Vahva ihmispelko

miten eroon?

Olen jo keski-ikäinen mies. Kärsin mielestäni hyvin voimakkaasta ihmispelosta. Luulisin, että ainakin oskaksi se johtuu vanahanaikaisesta kasvatukseta. Huomautettiin aina siitä mitä ei osannut, ei pahemmin kannustettu, saatika kiitetty ja kehuttu.

Ihmispelkoni ei ole pikkujuttu minulle. Se vaikuttaa työhöni, ystävien saamiseen, kanssakäymiseen ym. Olen kuitenkin työelämässä jossa tietysti pelkää esimiehiäni.

Syön aina silloin tällöin masennuslääkkeitä, kuten nyt. Voiko pelóstani päästä miten irti? Terapialla, lääkkeillä ei tietysti eroon pääse. Vai pitääkö elää loppuelämänikin tässä oudossa maailmassani?

14

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaljun-klommoisia

      päitä,jotka tulevat vastaan?Tietääkö joku,onko ne täyttä luuta? Leka opn vähän turhan raskas,mutta tehoaisiko niihin vaikka moska,jota käytettiin kivitöissä ennen.Nuo eivät oikein ole ihmisen näköisiä,ja saavat vapaana kävellä kaduilla?Mitä siitä saisi ja paljonko,jos ampuisi,tai mitä keksisi?Voisiko susikoiraa kouluttaa käymään kunnolla kaljuun kiinni?

      • sivulla.

        Lentopelko kai ihan vakavasti otettava sairaus. Mutta miten ihmispelko kuuluu näille sivuille. Varmaansekin on sairaus, mutta........


      • aloittaja on.
        sivulla. kirjoitti:

        Lentopelko kai ihan vakavasti otettava sairaus. Mutta miten ihmispelko kuuluu näille sivuille. Varmaansekin on sairaus, mutta........

        Tosi monilla on ihmispelkoa.
        Minullakin on sitä samaa pelkoa.Yhtenä syynä
        pitkään kestänyt koulukiusaus,ja olen muutenkin
        arka luonteeltani.En edes ole sosiaalinen ihmi-
        nen.Omissa oloissani viihdyn ja pärjään itseni
        kanssa,toisten seurassa jännitän enemmän tai vä-
        hemmän.
        Sanotaan että pitäisi mennä vaan rohkeasti sel-
        laisin tilanteisiin joissa jännittää,eli siis
        ihmispelkoisen pitäisi mennä toisten joukkoon.
        Joillakin varmasti tämä toimii,minulla ei.
        Lääkkeetkään ei minun jännitykseen tepsi,tai
        niitä pitäisi syödä niin paljon että olisi aivan
        tokkurainen.
        Olen vaan oppinut hyväksymään sen että jotkut
        vaan ovat pelokkaampia kuin toiset,ja minä kuu-
        lun niiden pelokkaiden joukkoon,koska en pysty
        muuttamaan luonnettani toisenlaiseksi.
        Toivottavasti sinä aloittaja pääset jollakin
        konstilla eroon tuosta ihmisten pelkäämisestä.
        En osaa oikein neuvoa sinua kuinka pääsisit
        pelostasi,halusin vaan sanoa että on monia muita-
        kin jotka painivat saman ongelman kanssa kuin sinä.


      • huomannut
        sivulla. kirjoitti:

        Lentopelko kai ihan vakavasti otettava sairaus. Mutta miten ihmispelko kuuluu näille sivuille. Varmaansekin on sairaus, mutta........

        että lentopelkopalsta matkailuosastolla on sama kuin pelot ja jännityspalsta jonne pääsee terveys-osaston kautta.


      • alas korokkeelta
        huomannut kirjoitti:

        että lentopelkopalsta matkailuosastolla on sama kuin pelot ja jännityspalsta jonne pääsee terveys-osaston kautta.

        ja antaa itsellesi lupa olla ujo. Anna itsellesi lupa käyttäytyä vaikka miten naurettavasti, säälittävästi tai kummeksuttavasti.

        Ja ota siitä huolimatta kontaktia ihmisiin. Opettele nauramaan itsellesi ja suhtautumaan itseesi armollisesti.

        "Tulipas punasteltua ja taisin sölköttää sille naiselle aika älyttömiä. Mutta paskat siitä!" karjahtelet kämpilläsi ja hohotat päälle.

        "Paskat siitä!" on avainsana. Kun opit ettei sinun tarvitse olla niin saakelin fiksu olet jo pitkällä.

        Karaise tietoisesti itseäsi hakeutumalla tilanteisiin, joista ennen vetäydyit passiivisena.

        Harjoitus tekee mestarin ja toisto uuvuttaa ujouden.

        Vanhempien kannustuksen puute on tehnyt itseluottamuksellesi hallaa, mutta rupea itse omaksi vanhemmaksesi!

        Anna itsellesi kaikki ne kehut, joita vaille jäit niitä kipeästi tarvitessasi!
        Itseäni ei lapsena kehuttu myöskään, joten itseluottamuksen kasvu on edelleen menossa oleva prosessi, mutta huomattavaa edistystä on tapahtunut!


      • katsoa
        alas korokkeelta kirjoitti:

        ja antaa itsellesi lupa olla ujo. Anna itsellesi lupa käyttäytyä vaikka miten naurettavasti, säälittävästi tai kummeksuttavasti.

        Ja ota siitä huolimatta kontaktia ihmisiin. Opettele nauramaan itsellesi ja suhtautumaan itseesi armollisesti.

        "Tulipas punasteltua ja taisin sölköttää sille naiselle aika älyttömiä. Mutta paskat siitä!" karjahtelet kämpilläsi ja hohotat päälle.

        "Paskat siitä!" on avainsana. Kun opit ettei sinun tarvitse olla niin saakelin fiksu olet jo pitkällä.

        Karaise tietoisesti itseäsi hakeutumalla tilanteisiin, joista ennen vetäydyit passiivisena.

        Harjoitus tekee mestarin ja toisto uuvuttaa ujouden.

        Vanhempien kannustuksen puute on tehnyt itseluottamuksellesi hallaa, mutta rupea itse omaksi vanhemmaksesi!

        Anna itsellesi kaikki ne kehut, joita vaille jäit niitä kipeästi tarvitessasi!
        Itseäni ei lapsena kehuttu myöskään, joten itseluottamuksen kasvu on edelleen menossa oleva prosessi, mutta huomattavaa edistystä on tapahtunut!

        kelloa ennen kuin

        "Tulipas punasteltua ja taisin sölköttää sille naiselle aika älyttömiä. Mutta paskat siitä!" karjahtelet kämpilläsi ja hohotat päälle.

        Tuli poliisit hakemaan parempaan talteen kun liikaa karjahteli 4 aikaan aamuyöllä ja hohotti yksinään kämpissään.


    • ihmispelko222

      ON! Olen lempäläläinen 35 vuotias mies ja kärsin itsekin taudisa

    • itsestä.se.alkaa

      Pelkoihin yleensäkin käsittääkseni on olemassa ns. siedätyshoitoa, jota voi itsekin jossain määrin toteuttaa.
      Pikku hiljaa pienin annoksin altistaa itseään asialle mikä pelottaa. Parhaiten auttaa asiantuntijan tuella, terapeutti yms.
      Pelosta ei pääse jos sitä ei uhmaa. Pienin askelin eteenpäin, sisulla. Kun oppii huomaamaan ettei se pelon aihe satuttanutkaan. Maailma ei kaatunut eikä kolmas maailmansota syttynyt. Torjutuksi tai nolatuksi tullaan tässä elämässä ihan kaikki. Siltä ei säästy kukaan, sen voin taata.
      Omalla tyttärelläni oli voimakas ihmispelko haavoittavien kokemusten takia 14-vuotiaasta alkaen monta vuotta. Tuin häntä parhaani mukaan, mutta käänne alkoi tapahtua vasta kun hän itse kerta kaikkiaan kyllästyi ja suuttui rajoittavalle elämälleen, ja alkoi uskaltautua ulos kuorestaan.
      Nyt hänellä on avomies, on työssä pankissa ja liuta ystäviä. Täytti juuri 25 vuotta. Pelosta ei ihan kokonaan ole päässyt, mutta pystyy hallitsemaan sitä ja elämä sujuu vallan hienosti! Kukaan ei myöskään ulkopuolelta hänestä huomaa mitään, ja jos pelko iskee sanoo sen suoraan poikaystävälle tai kavereille jotka kyllä tukevat ja auttavat.
      Maailmassa on valtavasti k-päisiä ihmisiä, mutta on myös valtavasti ihan mukavia ja tutustumisen arvoisia! Voit itse valita ystäväsi ja tuttavasi, käännä selkä ala-arvoisille, heillä toden näköisesti on vaikeuksia itsensä ja elämänsä kanssa. Kukaan ei nauti toisen pahasta olosta jos ei ole päästään sairas.
      Tutustumisen voi varovasti alkaa vaikka netissä. Katsella ja kuulostella ihan rauhassa ilman kiirettä. Etsi tarkoituksella ihmisiä jotka ovat samantapaisessa tilanteessa kuin itsekin olet. Tukekaa toinen toisianne, vertaistuki on kullan arvoista! Älä avaudu liikaa ja liian pian, mutta anna kuitenkin toisille mahdollisuus, älä myöskään torju etukäteen.
      Jokainen pienikin hyvä kokemus on suuri askel eteenpäin! Onnea matkaan, kaikki on mahdollista!

    • Rupikuppa

      MInulla sattui tapaturma lapsena ja minä muistan tapaturman hyvin. Sen takia minä olen aina pelännyt ihmisiä ja lääkäreitä jotka valehtelevat.

    • hussabsyss

      No ehkä ei tarvitse. Kyllä terve pelko on ihan aiheellista. Miehet hyväksytään paremmin porukoihin, naiset ovat vaan perheittensä ja vanhojen ystäviensä kanssa. Yksinäiset naiset ovat muutenkin tylsää seuraa. Itse olen yksinäinen ja ne tuntemani yksinäiset ovat tosi tylsiä. Olen lähes erakoitunut, taas työttömänä, ei lapsia, ei miestä ja ikää yli 35 vuotta. On tää väliin turhauttavaa. Yritin saada miestäkin vuosia mutta jouduin kerta toisensa jälkeen vaan käytetyksi ja jätetyksi. En uskalla edes yrittää koska en kestä pettymystä ja ajattelen että minua pidetään vain pilkkana.

    • rewiev

      Kärsin ihmispelosta myös.Käytän siedätyshoitoa,terapiaa ja opamoxia.Välillä tulee voittoja,kun uskaltaa porukassa avata suunsa.Välillä vaan ahdistaa.

      Mulla oli kanssa vanhanaikainen kasvatus

      Uskon,että paranen "siedettävälle tasolle"

    • Selkonen

      Nimenomaan se vahanaikainen kasvatus on tehnyt suuria vahinkoja.
      Sehän perustui suunnilleen siihen, että "sinä et ole mitään, älä luule itsestäsi mitään!"
      Tämän metodin luultiin olevan oikeaoppista ja jopa kannustavaa kasvatusta lapselle !
      Olen nauranut sille, ne vuodet kun nyt olen ymmärtänyt, miten p------stä aikoinaan ajateltiin. Nauranut ja kärsinyt. Nauramisella yritän mitätöidä kärsimykseni.
      Kyllä se vähän auttaa.
      Lukekaa Alice Millerin kirja: "Alussa oli kasvatus"
      Se kertoo juuri tästä "mustasta pedagokiasta" eli vähättelystä ja muusta, jolla viedään ihmiseltä jo lapsena itsetunto ja usko itseensä.
      Kirjan lukeminen vapauttaa !
      Sen lukeminen on kylläkin haasteellista, mutta se ei ole mitenkään "liian tieteellinen",
      sitä voi ymmärtää tavallinenkin ihminen ja voi lukea vain osiakin, jos osoittautuu liian monisivuiseksi kirjaksi.
      Arastelin todella paljon ihmisiä, koska olin opetettu siihen, etten ole minkään arvoinen. Mielipiteelläni ei ole mitään arvoa.
      Alice Millerin kirja avasi silmäni ja aivoni ! Sain itseni takaisin. Tulin näkyväksi.
      Ei ihminen ole huono, olosuhteet voivat olla !
      Rohkeutta kaikille ujoille, aroille ja itsensä menettäneille !
      On 100% mahdollista löytää itsensä taas ja alkaa uskoa itseensä !

    • NestoriM

      Alkuper. kirjoitus oli vähän vanha, mutta silti vastaan kaikille lapsena kohtalon kolhimille:
      mua on peloteltu kakarana uskonnolla, jumalankostolla ja kuolemalla ja vaikka millä kauhuilla, on mollattu niin paljon kuin ikinä. Vuosia vei ennenkuin toivuin.
      Mutta jotenkuten hvyin menee nyt.
      Kaikki me ollaan vaan ihmisiä omine piirteinemme, kellä on mitäkin, ei kukaan ole toistaan kummempi.
      Antakaa palaa ! Mitä olisi pahinta mitä voisi tapahtua ?
      No, ei mitään ! Ei yrittämällä mikään ainakaan pahemmaksi muutu !
      Ihmisten pariin vaan rohkeasti.

    • VilperttiM

      Lääkkeillä ja terapialla voi saada apua ja kirjallisuutta löytyy kirjastosta, sekin vähän auttaa, kun tutustuu pelkojen mekanismiin, kuinka ja miksi ne syntyvät ja kirjoissa on neuvojakin, miten "psyykata" itsensä ulos peloista tai muista oireista.
      Kirjoja kaikesta on paljon.
      Ei se "itsensä psyykkaaminen" kovin hyviä tuloksia tuo, olen todennut, mutta auttaa se jonkun verran.
      Se myös auttaa, kun tajuaa, että emme ole yksin ongelminemme.
      Noin joka 10. vastaantuleva luultavasti kärsii jostain asiasta ?
      Yritetään rentoutua joskus !
      Metsässä kävely auttaa minua. Luonto antaa rauhaa ja voimaa, se ei vaadi mitään.
      Saa olla oma itsensä omissa oloissaan. Helposti unohtaa koko ongelman vähäksi aikaa.
      Kun uusi luontoretken tarpeeksi usein, alkaa tulla yhä helpottuneemmaksi.
      Jokainen voi harrastaa jotakin, mistä oikein kovasti pitää, se vie ajatukset muualle.
      Keksustelu asioista vaikka kaverin kanssa olisi parhaimmasta päästä apu, niitä ei vain tahdo löytyä… Tarpeeksi hyvä ystävä kyllä jaksaa silloin tällöin/tarvittaessa kuunnella,
      ei ketään viitsi itsekään rasittaa koko ajan omalla ongelmallaan.
      Ylös, ulos, luontolenkille !
      Tai jotain muuta mukavaa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      2069
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1832
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1311
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1204
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1175
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      11
      1107
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1051
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1015
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe