Mikä on loispummiyrittäjä?

"loispummiyrittäjä"

Olen seurannut palstaa silloin tällöin ja tönmännyt sanaan loispummiyrittäjä. Onko tämä työttömien keksimä yleinen haukkumanimitys meistä yrittäjistä. Itse pidän noin 10 työntekijän metallialan yritystä ja minulle ohjautuu välillä ammattikoulun ja erilaisten työttömille tarkoitettujen koulutusten kautta harjoittelijoita. Olen jokaiselle kynnelle kykenevälle koittanut tarjota palkallista työtä edes joksikin aikaa. Pari tuli jäädäkseen. Että se siitä hyväksikäytöstä. Yleensä ammattikoulusta tulleet nuoret ovat niitä innokkainpia ja heille olen koittanut jatkoa tarjota. Työttömien koulutusten kautta tulleilla siis ainakin osalla on ollut sellaista asennetta että, "MINÄHÄN EN ILMAISEKSI TÖITÄ TEE". Minähän en sellaista "loispummilaiskiaista" myöskään palkkaa. Mutta hyviäkin kavereita työttömistä toki löytyy ja ymmärrän että kaikille ei myöskään työtä heti löydy. Mutta se on aktiivisuuden merkki jos pitää ammattitaitoa yllä koulutuksen tai harjoittelun kautta ja ehkä myöskin sitä kautta tärppää myöskin työnhaussa. Tsemppiä! Ei pidä yleistää kaikkia työnantajia loisiksi jos oikeatakin palkanmaksu halua löytyy.

20

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rusautit

asiaa.Asipitoiset kirjoitukset ovatkin olleet hakusessa viimeaikoina.Niin työttömissä,kuin työnantajissakin on "kahdenkerroksen väkeä". Osa haluaa pitää tonttinsa siistinä ja järjestyksessä,osa keskittyy pelkästään valittamiseen tai rahastamiseen tukien ja avustusten turvin.Osalle työntekijöistä suurin huolenaihe onkin,miten saisi päivän kulumaan mahd.vähällä työllä.
      Minäkin olen kanssasi samaa mieltä siitä että ammattitaitoaan kannattaa ylläpitää,vaikka huonompipalkkaisten kurssien kautta.

• on liikaa..

Heti muka pitäisi pitkän työttömyyden tai kurssin jälkeen päästä täyden ammattilaisten normipalkkaan, sen työkyvyn, tuloksellisuuden ja osaamistason kanssa on vain niin ja näin..

Kyllä ennen tehtiin nöyrästi työhöntulo- ja harjoittelujaksot taidot osoittaen ahkerasti töitä, ja vasta työpanoksen ja tarpeelliseksi havaitsemisen jälkeen se palkka nousi. Osa työnhakijoista selvästi pullamössöä tätä "kaikki mulle heti käteen, muuten ei huvita" porukkaa.

Nimim. juoksupojasta itse aloittanut.

• kerroitkin jo
        on liikaa.. kirjoitti:

Heti muka pitäisi pitkän työttömyyden tai kurssin jälkeen päästä täyden ammattilaisten normipalkkaan, sen työkyvyn, tuloksellisuuden ja osaamistason kanssa on vain niin ja näin..

Kyllä ennen tehtiin nöyrästi työhöntulo- ja harjoittelujaksot taidot osoittaen ahkerasti töitä, ja vasta työpanoksen ja tarpeelliseksi havaitsemisen jälkeen se palkka nousi. Osa työnhakijoista selvästi pullamössöä tätä "kaikki mulle heti käteen, muuten ei huvita" porukkaa.

"se palkka nousi.." Tuossahan se ero nykyaikaan onkin. Nykynuori ei edes tiedä mikä palkka on, kun harjoittelussa käy, kun sitä ei makseta ollenkaan.
        Monella työttömällä on pitkä työura takanaan, ei ne tietyt taidot katoa. Esimerkiksi itse osaan edelleen tehdä tilinpäätöksen, vaikken ole sitä työkseni koskaan edes tehnyt, yhdistyksissä vain ja alaakin olen ehtinyt vaihtaa. Tietty lakeja muuttuu koko ajan, mutta ei ole mikään homma muuttuneita veroprosentteja tarkistaa, kun tietää mistä ne katsotaan.

alkuperäiselle: En itse pidä sanasta loispummiyrittäjä. Mutta yrittäjillä ei ole yhteiskuntavastuuta, miksi yhteiskunnalta pitäisi sen enemmän olla yrittäjistä vastuuta? Terve yritys tulee omillaan toimeen aivan kuten terveen ihmisen muutenkin tulisi, sinulla on selvästikin terve yritys, hienoa. Mutta ei ole oikein, että harjoittelee 8 tunnin päiviä eikä harjoittelusta saatava raha riitä ilman tukia edes vuokraan. Eikä se ole oikein sinua kohtaan, että sinä maksat palkkaa ja naapurissa työntekijät harjoittelevat.

Esimerkki, tämä on joko todellinen tapaus tai sitten kuvitteellinen, saatte itse päättää. Eräs firma ottaa työkkärin kautta koulutettavia. Nämä harjoittelevat firmassa ja ovat sitten tuella. Kun tukiaika loppuu, firma toteaa, että ei ole kelvollisia tarvitaan uusi koulutus. Tässä herättää ihmetystä, että mihin ne kelvottomien koulutettavien tuotteet menevät? Toivottavasti ei myyntiin, sillä eihän kelvoton tee kelvollista tuotetta. Sitten miksi firma ottaa koulutettavia uudelleen, eikö pitäisi kerrasta oppia, että kelvollista ainesta ei saa? Varmaan ymmärrät, mitä rivien välissä kirjoitan.

Voisi sanoa näin, että yritys on terve, jos harjoittelijoiden työpanos tuloksineen, oli hyvä tai huono, otetaan ennen lopullista laskelmaa pois ja silti jää plussalle.

Jos vuoden työttömyys kadottaa ammattitaidon, niin sillä perusteella pitäisi lain mukaan voida laskea palkkaa vaikkapa äitiysloman jälkeen. Tiedän mistä puhun, sillä äitiyslomalla ammattitaitoni katosi varmasti enemmän kuin työttömänä. Ei silloin jaksanut lueskella ja opiskella, kuten työttömänä jaksoi. Kurssillekin usein moni tulee sangen lyhyen työttömyysjakson jälkeen. Omallakin kurssillani on tällä hetkellä alle 3 kk työttömänä olleita, itse mukaan lukien, yhdellä oli loppunut työsuhde edellsellä viikolla. Yhdessä yössäkö se osaaminen katoaa, kun työpttömyyden leima isketään?

• se menee
        on liikaa.. kirjoitti:

ja täällä aiheesta lisää:

http://www.kerrolisaa.com/image.php?image_id=4538

• asiaa ...
        kerroitkin jo kirjoitti:

"se palkka nousi.." Tuossahan se ero nykyaikaan onkin. Nykynuori ei edes tiedä mikä palkka on, kun harjoittelussa käy, kun sitä ei makseta ollenkaan.
        Monella työttömällä on pitkä työura takanaan, ei ne tietyt taidot katoa. Esimerkiksi itse osaan edelleen tehdä tilinpäätöksen, vaikken ole sitä työkseni koskaan edes tehnyt, yhdistyksissä vain ja alaakin olen ehtinyt vaihtaa. Tietty lakeja muuttuu koko ajan, mutta ei ole mikään homma muuttuneita veroprosentteja tarkistaa, kun tietää mistä ne katsotaan.

alkuperäiselle: En itse pidä sanasta loispummiyrittäjä. Mutta yrittäjillä ei ole yhteiskuntavastuuta, miksi yhteiskunnalta pitäisi sen enemmän olla yrittäjistä vastuuta? Terve yritys tulee omillaan toimeen aivan kuten terveen ihmisen muutenkin tulisi, sinulla on selvästikin terve yritys, hienoa. Mutta ei ole oikein, että harjoittelee 8 tunnin päiviä eikä harjoittelusta saatava raha riitä ilman tukia edes vuokraan. Eikä se ole oikein sinua kohtaan, että sinä maksat palkkaa ja naapurissa työntekijät harjoittelevat.

Esimerkki, tämä on joko todellinen tapaus tai sitten kuvitteellinen, saatte itse päättää. Eräs firma ottaa työkkärin kautta koulutettavia. Nämä harjoittelevat firmassa ja ovat sitten tuella. Kun tukiaika loppuu, firma toteaa, että ei ole kelvollisia tarvitaan uusi koulutus. Tässä herättää ihmetystä, että mihin ne kelvottomien koulutettavien tuotteet menevät? Toivottavasti ei myyntiin, sillä eihän kelvoton tee kelvollista tuotetta. Sitten miksi firma ottaa koulutettavia uudelleen, eikö pitäisi kerrasta oppia, että kelvollista ainesta ei saa? Varmaan ymmärrät, mitä rivien välissä kirjoitan.

Voisi sanoa näin, että yritys on terve, jos harjoittelijoiden työpanos tuloksineen, oli hyvä tai huono, otetaan ennen lopullista laskelmaa pois ja silti jää plussalle.

Jos vuoden työttömyys kadottaa ammattitaidon, niin sillä perusteella pitäisi lain mukaan voida laskea palkkaa vaikkapa äitiysloman jälkeen. Tiedän mistä puhun, sillä äitiyslomalla ammattitaitoni katosi varmasti enemmän kuin työttömänä. Ei silloin jaksanut lueskella ja opiskella, kuten työttömänä jaksoi. Kurssillekin usein moni tulee sangen lyhyen työttömyysjakson jälkeen. Omallakin kurssillani on tällä hetkellä alle 3 kk työttömänä olleita, itse mukaan lukien, yhdellä oli loppunut työsuhde edellsellä viikolla. Yhdessä yössäkö se osaaminen katoaa, kun työpttömyyden leima isketään?

... tuo sun kirjoitus. Just noin se on. Harmi vaan, että tällä palstalla on niin paljon niitä, jotka vain jankuttavat etkä suostu kuuntelemaan järkipuhetta.

• Anonyymi
        UUSI
        asiaa ... kirjoitti:

... tuo sun kirjoitus. Just noin se on. Harmi vaan, että tällä palstalla on niin paljon niitä, jotka vain jankuttavat etkä suostu kuuntelemaan järkipuhetta.

Työttömät sopivat hyvin pienyrittäjiksi

Jos työtön ei suostu hänelle määrättyyn yrittäjän uraan (esim nakkikioski), hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Työttömät sopivat hyvin pienyrittäjiksi

Jos työtön ei suostu hänelle määrättyyn yrittäjän uraan (esim nakkikioski), hänellä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen

kengänlankkaaja, auton ikkunalasin pesijä ym

• on lakiin laitettu

Loispummiyrittäjä on ikävä ja aivan vääristetty sanapari ylipäätään kuvaamaan yrittäjää, joka palkkaa firmaansa työntekijän jollain palkkatuella.

Palkkatukea on eri suuruista, suurin tuki on vajaan 1000 euroa/kk työntekijän palkkakustannuksiin, ja työ voi olla määräaikaistakin. Pienempää tukea 600 - 800 kk/ 6 kuukaudeksi ei edes myönnetä, ellei kysymyksessä ole vakituinen työpaikka.

Tuella palkkattavien määrää firmassa on rajoitettu, niitä ei tosiaankaan voi olla määräänsä enempää, eikä ollenkaa niinkuin täällä on väitetty, että tukityöllistetyt tekevät kaikki työt eikä muita työntekijöitä olekaan. Tämä ei sii ole mahdollista, toivottavasti luetun ymmärtäminen tässä yksityiskohdassa kaikilla riittää!.

Tukirahoilla palkattuja työntekijöitä voi kussakin firmassa on 1 suhde 5. Eikä enempää. Siinä kun vältetään sitä kilpailun vääristämistä.

Työharjoittelijoiden määrää on samoin rajoitettu. Sekä työharjoittelun kestoa, samalla työnantajalla saa olla max 6kk. Sitten pitää löytää joku toinen työnantaja tai alkaa mennä palkalla töihin.

Ei ole sellaista yksityistä bisnestä, joka pystyisi koko toimintaansa pyörittämään tukityöllistetyillä ja harjoittelijoilla ja siten välttämään omat palkkakustannuksensa kokonaan ja saisi sillä tavalla oikeudetonta kilpailuetua muihin firmoihin nähden.

Jos tällä tiedon valtatiellä joku sellaisen firman tietää, niin kerro putiikin nimi, niin alueen TE-keskus selvittää viran puolesta, miten sellainen on mahdollista. Kun ei nimittäin ole.

Jos loispummiyrittäjillä tarkoitatte kuntien työpajoja tai sosiaalisia yhdistyksiä joihin syrjäytyneitä ohjataaan kuntouttavaan työtoimintaan, niin se ole voittoa toimittavaa bisnestä ollenkaan, vaan kunnan sosiaalityötä. Johon on eri lainsäädäntö kuin yksityisiin voittoa tekeviin firmoihin.

Pitää pystyä erottamaan puurot ja vellit tässäkin asiassa.
      Kuntouttava työtoiminta on hyvä alku jollekin ikisyrjäytyneelle alkaa opetella vuosikymmenien hamppina olon jälkeen niitä työssäkäynnin rutiineja ja sääntöjä. Hyvä että sellainen työväline on olemassa!

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä sellainen vaan on tai ainakin oli.

• kysymykseesi.

Olen ilmeisesti tuon termin lanseerannut tänne palstalle ja hyvä niin. Tämä onkin hauska ketju, yksi tai kaksi loispummiyrittäjää/loispummikonsulenttia keskustelee keskenään kuinka ilmaiset orjat pitää saada tekemään nöyrinä heille orjatöitä. Joku uusi taktiikka näköjään, mutta turha kuvitella, että se menisi läpi. Olette typerämpiä kuin kuvittelinkaan. Spämmiapina on ainakin selvästi aktivoitunut, joko alkaa orjat loppua? Kuseeko konsulenttibisnekset?

Ja sinulle aloittaja vielä kysymys: Miksi luulet jonkun olevan halukas tekemään ilmaiseksi töitä? Tekisitkö itse niin? Jos vastaat myöntävästi niin saat tulla meille piiaksi, siivota kämpän kerran viikossa lattiasta kattoon. Matkat maksat omasta pussista luonnollisesti, kuten normaali työmarkkinaorjakin tekee.

####

Loispummiyrittäjän ja hänen persekärpäsensä eli loispummikonsulentin profiili:

Loispummiyrittäjä pyörittää puuhastelupajaansa erilaisilla harjoittelijoilla ja muilla yhteiskunnan kustantamilla ilmaisorjilla, jotka on karenssin uhalla pakotettu orjiksi loispummiyrittäjille. Kaikki näiden orjien aiheuttamat kustannukset maksaa valtio eli sinä ja minä. Kyseessä on siis suora tulonsiirto loispummiyrittäjän taskuun. Miksi sinua ei huolestuta verovarojen väärinkäyttö?

Näitä orjia toimittaa loispummiyrittäjälle esim. TYP eli työvoiman palvelukeskukset. Loispummikonsulentit järjestävät lumekoulutusta työttömille, jotka koulutuksen varjolla pakotetaan orjatöihin. Tämä loispummiyrittäjien ja loispummikonsulenttien pyörittämä systeemi maksaa yhteiskunnalle vuodessa satoja miljoonia euroja joten siinä on sinulle vastaus kysymykseesi kuka on loinen.

P.S. Vielä tarkennuksena, normaali yrittäjä, joka ei alennu käyttämään orjatyövoimaa vaan maksaa asianmukaisen palkan normaalissa työsuhteessa oleville työntekijöilleen EI siis kuulu tuohon loissakkiin. Totta kai Suomessa tarvitaan yrittäjiä ja työntekijöitä, sitä ei kukaan yritäkään täällä kyseenalaistaa. Paitsi ehkä "Spämmiapina", joka näitä orjatoimenpiteitä täällä kauppaa suu vaahdosta pursuten.    

• korjataan.

> hauska ketju, yksi tai kaksi
        > loispummiyrittäjää/loispummikonsulenttia

Ei ole olemassakaan tuollaisia, en ole ikinä nähnyt ja muuallakaan kuullut moisista. Joo hauskutat ja nauratat huuhaa nimikkeilläsi. :-)))

> ilmaiset orjat pitää saada tekemään nöyrinä
        > heille orjatöitä.
        > jotka on karenssin uhalla pakotettu orjiksi
        > jotka koulutuksen varjolla pakotetaan
        > orjatöihin.

Ilmoita työrikos poliisille, työsuojelutarkastajalle ja ammattijärjestölle heti, jos jotain orjatöitä havaitset, niin poistetaan kyllä työmaalta, kuten Puolalaiset aivan äskettäin. Varmasti tästäkin saa teettäjä asianmukaiset rangaistukset ja voi jopa urakointi loppua.

Orja- ja pakkotyön teettäminen johtaa rangaistuksiin, ei sellaista Suomessa sallita.

> järjestävät lumekoulutusta työttömille,

Jos työvoimakoulutuksessa joitain epäkohtia, niin niistä voi ilmoittaa TE-keskukseen ja työ- ja elinkeinoministeriöön työvoimakolutusta valvovalle tahoille. On kursseja peruttu ja joiltain kurssittajilta haettu vahingonkorvauksiakin, haastettu jopa oikeuteen avustuspetoksista Oulussa viimeksi.

Lopuksi en ole mikään konsulentti ja itse sämmäät puutaheinää.

• alat...
        korjataan. kirjoitti:

Ei ole olemassakaan tuollaisia, en ole ikinä nähnyt ja muuallakaan kuullut moisista. Joo hauskutat ja nauratat huuhaa nimikkeilläsi. :-)))

> heille orjatöitä.
        > orjatöihin.

Ilmoita työrikos poliisille, työsuojelutarkastajalle ja ammattijärjestölle heti, jos jotain orjatöitä havaitset, niin poistetaan kyllä työmaalta, kuten Puolalaiset aivan äskettäin. Varmasti tästäkin saa teettäjä asianmukaiset rangaistukset ja voi jopa urakointi loppua.

Orja- ja pakkotyön teettäminen johtaa rangaistuksiin, ei sellaista Suomessa sallita.

Jos työvoimakoulutuksessa joitain epäkohtia, niin niistä voi ilmoittaa TE-keskukseen ja työ- ja elinkeinoministeriöön työvoimakolutusta valvovalle tahoille. On kursseja peruttu ja joiltain kurssittajilta haettu vahingonkorvauksiakin, haastettu jopa oikeuteen avustuspetoksista Oulussa viimeksi.

edistyä, siitä se paraneminen yleensä alkaa kun nöyränä tunnustaa tosiasiat!

Ei orjatyön teettäminen Suomessa mikään rikos ole, sehän nauttii valtiovallan erityistä suojelua ja hallituksen siunauksella tuhannet TYPin desantit eli kaltaisesi loispummikonsulentit saalistavat lisää orjia koneiston rattaiden jauhettavaksi.

Onneksi nyt on YK:lle lähdössä tieto asiasta, ja toivottavasti Suomi erotetaan YK:n jäsenyydestä ja asetetaan samanlaiseen kauppasaartoon kuin Iran.

• alat.....
        korjataan. kirjoitti:

> heille orjatöitä.
        > orjatöihin.

Ei orjatyön teettäminen Suomessa mikään rikos ole, sehän nauttii valtiovallan erityistä suojelua ja hallituksen siunauksella tuhannet TYPin desantit eli kaltaisesi loispummikonsulentit saalistavat lisää orjia koneiston rattaiden jauhettavaksi.

Onneksi nyt on YK:lle lähdössä tieto asiasta, ja toivottavasti Suomi erotetaan YK:n jäsenyydestä ja asetetaan samanlaiseen kauppasaartoon kuin Iran.

• luulet..
        alat... kirjoitti:

itsestäsi hieman liikoja!Ettäkö Suomi kauppasaartoon?
        Jos se on se sama "tiedote",mikä on kiertänyt näillä sivuilla jo jonkinaikaa,voi näin toki käydäkin.
        Kuolee nauruun koko YK ja tästäkös se riemu syntyy.Vähintäänkin kauppasaarto,ellei erottaminen koko YK:sta.
        Ei kannata kyseinen ilmoitus,voi käydä liian kalliiksi. ;/

• HUPAISA.
        korjataan. kirjoitti:

> heille orjatöitä.
        > orjatöihin.

"Joo hauskutat ja nauratat huuhaa nimikkeilläsi. :-)))"

Vau, jankuttaja on oppinut uuden hymiön! *aplodeja*

"Lopuksi en ole mikään konsulentti ja itse sämmäät puutaheinää."

Juu et olekaan konsulentti, vaan yrittäjä, joka tykkää hyödyntää ilmaistyövoimaa. Luuletko, ettei se näy läpi noista sun jankutuskirjoituksista?

• on kallis

esim etelä-suomen rikas viljelijä on loinen.
      -rikas ihminen ahnehtii 141 tukea, vaikka on omaa omaisuutta.

Rikas loinen keinottelee ihmisillä ja asunnoilla kokoomuksen tuki takana...

mtk-kepu ahnehtijat syö kuormasta -- tuet maksetaan veroista.

Suuret rahat liikkuuu mtk-kepu-kokoomus keinottelussa.
      Maataloustuet, asumistuet ja verohelpotukset,, jne

MAfia touhua !!!

• Anonyymi
      UUSI

No. Pajatoiminta yhdistykset ottaa 100 % palkkatuella 6 kk apuohjaajan, keittäjän, tms. Pajatoiminnassa kuntouttavaan työtoimintaan tarvitaan ohjaajia mutta ongelma on se että kun edellisen 100 % palkkatuki loppuu otetaan uusi uudella palkkatuella. Ei siinä ettei tälläisesta aikusten päiväkodista olisi hyöytyä vaajaakuntoiselle joilla kaikilla ei ole edes asuntoa ja saavat ilmaisen bussikortin sekä 4 päivänä läpimän aterian ilmaiseksi. Työkokeiluissa on myös vilugia että otetaan valtion tuella harjoittelija 6 kk ja yrittäjän liikevaihto on niin pieni ettei voi kokeilun jälkeen työtöntä työllistää. Opiskelijat kyllä ovat asemassa ettei niille haluta maksaa palkkaa sen 3 kk työssäoppimisjakson ajalta ja on tärkeää että valistuvat koulustaan.

• Anonyymi
      UUSI

Vanha ketju en tiedä onko enää loispummiyrittäjiä, mutta aiemmin nimi loispummiyrittäjä tuli siitä joka otti jatkuvasti näitä 9€/päivä +tuet työläisiä eikä koskaan palkannut ketään vaikka olisi ollut kuinka hyvä ja ahkera työntekijä. Kun vanhan sopimus päättyi otti hän aina uuden 9€/päivä työläisen tilalle. Kokoajan kierrätti ilmaista työvoimaa koskaan ketään palkkaamatta. Itsekkin olin tässä aikoinaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      151
      6817
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      63
      5963
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      88
      4559
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      107
      4509
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      162
      4310
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      94
      1690
    7. Tylsille treffeille

Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      402
      1586
    8. Anteeksi kaikesta...

Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      82
      1389
    9. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      31
      1377
    10. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      41
      1151
    Aihe