mun pitää yhteen esitelmään etsiä tenoriaarioita jotka ovat nousseet ylitse muiden? tyyliin Nessun Dorma jne, voitteko joku viisas jelpata?
Kuuluisia Tenoriaarioita??
12
2021
Vastaukset
- Jykämanu
...tenorille kirjoitetussa musiikissa. "Il mio tesoro" ja "Dalla sua pace" Don Giovannista ja "Se all´impero, amici Dei" La Clemenza di Titosta esimerkeiksi. Italialainen huutaminen ei välttämättä aina ole populaariteettinsa arvoista.
- et ole oikein perillä
ja hömpsis. Et ole perillä asioista. WA:n aika jo ohi. Ei kosketa nykyihmistä.
- on huippu
et ole oikein perillä kirjoitti:
ja hömpsis. Et ole perillä asioista. WA:n aika jo ohi. Ei kosketa nykyihmistä.
Il mio tesoro Luigi Alvan laulamana on ihan parhautta you tubessa.
Samoin Ein Mädchen oder Weibchen Anton Scharingerin hulvattomana esityksenä
Leporellosta ja Don Giovannista nyt puhumattakaan. - mylviköön muualla
on huippu kirjoitti:
Il mio tesoro Luigi Alvan laulamana on ihan parhautta you tubessa.
Samoin Ein Mädchen oder Weibchen Anton Scharingerin hulvattomana esityksenä
Leporellosta ja Don Giovannista nyt puhumattakaan.Leporello ja Don Giovanni?...Ein mädchen....nuohan on kaikki barytonitorvelle tehtyjä aarioita. Tässä puhuttiin tenoreista. Barytoneja on 58 tusinassa....
- turpa kiinni
mylviköön muualla kirjoitti:
Leporello ja Don Giovanni?...Ein mädchen....nuohan on kaikki barytonitorvelle tehtyjä aarioita. Tässä puhuttiin tenoreista. Barytoneja on 58 tusinassa....
ihan yleisesti mozartista tossa viestailtiin. Ja jos ruvetaan rautalankaa vääntämään niin leporello on basso.
- paremman puutteessa
turpa kiinni kirjoitti:
ihan yleisesti mozartista tossa viestailtiin. Ja jos ruvetaan rautalankaa vääntämään niin leporello on basso.
Leporellon osan Don Giovannissa laulaa havaintojeni mukaan yleisimmin bassobaritoni, harvemmin kukaan syvä basso (vaikka Madamina-aaria löytyy äänitteistäni mm. Jaakko Ryhäsen esittämänä).
Baritonia en suostu lukemaan enkä kirjoittamaan suomeksi muodossa 'barytoni', vaikka jossakin ikivanhoissa teoksissa saattaa sellaiseenkin muotoon törmätä.
Minäkin olen sitä mieltä, että on hassua lähteä revittelemään yhtään mitään baritoneista, bassobaritoneista ja bassoista sekä heille kirjoitetuista aarioista keskustelussa, jossa pyydetään listaamaan kuuluisia tenoriaarioita. Anteeksi siis tämäkin sekaantumiseni!
- paremman puutteessa
Bizet:
Je crois entendre encore (Les pêcheurs de perles l. Helmenkalastajat)
Donizetti:
Una furtiva lagrima (L'elisir d'amore l. Lemmenjuoma)
Ah! mes amis, quel jour de fête! (La fille du régiment l. Rykmentin tytär)
Leoncavallo:
Recitar... Vesti la giubba (I pagliacci l. Pajazzo)
Mascagni:
Mamma, quel vino e generoso (Cavalleria rusticana)
Mozart:
Dies' Bildnis ist bezaubernd schön (Die Zauberflöte l. Taikahuilu)
Puccini:
Che gelida manina (La bohème)
E lucevan le stelle (Tosca)
Recondita armonia (Tosca)
Donna non vidi mai (Manon Lescaut)
Tšaikovski:
Kuda, kuda! (Jevgeni Onegin)
Verdi:
Di quella pira (Il trovatore l. Trubaduuri)
Questa o quella (Rigoletto)
La donna è mobile (Rigoletto)
Celeste Aïda (Aïda)
En ota vastuuta oikeinkirjoituksesta eivätkä nuo (tai ainakaan kaikki) ole välttämättä mitään suosikkejani – ovatpahan vain kohtalaisen paljon laulettuja erillisnumeroina mm. laulukilpailuissa ja konserteissa). Samanmoisen listan yhtä tunnettuja tenoriaarioita voinee kuka tahansa vetää helposti jatkoksi.- non tenore
Tuossahan oli jo oikein hyvä lista. Mutta yhden kuuluisimmista lisäisin siihen:
Bizet: La fleur que tu m'avais jetée (Carmen)
Sitten muutamia tenorihehkutuksia, jotka eivät ole oopperasta.
- O sole mio
- Core 'ngrato
- Torna a Surriento
- Mattinata
- Funiculì funiculà
- Mamma
- La danza - pasifisti
non tenore kirjoitti:
Tuossahan oli jo oikein hyvä lista. Mutta yhden kuuluisimmista lisäisin siihen:
Bizet: La fleur que tu m'avais jetée (Carmen)
Sitten muutamia tenorihehkutuksia, jotka eivät ole oopperasta.
- O sole mio
- Core 'ngrato
- Torna a Surriento
- Mattinata
- Funiculì funiculà
- Mamma
- La danzaTäytyy myöntää että mitkään noista hehkutuksista eivät ole minun suosikkejani vaikka italiaa joskus oopperan emämaaksi tai kotimaaksi tituleerataankin sillä olen erikistunut Scchubertin musiikkiin ja hänen Singspieleihinsä siinä määrin että pahoittelen sitä että kaikkia hänen oopperaherkkujaan ei ole mahdolista levyllä edes kuunnella kas kun niitä ei joko ole lainkaan levytetty tai sitten niiden saatavuus digitaalisesti remastoroituna CD:llä on äärimmäisen heikko kaikkein laajimpana ehkä jos nyt taas oikein eds muistan Azerinin aaria Heroldin oopperaan Zauberglöchen(?) jonkinlaisena licenza lisäys tai korvaavana aariana. Muuten ehkä Alfonson, Fierrabrasin tenoriaariat ovat kauniita Palmerinin romanssia myöten. Adrastin tenoriaariat tai Adrastista tai Ferrandon ferrandosta hiukan vaatimattomampana mutta lumoavana
- Puccinia
eli mun suosikki Ch'ella mi creda
- teppo keski-suomesta
Puccini sieltä melkein nousee ylitse muiden, Tosca on erinomainen ja sieltä aaria "E lucevan le stelle".
Tässä kaikille tenoriopiskelijoille hieman opiskelumateriaalia. Live-taltiointi kaikkien aikojen parhaimman tenorin tulkinta kyseisestä aariasta: Jussi Björling olkaa hyvä!
http://www.youtube.com/watch?v=imcAW8wJvc8&p=6FE1714E2DBA69FC&playnext=1&index=32
- iltavirkku
Kun puhutaan kuuluisista tenoriaarioista tai oopperasta ylipäätään, niin italialaisella ei voi mennä pieleen. Puccini on säveltänyt paljon erinomaista kuten myös Verdi. Saksalaiset säveltäjät ovat erinomaisia, mutta oopperan suhteen heillä ei ole Wagneria lukuunottamatta ollut koskaan mitään annettavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849