Positiivisia kokemuksia GI-dieetistä

Oman dieettinsä löytänyt

Haluaisin jakaa kokemuksiani GI-dieetistä. Jokin vuosi takaperin olimme miehini kanssa GI-dieetillä ja kummallakin paino tippui huomattavasti. Minulla yli kymmenen kiloa. Nyt olen aloittanut dieetin uudelleen, sillä muutama kilo pitäisi vielä saada pois. Tässä välillä tuli syötyä mitä sattuu ja se kyllä näkyy heti olossa ja painonnousussa.

Minulle GI-periaatteen mukainen dieetti sopii. Se on helppo noudattaa. Kun sisältää sen GI:n idean, on helppo suunnitella itsensä näköinen dieetti juuri niistä raaka-aineista, mitä tykkää syödä. Ei tarvitse noudattaa orjallisesti mitään päiväkohtaista dieettiä, jossa ruokavalinnat voivat olla itselle hyvinkin erilaisia. Itse asiassa kyse on enemmänkin ruokavaliosta. Siinä sivussa olo on hyvä ja paino tippuu.

Välillä kaupassa tulee ihan paha olo, kun katsoo, mitä ihmiset ostavat ruoakseen. Tekisi mieli sanoa, että tuosta on vähärasvaisempikin vaihtoehto olemassa. Tosin kalliimpi - sehän dieetin negatiivinen puoli onkin, että saat maksaa jo entisestään kalliista ruoasta enemmän. Kun katsoo lehdistä ruokakauppojen mainoksia, niin harva tuote on sellainen, että se sopisi GI:n periaatteisiin. Mutta toisaalta itsellä on parempi olo.

Ensimmäisen dieetin ensimmäisellä viikolla muutos olotilassa oli huima. Kumpikin meistä huomasi, että oli paljon pirteämpi (silloinkin oli pimeä talvi) ja jaksoi paljon paremmin. Aikaisemmin minulla koski joka viikonloppu päähän - nyt ei enää koskaan. Ja kaikki vain ruokavalion muutoksen seurauksena!

Minulla on vain kehuttavaa GI-dieetistä. Suosittelen sitä kaikille, jolla leijuu päänsä päällä uhka 2-tyypin diabeteksesta. Se on itsellänikin sukurasite.

Luen mielelläni, jos jollain muulla on positiivisia kokemuksia GI:sta. Miksi kiduttaa itseään eri dieeteillä, kun voi syödä hyvin ja laihtua? Ja voida hyvin.

6

2266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loppiso

ei paljon tuo GI-dietti mitään sano...

• kokemuksia!

Juu, kokemusta on! 15 kiloa on taannoisella GI-dieetillä takana, vielä pitäisi rutistaa iso määrä pois. Välillä oon testannut muuta ja ollut vain normaalilla ruualla laihduttajan määrillä, mutta paino on junnannut.

Minulle GI-dieetti on ollut oikeastaan ainoa tapa pudottaa painoa. Mistään piste- ja kalorilaskuista ei ole ollut apua. Helppoa tuo on, kunhan vaan ensin pääsee hiilarikierteestä eroon ja malttaa pitää näpit irti leivästä... :D

• pandaneiti

Kertoisiko joku, mikä on Gl-dieetti?

• sama kuin vhh.
        pandaneiti kirjoitti:

ollaan kokeiltu ja päädytty ns. 1000 kalorin dieettiin. se sopii meille parhaiten ja paininlasku on varma, katsu laihduttajien tukiryhmästä.sillä on painonpudotus yksinkertaista ja varmaa, eikä tarvitse hyppiä kuntosalillakaan, kun se ei huvita.

• 15kg pudottaneelta..
        pandaneiti kirjoitti:

No se on yksinkertaisesti sitä, että vältetään korkean glykeemisen indeksin (=GI) omaavia ruoka-aineita! Korkea GI on esim. perunalla, sokerilla, valkoisilla vehnäjauhoilla jne. Korkea GI nostaa verensokerin helposti ylös ja saa kropan tuottamaan liikaa insuliinia, joka sitten taas kerää kaiken ylimääräisen rasvaksi.

GI-dieetillä syödään siis paljon vihanneksia ja hyviä proteiineja (esim. kalaa, vähärasvaista lihaa, papuja, raejuustoa), jonkin verran hedelmiä, marjoja ja juureksia, hiukan täysjyvätuotteita (esim. 1-2 leivänsiivua/päivä) ja mieluiten joka aterian yhteydessä hyviä rasvoja (esim. 1-3 rkl öljyä/päivä).

Jokainen ateria pyritään muodostamaan niin, että mukana olisi proteiinia, joka estää verensokeria nousemasta liiaksi. Esim. hedelmänkin kanssa on hyvä syödä muutama manteli tai pari lusikallista raejuustoa.

Korkean GI:n omaavia ruoka-aineita ei välttämättä tarvitse hylätä, mutta kannattaa pitää huolta, että niitä tulee syötyä rajoitettu määrä korkeintaan yhdellä aterialla päivässä ja nekin vain proteiinipitoisen ruuan kanssa.

• kaarina

miten se GL-arvo lasketaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4513
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3115
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      47
      3001
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2813
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      345
      2730
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2705
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      41
      2520
    8. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      6
      2260
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2135
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1713
    Aihe