Ensivaikutelman merkitys

Olen joskus kuullut, että ihmiset muodostavat toisistaan ensivaikutelman jo muutamassa sekunnissa. Lisäksi tämä ensivaikutelma harvoin muuttuu.

Jotkut (erityisesti naiset) sanovat, että ihastuakseen heidän täytyy tuntea mies hyvin ja tutustumisvaihe saattaa kestää kuukausia. Tämä ei laisinkaan vastaa omia tuntemuksiani. Jos joku nainen ei ensisilmäyksellä ole viehättävä ollut, ei hän silmissäni ole sellaiseksi myöhemminkään muuttunut.

Enhän minä tietenkään ole jokaiseen viehättävän näköiseen naiseen ole ihastunut. Mutta en ole ikinä ihastunut ilman sitä viehättävää ensivaikutelmaa. Olen ajatellut, että seurustelun ensikuukausina ihastus syvenee tutustumisen myötä rakkaudeksi tai sitten suhde päätyy eroon.

Puhummeko vain samasta asiasta eri sanoin vai ovatko naiset tässä asiassa aivan erilaisia kuin minä?
172142
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 17

Vanhimmat

positiivinen, jotta mieheen haluaa tutustua ja ehkäpä rakastua. Epämiellyttävä rutjake ei muutu kiinnostavaksi ajan myötä, vaikka voissa paistaisi. Toisaalta miellyttävän ensivaikutelman antanut mieskin voi muuttua rutjakkeeksi saatuaan paljastaa mahdollisen henkisen tyhjyytensä. Koskaan mies ei saa mahdollisuutta tutustumiseen, ellei hänessä ole jotain karismaa tai vetoa. Ihastumisesta voin puhua muutaman tapaamisen jälkeen, rakastumisesta kuukausien myötä. Rakkaus astuu ehkä kuvioon parin vuoden kuluttua, eli kun ihminen roolin takana paljastuu kokonaisuudessaan.

Äänestä

ystäväni kommentin ensitreffien jälkeen erään miehen kanssa: "No hänen kanssaan mä en ainakaan mene naimisiin". Nyt ovat olleet naimisissa jo kymmenen vuotta. :) Syynä tuohon lausahdukseen oli ulkonäköön liittyvä asia, mikä oli häirinnyt ystävääni. Rakastuttuaan mieheen tuo asia lakkasi häiritsemästä eikä hän enää edes huomannut koko asiaa.

Naisille merkkaa ulkonäköäkin enemmän siis se, että miehen seurassa on helppo ja hyvä olla. Miehet ovat tässä asiassa onnekkaammassa asemassa verrattuna naisiin.

Äänestä

Olen kyllä kuullut ja hyväksynyt totena, että ensivaikutelma on pääsääntöisesti pysyvä ja ohjaa näkemystä voimakkaasti varsin pitkään.

Silti, voiko ensivaikutelman tehdä vain kerran? Tai voiko ensivaikutelma muuttua radikaalisti? Mieleeni muistuu tapaus jossa ensivaikutelma oli, ei nyt negatiivinen, mutta varsin yhdentekevä. Meni aikaa pari vuotta ja tapasin henkilön uudelleen ja ensivaikutelma (tai mikä sitten oli) oli varsin viehättävä. Sen jälkeen vaikutelma on vain vahvistunut. Että ei se niin armotonta aina ole. Oliko kyse kahdesta eri ensivaikutelmasta vai oliko se yhden vaikutelman tarkentumista?

Yhden kerran muistan jolloin ensivaikutelma oli tympeä, mutta lähempi tunteminen muutti käsityksiäni täysin vastakkaiseen suuntaan. Ei se kovin yleistä kyllä ole.

Äänestä

Ensivaikutelma saattaa antaa ihmisestä täysin väärän kuvan. Ihminen onkin todellisuudessa jotain ihan muuta kuin mitä ensin voisi kuvitella. Naistenmiehet luultavasti osaavat olla hurmaavia ensivaikutelmaltaan. Toisaalta tympeältä vaikuttavat voivat olla todella ihania ihmisiä kun tutustuu paremmin.

Joskus tosin tulee jonkun kohdalla sellainen tunne, että tähän ihmiseen ei voi luottaa, ja jos se tunne on vahva tai tulee sellaisena intuitiivisena, niin se usein pitää paikkansa.

Äänestä

Elikkäs elämäni tähän mennessä ainoa todellinen ihastus oli tällainen:

Luennoitsija astuu lavalle, en edes katso sinnepäin. Korviin osuu ärsyttävä narina joka osoittautuu naisen ääneksi. Se on luennoitsija. Nostan katseeni ja tavallista tavallisempi harmaavarpunen seisoo lavalla jatkaen narinaansa. Itsetietoisessa asennossa se seisoo ja puhuu ihan niinkuin muka tietäisi jotain asiasta, josta takuuvarmasti minä tiedän enemmän. Olen varma, että tämän naisen kanssa en tule toimeen.

Kolmen viikon kuluttua olen korviani myöten ihastunut tuohon naiseen.

Ensivaikutelmateorioilla olen sen jälkeen pyyhkinyt persettä.

Äänestä

eikä ensivaikutelma ole pettänyt kertaakaan. Itse olen kyllä kusettanut itseäni sen ensivaikutelman jälkeen mutta se onkin asia erikseen. Niin ja jokin miehentapainen olen.

Äänestä

Jaaha, Ratikka - luepa nyt oma tekstisi hitaasti ja ymmärtäen. :-)

Väität (1):

Äänestä

Aika rankkaa olisi naisen elämä, jos pitäisi jokaisen vastaantulevan, sopivaan ikähaarukkaan menevän miehen kanssa kuukausikaupalla tapailla ennen kuin tietäisi, että kiinnostaako edes alustavasti. Kyllä muutama sekunti riittää hyvin. Luulenpa, että kyse on siitä, että alun valintaprosessi on niin automaattinen, että ihminen ei huomaa sellaista tehneensäkään. Useimmista "hylätyistä" ei jää minkäänlaista muistijälkeä.

Äänestä

Vaikea kyssäri.

"Jotkut (erityisesti naiset) sanovat, että ihastuakseen heidän täytyy tuntea mies hyvin ja tutustumisvaihe saattaa kestää kuukausia. Tämä ei laisinkaan vastaa omia tuntemuksiani. Jos joku nainen ei ensisilmäyksellä ole viehättävä ollut, ei hän silmissäni ole sellaiseksi myöhemminkään muuttunut."

Naiseksi, joka olen kahden vuorokauden sisään kieltäytynyt kaksista treffeistä (kahden aidosti mukavan oloisen miehen kanssa) en tiedä, olenko oikea henkilö edes pohtimaan tuota...Ei musta kuitenkaan ensivaikutelma ole aina ratkaiseva. Aika monissakin ihmissuhteissa, mitä nyt muistelen, mulle hlö.koht. on käyny niin, että ensivaikutelma ihmisestä on ollut neutraalin luontoinen tms. yleismukava, mutta myöhemmin muuttunut voimakkaasti positiiviseen suuntaan.

En mä tiedä... Kai omalla kohdallani kysymys on joskus enemmänkin riskien ottamisesta ja toisaalta siitä, haluaako minkälaisia suhdekuvioita ts. jännitystä juuri sillä hetkellä elämään. Salamaihastumisia voi niitäkin tapahtua, mutta toisaalta jotkut ihmiset ja heidän luonteensa avautuu vasta laajemman tuntemisen kautta. Ns. 'yleispositiivinen' ensivaikutelma on mulle kuitenkin aina tärkeä. Ikinä en ainakaan edes harkitsisi mitään uusia tapaamisia ihmissuhdemielessä sellaisen ihmisen kanssa, joka alkujaankin on antanut mulle voimakkaan negatiivisen vaikutelman itsestään.

Luulen, että toi kyssäris on todella yksilöllinen juttu itse kullekin.

Äänestä

voivat vaikuttaa negatiivisesti jo ennenkuin ees on ko. ihmistä nähnyt. Ne pohjautuvat usein muilta kuultuihin juttuihin.
Ensivaikutelma voi siis joko vahvistaa tätä tai kumota sen ihan täysin. Riippuu, miten paljon ihminen antaa muiden vaikuttaa omiin mielipiteisiinsä.

Lisäksi vaikuttaa humalatilan vahvuus. Ihan eri asia saada ensivaikutelma jostain ihmisestä kolmen promillen humalassa, kuin selvinpäin.
Kännisen silmä kaunistaa ja varmaan vääristää kokonaiskuvaa.

Kai sitä nyt heti alussa jokainen jakaa ihmiset kahteen joukkoon; niihin, joista pitää ja niihin, joista ei pidä. Voihan ne suuntaan jos toiseenkin muuttua..
Mulla ei ole kyllä silti koskaan muuttunut.
Joko olen pitänyt ihmisestä alusta asti tai sit en. Alitajunnassa vähintään on ollut silloin varoituskolmio kyseisen ihmisen kohdalla.
Ei noita silti montaa oo...ja naisia olleet kaikki nämä joista en ole pitänyt.

Äänestä

.

Äänestä

nainen vastaa:

itselläni on juuri niin, että ensivaikutelma saattaa muuttua hyvinkin paljon tutustumisen jälkeen. Monesti on käynyt juuri päinvastoin, eli mahtavalta vaikuttanut mies olikin liian hyvää ollakseen totta ja mies joka vaikutti ihan tavikselta osoittautuikin loisto tyypiksi.

Iän myötä sitä, tietenkin oppii paremmaksi ihmistuntijaksi ja tietyntyyliset ihmiset kuten seikkailijat ja ihmssuhdepelurit oppii tietyistä toiminta-tavoista tunnistamaan nopeasti. Ihan parissa sekunnissa sitä vaikutelmaa ei kuitenkaan saa ja voi mennä päivä-/pari ennekuin huomaa millainen ihminen todellisuudessa on.

Tuo sama pätee itseasiassa tuntemiini naisiinkin. Ystävystyessäni olen saattanut muutta paljonkin käsitystä kyseisestä naisesta siitä mitä se oli ensi-tapaamisella. Sen jälkeen arvioin vasta ihmisen ulkonäön. Minun silmissäni huonosti käyttäytyvä, ilkeä ihminen näyttää rumalta vaikka hän olis kuin sliipattu, hoikka tms. Kun taas lämminsydäminen, mukava ja fiksu ihminen näyttää kauniilta ja miellyttävältä. Eli sliipattu kiiltokuva ihminen rumenee silmissäni mikäli hän paljastuu ikäväksi luonteeltaan...jännä juttu?

Äänestä

Sellaisessa tilanteessa pysähtyy maailma ja kaikki materia sillä sekunnilla
pysymättömästi, lähtemättömästi. Kuin amerikkalaisissa elokuvissa kirjaimellisesti.

Tulevaisuudessa toisen kielteiset ja myönteiset piirteet tulevat ajan kanssa
paremmin tutuiksi, kuin rippileirillä konsanaan. Sitten kun valinnan hetki tulee,
ottaako vai jättää, jää jokaisen itsensä arvioitavaksi.

Puhut ihan asiaa.

Äänestä

naista olemasta objektiivinen ulkonäön suhteen, miehillä tätä ei luonnollisestikaan tapahdu. Kun nainen on ihastunut mieheen, hän näkee tämän komeana, vaikka hän ei oikeasti olisikaan. Jos mies on komea, niin kai häneen voi jonkinlaista kiinnostusta tuntea jo ensisilmäyksellä. Jos taas ei, niin pitää tutustua luonteeseen. Kukaan ruma ei muutu komeaksi, mutta tavis muuttuu kyllä, jos hänellä on ihana luonne. Samoin komea voi muuttua rumaksi kusipäisen luonteen perusteella. Ainoa asia, jota henkilökohtaisesti pystyn tuntemaan ulkonäön perusteella on lievä kiinnostus ja sekin perustuu enemmän olemukseen, kuin ulkonäköön. Minusta ulkonäöstä voi kiinnostua, mutta ihastumiseen vaaditaan luonne. Mä oletan, että kutsut kiinnostusta ihastukseksi ja kiintymystä rakkaudeksi? Minusta tuo neljä on ihan eri tunteita.

Sinä sekoitat ihmiset, jotka valitsevat kumppanin tunteen perusteella ja ihmiset, jotka valitsevat kumppanin himon ja järjen perusteella. Ensimmäiset tosiaan tarvitsevat tuon tutustumisen, toisille taas oleellinen asia on ulkonäkö, jonka tietysti näkee heti.

Äänestä
  • etten olisi koskaan kiinnostunut miehestä, joka esimerkiksi pyytää ulos pelkän ulkonäön perusteella. Tämä on yksi mun kusipäidenkarsintakeinoistani.

Äänestä

• ... kirjoitti:

etten olisi koskaan kiinnostunut miehestä, joka esimerkiksi pyytää ulos pelkän ulkonäön perusteella. Tämä on yksi mun kusipäidenkarsintakeinoistani.

KIRJOITTELEE????

Äänestä

tykkää kaivella näköjään vanhoja...

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, mutta meitä on kovin erilaisia. Miulta kun vie jalat alta, niin ne menee het, tai ei koskaan.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Olen joskus kuullut, että ihmiset muodostavat toisistaan ensivaikutelman jo muutamassa sekunnissa. Lisäksi tämä ensivaikutelma harvoin muuttuu.

Jotkut (erityisesti naiset) sanovat, että ihastuakseen heidän täytyy tuntea mies hyvin ja tutustumisvaihe saattaa kestää kuukausia. Tämä ei laisinkaan vastaa omia tuntemuksiani. Jos joku nainen ei ensisilmäyksellä ole viehättävä ollut, ei hän silmissäni ole sellaiseksi myöhemminkään muuttunut.

Enhän minä tietenkään ole jokaiseen viehättävän näköiseen naiseen ole ihastunut. Mutta en ole ikinä ihastunut ilman sitä viehättävää ensivaikutelmaa. Olen ajatellut, että seurustelun ensikuukausina ihastus syvenee tutustumisen myötä rakkaudeksi tai sitten suhde päätyy eroon.

Puhummeko vain samasta asiasta eri sanoin vai ovatko naiset tässä asiassa aivan erilaisia kuin minä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu