Cooperin testi

Harjoittelija

Kuinka paljon yleensä juostaan Cooperin testissä??! Mä ajattelin juosta sen, mutta en yhtään tiedä paljonko "normaalit" ihmiset siinä juoksee. Kertokaa myös harrastatteko juoksemista ja jos harrastatte kuinka kauan olette harrastanut?
Kiitos vastauksista...

12

2036

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs

Cooperin testi on hömppää. Se mittaa paitsi kuntoa myös tahtoa ja osallistujan ruumiinrakenne vaikuttaa tulokseen. Kuntoa mitatessa on oleellista myös palautumisnopeus suorituksesta.

Mene liikunnanohjaajan puheille ja pyydä tekemään itsellisi oma ohjelma. Aloita reippailla kävelylenkeillä n. 40min ja aloita samalla kuntosalilla ohjaajan tekemän systeemin mukaan.

Jos et tähtää urheilijaksi, rumalla säällä ei tarvitse juosta! Hymyile lenkkeillessä vastaantulijoille!

• Brad

En nyt sanoisi sen olevan hömppää. Vaikka se ei suoranaisesti kerro kunnosta kovinkaan paljon, niin silti yleensä hyvässä peruskunnossa olevat juoksevat testin hyvin.

• juoksija
        Brad kirjoitti:

En nyt sanoisi sen olevan hömppää. Vaikka se ei suoranaisesti kerro kunnosta kovinkaan paljon, niin silti yleensä hyvässä peruskunnossa olevat juoksevat testin hyvin.

Cooper ei ole missään nimessä humpuukia. Enempi hömppää ovat nykyiset keinotekoiset kuntotestit, joissa ei tule edes kunnolla hiki. Mitä se sellainen mittaa?

Mitä ruumiinrakenteeseen taas tulee niin kyllähän cooperin testi toki hieman suosii kevytrakenteisia, mutta mitäs sanotte siitä, että painin olympiavoittaja Pertti Ukkola juoksi aikanaan 4000 metriä, eikä kyseessä todellakaan ollut mikään kevytrakenteinen juoksija, vaan painija, jolla oli koko vartalossa lihakset, myös sellaisissa paikoissa, joista juoksemisessa on lähinnä haittaa. Eli ruumiinrakenne on vain tekosyy. Minusta on mainio juttu, ettei cooper armahda läskiä..

• juoksija

Mitä kovempi kunto, sen kovempi tahto ja päinvastoin. Olen huomannut tämän itsestäni. Hyvässä kunnossa pystyy tekemään paremmin asioita kuin vähän huonossa kunnossa. Juoksemaan cooperin, mutta paljon muutakin.

Harrastan juoksemisen lisäksi myös omasta korvieni välistä lähtevää filosofointia ja kysynkin siksi sinulta, mikä on ruma sää? Minä ainakin rakastan kaikenlaisia säitä. Ei mikään luonnonilmiö tai säätila ole ruma. Talot ja muut ihmisen kyhäelmät voivat olla hyvin rumia.

Kaikista säistä kaunein on sadesää. Silloin juoksemisesta nauttii eniten.

Tuo hymyileminen on ihan ok. Sehän on kaunista.

• Sport-Goofy

Eli täysi-ikäiset liikuntaa harrastavat, ei vielä vanhukset eikä pahasti ylipainoiset juoksevat n. 2500m ylöspäin. Yli 2800 m on liikuntaa satunnaisesti harrastavalle ihan hyvä tulos. yli 3000 m on jo aktiivisemman kaverin tulos ja siitä sitten ylöspäin aletaankin puhua aktiiviurheilijoista. Naisilla voit karkeesti ottaa noista metreistä 200m pois....

• harjoittelija

Itse juoksen vähän alle 2000m... onko se hyvä vai huono?

• nainen

Riippunee siis ihan täysin siitä, oletko mies vai nainen ja kuinka vanha.. Pelaan Salibandyä, jossa ei niin paljoa tarvitse kestävyyttä, nopeus ratkaisee. Jalkapalloilijalla taas tarvitsee olla loistava kestävyyskunto. 16-25-vuotiaat naiset salibandyssä ovat tyydyttävä-kuntoisia jos juoksevat 2000m. Tietenkin on olemassa naispelaajia jotka pääsevät 2500m ja yli, mutta heillä on ainakin täälläpäin yleisurheilu tms. tausta.

Jos et säännöllisesti joka viikko harrasta lenkkeilyä (useampaan kertaan), on "vähän alle 2000m" ei-aktiiviurheilijalta hymyilyn arvoinen suoritus.

Kuten joku totesikin, ruumiinrakenteella ja tahdolla on sormet pelissä... Henk.koht. on pakko sanoa, että voisin jaksaa varmaan pidemmälle, mutta tympii sama maisema joka pyörii kierros toisensa jälkeen. Joo, on mulla asenneongelma...

• heh

Oma ennätysaika on 12 minuuttia. Heh heh!!!

• sale

Armeijan taulukot käyvät hyvin. Siellä se testi ollut jo käytössä ikuisuuden ja mitattu tosi laajalta väestönpohjalta niin tulokset hyvin vertilu kelpoisia.
      Muista myös lihaskuntotesti niin saat kuntoindeksin.

• uiskari

Heips,

painelin itse 180-195 sykkeellä 3000m pari vuotta sitten ja se oli toiseksi paras tulos, ammisaikoina 20v sitten tuli 3050m. Siinä välissä ei yhtään koopperia tullut tehtyä, mutta viimeisestä ennen tuli lenkkeiltyä 8v ...

Eli 3 tonnia on se maaginen raja normaalille miehelle..

• juoksija

Itse olen normaali ihminen, kilpajuoksun harrastelija ja tuskin ylittäisin cooperissa 4000 metriä, mutta 3900 varmasti olisi jo lähellä hyvin valmistautuneena. Milloin tahansa lupaan juosta cooperin vähintään 3700, paitsi kipeänä, koska silloin ei saa urheilla.

Olen juossut koko ikäni ja minulla on kai jonkin verran lahjoja, mutta tuloksiini pääsisi varmasti kuka tahansa sitkeällä treenaamisella. Cooperissa ei noteerata maailmanennätyksiä, mutta sellaisen voi parhaiden 5000m juoksijoiden tulosten perusteella laskea olevan vähän yli 4700 metriä.

Urheilematon ei tietenkään tuollaisiin lukemiin pääse. Kaikki ei-urheilevat miespuoliset kaverini ovat kuitenkin juosseet armeijassa tuloksia 3000m kahden puolen tietääkseni hyvin vähäisellä tai ei lainkaan harjoittelulla. Nykyään luulisin, että joillakin saattaisi tehdä tiukkaa 2000 metrin kanssa, sillä kunnolla on taipumus pudota iän myötä, jos siitä ei lainkaan huolehdi..

Eli sanoisin, että kenelle tahansa on oman kunnon ja hyvinvoinnin takia cooperissa tavoiteltava tulos 3000m / miehet ja 2700m / naiset. Puhun nyt ihmisistä 16-50 ikävuoden välillä. Vanhana kunto alkaa luonnollisesti hieman pudota.

Urheilijalle (lajista riippumatta) olisi hyvä vähimmäistulos 3500m / miehet ja 3150m / naiset. Naisten suorituskyky juoksussa on luonnostaan n. 10% miehiä heikompi, joten tytöille voi antaa vähän tasoitusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe