Lääkärin apua painonpudotukseen

Maij

Olen ollut ikäni pyöreä, nykyään vaarallisen ylipainoinen. Olen laihduttanut, lihonut, laihduttanut, lihonut. Ihan ruokavaliomuutoksella ja liikunnalla yms perinteisillä keinoilla. Nyt olen äiti, ja koen että olen lapselleni velkaa sen, että elän pidemmän ja terveemmän elämän. Tuntuu kuitenkin, että tää touhu on karannut aivan käsistä, syön mitä sattuu ja milloin sattuu, ja koko ajan pitäisi olla syömässä. Olen toki melko väsynytkin kun hoidan lasta, se kai on osasyy tälle järjettömälle syömiselle. Toiveissa olisi vielä ainakin yksi lapsi, mutta tällaisena en raskautta jaksa.

Tilanne on ensi kertaa niin pitkällä, että mietin tosissani lääkärillelähtöä ihan ylipainon takia. Kysyisinkin, onko kukaan käynyt lääkärillä ylipainon takia, ja mitä vaihtoehtoja lääkärillä on tällaisessa tilanteessa esittää? Ja voiko lääkäri kirjoittaa esimerkiksi reseptillä Nutriletteja tai vastaavia, joilla saisi homman hyvin käyntiin...? Leikkaukset sun muut tuntuvat vielä tosi rajuilta toimenpiteiltä, eikä lääkityskään hirveästi houkuttele. Ravintoterapeutille minut kai laitetaan, tosin siellä tuskin mitään uutta kuulen...

Vertaistukea kiitos! :]

8

3045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin.

Ei nutriletit reseptituotteita ole vaan niitä on joka paikassa myynnissä.Halvimmalla saat marketeista. Niitä ei ole mahdollista hankkia reseptillä esim halvemman hinnan vuoksi.

Tee esim näin:

Osta nutrit ja nutraa 3 viikkoa. Sen saa nutrata itsenäisesti eikä noin rankkaa kuuria pitempään jaksakaan. Saat äkkilähdön kiloillesi.
      Tämän jälkeen mene mukaan vaikka painonvartijoiden ryhmään. Ohjelma on ihan hyvä ja ryhmästä saa motivaatiota. Voittaa yksinään laihduttamisen.

Ei sun tartte lääkäriin mennä, jos et koe sitä välttämättömäksi. Aloitat vaan heti nutrauksen ja PV ohjkeet sen perään. Takaan että lähtee. Itse olen tehnyt näin ja pudottanut 20kg!

• Maij

Kiitos vastauksestasi!

Tiedän, etteivät Nutrit ole reseptituotteita, mutta ajattelin että olisi vastaavia (ja varmaan onkin). Olen myös aiemmin itse laihduttanut 20kg kaloreita laskemalla, joka on käytännössä sama asia kuin PV:n pistelasku. Toimihan se. Nyt vaan ei jotenkin onnistu tuon aloittaminen. Ja vertaistukea sain kyllä kovasti netin laihdutusryhmistä. :)

Kuten sanoin, tilanne tuntuu nyt sen verran pahalta, että lääkärikeikka on ensimmäistä kertaa ajankohtainen. Painon kanssa on tasapainoiltu ihan aina.

Nutrausta vois kyllä harkita.

• pre-alert
        Maij kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Tiedän, etteivät Nutrit ole reseptituotteita, mutta ajattelin että olisi vastaavia (ja varmaan onkin). Olen myös aiemmin itse laihduttanut 20kg kaloreita laskemalla, joka on käytännössä sama asia kuin PV:n pistelasku. Toimihan se. Nyt vaan ei jotenkin onnistu tuon aloittaminen. Ja vertaistukea sain kyllä kovasti netin laihdutusryhmistä. :)

Kuten sanoin, tilanne tuntuu nyt sen verran pahalta, että lääkärikeikka on ensimmäistä kertaa ajankohtainen. Painon kanssa on tasapainoiltu ihan aina.

Jos olet menossa lääkärille, niin tee valmiiksi
        yhden tai peräti kahden viikon ruokapäiväkirja sekä merkinnät liikunnasta. Ja tee se itsellesi valehtelematta, merkaten jokaikisen suupalan ja kulauksen.

Lääkäri tai ravintoterapeutti osaa auttaa sinua aivan varmasti jos olet itse valmis muuttamaan elämäntyyliäsi terveempään suuntaan. Heille ei todellakaan kannata syöttää täälläesiintyviä selityksiä diagnosoimattoman kilpparin lihottavasta vaikutuksesta tai "ihmeestä" jolloin lihominen on tapahtunut jollakin yliluonnollisella tavalla.

Eli ei siinä kannata kuin ottaa härkää sarvista ja tunnustaa itselleen ja hoitaville osapuolille syyt. Tämä on ensimmäinen askel kohti terveempää elämää.

• Vanha Jojo
        pre-alert kirjoitti:

Jos olet menossa lääkärille, niin tee valmiiksi
        yhden tai peräti kahden viikon ruokapäiväkirja sekä merkinnät liikunnasta. Ja tee se itsellesi valehtelematta, merkaten jokaikisen suupalan ja kulauksen.

Lääkäri tai ravintoterapeutti osaa auttaa sinua aivan varmasti jos olet itse valmis muuttamaan elämäntyyliäsi terveempään suuntaan. Heille ei todellakaan kannata syöttää täälläesiintyviä selityksiä diagnosoimattoman kilpparin lihottavasta vaikutuksesta tai "ihmeestä" jolloin lihominen on tapahtunut jollakin yliluonnollisella tavalla.

Eli ei siinä kannata kuin ottaa härkää sarvista ja tunnustaa itselleen ja hoitaville osapuolille syyt. Tämä on ensimmäinen askel kohti terveempää elämää.

Lääkäri on ehkä oikea osoite silloin, jos sinulla on vaivoja tai sairauksia, joihin haluat apua esimerkiksi lääkkeistä. Pelkästään ravinto- ja liikuntaneuvoja hakisin sinun sijassasi ravitsemusterapeutilta. Heillä on ravitsemuksesta monipuolisemmat tiedot kuin lääkäreillä, joista monet toistavat uusimman tutkimuksen jo kumoamia väitteitä ja antavat neuvoja, jotka on jo todettu toimimattomiksi.

Ruokapäiväkirja on hyvä idea joka tapauksessa ennen vastaanottoa, menit sitten lääkärille tai ravitsemusasiantuntijan luo. Siitä näkee heti, mikä syömistavoissasi on vialla.

Suosittelen myös, että haet kirjastosta lukemista aiheesta. Asiallista tietoa on mm. seuraavissa:

Mikael Fogelholm: Syö ja liiku mielelläsi
        Pertti Mustajoki - Ulla Leino: Laihdu pysyvästi ja hallitse painoasi (en ole ihan varma tämän kirjan nimestä, sillä on eri painoksissa hiukan eri nimet)
        Patrik Borg: Rentoa painonhallintaa

• edullisemmin,
        Maij kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

paitsi lääkkeet ja niitä et kaiketi halua, oletan...eli Reductil, Acomplia ja Xenical, siinä ne.

Itse kävin sisätautilääkärin vastaanotolla aloittaessani 35 kilon poistourakkaa...olihan siitä apua. Hän kehoitti nutraamaan ja niin minä sitten nutrasin, vajaat 4 kuukautta, kiloja karisi lähemmäs 30 kg. Vielä olisi tässä matkaa normaalipainoon, nutreista siirryin jo pois.
        Veriarvojani on seurailtu tässä pudotuksen aikana, ja hyvältä näyttää, nyt, toisin oli alussa, kolesteroli oli korkealla ja maksa-arvot, keskivartalolihavuuden takia. Nyt ovat normaalit.

Ja siis sisätautilääkäri on se oikea osoite näissä asioissa.
        Rav.terapeutilla kävin kerran, en katsonut että tarvitsen sitä puolta enempää (ja toki hintakin merkitsi, yks.rav.terapeutti ei ole tosiaankaan kovin edullinen), tiedän miten pitää syödä, mikä on terveellistä,mikä ei jne.

Tsemppiä!

• Maij
        edullisemmin, kirjoitti:

paitsi lääkkeet ja niitä et kaiketi halua, oletan...eli Reductil, Acomplia ja Xenical, siinä ne.

Itse kävin sisätautilääkärin vastaanotolla aloittaessani 35 kilon poistourakkaa...olihan siitä apua. Hän kehoitti nutraamaan ja niin minä sitten nutrasin, vajaat 4 kuukautta, kiloja karisi lähemmäs 30 kg. Vielä olisi tässä matkaa normaalipainoon, nutreista siirryin jo pois.
        Veriarvojani on seurailtu tässä pudotuksen aikana, ja hyvältä näyttää, nyt, toisin oli alussa, kolesteroli oli korkealla ja maksa-arvot, keskivartalolihavuuden takia. Nyt ovat normaalit.

Ja siis sisätautilääkäri on se oikea osoite näissä asioissa.
        Rav.terapeutilla kävin kerran, en katsonut että tarvitsen sitä puolta enempää (ja toki hintakin merkitsi, yks.rav.terapeutti ei ole tosiaankaan kovin edullinen), tiedän miten pitää syödä, mikä on terveellistä,mikä ei jne.

Tsemppiä!

Hei!

Nutrasit siis noin kauan yhteen menoon? Tietysti lääkärin valvonnan alla se onkin hyväksyttävää, ominpäin tuskin noin suositellaan tehtävän. Kuinka usein kävit lääkärissä nutrauksen aikana?

Itselläni ei ole sisäelimissä vikaa, maksa-arvot hieman koholla, mutta ei kuulemma niin että sillä olisi merkitystä. Mikä on tietysti varsin hyvä asia.

• kävin
        Maij kirjoitti:

Hei!

Nutrasit siis noin kauan yhteen menoon? Tietysti lääkärin valvonnan alla se onkin hyväksyttävää, ominpäin tuskin noin suositellaan tehtävän. Kuinka usein kävit lääkärissä nutrauksen aikana?

Itselläni ei ole sisäelimissä vikaa, maksa-arvot hieman koholla, mutta ei kuulemma niin että sillä olisi merkitystä. Mikä on tietysti varsin hyvä asia.

ensim.kuukauden aikana kahdesti kokeissa ja vastaanotolla, sitten kerran kuukaudessa. Ja juu, nutrasin täysnutrauksella yhtä soittoa koko tuon ajan, äkkiä siihen tottui. Oikeastaan oli, kuten olen muidenkin kirjoituksista lukenut, vaikeaa sitten siirtyä nutreista ns. tavalliseen ruokailuun. Tässä nyt sitten sellaisella n. 1200 kcl:n ruokavaliolla yritän tiputella loppuja ylikiloja, tiukassa tuntuvat vain olevan:((

• laihduttelija

lääkärillä ja käyn edelleenkin. En ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta aineenvaihdunnassa on ollut ongelmia. Olen laihtunut nyt 8 kiloa ja olen nyt tavoitteessani (56 kg). Nyt teemme ohjelman painon pitämiseksi näissä lukemissa.

Suosittelen. Ilman ammattilaisen apua en olisi onnistunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe