Moi,
Minulle paikattiin suht syvä reikä muovipaikalla pari viikkoa sitten, ja sitä edelleen vihlaisee ikävästi, kun puree kovempaa ruokaa. Hammaslääkäri sanoi puhelimessa että reikä oli aika lähellä pulpaa, ja siksi saattaa oireilla. Hän ehdotti vaihtoehtona keraamista paikkaa. Onko kokemuksia, voiko se estää vihlomisen? Ettei tarvisi alkaa juurihoitamaan jne..
Estääkö keraaminen paikka vihlonnat?
6
2616
Vastaukset
- Nimetön
niin ja unohdin lisätä, että paikka on purupinnoilla..
- kehittyminen
ei aina ole hyväksi, sillä minulla on ollut amalgaamipaikka purupinnalla about 25 vuotta hampaassa numero 36, joka onkin ainoa koko suussa. Tosin se on vain ns. pintapaikka. Olen kyllä kuullut siitä, kuinka hampaanvärisiä, muovi, keraamisia täytteitä jne. on jouduttu usein uusimaan ja korjaamaan.
- Jyrki27
kehittyminen kirjoitti:
ei aina ole hyväksi, sillä minulla on ollut amalgaamipaikka purupinnalla about 25 vuotta hampaassa numero 36, joka onkin ainoa koko suussa. Tosin se on vain ns. pintapaikka. Olen kyllä kuullut siitä, kuinka hampaanvärisiä, muovi, keraamisia täytteitä jne. on jouduttu usein uusimaan ja korjaamaan.
Mutta eikös keraamisia (jotka tehdään labrassa 2. käyntikertaa varten) mainosteta kestävämmiksi? Estääkö "kestävyys" myös vihlonnan? Hammasta ei siis vihlo muulloin kuin purressa.
- lolol
ainakin kuukausi sen vastaporatun hampaan kanssa, jos se ei rauoitu muutaman viikon kuluessa, niin käy uudelleen lääkärissä. Usein hampaita vihloo paikkauksen jälkeen jonkin aikaa, mutta rahoittuu vähitellen. Keraamisessa paikassa (posliini) on se ongelma, että ne halkeaa/murenee helposti puressa, ja keraamisesta massasta tehdyt kuluvat siinä kuin muovikin. Keraamiset paikat ovat kuitenkin kalliimpia kuin muovi.
- hhoitaja
Miltä se hammas tuntuu että voisiko siinä oleva paikka olla korkea. Jos puret hampaat yhteen niin tuntuuko siltä että tuo hammas ottaa ensimmäisenä kiinni?
Tuo että lakkaako vihlonta jos siihen laitetaan keraaminen paikka niin en jaksa uskoa. Jos hammaslääkäri sanoi että paikka meni lähelle pulpaa niin varsinkaan siinä tapauksessa en uskaltaisi laittaa tuota kallista vaihtoehtoa. Silloin kannattaisi odotella että kestääkö tuo pulpa ollenkaan paikkaa vai joudutaanko se juurihoitamaan. Toivottavasti ei sillä aina elävä hammas on pitkässä juoksussa parempi ja kestävämpi. Hammasluun kimmoisuus säilyy jos hammas säilyy elävänä.
Mutta varmasti tuo hoitava hammaslääkäri osaa kertoa mikä tuossa tapauksessa olisi viisainta.
Nämä oli vain mutu-mietintöjä.;)- Jyrki27
Paikan ei pitäisi olla korkea. Jos ymmärsin oikein hammaslääkärin puheita, niin vihlaiseva särky muovipaikan "läpi" purressa johtuisi muovipaikan kutistumisesta sen jälkeen, kun se laitetaan hampaaseen. Särky liittyy jotenkin paikkaan kohdituviin voimiin ruokaa purressa?
Kestävä, ennalta muotoiltu posliinipaikka kuulema taas "sementoidaan" paikoilleen, joten sen ei pitäisi aiheuttaa enää särkyjä? Lääkäri oli sitä mieltä, että hammastani (hammas 15, 2. pinta) ei tarvitsisi vielä juurihoitaa, eli niin syvälle ei ole menty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274