Erittäin kuiva, finninen iho

Aouda.

Kasvojeni ihossa on kamalasti mustapäitä ja joskus muutamia finnejäkin mutta silti iho on rutikuiva!

Jos levitän Erioilia iholleni aamulla 2-3 paksua kerrosta, ihon kosteustasapaino saattaa olla vielä illalla ihan ok, mutta jos levitän vain yhden kerroksen, se on jo puolipäivään mennessä kuiva kuin saharan autiomaa. Myös sen olen huomannut, että jos kosteutan kasvojani vähemmän, ne alkavat kiiltää ja finnejä puhkeilla.

Olkapäihini, olkavarsiini ja hartioihini pukkaa finniä paljon enemmän kuin kasvoihini, mutta mustapäät puuttuvat. Kuivaa on iho silläkin alueella. En kyllä kosteuta hartioita kovinkaan tehokkaasti - pitäisikö?

Mitä ihmettä asian kanssa pitäisi tehdä? Mitään kamalan paksuja ja öljyisiä mömmöjä en voi käyttää, jotteivät finnit riehaannu, mutta toisaalta iho kuivahtaa pahasti, ellen laita vähintäänkin Erioilia montaa kerrosta aamuin illoin (Erioilin olen huomannut kaikkein parhaaksi vaihtoehdoksi - jos laitan esim. Erisania, iho kiiltelee hyvin pian rasvasta, mutta on illalla kuitenkin kuiva). En jaksaisi enää tuota kamalaa läträystä, kun sekään ei aina tunnu riittävän. Voisiko ongelma olla jossain muualla, vai onko kyse vain normaalista pintakuivasta sekaihosta? Ruokavalioni on ihan ok, ja käytän myös kalaöljytabletteja.

Niin ja olen tosiaankin 23-vuotias nainen. Minulla oli teini-iässä jonkin verran ihon rasvaisuutta, mutta muutama vuosi sitten tilanne kääntyi tähän... Nyt muutaman kuukauden aikana tilanne on oiken kärjistynyt. Ennen Erisan riitti.

Kiitos kaikesta avusta!

6

2718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aouda

Unohdin kertoa tuotteista, joita käytän: puhdistukseen Nivean puhdistusmaitoa kaikille ihotyypeille ja kasvovettä käytän vain todella harvoin, se on Nivean ja sopii myös kaikille ihotyypeille (sisältää kuitenkin alkoholia, eli ehkei minulle kaikkein paras). En mielelläni käyttäisi kamalan rasvaisia puhdistustuotteita, sillä minusta tuntuu, kuin ne eivät puhdistaisi tarpeeksi tehokkaasti... mutta pitäisikö kuitenkin siirtyä sellaisiin?

Silmämeikin poistan L'Orealin vedenkestävän meikin poistoaineella. Se on aika öljyinen.

Kuorinnan teen n. 2 kertaa viikossa, ja käytän siihen Nivean kuorintageeliä.

Kiitos. :)

• ihonhoitoon

No niin..Ensinnäkin puhdistuksen jälkeen ON KÄYTETTÄVÄ KASVOVETTÄ, koska se palauttaa iholle pesussa muuttuneen Ph:n tasolle mikä sen on oltavakin, etteivät bakteerit pääsevät tekemään näppyjä kasvoille. Kasvovesi ei saa sisältää alkoholia, koska se kuivattaa ihoa. Alkoholillista kasvovettä voi käyttää paikallisesti tulehtuneiden finnien desinfioimiseen, mutta ei terveelle ihoalueelle sen kuivattavuuden takia.

Ja toiseksi..Kuori ihoa vain kerran viikossa, koska tiheämpi kuorinta rasittaa ihoa. Kuorintatuotten on parempi olla entsymaattinen eli ilman rakeita, koska rakeet turhaa raapivat ihoa ja saattaa ärsyttää sitä liikaa. Kuorinnan jälkeen, jolloin tehoaineet imeytyvät ihoon paremmin, on hyvä laittaa kosteuttava naamio.

Sitten..Unohda apteekin perusvoiteet kasvojen ihonhoidossa! Ne sisältävät usein pohjavoiteena lanoliinia (lampaan rasvaa), joka on erittäin ihohuokosia tukkiva aine, koska se muodostaa iholle kalvon. Tämä kalvo ei edes kosteuta ihoa vaan pikemminkin imee ihosta kosteutta eikä anna kuona-aineiden poistua normaalisti ihosta, jolloin tulee helposti finnejä. Perusvoiteissa ei muutenkaan ole mitään hoitavia aineita, kunhan vain voitelevat, niin kuin vaikka auton moottoriöljy moottoria..

Ja lopuksi..Luovu perinteisestä puuterista! Se sisältää nimittäin suurimmaksi osaksi talkkia, joka imee viimeisetkin kosteuden iholtasi. kun talkki imee kosteuden iholta, iho saa viestin kuivuudesta ja alkaa tuottamaan enemmän talia, jolloin iho kiiltelee aika nopeasti puuterinlaiton jälkeen. Tutustu mineraalimeikkeihin, joiden puutereissa ei ole käytetty talkkia. Yksi suositeltavista mineraalimeikeistä on esim. Jane Iredale, joita saa joistakin kauneushoitoloista http://www.estelina.com/jalleenmyyjat.php.

• Aouda
        ihonhoitoon kirjoitti:

No niin..Ensinnäkin puhdistuksen jälkeen ON KÄYTETTÄVÄ KASVOVETTÄ, koska se palauttaa iholle pesussa muuttuneen Ph:n tasolle mikä sen on oltavakin, etteivät bakteerit pääsevät tekemään näppyjä kasvoille. Kasvovesi ei saa sisältää alkoholia, koska se kuivattaa ihoa. Alkoholillista kasvovettä voi käyttää paikallisesti tulehtuneiden finnien desinfioimiseen, mutta ei terveelle ihoalueelle sen kuivattavuuden takia.

Ja toiseksi..Kuori ihoa vain kerran viikossa, koska tiheämpi kuorinta rasittaa ihoa. Kuorintatuotten on parempi olla entsymaattinen eli ilman rakeita, koska rakeet turhaa raapivat ihoa ja saattaa ärsyttää sitä liikaa. Kuorinnan jälkeen, jolloin tehoaineet imeytyvät ihoon paremmin, on hyvä laittaa kosteuttava naamio.

Sitten..Unohda apteekin perusvoiteet kasvojen ihonhoidossa! Ne sisältävät usein pohjavoiteena lanoliinia (lampaan rasvaa), joka on erittäin ihohuokosia tukkiva aine, koska se muodostaa iholle kalvon. Tämä kalvo ei edes kosteuta ihoa vaan pikemminkin imee ihosta kosteutta eikä anna kuona-aineiden poistua normaalisti ihosta, jolloin tulee helposti finnejä. Perusvoiteissa ei muutenkaan ole mitään hoitavia aineita, kunhan vain voitelevat, niin kuin vaikka auton moottoriöljy moottoria..

Ja lopuksi..Luovu perinteisestä puuterista! Se sisältää nimittäin suurimmaksi osaksi talkkia, joka imee viimeisetkin kosteuden iholtasi. kun talkki imee kosteuden iholta, iho saa viestin kuivuudesta ja alkaa tuottamaan enemmän talia, jolloin iho kiiltelee aika nopeasti puuterinlaiton jälkeen. Tutustu mineraalimeikkeihin, joiden puutereissa ei ole käytetty talkkia. Yksi suositeltavista mineraalimeikeistä on esim. Jane Iredale, joita saa joistakin kauneushoitoloista http://www.estelina.com/jalleenmyyjat.php.

Puuteria en ole käyttänyt enää vuosiin, joten siitä ei ole ongelmaa. Ihoni on tasainen ja ihan hyvän näköinen ilman meikkivoiteita ja puutereita, joten en ole katsonut tarpeelliseksi käyttää niitä. Ne mustapäätkin näkyvät vain hyvin läheltä, mutta niitä on PALJON.

Ostinkin muutama päivä sitten uuden kasvoveden, puhdistusemulsion ja kosteusvoiteen, kaikki kuivalle iholle. Vielä en osaa sanoa vaikutusta suuntaan tai toiseen, ts. monta kerrosta tarvitaan vieläkin, mutta eiköhän tämä tästä. :)

• kosteuttaa

tehokkaasti karitevoi.itselläni on samanlainen iho kun sulla ja tämä voide on täysin luonnontuote eli se ei tuki huokosia vaan hoitaa,kosteuttaa ihoa. melvitalta tätä tuotetta löytyy(sis.lisäksi muita hoitavia aineosia) tai sitten voi googlettaa ja ostaa ihan perus karitevoita paikoista, jossa sitä myydään =)

• kjsdsfa

Suosittelen käyntiä ihotautilääkärin vastaanotolla: jos kärsit aknesta, kotihoito ei vie sitä pois vaan siihen tarvitaan lääkkeet. Jos aknen jättää hoitamatta, saattaa siitä jäädä pitkäikäiset arvet ihoon, joten kokemuksesta suosittelen ammattilaisen apua. Samalla ihotilanteesi varmastikin helpottuu, kun tarvitsee huolehtia vain yhdestä ongelmasta :)

Sinun kannattaa vaihtaa pesutuotteesi erittäin kuivan ihon tuotteisiin, ja jos haluat tehdä tämän kunnolla, kannattaisi kysellä kosmetologilta laadukkaita tuotesarjoja: markettituotteilla harvoin hoidetaan suurempia iho-ongelmia kuntoon. Rasvaamista kannattaa jatkaa ja kosteuttavien hoitojen käyttö aloittaa ja ottaa vaikka päivittäiseksi rutiiniksi.

Haluaisin kuulla lisää noista perusvoiteiden huonoista puolista. Itse olen nykyään aina käyttänyt niitä, mutta en ole koskaan kuullut niistä noin negatiivista kommenttia. Oletko kosmetologi tms, vai mistä olet tietosi hankkinut?

• Aouda

Minulla ei ole aknea tai edes finnejä (paitsi todella harvoin joku yksi tai kaksi), mutta niitä mustapäitä löytyy. Ja iho on rutikuiva. En tiedä, onko tässä vielä syytä lähteä lääkärille, mutta kyllähän tuo kuivuus ja jatkuva rasvaaminen rasittaa. :(

Minun kokemukseni Erioilista ja Erisanista on ainakin erittäin hyvä. Olen monta kertaa vaihtanut "parempiin" rasvoihin, mutta ne eivät ole toimineet sen paremmin - monesti jopa huonommin.

Erisan toimi erityisen hyvin silloin, kun iho ei ollut vielä kuiva vaan enemmänkin rasvoittuva. Olen myös kuullut, että moni akne on saatu kuriin Erisanilla. :)

Erioil taas on toiminut hyvin käsivoiteena, tekee ihon todella pehmeäksi muttei yhtään tahmeaksi, mutta siinä ei niitä hoitavia ainesosia taida olla, joten ehkä jokin muu on parempi kasvoille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5870
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5373
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3054
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2143
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1691
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1666
    Aihe