Kristinuskon tai sen opin mukaan ainoastaan kristityt pelastuvat viimeisellä tuomiolla. Kaikki ne uskonnot jotka luokitellaan ei-kristinuskoksi, niin näiden jäsenet joutuvat kadotukseen. Tietysti myös ateistit. Tämä on kristinopin mukaan fakta-asia.
Kristinuskoon kuuluvat ne uskonnot jotka ovat hyväksyneet kristilliset uskontunnustukset. Kristillinen kirkko on sitoutunut uskontunnustuksiin.
Moraalisesti ja eettisesti korkealla tasolla oleva hyvä ateisti joutuu kadotukseen.
Uskontunnustuksien yksi tehtävä on torjua harhaopit.
Vain kristityt pelastuvat
20
706
Vastaukset
- niinkuin monessa
muussakin asiassa.
Ajatteleppa rosvomiestä Golgatalla. Ei ollut kuullutkaan kristinuskosta ja sai paikan autuuteen mestarilta itseltään.- Kristinuskossa totuus
Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kautta syntyi alkuseurakunta, siis kristinusko.
Jeesus loi uudenliiton myötä kristinuskon. Jeesuksen seuraajat muokkasivat uskontunnustukset. Uskontunnustukset noudattaa apostoli Paavalin teologiaa. Paavalin tärkein asia oli tuoda esille Jeesuksen merkitys ihmisille.
Raamatussa Johanneksen ilmestyksistä voi lukea että vain tietty määrä ihmisiä Israelin joistain heimoista voi pelastua.
- poikien suvuista
kustakin 12000 pääsee kirkkauteen.
Yhteensä siis 144000 ihmistä syntyperältään juutalaisia. Muut rodut heiluttelevat palmunoksia jumalan edessä taivaassa. Ja niitä on niin paljon ettei Elokaan olisi pystynyt niitä laskemaan. - Kössönöm
sinä sen, että kun kristityt puhuvat Israelista jumalan juutalaisille lupaamana maana, niin miten se mitenkään liittyy kristinuskoon?
Miksi kristityt pääsisivät johonkin taivaaseen? Juutalaisillehan jumala sen taivaspaikan lupasi, jos nämä häneen siis uskovat. Kössönöm kirjoitti:
sinä sen, että kun kristityt puhuvat Israelista jumalan juutalaisille lupaamana maana, niin miten se mitenkään liittyy kristinuskoon?
Miksi kristityt pääsisivät johonkin taivaaseen? Juutalaisillehan jumala sen taivaspaikan lupasi, jos nämä häneen siis uskovat.Vanhasta testamentista sekä ilmestyskirjasta saa sen käsityksen että kukaan muu ei pelastu kuin tietty määrä israelilaisten heimoista olevia juutalaisia.
Samoin useista kohdista saa käsityksen että Jumala on hävittänyt kaikki muut kansat jo aiemmin.
Raamatussa Jeesus on myös juutalainen joka haluaa että vanhan testamentin lakeja noudatetaan ikuisesti mutta kristityt muuttavat hänen sanansa tarkoittamaan päinvastaista eli Jeesuksen henkilökohtaisen lain "täyttämisen" kristityt muuttavat tarkoittamaan lain "kumoamista".
Matt.5:17-20 (Jeesus sanoo)Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Paavalihan uudessa testamentissa perustaa sitten uuden uskonnon ja rikkoo vanhan testamentin oppeja ja hylkää tärkeimmät jeesuksen opit.
Kaiken lisäksi hän tekee Jeesuksesta uuden Jumalan vaikka on muuttanut hänen oppinsa.- Kössönöm
Pe.ku kirjoitti:
Vanhasta testamentista sekä ilmestyskirjasta saa sen käsityksen että kukaan muu ei pelastu kuin tietty määrä israelilaisten heimoista olevia juutalaisia.
Samoin useista kohdista saa käsityksen että Jumala on hävittänyt kaikki muut kansat jo aiemmin.
Raamatussa Jeesus on myös juutalainen joka haluaa että vanhan testamentin lakeja noudatetaan ikuisesti mutta kristityt muuttavat hänen sanansa tarkoittamaan päinvastaista eli Jeesuksen henkilökohtaisen lain "täyttämisen" kristityt muuttavat tarkoittamaan lain "kumoamista".
Matt.5:17-20 (Jeesus sanoo)Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Paavalihan uudessa testamentissa perustaa sitten uuden uskonnon ja rikkoo vanhan testamentin oppeja ja hylkää tärkeimmät jeesuksen opit.
Kaiken lisäksi hän tekee Jeesuksesta uuden Jumalan vaikka on muuttanut hänen oppinsa.että suomalaisilla kristityillä ei ole mitään jakoa taivaspaikkoja jaettaessa? Siis raamatun mukaan.
Päässä pyörii, kun tuntuu välillä, että tiedän raamatusta enemmän kuin joku uudestisyntynyt jotain, ja sitten minut torpataan, vaikka ihan vaan raamatusta laitan jonkun lauseen. En kuulemma ymmärrä mitään uskonnoista. No, joo en kai sitten.
On se semmoista sekametelisoppaa. Kössönöm kirjoitti:
että suomalaisilla kristityillä ei ole mitään jakoa taivaspaikkoja jaettaessa? Siis raamatun mukaan.
Päässä pyörii, kun tuntuu välillä, että tiedän raamatusta enemmän kuin joku uudestisyntynyt jotain, ja sitten minut torpataan, vaikka ihan vaan raamatusta laitan jonkun lauseen. En kuulemma ymmärrä mitään uskonnoista. No, joo en kai sitten.
On se semmoista sekametelisoppaa.Mutta Paavalin jutuista evankeliumeista uudentestamentin puolelta toki löytyy toiseen suuntaan viittaavaa tekstiä myös.
Raamatussa kun sattuu olemaan samoista asioista täysin ristiriitaisia tietoja.
Superheteron mainitsemaa Pyhähenki-korttia on ainakin minulle vilkutettu kymmeniä ellei satakin kertaa.
Kristinuskohan on sellainen että pitää ostaa "sika säkissä".
Raamattua on turha lukea ennen uskoontuloa koska sen ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä henki.
Pyhän hengen taas voi saada vasta uskoon tultuaan.- haloo haloo
Pe.ku kirjoitti:
Mutta Paavalin jutuista evankeliumeista uudentestamentin puolelta toki löytyy toiseen suuntaan viittaavaa tekstiä myös.
Raamatussa kun sattuu olemaan samoista asioista täysin ristiriitaisia tietoja.
Superheteron mainitsemaa Pyhähenki-korttia on ainakin minulle vilkutettu kymmeniä ellei satakin kertaa.
Kristinuskohan on sellainen että pitää ostaa "sika säkissä".
Raamattua on turha lukea ennen uskoontuloa koska sen ymmärtämiseen tarvitaan Pyhä henki.
Pyhän hengen taas voi saada vasta uskoon tultuaan.Ethän sä osaa laskeakaan, jollet sitä ensin halua oppia.
Et voi uskoa, jollet sitä ensin halua.
Tosin, rehellisesti ottaen uskot kuitenkin johonkin:)
Tässä kuitenkin asian ydintä.
Miten sinulla voi olla jotakin jota et halua sinulla olevan?
Kun kyse on henkisestä kehittymisestä eikä sinänsä materiasta , niin sitä ei todellakaan voi saada jollei halua itse sitä itselleen saada.
Tästä syystä on ulkona kun lumiukko asiasta josta itse haluaa olla ulkona. - tuotanoin
Pe.ku kirjoitti:
Vanhasta testamentista sekä ilmestyskirjasta saa sen käsityksen että kukaan muu ei pelastu kuin tietty määrä israelilaisten heimoista olevia juutalaisia.
Kaiken lisäksi hän tekee Jeesuksesta uuden Jumalan vaikka on muuttanut hänen oppinsa.Kyllä Raamattu kertoo kristinuskovaisista.
Lue vaan asiaa .
Taitaa olla ihan samoilla alueilla noiden jo lukemisiesi kanssa.
Jos et löydä niin yritän jossain vaiheessa katsoa sitten itse tarkemmin.
- entinen tuhlaajapoika.
ottaa vastaan taivaan lahjan."Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksesi ja uskot sydämessäsi,että Jumala on Hänet kuolleista herättänyt,niin sinä pelastut,sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"(Room.10:9-10)
Ottakaa Jeesusu elämänne Hän pian tulee ja vain Hänen kauttaan on pääsy taivaaseen se toinen tie vie kadotukseen ja en sinne halua kenenkään joutuvan.
Pelastuksen saa jokainen kun vain haluaa muutoksen elämäänsä ja ottaa Jeesuksen symämeensä Herraksi - "munkki"
Pelastuksen vastakohta on kadotus. Pappien pitäisi selkeästi saarnastuoleista sanoa, että ne jotka eivät ole kristittyjä, joutuvat kadotukseen.
Raamattu tuntee pelastuksen ja kadotuksen. Viimeisellä tuomiolla ihmiset jaetaan lampaisiin sekä vuohiin.
Saarnoissa on jätetty liian vähälle huomiolle kadotus teema. Pelastuksesta papit puhuvat jonkun verran.- entinen tuhlaajapoika.
samaa mieltä ja selkeesti se esille saarnassa pelastuksen ja kadotuksen sanoma,ei muutoin ihmiset herää kuin vahvalla julistuksella ja niiden oikeilla nimillä se kerrottakoon kuten puhässä raamatussa kirjoitetaan.
Toiseksi tahtoisin pappien näkyvän myös kansan keskellä turuilla,toreilla,kauppakeskukssa ja yleensä näkyvillä ja kontaktissa tavallisten ihmisten kanssa jotka ei esim.kirkossa käy.Näin saatais ihmiset ainakin ajattelemaan kristillisiä asioita ja teitysti papin virka asu päällä että se pysäyttäisi ihmiset sillä on kuitenkin melkoinen vaikutus ihmisiin.
Nykyiset saarnat on monesti aika maallisia ilman että siinä korostuis Jeesus joka on seurakunna pää.Saarnoissa jotkut tuo esiin mm.omaa elämän kertaansa ja harrastuksiaan ym,ym,ym
Olen huolissani kirkon nyky tilasta,pyydänkin hyvät kristityt rukoilemaan maamme ja seurakuntien puolesta. Kiitos ja Herran siunattua viikonloppua kaikille
- kikkelis kokkelis
kadotuksenlapsia,mikä heidät pelastaisi,kun eivät kerran usko Jeesuksen lunastukseen.
- Kempiläinen
siitä, että vain kristityt pelastuvat, on juurtunut hyvin syvälle kristinuskoon. Mutta miten luterilaiset tulkitsevat esim. Matt. 25 luvun loppupuolen. Siinä erotellaan vuohet lampaista ja 'iankaikkiseen rangaistukseen' menevät 'iankaikkiseen elämään' menevistä. Tuomion ainoana perusteena on kuitenkin vain se 'mitä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni'. Ts. tekemällä hyviä tekoja lähimmäisilleen saavuttaa iankaikkisen elämän. Uskosta koko jaksossa ei puhuta mitään - miten tämän voi sovittaa yhteen Lutherin 'pelastus on yksin uskosta' -opin kanssa?
Jos vastaatte tähän, että vain kristitty voi tehdä hyviä tekoja, niin sellainen vastaus pitäisi perustella Raamatulla. Onhan luterilaisuuden toinen periaate 'sola scriptura' eli yksin Raamattu on uskon perusta.
Myös vuorisaarna näyttää keskittyvän hyvin voimakkaasti tekoihin uskon sijasta. Miten sen selitätte?- psn
Jeesus ei suinkaan tarkoita sitä, että pelastumisen edellytyksenä ei tarvittaisi uskoa.
Raamatusta ei pidä tehdä tulkintaa/tulkintoja yhden jakeen perusteella. Raamattu pitää tutkia ja ymmärtää kokonaisuutena.
Pelastukseen tarvitaan usko ja kaste. Tähän liittyy myös armo.
Raamatullista lakia tarvitaan myös. Lakiin kuuluu yhtenä osa-alueena hyvät teot. Laki ei pelasta, mutta se ajaa kristityn/ihmisen synnintuntoon ja tämän myötä Kristuksen luo. Lain kautta ihminen tekee parannuksen ja kääntyy uskoon.Tämän jälkeen Pyhä Henki ohjaa kristittyä.
Mikäli ihminen ei usko ja tee uskontunnustuksien mukaisesti, niin silloin ihminen joutuu kadotukseen.
Kristinuskoon kuuluu: laki, usko, kaste ja armo. Pelastukseen tarvitaan siis, lakia, uskoa, kastetta ja armoa. - Kempiläinen
psn kirjoitti:
Jeesus ei suinkaan tarkoita sitä, että pelastumisen edellytyksenä ei tarvittaisi uskoa.
Raamatusta ei pidä tehdä tulkintaa/tulkintoja yhden jakeen perusteella. Raamattu pitää tutkia ja ymmärtää kokonaisuutena.
Pelastukseen tarvitaan usko ja kaste. Tähän liittyy myös armo.
Raamatullista lakia tarvitaan myös. Lakiin kuuluu yhtenä osa-alueena hyvät teot. Laki ei pelasta, mutta se ajaa kristityn/ihmisen synnintuntoon ja tämän myötä Kristuksen luo. Lain kautta ihminen tekee parannuksen ja kääntyy uskoon.Tämän jälkeen Pyhä Henki ohjaa kristittyä.
Mikäli ihminen ei usko ja tee uskontunnustuksien mukaisesti, niin silloin ihminen joutuu kadotukseen.
Kristinuskoon kuuluu: laki, usko, kaste ja armo. Pelastukseen tarvitaan siis, lakia, uskoa, kastetta ja armoa.Kuinka voit sanoa niin varmasti: "Jeesus ei suinkaan tarkoita..." Pitäisikö minun hyväksyä sinun tai jonkun muun Raamattua myöhemmän tulkitsijan auktoriteetti? Eikö sellainen ajatus ole luterilaisuudelle täysin vieras, vai olenko ymmärtänyt 'sola scriptura' -opin väärin? Katoliset ja ortodoksit sentään sanovat rehellisesti, että uskon perusta on Raamattu ja kirkon perinne, mutta luterilaisesa kirkossa ei pitäisi olla tällaista perinnettä - vai kuinka?
Todellisuudessa jokaisella kirkolla on oma perinteensä. Kristityt ovat koko historiansa aikana tulkinneet Mestarin opetuksia jonkin muun auktoriteetin valossa, ja hyvin usein on tuloksena: "näin tässä lukee, mutta ei se sitä tarkoita..." Minusta Mestarin opetuksia olisi turvallisinta tulkita niin kuin hän on itse asian esittänyt. Mutta joka puolella törmää siihen, että oppi kävelee Mestarin sanojen yli.
Jo varhaiset katoliset rupesivat opettamaan: "kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta". Raamatusta tätä opille ei löydy tukea, niin kuin ei Paavin erehtymättömyydellekään. Luterilaisilla taas näyttää olevan kirjoittamattomana oppina, että "kasteen ulkopuolella ei ole pelastuta" - mutta ei Jeesus niin sanonut. Tämän opin pohjana on ilmeisesti kirkkoraamatussa virheellisesti käännetty Mark. 16:16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Kreikankielisesä alkutekstissä ei ole sanaa kadotus vaan vain verbi 'katakrinoo' = tuomita, antaa langettava tuomio. Toisin sanoen, jos joku ei usko, hänet tuomitaan.
Tuomion perusteena on Raamatussa aina teot. Sekä Ilm. 20 luvussa kuvatussa viimeisessä tuomiossa että Matt 25 luvun ns. kansojen tuomiossa ihmiset tuomitaan tekojen mukaan. Itse asiassa monet Raamatun paikat antavat ymmärtää, että uskovat eivät kummassakaan tapauksessa edes ole tuomittavina:
Joh 5:24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Room 8:1. Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
(Jälk. kohdassa kadotustuomio on jälleen liian vahva käännös kreikankielen sanalle 'katakrima' = (langettava) tuomio. Käännösvirheen ydin lienee siinä, että Agricolan aikaan suomenkielessä ei ollut tähän sopivaa tuomio-sanaa, joten Agricola käänsi katakrino-verbin sanalla 'kadotetaan'.)
Jos uskovat eivät ole tuomiolla Matt. 25 luvussa, keitä sitten ovat ne 'vanhurskaat', jotka menevät iankaikkiseen elämään? - ..........
Kempiläinen kirjoitti:
Kuinka voit sanoa niin varmasti: "Jeesus ei suinkaan tarkoita..." Pitäisikö minun hyväksyä sinun tai jonkun muun Raamattua myöhemmän tulkitsijan auktoriteetti? Eikö sellainen ajatus ole luterilaisuudelle täysin vieras, vai olenko ymmärtänyt 'sola scriptura' -opin väärin? Katoliset ja ortodoksit sentään sanovat rehellisesti, että uskon perusta on Raamattu ja kirkon perinne, mutta luterilaisesa kirkossa ei pitäisi olla tällaista perinnettä - vai kuinka?
Todellisuudessa jokaisella kirkolla on oma perinteensä. Kristityt ovat koko historiansa aikana tulkinneet Mestarin opetuksia jonkin muun auktoriteetin valossa, ja hyvin usein on tuloksena: "näin tässä lukee, mutta ei se sitä tarkoita..." Minusta Mestarin opetuksia olisi turvallisinta tulkita niin kuin hän on itse asian esittänyt. Mutta joka puolella törmää siihen, että oppi kävelee Mestarin sanojen yli.
Jo varhaiset katoliset rupesivat opettamaan: "kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta". Raamatusta tätä opille ei löydy tukea, niin kuin ei Paavin erehtymättömyydellekään. Luterilaisilla taas näyttää olevan kirjoittamattomana oppina, että "kasteen ulkopuolella ei ole pelastuta" - mutta ei Jeesus niin sanonut. Tämän opin pohjana on ilmeisesti kirkkoraamatussa virheellisesti käännetty Mark. 16:16 "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Kreikankielisesä alkutekstissä ei ole sanaa kadotus vaan vain verbi 'katakrinoo' = tuomita, antaa langettava tuomio. Toisin sanoen, jos joku ei usko, hänet tuomitaan.
Tuomion perusteena on Raamatussa aina teot. Sekä Ilm. 20 luvussa kuvatussa viimeisessä tuomiossa että Matt 25 luvun ns. kansojen tuomiossa ihmiset tuomitaan tekojen mukaan. Itse asiassa monet Raamatun paikat antavat ymmärtää, että uskovat eivät kummassakaan tapauksessa edes ole tuomittavina:
Joh 5:24. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Room 8:1. Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
(Jälk. kohdassa kadotustuomio on jälleen liian vahva käännös kreikankielen sanalle 'katakrima' = (langettava) tuomio. Käännösvirheen ydin lienee siinä, että Agricolan aikaan suomenkielessä ei ollut tähän sopivaa tuomio-sanaa, joten Agricola käänsi katakrino-verbin sanalla 'kadotetaan'.)
Jos uskovat eivät ole tuomiolla Matt. 25 luvussa, keitä sitten ovat ne 'vanhurskaat', jotka menevät iankaikkiseen elämään?kristittyjä. Jumala vanhurskauttaa kristityt. Kolmiyhteinen Jumala on itse vanhurskas, joka vanhurskauttaa, pelastaa kristityt.
Kristitty on sellainen ihminen joka uskoo ja ottaa vastaan Uuden Testamentin sanoman. Raamatun pääsanoma on evankeliumi. Apostoli Paavali tuo esille sen, mitä tarkoittaa ja mikä merkitys on raamatullisella lailla ja evankeliumilla.
- Vuodenappi
,kuinka kauas ihminen voi eksyä. Kuka voi johdattaa sitä ihmistä, jonka Jumala on eksyttänyt ?
- rgo
Raamatusta löytyy, että Jumala tuomitsee oikein myös ihmiset, jotka eivät ole kristinuskosta kuulleet ja että Jumala ei tee erotusta ihmisten välillä vaan kaikki ovat samalla viivalla. Room. 2:11-16
Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Eli Jumala on antanut kaikille ihmisille omantunnon kertomaan mikä on oikeaa ja väärää. Siihen voi varmasti luottaa, että Jumala on oikeudenmukainen tuomari.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5591898- 91920
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18917Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101816Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2747Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50739- 63715
- 68705
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74658- 65543