Kuinkas tämän uuden tieliikennelain kanssa nyt tullaan elämään. Kun ennen sai matka-autossa matkustajat olla irrallaan matkan aikana.
Nyt uusi laki puhuu henkilö ja pak, ym, autoista, joissa kaikki pitää olla vöissä.
Koskeekos tämä sitten myös matkailuautoja?.
Monet uudet autot on rekisteröity vain neljälle henkilölle. Mutta kun joskus olisi änkeemässä noita lastenlapsia pikku reissulle mukaan. Onko nyt kullanmuruille sanottava ei kiitos.
Nytkö vöihin??
24
1955
Vastaukset
- kullanmurulle
että aiemmin henkenne ei ole merkinnyt minulle mitään. Lainlaatija välittää teistä enemmin kuin minä, joten ette voi kolarissa enää lennellä pitkin autoa.
Olet kullanmuru oikeassa, vain suuret typerykset ovat tähänkään mennessä kuljettaneet lapsenlapsiaan tai muita irtotavarana. Moinen on osoittanut täydellistä välinpitämättömyyttä niin itsestään kuin muistakin, ajossa ollessa eivät edes eläimet saa olla irtonaisina ajoneuvossa.
Kissojen ja koirienkin pitää olla jos ei vöissä niin kopassa joka on vöillä tai muutoin kiinni ajoneuvon rungossa.
- Ja tietääkseni
Edes kuljettajan ei tarvitse siinä turvavyötä käyttää.
- idästä
Eikä muutkaan liikennesäännöt koske erikoisajoneuvoja.
Pitää paikkansa mutta ainoastaan kahvitauoilla ja yöllä petissä nukkuessa. Tosin noin levottoman olisi ehkä syytä pitää, ainakin alkovissa koska pudotus on varsin suuri.
- Ilman turvavöitä
karva.naamari kirjoitti:
Pitää paikkansa mutta ainoastaan kahvitauoilla ja yöllä petissä nukkuessa. Tosin noin levottoman olisi ehkä syytä pitää, ainakin alkovissa koska pudotus on varsin suuri.
Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen. - on henkilöautoja
Ilman turvavöitä kirjoitti:
Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.jonka merkintä on M1. Myös linja- autosta tehty m- auto on yleensä M1- luokkaan kuuluva henkilöauto, ei siis erikoisauto. Vyösäännökset ei tule taannehtivasti voimaan, jos on hyväksytty esim. sivupenkeille matkustajia ilman vöitä, mutta yhtään ylimääräistä ei enää saa lain mukaan ottaa kyytiin ts. se koskee kaikkia.
Ilman turvavöitä kirjoitti:
Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.Minun m-autossani ei kukaan matkusta ilman edes lannevyötä jollaiset minulla on selin istuville dinetessä. Antamalla ihmisten istua ajon aikana ilman vöitä voidaan mielestäni rinnastaa tapon yritykseen. Jos laissa tai asetuksissa on joku porsaan reikä pitäisi järjen riittää siihen, ettei sitä käytetä ainakaan silloin kun siitä seuraa hengen tai ruumiin vamman vaara.
Olen kerran jutellut sairaalassa erään rouvan kanssa joka oli istunut selkä menosuuntaan ilman vöitä auton väistäessä yllättävää liikenne-estettä ja siinä yhteydessä kaatuen ojaan. Rouva meni pää edellä porrassyvennykseen, ei kuollut mutta sai neliraajahalvauksen. Vöissä olleet etupenkkiläiset selvisivät naarmuilla.
Mitä me tästä opimme? KÄYTÄ AINA TURVAVYÖTÄ AJON AIKANA ISTUT MISSÄ ISTUT! Tämä pitää näköjään oikein huutaa kun lukee näitä kommentteja.- mutta vyönkäyttöpakkoa
on henkilöautoja kirjoitti:
jonka merkintä on M1. Myös linja- autosta tehty m- auto on yleensä M1- luokkaan kuuluva henkilöauto, ei siis erikoisauto. Vyösäännökset ei tule taannehtivasti voimaan, jos on hyväksytty esim. sivupenkeille matkustajia ilman vöitä, mutta yhtään ylimääräistä ei enää saa lain mukaan ottaa kyytiin ts. se koskee kaikkia.
Ei tietääkseni ole, sillä ne ovat sen lisäksi, että ovat henkilö-autoja myös erikoisautoja ja tarkemmin sanottuna matkailuautoja.
Joissa ei muuten ole laskettu matkatavaroiden painoa enää täysimääräisen matkustajamäärän lisäksi.
Eli olkaa tarkkana, jos on tankit täynnä polttoainetta ja vettä, niin saattaa tällöin jo olla ylikuormaa täyden matkustajamäärän kanssa.
Ja saattaa jopa tulla ilman ajo-oikeutta, eli kortitta ajo kysymykseen, mikäli B-kortilla tuo 3500 kg.n raja ylittyy. - Sofelier
Matkailuauto on henkilöauto. Ainakin niin on kirjoitettuna oman autoni rekisteröintitodistuksessa.
Matkailuautoa koskevat tasan samat lait ja määräykset kuin varsinaista henkilöautoakin. - .Joo
Ilman turvavöitä kirjoitti:
Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.Kyllä minun matkailuauton rekisteriotteessa lukee kissan kokoisilla kirjaimilla, henkilöauto. Ei mikään erikoisauto.
- matkailuauton rekisteriotte...
Sofelier kirjoitti:
Matkailuauto on henkilöauto. Ainakin niin on kirjoitettuna oman autoni rekisteröintitodistuksessa.
Matkailuautoa koskevat tasan samat lait ja määräykset kuin varsinaista henkilöautoakin.lukee erikoisajoneuvo
mutta vyönkäyttöpakkoa kirjoitti:
Ei tietääkseni ole, sillä ne ovat sen lisäksi, että ovat henkilö-autoja myös erikoisautoja ja tarkemmin sanottuna matkailuautoja.
Joissa ei muuten ole laskettu matkatavaroiden painoa enää täysimääräisen matkustajamäärän lisäksi.
Eli olkaa tarkkana, jos on tankit täynnä polttoainetta ja vettä, niin saattaa tällöin jo olla ylikuormaa täyden matkustajamäärän kanssa.
Ja saattaa jopa tulla ilman ajo-oikeutta, eli kortitta ajo kysymykseen, mikäli B-kortilla tuo 3500 kg.n raja ylittyy.Kyllä kokonaismassaan lasketaan matkustajat á 75 kg sekä jokaiselle kuskille 10 kg tavaroita. Lisäksi kokonaismassaan kuuluu muita tarvikkeita 10 kg/pituusmetri. Kuljettajan 75 kg kuuluu omamassaan kuten polttoaine, vesi ja kaasukin 90% täytettynä.
Suurin ongelma on siinä, että auton omamassa määritetään ennen esim. ilmastoinnin, markiisin ja muiden lisälaitteiden asennusta jolloin yleensä se 10kg/m on jo mennyt ennen kuin auto on edes kaupassa. Täysin ilman lisävarustuksia harva ostaa autonsa.- KapteeniAlarm
karva.naamari kirjoitti:
Kyllä kokonaismassaan lasketaan matkustajat á 75 kg sekä jokaiselle kuskille 10 kg tavaroita. Lisäksi kokonaismassaan kuuluu muita tarvikkeita 10 kg/pituusmetri. Kuljettajan 75 kg kuuluu omamassaan kuten polttoaine, vesi ja kaasukin 90% täytettynä.
Suurin ongelma on siinä, että auton omamassa määritetään ennen esim. ilmastoinnin, markiisin ja muiden lisälaitteiden asennusta jolloin yleensä se 10kg/m on jo mennyt ennen kuin auto on edes kaupassa. Täysin ilman lisävarustuksia harva ostaa autonsa.Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin. - tarkennuksia
KapteeniAlarm kirjoitti:
Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin.Miten niin "saattavat painaa"? En ole vielä tähän mennessä nähnyt yhtään 75 kiloista tai sitä vähemmän painavaa karavaanaria!
- kilovaanari
tarkennuksia kirjoitti:
Miten niin "saattavat painaa"? En ole vielä tähän mennessä nähnyt yhtään 75 kiloista tai sitä vähemmän painavaa karavaanaria!
Sehän oli selvä piikittely !
KapteeniAlarm kirjoitti:
Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin.Myönnetään, että kuskin paikka onkin ainoa jossa omamassani on vain 75 kg muualla saa laittaa aika paljon lisää. Laskelmasta huomaa myös miten järjestelmät aina jäävät jälkeen kehityksestä. Lisäkamaa kun tulee koko ajan lisää mutta direktiivin massat eivät sitä ota huomioon.
Pitääkin tarkkaan harkita kun m-auton tai vaunun ostaa millaista kuormaa aikoo mukanaan kuljettaa. Yksi matkustaja vähemmän ja 85 kg eli mopo mahtuu. Siinä voi tulla valinta mopo vai anoppi, arvaa kumpi voittaa?- KapteeniAlarm
karva.naamari kirjoitti:
Myönnetään, että kuskin paikka onkin ainoa jossa omamassani on vain 75 kg muualla saa laittaa aika paljon lisää. Laskelmasta huomaa myös miten järjestelmät aina jäävät jälkeen kehityksestä. Lisäkamaa kun tulee koko ajan lisää mutta direktiivin massat eivät sitä ota huomioon.
Pitääkin tarkkaan harkita kun m-auton tai vaunun ostaa millaista kuormaa aikoo mukanaan kuljettaa. Yksi matkustaja vähemmän ja 85 kg eli mopo mahtuu. Siinä voi tulla valinta mopo vai anoppi, arvaa kumpi voittaa?Tai kuorma kevenee 170 kg.
KapteeniAlarm kirjoitti:
Tai kuorma kevenee 170 kg.
Niin kuski kuin anoppikin on vain 75 kg kun he ovat istumassa autossa. Niin se vaihtelee kun vertaa puntarin lukemiin, mihin sitä enää voi luottaa kapteeni?
- KapteeniAlarm
karva.naamari kirjoitti:
Niin kuski kuin anoppikin on vain 75 kg kun he ovat istumassa autossa. Niin se vaihtelee kun vertaa puntarin lukemiin, mihin sitä enää voi luottaa kapteeni?
Usko mitä sanotaan, äläkä vilkuile puntaria olan yli.
KapteeniAlarm kirjoitti:
Usko mitä sanotaan, äläkä vilkuile puntaria olan yli.
ja Kiitos.
- Reiskamies
matkailuauton rekisteriotte... kirjoitti:
lukee erikoisajoneuvo
joskus reippaat 15 v sitten jonkun aikaa, ennenkuin nykyiset M1- luokan autoja säätelevät määräykset tulivat voimaan mm. Matkaajan ja Soliferin rakentamat, tietyn painoiset matkailuautot luokiteltiin "erikoisautoiksi".
Sen jälkeen on kaikkien matkailuautojen luokitus ollut M1- luokan henkilöauto.
Saattaa olla että joissakin rekisteriotteissa on edelleen näkyvissä tuo "erikoisauto". Sellaisia on luonnostaan mm. ruumisautot, ambulanssit ym. erkoisautot. matkailuauton rekisteriotte... kirjoitti:
lukee erikoisajoneuvo
Minulla lukee rekisteriotteessa:
Ajoneuvolaji: Henkilöauto
Ajoneuvoryhmä: Matkailuauto
Missään ei lue mitään erikoisajoneuvosta. Auto on rekisteröity 2002.
- GeorgeBirch
AINA AJONEUVON OLLESSA LIIKENTEESSÄ. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvyys kaikille karavaanareille. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä karvanaamarin kanssa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199