Kaikki maksaa ja varsinki teinithän saavat rahaa kuussa kulumaan uskomattomia summia. Käydään frendejen kanssa leffoissa ja syömässä. Shoppailemassa vaatteita, kosmetiikkaa, pelejä ja muuta tilpehööriä...
Meillä taas väännetty kättä rahan tarpeesta (koska heistä liika vähän ja minusta liikaa, varsinkin kun en vielä kokoviikkoista työtunti määrää tee)
ja luonnollisesti kaikki läheiset ihmiset, (varsinkin teinieni) jäädyttävät mielipiteensä eli eivät tahdo puuttua paljonko lasteni kuuluisi saada kuussa rahaa (he jotka ei lasteni kanssa ole tekemisissä ovat mielipiteensä kertoneet). Siksi kysymyksiä tännekin eli vähän jelppiä, jos sulla ei omia lapsia, niin kuvittele.
Itse toki lopullisen päätöksen teen, joka on oltava valmis 1.2.2008
Paljonko sinä antaisit kuussa/viikossa rahaa 13-18 vuotiselle tytölle? Entä pojalle?
Entäs 7-13 vuotiselle? (alta 13-vuotista ei mulla enää olekaan, paitsi 1-vuotias)
Tarvitseeko alle seitsemän vuotias viikkorahaa?
Milloin lapsi sinusta tarvitsee omaa rahaa ja pitääkö rahan olla sidonnainen kotitöihin tai käytökseen? (Miksi?)
Entäs vaate/kosmetiikka tarpeet. Tarvittaessa vaiko kerran kuussa tietty rahasumma niihin?
Entäs kun teini on koulujen lomat töissä, niin eikö olekin oikeudenmukaista hänen kuitenkin saavan normirahat ja omalla työllä ansaitut ovat tietenkin ylimääräistä normi kuukausirahoihin? (johdatteleva kysymys, joo)
Tarkoituksella jätän nyt mainitsemasta summia mitä ovat saaneet ja mihin sidoksissa vai onko mihinkään.
Rahaa ja rahan tarpeista.
37
908
Vastaukset
- la.ra
Sen verran muistan, että viidennellä ja kuudennella luokalla sain 20 markkaa viikkorahaa. Kun menin yläasteelle, sain lapsilisän verran (vajaa 300 markkaa vissiin?) käyttööni per kuukausi. Siitä rahasta maksoin myös kaikki vaatteeni, deodoranttini, shampooni ja junaliput mummolaan. Rahat riittivät, mutta jouduin miettimään aina kun jotain halusin ostaa ja nyt täytyy todeta, että se oli hyvä se.
Meillä kotitöistä ei saanut rahaa, sillä oletus oli, että me veljen kanssa hoidamme viikkosiivouksen. Perjantaisin oli aina puhdasta, kun vanhemmat tulivat kotiin. Jos isällä oli vapaapäivä, osallistui hän siivoukseen. Pääasiassa me teimme myös ostokset ja minä laitoin yläasteikäisestä kaikki ruoat viikolla. Viikonlopulla äitikin kokkasi ja joskus harvoin isä.
Nykymenoon verrattuna kuulostaa varmaan kamalan rankalta, mutta mä olen tyytyväinen, sillä sain kunnon eväät.
Koenumeroista tai todistuksista meillä ei koskaan maksettu.- Danskuu
kuulostaa oikeanlaiselta toiminnalta. :))
Siitä syystä kysynkin jos sopii?
Toimisitko itse mahdollisen lapsen/lapsiesi kanssa samoin? Vai antaisitko enemmän kuin lapsilisät jne..? - la.ra
Danskuu kirjoitti:
kuulostaa oikeanlaiselta toiminnalta. :))
Siitä syystä kysynkin jos sopii?
Toimisitko itse mahdollisen lapsen/lapsiesi kanssa samoin? Vai antaisitko enemmän kuin lapsilisät jne..?hinnoista ja lapsilisien suuruudesta :)
Tuolloin, 90-luvun alussa se raha riitti. Ja me veljen kanssa olimme molemmat kiitollisia siitä, että opimme siivoamaan ja laittamaan ruokaa sekä ottamaan vastuuta. Kummallakaan ei ollut ongelmia, kun muutimme pois kotoa.
Uskallan sanoa, että toimisin samoin omien lasten kanssa, jos sellaisia olisi. Toisaalta on paha sanoa mitään, sillä minulla olisi taloudellisesti varmaan mahdollista tarjota enemmän lapsilleni kuin omilla vanhemmillani oli minulle, joten asia on teoreettisesti helppo, mutta käytännössä erilainen.
Minusta on ookoo, että vanhemmat antavat enemmän, jos on mitä antaa. Mutta toisaalta olen nähnyt liikaa tapauksia, jossa kolmekymppiset ovat riippuvaisia vanhempien taloudellisesta avusta. Minulla on kolme ystävää, jotka asuvat vanhempiensa omistamassa asunnossa (käytännössä ilmaiseksi) ja onhan se hienoa, mutta heille on täysin mahdotonta tajuta sitä, että minulla ei ole varaa lähteä Mauritiukselle tai Balille rentoutumaan ex-tempore, koska yli 70 prosenttia nettotuloistani menee asuntooni. Molempi parempi, mutta toivoa sopii, että näille "kultalusikka suussa syntyneille" ei jossain vaiheessa tule yllätyksenä se kuinka kallista elämä oikeastaan on. Välillä toivon että olisin saanut samantyylisen kasvatuksen. Sulla on hyvät eväät seistä elämässä omilla jaloillasi, ja sen kyllä lara susta huomaa :)
Mulle ei opetettu kuin ajattelemaan omalla päällä. Saamari mun elämä on aina ollut pelkkää pulmienratkontaa asiassa jos toisessa.
Mutta omien lasteni kohdalla mä voisin väittää että YRITÄN just tollasta tyyliä mitä sullekin on tarjottu, jos vaan en lipsu periaatteesta...- la.ra
Kukkomies kirjoitti:
Välillä toivon että olisin saanut samantyylisen kasvatuksen. Sulla on hyvät eväät seistä elämässä omilla jaloillasi, ja sen kyllä lara susta huomaa :)
Mulle ei opetettu kuin ajattelemaan omalla päällä. Saamari mun elämä on aina ollut pelkkää pulmienratkontaa asiassa jos toisessa.
Mutta omien lasteni kohdalla mä voisin väittää että YRITÄN just tollasta tyyliä mitä sullekin on tarjottu, jos vaan en lipsu periaatteesta..."Mulle ei opetettu kuin ajattelemaan omalla päällä."
No, toihan on jo hemmetin hyvin! Ja valitettavan harvinaista.
Asiat varmaan olisivat toisin, jos mun vanhemmillani olisi ollut enemmän, mistä antaa. Mutta ei ollut. Ei mulla silti ikinä mistään puutetta ollut, tai ainakaan en muista. Vanhukset aina välillä harmittelevat sitä, etteivät voineet antaa enempää, mutta mähän sain just tarpeeksi! Ja olen oikeasti iloinen, että sain aika kovat, mutta käytännölliset eväät elämään.
Lapsista varmaan tulee ihan hyviä yksilöitä, vaikka heille ei mitään työleiriä pitäisikään... Pääasia lienee se, että osaavat perusasiat ja tietävät, että mitä mikäkin maksaa. la.ra kirjoitti:
"Mulle ei opetettu kuin ajattelemaan omalla päällä."
No, toihan on jo hemmetin hyvin! Ja valitettavan harvinaista.
Asiat varmaan olisivat toisin, jos mun vanhemmillani olisi ollut enemmän, mistä antaa. Mutta ei ollut. Ei mulla silti ikinä mistään puutetta ollut, tai ainakaan en muista. Vanhukset aina välillä harmittelevat sitä, etteivät voineet antaa enempää, mutta mähän sain just tarpeeksi! Ja olen oikeasti iloinen, että sain aika kovat, mutta käytännölliset eväät elämään.
Lapsista varmaan tulee ihan hyviä yksilöitä, vaikka heille ei mitään työleiriä pitäisikään... Pääasia lienee se, että osaavat perusasiat ja tietävät, että mitä mikäkin maksaa.Eihän lapset rahasta elä, se nyt on itsestäänselvää. Jos ei ole rahaa niin se on hyvä asia, pitää käyttää päätään viihtyäkseen, lukea ja oppia, käyttää mielikuvitusta jne jne... itse olen todella köyhästä perheestä lähtenyt liikkeelle.
Sitten tuossa materiaalisessa vähäisyydessä on se hyvä puoli että sitä mitä ei ole ollut - sitä ei osaa kaivata. Eli jos elämä pistää taloudellisesti tiukempaan paikkaan niin siitä on sitten paljon luontevampaa selvitä ja elää onnellisena.
Mulla kaikkein hektisintä ja risaisinta aikaa on itseasiassa ollut kun ansaitsin edellisessä ammatissani varsin reippaasti rahaa. En sitten osannut olla sen kanssa sinut, kaikki meni ja velkaa jäi. Hupaisaahan on se että ne velat on kuitattu nopeasti ja lopullisesti sinä aikana kun oon tehnyt tätä perustyötä josta "ei saa juurikaan rahaa". Nyt siihen rahaan vaan kiinnittää huomiota toisella tavalla ja on pirusti enemmän malttia törsäämisen kanssa.
Juuri se on tärkeä oppitunti lapsille, asioiden rajallisuus.- Danskuu
la.ra kirjoitti:
hinnoista ja lapsilisien suuruudesta :)
Tuolloin, 90-luvun alussa se raha riitti. Ja me veljen kanssa olimme molemmat kiitollisia siitä, että opimme siivoamaan ja laittamaan ruokaa sekä ottamaan vastuuta. Kummallakaan ei ollut ongelmia, kun muutimme pois kotoa.
Uskallan sanoa, että toimisin samoin omien lasten kanssa, jos sellaisia olisi. Toisaalta on paha sanoa mitään, sillä minulla olisi taloudellisesti varmaan mahdollista tarjota enemmän lapsilleni kuin omilla vanhemmillani oli minulle, joten asia on teoreettisesti helppo, mutta käytännössä erilainen.
Minusta on ookoo, että vanhemmat antavat enemmän, jos on mitä antaa. Mutta toisaalta olen nähnyt liikaa tapauksia, jossa kolmekymppiset ovat riippuvaisia vanhempien taloudellisesta avusta. Minulla on kolme ystävää, jotka asuvat vanhempiensa omistamassa asunnossa (käytännössä ilmaiseksi) ja onhan se hienoa, mutta heille on täysin mahdotonta tajuta sitä, että minulla ei ole varaa lähteä Mauritiukselle tai Balille rentoutumaan ex-tempore, koska yli 70 prosenttia nettotuloistani menee asuntooni. Molempi parempi, mutta toivoa sopii, että näille "kultalusikka suussa syntyneille" ei jossain vaiheessa tule yllätyksenä se kuinka kallista elämä oikeastaan on.kuitenkin opettaa rahan/tavaran merkitys vaikka antais kuinka paljon.
Lapsillani joitain kavereita, jotka saavat rahaa kun pyytävät ja tavaraa, niin minusta käsittämätöntä et päälle 200euron kännykkää jätellään vesisateeseen ja heitellään. Maastopyörä unohtuu johonkin, niin ei jaksa hakea, koska mutsi ostaa uuden jne...
Mut toisaalta näinkinpäin yhdessä tapauksessa jossa lapsi sai aina kaiken hinnasta viis ja lukio aikaa sanoi "mitäs mä duuniin meen ku mutsi maksaa" eikä koskaan mitään duunia olekaan tehnyt. Pelannut vaan ulkomaita myöten ja voittamillaan rahoillaan osti keskusta kämpän ja vie avoautonsa mutsilleen pestäväksi aina ulkomaille lähtiessä, niin ja pyykkinsä. :))
Jos minulla olisi lapsia, hankkisin heille kaiken tarpeellisen, kuten vaatteet jne... Minun viikkorahani oli sidottu huoneen siivoamiseen ja muihin pikkuaskareisiin. Toisaalta se opetti, ettei raha kasva puussa, mutta toisaalta se teki ahneeksi. Mitään en suostunut tekemään ellei siitä maksettu.
Viikkoraha olisi sitten omiin menoihin, mutta summat ovatkin kinkkisempiä mietittäviä. Minusta alle kouluikäinen ei tarvitse mitään. Ala-asteikäiselle antaisin viitosen. Yläasteikäiselle kympin ja lukiolaiselle parikymppiä.
Ehkäpä minäkin maksaisin viikkorahaa kesätyönajalta.- Danskuu
eri käsitykset tarpeellisuudesta mitä itsellä. ;D
Ite en oo saanu koskaan mitään viikkorahoja tai lapsilisiä. Vaan raha tuli koenumeroista, todistuksista, lahjaksi, tyhjistä pulloista, puidenistutuksesta, käpyjen keräämisestä, jne. Ja sit isän järjestämistä töistä.
Vanhempi tyttö (11 wee) saa nyt 5 euroo viikkorahaa, ja mä luulen, et se nousee ylästeelle mentäessä kahdenkympin tienoille. Onks se sit kuukausi-, vai viikkorahamuodossa ja mihin se pitää riittää ja mihin ei, ni se täytyy kattoo sitten pimun äipän kanssa.
Saahan noi muksut sitten mummuilta ja paapoilta sitä hilloo ihan liiankin kanssa, mut en sitte tiiä millä noi mummut kuriin sit sais.- la.ra
niillä on iskä, jota ne vie kuin pässiä narussa shoppailemaan... :DD
Äläkä yritä nyt selittää mitään, mä olen nähnyt kuinka löperö susta tulee tyttöjesi kanssa.
"tunnet Glitterin valikoiman läpikotaisin" - schw
kutsut omaa lastasi pimuksi!!!!varsinainen isä.
la.ra kirjoitti:
niillä on iskä, jota ne vie kuin pässiä narussa shoppailemaan... :DD
Äläkä yritä nyt selittää mitään, mä olen nähnyt kuinka löperö susta tulee tyttöjesi kanssa.
"tunnet Glitterin valikoiman läpikotaisin"Kyllä mä tiedän ite olevani se pahin. Kuhan ny muitakin syyllistin. =D
schw kirjoitti:
asiassa äitejä kummempi. Tasa-arvon nimissä.
- la.ra
schw kirjoitti:
Pimu, mimmi, tyttö jne.
Isä saa kutsua vaikka miksi, ja yleensä se onkin sitten ainoa mies. Ja tämä nyt näin tyttären näkökulmasta katsoen. - schw
relaxed_eyes kirjoitti:
asiassa äitejä kummempi. Tasa-arvon nimissä.
missä päin teitä kasvaa? montako niitä äitejä tytöllä on?
schw kirjoitti:
missä päin teitä kasvaa? montako niitä äitejä tytöllä on?
Ei oo mun ongelma.
- schw
relaxed_eyes kirjoitti:
Ei oo mun ongelma.
kunnioitatko omia pikkutyttöjäsi?
schw kirjoitti:
Mut sä jo hukkasit mahdollisuuden asialliseen keskusteluun aiheesta.
- schw
relaxed_eyes kirjoitti:
Mut sä jo hukkasit mahdollisuuden asialliseen keskusteluun aiheesta.
nyt suuruusharhoja itsestä..?
- la.ra
schw kirjoitti:
että RE - kaikella kunnioituksella - on hemmetin juntti, sanan varsinaisessa merkityksessä. Usein jopa idiootti, jolta pääsee sammakoita näppikseltä ja joka sortuu stereotypiohin, on liikaa naisen ulkonäön vietävissä jne. MUTTA tytöilleen tää tahditon juntti on OIKEASTI ihan helvetin hyvä isä, sellainen, josta jokainen tytär olisi kateellinen.
Kutsui se niitä sitten millä nimellä hyvänsä, niin se ne tytöt ovat sille prinsessoja, joita se palvoo niin kuin kunnon iskän pitääkin.
No, tämä "sisäpiirin" infona. Huolimatta mistään muusta. - schw
la.ra kirjoitti:
että RE - kaikella kunnioituksella - on hemmetin juntti, sanan varsinaisessa merkityksessä. Usein jopa idiootti, jolta pääsee sammakoita näppikseltä ja joka sortuu stereotypiohin, on liikaa naisen ulkonäön vietävissä jne. MUTTA tytöilleen tää tahditon juntti on OIKEASTI ihan helvetin hyvä isä, sellainen, josta jokainen tytär olisi kateellinen.
Kutsui se niitä sitten millä nimellä hyvänsä, niin se ne tytöt ovat sille prinsessoja, joita se palvoo niin kuin kunnon iskän pitääkin.
No, tämä "sisäpiirin" infona. Huolimatta mistään muusta.ajatteluni sille, mitä henkilö itse kirjoittaa. en sille, mitä joku tutun tuttu mahdollisesti on mieltä.
- la.ra
schw kirjoitti:
ajatteluni sille, mitä henkilö itse kirjoittaa. en sille, mitä joku tutun tuttu mahdollisesti on mieltä.
mutta aattelin jelpata, kun toi yksi daiju ei näköjään osaa...
Olisin AIVAN samaa mieltä, jollen olisi nähnyt miten se oikeasti ja käytännössä toimii isänä.
Siksi tää puolustuspuhe, ja vain ja ainoastaan tähän isyysjuttuun. schw kirjoitti:
ajatteluni sille, mitä henkilö itse kirjoittaa. en sille, mitä joku tutun tuttu mahdollisesti on mieltä.
Mä komppaan laraa.
- schw
la.ra kirjoitti:
Olisin AIVAN samaa mieltä, jollen olisi nähnyt miten se oikeasti ja käytännössä toimii isänä.
Siksi tää puolustuspuhe, ja vain ja ainoastaan tähän isyysjuttuun.en osaa antaa, valitan.
la.ra kirjoitti:
Siksi tää puolustuspuhe, ja vain ja ainoastaan tähän isyysjuttuun.Harvoin mut joku oikein tosissaan nolostumaan saa. Mut, sä kirjotit hienosti ja ihan itkettää/naurattaa... oikeesti.
- la.ra
relaxed_eyes kirjoitti:
Harvoin mut joku oikein tosissaan nolostumaan saa. Mut, sä kirjotit hienosti ja ihan itkettää/naurattaa... oikeesti.
mutta totta. Mä en osaa valehdella.
Oon mäkin jonku tytär. Itse asiassa maailman parhaimman iskän, joskaan sekään ei ole maailman paras tai hienotunteisin gentlemanni... - la.ra
schw kirjoitti:
en osaa antaa, valitan.
eikä todella tarvitse. Tämä oli vaan yksi näkökulma. Kaikki muu onkin sitten oikein.
- Danskuu
schw kirjoitti:
mutsi, kun meiänkin likka on välil pimu ja vanhin poika ridge.
Eihän toi yhtään huono sana "pimu". :)) - Montako päivää
relaxed_eyes kirjoitti:
Harvoin mut joku oikein tosissaan nolostumaan saa. Mut, sä kirjotit hienosti ja ihan itkettää/naurattaa... oikeesti.
viikossa hoidat lapsiasi?
Sähän roikut netissä aina kun tällä palstalla käy, on ehkä syytäkin nolostua. - Danskuu
pappoi ei saa mitenkään kuriin.
Faija oli just käynyt likalleni ostaa likan huoneeseen vuodesohvan ja ei mikää halpa sohva ollutkaan, monta sataa euroa. Tyttö vaa ukille ilmoitti et vuodesohva olis kiva.
Yksi vuotiaalle pojalleni tunkee 50 euron seteleitä käteen. "tossa pikkuisen lelurahaa"
Täytyy olla tyytyväinen vaan mummuista ja papoista :)) - la.ra
Danskuu kirjoitti:
Faija oli just käynyt likalleni ostaa likan huoneeseen vuodesohvan ja ei mikää halpa sohva ollutkaan, monta sataa euroa. Tyttö vaa ukille ilmoitti et vuodesohva olis kiva.
Yksi vuotiaalle pojalleni tunkee 50 euron seteleitä käteen. "tossa pikkuisen lelurahaa"
Täytyy olla tyytyväinen vaan mummuista ja papoista :))ne tunkivat meillekin isoja seteileitä käteen kun oltiin pieniä, mutta äiti jotenkin aina haistoi ja rahat päätyivät possuun tai tilille.
Mikä oli myöhemmin ajatellen varsin hyvä juttu. Montako päivää kirjoitti:
viikossa hoidat lapsiasi?
Sähän roikut netissä aina kun tällä palstalla käy, on ehkä syytäkin nolostua.Mutten tiedä sinun ajankäytöstäsi mitään, mut varmasti on rankkaa. Tsemppiä! Oikeesti.
Danskuu kirjoitti:
Täytyy olla tyytyväinen vaan mummuista ja papoista :))se on joskus karseen kuulosta. Mul sai muksut yhteensä melkein 800 euroa joululahjaksi, isovanhemmiltaan ja muilta. Laitettiin ne rahat tilille, samaantyyliin ku larakin tos mainitsi.
- Danskuu
la.ra kirjoitti:
ne tunkivat meillekin isoja seteileitä käteen kun oltiin pieniä, mutta äiti jotenkin aina haistoi ja rahat päätyivät possuun tai tilille.
Mikä oli myöhemmin ajatellen varsin hyvä juttu.mä olen tehnyt ja teen tuota kanssa, osa ainakin kasvutileille korkoi kasvamaan, mut noi isommat sanoivat yhteen aikaan mua natsimutsiksi, kun osan rahoista kiikutin pankkiin. Nykyisin vievät itsekin, ruvenneet ymmärtämään pidemmän päälle asioita. :))
- la.ra
Danskuu kirjoitti:
mä olen tehnyt ja teen tuota kanssa, osa ainakin kasvutileille korkoi kasvamaan, mut noi isommat sanoivat yhteen aikaan mua natsimutsiksi, kun osan rahoista kiikutin pankkiin. Nykyisin vievät itsekin, ruvenneet ymmärtämään pidemmän päälle asioita. :))
mutsit yleensä tietävät paremmin. Jos eivät ennemmin, niin ainakin myöhemmin.
Mä en itse ole vanhempi, mutta jotenkin tuntuu, että sulla on hyvä ote niihin hommiin. Toisin sanoen oot aika täydellinen mutsi. Sitä sä et kuule vielä, mutta ootapa, että kakarasi ovat kolmekymppisiä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad951503- 541043
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että394895- 163880
- 56733
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124727- 51678
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 57641
- 76632