PASKAA HOITOA SAIRAALASA JA TK:sa!

surullinen.

Pakko kyllä todeta että Rovaniemen lks:ssä ja tk:ssa hoito on erityisen huonoa.
Setäni oli lks:ssä hoidossa n, 3vkoa! setäni kunto oli erityisen heikko, ei pystynyt enään kävelemään että rullatuolissa mentiin! setäni tippui joka yö sairaalan sängystä, oliko hän lähdössä kenties jonnekkin? sitten eräänä yönä kunto oli mennyt niin huonoksi että hän oli pari päivää tajuton, johtuiko se siitä kun tippui sängystä? oikeassa silmäkulmassa oli verinen haava ja pää kuvattiin niin lääkäri totesi että on vanha haava aivoissa! on se varmaan "vanha" kun pää kuvattiin 2pvää sängystä tippumisen jälkeen, koimme hoidon todella huonoksi sukulaistemme kanssa. kun setä oli tajuton ja limaa erittyi tosi paljon ei hoitajat montaa kertaa huoneessa käynyt vointia katsomassa, niinpä sukulainen oli sitten yötä sairaalassa katsomassa että kaikki on ok ja varmistaa että jos limaa tulee likaa että hoitajat tulevat varmasti sitä poistamaan, pelottavaa että joutuu jo pelkäämään kuinka huonoa hoiton on! sitten setä siirrettiin tk:hon jossa vähän virkistyi (tuli tajuihinsa ja puhetta tuli vähän) sama alkoi toistumaan setä tuli joka yö sängystä alas, ja konttasi hoitajia käytävällä vastaan! soitimme polisille ja polisi sanoi että tehdä rikosilmoitus jos tuntuu että hoitoa laiminlyödään! no antoivatpa sitten patjan toiselle puolen sänkyä ja sänky laitettiin seinää vasten ettei enään tulisi alas ja loukkaantuisi! sitten nousi kuume, ja tila heikkeni ja eilen 24pvä joulukuuta setäni kuoli :( ikävä on aivan suunnaton! Viimeisenä iltana ei edes iltapalaa oltu tuotu huoneeseen ja syötetty, iltapalan hän soi vasta silloin kun menin sinne ja pyysin sitä! hän sairasti munuaisten vajaatoimintaa ja maksa oli sökö. tuliko kuolema sängystä tippumisten takia vai oliko se maksa ja munuaiset jotka lopulta sanoivat pox`? tk:sa oli yksi ainut mies hoitaja ( ja tämä nuorimies sanoi että ei edes ollut sielä oikeasti töissä) joka todella kuunteli ja välitti, kaikki muut hoitajat vain menivät eikä todellakaan välittäneet, voisi sanoa että eivät edes kuunnelleet mitä kysyin tai sanoin! että tätäkö tämä hoito nykyään on ja palkankorotuskin tuli?

31

4142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo niin kauan

      Olen pahoillani setäsi ja hänen omaistensa puolesta.

      Olen itsekin joutunut näkemään Rovaniemellä todella törkeätä välinpitämättömyyttä hoitajien taholta.

      Toivottavasti teillä on voimia ottaa yhteyttä vaikka sairaalan potilasasiamieheen ja katsoa, miten pitkälle asiassa etenette.

      Olisi myös toivottavaa, etä hoitohenkilökunta lopettaisi asiakkaista/potilaista juoruilun. Seuraava vaitiolovelvollisuuden rikkominen, joka kohdalleni sattuu, lähtee eteenpäin.

      Voimia!

      • potilaan hoitoon

        Itse aikoinani opiskelin hoitoalalle ja olin töissäkin monissa paikoissa kunnes totesin että ala ei ole minua varten. Olen liian inhimmillinen, huolehtivainen, haluan potilaan parasta enkä pidä paskan jauhamisesta enkä loputtomissa palavereissä istumisista Tuloksena niistä ei ole kuin juorut ja perseen leviäminen. Potilaan eduksi ei se toiminta ole. Potilaan hoitoon jää hoitohenkilökunnalta esim osastoilla tosi vähän aikaa juuri edellä mainittujen toimintojen vuoksi. Toista se on vastaanotoilla, päivystyksessä jne..


    • Njurmi

      Ei muuta kuin tutkintapyyntö päälle. Oikeusaputoimistosta saa kyllä apua ja jos rahaa riittää, lakitoimistoista. Ei näitä hoitoalan ihmisiä enää nykyisin kannata uskoa. Kaikki heidän sanomansa kiireiset totuudet kannattaa kiistää ja pitää valheina. Ota yhteys Ajankohtaiseen kakkoseen ja Mot-ohjelmaan ja tee rikospoliisille tutkintapyyntö asiasta. Kun kaikki Suomen huonosti terveydenhuollossa kohdeltujen omaiset nostavat haloon asiastaan, jossain täytyy tapahtua jotain. Ei nykyajan lääkäri enää ole lääkäri vaan virkamies, byrokraatti, joka piiloutuu pykäliensä taakse. Lisäksi terveydenhuollon trendi on siirtää potilas seuraavalle "tasolle" pois silmistä. Tätä pallottelua Rovaniemelläkin voidaan jatkaa loputtomiin. Kun potilas jossain vaiheessa kuolee, kukaan ei ole mihinkään syyllinen, todetaan vain, että hänen aikansa tuli.
      Aina sanotaan, että menehtynyttä ei saa takaisin, että ei se enää kannata pitää melua - mutta kuolleellekin voi saada oikeutta...Rovaniemen terveydenhuollolla tekee tiukkaa suoriutua yhdestä ihmisestä tai kahdesta, saas nähdä kun täälläkin kerran suuronnettomuus tapahtuu, että millaisia selitykset ovat ja kuka on pääselittäjä. Menetin uskoni suomalaiseen sairaanhoitoon jo aikaa sitten

      • Tässä tapauksessa

        Oikeusaputoimistoon ei missään nimessä. Molemmat ovat kaupungin palveluksessa. Sekä sairaalahenkilökunta että oikeusaputoimiston väki. Kokemusta on. Kannattaa ottaa ihan yksityinen asianajaja. Ilmaiseksi nekin saa jos tulot on heikot.


      • ovat
        Tässä tapauksessa kirjoitti:

        Oikeusaputoimistoon ei missään nimessä. Molemmat ovat kaupungin palveluksessa. Sekä sairaalahenkilökunta että oikeusaputoimiston väki. Kokemusta on. Kannattaa ottaa ihan yksityinen asianajaja. Ilmaiseksi nekin saa jos tulot on heikot.

        oikeusministeriön työntekijöitä, eivät kaupungin.


    • vastauksista ja myötätunnosta.

      Ollemmekin miettineet että pitäisikö tehdä ruumiinauvaus? lääkäri vain meinasi että siihen ei ole aihetta, että munuaiset oli se viimeinen mikä setäni vei!!
      Silti mieltä askarruttaa setäni kohtalo ja KOHTELU! eikä setäni varmasti ole ainoa eikä tule olemaan. Se kohtelu kyllä mitä nykypäivänä on, on aivan sydäntä raastavaa. Eräskin kerta nyt kun olimme sairaalassa katsomassa setääni kun hän oli tajuton, hoitaja aukaisi huoneen oven ja tokaisi " ai teitä onkin täällä näin monta, no tulempas myöhemmin laittamaan tuon tipan" sanoin että : eikö tule vaan nyt laittamaan, johon hoitaja sanoi tosi VEEMÄISEEN äänensävyyn : No lähtekää te sitten vaikka kävelylle siitä, haluan laittaa tipan rauhasa" se millä äänensävyllä se tuli, en voinut uskoa korviani, olin että mitä V/¤#/A!!`?? toinen kerta oli tk:sa kun setäni vaimo oli ollut huoneen ulkopuolella ja hoitajat olivat vaihtaneet sedälleni vaatetta niin hoitaja oli kysynyt sedältäni että : "onnistuuko se kävely?" ja samantien irstaillut toiselle hoitajalle että " se konttaaminen ainakin näyttää onnistuvan"!
      siis tosi törkeää, ei kukaan läheinen halua kuulla tuommosta.

      • ...

        Tottakai ruumiinavaus! Miksi edes epäröitte, jos kerran kuolinsyy epäilyttää?


    • mitenköhän oli

      Kuinkas vanha setä oli? Kaikki me kuollaan, hoidosta huolimatta.

    • Osanottoni myös

      Kun kaikki vedetään tiukalle niin kyllähän se alkaa näkymään pikkuhiljaa. Vanhusten hoitohan on jo muuttunut epävirallisesti saattohoidoksi, eli ei sitä parasta elämää ylläpitävää hoitoa enää anneta ellei se todennäköisesti kannata - korjatkoon terveydenhuollon ammattilainen oletukseni jos tarpeen. Keuhkokuume vapahtaa usein potilaan...

      Henkilökuntaa on nytkin liian vähän eikä potilasaines tuosta helpotu kun suuret ikäluokat palaavat syöttötuoliin. Ressi ja kiire tekevät ylilyöntejä yksittäisten hoitajien sanomisiin ym käyttäytymiseen. Turha sitä on henkilökuntaa yleisesti syyttää.

      Toivottavasti itse pääsee lähtemään äkkiä kun sen lähdön aika joskus kumminkin on.

      Voimia.

    • kahvihuoneessa

      ei hoitajat ehdi potilaita katsomaan. Aika kuluu kahvihuoneessa juoruillessa ja potilaita sekä lääkäreitä siellä haukkuessa. Tämähän on yleisessä tiedossa. Lääkärit ovan sen sijaan LKS:ssäkin pääosin aivan asiallisia ja ammattitaitoisia. Jostain syystä tuollainen työkulttuuri on vaan päässyt hoitajien joukkoon pesiytymään ympäri Suomen. Ilmeisesti siihen on heillä ollut syynä krooninen kateus lääkäreitä ja muita paremmin tienaavia kohtaan. No, nyt saivat ne palkat noostettua ihmishenkien menetyksellä uhkaamalla, voisi siis joskus vaikka hymyillä ja tulla ulos sieltä kahvihuoneesta lusmuilemasta!

      • kopello...

        Osanottoni, kukaan meistä ei tahdo luopua lähesitämme ja se aina koskettaa . mielestäni tuo ammattikuntien mollaminen on aiheetonta . Tarkoitan tämän seuraavan yleisesti , monesti myös omaisten huono omatunto heijastuu henkilökunnan moiteina ,sillä on paljon potilaita joita käydään katsoon toosi harvoin ,tavallaan unohdettu , sitten kun omaiset käyvät katsomassa sen harvan kerran niin kyllä se havahduttaa varsinkin huonokuntoisten osastolla onhan se pysähdyttävä kokemus , tai kun sitten omainen siirtyy ajasta ikuisuuten ., niin aletaan laittaan asioita kuntoon (puretaan huonoa omaatuntoa)
        Onneksi suuri osa omaisista pitää huolta läheisestään ja he hoivaavat syöttävät ovat lähellä se on myös potilaalle tärkeä (tärkeintä) se osoittaa parhaalla tavalla että heistä välitetään. Omaiset myös ovat oppineet näkemään sen arjen mikä sairaalassa on ja tottuneet siihen
        Minulla ei ole moititavaa kummastakaan edellä olevasta paikasta kokemukset olleet ihan hyviä
        Olen jo vanha sekä paljon nähnyt.


      • Keskus-sairaalaan ja apu on...
        kopello... kirjoitti:

        Osanottoni, kukaan meistä ei tahdo luopua lähesitämme ja se aina koskettaa . mielestäni tuo ammattikuntien mollaminen on aiheetonta . Tarkoitan tämän seuraavan yleisesti , monesti myös omaisten huono omatunto heijastuu henkilökunnan moiteina ,sillä on paljon potilaita joita käydään katsoon toosi harvoin ,tavallaan unohdettu , sitten kun omaiset käyvät katsomassa sen harvan kerran niin kyllä se havahduttaa varsinkin huonokuntoisten osastolla onhan se pysähdyttävä kokemus , tai kun sitten omainen siirtyy ajasta ikuisuuten ., niin aletaan laittaan asioita kuntoon (puretaan huonoa omaatuntoa)
        Onneksi suuri osa omaisista pitää huolta läheisestään ja he hoivaavat syöttävät ovat lähellä se on myös potilaalle tärkeä (tärkeintä) se osoittaa parhaalla tavalla että heistä välitetään. Omaiset myös ovat oppineet näkemään sen arjen mikä sairaalassa on ja tottuneet siihen
        Minulla ei ole moititavaa kummastakaan edellä olevasta paikasta kokemukset olleet ihan hyviä
        Olen jo vanha sekä paljon nähnyt.

        Lähes tajuttomana on viety ja hoitoa olen saanut joka kerta, kiitos heille huolehtimisesta. Olen jo yli 75 vuotias saraaloinen vanhukseksi luokiteltu, ja joka kerta olin omasta mielestäni menossa viimeiselle matkalle ja jokakerta he ovat saaneet minut niin kuntoon, että olen saanut kotona elellä, en terveenä, mutta kumminkin, ja kaikki vain sairaalan ja hoitajien ansiosta. Surkiitos heille! Ette ole turhaan siellä kiireittenne keskellä! Jaksatte jopa hymyillä sairaalle. Aina joku ystävällinen sanakin teillä on valmiina Kiitos siitäkin!


      • heh heh
        Keskus-sairaalaan ja apu on... kirjoitti:

        Lähes tajuttomana on viety ja hoitoa olen saanut joka kerta, kiitos heille huolehtimisesta. Olen jo yli 75 vuotias saraaloinen vanhukseksi luokiteltu, ja joka kerta olin omasta mielestäni menossa viimeiselle matkalle ja jokakerta he ovat saaneet minut niin kuntoon, että olen saanut kotona elellä, en terveenä, mutta kumminkin, ja kaikki vain sairaalan ja hoitajien ansiosta. Surkiitos heille! Ette ole turhaan siellä kiireittenne keskellä! Jaksatte jopa hymyillä sairaalle. Aina joku ystävällinen sanakin teillä on valmiina Kiitos siitäkin!

        Kukahan hoitaja se siellä kansliasta tällaisia keksittyjä juttuja satuilee? Taitaapa olla peräti joky osastonhoitaja tai ylihoitaja tai vastaava paperinpyörittelijä kun tällaiseen löytyy aikaa.


      • juoruämmät

        Itse olin sairaalassa leikkauksessa ja olin todella vastenmielisen kuuloista kun potilaan aikana hoitajat juorusivat kuin pahaiset juoruämmät niitä näitä. Arvatkaapa oliko kiva olo siinä odotella leikkauspöydällä toimenpiteen alkua? Vähän mietitytti se yksityisyyden suojakin kun jauhettiin muitten yksityisasioita yms.


      • En yhtään sanaa peruuta
        heh heh kirjoitti:

        Kukahan hoitaja se siellä kansliasta tällaisia keksittyjä juttuja satuilee? Taitaapa olla peräti joky osastonhoitaja tai ylihoitaja tai vastaava paperinpyörittelijä kun tällaiseen löytyy aikaa.

        Kaikki on totta ja kaikki myös pitää paikkansa, sen vaikka valallani vannon! Kiitos vieläkin, nyt olen saanut olla monta kuukautta jo poissa sairaalahoidosta!


      • vaitiolovelvollisuus?
        juoruämmät kirjoitti:

        Itse olin sairaalassa leikkauksessa ja olin todella vastenmielisen kuuloista kun potilaan aikana hoitajat juorusivat kuin pahaiset juoruämmät niitä näitä. Arvatkaapa oliko kiva olo siinä odotella leikkauspöydällä toimenpiteen alkua? Vähän mietitytti se yksityisyyden suojakin kun jauhettiin muitten yksityisasioita yms.

        hoitajat juoruilevat potilaaan aikana leikkaussalissa keskenään täysin avoimesti muiden asioista. Siinä saa kyytiä niin potilaat, muut hoitajat kuin lääkäritkin. Itse olen kuullut useilta ihmisiltä aivan saman jutun. En ole tuosta tehnyt mitään valitusta kun joudun siellä käymään jatkossakin kun leikkaus meni pieleen mutta ajattelin valittaa myöhemmin kun lopulta loppuvat nämä melkein jokaviikkoiset kontrollit ja jos joskus tulen vielä taas kuntoon leikkauksen jäljiltä.


      • ...
        heh heh kirjoitti:

        Kukahan hoitaja se siellä kansliasta tällaisia keksittyjä juttuja satuilee? Taitaapa olla peräti joky osastonhoitaja tai ylihoitaja tai vastaava paperinpyörittelijä kun tällaiseen löytyy aikaa.

        Höpöhöpö! Itse hoitajana tiedän, että joskus hoitaja saa työssään niin kauheaa kohtelua potilailta/omaisilta, että ei siinä paljon jaksa naureskella. Ja vieressä katsotaan ja arvostellaan, kun yrittää työnsä tehdä. Sitten saa vielä haukut että kun ei hymyilytä!
        Jokaisella on kai oikeus tehdä työnsä rauhassa?


    • Hoitaja minäkin

      Hoito on aina työntekijänsä näköistä. Siis tarkoitan sitä, että on hyviä hoitajia mutta myös huonoja. Välinpitämättömyyttä ja työhön väsymistä.Valitettavaa,että teille jäi todella huon olo tapahtuneesta. Onko kuitenkin osittain niin,että metsä vastasi niinkuin huudettiin? Vanha jo dementoitunut ihminen ei tajunnut voimiaan ja sen vuoksi tippui sängystä ja toikkaroi käytävillä.Ei oikeasti hoitajilla ole aikaa koko ajan olla yhden yksittäisen potilaan vuoteen vierellä ja hälytysjärjestelmissä on kehittämisen varaa. Jotkut omaiset omalla käytöksellään voivat provosoida äärimmilleen kuormitettua hoitohenkilökuntaa,vaativat ekstraa johon yksinkertaisesti ei ole mahdollisuus vastata.
      Kokonaan eri keskustelun aihe on, kuinka hyvin ne työtunnit ostaaan/halutaan käyttää potilaan hyväksi.Heitäkin on jotka hyvin mielellään pakenevat kansliaan muka töihin ja sitten niitä pitemmän kahvitauon viettäjiä. Tupakalla laukataan työajalla ja hoetaan,että on niin kiire. Oikeasti ei kuitenkaan ole kiire, kun yhtään tupakkataukoa ei jää päivän mittaan pitämättä. Senkin tupakanpolton vaatiman ajan voi käyttää hoidettavansa hyvin voinnin hyväksi. Summa summaarum: hoitajissa on sekä hyviä,että huonoja. Hyvä hoitaja voi aivan oikeasti polttaa nopeasti itsensä loppuun, kun on suorittaja sekä ahkera - sitten hänestäkin tulee kylmä, kyyninen ja välinpitämätön.

      Salassapitovelvollisuuteen on esimiesten ja johdon nyt kyllä puututtava ja kovalla kädellä, sitä kun rikotaan aivan jatkuvasti.Vaitiolon on oltava ehdotonta aina!

      • Hoitsu myös

        Noniin, pistetäänpäs vähän faktoja kehiin työnteosta ja hoitotyöstä kun täällä menee taas nakit ja muusit sekaisin.

        Ensinnäkin, mikäli on itse ollut töissä, tietää että työaikana on tietty määrä taukoja. On kahvitauot, ruokatauot ja tupakkatauot. Ja jokainen työssäkäyvä ne varmasti pitää, myös hoitaja. Hoitajankin täytyy saada syödä, käydä kahvilla/teellä/tauolla(jos ei juo kahvia tai teetä). Tämähän on itsestään selvä asia. Vaikka hoitaja tekee töitä ihmisten kanssa, ei se tarkoita sitä että hän olisi joku yli-ihminen joka ei taukoa tarvitse.

        Ja hoitotyöhän on todella raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Potilaiden siirtämistä, pesemistä, kuivettamista, ja asentojen vaihtamista. Kaikki nämä kuormittavat hoitajia entistä enemmän kun työergonmia kärsii huonoista työskentely tiloista.

        Lisäksi työssä altistuu monelle ikävälle asialle, kuten ulosteelle, oksennukselle, verelle, fyysiselle väkivallalle, uhkailulle ja välillä myös näkee kuolemaa. En itse keksi mikä on enää enempää epämiellyttävää kuin edellä mainitut asiat.

        Setäsi oli siis huonossa kunnossa, sisäelimet olivat vaurioituneet joko elämäntapojen, iän tai sairauden takia. Hän oli siis kuolemansairas. Mutta usko huviksesi ettei hän ollut ainoa kuolemansairas osastolla, todennäköistä on että kyseisellä osastolla tapahtuu jonkun kuoleminen myös seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Myös harhaisia ja täysin dementoituneita potilaita osastolla oli varmasti muitakin. Eli tekemistä osastolla varmasti riitti muidenkin kuin setäsi kanssa.

        Itse olen nähnyt useita eri osastoja, ja ainoastaan yhdessä olen hieman miettinyt että mitenköhän tuolla osastolla oikeasti menee. Mutta tosin sielläkin näin vain yhden hoitajan työskentelyä läheltä. Saattoi iästään päätellen olla jopa opiskelija. Mutta muilla osastoilla on ollut kyllä erittäin hyvää ja ammattitaitoista työvoimaa jotka toimivat oikeasti äärirajoilla ja lääkäripulan takia myös omien taitojensa äärirajoilla...

        Pakko sanoa myös omaisista muutama kriittinen sana. Olen nimittäin nähnyt omaisia jotka vaativat hoitajilta keskittymään vain ja ainoastaan heidän lähes kaksisataa vuotta vanhaan vanhempaansa. Haloo! Realiteetit mukaan, hoitajia on vain rajattu määrä, he kyllä tekevät parhaansa. Uskokaa minua.


      • SimonT
        Hoitsu myös kirjoitti:

        Noniin, pistetäänpäs vähän faktoja kehiin työnteosta ja hoitotyöstä kun täällä menee taas nakit ja muusit sekaisin.

        Ensinnäkin, mikäli on itse ollut töissä, tietää että työaikana on tietty määrä taukoja. On kahvitauot, ruokatauot ja tupakkatauot. Ja jokainen työssäkäyvä ne varmasti pitää, myös hoitaja. Hoitajankin täytyy saada syödä, käydä kahvilla/teellä/tauolla(jos ei juo kahvia tai teetä). Tämähän on itsestään selvä asia. Vaikka hoitaja tekee töitä ihmisten kanssa, ei se tarkoita sitä että hän olisi joku yli-ihminen joka ei taukoa tarvitse.

        Ja hoitotyöhän on todella raskasta niin henkisesti kuin fyysisestikin. Potilaiden siirtämistä, pesemistä, kuivettamista, ja asentojen vaihtamista. Kaikki nämä kuormittavat hoitajia entistä enemmän kun työergonmia kärsii huonoista työskentely tiloista.

        Lisäksi työssä altistuu monelle ikävälle asialle, kuten ulosteelle, oksennukselle, verelle, fyysiselle väkivallalle, uhkailulle ja välillä myös näkee kuolemaa. En itse keksi mikä on enää enempää epämiellyttävää kuin edellä mainitut asiat.

        Setäsi oli siis huonossa kunnossa, sisäelimet olivat vaurioituneet joko elämäntapojen, iän tai sairauden takia. Hän oli siis kuolemansairas. Mutta usko huviksesi ettei hän ollut ainoa kuolemansairas osastolla, todennäköistä on että kyseisellä osastolla tapahtuu jonkun kuoleminen myös seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Myös harhaisia ja täysin dementoituneita potilaita osastolla oli varmasti muitakin. Eli tekemistä osastolla varmasti riitti muidenkin kuin setäsi kanssa.

        Itse olen nähnyt useita eri osastoja, ja ainoastaan yhdessä olen hieman miettinyt että mitenköhän tuolla osastolla oikeasti menee. Mutta tosin sielläkin näin vain yhden hoitajan työskentelyä läheltä. Saattoi iästään päätellen olla jopa opiskelija. Mutta muilla osastoilla on ollut kyllä erittäin hyvää ja ammattitaitoista työvoimaa jotka toimivat oikeasti äärirajoilla ja lääkäripulan takia myös omien taitojensa äärirajoilla...

        Pakko sanoa myös omaisista muutama kriittinen sana. Olen nimittäin nähnyt omaisia jotka vaativat hoitajilta keskittymään vain ja ainoastaan heidän lähes kaksisataa vuotta vanhaan vanhempaansa. Haloo! Realiteetit mukaan, hoitajia on vain rajattu määrä, he kyllä tekevät parhaansa. Uskokaa minua.

        En nyt takerru tuohon hoitotyön kurjuuteen, joka ilmeisesti edelleenkin, huolimatta palkanokorotuksista joiden oli tarkoitus auttaa, väsytää hoitohenkilöstöä.
        Tahtoisin takertua kommentissasi tuohon hoitohenkilöstön ammattitaitoon, tai vielä mieluumminkin LKS koko henkilökunnan ammattitaitoon.
        Lähestulkoon jokainen tapaus jossa tuttavani tai joku tuttavani läheinen on joutunut LKS asioimaan on ollut katastrofi. Monet ovat jääneet ensimmäisellä käynnillä täysin hoitamatta vaikka kyse on joissakin tapauksissa ollut hyvinkin vakavista tiloista. Tietystikkään tämä ei päde kaikkiin jotka potilaina ovat tuolla, luoja heitä siunatkoon, vaan vain noin 8/10 tietämistäni tapauksista. Itse olen saanut kutakuinkin moitteetonta hoitoa ja olen myös voi voinut valita itse hoitomuotoni.


    • ----

      Valitettavasti tälläiset tapaukset eivät ole ainoita laatuaan eikä koske vain Rovaniemeä. Eräs tuttu hoitaja kertoikin haluavansa kuolla ns. saappaat jalassa, koska ei missään nimessä halua sairaalaan sairastamaan ja hoitajien armoille makaamaan. Ja hän on todellakin nähnyt tätä sairaaloiden ja vanhainkotien arkea.

      Hyvän hoidon saanti on kiinni paitsi resursseista (tarpeeksi hoitajia ja lääkäreitä) myös hoitohenkilökunnan halusta tehdä työtään HYVIN. Tämän seikan unohtavat nämä hoitajien palkankorotuksia ajaneet järjestöpomot ym. Ei tilipussin paino vaikuta työnlaatuun ja potilaisen kohteluun, jos työnteko eettisesti oikein ei kiinnosta paskankaan vertaa. Ja kukapa meistä ei toisinaan haluaisi päästä töissä mahdollisimman vähällä ja niitten työkaverisen kanssa on mukavampi jutustella kuin mummujen vaippoja vaihtaa.

    • surusilmä

      Myötäelän surussasi. Voitko kertoa missä TK:ssa sedällesi sattui nämä jutut? Kaupungin vai entisessä maalaiskunnan tk:ssa? A1 vai K3. Ois niin tärkeää tietää? Itselläni läheinen myös Tk:ssa ja olen huomannut puutteita hoidossa. Ajattelin että ehkä joukolla voisimme asialle jotain... Voimia sinulle.. ja Parempaa uutta vuotta nyt.

      • ..........

        kaupungin tk:sa.


    • säälittävää.. todella

      On se vaan niin säälittävää, kuinka jonkun kuollessa pitää aina jonkun pyrkiä hakemaan syyllisiä. Kertookohan tämä kenties jäljelle jääneiden omaisten syyllisyyden taakasta kun eivät ole asialle välittäneet mitään tehdä "niin rakkaan setä kullan" jo eläessä. Turha se on kitistä ja syyttää jälkeenpäin ja SELÄNTAKANA. Katsoopa vähän omaan napaansa ja miettii..

      • oivoivoi.

        en usko että kukaan hakee niitä "syyllisiä"! Hoito on varmastikkin ollut puutteellista, eipä se olisi ensimmäinen kerta. Kyllä se itsellänikin ihmetyttää että palkankorotus tuli, olisivat sillä rahalla palkanneet lisää henkilökuntaa, jos kerta on niin "kiire". taitaa taas joku henkilökunnan porukka siellä marmattaa ja valittaa kun tietää itsekkin minkälaista hoitoa ihmisille annatte.


    • ,,,,,,,,,,..............---...

      maksan ja munuaiset tuhosi ??
      KANNATTAA KYSYÄ !
      Sukuni on äidinm puolelta jostain MUonion korkeudelta, ja meillä on erittäin harvinainen
      periytyvä sairaus, joka tuohoaa juuri maksan, keuhkot ja munuaiset ym. elimet. Elin kerrallaan.

      Ikävä tapaus tuo setäsi tapaus, mutta suomalainen terveydenhoito on ihan kuralla.

      Rutsalainen apteekkari sanoi minulle, että teillä siellä suomessa mennään kaksikymmentä vuotta muuta maailmaa jäljessä sairaanhoidossa.

      Sairaanhoitajat vaativat lisää palkkaa, ja saivat ammattikoululaiset.
      HEille maksetaan nyt paljon enemmän kuin yliopistokoulutetuille.

    • Martti Kuoksa

      luin kirjoituksen ja olin todella järkyttynyt tuomoisista väitteistä ja kun noin puoli vuotta kuljin osastoilla A1 ja A2 katsomassa isääni ja äitiäni liki joka päivä niin uskoisin et minulla on jopa kokemusta puhua asiasta......
      kokemukseni molempien osastoiden hoidosta on aivan päin vastainen sillä vanhempani sai todella hyvää hoitoa vaikkakin molemmat nukkuivat pois kahdenkuukauden välein niin on täysin moraalitonta haukkua hoitajia ja hoitoa....Ja jos todellakin teillä ihmis rievut on sellainen käsitys et täällä Rovaniemellä kuollaan hoidon puutteesen niin katelkaa peiliin ja pitäkää huoli et siellä huoneessa oletta vain te niin näette ehkä osasyyn sukulaistennne kuolemaan..tällä tarkoitan et huolehtikaa läheisistä aikaisemmin ja yrittäkää neuvoa läheisiänne niin ettei he joudu sellaiseen kuntoon et maksa ja munuaiset sanoo POKS!!!! Se nimittäin on siinä vaiheessa turha rykiä ku paska on housuissa...
      Vanhempani saivat todella hyvää hoitoa ja sairaanhoitajat,lähihoitajat,laitosapulaiset tekevät siinä laitoksessa todella arvokasta työtä ja ovat alansa ammattilaisia myös harjoitteliat tekevät siellä todella hienoa työtä.....
      Jaksamista teille molempien osastojen henkilökunta ja vielä kerran suuri kiitos vanhempieni hoidosta....
      Talviteisin. Martti Kuoksa

      • omainen

        Minulla on myös oma äitini tks:ssa ja voin hyvin kertoa, että on osasto A:1:llä. Hän saa mielestäni ihan hyvää hoitoa. Olen seurannut hoitohenkilökuntaa ja täytyy sanoa, että toki joukkoon mahtuu monenlaista hoitajaa, mutta on myös hyviä hoitajia. Ja suuret kiitokset haluan antaa sille tummalle mieshoitajalle, joka osaa kuunnella ja auttaa suurella sydämmellä. Jaksamista teille kaikille.


    • vain taas

      Enpäs tiedä missä vika? ehdittiin setä pukea jo pukuun ja laittaa arkkuun/kylmiöön, kun sairaalasta lääkäri soitti ja sanoi että tehdäänkin ruumiinavaus vaikka ensin lääkäri oli sitä mieltä että sitä ei tarvitse! me itse ajattelimme ensin ruumiinavausta mutta luovuimme ajatuksesta kun lääkäri meille sanoi että sitä ei tarvi, ja tulimme siihen lopputulokseen että kun munuaiset ja maksa olivat meneet että koulema oli aika selvä? mutta nyt odottelemee ruumiinavaus pöytäkirjaa?! saa nähä mitä sieltä paljastuu vai onko kaikki ok?
      Voin sanoa sen että kun esimerkiksi mummoni on ollut hoidossa, hän on saanut ihan hyvää hoitoa koska on itse vielä järsissään! mutta setäni joka olisi tarvinnut hoitoa oikeastaan 24/7 ei sitä saanut niin paljon kuin olisi tarvinut! henkilökuntaa on yksinkertaisen VÄHÄN! mielestäni ihminen joka meinaa tukehtua omaan limaansa tarvii hoitoa ja valvovia silmiä kokoajan. Mutta nyt setäni on poistunut tästä maailmasta ja katselee meitä pilvien reunalta, vielä me tapaamme. see ya.

    • Anonyymi

      kyllä länsipohja pitää saada jatkaa, lks vois erikoistua ruumiinavauksiin on sen verta henkilökunnan taso laskenut, kerrankin asiakas joka ei valita, anestesia osastolla neulat loppu kun moralla puudutetaan, vielä saa kuulla vittuilut päälle , no kun heitä katseli siellä eivät luultavasti erota kumpi on kumpi, parta vain kasvaa rehottaa, hyi helevetti

      • Anonyymi

        Länsipohja mainittu. Siellä saadaan rammat kävelemään ja mykät puhumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe