Millaisen talon rakentaisit? Mistä materiaalista?
Osallistuisitko itse rakentamiseen?
Minusta hirsi olisi ylivoimaisesti paras rakennusmateriaali.
Miten suhde voi kestää talonrakennusprojektin päivätyön ohella? Onko oman talon rakentamisessa edes mitään järkeä, vuokralla asuessa on paljon vaivattomampaa...
Talonrakennusprojekti
52
1567
Vastaukset
- Tervetuloa talooni
Paskasta. Halvinta ja paras haju lisäksi paska on lämpöeristeenä mitä erinomaisin, paska lämmittää.
- ylisaatana
nykyään puskista?
Täähän oli ylivoimainen idea. Kunnon kamelinpaskakoppi.
Taitaa olla kamelinpaska vaan kallista näillä leveysasteilla. Täytyy käyttää hevosenpaskaa. Tai mitä jos alkais keräämään omaa paskaa, sehän vasta halpaa olis.
- vili
että tulen rakentamaan. olen sen verran porvari, että laitan muut rakentamaan.
tosin olen kerrostaloissa asunut koko ikäni ja maalle(kehä 1:sen takamaasto) mua ei saa, inhoa landea liikaa.
sukulaiset on näitä ikuisuus projekteja aloittanut. osasta on tullut dokuja sen seurauksena. ja loput mökit on tekemättä...ihmiset eivät mitä omakotitalo asuminen maksaa. - firerose
pariskunnasta,kuinka suhde kestää rakentamisen työn ohessa.
Toisilla on isojakin kriisejä ja toisilla ei mitään muuta kuin tarmoa saada yhteinen koti valmiiksi.
Kyllähän siinä hermoa ja luonteen lujuutta mitataan,kun käyt töiden jälkeen raksalla ja investoit kokoajan jotain.
Mutta kyllä omassa talossa on kiva asua eli maksaa minusta vaivan. :) Antaisin muiden rakentaa, tulee halvemmaksi.
- Aurinko79-
Mä oon sinänsä mieltynyt moniin materiaaleihin taloista puhuttaessa mutta jos rahalla ei olis merkitystä niin laittaisin sellaisen 400-neliöisen kakskerroksisen matalaenergiatalon pystyyn jollekin mukavalle kallionlaelle, jossa tietty on sopivasti metsää ympärillä ettei nyt sentään ihan tuulen silmässä olla.
Mun unelmatalossa on keittiössä kivitasot ja kylppärissä poreamme ja makkarista pääsee liukuovien kautta nauttimaan aamukahvit aurinkoiselle terassille :) Mun unelmatalo tosin ei ehkä ihan heti toteudu mutta saahan sitä ihminen haaveilla.
Normaalioloissa tyydyn ihan tavalliseen taloon, valoisa ja kotoisa ja tarpeeksi tilava niin se riittää. Tärkeintä on ne ihmiset, jotka talossa asustaa. Upeinkaan luksustalo ei tuntuis miltään jollen sais jakaa sitä rakkaideni kanssa.
Olisin valmis osallistumaan talonrakennusprojektiin niin paljon kuin mahdollista. Teetättäisin kaiken mahdollisen ammattilaisilla, mikä on järkevää heillä teetättää mutta paljon olisin valmis uhraamaan vapaa-aikaani omaa taloa varten. Mä oon sitä mieltä että suhde kyllä kestää talonrakennusprojektinkin, jos kaikki on kunnossa. Oiva koetinkivi se kyllä on, aina tulee jotain kitkaa mutta täytyy vaan pitää järki mukana eikä vetää itseään liian tiukoille. Ja muistaa niiden raksalla käyntien välissä huolehtia myös toisistaan edes hiukan vaikka aika on kuinka tiukassa ja väsymys painaa.- ap.
hyvin suunniteltu, että kysyn josko puutarhakin on valmiina silmien edessä?
- Aurinko79-
ap. kirjoitti:
hyvin suunniteltu, että kysyn josko puutarhakin on valmiina silmien edessä?
Mä voisin luetella jo makkareiden värit ja lattiamatskut sekä takan mallin... Tää johtunee siitä, että mulla on oman talohaaveen lisäksi luontainen kiinnostus arkkitehtuuriin ja sisustamiseen. Oon kolunnut läpi lukemattomia aihetta sivuavaa messua aikuisiälläni, mulle tulee alan lehtiä, kahlaan tuon tuostakin sisustus- ja rakennussivustoja netissä, tunnistan talovalmistajien malleja ulkomuistista jne...
Mä oon siis miettinyt näitä tosi paljon ja mulla on melkoisen selkeät mielikuvat siitä mitä haluaisin omalta talolta. Kaikkea ei tietty voi saada, pitää ajatella realistisesti mutta ei mulla sentään mitään tenniskenttiä ja uima-altaita ole listalla :) Aurinko79- kirjoitti:
Mä voisin luetella jo makkareiden värit ja lattiamatskut sekä takan mallin... Tää johtunee siitä, että mulla on oman talohaaveen lisäksi luontainen kiinnostus arkkitehtuuriin ja sisustamiseen. Oon kolunnut läpi lukemattomia aihetta sivuavaa messua aikuisiälläni, mulle tulee alan lehtiä, kahlaan tuon tuostakin sisustus- ja rakennussivustoja netissä, tunnistan talovalmistajien malleja ulkomuistista jne...
Mä oon siis miettinyt näitä tosi paljon ja mulla on melkoisen selkeät mielikuvat siitä mitä haluaisin omalta talolta. Kaikkea ei tietty voi saada, pitää ajatella realistisesti mutta ei mulla sentään mitään tenniskenttiä ja uima-altaita ole listalla :)Minkälaisen kotirintamamiehen sinä aiot tulevaisuudessa naida, jos olet talonkin valmiiksi suunnitellut?
Rouva Ratikka yritti Suomeen muuttaessaan samaa. Kun pistin kapuloita rattaisiin, se kysyi hämmästellen, että mistä lähtien sisustusasiat ovat miehille kuuluneet? Minä siihen, että siitä lähtien kun on kyse minun omistamastani ja myös asumastani asunnosta.
Siitä lähtien on ollut työ ja tuska ostaa mitään kotiin. Verhoja ostettiin viimeksi varmaan puoli vuotta, että löytyi molempia tyydyttävä kompromissi. Nykyisestä asunnosta remontteineen oltiin sentään 5 minuutissa liikuttavan yksimielisiä.Aurinko79- kirjoitti:
Mä oon siis miettinyt näitä tosi paljon ja mulla on melkoisen selkeät mielikuvat siitä mitä haluaisin omalta talolta. Kaikkea ei tietty voi saada, pitää ajatella realistisesti mutta ei mulla sentään mitään tenniskenttiä ja uima-altaita ole listalla :)loistavalta, että on melko selkeät näkemykset ja mielipiteet asioista. Siitä on huomattavasti helpompi lähteä hiomaan yhteistä näkemystä, kuin kaikkien sekavien kuvitelmien verkosta =)
Tosin liian joustamattomat mielipiteet ja näkemykset voivat aiheuttaa ristiriitoja ja silloin kompromissitaidot ovat tarpeen.- Aurinko79-
Ratikkakuski kirjoitti:
Minkälaisen kotirintamamiehen sinä aiot tulevaisuudessa naida, jos olet talonkin valmiiksi suunnitellut?
Rouva Ratikka yritti Suomeen muuttaessaan samaa. Kun pistin kapuloita rattaisiin, se kysyi hämmästellen, että mistä lähtien sisustusasiat ovat miehille kuuluneet? Minä siihen, että siitä lähtien kun on kyse minun omistamastani ja myös asumastani asunnosta.
Siitä lähtien on ollut työ ja tuska ostaa mitään kotiin. Verhoja ostettiin viimeksi varmaan puoli vuotta, että löytyi molempia tyydyttävä kompromissi. Nykyisestä asunnosta remontteineen oltiin sentään 5 minuutissa liikuttavan yksimielisiä.Se, että mä oon suunnitellut kaikenlaista ja olen kiinnostunut aiheesta ei todellakaan tarkoita, ettenkö olis valmis suunnitelmiani muuttamaan tai ylipäätään kuuntelemaan tulevan mieheni mielipiteitä. Kaikesta pääsee sopuun neuvottelemalla ja nämä nyt on muutenkin tällä hetkellä sen verran kaukaisia asioita että ehtii muuttua matkan varrella ties kuinka paljon.
Eihän siitä pelkästään mun koti tulis, joten tottakai miehenkin sana painaa yhtälailla kuin mun. Mä nimenomaan toivoisin, että mies on aktiivisesti mukana kaikessa. Jos sitä ei kiinnosta esim sisustusratkaisut niin paljoa niin mä voin hoitaa ne vallan hyvin yksinkin, mutta mielelläni hoitaisin kaiken yhdessä mieheni kanssa. - Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
loistavalta, että on melko selkeät näkemykset ja mielipiteet asioista. Siitä on huomattavasti helpompi lähteä hiomaan yhteistä näkemystä, kuin kaikkien sekavien kuvitelmien verkosta =)
Tosin liian joustamattomat mielipiteet ja näkemykset voivat aiheuttaa ristiriitoja ja silloin kompromissitaidot ovat tarpeen.Ei mun kanssa kovin dramaattista riitaa kyllä saa aikaiseksi mistään laattojen väristä :)
Nämä on vain haaveita, kaukaisia suunnitelmia ja mieltymyksiä, jotka on omassa mielessäni edustaa mulle mun unelmakotia. Eihän mitään voi kuitenkaan etukäteen päättää tai tietää. Täytyy katsoa mihin elämä vie ja ehkä joku päivä mulla on edes osa tuosta unelmakodistani :) Aurinko79- kirjoitti:
Ei mun kanssa kovin dramaattista riitaa kyllä saa aikaiseksi mistään laattojen väristä :)
Nämä on vain haaveita, kaukaisia suunnitelmia ja mieltymyksiä, jotka on omassa mielessäni edustaa mulle mun unelmakotia. Eihän mitään voi kuitenkaan etukäteen päättää tai tietää. Täytyy katsoa mihin elämä vie ja ehkä joku päivä mulla on edes osa tuosta unelmakodistani :)antas vähän väriä elämään, ku sais aikaiseksi jostakin kaakelista päivien kestävän ilmiriidan =D
Mun unelmakoti rakentuu aika pitkälle henkiselle puolelle ja kun se on kunnossa, niin osaa nauttia täysillä niistä yhteisesti löydetyistä kompromisseistakin ja kyllä mä kodiksi luen vaikka heinäladon, jos siellä asuu rakkaus ja henkinen hyvinvointi =)- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
antas vähän väriä elämään, ku sais aikaiseksi jostakin kaakelista päivien kestävän ilmiriidan =D
Mun unelmakoti rakentuu aika pitkälle henkiselle puolelle ja kun se on kunnossa, niin osaa nauttia täysillä niistä yhteisesti löydetyistä kompromisseistakin ja kyllä mä kodiksi luen vaikka heinäladon, jos siellä asuu rakkaus ja henkinen hyvinvointi =)Ei koti ole koti ilman siellä asuvia ihmisiä. Kodissa täytyy olla oikea tunnelma, lämmin ja turvallinen eikä sitä mitkään ulkoiset puitteet saa aikaan. Ja jos asiat on niin hyvin, niin voishan sitä pienen riidan niistä kaakeleistakin vetää jottei touhu mene liian imeläks ;)
Hassua kun meinasin edellisessä kirjoituksessa laittaa jotain navetan vintistä ja sit sä puhuit heinäladoista :) Noissapa vasta asumisen tasoa parhaimmillaan! Aurinko79- kirjoitti:
Ei koti ole koti ilman siellä asuvia ihmisiä. Kodissa täytyy olla oikea tunnelma, lämmin ja turvallinen eikä sitä mitkään ulkoiset puitteet saa aikaan. Ja jos asiat on niin hyvin, niin voishan sitä pienen riidan niistä kaakeleistakin vetää jottei touhu mene liian imeläks ;)
Hassua kun meinasin edellisessä kirjoituksessa laittaa jotain navetan vintistä ja sit sä puhuit heinäladoista :) Noissapa vasta asumisen tasoa parhaimmillaan!tietää, et jos meillä on joskus treffit, niin paikka on jo selvillä ;D
- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
tietää, et jos meillä on joskus treffit, niin paikka on jo selvillä ;D
Toivottavasti sulla ei oo heinänuhaa ;)
Aurinko79- kirjoitti:
Toivottavasti sulla ei oo heinänuhaa ;)
kunniaan ja maalaisromantiikka eloon :) Voi kuinka se termospullokaakao ja sun leipomat sämpylät maistuiskin hyvälle.
- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
kunniaan ja maalaisromantiikka eloon :) Voi kuinka se termospullokaakao ja sun leipomat sämpylät maistuiskin hyvälle.
Sulla on ilmeisesti telepatiaherkkyys parhaimmillaan tänään. Mä leivoin just eilen illalla uuden satsin sämpylöitä kun huomasin että leipä oli kaapista loppu :) Oli aika suussasulavia kun laittoi voita vielä lämpimille sämpylöille...
Maalaismiljöö ja makoisa ruoka... Ei paljon muuta kyllä vois onnistuneilta treffeiltä odottaa :) Aurinko79- kirjoitti:
Sulla on ilmeisesti telepatiaherkkyys parhaimmillaan tänään. Mä leivoin just eilen illalla uuden satsin sämpylöitä kun huomasin että leipä oli kaapista loppu :) Oli aika suussasulavia kun laittoi voita vielä lämpimille sämpylöille...
Maalaismiljöö ja makoisa ruoka... Ei paljon muuta kyllä vois onnistuneilta treffeiltä odottaa :)taustamusiikkina muuttohanhien ja joutsenten äänet pellon reunasta, istuimena heinäseiväs kahahtelevien heinäkasojen tukemana, punaruudullinen liina eväiden alustana sekä seinien raosta tuulahduksina tuleva orastavan kevään tuoksu. Ei olis kiire mihinkään ja tietysti pullo punkkua palan painikkeeksi ;)
Se on sun vika, koskas toit sämpylöiden tuoksun palstalle asti ;D- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
taustamusiikkina muuttohanhien ja joutsenten äänet pellon reunasta, istuimena heinäseiväs kahahtelevien heinäkasojen tukemana, punaruudullinen liina eväiden alustana sekä seinien raosta tuulahduksina tuleva orastavan kevään tuoksu. Ei olis kiire mihinkään ja tietysti pullo punkkua palan painikkeeksi ;)
Se on sun vika, koskas toit sämpylöiden tuoksun palstalle asti ;DMä kyllä enemmänkin laittaisin sen sun piikkiin... Mitäs olet niin herkkä vaistoamaan asioita ;)
Mä pystyin hetkeks mielessäni siirtymään kuvailemas miljöön keskelle. Ihan virkistävä kokemus keskelle tätä tavallista työpäivää :) Aurinko79- kirjoitti:
Mä kyllä enemmänkin laittaisin sen sun piikkiin... Mitäs olet niin herkkä vaistoamaan asioita ;)
Mä pystyin hetkeks mielessäni siirtymään kuvailemas miljöön keskelle. Ihan virkistävä kokemus keskelle tätä tavallista työpäivää :)on nyt syyllinen kaivettava esiin keinolla millä hyvänsä, enkä se voi olla minä :P
Toisaalta, ei sitä tarvi kuin kerran maistaa sun leipomia sämpylöitä(vaikka virtuaalisesti) ja koukussa on =)- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
on nyt syyllinen kaivettava esiin keinolla millä hyvänsä, enkä se voi olla minä :P
Toisaalta, ei sitä tarvi kuin kerran maistaa sun leipomia sämpylöitä(vaikka virtuaalisesti) ja koukussa on =)Kiva, jos virtuaalisämpylät on kelvannut :) Mun alko tehdä niin paljon mieli kaakaota, että taidan ensi töikseni kotiin päästyäni laittaa kaakaon lämpenemään ja nautin sen sämpylöiden kera.
Okei, mä voin ottaa syyt tällä kertaa niskoilleni mut seuraavalla kerralla en päästäkään sua näin vähällä :) Huoh, mä oon aivan liian lepsu sun suhteen... Aurinko79- kirjoitti:
Kiva, jos virtuaalisämpylät on kelvannut :) Mun alko tehdä niin paljon mieli kaakaota, että taidan ensi töikseni kotiin päästyäni laittaa kaakaon lämpenemään ja nautin sen sämpylöiden kera.
Okei, mä voin ottaa syyt tällä kertaa niskoilleni mut seuraavalla kerralla en päästäkään sua näin vähällä :) Huoh, mä oon aivan liian lepsu sun suhteen...telkkarista "Totuuksia ruoasta"-ohjelma ja siinä joku testaili ruoan tuoksujen vaikutusta miehen kiihottuneisuuteen ja jos multa lonkalta kysyttäs tota, niin kyllä vastaleivotut lämpimät sämpylät voin kera ja juustoa päällä saattais toimia ;D
- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
telkkarista "Totuuksia ruoasta"-ohjelma ja siinä joku testaili ruoan tuoksujen vaikutusta miehen kiihottuneisuuteen ja jos multa lonkalta kysyttäs tota, niin kyllä vastaleivotut lämpimät sämpylät voin kera ja juustoa päällä saattais toimia ;D
Sun viettely tulis kyllä melkoisen halvaks, heinälato ja pari sämpylää... :) Asusteenakin vois olla vanha kaapin pohjalta löytynyt kulahtanut kesämekko kalliiden alusasujen sijaan niin tunnelmahan olis ihan kohdillaan...
Aurinko79- kirjoitti:
Sun viettely tulis kyllä melkoisen halvaks, heinälato ja pari sämpylää... :) Asusteenakin vois olla vanha kaapin pohjalta löytynyt kulahtanut kesämekko kalliiden alusasujen sijaan niin tunnelmahan olis ihan kohdillaan...
asiat ovat kauniita, eikä niitä löydy erikoisliikkeiden valikoimista :)
Kulahtanut kesämekko sopii paremmin kuin mainosti, eikä muutamat vaatteisiin tarttuneet oljenkorret muuta kuin koristaisivat helmen lailla jo lumottua tunnelmaa.- Aurinko79-
suminagashi kirjoitti:
telkkarista "Totuuksia ruoasta"-ohjelma ja siinä joku testaili ruoan tuoksujen vaikutusta miehen kiihottuneisuuteen ja jos multa lonkalta kysyttäs tota, niin kyllä vastaleivotut lämpimät sämpylät voin kera ja juustoa päällä saattais toimia ;D
ja kepeän tuulen humina... Mä alan olla niin maalaisromanttisissa tunnelmissa, että mulla on nyt hiukan vaikeuksia pyöritellä tätä työn alla olevaa exceliä sillä teholla, jota se vaatis valmistuakseen huomiseksi... :) Onneks mä oon varannut jo illan työntekoon.
Tuo ainakin on muuten sun syytä ;)
- bebs
Mä oon ikäni asunu kerrostalossa joten sellasta kaipuuta rauhaisaan omakotitaloon ei sinänsä ole. Tod.näk. ostaisin valmiin ja remontoisin sen mieleisekseni ennemmin kuin aloittaisin ihan tyhjästä. Jos kuitenkin mieli tekis saada sellanen talo mikä on rakennettu omien toiveiden mukaan alusta asti niin antaisin sen homman suosiolla ammattilaisille.
En kyllä ole edes miettinyt minkälaisen haluaisin, luultavasti kivitalon ja pääasia kuitenkin olis se,että sitten olis sitä omaa rauhaa mutta matka kylille ei mahdoton.
Suhde kestää jos se on kunnossa ja molemmat innokkaina projektissa mukana, uskoisin näin. Ja eiköhän se lopputulos palkitse. - Papeete1
Niin unelmataloni olisi puinen pitsihuvila/kartano-tyylinen sokkeloinen viritys. Oikea menneiden aikojen loiston ja romantiikan kunnianosoitus.
Talo olisi tietysti avaimet käteen-paketti. En tiedä mitään rakentamisesta enkä taida halutakkaan. Maalaaminen tapetointi yms pikkuhommat kyllä onnistuu mutten taatusti tekisi niitä itse, jos olisi rahaa teettää nekin ammattilaisilla. Okt ei ole minun unelmani eikä varsinkaan nämä nykyajan mitäänsanomattomat tusinamörskät, joten mitä suurimmalla todennäköisyydellä homma ei kosketa minua ikinä.
En kyllä osaa kuvitellakkaan mitä tekisin, jos alkaisin seurusteleen, ja mies saisi päähänsä alkaa tönöä rakentaan. Luultavasti sais rakennella ihan keskenään, koska minun se talo ei olisi enkä näin ollen laittaisi tikkua ristiin sen eteen.
Talon rakentaminen on kuulemma yksi suhteen kriisipisteistä, ja siihen on moni liitto kaatunut. Siitä selvinneet taas ovat entistä vahvempia. Vuokra-asuminen on vaivatonta mutta rahat menee kokonaan kankkulan kaivoon. Omasta taas tietysti tulee kaikenlaisia kuluja mutta kymmenien vuosien päästä saa kuitenkin rahaa itselleen (jos velat on maksettu), vuokra-asumisesta ei saa kuin vuokratakuunsa pihalle. Nykypäivänä otetaan aivan järjettömiä lainoja, järjettömän pitkillä laina-ajoilla joten kalliiksi se tulee sekin, joten hyvässä lykyssä kuukaudessa palaa saman verran rahaa korkoihin/remppaan yms kuin vuokra-asujalla vuokraan. Elikäs /-0 tilanne mutta onpahan okt-asuja saanut vuosia brassailla omistuskämpästä :) ees miettii noin epärealistisia scenaarioita, normaali palkansaajalla oo mitään mahdollisuuksia / järkeä rakentaa omakotitaloa pk-seudulle. Eli toisin sanoen se vaatis sen lottovoiton ja sittenkin ostaisin jonkun valmiin paketin tai kantiksesta jostain jugend talosta kivan pikku kattohuoneiston.
Ratikkakuski kirjoitti:
Sinun täytyy etsiä jostain rikas periätär. Voit sitten samalla ryhtyä kotivävyksi. ;-)
mä nyt sellaisen löydän. Sitäpaitsi mun pitäis iskeä todella nuoreen tai todella vanhaan lihaan kynteni, sellainen oman ikäinen ei meikäläistä kattelis päivääkään. Todella nuoressa ois kyllä se hyvä puoli että mistäs pirusta sen tietää vaikka isäpappa maksais hyvät rahat kunhan jättäisin pikku iltatähden rauhaan ihan suosiolla. Sit kun vähän vielä kiristäis et se on joko 200 tonnia tai rojut ränniin niin alkais sitä pätäkkää löytyyn, tai vaihtoehtoisesti nbk perään, jompikumpi.
yrmio kirjoitti:
mä nyt sellaisen löydän. Sitäpaitsi mun pitäis iskeä todella nuoreen tai todella vanhaan lihaan kynteni, sellainen oman ikäinen ei meikäläistä kattelis päivääkään. Todella nuoressa ois kyllä se hyvä puoli että mistäs pirusta sen tietää vaikka isäpappa maksais hyvät rahat kunhan jättäisin pikku iltatähden rauhaan ihan suosiolla. Sit kun vähän vielä kiristäis et se on joko 200 tonnia tai rojut ränniin niin alkais sitä pätäkkää löytyyn, tai vaihtoehtoisesti nbk perään, jompikumpi.
Eikös me jo eilen Gekon avustuksella visioitu, miten pätäkkää tulee sisään ovista ja ikkunoista.
toki omia tarpeita vastaavan talon, ei liikaa hukkaneliöitä, mikä puolestaan vähentää rakentamis-/ylläpitokustannuksia ja helpottaa siivouspäivää.
Kivitalo ois ihan kiva, mutta ei tämä kynnyskysymys olisi.
Lähinnä itse mietin, että mihin se suhde sitten voisi kaatua rakentamisaikana? Laatan värit riitauttaa? Ajankäyttö? Muut sisustamisristiriidat? Ei, en usko, että rakentaminen kaataa mitään suhdetta sen enempää, kuin mikään muukaan elämässä eteen tuleva asia. Kysehän on vain asioiden yhteisestä ennakkosuunnittelusta.
Rakentaminen on täyttä lasten leikkiä suhteessa muihin esiintyviin tunne-elämän kriiseihin ja kiemuroihin.
Rakennus ja rakentaminen on vain muutaman tuhannen palan palapeli, joka kootaan mallin mukaan. Toki kokamistyyleissä on paljonkin eroja ja tietty tässä tullaan siihen vaikeampaan osa-alueesaan, miten koota helposti ja kevyesti.
Sitä ei käy kiistäminen, kyllä vuokralla asuminen on ehdottomasti vaivatonta ja helppoa.- ap.
voisiko esim. syrjähyppyyn olla matalampi kynnys sortua, koska on ylirasittunut kaikesta työstä?
ap. kirjoitti:
voisiko esim. syrjähyppyyn olla matalampi kynnys sortua, koska on ylirasittunut kaikesta työstä?
mitä elämässä arvostaa ja toki kaikki on mahdollista, jopa syrjähyppy ilman työstä rasittumistakin.
Aihe ei ole edes ajankohtainen, eli jos en rakastu enää koskaan, ni tuskin rakennan taloakaan. Täl hetkel en oikein osaa ok-talo asumista arvostaa.
Materiaali oli kuitenkin puurunko ja tiilivuoraus, ite tekisin niin paljon kuin mahdollista.Aivan kuin vaihtoehdot olisivat vuokra-asuminen kerrostalossa tai vastarakennettu omakotitalo. Monet varmaan näin tekevätkin ja sitten ihmetellään, kun rahat loppuvat sisustusvaiheessa ja pihat jäävät tekemättä.
Olen opiskeluiden päätyttyä, työttömänä ollessani, yhden talon tehnyt, enkä taatusti tee toista. Vaikka meitä oli kaksi "ammattilaista" tekemässä, aika homma oli pitkästä tavarasta alusta loppuun se askarrella.
Ja me sentään tiesimme, mitä teimme. On se vaan kumma, että vielä nykyäänkin vähän joka toinen äijä luulee osaavansa talon tehdä, kun isoisäkin osasi. Mutta kun isoisä oli nakerrellut koko ikänsä, materiaalit ja tekniikka olivat yksinkertaisempia ja rintamamiestaloista oli hyviksi havaitut piirrustukset.
Nyt nörtti luulee pystyvänsä samaan. Rakennetaan tasakattoja, unohdetaan salaojat, pistetään kipsilevyä märkätiloihin jne... Sitten ihmetellän, kun nykyaikana ei ole ammattitaitoa. Ei minullakaan ole niihin nörtin hommiin, joten pysyn niistä kaukana.
Ai niin, itse asiaan. Jos jostain käsittämättömästä syystä haluaisin jälleen pois kerrostalosta ja vielä haluaisin oman talon, tekisin vain piirrustukset itse ja teetättäisin kokonaishintaurakkana kivitalon avaimet käteen-periaatteella. Ei nääs tarvitsisi koko aikaa olla maalaamassa tai rappaamassa.- ap.
asiantuntijalta: mitä mieltä olet suomalaisista hirsitaloista?
mene miksikään märkätiloissa, jos tekee vesieristykset oikein ja huolella. Joskus on typerää hukata 0,5 neliötä tilaa pelkkään harkkoseinään.
ap. kirjoitti:
asiantuntijalta: mitä mieltä olet suomalaisista hirsitaloista?
Hirsitalo on OK, jos se on tehty tarpeeksi paksusta hirrestä, että lämmöneristyskyky (ns. k-arvo) täyttyy. Mutta kun ylensä ne on tehty hirren näköisistä elementeistä, joissa on villaa sisällä, kosteussulut jne... Eli ne näyttävät hirsitaloilta olematta sitä ja siitä en ole kovin vakuuttunut.
Rakennuspaikkakin vaikuttaa, kuten otsikossa jo mainitsin. Lisäksi täytyy varautua siihen, että puutalossa on aina enemmän kunnossapidettävää kuin kivitalossa.suminagashi kirjoitti:
mene miksikään märkätiloissa, jos tekee vesieristykset oikein ja huolella. Joskus on typerää hukata 0,5 neliötä tilaa pelkkään harkkoseinään.
Ongelmahan on siinä, ettei mattimeikäläinen osaa tehdä vesieristyksiä kunnolla. Puhumattakaan, että sillä on joku tuttu mestari valvovassa, joka ei kossupullon hinnalla neuvo ja tarkasta kuin puhelimitse. Näitä on nähty aivan liikaa.
Vaikka kaikki olisikin tehty tieteen ja taiteen sääntöjen mukaisesti, joku usein jälkikäteen porailee ja asentelee monenmoista, jolloin eristeiden toimivuus saattaa olla ties mitä.Ratikkakuski kirjoitti:
Ongelmahan on siinä, ettei mattimeikäläinen osaa tehdä vesieristyksiä kunnolla. Puhumattakaan, että sillä on joku tuttu mestari valvovassa, joka ei kossupullon hinnalla neuvo ja tarkasta kuin puhelimitse. Näitä on nähty aivan liikaa.
Vaikka kaikki olisikin tehty tieteen ja taiteen sääntöjen mukaisesti, joku usein jälkikäteen porailee ja asentelee monenmoista, jolloin eristeiden toimivuus saattaa olla ties mitä.olet oikeassa, vähän sinnepäin tehty on täys aikapommi materiaalista riippumatta.
Jopa sellaisiin törmää, että elementtitaloissa unohdetaan poistaa höyrysulkumuivi ulkoseinästä, jota vasten tehdään vesieristettyä seinää, varmasti mätänee kalvojen väliin :/- ap.
Ratikkakuski kirjoitti:
Hirsitalo on OK, jos se on tehty tarpeeksi paksusta hirrestä, että lämmöneristyskyky (ns. k-arvo) täyttyy. Mutta kun ylensä ne on tehty hirren näköisistä elementeistä, joissa on villaa sisällä, kosteussulut jne... Eli ne näyttävät hirsitaloilta olematta sitä ja siitä en ole kovin vakuuttunut.
Rakennuspaikkakin vaikuttaa, kuten otsikossa jo mainitsin. Lisäksi täytyy varautua siihen, että puutalossa on aina enemmän kunnossapidettävää kuin kivitalossa.että Japanissa olisi suomalaiset hirsitalot ainoana säilyneet maanjäristyksestä "ehjin nahoin" muiden rakennusten sortuessa.
ap. kirjoitti:
että Japanissa olisi suomalaiset hirsitalot ainoana säilyneet maanjäristyksestä "ehjin nahoin" muiden rakennusten sortuessa.
Tosin meidän leveysasteella harvoin on maanjäristyksiä ja japanilaiseen tyyliin rakennettuja kivi- ja puutaloja.
- lapset
niin ei talonrakennusprojektikaan huonoa parisuhdetta paranna, koettelemus se on.
Mutta onneksi takanapäin, ja vielä on huumoria ryhtyä mokomaan projektiin vaikka uudelleen.
En kuitenkaan suosittele pareille joilla ei suhde ole vakaalla pohjalla. Siinä talossa ois sitten puurunko ja -verhoilu. Rakentamisen jättäisin ammattilaisilla, lähinnä sisä- ja ulkopuolen pinnoitushommia ja pihatöitä saattaisin itse tehdä, jos aikaa on, mutta rahaa ei.
Paras talomateriaali on minusta kivi, mutta minulle onneksi välttää vähän huonompikin materiaalia taloon, niin kuin moneen muuhunkin hommaan. Autokaan ei ole alumiinikorilla.
Vuokralla asuminen on kyllä vaivatonta, lähes yhtä vaivatonta kuin hotellissa asuminen.- ap.
Richartti kirjoitti:
...tule rakennettua, mutta rakennutettua kylläkin.
Miesten logiikka talkoisiin?
ap. kirjoitti:
Miesten logiikka talkoisiin?
Talkoot on saatanallinen keksintö, jolla pyritään vain orjuuttamaan hyväntahtoiset lähimmäiset.
- la.ra
Sellaisen, jonka ikkunat olisi helppo pestä.
Mä en kyllä ikinä lähtisi itse rakentamaan mitään, olen nähnyt ihan tarpeiksi niitä liittoja, jotka murenevat sitä mukaa kun talo valmistuu. Toisekseen, näillä käpälillä on paras jättää hommat ammattilaisille.
Jos olisin taloa ostamassa, niin haluaisin sellaisen, jossa on jo ollut elämää, varsinkin piha vaatii aika monta vuotta kehittyäkseen kunnolliseksi. Mä olen omien vanhempien mukana muuttanut aina upouuteen (rivi)taloon ja aina haikailin kunnon pihan perään. Sellaisen, jossa on sammalta nurtsilla ja kivillä, ja puut ovat yli puolitoistametrisiä. - firerose
olen itse ainakin viihtynyt. Rintamamiestalo,joten onhan tässä remonttia ollut.
Olin pikkasta vaille 22-vuotias kun ostin taloni ja sitten vaan peruskorjattiin mun porukoiden kera. menihän siinä aikaa,kun kolme ihmistä teki. Ensin vanhan purkamiset ja sitten uutta tilalle.
kaksi vuotta meni aikaa. Itse kävin töiden jälkeen illasta yömyöhään tekemässä osuuteni ja aamuksi taas töihin.Silloinen parisuhde kaatui siihen,ettei mies olisi halunnut mun ostavan taloa ja silti aina omaa kotia mankui.Itsellä ei sillä kuitenkaan ollut ostoon mahdollisuutta ja vanhaa ei olisi halunnut,koska joutuu remppaamaan. Ja uuteen ei olisi ollut varaa.
No,muiden naisten perään,koska vastuu ei saanut painaa. Että helluruma rei. :)
Nykyisen mieheni kanssa laitellaan paikkoja sulassa sovussa ja makukin kolahtaa kivasti yksiin. Eipä ole tarvinut tapella sisustamisesta tms.
Uutta kyllä rakennat nopeammin kuin vanhaa,joten siinä pääsee kyllä helpommalla. Hintapolitiikkakin saattaa mennä remppojen kanssa aika liki uuden kanssa jos silleen sattuu olemaan kohde ,joka vaatii paljon laittoa.
ihan makuasia haluuko vanhan,uuden,kivi-tiili-tai hirsitalon.
Itse pidän puusta materiaalina ja käytän sisutuksessakin mielelläni paljon puuta eri sävyissä.
Ja tänne landelle sopii jotenkin järvimaisemaan tällänen vanhanajan talo paremmin,kuin uusi kivitalo. Makuasia sekin tietysti. No jos sattus sellanen hassu tilanne että ei tuohesta ottais kiinni niin aidon hirsitalon pykäisin. Hirret keräilisin 1900 luvun alussa rakennetuista riihistä ja taloista. Niissä ois jo ajan patinaa valmiina ja käsin vestettynä ne ois valtavan hienon näkösiä. Sellasen tupakeittiön jossa sopis mopetilla ajamaan uunin ympäri ja muutama kammari sekä oma takkahuone. Joulukuusen ku raahaa tupaan niin sille ois sitten lääniä pyöriä piirileikkejä ympärillä. Ja Ison leivin uunin rakentaisin, nii ja pankon sinne päälle. Siellä sitä ois isännän hyvä pötkötellä kissojen kanssa päiväettonetta sapuskan jälkeen.
Takkahuone isolla avotakalla tummalla kivilattialla ois sitten kiva köllötellä iltasella. Muutama makuu huone ja vieraskammari. Ehkäpä joitain omia varaavia tulisijoja tunnelmaa luomaan
Sauna ja kylpyhuone ois sitten laatotetty ja kylpyammme upotettu luonnokivilaattojen sekaan. Tumman harmaata valkeeta ja kirkkaita spotteja. Sit persoonallinen turkkilainen sauna rakennuksen yhteyteen.
Tää skenaario sopis oikeen rauhaisaan maaseutuun.
Toinen vaihto ehto on sellanen kreikkalaistyyppinen puurunkonen tiiliverhottu kakskerroksinen rinteeseen rakennettu talo. Valkosta tiiltä ja ruskeeta kattoo ja paarretta.
Sisustetaan moderniks. Paljon laattalattiaa ja tumman ja vaaleen kontrastia.
Mieluiten teen itte silleen että siinä ois yks ammatti timpuri mukana. Tällä hetkellä mie oon sahannu varmaan kymmenkunta kuutiota koivua tuppeen kuivamaan lattiatarpeiks. Ne annetaan kuivahtaa muutaman vuotta ennen ku ne sahataan laudoiks ja kuivataan lopulleen. Uunin muuraajan oon sopinu ja sähkömies ja laatottajaki on jo varattu kuhan vaan ensin löydän mieleisen tontin. Noita hirsiäki oon varovasti alkanu ettimään ja kyselemään. Hyvät on vaan niin pirun harvassa ja harva lähtee niitä mulle myömään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1781476
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431061Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38745- 14670
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21660Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä29653- 37653
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall184604Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17593