Kaloreita kuluu 800/h, MUTTA

S_guru

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/05/050504225732.htm
Vesijuoksu voi kuluttaa jopa 800 kilokaloria tunnissa, joten sen pitäisi olla tehokas laihduttaja. Kova kalorin kulutus tulee suurelta osalta siitä, että 26 asteinen allasvesikin on keholle kylmää, ja 40 prosenttia kaloreista kuluu kehon lämmittämiseen.

Kuitenkin on todettu, että uiminen ei laihduta niin paljoa kuin juoksu tai pyöräily, ja selityksesi on esitetty sitä, että keho reagoi kylmästressiin lisäämällä ruokahalua. Tutkimuksessa opiskelijat ajoivat 45 minuuttia kuntopyörää 33 asteisessa ja 20 asteisessa vedessä. Kylmässä ajaneet söivät kokeen jälkeen tarjotulla aterialla 44 prosenttia enemmän kalorieta, kuin 33 asteisessa vedessä polkeneet.

23

13820

Vastaukset

  • Suomalaiset yleensä käy saunassa uinnin jälkeen. Auttaisikohan kovat löylyt?

  • oletko niin yksinkertainen että uskot kaiken lukemasi.jos makaat sohvalla ja kulutat vuorokaudessa 1900kilokaloria,ja syöt 1100kilokalaria niin paino tippuu.ei pitäis olla vaikeeta.

    • Tosiasia vain on, että jos haluat pysyä laihana, syöt sitten loppuelämäsi sen 1100 kilokaloria. Jos olet nälkäinen laihduttaessasi 1100 kilokalorilla, niin olet sitten loppuelämäsi nälässä.


    • Ad Scientum kirjoitti:

      Tosiasia vain on, että jos haluat pysyä laihana, syöt sitten loppuelämäsi sen 1100 kilokaloria. Jos olet nälkäinen laihduttaessasi 1100 kilokalorilla, niin olet sitten loppuelämäsi nälässä.

      Heh, mutta. Itse 10 kiloa hoikempana en edes tuntenut koskaan nälkää, vaikka söin päivässä hyvin hyvin vähän (todennäköisesti alle 1000kcal/päivä). Se on vähän kiinni siitä minkä kokoisiin ruoka-annoksiin itsensä totuttaa.


  • Itseasiassa kylmä lisää kehon "lämmöntuottoa" jolloin lihakset pyrkivät lisääntyneellä työmäärällä lisäämään kehon lämpötilaa.
    Sama efekti jos olet paikallasi järvessä, kun kehon lämpötila laskee, alkaa lihasvärinä --> lämmöntuotto.

  • Kyllä kovan vesijuoksu- ja uintiurakan, kuten muunkin rasittavan liikuntasuorituksen jälkeen on kova nälkä ja jano oli sitten liikkunut kylmässä vedessä tai ei. Itse asiassa tuntuu, että on koko ajan nälkä, kun liikun itse nyt kovin paljon. Senpä takia onkin tärkeää katsoa, mitä suuhunsa laittaa. Vähärasvaista ja paljon hyviä hiilihydraatteja. Myös rasvatonta maitoa menee litra vesijuoksun jälkeen, varmaan valkuaisen tarve on kova. En itse ainakaan pysty edes syömään kovin paljon kerralla ja ainakin laihtuminen on lähtenyt todella hyvin käyntiin.

    Kaikki muu tärkeä hyöty, mikä vesijuoksusta tulee energiankulutuksen lisäksi painaa vaa'assa paljon. Nivelten kuntoutuminen, imunesteiden kierron virkistyminen, hapenottokyvyn lisääntyminen (jota ei voi rapakuntoinen saavuttaa kuivalla maalla yhtä nopeasti kuin vesijuoksussa), lihasvoiman kasvu, lihasten koordinaation parantuminen ja muut hienoudet saavat minut jatkamaan hyvin aloitettua harrastusta. Kunto on noussut kohisten että jaksaa liikkua muullakin tavalla kuin vedessä.

    Että on hyvä keksintö tämä vesijuoksu!

    • Oletko ajatellut kuinka paljon kaloreita on oikeasti Rasvattomassa maidossa?
      2 dl lasissa on 68 kcal eli litrassa 338 kcal.
      Saisit vesijuoksusta enemmänkin hyöytyä kun joisit vähemmän maitoa.


  • jos haluaa rasvaa kuluttaa niin syke pitää olla pieni ja kesto pitkä, jotta rasvan polttaminen käynnistyy. Näille läski sohvaperunoille jotka uskovat että laihtuminen tapahtuu vain syömätottumuksia muuttamalla ilman liikunnan lisäämistä, voi toivottaa onnea sillä ikinä se ei onnistu. Keho polttaa hiilareita ja lihaksia ennekuin rasva-aineenvaihdunta alkaa, jos ei ole sopivaa liikuntaa. Vesijuoksu on hyvä laji lihas-ja nivelkuntoutukseen ja huonon peruskunnon omaaville ihmisille joilta ei vaativammat lajit luonnistu. HYVÄ alku ja kun vauhtiin on päästy niin muukin liikunta tuntuu hyvältä.

    • Keho polttaa rasvaa jo ensimmäisestä minuutista lähtien kun harjoittelu alkaa.


    • pipimoni kirjoitti:

      Keho polttaa rasvaa jo ensimmäisestä minuutista lähtien kun harjoittelu alkaa.

      Jos on ylipainoa, etenkin keskivartalossa, niin sen suurin haitta on metabolinen oireyhtymä ja diabeteksen riskin kasvu. Diabetes lyhentää elämää jopa noin 15 vuotta.

      Liikunta on ainoa tehokas keino ehkäistä diabetesta, ja siksi ylipainoisen kannattaa harjoittaa mahdollisimman paljon liikuntaa. Diabeteksen ehkäisyssä on nykynäkemysten mukaan tehokkainta harjoittelu, jossa ei treenata pelkkää kestävyyttä, niin kuin rasvanpoltossa, vaan jossa myös lihaksia rasitetaan voimakkaammin ja kulutetaan lihasten sokerivarastot. Tällaiseen soveltuu vesijuoksussa kovat spurtit.

      http://ravitsemustiede.hpage.com/lihava_mutta_terve_62175132.html


    • pipimoni kirjoitti:

      Keho polttaa rasvaa jo ensimmäisestä minuutista lähtien kun harjoittelu alkaa.

      ####korjaus
      Keho polttaa rasvaa jo ensimmäisestä minuutista lähtien kun harjoittelu alkaa.####

      Ei pidä paikkaansa. Rasvanpoltto käynnistyy 72 tunnin kuluttua siitä kun kalorienkulutus on kääntynyt miinukselle.


  • Varmaan tottakin tuo kalorijutti, mutta siitä kyllä saa ihanan olon, sääret ainakin kiinteytyy ja ei oo niin raskas kun kävely, polvet jaksaa paremmin, olen kyllä laihtunutkin, mutta siihen on vaikuttanut myös uusi ruokavalio. Joskus kyllä tuntuu ettei sielläpääse sitten millään eteen päin kun on noita keskustelukerhoja, en ymmärrä miksi eivät tajua, että ei pitäisi olla rivissä siellä tukkeena. Minä olen alkanut huudella tööt,tööt ja jos eivät kuule, viellä kovemmalla äänellä TÖÖT,TÖÖT,TÖÖT, saan kyllä vihaisia katseita, mutta ei haittaaa. TÖÖT.

  • Hyvä sinä :)! Tulen minäkin vihaiseksi kun näitä jorisijoita on joskus halli täynnä ja usein lopetan uinnin kesken kaiken tai vesijuoksun siis. Hyvä toi sinun TÖÖT, pitäisköhän kokeilla? Eihän kellään ole oikeutta täyttää rataa, 3-4 rinnan mennään ja käydään läpi koko suvun juorut niin että ihan ahdistaa, saunassa sitten sama rumba jatkuu. Eikö olisi mahdollista että tapaisitte jossain muualla näiden juorujen kanssa eikä siellä hallissa ja käytettäis hallia vain uintipaikkana? Kaikella kunnioituksella...

    • Luulen,että tämä "vesijuoksukulttuuri" on vielä niin uusi ilmiö, että säänöt ja käyttäytyminen ovat vielä hakusessa. Itse olen aktiivijuoksija ja hurahtanut vesijuoksuun ns. palauttavana harjoitteena vasta tänä kesänä. Olen käynyt parissa maauimalassa täällä Turussa ja huomannut, että vesijuoksuakin tykätään harrastaa kaverin kanssa, mistä seurauksena on pienet sumat altaassa ajoittain, mutta ohitse kyllä pääsee kun etsii sopivan väylän. Pääasia mielestäni on se, että ihmiset liikkuvat.

      Ps. Laitoin hakusanaksi Vesijuoksukurssi Turku, sillä oikea tekniikka kiinnostaisi, mutta jostain syystä kursseja ei löytynyt. Pitänee ilmeisesti selata tätä Vesijuoksijan käsikirjaa edelleenkin..


  • joo oon harrastanu uintia sen 7 vuotta , yks treeni kestää sen 2-2,5h treeneis tulee uitua se 4-7km(4000-7000 metriä) joka kuluttaa n.1400-1600kaloria

  • Vesijuoksijat eivät juokse vaan enintään kävelevät, ja kävelyajastakin menee puolet altaan reunalla juoruamiseen. Ne ovat poikkeuksetta HYVIN pyöreitä ja harjoittelu on luvalla sanoaen leppoisaaa. Keskiverto vesi"juoksija" tulee "harjoituksen" jälkeen kahvilaan ja syö kermaleivoksen ja kaakaon kermavaahdolla, joten lopputulos on "ihnanan virkeä ja kiinteä olo" ja varmaan pienoinen kunnon paraneminen on luvassa, mutta kilot eivät lähde ilman määrätietoista laihdutusta ja asteittaista siirtymistä tehokkaampiin lajeihin. Onnea ja menestystä.

  • Olen huomannut, että on vesikävelijöitä, vesijuoksuvyön kanssa uivia ja oikeita vesijuoksijoita. Vesijuoksusta puhutaan, että se voi kuluttaa 800 kaloria tunnissa, mutta se ei todellakaan kulu lillumisnopeudella rupatellen. En ymmärrä niitä tientukkijoita siellä uimahallissa. Itse hengästyn vesijuostessa sen verran etten edes pystyisi puhumaan. Vesijuostessa täytyy tehdä töitä, että kaloreita kuluu ja mennä lujaa. Oikea tekniikka kannattaa opetella kurssilla tai katsoa netistä ohjevideo. Ihan turha kuvitella jotain maksimaalista kalorien kulutusta jos ei todellakin tee töitä siellä altaassa ja pidä liikettä nopeana ja teknisesti oikeanlaisena. Oma lukunsa ovat vielä ne, jotka "vesijuoksevat" kolme rinnakkain... Välillä meinaa mennä hermo. :D

    • Keksin juuri uuden nimityksen niille vesikellujille, jotka ovat vain tien tukkona altaassa. Niitä voi kutsua vaikka nimellä Vesipoijut. Melkein kellumallakin pääsen lujempaa kuin nämä vedessä killuvat altaan tukot. Ymmärrän sen, jos kunto ei oikeasti kestä ja siitä syystä mennään hiljaa, mutta tuota muiden harjoittelun tiellä olemista en. Mennään kahta, jopa kolme rinnakkain. Voisivat mennä vaikka kahvioon tai porealtaille juttelemaan. Olen puhunut!


    • Olen samaa mieltä kanssasi. Olen vuoden harrastanut vesijuoksua, ja olen kyllästynyt
      , niihin juoru akkoihin ja ukkoihin uima hallissa. Siksi pyrinkin käymään semmosella ajalla, että on välvempää eikä ole juoruporukkaa. Kuten tänään oli väljää uida. Jporukka alkoi tulla, vasta kun olin urakkani juossu.


  • Moikka Kaikille Vesijuoksuun hurahtaneille!!!

    Itse juurikin tasan vuosi sitten aloitin ns:karppauksen ja sen ijuoksun.
    Kiloja on nyt vuoden aikana lähtenyt 14 Kiloa siis 28 ¤ 500gramman voi pakettia!!!
    Olen tosi tyytyväinen saavutukseeni.
    Karppaaminen ei ole vaikeata eikä mielestäni terveyttä haittavaa.
    Jos joku tarkasti perustelee sen että miksi minun pitää syödä perunaa riisiä makaroona vaaleeta aneemisten lasten leipää saatan sitten alkaa niitä popsia!!!!!

  • Minulla on kymmenisen kiloa ylipainoa ja diabeteksen "esiaste", ja on käsketty pudottaa painoa juuri sen 10 kiloa! Olen nyt käynyt vuoden kuntosalilla ja vesijuoksemassa 2-3 kertaa viikossa (paitsi kesällä oli 5 viikon tauko) enkä ole yhtään kiinteytynyt eli paino on edelleen sama, vaikka todellakin juoksen vedessä ei lelluttele, menen niin lujaa kuin pystyn ja kuntosalilla todellakin kuntoilen! Eli missä vika? Mitä voin tehdä lisää, jotta iso mahani pienenisi? Kuka auttaa?

    • hei onko sinulta otettu kilpirauhas arvot ,jos siinä on vähänkin vikaa siis vajaatoimintaa niin ei kyllä onnistu laihtumaan vaikka tekis ja mitä.pyydä kokeisiin .minä olen sairastanut kyseistä tautii 2 v ja en onnistunut laihtuun vaikka oisin juossut kuuhun joka päivä,nyt kun lääke tasapaino on löytnyt kyseiseen siarauteen olen laihtunut 10 kg reilussa kahdessa kuukaudessa.


    • Lihas painaa enemmän kuin rasva kehossa, jonka takia painosi ei muutu välttämättä mihinkään. Kannattaa heittää vesilintua sillä vaa'alla ja ottaa mittanauha käyttöön :)

      Tsemppiä projektiin!


suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Iranilainen kansanedustaja lupaa 3 miljoonan dollarin palkkion

    Trumpin tappajalle. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cfa37fd0-332c-4304-8dc6-3f7024244907
    Maailman menoa
    90
    3610
  2. Luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen

    Valmentaa nuoria kannustavasti ja tasa-arvoisesti.
    15
    1676
  3. MURHA hämeenlinnassa

    Keskustassa, maanantain ja tiistain välisenä yönä??!! Kertokaa heti lisää........
    Hämeenlinna
    59
    1290