Saako sairaslomaa?

aaaapuvvvaaa

saako sairaslomaa jos kokee työpaikallaan tulleensa kiusatuksi?

Itse koen tämän jo henkisenä väkivaltana. Työnantaja uhkailee ja syyttelee. Alan väsyä koko touhuun. Haluaisin vain miettiä jonkin aikaa mitä haluan tehdä jatkossa.

16

9179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta jos ei fyysistä

sairautta, niin se on sitten F-diagnoosi ...

• kanssa....

Kiusaamisen takia jos haluaa sairaslomalle, ongelma on siinä, että joku sairaus pitää keksiä syyksi, koska jonkun muun (pomon/työkaverin) sairauden vuoksi ei voi olla sairaslomalla.

Jos mitä tahansa tilapäistä fyysistä vaivaa keksit, niin aina parempi. Esim. epämääräistä kolotusta vaikkapa hartioissa tms. Jos lääkäri rustaa jonkun masennus- tai ahdistusdiagnoosin, sillä saattaa olla kauaskantoiset seuraukset. Koko kiusaamisjuttu saatetaan silloin tulkita johtuvan vain sinun "mielenterveydenhäiriöstäsi", eli työpaikan olosuhteilla ei ole osaa eikä arpaa. Lisäksi se saattaa vaikeuttaa työnsaantia. Joku uupumus saattaisi olla tarpeeksi lievä syy, ettei siihen kukaan hirveästi puuttuisi.

Joka tapauksessa kannattaa toimia nopeasti, eli huonoa oloa ei kannata jäädä työpaikalle pitkittämään. Sairaslomaa voi pitää maksimissaan sen verran, kuin työnantajalla on velvollisuus maksaa sairausajan palkkaa (riippuu työsuhteen pituudesta), koska jos menee kelan päivärahoille, pitää tehdä tarkka selvitys tilanteesta, eikä kelalle kovin epämääräinen diagnoosi edes kelpaa.

Mikäli mahdollista, mahdollisimman pian uusi työpaikka, sillä työvoimatoimisto ei hyväksy työpaikkakiusaamista syyksi irtisanoutua eli 3 kk:n karenssi on edessä. Tosin karenssi kuluu muistaakseni sairaslomallakin (en ole varma, kannattaa tarkistaa), joten jos niin pahasti menee, että kelaan joutuu, niin kannattaa sekin aika käyttää hyväksi, että saa toipua rauhassa.

Itse tein ne virheet, että en mennyt ajoissa hakemaan sairaslomaa, vaan yritin sinnitellä työpaikalla, en ollut tarpeeksi kauan sairaslomalla ja jättäydyin irtisanoutuessani työttömäksi säästöjen ja lainarahan varaan. Onneksi en ehtinyt olemaan montaa viikkoa työttömänä. Diagnoosi, mikä minulle tehtiin, oli sellainen, että firma pesi kätensä koko jupakasta sen perusteella ja itse lopetin "hoidon" kesken, vaikka olin jo kelan korvauksilla, koska minua suomeksi sanottuna vitutti keskustelemalla ratkoa "ongelmiani", kun ongelmani oli yksinkertaisuudessaan se, etten saanut palkkaa, siksi koska en voinut mennä enää työpaikalleni siellä raivoavan ääliön vuoksi. En jaksanut enää kuunnella sitä kirkumista - joten kannan nyt sitten itse "mielenterveyshäiriöisen" leimaa lopun ikääni. Joopa joo.

Onneksi on oma elämä nyt suht kunnossa, mutta töitä on edelleen vaikea hakea (sitä kunnon työtä), kun aina joutuu nämä samat vanhat asiat miettimään, miksi on lähtenyt vakityöstään ja miksi ei halua erityisemmin puhua noista sairaslomista. Nytkin olisi tosi mahtava paikka haussa, mutta työhöntulotarkastus huolestuttaa, kun ei tässä maassa ikinä tiedä, miten hyvin ovat juorut kulkeneet ja miten nuo vanhat asiat halutaan tulkita.

• aaaapuvvvaaa

justjoo. Itekki oon käyny tässä työterv.huollossa. Kaikki asiat mitä sinne sanoin ovat tällähetkellä työnantajani tiedossa, joita se käyttää hyväkseen. Olen toki tehnyt kantelukirjeen lääninhallitukseen sekä työterv.huollon ylemmille johtajille. Vastauksena sain, että mitään lakia ei ole rikottu. Kannattaa vältellä työterveyshuoltoja, koska en ole varmasti ensimmäinen kenen jutut ovat lähteneet toisten tietoon. (työterveyslääkäri diagnosoi minut "umpipösiloksi". Psykiatri ihmetteli lääkärin diagnoosia ja hän totesi minut sitten terveeksi :)
        Työnantajalla ei ole syytä irtisanoa minua, joten hän yrittää kaikin keinoin että lähtisin itse.

Kiitoksia tiedoista :) Taidan varata huomenna jo ajan lääkärille.

• yksi "umpipösilö"
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

justjoo. Itekki oon käyny tässä työterv.huollossa. Kaikki asiat mitä sinne sanoin ovat tällähetkellä työnantajani tiedossa, joita se käyttää hyväkseen. Olen toki tehnyt kantelukirjeen lääninhallitukseen sekä työterv.huollon ylemmille johtajille. Vastauksena sain, että mitään lakia ei ole rikottu. Kannattaa vältellä työterveyshuoltoja, koska en ole varmasti ensimmäinen kenen jutut ovat lähteneet toisten tietoon. (työterveyslääkäri diagnosoi minut "umpipösiloksi". Psykiatri ihmetteli lääkärin diagnoosia ja hän totesi minut sitten terveeksi :)
        Työnantajalla ei ole syytä irtisanoa minua, joten hän yrittää kaikin keinoin että lähtisin itse.

Tuossa se taas nähtiin, että parempi hankkia erikoislääkäriltä oikea lausunto, kuin antaa työterveyshuollon "kavioeläintohtorin" arvailla omiaan.

Tämä on kummallista, kun periaatteessa yksittäisenkin henkilön on mahdollista saada moiset tohtoroijat ja tietojen levittäjät kuseen tekosistaan, mutta käytännössä systeemi ja raha aina voittaa.

Ihmetyttää, miksi kaikenlaisia lakeja rustataan työpaikkahäirinnästä, terveydenhuollon oikeusturvasta ja tietosuojasta sun muusta sen sellaisesta, kun ei yrityksillä ja laitoksilla ole aikomustakaan noudattaa niitä. Ja valvovat viranomaiset vain levittelevät käsiään. Ihan kuin ihmistä tässä pilkattaisi. Onneksi ei ole huumorintaju sentään täysin kadonnut, kun niille toisaalta jaksaa vielä naureskellakin.

• SAIRAALLOISTA
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

"Kannattaa vältellä työterveyshuoltoja, koska en ole varmasti ensimmäinen kenen jutut ovat lähteneet toisten tietoon."

Ihmisten yksityisiä asioita levitellään näköjään joka puolelle kuin mainoslehtisiä! Hyvä jos ja kun ei ole tarvetta vakituiseen työhön, sekoais varmaan muutamassa kuukaudesa kun alkaisi ärsyttää kuinka joitakin työkavereita kiusataan sekä
        kuinka tuhansia suomalaisia kiusataan työssä, eikä kukaan voi tehdä asialle muka yhtikäs mittää mutta työssä on pakko käydä ellei ole optiomiljonääri,
        alkais ärsyttää selkeä yksityisyyden loukkaamiset,
        työkaveria ei saisi puolustaa kun itse joutuu heti kynittäväksi eikä saisi olla eri mieltä ikinä kuin mitä kiusantekijät ovat,
        esimiehet jotka kertovat sairaslomien syyt muille työntekijöille, esimiehet jotka säilyttävät työntekijöiden henkilötunnuksia julkisina asiapapereina, jotka puhuvat pahaa muista alaisistaan tiettyjen työntekijöiden kanssa.
        Ehkäpä tulevaisuudessa ihmiset uskaltautuvat kertomaan yhä avoimemmin, mikä työpaikka on huono, mihin ei kannata mennä, ehkäpä tulevaisuudessa yhä useammat rohkaistuvat vaatimaan että työpaikkakiusaaminen Suomessa on saatava vähenemään eikä se ole ainoastaan kiusatun ongelma niin kuten helposti kuvitellaan. Ei ole koskaan ollutkaan vain kiusatun ongelma, kiusaaminen koskettaa jokaista joka sen huomaa sivusta, näkee tai kuulee tai saa tietää. Kyllä se tekee joillekin tietenkin pahaa ja ahdistaa kun näkee miten työkaveria kiusataan, mutta minkäs teet-- ole silti itse mukava ja reilu tuolle kiusatulle työkaverille, se antaa hänelle paljon voimaa jaksaa.

• kt=kiltti tyttö

Muutama vuosi sitten olin töissä yhessä Suomen suurimmassa työpaikassa, ja olin tuotannossa töissä, olin alinta kastia mitä siinä firmassa voi olla. Mutta ei se mitään, meitä oli paljon, minunkaltaisia duunareita. Mä oon miettinyt miljoonat kerrat, että mikä johti siihen et mua ruvettiin kiusaamaan. Mä kun oon ihan tavallinen tyttö, semmonen joka ei mitenkään erityisesti erotu massasta, semmonen joka kunnioittaa esimiehiään, on tunnollinen jne... Ennen ku kiusaaminen alkoi olin ihan tehokas työntekijä, en koskaan myöhästelly jne..

Niitä oli monta, jotka mua kiusasi, ainoa yhteinen nimittäjä kiusaajilla oli se, että ne oli kaikki yli 45-vuotiaita naisia, ja ite olin sillon vähän päälle 2-kymppinen. Mä luulen että yks syy oli se, että mä olin "helppo kohde", joku kaveri kerran sanoi että mä näytän joskus siltä että "anteeks että olen olemassa". Yks mun pahimmista kiusaajista oli mun lähimmän esimiehen (hän oli mies) oikea käsi, uskollinen apuri.

Fyysistä kiusaamista en koskaan joutunut kokemaan, kiusaaminen oli vähättelyä, haukkumista, selän takana pahaa puhumista ja kaikista kauheipana se, että musta keksittiin aivan 100% perättömitä juttuja, aivan päättömiä valheita, ja niitä sitten leviteltiin ympäri työpaikkaa. Kerrankin sain kuulla näitä juttuja ihmiseltä, joka oli töissä aivan eri rakennuksessa, eli olivat ainakin onnistuneet levittämään juttuja.

Tämä pomoni oikea käsi, hän tykkäsi nöyryyttää mua kaikkien lähimpien työkavereitteni nähden, hän keksi jotain mistä voisi mua moittia, ja sitten huusi kurkku suorana syytöksiä. Ja sitten lopulta ku rupesin puolustamaan itteäni, niin seurauksena oli se, että huusimme toisillemme keskellä työpaikkaa. Se ei todellakaan ole ihan normaalia. Joskus tuntu niinku ympäröivä maailma ois kadonnu ympäriltä siksi hetkeksi, niin epätodelliselta se tuntu, ja sit yhtäkkiä huomas et kaikki tuijottaa.

Oli ne monet kerrat kun kyyneleet tuli töissä silmiin, kerranki vaan hajosin niin että oli vaan pakko mennä vessaan istumaan ja itkemään, kerroin siitä toki esimiehelleni ja hän antoi luvan. Mut hän ei mitenkään puuttunut tohon, toivoi varmaan vaan mielessään et kumpa tajuaisin irtisanoutua pian. Mä olin ihan varmasti sen silmissä hankala työntekijä. Miettikää nyt oikeesti kuin hullua, et istun työajalla vessassa itkemässä!!! Ja ketään ei kiinnosta, ainoo mitä porukka aattelee et mä oon hullu!
      No, oli mulla tietty myös kaverit jotka tuki mua, ei ne mitenkään näkyvästi kantaa ottanu mut mulle oli kuitenki tärkeetä et mä tiesin et ne on mun puolella, tai et ne ei ruvennu välttelee mua, luullu et oisin hullu.

Yritin sit lopulta saada sairaslomaa, aina pahimpina paikkoina, ja kunnan lääkäri välillä kirjotti pari viikkoa. Mut kerran sitten menin työterveyslääkärille, viikonloppuna. Olin aivan nujerrettu, itkin ja itkin, mutta työterveyslääkäripä sano että et saa mitään sairaslomaa, että ei näitä asioita näin hoideta. Mä olin aivan pöyristynyt. Lopulta se lääkäri sitte kirjotti mulle yhden päivän!
      Kaikenkaikkiaan olin tosi vähän sairaslomalla. Ehkä tosiaan ois pitänyt vedota johonkin burn-outiin niin ois saanu paremmin.

Kyllä mä sit lopulta tajusin et mun on pakko vaihtaa työpaikkaa, tai siinä vaiheessa olisin melkein ollu valmis vaikka jäämään tyhjän päälle. Onneks löysin suht pian sitte uuden työn ja täytyy sanoa että sielä ei oo kiusaamista esiintynyt, on tosi hyvä henki.
      Pakko sanoa että porukassa ei ole yhtään keski-ikää ylittänyttä naista :-)

Eli kyllä mä sanon että se työpaikan vaihto on paras keino!
      Ja se, että arvostaa itteään, jotkut ihmiset vaan on sairaita ja siitä saa kärsiä kiltit ihmiset, uus työpaikka todellaki autto mua tajuumaan kuinka sairasta meininki edellisessä työpaikassa oli.

• aaaapuvvvaaa

jeps, eli itekki olen just luonteeltani sellanen kiltti ja sanottasko jollain tavalla aika arka. Hyvin kuuliainen, ensin muut sitten vasta minä itse. Eli ottaako ne kohteekseen just meidän kaltaiset "helposti kiusattavat" ihmiset?

Nii jossain vaiheessa työterveyslääkäri ois kirjottanu mulle pitkätpätkät sairaslomaa, mutten sillon sitä enää vastaanottanut, koska enhän ollut sairas.

Minustakin liikkuu tosissaan työpaikalla aika karuja juoruja, kuten että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja varastelen mielialalääkkeitä. Että olisin antanut vääriä lääkkeitä asiakkaalle.
        Sydämestäni olen todistanut ne ankarasti vääriksi, mutta kukapa minua uskoisi..

• kyseessä?
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

jeps, eli itekki olen just luonteeltani sellanen kiltti ja sanottasko jollain tavalla aika arka. Hyvin kuuliainen, ensin muut sitten vasta minä itse. Eli ottaako ne kohteekseen just meidän kaltaiset "helposti kiusattavat" ihmiset?

Nii jossain vaiheessa työterveyslääkäri ois kirjottanu mulle pitkätpätkät sairaslomaa, mutten sillon sitä enää vastaanottanut, koska enhän ollut sairas.

Minustakin liikkuu tosissaan työpaikalla aika karuja juoruja, kuten että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja varastelen mielialalääkkeitä. Että olisin antanut vääriä lääkkeitä asiakkaalle.
        Sydämestäni olen todistanut ne ankarasti vääriksi, mutta kukapa minua uskoisi..

>>>Minustakin liikkuu tosissaan työpaikalla aika karuja juoruja, kuten että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja varastelen mielialalääkkeitä. Että olisin antanut vääriä lääkkeitä asiakkaalle.>>>

Taas kyseessä hoitoala? Oletko kysynyt apua liitosta?

• aaaapuvvvaaa
        kyseessä? kirjoitti:

>>>Minustakin liikkuu tosissaan työpaikalla aika karuja juoruja, kuten että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä ja varastelen mielialalääkkeitä. Että olisin antanut vääriä lääkkeitä asiakkaalle.>>>

Taas kyseessä hoitoala? Oletko kysynyt apua liitosta?

kyllä olen ja asiaani vissiin viedään jollain tavalla jo eteenpäin. Tosin soitin sinne monta kertaa ennen kuin joku osasi edes ehdottaa lakimiestä. Siinä tosin saattaa kestää useita kuukausia kuulemma. Että silleen.
        Se on varma että kun tämä asia joskus selviää vaihdan liittoa.
        Tosissaan kun joskus apua tarvitsee, sitä ei tunnu mistään saavan.

• mitä ihmeen lakimiestä
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

kyllä olen ja asiaani vissiin viedään jollain tavalla jo eteenpäin. Tosin soitin sinne monta kertaa ennen kuin joku osasi edes ehdottaa lakimiestä. Siinä tosin saattaa kestää useita kuukausia kuulemma. Että silleen.

Täh. Eikö teillä pelaa työsuojelu... Luottamusmies myös kateissa, itse soittelet. Yleensä liitto ohjaa kyllä hoitamaan asiat ihan paikallistasolla ensin ja vasta jos se ei toimi niin sitten luottamusmies ottaa yhteyttä liittoon. Mutta jos kyseessä tehy, niin ehkä eri käytännöt, mutta tuo käytäntö on jhl:ssä eli entisessä ktv:ssä ja luottamusmiehestä ei ole ainakaan eräässä paikassa mitään hyötyä!

• jos niitä huhuja oliss
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

niin kait niitä olis jo tutkittu jos tosissaan otettais. Levitä ite jostain muusta samoja puheita, mutta älä jää kiinni.

• lohdutukseksi
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2008-01-19,104:10:512214,1:0:0:0:0:0:

>>>Eniten henkistä väkivaltaa ilmenee terveydenhoito-, sosiaali- ja opetusalalla. Vähiten sitä on sellaisilla työpaikoilla, joilla työt ovat hyvin organisoituja, henkilöstöä on tarpeeksi, työn ongelmista keskustellaan riittävästi ja tiedonvälitys on avointa.>>>

Liittojen tulisi alkaa käsittelemään enemmän millaista on työpaikkakiusaaminen hoitoalalla, miten siihen puututaan sekä tukea työntekijöitä kertomaan rohkeammin kiusaamiskokemuksista.

• aaaapuvvvaaa
        mitä ihmeen lakimiestä kirjoitti:

Täh. Eikö teillä pelaa työsuojelu... Luottamusmies myös kateissa, itse soittelet. Yleensä liitto ohjaa kyllä hoitamaan asiat ihan paikallistasolla ensin ja vasta jos se ei toimi niin sitten luottamusmies ottaa yhteyttä liittoon. Mutta jos kyseessä tehy, niin ehkä eri käytännöt, mutta tuo käytäntö on jhl:ssä eli entisessä ktv:ssä ja luottamusmiehestä ei ole ainakaan eräässä paikassa mitään hyötyä!

joo kyllä liitto ensin ehdottikin sitä, että ensin hoidetaan asiaa paikallisesti, sitten jos ei onnistu, on otettava yhteyttä sinnepäin.
        Ketään kun ei tälläsuunnalla tunnu asiani kiinnostavan.
        Luottamusmiestä työpaikallani ei ole. kyseessä siis pieni 13paikkainen vuodeosasto. Työntekijöitä 8. Luottamusmiestä ei tarvitse olla.
        Ja itse joudun soittelemaan kun ei sitä kukaan muukaan tee.

• kt=kiltti tyttö
        aaaapuvvvaaa kirjoitti:

joo kyllä liitto ensin ehdottikin sitä, että ensin hoidetaan asiaa paikallisesti, sitten jos ei onnistu, on otettava yhteyttä sinnepäin.
        Ketään kun ei tälläsuunnalla tunnu asiani kiinnostavan.
        Luottamusmiestä työpaikallani ei ole. kyseessä siis pieni 13paikkainen vuodeosasto. Työntekijöitä 8. Luottamusmiestä ei tarvitse olla.
        Ja itse joudun soittelemaan kun ei sitä kukaan muukaan tee.

Mä otin tossa omassa tapauksessani yhteyttä luottamusmieheen, joka otti mut sydämmellisesti vastaan ja kauhisteli kohtaloani. Päädyttiin sitten jotenkin siihen että järjestetään tämmönen palaveri, jossa olen minä, työterveyslääkäri, työterveyshoitaja, esimieheni, hänen esimiehensä, tämä luottamusmies sekä pahin kiusaajani. Sen palaverin jälkeen olin aivan varma että haluan pois... siitä työpaikasta, ja äkkiä. Ensinnäkin tämä kiusaaja kielsi kaiken!! Mä olin niin järkyttynyt et kaukoin henkeäni ku kala kuivalla maalla. Ja pomoni siinä puolusti tätä kiusaajaa, että ei varmasti ole semmoista tehnyt, ainakaan tarkoituksella. Ja loppuaika oli sitä että molemmat pomot kritisoivat minua sairaspoissaoloista ja alentuneesta työtehostani!!! Luottamusmies ja lääkäri hoitaja vain kuuntelivat. Viesti tuli ainakin selväksi, ei mitään rakentavaa keskustelua... ei mitään.
        Hyvä mieli mulle jäi silti, että uskalsin tehdä ton, kertoa asioista eteenpäin, koska kiusaaja ei varmaan ois ikinä uskonu et musta ois ollu tohon.
        Tietenki mä olin vain antanu niille aseita poissaoloilla (joita ei edes kovin paljoa ollut, mut oli kuitenkin ja kaikki tiesivät mistä syystä) sekä sillä että työteho oli luonnollisesti laskenu tuon härnäämisen seurauksena.

• sormenjäljet
        lohdutukseksi kirjoitti:

http://www.turunsanomat.fi/extra/?ts=1,3:1010:0:0,4:10:0:1:2008-01-19,104:10:512214,1:0:0:0:0:0:

>>>Eniten henkistä väkivaltaa ilmenee terveydenhoito-, sosiaali- ja opetusalalla. Vähiten sitä on sellaisilla työpaikoilla, joilla työt ovat hyvin organisoituja, henkilöstöä on tarpeeksi, työn ongelmista keskustellaan riittävästi ja tiedonvälitys on avointa.>>>

Liittojen tulisi alkaa käsittelemään enemmän millaista on työpaikkakiusaaminen hoitoalalla, miten siihen puututaan sekä tukea työntekijöitä kertomaan rohkeammin kiusaamiskokemuksista.

Hei kaikki te jotka epäilette sitä että terveystietojanne levitäellään niin pyytäkää että saatte tiedot siitä kuka on käynyt urkkimassa sairaskertomuksianne. Tietokone tallentaa nimittäin kaikki tiedot , myös ne ketkä on avanneet tiedostosi. Potilasturvallisuus laki on aika ankara jos tiedostoissanne on käymyt sellainen ihminen joka on käynyt tiedostoissa ilman pätevää syytä. Ei edes terveydenhuollon ammattilainen saa avata sinun tiedostoa jos ei ole aihetta. Pyydä siis tietosi ne on pakko sinulle antaa. Voit myös itse lukea mitä sinusta on kirjoitettu joten valvo etujasi jos vähänkin epäilet että tietosi on vuotanut ( jos on vuotanut tiedät myös kuka on mahdollisesti vuotanut)

• tsp

sairaslomaa ei kannata hakea työterveyshuollosta.
      Työnantaja ja työterveyshuolto toimivat yhteistyössä näissä työpaikkakiusaamistapauksissa. Työterveyshuollossa kiusatulle kirjoitetaan jokin mielenterveyden häiriö, lievempi tai vakavampi, kiusaamisen vakavuusasteesta riippuen. (Eli onko mukana ollut myös esimiestason henkilöitä, jolloin tilanne onkin jo kiusatun kannalta todella paha.)
      Näin todistetaankin sitten koko ongelman olevan kiusatussa, eikä mitään kiusaamista ole koskaan
      tapahtunutkaan.
      Yksityisellä lääkärilläkään ei ole hyvä psyykkisen puolen asioita korostaa vaan yrittää keksiä joitakin fyysisiä ongelmia tai oireita. Niillä on tosin vaikeampi saada sairaslomaa. Hankala tilanne kaikin puolin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2252
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      222
      2127
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      119
      1441
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      17
      1196
    5. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1061
    7. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      959
    8. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe