Oikean lainen ote plektrasta

olen yrittänyt

etsiä netistä jotain apuja mutta huomaa että jokaisella tuntuu olevan oma tapansa ottaa kiinni plekusta.mikä olisi nyt sellainen oikea oppinen tapa jossa plektra ei luiskahtaisi helposti hyppysistä.

5

2537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jodex96

Musta ainaki aika huono tapa mutta ainakin Suuri Kitarakirja sanoo että peukalon päällä ja etusormen oikealla kyljellä... Ite käytän vähä vaihdellen aina välil noin ja välil peukul ja kessul ja välil taas jotenki oudosti..=D

• kitarapatriootti

plektrasta kiinni peukalolla ja etusormen kyljellä. Ja sillä soitetaan niin, että se on kielien suuntasesti, tai jos vähän agressiivisemmin soittaa niin sitten käännetään sitä vähän sillain että plektran kaulan puoleinen kylki on alempana ku tallan puoleinen kylki.

• Käytän aina kahta sormea plekua pidellessäni, peukaloa ja etusormea. Peukalo on poikittain toisella puolella, ja etusormi tulee "takaa" ( siis sieltä tylpästä päästä) plektran toiselle puolle. Vaikka pleku olisikin liukas ja kädet märät hiestä, niin se ei liuskahda pois taakseppäin, koska pidän plektraa koko ajan nojalla etusormeni ensimmäisen nivelen kohdalla. On tullu ihan luonnostaan tommone tsiis.

• OlkiKukkonen

Siihen menee aikansa, että saa hyvän tatsin plekulla. Kannattaa soitella skaaloja ja semmosta, missä pitää vähän miettiä. Aika nopeesti se plektra alkaa pysyä sormissa. Kannattaa tosiaan alusta opetella käyttämään pelkästään peukaloa ja etusormea.

Muita sormia voi myöhemmin hyödyntää, jos huvittaa hybrid pikkailu, tai plektrasuojaan pikkurillillä nojailu (saa tukea 'pedaali pohjassa' tyyliseen soitteluun). Myös potikat saa säädettyä pikkurillillä, jos haluaa näitä hienouksia hyödyntää kesken biisin... Tämä juttu meni nyt jo ihan toisaalle...

• Red Indian

Oikeaa plektrankäyttöä varten on Stylus Pick-harjoitusplektra, millä saa opeteltua kevyen kosketuksen kieleen. Tällaista oli myynnissä ainakin vuonna vielä 1990.

Plektrat tupaavat menemään hukkaan, olen hukannut 200 kpl. Siksi:

Itse en ole enää 25 vuoteen käyttänyt plektraa, vaan saan etusormen kynnellä ja peukalon pehmeämmällä puolella kauniimpia ääniä. Plektran käyttö tuntuu väkivaltaiselta. Kuulemma Mark Knoppflerkin soittelee näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe