Lähihoitaja koulutuksesta

hohu ei kiinnosta

Olen tässä ihmetellyt miksi ihmeessä on pakollista suorittaa kaikki perusopinnoissa olevat kolme osaa.

Itse olen suuntautumisen valinnut lapset ja nuoret, siksi kun haluan olla lastenhoitaja päiväkodissa ja nyt pitäisi mennä harjoitteluun tk:n vuodeosastolle harjoittelemaan perushoitoa, mitä ihmettä päiväkodissa teen sillä kokemuksella?

Voisin vallan hyvin käyttää tämän ajan siihen mihin olen pyrkimässä esim. jossain sellaisessa paikassa jossa on lapsia, en tarkoita erikoissairaanhoidollisia yksiköitä.

Miksi ei niiden opiskelijoiden, jotka jo tietävät aivan varmasti mikä on oma suuntautuminen, annettaisi käyttää koko opiskeluaikaa hyödyksi siihen alaan johon ovat menossa, näin saataisiin parempi tieto taito jo koulusta lähtien.

Onko muita lh-opiskelijoita ketkä ovat miettineet samoja asioita, oli suuntautuminen mikä tahansa?

19

2310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katar

Lähihoitajan on osattava työskennellä kaikenikäisten ja kaikenlaisten ihmisten kanssa, riippumatta siitä mihin suuntautuu. Koulutus on tarkoituksella monipuolinen. Jos oletkin varma että haluat tehdä ainoastaan lastenhoitotyötä, on sinulla lähihoitajana oltava valmius toimia myös muiden ihmisryhmien kanssa. Ja ainahan voi olla, ettet saakaan lastenhoitotöitä vaan "joudut" esim. vuodeosastolle töihin.

• työ motivaatioon

On täysin jarjetöntä laittaa ihminen vuodeosastolle töihin jos hän ei ole asiasta lainkaan kiinnostunut.
        Nyt ei kannata heittää kehiin miksi sitten valitsit tämän ammatin, kun nykypäivänä ei enään kouluteta sen enempää lastenhoitajia, kehitysvammahoitajia, mielentervysh yms. vaan koko porukka on lähihoitajia, eli jos jotakin näistä aloista haluat on sinun kouluttauduttava lähihoitajaksi ja käytävä koko perusjakso kaikkineen, kun kuitenkin voitaisiin heti alusta lähtien syventää opiskelijan ammattitaitoa ja suuntautumisen mukaan tehdä työharjoittelut.

Myös tutkintotodistusta voisi silloin muuttaa.

Miten käy jos lh. joka on esim. tehnyt mielenterveys töitä valmistumisen jälkeen monta vuotta ja sitten hänet työttömäksi jäätyään "pakotetaan" vuodeosastolle töihin.

Herää kysymys mikä on ammattitaito silloin?

• Alagsarniela
        työ motivaatioon kirjoitti:

On täysin jarjetöntä laittaa ihminen vuodeosastolle töihin jos hän ei ole asiasta lainkaan kiinnostunut.
        Nyt ei kannata heittää kehiin miksi sitten valitsit tämän ammatin, kun nykypäivänä ei enään kouluteta sen enempää lastenhoitajia, kehitysvammahoitajia, mielentervysh yms. vaan koko porukka on lähihoitajia, eli jos jotakin näistä aloista haluat on sinun kouluttauduttava lähihoitajaksi ja käytävä koko perusjakso kaikkineen, kun kuitenkin voitaisiin heti alusta lähtien syventää opiskelijan ammattitaitoa ja suuntautumisen mukaan tehdä työharjoittelut.

Miten käy jos lh. joka on esim. tehnyt mielenterveys töitä valmistumisen jälkeen monta vuotta ja sitten hänet työttömäksi jäätyään "pakotetaan" vuodeosastolle töihin.

En voinut uskoa silmiäni kun näin tekstisi!!! Etkö todellakaan ymmärrä miksi? Sen takia että jokainen osa alue yhteisissä opnnoissa auttaa myös sinua tulevassa ammatissasi.... Esim . tulevassa työpaikassa on "erikoislapsia" diabeetikoita astmapotilaita jne.... Olisiko vähän tyhmää jos sinä et voisi antaa lapselle insuliiniä sen takia että sinulla ei ole pätevyyttä..... Tässä oli yksi ja yksinkertainen esimerrki ja paljon löytyy lisäksi, kunhan vain vähän mietit ennen kuin höpötät jotain ihan moroo täällä! Toisaalta toivon jos ajatusmaailmasi on noin suppea, niin että sinä et valmistu koskaan! Olet häpeäksi Ehkä tuleville kolleegoillesi!

• hmmmm!
        Alagsarniela kirjoitti:

En voinut uskoa silmiäni kun näin tekstisi!!! Etkö todellakaan ymmärrä miksi? Sen takia että jokainen osa alue yhteisissä opnnoissa auttaa myös sinua tulevassa ammatissasi.... Esim . tulevassa työpaikassa on "erikoislapsia" diabeetikoita astmapotilaita jne.... Olisiko vähän tyhmää jos sinä et voisi antaa lapselle insuliiniä sen takia että sinulla ei ole pätevyyttä..... Tässä oli yksi ja yksinkertainen esimerrki ja paljon löytyy lisäksi, kunhan vain vähän mietit ennen kuin höpötät jotain ihan moroo täällä! Toisaalta toivon jos ajatusmaailmasi on noin suppea, niin että sinä et valmistu koskaan! Olet häpeäksi Ehkä tuleville kolleegoillesi!

Olisit voinut asian esittää vähän fiksummin!

Lähihoitajan pitää kiinnittää huomio myös mitä sanoo, miten sanoo jne...

• Alagsarniela
        hmmmm! kirjoitti:

Olisit voinut asian esittää vähän fiksummin!

Lähihoitajan pitää kiinnittää huomio myös mitä sanoo, miten sanoo jne...

Anteeksi nyt sit hirveästi että en jaksanut tässä fiksusti kirjoitella kun oon koko päivän kirjoitellu fiksusti. Anteeksi siitäkin että en jaksanut käyttää pilkkua ja jne..... On tässä muutakin tekemistä kun alkaa tarkistella tekstin ulkoasua jossain v###n suomi24 keskutelu sivuilla......

• Hoitaja
        Alagsarniela kirjoitti:

Täysin samaa mieltä! Ja ihan oikeesti kirjotat just oikeeseen sävyyn. Jos joku on noin vajaa, ei ikinä lähihoitajaksi!!! Eikä edes askarteluohjaajaksi. Voi lapsiraukkoja...

• töihin kiirehti hoitaja pieni
        työ motivaatioon kirjoitti:

Voi hyvänen aika sentään. Minkälainen asenne ja arvostus vanhuksia ja vanhustyötä tekeviä kohtaan onkaan edellisen kirjoittajalla? Muista et ole itsekään aina nuori.

Eikö muka mielenterveystyötä ole aivan kaikkialla. Fyysisen sairastuminen ja esim. sairaalaan joutuminen koettelee mielenterveyttä. Ihmisellä ja hänen läheisillään on usein huoli tulevaisuudesta, varsinkin kun kyseessä on vakava sairaus ja iäkäs ihminen. Eikö sulla tule mieleen sellainen asia, että mielenterveyspotilailla on usein myös fyysisiä sairauksia ja esimerkiksi etenkin mielenterveys /psykiatristen sairauksien hoidossa käytetyillä lääkkeillä on vakavia fyysiseen terveyteen liittyviä haittavaikutuksia, joita hoidetaan yleensö muualla kuin psy. hoidossa.

Miten mielestänne voi opiskella syventäviä opintoja, jos perusopinnot puuttuvat? Eihän yläasteellekaan voi mennä, jos ala-aste on käymättä. Ajatelkaa nyt vähän, vai miten ja missä olette koulutuksenne saaneet tai aikoneet saada, kun ei ole oikein tuota käsitystä. Valitkaa laadukas, joka ei ole välttämättä se lähin. Ainakin erääseen aikuiskoulutuskeskukseen pääsee hoitotyön opettajaksi näköjään kuka vaan. Tiedän, koska hoitajaksi valmistunut (muka)opettaa ja itselläänkin on korvantaukset vielä märkänä.

• :-/

...

• miksei?

Minusta alkuperäisellä on asiaa. Miksi erikoistua lasten puolelle ja silti pakollinen harjoittelujakso vanhusten vuodeosastolla? Jos kerta erikoistumisesta on kyse niin en ymmärrä miksi kuluttaa aikaa moiseen. Voisihan nimike sitten olla lasten/nuorten lähihoitaja tai vastaava. Suomessa vaan asiat tehdään aina mahd. pitkän ja monimutkaisen kaavan mukaan että saadaan opintoviikot täyteen ja kouluille rahoitusta. Opiskelija ei välttämättä hyödy, oppilaitos kyllä.

• vaan laajemmin
        miksei? kirjoitti:

Minusta alkuperäisellä on asiaa. Miksi erikoistua lasten puolelle ja silti pakollinen harjoittelujakso vanhusten vuodeosastolla? Jos kerta erikoistumisesta on kyse niin en ymmärrä miksi kuluttaa aikaa moiseen. Voisihan nimike sitten olla lasten/nuorten lähihoitaja tai vastaava. Suomessa vaan asiat tehdään aina mahd. pitkän ja monimutkaisen kaavan mukaan että saadaan opintoviikot täyteen ja kouluille rahoitusta. Opiskelija ei välttämättä hyödy, oppilaitos kyllä.

Olen täysin samaa mieltä siinä, että on hyödyllistä osata hoitamista vähän laajemmin. On vain sinun etusi, että koulutuksesi on laaja, sillä tuskin voit olla 100% varma, että lopun elämääsi hoidat vain lapsia! Toisekseen kaikesta opiskelusta on hyötyä myös omassa elämässäsi ja kuten täällä jo eräs (tosin hieman epäystävälliseen sävyyn) kertoi, on tärkeää, että opit myös erilaisista sairauksista ja niiden hoitamisista.
        Olen itse käynyt aikanaan vanhanaikaisen koulutuksen joka suuntautui vain siihen yhteen sarkaan, mutta kyllä meilläkin oli perusharjoittelut vuodeosastolla.

• ihmettelen minä
        vaan laajemmin kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä siinä, että on hyödyllistä osata hoitamista vähän laajemmin. On vain sinun etusi, että koulutuksesi on laaja, sillä tuskin voit olla 100% varma, että lopun elämääsi hoidat vain lapsia! Toisekseen kaikesta opiskelusta on hyötyä myös omassa elämässäsi ja kuten täällä jo eräs (tosin hieman epäystävälliseen sävyyn) kertoi, on tärkeää, että opit myös erilaisista sairauksista ja niiden hoitamisista.
        Olen itse käynyt aikanaan vanhanaikaisen koulutuksen joka suuntautui vain siihen yhteen sarkaan, mutta kyllä meilläkin oli perusharjoittelut vuodeosastolla.

sitten aina niin hyvä, kun ei siinä ajassa kuitenkaan keretä opiskelemaan kuin pinta raapaisu asioista, ei sekään lopulta anna opiskelijalle juuri mitään.

Ja toisekseen niissä lh:n harjoittelu ja näyttöpaikoissa ( ainakin suurimassa osassa aikuispuolella) hohun tehdään usein vanhusten parissa ei sielä opita pistämään lapselle insuliinia tai muutakaan, koska siinä on suuri ero pistää lasta tai aikuista.

Paremman ammattitaidon saisi jos voisi halutessaan käyttää kaiken opiskelu aikansa siihen mihin haluaa suuntautua.

Ja kuitenkiin jos joskus myöhemmin haluaa tehdä sitä vuodeosasto työtä silloin voisi kouluttautua lisää.

Joka tapauksessa henkilö joka on monta vuotta yehnyt työtä lasten hoitajana, vaikka päiväkodissa ei ole kykenevä suoraan siirtymään vuodeosastolle.

Ihan jo siitä syystä ettei sielä pk:ssa ole terveydellisesti samantasoista asiakaskuntaa kuin esim. tk.n vuodeosastolla, en itse ainakaan ole koskaan kuullut pk.ssa olevan dementoitunutta 2-vuotiasta tai viisisuotiaalla olevan paha keuhkoahtauma yms.

Lisäkoulutus on joka tapauksessa tarpeen jos lähdetään vaihtamaan eri alojen työpaikkoihin, ei se lähihoitaja -nimike, takaa vielä osaamista kaikilta aloilta joissa lh.t työskentelee.

Ei taida sahu:n käynyt lh tuosta vaan hammashoitajaksi kyetä vaikka hammashoitajakin on usein tänäpäivänä lähihoitaja.

Tosissaan jos alkaa pohtimaan lähihoitaja koulutusta ei se välttämättä olekkaan niin hyvä ratkaisu kuin on ajateltu, siihen on saman nimikkeen alle liitetty aivan liian monta erialaa ja kaikilla on kuitenkin sama perusjakso, suuntautuminenhan on vain 40 ov:a kun toisaalta voisi käyttää koko 120ov:a paremman ammattitaidon saavuttamiseksi.

Tämä on minun ajatukseni ja jos joku nyt sitten on sitä mieltä ettei minun nyt pidä tälle alalle lainkaan lähteä, kun uskallan ilmaista mielipiteen näin julkisesti niin saattaa hän olla oikeassa tai sitten pahasti väärässä, päätelköön jokainen itse...

• minäkin...
        ihmettelen minä kirjoitti:

sitten aina niin hyvä, kun ei siinä ajassa kuitenkaan keretä opiskelemaan kuin pinta raapaisu asioista, ei sekään lopulta anna opiskelijalle juuri mitään.

Ja toisekseen niissä lh:n harjoittelu ja näyttöpaikoissa ( ainakin suurimassa osassa aikuispuolella) hohun tehdään usein vanhusten parissa ei sielä opita pistämään lapselle insuliinia tai muutakaan, koska siinä on suuri ero pistää lasta tai aikuista.

Paremman ammattitaidon saisi jos voisi halutessaan käyttää kaiken opiskelu aikansa siihen mihin haluaa suuntautua.

Ja kuitenkiin jos joskus myöhemmin haluaa tehdä sitä vuodeosasto työtä silloin voisi kouluttautua lisää.

Joka tapauksessa henkilö joka on monta vuotta yehnyt työtä lasten hoitajana, vaikka päiväkodissa ei ole kykenevä suoraan siirtymään vuodeosastolle.

Ihan jo siitä syystä ettei sielä pk:ssa ole terveydellisesti samantasoista asiakaskuntaa kuin esim. tk.n vuodeosastolla, en itse ainakaan ole koskaan kuullut pk.ssa olevan dementoitunutta 2-vuotiasta tai viisisuotiaalla olevan paha keuhkoahtauma yms.

Lisäkoulutus on joka tapauksessa tarpeen jos lähdetään vaihtamaan eri alojen työpaikkoihin, ei se lähihoitaja -nimike, takaa vielä osaamista kaikilta aloilta joissa lh.t työskentelee.

Ei taida sahu:n käynyt lh tuosta vaan hammashoitajaksi kyetä vaikka hammashoitajakin on usein tänäpäivänä lähihoitaja.

Tosissaan jos alkaa pohtimaan lähihoitaja koulutusta ei se välttämättä olekkaan niin hyvä ratkaisu kuin on ajateltu, siihen on saman nimikkeen alle liitetty aivan liian monta erialaa ja kaikilla on kuitenkin sama perusjakso, suuntautuminenhan on vain 40 ov:a kun toisaalta voisi käyttää koko 120ov:a paremman ammattitaidon saavuttamiseksi.

Tämä on minun ajatukseni ja jos joku nyt sitten on sitä mieltä ettei minun nyt pidä tälle alalle lainkaan lähteä, kun uskallan ilmaista mielipiteen näin julkisesti niin saattaa hän olla oikeassa tai sitten pahasti väärässä, päätelköön jokainen itse...

Olen edellisen kanssa samaa mieltä. Toki onhan se tärkeää osata perushoitoa jne, mutta ehkä sen koulutuksen voisi suunnitella paremmin "päiväkotimaailmaan" sopivaksi jos sinne haluaa suuntautua.

Ja entäs toisin päin, miksi esim. vanhuksiin erikoistuvan on käytävä harjoittelussa päiväkodissa? Miten sitä voi perustella?

Olisi edellisessä ammatissanikin varmaan ollut hyötyä muistakin osa-alueista mitä koulutuksessa oli (niin kuin kai kaikessa?), mutta ei niitä silti noin isossa mittakaavassa "pakotettu" opiskelemaan.

• linjoilla olen
        minäkin... kirjoitti:

Olen edellisen kanssa samaa mieltä. Toki onhan se tärkeää osata perushoitoa jne, mutta ehkä sen koulutuksen voisi suunnitella paremmin "päiväkotimaailmaan" sopivaksi jos sinne haluaa suuntautua.

Ja entäs toisin päin, miksi esim. vanhuksiin erikoistuvan on käytävä harjoittelussa päiväkodissa? Miten sitä voi perustella?

Olisi edellisessä ammatissanikin varmaan ollut hyötyä muistakin osa-alueista mitä koulutuksessa oli (niin kuin kai kaikessa?), mutta ei niitä silti noin isossa mittakaavassa "pakotettu" opiskelemaan.

minä olen täysin samoilla linjoilla, itse 3 vuotta olen tehnyt töitä päiväkodissa, ammatiltani olen koulunkäyntiavustaja. Nyt opiskelen vielä lähihoitajaksi, jotta saisin vakipaikan sitten lastenhoitajana päiväkodista.

Ja joudun minäkin nyt vuodeosastolle ja ties mihinkä vanhusten kanssa, vaikka se ei minua lainkaan kiinnosta. :-/ Mutta ei voi mitään, onhan se varmaankin mielenkiintoista käydä katsomassa että mitä siihen työhön kuuluu, mutta mielestäni ne on kaksi aivan eri työtä! Ja täytyisi ehdottomasti olla enemmän sitä omaa puolta. . .

• pettynyt
        miksei? kirjoitti:

Olen pettynyt siihen ajattelun logiikkaan, joka näyttää näissä teksteissä toistuvan. Ettekö te hyvät ihmiset ymmärrä, että ei voi oikaista opinnoissa. Ei lääkärikään voi suoraan erikoistua, kyllä siinä on pitkä ja kivinen tie ja mikä nyt yleensä on "erikoistunut" lähihoitaja, sorkke vaan, ei mitään, etenkin jos te ette ymmärrä perusopinojen merkitystä.

• on siinä omaakin vikaa
        miksei? kirjoitti:

Jos opiskelusta ei hyödy, on siinä omaakin vikaa. Miettikää, miten aikanne käytätte. paljonko käytätte esim. ns. omaa aikaa opiskeluun, vai teettekö vain sen mitä käsketään.

• sakrke

sinä hoidat sitten niitä lapsia joilla on esim. diabetes, epilepsia, rauma, mielenterveysongelmia jne. Meidän lähihoitajien täytyy osata hoitaa ihmisiä kokonaisvaltaisesti.

• -raivostuttaa-

itse olen juuri suorittamassa ensimmäistä näyttäni, se on siis keskustelua vaille valmis. alkaa siis se HOHU jakso, joka ei kiinnosta pätkääkään. Olen suuntautunut lapsiin ja nuoriin ja haluisinkin että koko opiskelu olisi valinnaisesti keskittynyt niihin, voisin siis aivan hyvin jättää muut väliin ja tehdä vain lasten ja nuorten puolen hommia!

• lähihoitajiksi valituissa

Miten hoitoalalle voidaan valitakin noin kapea-alaisesti ajattelevia ihmisiä, ku "mua ei ny kiinnosta". Voi hellan tettas, että on lapsellista!

Kasvun tukeminen ja ohjauskin koskettaa ihmisen kasvua kaikenikäsenä ja kaikissa elämän tilateissa. Ei sitä kasvua ole vain lapsilla, vaikka näyttää että joillakin lähihoitajaopiskelijoilla on se kasvu nyt jäänyt itselläänkin lapsen tasolle ja siinäpä sitä onkin haastetta. Kasvakaa ja kehittykää nyt ensin, muutenkin kuin fyysisesti ja haaveilkaa sitten jostakin. Ei ihmisten lapset voi olla teidän leikkikaluja, joiden kanssa on kiva olla ja työpäivät kuluisivat kuin himmaillessa.
        Oppilaitoksille toivomus, koettakaa nyt näidenkin reppanoiden kanssa saada jotakin aikaan, mielummin jo valintatilanteessa. Lasten ja nuorten hoitotyö on ihan ok, mutta ei siihen ole, jos on oma kasvu noin kesken!

• käy näin

siis mielestäni on todella hyvä asia että lähihoitaja perehtyy kaiken ikäisten ja laisten ihmisten hoitoon. Minulla kävi niin, että kun suunittelin aloittavani opinnot olin täysin varma että erikoistun lapsiin ja nuoriin, olihan perhepäivähoitaja ennestään. Ja ensimmäinen vuosi meni samoin ajatuksin. Kotipalvelun harjoittelussa olin varma etten vanhuksiin ainakaan erikoistu, saati sitten kehitysvammaisten hoitoon...
      Ja arvaas kuinka kävikään. Valmistuin lähihoitajaksi 2004 ja Vanhustyön koulutusohjelmasta! Ja valmistuttuani työskentelin vanhusten parissa hetken sitten kehitysvammasiten parissa lähes pari vuotta ja nyt olen ollut vanhainkodissa noin vuoden. Ja suunitelmissa on ehkä joskus käväistä lastenkin parissa. Siis tässä näkee sen hyvän puolen, ei tarvitse jumiutua samaan paikkaan ja rutinioitua ja tympääntyä samoihin asioihin kun välillä vaihtaa "alaa". Ja näistä kaikista kolmesta olen tykännyt: lapsista, vanhuksista ja kehitysvammaisista....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe