Nytkö vöihin??

vapaus meni

Kuinkas tämän uuden tieliikennelain kanssa nyt tullaan elämään. Kun ennen sai matka-autossa matkustajat olla irrallaan matkan aikana.
Nyt uusi laki puhuu henkilö ja pak, ym, autoista, joissa kaikki pitää olla vöissä.
Koskeekos tämä sitten myös matkailuautoja?.
Monet uudet autot on rekisteröity vain neljälle henkilölle. Mutta kun joskus olisi änkeemässä noita lastenlapsia pikku reissulle mukaan. Onko nyt kullanmuruille sanottava ei kiitos.

24

1973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kullanmurulle

      että aiemmin henkenne ei ole merkinnyt minulle mitään. Lainlaatija välittää teistä enemmin kuin minä, joten ette voi kolarissa enää lennellä pitkin autoa.

      • Olet kullanmuru oikeassa, vain suuret typerykset ovat tähänkään mennessä kuljettaneet lapsenlapsiaan tai muita irtotavarana. Moinen on osoittanut täydellistä välinpitämättömyyttä niin itsestään kuin muistakin, ajossa ollessa eivät edes eläimet saa olla irtonaisina ajoneuvossa.

        Kissojen ja koirienkin pitää olla jos ei vöissä niin kopassa joka on vöillä tai muutoin kiinni ajoneuvon rungossa.


    • Ja tietääkseni

      Edes kuljettajan ei tarvitse siinä turvavyötä käyttää.

      • idästä

        Eikä muutkaan liikennesäännöt koske erikoisajoneuvoja.


      • Pitää paikkansa mutta ainoastaan kahvitauoilla ja yöllä petissä nukkuessa. Tosin noin levottoman olisi ehkä syytä pitää, ainakin alkovissa koska pudotus on varsin suuri.


      • Ilman turvavöitä
        karva.naamari kirjoitti:

        Pitää paikkansa mutta ainoastaan kahvitauoilla ja yöllä petissä nukkuessa. Tosin noin levottoman olisi ehkä syytä pitää, ainakin alkovissa koska pudotus on varsin suuri.

        Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
        Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.


      • on henkilöautoja
        Ilman turvavöitä kirjoitti:

        Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
        Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.

        jonka merkintä on M1. Myös linja- autosta tehty m- auto on yleensä M1- luokkaan kuuluva henkilöauto, ei siis erikoisauto. Vyösäännökset ei tule taannehtivasti voimaan, jos on hyväksytty esim. sivupenkeille matkustajia ilman vöitä, mutta yhtään ylimääräistä ei enää saa lain mukaan ottaa kyytiin ts. se koskee kaikkia.


      • Ilman turvavöitä kirjoitti:

        Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
        Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.

        Minun m-autossani ei kukaan matkusta ilman edes lannevyötä jollaiset minulla on selin istuville dinetessä. Antamalla ihmisten istua ajon aikana ilman vöitä voidaan mielestäni rinnastaa tapon yritykseen. Jos laissa tai asetuksissa on joku porsaan reikä pitäisi järjen riittää siihen, ettei sitä käytetä ainakaan silloin kun siitä seuraa hengen tai ruumiin vamman vaara.

        Olen kerran jutellut sairaalassa erään rouvan kanssa joka oli istunut selkä menosuuntaan ilman vöitä auton väistäessä yllättävää liikenne-estettä ja siinä yhteydessä kaatuen ojaan. Rouva meni pää edellä porrassyvennykseen, ei kuollut mutta sai neliraajahalvauksen. Vöissä olleet etupenkkiläiset selvisivät naarmuilla.

        Mitä me tästä opimme? KÄYTÄ AINA TURVAVYÖTÄ AJON AIKANA ISTUT MISSÄ ISTUT! Tämä pitää näköjään oikein huutaa kun lukee näitä kommentteja.


      • mutta vyönkäyttöpakkoa
        on henkilöautoja kirjoitti:

        jonka merkintä on M1. Myös linja- autosta tehty m- auto on yleensä M1- luokkaan kuuluva henkilöauto, ei siis erikoisauto. Vyösäännökset ei tule taannehtivasti voimaan, jos on hyväksytty esim. sivupenkeille matkustajia ilman vöitä, mutta yhtään ylimääräistä ei enää saa lain mukaan ottaa kyytiin ts. se koskee kaikkia.

        Ei tietääkseni ole, sillä ne ovat sen lisäksi, että ovat henkilö-autoja myös erikoisautoja ja tarkemmin sanottuna matkailuautoja.
        Joissa ei muuten ole laskettu matkatavaroiden painoa enää täysimääräisen matkustajamäärän lisäksi.
        Eli olkaa tarkkana, jos on tankit täynnä polttoainetta ja vettä, niin saattaa tällöin jo olla ylikuormaa täyden matkustajamäärän kanssa.
        Ja saattaa jopa tulla ilman ajo-oikeutta, eli kortitta ajo kysymykseen, mikäli B-kortilla tuo 3500 kg.n raja ylittyy.


      • Sofelier

        Matkailuauto on henkilöauto. Ainakin niin on kirjoitettuna oman autoni rekisteröintitodistuksessa.

        Matkailuautoa koskevat tasan samat lait ja määräykset kuin varsinaista henkilöautoakin.


      • .Joo
        Ilman turvavöitä kirjoitti:

        Ainakin matkustajien osalta ja melko uusissakin sivuttain istuvilla ei niitä ole.
        Sinulla saattaa olla alkovissakin turvavyöt, kai itse nukkumistapasi tunnet, mutta matkailuauto on todellakin erikoisauto ja siinä on erikoisia piirteitä varusteiden ja niiden käytön suhteen.

        Kyllä minun matkailuauton rekisteriotteessa lukee kissan kokoisilla kirjaimilla, henkilöauto. Ei mikään erikoisauto.


      • matkailuauton rekisteriotte...
        Sofelier kirjoitti:

        Matkailuauto on henkilöauto. Ainakin niin on kirjoitettuna oman autoni rekisteröintitodistuksessa.

        Matkailuautoa koskevat tasan samat lait ja määräykset kuin varsinaista henkilöautoakin.

        lukee erikoisajoneuvo


      • mutta vyönkäyttöpakkoa kirjoitti:

        Ei tietääkseni ole, sillä ne ovat sen lisäksi, että ovat henkilö-autoja myös erikoisautoja ja tarkemmin sanottuna matkailuautoja.
        Joissa ei muuten ole laskettu matkatavaroiden painoa enää täysimääräisen matkustajamäärän lisäksi.
        Eli olkaa tarkkana, jos on tankit täynnä polttoainetta ja vettä, niin saattaa tällöin jo olla ylikuormaa täyden matkustajamäärän kanssa.
        Ja saattaa jopa tulla ilman ajo-oikeutta, eli kortitta ajo kysymykseen, mikäli B-kortilla tuo 3500 kg.n raja ylittyy.

        Kyllä kokonaismassaan lasketaan matkustajat á 75 kg sekä jokaiselle kuskille 10 kg tavaroita. Lisäksi kokonaismassaan kuuluu muita tarvikkeita 10 kg/pituusmetri. Kuljettajan 75 kg kuuluu omamassaan kuten polttoaine, vesi ja kaasukin 90% täytettynä.

        Suurin ongelma on siinä, että auton omamassa määritetään ennen esim. ilmastoinnin, markiisin ja muiden lisälaitteiden asennusta jolloin yleensä se 10kg/m on jo mennyt ennen kuin auto on edes kaupassa. Täysin ilman lisävarustuksia harva ostaa autonsa.


      • KapteeniAlarm
        karva.naamari kirjoitti:

        Kyllä kokonaismassaan lasketaan matkustajat á 75 kg sekä jokaiselle kuskille 10 kg tavaroita. Lisäksi kokonaismassaan kuuluu muita tarvikkeita 10 kg/pituusmetri. Kuljettajan 75 kg kuuluu omamassaan kuten polttoaine, vesi ja kaasukin 90% täytettynä.

        Suurin ongelma on siinä, että auton omamassa määritetään ennen esim. ilmastoinnin, markiisin ja muiden lisälaitteiden asennusta jolloin yleensä se 10kg/m on jo mennyt ennen kuin auto on edes kaupassa. Täysin ilman lisävarustuksia harva ostaa autonsa.

        Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
        Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin.


      • tarkennuksia
        KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
        Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin.

        Miten niin "saattavat painaa"? En ole vielä tähän mennessä nähnyt yhtään 75 kiloista tai sitä vähemmän painavaa karavaanaria!


      • kilovaanari
        tarkennuksia kirjoitti:

        Miten niin "saattavat painaa"? En ole vielä tähän mennessä nähnyt yhtään 75 kiloista tai sitä vähemmän painavaa karavaanaria!

        Sehän oli selvä piikittely !


      • KapteeniAlarm kirjoitti:

        Mutta kenelle riittää 10 kg matkatavaraa lomareissulle ja jos vielä otetaan palkupyörät mukaan, tai mopot "takatalliin".Lisäksi tv, digiboxi, mikro-aaltouuni,kannettava tietokone, kattopoksi, grilli, varakaasupullo, ym. Aika mahdoton yhtälö.
        Ja saattavat ne ihmisetkin painaa yli 75 kg meilläpäin.

        Myönnetään, että kuskin paikka onkin ainoa jossa omamassani on vain 75 kg muualla saa laittaa aika paljon lisää. Laskelmasta huomaa myös miten järjestelmät aina jäävät jälkeen kehityksestä. Lisäkamaa kun tulee koko ajan lisää mutta direktiivin massat eivät sitä ota huomioon.

        Pitääkin tarkkaan harkita kun m-auton tai vaunun ostaa millaista kuormaa aikoo mukanaan kuljettaa. Yksi matkustaja vähemmän ja 85 kg eli mopo mahtuu. Siinä voi tulla valinta mopo vai anoppi, arvaa kumpi voittaa?


      • KapteeniAlarm
        karva.naamari kirjoitti:

        Myönnetään, että kuskin paikka onkin ainoa jossa omamassani on vain 75 kg muualla saa laittaa aika paljon lisää. Laskelmasta huomaa myös miten järjestelmät aina jäävät jälkeen kehityksestä. Lisäkamaa kun tulee koko ajan lisää mutta direktiivin massat eivät sitä ota huomioon.

        Pitääkin tarkkaan harkita kun m-auton tai vaunun ostaa millaista kuormaa aikoo mukanaan kuljettaa. Yksi matkustaja vähemmän ja 85 kg eli mopo mahtuu. Siinä voi tulla valinta mopo vai anoppi, arvaa kumpi voittaa?

        Tai kuorma kevenee 170 kg.


      • KapteeniAlarm kirjoitti:

        Tai kuorma kevenee 170 kg.

        Niin kuski kuin anoppikin on vain 75 kg kun he ovat istumassa autossa. Niin se vaihtelee kun vertaa puntarin lukemiin, mihin sitä enää voi luottaa kapteeni?


      • KapteeniAlarm
        karva.naamari kirjoitti:

        Niin kuski kuin anoppikin on vain 75 kg kun he ovat istumassa autossa. Niin se vaihtelee kun vertaa puntarin lukemiin, mihin sitä enää voi luottaa kapteeni?

        Usko mitä sanotaan, äläkä vilkuile puntaria olan yli.


      • KapteeniAlarm kirjoitti:

        Usko mitä sanotaan, äläkä vilkuile puntaria olan yli.

        ja Kiitos.


      • Reiskamies
        matkailuauton rekisteriotte... kirjoitti:

        lukee erikoisajoneuvo

        joskus reippaat 15 v sitten jonkun aikaa, ennenkuin nykyiset M1- luokan autoja säätelevät määräykset tulivat voimaan mm. Matkaajan ja Soliferin rakentamat, tietyn painoiset matkailuautot luokiteltiin "erikoisautoiksi".
        Sen jälkeen on kaikkien matkailuautojen luokitus ollut M1- luokan henkilöauto.

        Saattaa olla että joissakin rekisteriotteissa on edelleen näkyvissä tuo "erikoisauto". Sellaisia on luonnostaan mm. ruumisautot, ambulanssit ym. erkoisautot.


      • matkailuauton rekisteriotte... kirjoitti:

        lukee erikoisajoneuvo

        Minulla lukee rekisteriotteessa:

        Ajoneuvolaji: Henkilöauto
        Ajoneuvoryhmä: Matkailuauto

        Missään ei lue mitään erikoisajoneuvosta. Auto on rekisteröity 2002.


    • GeorgeBirch

      AINA AJONEUVON OLLESSA LIIKENTEESSÄ. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvyys kaikille karavaanareille. Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä karvanaamarin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe