Työkokemuksen puute

ja kierre

Olo on aika toivoton. Olen korkeakoulututkinnon suorittanut it-alalla, olen hakenut töitä, mutta en pääse edes haastatteluihin, ja oletan että syynä on vähäinen työkokemus. Vasta valmistumisen jälkeen olen todella huomannut mikä minua kiinnostaa ja tuntuu, että on myöhäistä päästä näihin töihin kun en ole jo opiskeluaikana kyseisiin töihin pyrkinyt.

Työttömänä tietysti työn saaminen olisi jo paljon ja niihin itseä kiinnostaviin voisin hakeutua myöhemmin saatuani kokemusta lisää, mutta kun ei pääse minnekään, ei saa edes mahdollisuutta haastatteluun.

Mitä teen väärin? Hakemuksiani on sanottu olevan hyviä, mutta ilmeisesti työkokemuksen puute haittaa, mutta ei paljon lohduta kun ei pääse töihin saamaan lisää kokemusta. Mitä siihen hakemukseen voi laittaa että työnantaja uskaltaa luottaa myös tällaiseen hakijaan, tajuta että kunnollinen se minäkin olen työntekijänä?
Eihän tästä kierteestä muuten pääse ikinä pois!!

Työharjoittelussa olen jo ollut vapaaehtoisesti ja 8 euroa päivä ja lopputuloksena saman työttömyyden jatkuminen ei oikein houkuta kun ei se työnsaantia auta.

8

2602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se taitaa

mennä, kun työkokemus puuttuu. Työnantajat palkkaavat ilman muuta mielummin henkilön, jolla työkokemusta enemmän. Ei tarvitse aloittaa a:sta, ja parasta olisi se, että opetetaan vain talon tavoille.

• ulkomaille?

Oletko hakenut töitä ulkomailta? Sieltä voisi löytyä helpommin töitä kuin täältä Suomesta. Sitten kun olet kerännyt tarpeeksi työkokemusta,voisit halutessasi palata Suomeen,jos vielä kiinnostaa...
      Toinen vaihtoehto on tietenkin sitten yrittäjäksi ryhtyminen?

• ...koskaan

Jos kokemusta on enemmän kuin haettavaan tehtävään tarvitaan, on töihin pääsy niin ikään vaikeaa.

Liian kokenut katsotaan välittömästi muualle paremman paikan löytyessä siirtyväksi. Lisäksi hänellä on tiettyä senioriteettia, joka on ehkä nuoremmalle esimiehelle uhka urakehitykselle eikä ole niin helposti taottavissa muottiin ja ehkä muutenkaan hallittavissa. Tai eihän sitä monet uskalla edes yrittääkään :-) Lisäksi liian kokenut on sama kuin liian kallis. Vaikkei ole ehkä asiaa vielä kysyttykään.

Ikä sinänsä ei ole yleensä este, mutta senioriteetti on. Nuorellakin ihmisellä.

Missä siis mennään ?

Kokemusta pitää olla vain ja ainoastaan tehtävään vaadittava määrä. Ei paljon enempää, ei paljon vähempää. Jos tehtävässä on kasvun varaa, se ehkä sallitaan.

Helppoa ei ole kenelläkään. Uudet eivät pääse alalle ja vanhatkaan eivät pääse enää, jos putoavat pois työttömäksi tms.

Ketkä saavat töitä ? Pääsääntöisesti ne, jotka ovat jo töissä. Tämänkin nojalla.

Ja jos nyt sattuu työtön olemaan sopivan kokenut ja sopivan ikäinen, syyksi kortistokomennuksen jatkumiselle riittää usein se, että on työtön.

Työvoimapulaa...

• työnhakukokemuksia

Hei!

Et varmaan tee mitään väärin, et vain ole vielä saanut "jalkaasi oven väliin". Itselläni oli hieman samanlainen tilanne. Halusin vaihtaa toiselta alalta IT-alalle. Olen myös suorittanut IT-alan korkeakoulututkinnon. Minulla ei ollut suoranaisesti IT-alan työkokemusta reilu vuosi sitten. Muun alan työkokemusta oli reilut viisi vuotta.

Hain töitä todella monista paikoista pääkaupunkiseudulta. Kyselin mahdollisista työpaikoista myös tuttaviltani. Moniin työpaikkoihin soitinkin. Onnekseni eräs firma haki "aloittelevia" IT-alan työntekijöitä. Työsuhteen alussa oli palkallinen koulutus. Sillä tavoin pääsin itse nykyisiin töihini.

Tsemppiä työnhakuun!

• merja88##

alkuperäinen, et ilmeisesti ole seurannut uutisia.vinkiksi työhakuun, kannattaa todella aktiivisesti seurata esim. netin kautta kauppalehtia ja yritysuutisia, sitä kautta saa vinkkejä missä tapahtuu ja minne voisi hakea.

anyways, pari kk sitten oli juttua Microsoftista, jolla on kuulemma todella iso pula saada tietyn tyylisiä tietotekniikka osaajia palvelukseensa vaikka kouluttaisivatkin.
      Aikoivat sitten nyt aloittaa Suomessa oman firman täydennyskoulutuksen (jossa tietysti maksetaan alusta asti) ja sitten pääsee suoraan töihin.Ilmeisesti hankkeessa oli mukana pari muutakin alan firmaa. Eli ei vaadita mitään kovaa alkuosaamista, kunhan on motivaatiota ja ylipäätään hakee. Sinuna tekisin nyt "etsivätyötä" ja ottaisin selvää mikä tämä juttu oli ja hakisin sinne. Esim. ottamalla yhteyttä microsoftiin, etsimällä human resources-yksikön kautta tms.

• mikado_tre

Suosittelen siirtymään / opiskelemaan myös toisen ammatin. it-alan taidoista on tietenkin hyöytä jokaisella alalla, mutta työpaikkaa it-alan sektorilta on tosiaankin nykyisin ilman kokemusta vaikea saada ja välttämättä työolot eivät ole kovinkaan kivat.
        Sen tulet huomaamaan, jos paikan saat.

Itse olen it-suunnittelijana toiminut noin 5 vuotta, valmistuin amk:sta vuonna 2003.

Olen tässä viimeisen vuoden mietiskellyt kovasti, miten kouluttaisin itseäni lisää. Täysin alalta en syrjään, mutta enemmän hallintoon liittyviä opintoja.

Toisaalta, myös aivan toisenalan ammatti on paljon elämää rikastuttavaa. Jos mahdollista vain opiskella työn ohessa tai sinun tilanteessasi taloudellisesti mahdollista.

• korkeasti koulutettu

Työharjoittelusta voi kuitenkin saada edes jonkinnäköistä työkokemusta. Plus se, että työnantaja näkee, että ihminen halua päästä töihin. Surullista on se, ettei koulutusta noteerata, ja jos on työttömänä ajatellaan että ihmisessä on jotain vialla tai hän vaan ei yksinkertaisesti vitsi tehdä töitä.

• työnhakija

Itse en ole it-alan ihminen, vaan kulttuuripuolelta. Koulutusta löytyy ja tällä hetkellä opiskelen amk:ssa, nyt sitten pitkin kevättalvea yrittänyt hakea töitä mutta ei onnistu... Sähköpostilla paikkoja on turha hakea kun niihin ei edes vastata:( Olen jo niin puutunut että haen mitä työtä tahansa niin aina on joku puute. Ei ole sopivanlaista kokemusta, ihan niin kuin olisin joku idiootti joka ei opi mitään... Pitäisi olla jokaiseen hommaan vanha tekijä joka hyppää remmiin noin vaan... Koulutuksesta ei taida tosiaankaan olla mitään hyötyä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2549
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1557
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1353
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      25