Miksi suojapeite auton päälle? Mitä Järkeä?

siinä on?

Jotkut vetää auton päälle suojan talvella parkkeerauksen ajaksi. Miksi sitä suojapeitettä käytetään? Ei mun mielestä mitään järkeä. Ja sitten jotkut pitävät vielä kesälläkin säkkiä auton päällä? Ettei se vaaaaaaaaaaaaaan kastu ja likaannuko vai miksi? Luulisi että se peite vahingoittaa maalipeitettä ja kaikkea?

11

4573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekohampaat puskurissa

Asun lähellä virtaa, joka on talvella pitkään sulana. Selkeinä öinä ulossäteily on voimakkainta laseista, lasit jäähtyvät ympäristöä kylmemmiksi ja vesihöyryhän tunnetusti tiivistyy kylmimpään pintaan. Tuloksena paksu ja tiukka jääkerros kaikissa lasipinnoissa. Helpompi laittaa peite kuin raaputtaa kaikin voimin puoli tuntia, jonka jälkeen saa tehdä uuden kierroksen kun ikkunat ovat taas ummessa.

• juttu här

eli asun merenrannalla ja autojen parkkipaikka
        on rannassa laiturien kupeessa.
        Ilman peitettä on pakkasaamuina teräksenkova jää
        kaikissa laseissa.
        Kumma kun alkupeäinen kysyjä ei ole tajunnut
        asian pointtia, eihän ihmiset hulluja ole.

• tajunnut!!!
        juttu här kirjoitti:

eli asun merenrannalla ja autojen parkkipaikka
        on rannassa laiturien kupeessa.
        Ilman peitettä on pakkasaamuina teräksenkova jää
        kaikissa laseissa.
        Kumma kun alkupeäinen kysyjä ei ole tajunnut
        asian pointtia, eihän ihmiset hulluja ole.

"Kumma kun alkupeäinen kysyjä ei ole tajunnut
        asian pointtia, eihän ihmiset hulluja ole."

Öööh, mitäs ne semmoiset ihmiset sitten on, jotka ei tajua asioista pointtia? Jos ei hulluja, niin ainakin jossain samalla suunnalla on ongelmaa/vajausta. ;)

• Aatoolija

Onko käynyt mielessä miksi sen peitteen etuliitteenä on sana: suoja?
      Ööö.. olisikohan sen vuoksi että se suojaa autoa???
      Talvella luonnollisesti suojapeitteen tärkein tehtävä on pitää lasit puhtaana jäästä.
      Toisinsanoen suojan asennus ja poisto on huomattavasti helpompaa kuin rapata lasit jäästä puhtaaksi ja samalla kun ei tarvi rapata niitä laseja niin jää moni naarmu tulematta lasiin.
      Kesällä taas suojan ymmärtää varsinkin jos auto on parkissa jossain kadun varrella jossa pöly peittää auton hetkessä.
      Sitten on parkkipaikkoja missä auton joutuu parkeeraamaan puun alle, siinä kesäkuumalla kun puusta nokkuu pihkaa auton päälle niin suoja on enemmän kuin paikallaan sillä pihka on tosi vittumaista saada pois ilman hirveää hinkkaamista jonkun liuottimen kera.

• Itse käytän suojapeitettä talvisin, jotta jäätyneiden ikkunoiden raappaamiselta vältyttäisiin. Liikenteeseen lähteminen on huomattavasti mukavampaa, kun ikkunoita ei tarvitse jääraapan kanssa raaputtaa hampaat irvessä. Mikäli pitää ikkunoiden raappaamisesta niin silloinhan peite on ilmeselvästi turha hankinta.

On myöskin tilanteita, joissa auton joutuu pysäköimään esimerkiksi töhnää pudottavan puun alle, jolloin peitto toimii erinomaisena suojana. Kuten yksi edellinen vastaaja kirjoittikin, tämän jämähtäneen töhnän irtisaaminen maalipinnasta ei ole mukavaa puuhaa.

Ps. Enpä ole koskaan kuullut faktatietoa siitä, että peite vahingoittaisi esimerkiksi auton maalipintaa. Korjatkaa toki ihmeessä mikäli olen väärässä...

• se peitto

En ymmärrä miksi joku ei ymmärrä suojapeitteen tarkoitusta Suomen talvessa, mutta liittyen tuohon maalinpinnan vahingoittamiseen: kyllä peite saattaa aiheuttaa maalipinnan naarmuntumista, koska likaisen auton päällä normaali (ei niin tiukasti istuva) peite räpättää tuulessa ihan helevetisti ja voit arvoida, että kun tuulee voimakkaasti monta tuntia, niin aika paljon se peite hankaa sitä auton pintaa. Se on eriasia, että haittaako ne mahdollisesti peitteen aiheuttamat naarmut... Itse ne peitettä laittaisi kovin kuraisen auton päälle ja varsinkaan tuulisella kelillä.

• Tyköistuva peite
        se peitto kirjoitti:

En ymmärrä miksi joku ei ymmärrä suojapeitteen tarkoitusta Suomen talvessa, mutta liittyen tuohon maalinpinnan vahingoittamiseen: kyllä peite saattaa aiheuttaa maalipinnan naarmuntumista, koska likaisen auton päällä normaali (ei niin tiukasti istuva) peite räpättää tuulessa ihan helevetisti ja voit arvoida, että kun tuulee voimakkaasti monta tuntia, niin aika paljon se peite hankaa sitä auton pintaa. Se on eriasia, että haittaako ne mahdollisesti peitteen aiheuttamat naarmut... Itse ne peitettä laittaisi kovin kuraisen auton päälle ja varsinkaan tuulisella kelillä.

Itse pidän epäistuvaa peitettä auton päällä ja annan kiinnistyskoukkujen naarmuttaa autoni maalipintaa ihan vapaasti. Kun tuulee helvetisti niin antaa vaan peitteen räpättää tuulen mukana....

Jokainen tekee autolleen mitä lystää, pitää suojapeitettä päällä tai ei. Olipa auto sitten kuinka kurainen tahansa.

Rikkailla on varaa ostaa tyköistuva peite, köyhillä ehkä ei..... Tyköistuva/mittojen mukaan tehty peite, ei tiettävästi räpätä tarpeettomasti tuulen mukana. En tiedä muiden peitteistä, mutta omani ei ainakaan.....

• tuulella,,
        Tyköistuva peite kirjoitti:

Itse pidän epäistuvaa peitettä auton päällä ja annan kiinnistyskoukkujen naarmuttaa autoni maalipintaa ihan vapaasti. Kun tuulee helvetisti niin antaa vaan peitteen räpättää tuulen mukana....

Jokainen tekee autolleen mitä lystää, pitää suojapeitettä päällä tai ei. Olipa auto sitten kuinka kurainen tahansa.

Rikkailla on varaa ostaa tyköistuva peite, köyhillä ehkä ei..... Tyköistuva/mittojen mukaan tehty peite, ei tiettävästi räpätä tarpeettomasti tuulen mukana. En tiedä muiden peitteistä, mutta omani ei ainakaan.....

En ole vielä niin tyköistuvaa suojapeitettä nähnyt, että se ei kovassa tuulessa räpättäisi ja liike ei tartte isoa olla, niin se kyllä riittää toimimaan hiekkapaperina kun lika on suojapeitteen ja maalin välissä. Ehkä joihinkin automalleihin sellainen tyköistuva malli on myytävänä, joka ei tarpeettomasti tuulen mukana.

• Anonyymi

Saako tien varteen pysäköidyn auton huputtaa? Siis sellaisella koko auton peittävällä pressulla? Tai muuten yleisellä parkkipaikalla, onko luvallista pitää pressua päällä? Irrottaako parkkipirkko pressun ja kirjoittaa virhemaksun?

• Anonyymi
        UUSI

Riippuu siitä, onko minkälainen sääntö tai aikaraja pysäköinnin suhteen. Jos ei ole mitään sääntöä tai aikarajaa, niin voi käyttää niin paljon pressua, kun sielu sietää.

• Anonyymi
      UUSI

Ei tarvitse skrabata ikkunoita. Ikkunoihin ei tule naaruma. Puolipeitteelläkin pärjää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      67
      4082
    2. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      52
      2795
    3. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      16
      2173
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      14
      2008
    5. Onko kaivattusi perään

Moni muukin?
      Ikävä
      99
      1973
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1649
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      362
      1519
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1436
    9. Olen aina vain

Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1430
    10. Nainen jos pitää sanoa

Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      58
      1197
    Aihe