Koetko lasten vähättelyn miten olennaiseksi osaksi suomalaista kasvatuskulttuuria?
Onko lasten vähättely edelleen normi vai ollaanko tuosta jo päästy yli?
Vai etkö näe vähättelyn mitenkään liittyneen lasten kasvatukseen minään aikakausina?
Uskotko, että on olemassa alueellisia eroja tuossa kasvatusperinteessä Suomessa?
Miten vahingollisena näet lapsen psyyken kehittymiselle vähättelyn vaikutuksen?
Keskitytään nimenomaan vähättelyn tarkasteluun tässä ketjussa.
Vähätelläänkö Suomessa lapsia?
45
1055
Vastaukset
niitä lapsia siellä kaikkein eniten vähätellä, missä niitä kaikkein eniten huostaankin otetaan.
- kysely.
Ettei nyt menisi ihan metsään koko keskustelu, niin onko ihan omakohtaisia kokemuksia?
kysely. kirjoitti:
Ettei nyt menisi ihan metsään koko keskustelu, niin onko ihan omakohtaisia kokemuksia?
Mut mun mielestä se on lasten vähättelyä, jos tehdään penikoita eikä niistä pystytä sitten huolta pitämään.
- kysely.
Keskitytään nyt sanallisen vähättelyn pohtimiseen. Ehkä puhuitkin eri asiasta.
- sekin
kysely. kirjoitti:
ole vähättelyä että vanhemmat tekevät pitkää päivää eikä aika riitä lapsille.Lapsella ei ole hyvä olla vieraiden ihmisten huomassa pitkiä päiviä.
kysely. kirjoitti:
Keskitytään nyt sanallisen vähättelyn pohtimiseen. Ehkä puhuitkin eri asiasta.
No keskitytään vaan. Mitäs sä oot siitä mieltä?
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Mut mun mielestä se on lasten vähättelyä, jos tehdään penikoita eikä niistä pystytä sitten huolta pitämään.
lapsen sanallisen vähättelyn; onko vähättely koskaan aiheellista? En nyt halua tästä mitään heitteillejättökeskustelua (se voidaan tehdä erikseen).
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
No keskitytään vaan. Mitäs sä oot siitä mieltä?
on vähättelyä, mutta otetaan esimerkkinä lausahdukset:
- ei sinusta ole mihinkään
- et osaa mitään
- sinusta ei koskaan tule mitään
jne.
Onko tutun kuuloista lapsuudesta? kysely. kirjoitti:
on vähättelyä, mutta otetaan esimerkkinä lausahdukset:
- ei sinusta ole mihinkään
- et osaa mitään
- sinusta ei koskaan tule mitään
jne.
Onko tutun kuuloista lapsuudesta?Ei mulle ole koskaan noin sanottu. En ainakaan muista, enkä ole myöskään lapsilleni noin sanonut. Päinvastoin, kehun 'kokoajan'.
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Ei mulle ole koskaan noin sanottu. En ainakaan muista, enkä ole myöskään lapsilleni noin sanonut. Päinvastoin, kehun 'kokoajan'.
Oletko koskaan kuullut, että lapsia vähäteltäisiin sanallisesti?
- Dr. Phil
kysely. kirjoitti:
Mikä henkilökohtainen trauma kyselyjesi taustalla on?
kysely. kirjoitti:
Joku isä on joskus poikiansa kännipäissään vähätellyt, mut emmä sitä kovin vakavana ole pitänyt. Sitä paitsi, nää pojat jota on vähätelty sanallisesti, ovat melkosen menestyneitä kaikilla elämän osa-alueilla. Jotta, siinä mielessä vähättely on toiminut.
- kysely.
Dr. Phil kirjoitti:
Mikä henkilökohtainen trauma kyselyjesi taustalla on?
ja paljasta ihmeessä, odotan mielenkiinnolla.
- kysely
relaxed_eyes kirjoitti:
Joku isä on joskus poikiansa kännipäissään vähätellyt, mut emmä sitä kovin vakavana ole pitänyt. Sitä paitsi, nää pojat jota on vähätelty sanallisesti, ovat melkosen menestyneitä kaikilla elämän osa-alueilla. Jotta, siinä mielessä vähättely on toiminut.
tuota murrealuettasi, niin sananlaskut viittavat hyvin paljon itsen kehumiseen ja muiden vähättelemiseen.
Ovatko ajat muuttuneet, vai vieläkö itsekehu rulettaa? kysely kirjoitti:
tuota murrealuettasi, niin sananlaskut viittavat hyvin paljon itsen kehumiseen ja muiden vähättelemiseen.
Ovatko ajat muuttuneet, vai vieläkö itsekehu rulettaa?on siinä, että ku itte kehuu, ni muiden ei sitte niin tartte. :)
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
on siinä, että ku itte kehuu, ni muiden ei sitte niin tartte. :)
se muiden vähättely?
kysely. kirjoitti:
se muiden vähättely?
Kerjääminen on vaan vastenmielistä. Tai, paremmin sanottuna, se 'vähättely' on vastareaktio kerjäämiselle. Ihan mille tahansa kerjäämiselle(ymmärryksen, kehujen, rahan, materian jne).
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Kerjääminen on vaan vastenmielistä. Tai, paremmin sanottuna, se 'vähättely' on vastareaktio kerjäämiselle. Ihan mille tahansa kerjäämiselle(ymmärryksen, kehujen, rahan, materian jne).
Olet oudon torjuva tässä keskustelussa ja yrität siirtää keskustelua ihan muihin aiheisiin, miksi?
Kiellät ettei mitään vähättelyä ole olemassakaan, vaikka sananlaskut järjestään ovat tyyliä:
"Minoon meiltä ja muut on meirän krannista".
Eikö tuossa itsensä kehuja ole se, joka kerjää? - kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
sinä tunnut kerjäävän huomiota tässä keskustelussa. Miksi et pysty vain vastaamaan aloituksen kysymyksiin?
kysely. kirjoitti:
Olet oudon torjuva tässä keskustelussa ja yrität siirtää keskustelua ihan muihin aiheisiin, miksi?
Kiellät ettei mitään vähättelyä ole olemassakaan, vaikka sananlaskut järjestään ovat tyyliä:
"Minoon meiltä ja muut on meirän krannista".
Eikö tuossa itsensä kehuja ole se, joka kerjää?Ei noissa sanalaskuissa kukaan mitään kerjää, sitä ollaan vaan ylpeitä ittestään ja muut saa sitte olla mitä mieltä tykkäävät.
Enpä ole huomannut vieväni keskustelua yhtään mihinkään suuntaa tai torjuvani sitä. Kai olisin keskustelun jo lopettanut, jos sen olisin torjunut?kysely. kirjoitti:
sinä tunnut kerjäävän huomiota tässä keskustelussa. Miksi et pysty vain vastaamaan aloituksen kysymyksiin?
Aika mielenkiintoista. Mä en vaan ymmärrä sun ongelmaa, ei tämä sen kummempaa jauhamista ole.
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Aika mielenkiintoista. Mä en vaan ymmärrä sun ongelmaa, ei tämä sen kummempaa jauhamista ole.
tulkintasi mukaan ongelma, jos hän kysyy jotain?
Entä yleinen kiinnostus asioita kohtaan, onko se ajatusmaailmasi ulkopuolella? - kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Ei noissa sanalaskuissa kukaan mitään kerjää, sitä ollaan vaan ylpeitä ittestään ja muut saa sitte olla mitä mieltä tykkäävät.
Enpä ole huomannut vieväni keskustelua yhtään mihinkään suuntaa tai torjuvani sitä. Kai olisin keskustelun jo lopettanut, jos sen olisin torjunut?että suomalaiset ovat pelkällä kehulla kasvatettuja kautta aikain, terveen ylpeitä itsestään ja eivät lainkaan kiinnostuneita siitä, mitä muut ihmiset heistä ajattelevat. Ymmärsinkö oikein?
- kysely.
sekin kirjoitti:
ole vähättelyä että vanhemmat tekevät pitkää päivää eikä aika riitä lapsille.Lapsella ei ole hyvä olla vieraiden ihmisten huomassa pitkiä päiviä.
mielestäni tuossa.
kysely. kirjoitti:
tulkintasi mukaan ongelma, jos hän kysyy jotain?
Entä yleinen kiinnostus asioita kohtaan, onko se ajatusmaailmasi ulkopuolella?Mä yritän vaan ymmärtää sun ongelmaa tai, et onks sitä edes yleensä olemassa. Siis, ku mä en tajuu vaan tän jauhamisen pointtia. Mä en tajuu sitä, et miks sä itse veit tän keskustelun pohjalaisuuteen ja minun kotiseudulleni. (?)
Yleinen kiinnostus asioita kohtaan ei ole minun ajatusmaailmani ulkopuolella.kysely. kirjoitti:
että suomalaiset ovat pelkällä kehulla kasvatettuja kautta aikain, terveen ylpeitä itsestään ja eivät lainkaan kiinnostuneita siitä, mitä muut ihmiset heistä ajattelevat. Ymmärsinkö oikein?
Niitä voi muiden ihmisten mielipide itsestään kiinnostaa, jotka kokee, että sillä on jotain merkitystä oman elämänlaadun kannalta.
- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Mä yritän vaan ymmärtää sun ongelmaa tai, et onks sitä edes yleensä olemassa. Siis, ku mä en tajuu vaan tän jauhamisen pointtia. Mä en tajuu sitä, et miks sä itse veit tän keskustelun pohjalaisuuteen ja minun kotiseudulleni. (?)
Yleinen kiinnostus asioita kohtaan ei ole minun ajatusmaailmani ulkopuolella.Olisiko tarvetta "jauhaa", jos vastaisit alkuperäisiin kysymyksiin vaikka kyllä/ei -linjalla selkeästi? Kuka veti tämän jauhamiseksi; ettei vaan herra itse?
kysely. kirjoitti:
Olisiko tarvetta "jauhaa", jos vastaisit alkuperäisiin kysymyksiin vaikka kyllä/ei -linjalla selkeästi? Kuka veti tämän jauhamiseksi; ettei vaan herra itse?
Pahoittelen. Ku. mä en vaan tiedä kuin yhden lasten sanoilla vähättelytapauksen ja silläkään ei niiden poikien elämään ole ollut negatiivista, tai mitään vaikutusta, ni mitä mun pitäs sanoo?
Onks tää joku koulutehtävä johon ei saa omin sanoin vastata? Mikä vastaus opettajaa tyydyttäis, tai millä vastauksella sais kiitettävän arvosanan? Opeta ensin.- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Pahoittelen. Ku. mä en vaan tiedä kuin yhden lasten sanoilla vähättelytapauksen ja silläkään ei niiden poikien elämään ole ollut negatiivista, tai mitään vaikutusta, ni mitä mun pitäs sanoo?
Onks tää joku koulutehtävä johon ei saa omin sanoin vastata? Mikä vastaus opettajaa tyydyttäis, tai millä vastauksella sais kiitettävän arvosanan? Opeta ensin.elokuvistako sitten olet itse ottanut vähättelyn mallisi?
Tässä erittäin selkeä mielipide malliksi aloituksen kysymyksiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=3500000000000010&posting=22000000032502277
- Per Saukko
,,,
- kukka
kumpikaan ei ole oikein.
- kysely.
Kuka tuosta vanhusten vähättelystä kantaa vastuun? Sanoisin, että aikuiset.
Millaiset aikuiset?
Ehkä sellaiset, joita on itseään vähätelty kun he olivat lapsia.
Vai mistä he muuten olisivat vähättelyn oppineet ja ylläpitävät tuota vähättelykulttuuria edelleen?
- kukka
että täällä ei kannusteta lapsia tarpeeksi ja heitä vähätellään. Kyse ei kuitenkaan ole vanhemmista vaan koko yhteiskunnan asenteesta.
Vaikka syntyvyys on suomessa kovin alhaista niin lapsiperheitä verotetaan pahasti ja lasten teko on vaikeaa enne kuin alkaa olla jo riskisynnyttäjä iässä.
Olen myös huomannut, että esim rakkaassa naapuri maassa virossa, kun kuljin rattaiden kanssa sain hyvää palvelua ja apua. Pääsin jonojen ohi yms.
Suomessa taas jotkut ovat jopa kännissä tulleet huutelemaan kun olen kävellyt lapseni ja naispuolisen kaverin kanssa ulkona ilman miestäni!
En ole tehnyt lapsiani teininä, mutta olen huomattavasti ikäistäni nuoremman näköinen, niin jotkut sekopäät ottivat asiakkeen tulla ahdistelemaan koska luulivat teini yksinhuoltajaksi. Oli sormikkaat kädessä niin sormus ei näkynyt.
Se oli ihan kamala tilanne. En kaipaa miehiä kimmppuuni varsinkaan kun liikun lasten kanssa! Jotkut kohteliaisuudet ovat siedettäviä mutta ihan ahdistelemaan tulo on kamalaa myös lapsilleni. onneksi mieheni ei ollut edes lähistöllä. Olisi joutunut turhaan tappeluun.
Että tällaista suomalaista kulttuuria. - väliaika
Koetko lasten vähättelyn miten olennaiseksi osaksi suomalaista kasvatuskulttuuria?
- Ainakin menneinä vuosikymmeninä tällaisia piirteitä oli havaittavissa
Onko lasten vähättely edelleen normi vai ollaanko tuosta jo päästy yli?
- En tiedä. Itsellä ei ole lapsia, enkä kyllä isommin ole lapsiperheiden kanssa tekemisissäkään. Sukulaisten lapsia ja kasvatusmenetelmiä kun katsoo, niin näyttäis että ollaan päästy yli.
Vai etkö näe vähättelyn mitenkään liittyneen lasten kasvatukseen minään aikakausina?
--
Uskotko, että on olemassa alueellisia eroja tuossa kasvatusperinteessä Suomessa?
- On olemassa. Ihmisten itsetunto on yleensä sitä heikompi, minkä heikommin alueella menee. Lappi, Koilismaa, Pohjoiskarjala. Siinä muutamia peräseutuja.
Miten vahingollisena näet lapsen psyyken kehittymiselle vähättelyn vaikutuksen?
- Kyllä kasvatus vaikuttaa. Itsetunto-ongelmat taitaa olla juuri tällä tavalla periytyviä.
Keskitytään nimenomaan vähättelyn tarkasteluun tässä ketjussa. - ----
Minua on lähinnä yleensä kehuttu ja vanhempieni usko minuun on ollut suurta, paitsi ehkä siinä vaiheessa, kun hain yliopistoihin. Silloinkaan minua ei vähätelty, mutta ei myöskään uskottu, että pääsen mihinkään, kun en pääsykokeisiin lukenut. (En tietenkään päässyt niille aloille, joille olisi pitänyt lukea, mutta teknilliseen yliopistoon pääsee, kun on hyvä arvosana matematiikassa.)
Eniten itseäni ehkä ärsyttää joidenkin ihmisten itsensä vähätteleminen, kun muut kehuvat. Joo, mä luin sen väliajan vastauksen jo ennemmin. Se oli ihan ysin arvonen vastaus ja hyvä kommentti. Ja mä komppaan sitä.
Sit jos tätä alotusta ton vastauksen pohjalta tarkastellaan, ni kaikki muut ovat vastanneet väärin. Ja minä erityisen väärin. Eikö niin?
Enkä mä vähättele ketään, mut ne jotka jo valmiiksi vähättelevät itte itteensä voivat ottaa mun kommentit vähättelynä. Tai, ylimielisinä, mutku mä en tyhjän kyselijöitä kauhiasti arvossa pidä. Säkään et oo missään kohtaa antanut omaa näkökulmaasi alotuksesi asioihin, kai sulla (edes hatara) sellanen on?- kysely.
Mikä on "tyhjän kyselijä"?
kysely. kirjoitti:
Mikä on "tyhjän kyselijä"?
on sellanen joka ei omaa asioista minkäänlaista omaa mielipidettä, vaan poimii sen mielipiteensä saaduista vastauksista.
Se on iha yhtä tyhjän kanssa. Tyhjää täynnä.- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
on sellanen joka ei omaa asioista minkäänlaista omaa mielipidettä, vaan poimii sen mielipiteensä saaduista vastauksista.
Se on iha yhtä tyhjän kanssa. Tyhjää täynnä.tuota "komppaan" -vastaustasi? Mutta miten se liittyy "tyhjän kyselijän" määritelmään?
kysely. kirjoitti:
tuota "komppaan" -vastaustasi? Mutta miten se liittyy "tyhjän kyselijän" määritelmään?
Sä yrität olla joku opettaja, mut mun silmissä sä oot niinku kyselyikänen tenava, joka ei vielä omaa mitää kokemusta mistään.
Tenavien vastaavia kyselujä arvosta, mut kyllä aikusen miehen olis näistä jo yli pitäny päästä.- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Sä yrität olla joku opettaja, mut mun silmissä sä oot niinku kyselyikänen tenava, joka ei vielä omaa mitää kokemusta mistään.
Tenavien vastaavia kyselujä arvosta, mut kyllä aikusen miehen olis näistä jo yli pitäny päästä.että vastauksesi oli 100%:sta *vähättelyä*, juuri sitä, josta tässä keskustelussa on kysymys ja jonka olemassaolon kokonaan kiellät suomalaiseen kasvatuskulttuuriin mitenkään liittyväksi (yhtä poikkeusta lukuun ottamatta).
Miten nämä asiat korreloivat mielestäsi keskenään? kysely. kirjoitti:
että vastauksesi oli 100%:sta *vähättelyä*, juuri sitä, josta tässä keskustelussa on kysymys ja jonka olemassaolon kokonaan kiellät suomalaiseen kasvatuskulttuuriin mitenkään liittyväksi (yhtä poikkeusta lukuun ottamatta).
Miten nämä asiat korreloivat mielestäsi keskenään?Mutta sä oot ansainnu kaiken sen vähättelyn. Kysymystä kysymyksen perään niinku pienillä tenavilla ja sun ainoat 'mieliteet' tässä(kin) keskustelussa ovat koskeneet minun persoonaani tai kommenttejani, eivätkä itse aihetta/alotusta.
Tää on aika perseestä, mutta jankuti jankuti. Nyt mä jään odottelemaan sinun seuraavaa analyysia minusta.
btw. Täs alotuksessa oli monta hyvää näkökulmaa itse esittämääsi asiaan, mutta eivätpä ne sinussa mitään reaktioita herättäneet. Ristuksen ihmeellistä.- kysely.
relaxed_eyes kirjoitti:
Mutta sä oot ansainnu kaiken sen vähättelyn. Kysymystä kysymyksen perään niinku pienillä tenavilla ja sun ainoat 'mieliteet' tässä(kin) keskustelussa ovat koskeneet minun persoonaani tai kommenttejani, eivätkä itse aihetta/alotusta.
Tää on aika perseestä, mutta jankuti jankuti. Nyt mä jään odottelemaan sinun seuraavaa analyysia minusta.
btw. Täs alotuksessa oli monta hyvää näkökulmaa itse esittämääsi asiaan, mutta eivätpä ne sinussa mitään reaktioita herättäneet. Ristuksen ihmeellistä.sinä joko valehtelet tai sitten sillä humalaisella sedällä on ollut sinuun poikkeavan suuri vaikutus.
kysely. kirjoitti:
sinä joko valehtelet tai sitten sillä humalaisella sedällä on ollut sinuun poikkeavan suuri vaikutus.
se känninen setä ei ollut minun isäni. Enkä mä ny oikein tiedä, että missä kohtaa olisin valaehdellukaan, mut aivan sama.
- Aurinko79-
Mun lähipiiriä seuratessani en ainakaan ole havainnut minkäänlaista lasten vähättelyä, päinvastoin; lapsia arvostetaan suuresti.
Mulla on lapsettomana tietty rajoittunut näkyvyys esim. siihen, miten lapsia kohdellaan kouluissa mutta mitä olen kuullut ystäviltäni niin ainakin lasten yksilöllisiä tarpeita pyritään ottamaan nykyään paremmin huomioon kuin meidän aikanamme. Siltikään lasten omia mielipiteitä ei ehkä kuunnella niin tarkasti kuin niitä voitaisiin kuunnella.
Mä en kuitenkaan koe lasten vähättelyä todellakaan olennaiseksi osaksi suomalaista kasvatuskulttuuria, mutta onhan jossain jotain mätää kun suomalaiset lapset ainakin joidenkin tutkimusten mukaan ovat masentuneempia kuin monien muiden maiden lapset. Jotain olisi siis varmaankin tarpeen tehdä, jotteivat lapset kokisi turvattomuutta jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721167
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45609Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296548Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t220519- 50514
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502