nykyautot ovat hienoja laitteita

ja niitä on liikkeet pullol...

Jengi kirjoittelee täällä ajavansa nykyisen auton loppuun asti siitä syystä että väliraha karkaa käsistä.

Just. Entäs sitten kun nykyinen auto on loppu? Ymmärrätkö pistää joka ikinen päivä kympin tai kaksi jemmaan niin että kun se päivä koittaa, voit marssia kauppaan ostamaan uuden auton käteisellä? Vai mistä meinasit tuolloin ottaa sen 25.000 euroa?

Saattaa olla tosin säästäminen vaikeaa, kun se loppuun ajettava nykyinen alkaa poikia, ja vaatii korjauksia...

Mitäpä jos lopettaisit haaveilemisen ja alkaisit elää jo tänään? Kävisit vaikka autokaupassa ja vaihtaisit. Kerranhan se vaan kirpaisee.

Nykyiset autot ovat käsittämättömän hienoja laitteita.

Kun mietin että edellisessä (1998) autossani oli yksi airbag, on niitä nykyisessä (2003) autossani jo neljä, ja seuraavassa (noin 2005-06) autossa niitä on seitsemän. Siinä on sitten myös jo ESP ja mahdollisesti MP3.

Nykyisessä on levyjarrut myös takana ja on hätäjarruassistentti - kyllä pysähtyy. On merkkikohtainen CD kauko-ohjaimella ja tietenkin ilmastointi on. Puolinahkapenkit, yhdet alumiinivanteet ja metalliväri.

Vastaavia löytyy nettiautosta vaikka kuinka, ja hintalappu ei päätä huimaa. Kympillä, viidellätoista saa tosi mukiinmeneviä autoja, ja rahoituksen saa kuka vaan kenellä on tuloja ja ei ole möhlinyt aiemmin.

Siitä vaan ostoksille, hopi hopi.

En muuten ole alalla töissä mutta seuraan muista syistä palstan pikkupoikien haaveiluja, tai varakkaampien mutta pihien ukkojen spekulointia siitä milloin on ihanteellisin hetki tehdä hyvät kaupat.

Sitä odotellessa toiset nauttivat nykyautojen mukavuuksista ja huolettomista kilometreistä.

8

1047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10...15 tuhatta

      Sinäpä sen sanoit, kympillä tai viidellätoista saa tosi mukiinmeneviä autoja.
      Mutta... kun menet tarjoamaan vastaavaa autoa vaihdossa niin hyvittävät 7000...10000eur. Väliraha tulee liian suureksi ja jos auton arvo tippuu joka vuosi n.3000eur niin kannattaako autoa vaihtaa joka kolmas vuosi?

      Minä ajan vanhan loppuun (=myy yksityiselle pilkkahintaan tai vie paalaamoon) ja haen ulkomailta vähän ajetun käytetyn sitten aikoinaan tilalle. Homman juju on se että ilman vaihtoautoa saa tehtyä hyvät kaupat.

      • myydä halvalla

        ja ottaa kalliilla sisään.

        Se toimii just päinvastoin, vai milläs luulette ne lasipalatsin upeat tilat maksettavan? Siellä ei kauppaa tehdä, jos ei ainakin 3 000 euroa tule nettoa!

        Siinä ei ole mitään väärää, niin kauan kuin siellä asiointi on vapaaehtoista.


      • romuautoilija
        myydä halvalla kirjoitti:

        ja ottaa kalliilla sisään.

        Se toimii just päinvastoin, vai milläs luulette ne lasipalatsin upeat tilat maksettavan? Siellä ei kauppaa tehdä, jos ei ainakin 3 000 euroa tule nettoa!

        Siinä ei ole mitään väärää, niin kauan kuin siellä asiointi on vapaaehtoista.

        joo, eihän siinä mitään, mä ajan mieluummin vanhan loppuun ja haen uudehkon sitten ulkomailta. Saa alvitkin / elvit pois hyvässä lykyssä!


      • ja pistä rahoiksi ?
        myydä halvalla kirjoitti:

        ja ottaa kalliilla sisään.

        Se toimii just päinvastoin, vai milläs luulette ne lasipalatsin upeat tilat maksettavan? Siellä ei kauppaa tehdä, jos ei ainakin 3 000 euroa tule nettoa!

        Siinä ei ole mitään väärää, niin kauan kuin siellä asiointi on vapaaehtoista.

        Kun katselee noita kuraisia häkkilaaneja, eipä tee mieli siellä asioida... Mieluummin sieltä lasipalatsista.

        En usko että auton kate sentään 3000 euroa olisi... ja jos olisi - mikä estää ryhtymästä alalle?

        Eiköhän todellinen kate ole kuitenkin alhaisempi, tonnissa kahdessa ja eihän autoliike ei voi toimia nollakatteella... Se maksaa vuokrat ja verot ja palkat ja antaa takuun ja rahoituksen... Työllistääkin.


      • Kengät likaantuu
        ja pistä rahoiksi ? kirjoitti:

        Kun katselee noita kuraisia häkkilaaneja, eipä tee mieli siellä asioida... Mieluummin sieltä lasipalatsista.

        En usko että auton kate sentään 3000 euroa olisi... ja jos olisi - mikä estää ryhtymästä alalle?

        Eiköhän todellinen kate ole kuitenkin alhaisempi, tonnissa kahdessa ja eihän autoliike ei voi toimia nollakatteella... Se maksaa vuokrat ja verot ja palkat ja antaa takuun ja rahoituksen... Työllistääkin.

        Onhan se pikkuraha maksaa tuhansia enemmän autosta että saa käydä ostamassa sen pukumähöstelijältä :D On sitä rahaa!
        Mä käytän ulkomaanmatkoihin ja juon mieluummin säästyneet rahat. Elämä on paljon hauskempaa kun ajaa 3000€ autolla ja rellestää :D


    • muuta ilman

      Nykyauto loppuu paljon nopeammin kuin 70-80 -luvun peli. Raaka tekniikka toimii loistavasti mutta sitä ohjaava ja valvova elektroniikka on ihan hanurista. Kukaan ei osaa korjata elektroniikkavikoja vaan vaihdellaan summittain komponentteja kunnes jossain vaiheessa vika korjaantuu. Komponentit maksavat maltaita ja vianetsintä on kallista. Saat esim. rekennuksellesi 2-3 ammattimiestä töihin samaan tuntihintaan millä asentajalinjalta valmistunut 21v. ex-amispoika jättää rasvaisia sormenjälkiä autosi verhoiluun merkkihuollossa.
      Ilman tietokonetta asentajat ovat kädettömiä. Mitään ei enää osata päätellä vian laadusta ja jos tietokone ei näytä vikaa, niin silloin auto on kunnossa.
      En ole vieläkään ymmärtänyt miten ihmeessä insinöörit ovat pystyneet suunnittelemaan itsestäänrikkoontuvan vauhtipyörän? Ennen se oli umpirautaa ja oli viimeinen osa mikä autosta meni rikki. Nyt saat kivan nelinumeroisen laskun aikaiseksi vaihdattamalla hajonneen kaksoismassavauhtipyörän uuteen vastaavaan joka saattaa kestää 2-3 vuotta.
      Ei ihme, että korealaiset autot menestyvät. Eurooppalaisen auton omistajan otsalle tulee tuskan hiki kahden vuoden jälkeen mutta pitkät takuut omaavien omistajat nauttivat siirtymisestä paikasta A paikkaan B vailla sen suurempaa huolta.

      • tulevaisuus...

        Nythän auton elektroniikka osaa jo tunnistaa testisyklin, kun auton virallisia kulutuslukemia mitataan. Saadaan testissä hienot arvot, jotka eivät sitten vastaa todellisuutta.

        Muistaakseni BMW M5:ssä oli jo toistakymmentä vuotta sitten systeemi, joka antoi täydet tehot yhteen ainoaan kiihdytykseen. Sitten se leikkasi tehoa pois seuraavaan käynnistykseen saakka, ettei toopet riko autoa.

        Tulevaisuudessa voidaan toki tehdä elektroniikka ittsetuhoutuvaksi ohjelmoiduksi. Kun matkamittariin tulee numerot 150 000 km, kuluu vaan pihaus eikä auto enää ikinä käynnisty ilman moottorin ja elektroniikan täydellistä uusimista.
        Ja tämähän voidaan hinnoitella uuden auton hintaiseksi varaosapaketiksi.

        Tässä vinkkiä autoalan puuhamiehille!


      • uskalla elää...

        Oletko tullut ajatelleeksi sellaista mahdollisuutta, että se hieno elektroniikka saattaisi kuin ihmeen kaupalla myös toimia ja palvella ihmistä?

        En voi ymmärtää ihmisiä, ketkä pelkäävät aina pahinta. Tulee mieleen moottoripyöräkaupassa näkemäni englanninkielisen tarran, jossa oli teksti "kaikki me kuolemme, harvat meistä elävät". Aivan niin. Nauti elämästäsi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1490
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1484
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1186
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe