Hei vaan!
Haluan vain kertoa teille kaikille, jotka sairastatte sh:tä, että älkää luopuko toivosta! te voitte parantua, ja varmasti parannuttekin jonain päivänä!
Itse sairastin bulimiaa ja ahmimishäiriötä viisi vuotta, ja jonain aikoina oksensin useita kertoja päivässä. valvoin öitä syöden ja oksentaen, ja joskus istuin tuntikausia vessassa itkien ja yrittäen oksentaa...tiedän mitä käytte läpi, ja tiedän tunteen, kun kaikki vaikuttaa toivottomalta, eikä millään meinaa löytää itseltään voimaa jaksaa.
itse voin nyt kuitenkin todeta parantuneeni... toipumiseen vaadittiin terapiaa, oa:ta, ystäviä, julkisia tunnustuksia, lihomiseen antautumista, mutta ennen kaikkea sitä, että päätin olla niskan päällä. nouskaa syömishäiriönne yläpuolelle!
Itse lihoin kymmenen kiloa oksentamisen loputtua (en koskaan ollut alipainoinen), ja se tuhosi loputkin rippeet itsetunnostani. Mutta kun vihdoin opin kantamaan ja hyväksymään itseni, kilot alkoivat häipyä.
tiedän, että tämä on klisee, mutta bulimia on hyvin usein vain kasvunvaihe, joka iän myötä hälvenee... parantumiseen saattaa auttaa myös uudet seikkailut, olkaa avoimia ja lähtekää vaikka maailmalle.
Hyvää kevään odotusta kaikille!
bulimiasta voi parantua!
8
606
Vastaukset
- samassa veneessä joskus
Näin juuri pitää toimia. Vain omalla toiminnalla ja ajattelulla voi joko tuhota tai nostaa itsensä. Ongelmat ovat juuri niin suuria kuin miksi mielemme ne tekee. Kerrothan vielä kaikille halukkaille, mistä ja millaista terapia-apua sait, alkuun pääsemiseksi kyllä tarvitaan sellaista. Itse tiedän Naistenkartanon ryhmiä, mutta muitakin on.
- toipunut
itse soitin terveyskeskukseen ja kerroin, että mulla on bulimia ja tarvitsen apua. tapasin sairaanhoitajan ensin ja sain lähetteen kunnalliseen mielenterveyspalveluun...jonotusta oli semmonen 1-2kk. minut otettiin vastaan akuuttina tapauksena.
kannattaa myös googlata Nimettömien ongelmasyöjien sivuja ja katsoa kokoontuvatko he omalla paikkakunnalla.
syli ry (syömishäiriöliitto) tarjoaa myös vertaistukea.
kaikenlaista nuorille suunnattua kriisiapua on myös olemassa...kannattaa tutkia oman kunnan terveyspalveluja.
avun hakemista ei tarvitse hävetä. oma sairauteni halusi painaa minut piiloon, mutta sairauden voima hälveni, kun sen veti valoon. Näyttäkää kuka on elämänne pomo!
- minä
olen sairastanut 22-vuotta bulimiaa. se on noidankehä joka hallitsee ja muuttaa muotoaan. En ole puoleen vuoteen oksentanut ja silti olen niin väsynyt ainaiseen ruuan ajatteluun, sääntöihin, kaloreihin, liikuntaan, dieetteihin, sairaaseen hukkkaan menneeseen elämääni.
Nyt olen 35-vuotias. - waahhuw
mä haluaisin apua. menin yliopiston terveydenhoitoon syömishäiriön takia, juttelin muutaman kerran sitä sun tätä sen hoitajan kanssa, siinä se. En tajunnut yhtään, mitä siellä tein ja mitä olisi pitänyt tapahtua, lopulta tunsin vaan itseni todella typeräksi ja sanoin että nyt sai riittää. Hän sanoi "okei".
Sitten menin lääkärille. Sain masennus-, ahdistus- ja unilääkkeitä. Hän sivuutti sh:ni ja halusi vaan hoitaa masennusta. Mutta en kuitenkaan ole varma, onko masennus mulla oikea diagnoosi, kun tulee maanisiakin kausia...
Eli tässä ollaan, nyt just ja just alipainon rajan tainnut ylittää, kun olen lihonut bulimian takia. Tällä viikolla olin oksentamatta kolme päivää, JES... -.-
Menisinhän minä mielelläni vaikka katkasuhoitoon, tai mitä vaan, mutta kun en oikein enää usko edes, että mitään apua saisin. Tuntuu että pian kuolen, jos tämä jatkuu, ja silti tuntuu myös, ehkä jopa enemmän, siltä että en minä mitään hoitoa edes ansaitse. Pitäisi päästä itse irti. Onnistuisikohan? - ........
Bulimia ei täysin parane koskaan. Itse aloitin teininä, varmaankin olin 14-15v. Sitten tuli vaihe, etten oksennellut ja luuin olevani ok. Sain ensimäisen lapseni 19 -vuotiaana ja raskauskiloihin tietenkin tarvittiin diettiä. No sehän alkoi lipsumaan ja kohta huomasin halailevani pönttöä. Vaihtelevasti oksentelin ja olin terveenä tuonne 25 vuotiaaksi asti. sitten aloitinkin syömättömyyden. 27 vuotiaana ajattelin taas olevani terve, kunnes aloin odottamaan toista lastani. Arvaatteko miten kävi taas synnytyksen jälkeen? Se vaihe ei onneksi pitkään kestänyt, koska avokki puuttui asiaan. Kolmekymppisenä erosin ja vaihteevasti oksentelin, kun ei kukaan ollut vahtaamassa. Nyt olen taas ollut pari vuotta "kuivilla". No aloitin taas vhh -ruokavalion ja se sai aikaan sen, että vanha tapa laukesi taas. Koen huonoa omatuntoa jopa niistä "sallituista" syömisistä. Haluan nopeasti 10kg pois. Täällä taas halaillaan pönttöä.
Hävettää, olen "vanha", läski, saamaton ja nyt tulee pommi: olen terveydenhuollon ammattilainen. Eli tästä sairaudesta ei niin vaan kasva pois. Ikä ei välttämättä kerro mitään.... sulla tuntuu olevan aika samoja tunteita kuin mullakin (vaikka niin kai melko monella syömishäiriöisellä on), mutta haluaisin kuulla susta enemmän; jos jaksat/ haluat niin ottaisitko yhteyttä, esim. viestillä... (vertaistukea en vielä ole itselleni löytänyt, kovin yksinäinen ajoittain olen vaikka terapiassa käynkin ja avopuolisolleni/ lähimmille ystävilleni voinkin puhua --> lisää ystäviä tarvisin)
t. Toinen "terveydenhuollon ammattilainen" 28 v.
- JepJep
Mä en halua olla sairas. Mä haluan olla vapaa. Mä haluan parantua!
Siis miksipä en tekisi asialle jotain kun siihen pystyn?!? - klikskliks
Mä haluaisin "vieroitukseen", siis katkaisuhoitoon johonkin suljetulle oikeesti. Missä ei sais sitä ruokaa ku ihan vähän ettei olis tarvetta oksentaa eikä mahdollisuutta syödä "liikaa" eikä ainakaan mahdollisuutta lähtee ostamaan sitä ahmittavaa. Oon niin väsynyt tähän...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768