löysin tässä muutamana päivänä vanhan kansakoulun päästötodistuksen vuodelta 1962.
Kyllä vähän huvittuneena katselin niitä arvostelu numeroita joita todistukseeni olin saanut.
Ensinnäkin kotitalous 9
Lastenhoito 9
Maatalous 8
Uskonto 7
Laskento 8
Kone ja sähkö oppi 8
Urheilu ja liikunta 9
Puutyö 9
Laulu 6
Äidinkieli 6
Ja niin edelleen, kädentaidot ja sellaiset aika hyvät mutta luku aineet ei oikein kehuja kestä.
No se oli sitä aikaa silloin mutta eipä se pojan kossina oikein lukeminen silloin kiinnostanu.
Kouluajan todistus
60
2018
Vastaukset
- incognitoa
saisi olla vieläkin koulussa tuo lastenhoito!
Ite kävin opparia, ei ollu tuommoisia aineita!- saattoi
vaikuttaa lastenhoito ja kotitalous numeroon se kun oli nais opettaja ja häntä "yritti" hellustelemaan jo aikamies veljeni.
Varmaanki ope "säälistä" noin hyvät numerot antoi. - Kähmis
"...saisi olla vieläkin koulussa tuo lastenhoito!"
Nyky-yhteiskunta vaatii lisenssit ja luvat kaikkiin mahdollisiin turhanpäiväisyyksiin. Pikkupojat ei saa enää kiivetä räksänpesälle, kun kuusessa ei ole turvatarraimia ja mastolisenssikin nilkeiltä puuttuu. Kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan vaaditaan paperit ja luvat ja ennen kaikkea koulutus.
Missä opetetaan lasten kasvatusta. Kersoja saa siittää ja vääntää vapaasti ja kasvattaa tai jättää kasvattamatta. Kyllä sossun tädit sitten huolehtii...
Miksi kansainvälisissä PISA-tutkimuksissa maailman huipun saavuttanut koulumme ei näe tarpeelliseksi opettaa nuoria kasvatamaan tulevia kakaroitaan. Ei kai juuri sen haasteellisempaa ja vaativampaa homma ihmisen lapselle päälle pukkaa? Virheet koetaan elämän pituisina. Silti oletetaan kaikkien suoriutuvan siitä luonnostaan.
Meni ehkä ohi aiheen. Sori.
Mutta kun potuttaa, kiukuttaa ja hyvä ettei pieretä. - alkuperäisen idean esittänyt
Kähmis kirjoitti:
"...saisi olla vieläkin koulussa tuo lastenhoito!"
Nyky-yhteiskunta vaatii lisenssit ja luvat kaikkiin mahdollisiin turhanpäiväisyyksiin. Pikkupojat ei saa enää kiivetä räksänpesälle, kun kuusessa ei ole turvatarraimia ja mastolisenssikin nilkeiltä puuttuu. Kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan vaaditaan paperit ja luvat ja ennen kaikkea koulutus.
Missä opetetaan lasten kasvatusta. Kersoja saa siittää ja vääntää vapaasti ja kasvattaa tai jättää kasvattamatta. Kyllä sossun tädit sitten huolehtii...
Miksi kansainvälisissä PISA-tutkimuksissa maailman huipun saavuttanut koulumme ei näe tarpeelliseksi opettaa nuoria kasvatamaan tulevia kakaroitaan. Ei kai juuri sen haasteellisempaa ja vaativampaa homma ihmisen lapselle päälle pukkaa? Virheet koetaan elämän pituisina. Silti oletetaan kaikkien suoriutuvan siitä luonnostaan.
Meni ehkä ohi aiheen. Sori.
Mutta kun potuttaa, kiukuttaa ja hyvä ettei pieretä.Teen työtä lasten kanssa ja kyllä siellä kuulkaa on vaikka mitä viheltäjää vanhemmissa!
Ja kuulkaa,aina moititaan kun isä/äiti juo,että lapsilla on huonosti!
Se vanhempi saattaa silti rakastaa ja hopivatya sitä lastaan parhaan kykynsä mukaan!
oon tavannu paljon korkestikin koulutettuja vanhempia joista huokuu kylmyys ja jotka viis veisaa siitä lapsesta...kun kaksi ,kaksi lasta pitää olla,tiilitalo ja kultainen noutaja ja tietyt astiat ja aterimet.
Niitä kuulkaa on...ja paljon!
Ja se lapsenhoito...kuka uskaltaisi ehdottaa tuota mainittua huushollinpitokurssia Suomeen!? - Kähmis
alkuperäisen idean esittänyt kirjoitti:
Teen työtä lasten kanssa ja kyllä siellä kuulkaa on vaikka mitä viheltäjää vanhemmissa!
Ja kuulkaa,aina moititaan kun isä/äiti juo,että lapsilla on huonosti!
Se vanhempi saattaa silti rakastaa ja hopivatya sitä lastaan parhaan kykynsä mukaan!
oon tavannu paljon korkestikin koulutettuja vanhempia joista huokuu kylmyys ja jotka viis veisaa siitä lapsesta...kun kaksi ,kaksi lasta pitää olla,tiilitalo ja kultainen noutaja ja tietyt astiat ja aterimet.
Niitä kuulkaa on...ja paljon!
Ja se lapsenhoito...kuka uskaltaisi ehdottaa tuota mainittua huushollinpitokurssia Suomeen!?Asuin entisessä elämässäni Herwoodin liepeillä. Poikapuolella kävi kavereita kyseisestä Tampesterin pääkaupungista. Olivat siinä kymmenen korvilla tai vähän yli. Itse olin silloin jo YH-isä ja toisen liiton poikapuoli oli useimmiten viikonloput luonani. Lisäki kaksi omaa murkkuikäistä asui pienehkössä rivarikolmiossa. Nämä "Hervannan kaverit" saivat minut tuntemaan itseni huippuluokan keittiömestariksi. Kaikki kelpasi ja kehuja tuli, toisin kuin omilta kersoiltani:)
Istuin kesällä kauppareisulla terassilla ottamassa yhtä isoa. Samassa pöydässä istui "kantavieraani n. 10 v." äiti. Hän ei tunnistanut minua, vaikka poika oli useammin kuin joka toinen viikonloppu meillä. Poika soitti, että koska äiskä tulee kotiin, kun oli kai nälkä. Äiskä vastasi, että jääkaapissa on eilen keitettyjä perunoita. Paa mikroon. Äiskä tulee kun kerkiää. Puhe oli jo siinä vaiheessa varsin sammaltavaa.
Ei ihme, että poijaalle sapuskani maistui.
Joskus tekisi mieli lasauttaa tuollaisia vanhempia turpaan, vaikka viimekertaisesta turpaanlyöntikilpailustani onkin kulunut jo 40v.
Vieläkin suututtaa, kun asia palautui mieleeni..
Tulipahan pitkä vuodatus. Sori.
- kotikiusattu
millä taval sää olet 6 laulust saanu?
Mää kun hätäpäissäni kiekasin iskän hoilaaman"Ralli se on ollut mun rattoni" niin nurkas oltiin .
Ja 4 todistuksee.- siks kutosen
kun oli jo äänen murros pahimmillaan ja kun laulaminen olisi muistuttanu M A Nummisen laulua, enkä suostunut kokeissa laulamaan mitään niin ope antoi kutosen.
Aloittaja - kotikiusattu
siks kutosen kirjoitti:
kun oli jo äänen murros pahimmillaan ja kun laulaminen olisi muistuttanu M A Nummisen laulua, enkä suostunut kokeissa laulamaan mitään niin ope antoi kutosen.
Aloittajakaik laulukokeet,koko luokka kuuntelemas ja yks onneton naama punasen määkimäs.
- Keikas Kekkiäinen
siks kutosen kirjoitti:
Aloittajameidän äiti sai 4 kun ei suostunu laulamaan. Ja jos mä olisin ollu opettaja mä olisin antanu M.A Nummisen laulusta ainakin 8
- maatalon plikka
verrattuna minun todistukseeni, jota en kyllä kehtaa näytellä kun pakosta. Minulla kun ei ollut juuri aikaa läksyjä päntätä, kun piti tilan töitä tehdä ja nuorempia sisaruksia vahtia. Lukuhaluja kyllä olisi ollut, mutta ei mahdollisuutta. Ilmeisesti isä ajatteli, että tyttöjä ei kannata kouluttaa enempää kuin on pakko. Työn perässä sitten muutin kotoa eikä tullut enää koulunpenkille lähdettyä joitakin kursseja lukuunottamatta.
- tammikuun likka
Kaikkien aineiden keskiarvo 9 :) Musiikki 10 ja uskonto 10 muut sitten huonompia.
Olen aina tykännyt koulunkäynnistä, myös vanhemmiten, joitakin perusopintoja on tullut suoritettua ja uusi ammatti juuri 50-kymmpiseksi. :)
Ammattikoulun päästötodistus -69 ei ollut kaksinen, se meni jotenkin huonosti. - namisuku
...PäästöTorkkarin keskiarvo oli minulla 8.3 1969...Ihanaa Aikaa...Jos On ...Nytkin...=DD
Kouluja muuten käynyt: nolla
ElämänKoulua Aikas Paljon=DDD
Duunimestoja Paljon...:D - olin kansakoulussa
niin meillä oli hirmu kova kuri koulussa, minullakin opena oli sama mies opettaja monta vuotta ja hän oli entinen armeijan kapiainen ,hyvin herkkä suuttumaan ,kyllä usein karttakepistä saatiin ja monta kertaa se meni palasiksi mutta me pojat jouduttiin puutyö tunnilla aina tekemään uuden.
Kyllä monesti ope nappas hiuksista kiinni ja viskasi pihalle.
Aloittaja - BoccaDellaVerita
mikä sinusta isona tuli?
Voitaisiin vaikka tehdä galluppia siitä, miten koulumenestys vaikuttaa myöhemmillä vuosikymmenillä :-)- tehdään vain
mutta tuskinpa monikaan ammattinsa tänne kertoo.
Minä voin kertoa,että minusta tuli vain Kirvesmies , talon rakentaja mutta hyvinpä noissa hommissa on pärjänny, on kyllä pitäny reissata ympåri suomea mutta mikäs siinä, reissut on kunnialla ilman vahinkoja tehty.
Aloittaja - BoccaDellaVerita
tehdään vain kirjoitti:
Minä voin kertoa,että minusta tuli vain Kirvesmies , talon rakentaja mutta hyvinpä noissa hommissa on pärjänny, on kyllä pitäny reissata ympåri suomea mutta mikäs siinä, reissut on kunnialla ilman vahinkoja tehty.
Aloittajaajatus lähti vaan siitä, kun muistin että eikö Kekkonen ollut kehnonlainen koulukas aikoinaan ja silti ylsi korkealle pallille.
Niin että sillä perusteella koulumenestys ja muu menestys elämässä eivät kulje käsi kädessä. - kotikiusattu
tehdään vain kirjoitti:
Aloittajavain kirvesmies,itte oon korjaus mies mutta kun on usempi ammatti hanskas niin oon pirun ylpee tairoistani.
Lammi talon pystytys menos just,kansakoulu pohjalt,aika velikultia.
Vaimo tosi joskus sanoo et tyhjäst alotettii ja omillaa ollaan pysytty. - on se rankkaa
kotikiusattu kirjoitti:
vain kirvesmies,itte oon korjaus mies mutta kun on usempi ammatti hanskas niin oon pirun ylpee tairoistani.
Lammi talon pystytys menos just,kansakoulu pohjalt,aika velikultia.
Vaimo tosi joskus sanoo et tyhjäst alotettii ja omillaa ollaan pysytty.urakkatimpurin homma,kyllä se syö miestä.
Meitä on 4 veljestä ja kaikki kirvesmiehiä, minä tosin jo nuo hommat olen miltei kokonaan jättäny, tehköö nuoremmat kun niillä vielä virtaa riittää.
Aloittaja. - kotikiusattu
on se rankkaa kirjoitti:
urakkatimpurin homma,kyllä se syö miestä.
Meitä on 4 veljestä ja kaikki kirvesmiehiä, minä tosin jo nuo hommat olen miltei kokonaan jättäny, tehköö nuoremmat kun niillä vielä virtaa riittää.
Aloittaja.oppineet pullistelee maisterin hatuissaan,mutta kukas ne talot niille tekee?
Joo ,annetaa vaan nuorten rynniäja kattellaan senverra perään että ne rynnii oikeaan suuntaan.
- täti puskasta
laulu oli 10
uskonto 9
käsityö 9
kotitalous 9
matematiikka ei hyvä, ei olenkaan :(
luonnontieto 7
äidinkieli 9
urheilu 8
lastenhoito 9
maantieto 7
maatalous 7
enempää en jaksa kirjoitta, eikä ne niin mainittavia olleet, no käytös 10.
- sitten on elämänkoulua käyty ja niillä opeilla on eteenpäin hyvin menty. ;) - kumpaa sukupuolta..
..on tämän todistuksen saaja:
Käytös 10, huolellisuus 10, Uskonto 9, Kirjallisuus, kielioppi ja suullinen esitys 9, kirjallinen esitys 8, historia ja yhteiskuntaoppi 9, kasvioppi 8, fysiikka 9, aritmetiikka ja algebra 8, geometria ja trigonometria 9, Ruotsin kieli 7, Saksan kieli 7,
Englannin kieli 9, piirustus ja muovailu 10, laulu 9, musiikin teoria 8, voimistelu 8, urheilu 8, kotitalous 10.
Tyttö vai poika? Ja mikä hänestä olisi pitänyt tulla?- hyvä paperi
pikkurikollista vekkaan.
- täti puskasta
hän on tyttö, ja hänestä piti tulla hmm hmm hmm
opettaja, mutta tuli hoitoalan ihminen. - täti puskasta
täti puskasta kirjoitti:
opettaja, mutta tuli hoitoalan ihminen.ei saa muuten unta silmään, kerro.
- ..olet arvaamaan...
täti puskasta kirjoitti:
opettaja, mutta tuli hoitoalan ihminen...sillä noita molempia ammatteja isänikin minulle tarjosi, mutta sanoin ettei tule, ei. Niinpä sitten kävin koulua lisää, opiskelin, valmistuin, perustin perheen, sain lapset. Siinä työn ja perheen ohessa opiskelin lisää, ja toimin esimiestehtävissä pankissa.
Ei tullut insinööriä tai arkkitehtiä, kuten olin ajatellut, perheen perustaminen nuorena sekoitti kuviot. Mutta hyvän elämän sitten kuitenkin sain, mielenkiintoisia ja haastavia tehtäviä, elämä kuljetti. Ja tytön todistushan se tietenkin oli :-).
- RosaLiiin
mitä pinkoja ootte olleet.
Mie olin täys nolla muuten mutta kuvaamataito ja käsityöt olivat aina kymppejä.
Niitten taitojen turvin olen sitten elämäni rämpinyt...Minulla oli keskikoulutodistuksessa pitkät rivit viitosia ja aina yksi kymppi, kuvaamataito. Käsityö oli kahdeksan.
- 5,,
olisin kuulemma saanut kuutosen,jos en olisi laulanna,ja laalu oli---- mummo kanasensa niitylle ajoi-- pikku kanaset ne hyppeli.....l-h
Käytös 10
Huolellisuus ja tarkkaavaisuus 9
Uskonto 10
Äidinkieli:lukeminen 9
Kirjoitus 8
Laskento 10
Historia 9
Maantieto 9
Luonnontieto 9
Terv.ja raittiusoppi 8
Maatalous 9
Kotitalous 9
Piiristus 8
Käsityö 9
Voimistelu ja urheilu 9
Laulu 9
k-a. 8,93
Olin vain 'kuunteluoppilas', tein kotiläksyt tunnilla, siksi "huolellisuus" 9, myös käytös oli joskus ysi, mikä oli jo melko harvinainen numero ainakin meidän koulussa.
No stipendin sentään sain, paikallisen säästöpankin pankkikirjan ja siinä kokonaiset 4 mk:aa!:))Olipas hieno todistus, kyllä kelpasi kotiin viedä. Toista se oli itsellä kun tuli nelosiakin...siis ehdot.
miljoona kirjoitti:
Olipas hieno todistus, kyllä kelpasi kotiin viedä. Toista se oli itsellä kun tuli nelosiakin...siis ehdot.
Koko 'kouluhistoriani' ajan turhautunut koululainen, en siis vähääkään mallioppilas, opettajien mielestä, mutta luokkakavereiden 'luottamusmies', joka saattoi kysenalaistaa ja väitellä opettajan kanssa.
Olin varsinkin kansalaiskoulun aikaan lähes kaikki maataloustunnit 'ulkona' ja heti ensimmäisellä Ruotsin tunnilta alle viiden minuutin tulin häädetyksi luokasta.
Sen kahden vuoden aikana en koulureppuani kotona avannut, enkä viitsinyt kirjojakaan sinne turhaan raahata.
jk.
Koulumenestys, nyk. peruskoulun vast., ei juurikaan anna osviittaa, miten elämässä pärjää.
Ja toisaalta, se on parempi niin, olishan se todella ikävää, jos sen perusteella olisi elämän eväät jaettu.
Onneksi koulu on koulu, eikä sen vaikutus 'tulevaisuuteen' kestä montakaan vuotta.
Asenne elämään ja ennenkaikkea itseensä on ne kaksi pilaria, jotka avaavat tai rajoittavat kehitystämme.
Ja vielä yksi suuri tekijä on olemassa, erilaiset sattumat, jotka ainakin minun kohdalla ovat tuoneet enemmän hyvää, kuin huonoa kehitystä elämääni.emw34 kirjoitti:
Koko 'kouluhistoriani' ajan turhautunut koululainen, en siis vähääkään mallioppilas, opettajien mielestä, mutta luokkakavereiden 'luottamusmies', joka saattoi kysenalaistaa ja väitellä opettajan kanssa.
Olin varsinkin kansalaiskoulun aikaan lähes kaikki maataloustunnit 'ulkona' ja heti ensimmäisellä Ruotsin tunnilta alle viiden minuutin tulin häädetyksi luokasta.
Sen kahden vuoden aikana en koulureppuani kotona avannut, enkä viitsinyt kirjojakaan sinne turhaan raahata.
jk.
Koulumenestys, nyk. peruskoulun vast., ei juurikaan anna osviittaa, miten elämässä pärjää.
Ja toisaalta, se on parempi niin, olishan se todella ikävää, jos sen perusteella olisi elämän eväät jaettu.
Onneksi koulu on koulu, eikä sen vaikutus 'tulevaisuuteen' kestä montakaan vuotta.
Asenne elämään ja ennenkaikkea itseensä on ne kaksi pilaria, jotka avaavat tai rajoittavat kehitystämme.
Ja vielä yksi suuri tekijä on olemassa, erilaiset sattumat, jotka ainakin minun kohdalla ovat tuoneet enemmän hyvää, kuin huonoa kehitystä elämääni.Minä kävin keskikoulun ja vaikka en pystynyt yhtään keskittymään ja olin ihan täys surkimus ja kaikki luuli ettei mitään normaalia tulevaisuutta, olen pärjännyt kait suhteellisen hyvin. Ja opinnoissa menestyin erinomaisesti aikuisena. Jotain vaikeuksia on kyllä ollut monellakin tapaa, mutta ei kylläkään enää oppimiskyvyssä.
Luulen että pelkäsin oppetajaa ja jännitin niin paljon kaikkea, että en kuullut mitään mitä opetettiin.
- Kaivanto
se kansakoulun IV luokan todistus. En taida edes kehdata kertoa, ettei menisi kehuiksi. Sen jälkeen suunta ei voinut olla kuin alaspäin, jos tälleen vihjeeksi vaan. Mutta oppikouluun pääsin sen koulun 3. vai olisko ollut 4. parhain pistein.
Itse joudun lääkärin suosituksella sydänleikkauksen vuoksi kaksi vuotta nuorempien joukkoon ja silti sain niitä ehtoja. Menin siis kuudennelta keskikouluun. Minä en osannut keskittyä ja olin myös laiska.
en mennyt, vaikka kolmannelta luokalta asti, eräs opettaja 'päivittäin' sinne kehoitti.
Olin meidän 'suvun' ensimmäinen, joka edes ammattikouluun lähti.
Itsekin olin viimeiseen asti epävarma, aloitanko ak.ta lainkaan.(kaksi vuotta hyvää työelämää hukkaan!)
No vielä toiset kaksi vuotta myöhemmin kävin toisen asteen koulua, joten 'pilalle' meni kunnon duunari sen siliän!
Kaikki sisarukset,5kpl, olemme samantasoisesti ja ilman työttömyyttä selvinneet omaan taloon ja löytäneet sopivat kantemme vakkoihimme, tai päin vastoin!
Vielä ovat kannet pysyneet kattiloissaan, paitsi yhden, jonka miehen elämä loppui sydänkohtaukseen vähän yli viiskymppisenä.
- Otto-Vaan
Todistuksillaan kehumaan.Minunkin piti kaivaa numerot esiin.Ehän mie ees enää muistanut mitä
oli sääli saalis ollut.
Käytös..........10
Huol ja tark....10
Uskonto.........9
Ympäristöoppi.8
Lukeminen......9
Kirjoitus.........8
Las ja mit op..10
Historia.........8
Maantieto......9
Luonnontieto..8
Terv ja rait op9
Maatalous......10
Kotitalous.......9
Piirustus.........9
Käsityö..........9
Voimist ja urh..8
Laulu.............7
Keskiarvo.......8,66
Ollut poissa 30 tuntia
31 päivänä toukokuuta 1961
Kyllä minua vähän harmitti jälkeenpäin kun ei
ollut mahdollisuutta lähtä "kunnolla" opiskelemaan.- varmaan joku
pistää paremmaksi ,sillä kaikki kymppejä tai "joku yksitoistakin":)
muutes veljeksiä(gallerian kuva), ja koulutokatkin ihan samat.
Minusta koulu pilasi niin monen hyvän alaluokan kaverin, siis oppikoulu, että sen jälkeen sain "alergiaoireita" kaikesta koulun käynnistä.
En huolinut vaikka peperitehdas olisi maksanut normaalin palkan, jos olisin lähtenyt opiskelemaan teknikon tai inssin papereita.
Sensijaan että olisn stipendin ottanut vastaan, otin loparit ja vaihdoin sellaiselle alalle, jossa sain itse hoitaa päivän työni niinkuin parhaaksi näin.
En ole yhtenäkään päivänä harmitellut päätöstäni.
Löysin muutaman vuoden päästä sen 'elämäntehtävän', joka antoi leivän sekä ennenkaikkea tyydytyksen mielelle.
Aloin yrittäjäksi ja se oli siinä!- Otto-Vaan
varmaan joku kirjoitti:
Tuo nyt olisi.
Olen mie tavannut tuttavan immeisen joka kerto olevansa 125
prosenttisella työkyvyttömyys eläkkeellä.:)
Mitäs siihen voi muuta todeta kun:Empä yhtään ihmettelekkään. varmaan joku kirjoitti:
on minun päästötodistuksen paras keskiarvo.
Se oli toisen asteen koulusta, ja oli sen koulun historian paras todistus ja olisi taannut palkallisen opiskelun erään pareritehtaan piikkiin.
Yhtään yhtätoista ei sentään tokassa ollut.;))
(Sen luokan keskuiarvo oli 7,64)Otto-Vaan kirjoitti:
Tuo nyt olisi.
Olen mie tavannut tuttavan immeisen joka kerto olevansa 125
prosenttisella työkyvyttömyys eläkkeellä.:)
Mitäs siihen voi muuta todeta kun:Empä yhtään ihmettelekkään.melko yleistä, että 'invalidiastetta' laskettaessa ihmisen eri "osista" kertyy yli 100%.
- sä....
emw34 kirjoitti:
Minusta koulu pilasi niin monen hyvän alaluokan kaverin, siis oppikoulu, että sen jälkeen sain "alergiaoireita" kaikesta koulun käynnistä.
En huolinut vaikka peperitehdas olisi maksanut normaalin palkan, jos olisin lähtenyt opiskelemaan teknikon tai inssin papereita.
Sensijaan että olisn stipendin ottanut vastaan, otin loparit ja vaihdoin sellaiselle alalle, jossa sain itse hoitaa päivän työni niinkuin parhaaksi näin.
Löysin muutaman vuoden päästä sen 'elämäntehtävän', joka antoi leivän sekä ennenkaikkea tyydytyksen mielelle.
Aloin yrittäjäksi ja se oli siinä!koitat yrittää ja yrität koittaa:)
- Otto-Vaan
emw34 kirjoitti:
Aloin yrittäjäksi ja se oli siinä!Tää oli kansakoulun päästö todistus 7:ltä luokalta.
Kansalaiskoulu todistusta en löytänyt, se koulu
kestikin meillä silloin vain kaksi kuukautta.
Sellanen tilanne että minua vanhimpana tarvittiin
talouden pyörittämisessä.
Sillon ei ollut mitään mahdollisuutta lähtä
opiskelemaan ja jättää perhettä pulaan.
Useammalta taholta kävivät kyllä painostamassa,
vieläpä myöhemminkin.
Sitä myöhäisempää lähtemättä jättämistä olen kyllä katunut.
Niin kuin olen tuolla jo kertonut.
Metsä ala olisi kovasti kiinnostanut ja sinne mua
kovasti pyydettiinkin.Olin osallistunut erilaisiin
metsätaito kilpailuihin ja menestynytkin siellä,
joten jotain luontaista silmää olisi ollut sille alalle.
Mun aikaan tai sielläpäin ei ollut mitään stipenti juttuja.
Muutettuani tänne ruuhka Suomeen, vasta täällä
työnantajan painostuksesta ja avustamana itse
opiskelin ja suoritin muutamia ammatti tutkintoja.
Harmittaa kun kielitaito jäi vain Suomen ja savon
asteelle.Onneksi kuitenkin ele ja piirustus
kielellä tultiin välttävästi vierasperäisten henkilöitten kanssa toimeen. sä.... kirjoitti:
koitat yrittää ja yrität koittaa:)
Olen immeinen ja kolmanelta luokalta jäi mieleen äidinkielestä:"Ihminen koettaa päivä/aurinko koittaa"!:)
Niinkuin joku fiksu alkuaoina(ei niinkään enää)totesi"p.o. Koetat yrittää ja erität koettaa".:)
jk.Ja kun tarpeeksi useasti koettaa, niin aina jotain tartuu, tai voi tarttua, jos ei.....:)Otto-Vaan kirjoitti:
Tää oli kansakoulun päästö todistus 7:ltä luokalta.
vieläpä myöhemminkin.
kielellä tultiin välttävästi vierasperäisten henkilöitten kanssa toimeen.muisti/muistot tekevän tepposet.
Tuosta kielten opiskelusta, se on sellainen puute, että on monesti myöhemmällä iällä pistänyt miettimään, miksen edes yhtä 'maailmankieltä' ja Ruotsinkieltä viitsinyt opetella edes välttävästi.
Minä olin muutes meidän perheen kuopus ja sain elää kuin herran kukkarossa.
Muut veljet sisko menivät tehdastöihin 14-15 vuotiaina ja sain kahdelta vanhemmalta veljeltä aina 'taskurahaa'mopobensaan.
Mopolla olen ajellut kymmenvuotiaasta asti, mutten maanteillä vaan metsäteillä onkireissuilla ja naapurin maalaistalon pelto-. ym teillä.
Minä olin seitsemäntoista, kun pääsin töihin. Se oli heti ensimmäisenä arkipäivänä kun ammattikoulu loppui.emw34 kirjoitti:
Olen immeinen ja kolmanelta luokalta jäi mieleen äidinkielestä:"Ihminen koettaa päivä/aurinko koittaa"!:)
Niinkuin joku fiksu alkuaoina(ei niinkään enää)totesi"p.o. Koetat yrittää ja erität koettaa".:)
jk.Ja kun tarpeeksi useasti koettaa, niin aina jotain tartuu, tai voi tarttua, jos ei.....:)"erität koettaa"; po."yrität koettaa".:))
- kun..
emw34 kirjoitti:
muisti/muistot tekevän tepposet.
Tuosta kielten opiskelusta, se on sellainen puute, että on monesti myöhemmällä iällä pistänyt miettimään, miksen edes yhtä 'maailmankieltä' ja Ruotsinkieltä viitsinyt opetella edes välttävästi.
Minä olin muutes meidän perheen kuopus ja sain elää kuin herran kukkarossa.
Muut veljet sisko menivät tehdastöihin 14-15 vuotiaina ja sain kahdelta vanhemmalta veljeltä aina 'taskurahaa'mopobensaan.
Mopolla olen ajellut kymmenvuotiaasta asti, mutten maanteillä vaan metsäteillä onkireissuilla ja naapurin maalaistalon pelto-. ym teillä.
Minä olin seitsemäntoista, kun pääsin töihin. Se oli heti ensimmäisenä arkipäivänä kun ammattikoulu loppui.ensimäiseen tehdas työn menin, sain tuntipalkkaa 2.22mk tunti hyvin tuon muistan nuo kolme kakkosta.
Vuokra asunnostani oli sähkö ja vesi mukaan luettuna 60 mk kuukausi, tuli vain kylmä vesi. kun.. kirjoitti:
ensimäiseen tehdas työn menin, sain tuntipalkkaa 2.22mk tunti hyvin tuon muistan nuo kolme kakkosta.
Vuokra asunnostani oli sähkö ja vesi mukaan luettuna 60 mk kuukausi, tuli vain kylmä vesi.alle kaksi markaa oli ensimmäisen työpaikan palkka.
Olin keväästä syksyyn, kun alkoi mopolla tulla (kylmä 20km/sivu),työmatkalla.
Sitten sainkin jo 2,5 mk./h. Ja vähän päästä urakalla yli 4 mk./h.
Jo ennen armeijaa vaihdoin taas työpaikkaa.- Anskuliini
Otto-Vaan kirjoitti:
Tää oli kansakoulun päästö todistus 7:ltä luokalta.
vieläpä myöhemminkin.
kielellä tultiin välttävästi vierasperäisten henkilöitten kanssa toimeen.taitaa olla useammankin 40-luvulla syntyneen heikko kohta, minä olen yrittänyt opiskella englantia ja joka päivä työssäni joudun sitä käyttämään, mutta mulla on hemmetinmoinen tulppa aivoissa jos joudun puhumaan, siitä ei tuu mitään.
Enkä osaa kirjoittaakkaan, onneksi riittää että ymmärrän tekstin ja osaan käyttää englanninkielisiä ohjelmia. - tammikuun likka
kun.. kirjoitti:
ensimäiseen tehdas työn menin, sain tuntipalkkaa 2.22mk tunti hyvin tuon muistan nuo kolme kakkosta.
Vuokra asunnostani oli sähkö ja vesi mukaan luettuna 60 mk kuukausi, tuli vain kylmä vesi.Keväällä-69 nuorena ompelijana ensimmäisen työpaikan palkka oli 1,61 mk tunnissa ja vuokra yhdestä huoneesta 100 mk, jonka jaoin toisen tytön kanssa. Vuokra oli todella kallis siihen aikaan. (Tosin ne ovat nykyäänkin). Talvella vesi jäätyi hileiseksi keittiössä ja vessa oli ulkona. Itse lämmitimme uunia ja polttopuuksi ostimme prikettejä jostakin rautakaupasta Tampereen Tammelassa.
Tosin ei se eläminenkään kovin kallista ollut, markalla sai puoli litraa maitoa, i00 g halvinta makkaraa ja ruisleivän, 25 penniä jäi rahasta pussiin. Pieneen sitä oli tyytyminen silloin.
- CannedHeat
Käytös..........10
Huollell. ja tarkk....9
Uskonto.........9
Ympäristöoppi.10
Lukeminen......10
Kirjoitus.........10
Laskento.........7
Maantieto......10
Luonnontieto..9
Terv ja rait op 8
Piirustus.........9
Käsityö..........8
Voimist ja urh..9
Laulu.............7
Ihmettelen hieman, että oliko eri puolilla Suomea eri oppiainneet, kun minulla ei ollut ollenkaan esim. maataloutta jne...?terveys- ja raittiusoppi olivat ainakin minun varsinaisen kansakoulun päästötodistuksessa viidenneltä luokalta annettuja.
*) Rastit perässä ja alareunassa selitys.
jk. Opintokirjan käyttäjälle.
Tämä opintokirja on ladittukouluhallituksen antamien määräysten ja kaavojen mukaan.Sen avulla poistetaan irrallistentodistuslomakkeiden käyttö. Kansakoulusta oppilas vie opintokirjan mukanaan kansalaiskouluun. Kansakoulun päästökirja, viimeinen ja arvokkain todistus annetaan erillisenä.
Opintokirja seuraa oppilaan mukana, jos oppilas joutuu vaihtamaan koulua.
opintokirja on kotia ja koulua yhdistävä side. Sen avulla seurataan kotona koulunkäynnin aikana oppilaan edistymistä ja kehitystä.Koulun päätyttyä se on oppilaalle itselleen valaiseva ja kallis muisto kouluajalta. Lisäksi se on tärkeä arvopaperi, joka säilyttää arvonsa aina.
Säilytä hyvin opintokirjasi.
Älä kuljeta taskussasi.
Tuo opintokirjasi koulun alkamispäivänä opettajallesi.
Tälläinen teksti oli etukannen sisäpuolelle präntätty.
Vuosi oli 1959.
ps.Vast. takasivunsisäpuolella.
Kome kultaista ohjetta
1. Ahkeruuden anna olla
ystäväsi verraton.
mieli raitis, liesi lämmin
palkkanasi siitä on.
2. Järjestyspä hoitakohon,
minkä käsi kokosi.
Onhan ropo säästettävä
myöskin elon illaksi.
3. Hurskas ollos! kuuluu käsky,
senhän sääsi Jumala.
Silloin maan jos menettäisit
niin on taivas tallella.
ps.2.Elämäni ensi kerta, kun nämä tekstit luin!!- CannedHeat
emw34 kirjoitti:
terveys- ja raittiusoppi olivat ainakin minun varsinaisen kansakoulun päästötodistuksessa viidenneltä luokalta annettuja.
*) Rastit perässä ja alareunassa selitys.
jk. Opintokirjan käyttäjälle.
Tämä opintokirja on ladittukouluhallituksen antamien määräysten ja kaavojen mukaan.Sen avulla poistetaan irrallistentodistuslomakkeiden käyttö. Kansakoulusta oppilas vie opintokirjan mukanaan kansalaiskouluun. Kansakoulun päästökirja, viimeinen ja arvokkain todistus annetaan erillisenä.
Opintokirja seuraa oppilaan mukana, jos oppilas joutuu vaihtamaan koulua.
opintokirja on kotia ja koulua yhdistävä side. Sen avulla seurataan kotona koulunkäynnin aikana oppilaan edistymistä ja kehitystä.Koulun päätyttyä se on oppilaalle itselleen valaiseva ja kallis muisto kouluajalta. Lisäksi se on tärkeä arvopaperi, joka säilyttää arvonsa aina.
Säilytä hyvin opintokirjasi.
Älä kuljeta taskussasi.
Tuo opintokirjasi koulun alkamispäivänä opettajallesi.
Tälläinen teksti oli etukannen sisäpuolelle präntätty.
Vuosi oli 1959.
ps.Vast. takasivunsisäpuolella.
Kome kultaista ohjetta
1. Ahkeruuden anna olla
ystäväsi verraton.
mieli raitis, liesi lämmin
palkkanasi siitä on.
2. Järjestyspä hoitakohon,
minkä käsi kokosi.
Onhan ropo säästettävä
myöskin elon illaksi.
3. Hurskas ollos! kuuluu käsky,
senhän sääsi Jumala.
Silloin maan jos menettäisit
niin on taivas tallella.
ps.2.Elämäni ensi kerta, kun nämä tekstit luin!!Enpä minä tuollaista myöskään ole lukenut, tosin en muista, että minulla olisi mitään opintokirjaa ollutkaan.
Minä muistan kyllä, että minulla oli tuota raittius- ja terveysoppia neljännellä luokalla. Käsiteltiin hampaiden pesua ja vastaavia asioita. Mutta kotitaloutta, maataloutta yms. aineita ei ollut... hmm... varsinkin tuo kotitalous olisi ollut kyllä ihan "paikallaan".
Neljänneltä lähdin sitten Vaasan lyseoon... olisiko niin, että nuo aineet olivat vasta 5.-6. luokalla?
- 50-luvun_oppilas.
Ei saatu alkupisteitä, jotta oltaisiin oppikouluun päästy. Asiat järjestyivät paikkakuntaa vaihtamalla. Keskikoulu, lukio työn ohella iltakoulussa, yo -tutkinto aikoinaan, ei ole helppoa ollut, ei. Pienessä kylässä kansakoulunopettaja jakoi pisteet kakaroille, joiden vanhemmilla vähän enemmän viljelyshehtaareja metsää oli ja kestittelivät opettajaa. Ja opettajan lapset myöskin kunnan valtaapitäviltä saivat suositukset oppilaitoksiin, vaikka kouluarvosanat olivat kehnot. Siinä vietiin monen lahjakkaamman opiskelupaikka.
Tällaistahan oli silloin nuoruudenaikoina, kun olisi pitänyt elämässä löytää alansa.
Hmmm. vielä tänä päivänä katselen virkamiehiä korkeilla paikoilla, jotka ovat alalleen päässeet monin "suosituksin".- tammikuun likka
Minulla oli nuoruuden harmina, kun en saanut pyrkiä yhteiskouluun, olisin niin tykännyt. Äite siihen tuumasi ettei meiltä kunnan elätiksi ruveta. Rahaa ei olisi ollut koulunkäyntiin.
Siksipä olen ajatellut, kun aikanaan pääsen eläkkeelle ja pysyn suhtkoht terveenä, aion suorittaa lukion ja ylioppilastutkinnon. Ihan itselleni vaan :)
Tuo on ollut siihen aikaan tosi asia, että kovin moni lahjakas lapsi ei päässyt oppikouluun haluistaan huolimatta. Syinä raha tai perheen asema.
- zimmermann
Minkä alan ammattilainen sinusta tuli isona?
- Vastaan
tuli kirvesmies ja kysytty, olin tekemässä Olkiluotookin ja montaa , montaa muuta isompia kohteita.
Terveys meni kun painoin kuin eläin aina Norjaa myöten.
Nyt ansaitulla eläkkeellä ja nyt on aikaa karavaanihommaa harrastaa ja mökkeilen, nautin elämästäni eronneena sinkkumiehenä.
Siis aloittaja, - mieliinjäävimpiä..
Vastaan kirjoitti:
tuli kirvesmies ja kysytty, olin tekemässä Olkiluotookin ja montaa , montaa muuta isompia kohteita.
Terveys meni kun painoin kuin eläin aina Norjaa myöten.
Nyt ansaitulla eläkkeellä ja nyt on aikaa karavaanihommaa harrastaa ja mökkeilen, nautin elämästäni eronneena sinkkumiehenä.
Siis aloittaja,..mainoksia lienee ollut se, jossa lapset kertoivat haaveistaan tulevista ammateista, tuli lakaisinkoneen kuljettajaa, lääkärinhoitajaa ja muuta mukavaa, taisi olla Liikenneturvan mainos.
Kaikista meistä unelminemme jotain tulee :-).
- Sinimarjanen
ihan kohtuullinen.
En rupea erittelemään, mutta tuossa numerot:
3 kpl 10
7 kpl 9
2 kpl 7
Käytös ja huolellisuus tämän lisäksi oli 10.
Seiskoja oli käsityöt ja voimistelu.
Kymppejä oli uskonto, laulu ja maantieto. - Anskuliini
tuhoutui tulipalossa, mutta käsityö, liikunta, kuvaamataito, matematiikka, maantieto ja historia oli ainakin kymppejä.
Matikka, käsityöt ja kuvaamataito on periytyneet tytölle, pojat on perineet vaan työnarkomaaniuden, siitä en oo ylpeä.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6232606Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4182056Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232040JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191586- 671554
Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641498- 1261262
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka231090Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.191044Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16988