreaktio. Mulla on alavatsassa samalla pinkillä ja mustalla sellanen tribaali, jossa vaaleanpunainen kukka, niin se on kyl ihan hyvässä kunnossa. Jos olisin sille pinkille allerginen, niin kai siihen mahaankin tulis jotakin..? :/

Kyllä osaa olla jalka todella kivulias paikka parannella. Todellakin kannattaa vaan pitää jalkaa ylhäällä mahdollisimman paljon ja varsinkin nukkuessa tukea jalka hieman koholle. Ainakin mulla toi konsti toimi todella hyvin. Mulla turvotus väheni merkittävästi jo yhdessä yössä mitä pidin jalkaa koholla.

Ja mulla tuntui, että vääränlainen rasva (mun ihotyypille sopimaton) ärsytti mun jalkaa myös. Itselleni paras rasva tatuointien hoitoon on ollu ratiopharmin B-vitamiinivoide (imeytyy hyvin ihoon ja on miellyttävä käyttää), esim. bebanthen ja helosan teki ihoni liian rasvaseks ja jotenkin tahmean tuntuiseks, enkä kokenu niitä miellyttäväks käyttää..ja minusta tuntui, että nuo voiteet melkein hidastivat paranemista tukkien ihon.

No mutta toivotaan kuvan pikaista paranemista1

• meikäläineeen
        Ruis kirjoitti:

Kyllä osaa olla jalka todella kivulias paikka parannella. Todellakin kannattaa vaan pitää jalkaa ylhäällä mahdollisimman paljon ja varsinkin nukkuessa tukea jalka hieman koholle. Ainakin mulla toi konsti toimi todella hyvin. Mulla turvotus väheni merkittävästi jo yhdessä yössä mitä pidin jalkaa koholla.

Ja mulla tuntui, että vääränlainen rasva (mun ihotyypille sopimaton) ärsytti mun jalkaa myös. Itselleni paras rasva tatuointien hoitoon on ollu ratiopharmin B-vitamiinivoide (imeytyy hyvin ihoon ja on miellyttävä käyttää), esim. bebanthen ja helosan teki ihoni liian rasvaseks ja jotenkin tahmean tuntuiseks, enkä kokenu niitä miellyttäväks käyttää..ja minusta tuntui, että nuo voiteet melkein hidastivat paranemista tukkien ihon.

No mutta toivotaan kuvan pikaista paranemista1

Kiitos vielä vastauksista ja muutenkin! :) Toivottavasti parantuu pian.

Et satu tietämään, että jos on vaikka jollekin väriaineelle allerginen, niin mitäs sitten? Tottuuko elimistö siihen väriin vai pitääkö tatuointi poistattaa? Ei kai?? :o

Kiitos vielä vastauksista ja muutenkin! :) Toivottavasti parantuu pian.

Et satu tietämään, että jos on vaikka jollekin väriaineelle allerginen, niin mitäs sitten? Tottuuko elimistö siihen väriin vai pitääkö tatuointi poistattaa? Ei kai?? :o

tietoa miten väri allergia ilmenee, mutta kyllä sitä aina juttuja kuulee ja lukee. Yhessäkin tapauksessa minkä kuulin tatuoitsijaltani , niin väri ei vaan pysyny ihossa vaan ikäänkuin elimistö työnsi kyseisen värin ulos.(vaikka väri laitettiin uudestaankin, niin ei pysyny) Mutta vaikeahan tuostakaan sanoa onko allergiasta kyse vai mistä. Ja oon lukenu et toisilla on esiintynyt kovaakin kutinaa tatuoinnin kohdalla vaikka tatuointi ois ollu jo pidempäänkin...

Oletko muuten samassa paikassa ottanut molemmat tatuointisi? Et voisko olla väreissä eroja, että näyttää saman sävyisiltä, mutta ovatkin eri valmistajan värejä?

Mullakin tatuoitsija oli vaihtanu merkkiä. Otin uuden kuvan niin kysyin, että mitä sävyä oli käyttäny vanhoihin tatskoihini, niin sanoi vaan ettei enää käytä sen merkkisiä värejä kun vanhaa kuvaa tehtäessä oli käytetty. Onneksi en ollu yliherkkä näille uusille väreillekään.

• ViBES
        meikälaineeen kirjoitti:

Tiedätkö missä sun kaverilla oli se tatuointi? Mulla tää tatuointi on ihan punainen siitä nilkkaluun kohdalta ja se on kipee, ku kävelee... Säikähdin eilen, että tää olis allergiaa, ku se on just siinä sen perhosen kohdalla, jossa on vähän pinkkiä.. Voiko se olla allergiaa? Mitäs sille voi tehdä, jos se on :O? Tänään lääkäriin..

Tosiaan unohtui oleellinen tieto pois edellisestä viestistä. Se kuva oli tossa pohje-sääri -akselilla. Tuskin tuo allergiaa on, vaikka eihän sitä koskaan tiedä.

• Livia..
        meikäläineeen kirjoitti:

Ei tullut mieleesi, että joskus pienet tulehdukset oikeasti paranee itsellään ja turhien antibioottien syönti on haitallisempaa kuin odotella viikko tulehtuneen kintun kanssa?

Miksi lääkärit on aina mänttejä, jos hätäinen potilas ei heti saa juuri sellaista hoitoa kuin haluaa, vaikka sille ei olisi välttämättä tarvettakaan?

Terveisin kärtty lääketieteen opiskelija, joka juuri kyrpiintyi Lääketiede-palstalla.

• meikäläineeen
        Livia.. kirjoitti:

Ei tullut mieleesi, että joskus pienet tulehdukset oikeasti paranee itsellään ja turhien antibioottien syönti on haitallisempaa kuin odotella viikko tulehtuneen kintun kanssa?

Miksi lääkärit on aina mänttejä, jos hätäinen potilas ei heti saa juuri sellaista hoitoa kuin haluaa, vaikka sille ei olisi välttämättä tarvettakaan?

Terveisin kärtty lääketieteen opiskelija, joka juuri kyrpiintyi Lääketiede-palstalla.

niin, kysyin sitten yhdeltä toiselta lääkäriltä ja hän sanoi, että ehdottomasti antibioottikuuri, koska se oli niin turvonnut se jalka ja tatuointi oli tosi punainen ja arka. tyly ja paska lääkäri se vaan oli, sitä oli varmaan jotain tatuoituja vastaan.. sellaiselta se vähän vaikutti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe