Polvivamma ja juokseminen

miksi menin silloin kaatumaan?

Loukkasin polveni juoksulenkillä yli 4 KUUKAUTTA sitten. Kaaduin alamäkivauhdissa ja löin polvilumpion kiveen tai kantoon. Polven päällinen limapussi vaurioitui ja turposi ja oli lämmin n. 4 viikkoa. Sille ei kuitenkaan tehty mitään. Magneettikuvissa todettiin luukontuusio (bone bruise) polvilumpiossa, eli melkein olin onnistunut halkaisemaan sen. Vamma on ollut tosi kipeä monta kuukautta. Pikkuisen on rauhoittunut nyt viimeisen kuukauden aikana, mutta ärsyyntyy pienestäkin rasituksesta esim. työnteosta (paljon seisomista ja kävelyä) ja pyöräilystä.

Nyt polvi tuntuu oudolta enää kai lumpion päällä ja takana. Tuntuu että polvessa olisi jotain ylimääräistä. Tuntuu välillä että olisi nestettä polvilumpion alla tai välissä, mutta lääkärit ovat sanoneet ettei nestettä polvessa ole. Polvi tuntuu ihankuin kun se olisi ärsyyntynyt ja "kutiaisi".

Mitä tehdä, voiko polvella enää ikinä juosta juoksulenkkejä. Voin ottaa juoksuaskelia, mutta se ei hyvältä vielä tunnu. Olen miettinyt sainko rustovaurion polveeni samalla, mutta mangneettikuvissa (2 kertaa otettu) rustot ovat todettu ehjiksi. Nivelsiteet ym. oli ehjät.

Voi olla myös että tämä vaiva johtuu edelleen prepatellaarisesta limapussista (joka oli 4 vkoa lämmin) ja pienestä bakerin kystasta joka MRI:ssä todettiin. Lisäksi terveen jalan lonkka on kipeytynyt vasemman vammapolven takia :(. Apua, voiko parantua?

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta. Olen 24 v. Kärsivällisyys lopussa näiden kipujen kanssa. Pystyykö polvivamman jälkeen vielä treenaamaan normaalisti joku päivä?

4

2943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysta

heip!
      ammattini kautta olen kyllä huomannut,että vaikka lääkärit pitävät bakerin kystaa "mitättömänä" ja ei kipua aiheuttavana, on usein ko. kystan omaavalla ihmisellä polvessa kipuja, eikä mitään muuta vikaa löydy. Mutta mitäs sanot lääkärille joka väittää ettei kipu siitä tule...:)

• taas..

Joo olen just itse alkanut miettiä, että oisko niissä limapusseissa vikaa (bakerin kysta prepatellaarinen bursa). Kun tuntuu vain oudolta sekä polvilumpion päällä, että takana. Ihan kuin olisi ylimääräistä polvessa.

Muta mitä sille voisi tehdä, vai paraneeko ne Bakerin kysta polven päällä oleva limapussi itsestään ja lopettaa turvottelun? Ennen tapaturmaa ei ole mitään tuntemuksia näissä ollut...

• poisto-
        taas.. kirjoitti:

Joo olen just itse alkanut miettiä, että oisko niissä limapusseissa vikaa (bakerin kysta prepatellaarinen bursa). Kun tuntuu vain oudolta sekä polvilumpion päällä, että takana. Ihan kuin olisi ylimääräistä polvessa.

Muta mitä sille voisi tehdä, vai paraneeko ne Bakerin kysta polven päällä oleva limapussi itsestään ja lopettaa turvottelun? Ennen tapaturmaa ei ole mitään tuntemuksia näissä ollut...

kaiketi on mahdollista, mutta harva lääkäri sitä vissiin tekee, ite ollessani ortopedisella puolella töissä ei niille koskaan tehty mitään.
        "bursista ja bursiiteista" en osaa sanoa,mutta oman nilkkavammani kokemuksesta voin kertoa,että kauan se vei ennen kuin kaikki oli ennallaan, yli 6kk, ja kyse oli vain nyrjähdyksestä. Oletko käynyt oikealla urheilu ortopedillä vai ns. sairaalalääkärillä/tk lääkärillä. (katso nimikylttiä rinnassa) jos olisin sinä, menisin kuvien (rtg mri) yksityiselle ortopedille. Tosin voihan olla että aika tekee tehtävänsä.

• vielä...
        poisto- kirjoitti:

kaiketi on mahdollista, mutta harva lääkäri sitä vissiin tekee, ite ollessani ortopedisella puolella töissä ei niille koskaan tehty mitään.
        "bursista ja bursiiteista" en osaa sanoa,mutta oman nilkkavammani kokemuksesta voin kertoa,että kauan se vei ennen kuin kaikki oli ennallaan, yli 6kk, ja kyse oli vain nyrjähdyksestä. Oletko käynyt oikealla urheilu ortopedillä vai ns. sairaalalääkärillä/tk lääkärillä. (katso nimikylttiä rinnassa) jos olisin sinä, menisin kuvien (rtg mri) yksityiselle ortopedille. Tosin voihan olla että aika tekee tehtävänsä.

Olen käynyt yksityisellä ortopedilla kuvineni. Rustot ovat kuvissa normaalit, joten ei lähtisi ortopedoi tähystämään. Ei se kystasta ja limapusseista mitään sanonut. Sanoi vain että luukontuusio voi olla kipeä kuukausia. 4 kk vain kuulostaa pitkältä.

Olin tänään hyvällä fysioterapeutilla ja hän epäili että se on se kystä joka tekee ärsytystä polvessani. Oletti että menee ajan kanssa pois koska kakkos MRI kuvissa kysta pienentynyt ensimmäisiin MRI kuviin verraten.

Kärsivällisyys loppuu. Toivottvasti veilä pääsen juoksemaan jonain päivänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53