Automaatioinsinööri

töihin

Olen valmistunut noin vuosi sitten automaatio-insinööriksi, ja olen nyt ollut tehtaassa tuotannossa linjatyöläisenä jotta voisin pitää vuokrakämppää ja maksaa laskut jne. Mutta nyt on alkanut hiljattain työt tympiä (Työ on fyysisesti raskas mutta palkka todella pieni). Oma koulutus/kokemus ei kelpaa työpaikkailmoitusten ja olemattomien vastausten mukaan mihinkään. Eli siis CV:n voit kyllä jättää mihin vaan mutta töitähän ei koskaan tule. Ei edes koskaan soiteta edes haastatteluun. Liekö syy kokemuksen puute, mutta se on mahdottomuus saada kokemusta jos omalle alalle vaan ei pääse töihin. Kukaan ei tahdo sähköalan työntekijää nollakokemuksella (lasken pois kaikki harjoittelut sun muut kokemukset niin paperilla laskettuna se on pyöreä 0).

Nyt kuitenkin on hieman alkanut mietityttää oliko se automaatio sittenkään se leipälaji. Omat kokemukset, harrastukset jne lämpiää enemmän tietokonepuolelle.

Kysynkin siis, onko kenelläkään antaa neuvoa minkä sortin töitä kannattaisi miettiä tästä eteenpäin. Ja jos jollain olisi kertoa oma tarinansa miten automaation työt muuttui muuksi, niin olen valmis kuuntelemaan niitäkin.

6

11423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyeeyukryukguil

Olen valmistunut Automaatio-Insinööriksi noin kymmenen vuotta sitten. Olin siihen aikaan vastaavanlaisessa tilanteessa kuin sinä nyt. Olin mennyt lukiosta suoraan tekuun ja valmistuttuani armeijaan. Oikeaa työkokemusta ei tämän takia ollut eikä kukaan kiinnostunut.
      Päättötyöpaikasta sain kuitenkin töitä heti armeijan jälkeen. Olin tuolloin paikassa freelancer nimikkeellä. Näin jälkikäteen ajateltuna se, että pysyin koko ajan liikkeellä pelasti pitemmän päälle. Vuosituhannen vaihteen jälkeen IT kupla puhkesi ja säästökuurin ja tehostamisen takia omakin paikka meni alta. Muutaman kuukauden työttömyysjakson jälkeen löysin toisen paikan joka samoiten meni alta, nyt vuoden jälkeen. Tämän jälkeen jäin taasen työttömäksi mutta onnekseni aloitin tekussa ohjelmointikoulutuksen. Hain tänä aikana töitä ja nyt olikin jo esittää alan työkokemusta sekä intoa kehittää itseäni. Sain töitä ja nykyisessä paikassani olen ollut siitä saakka.
      Tuo toinen paikkani oli automaatioalaa vastaava paikka. Tästä työkokemusta vuosi. Muu työkokemus täysin IT-/elektroniikka alalta. Samoiten sen aikaset autiomaatiopuolen opiskelukaverit työllistyivät kaikki muulle kuin automaatio alalle.
      Autiomaatio on vaikea ala. Itsellä on sellainen kuva ettei alalla ole hirveästi vaihtuvuutta eikä myöskään hirveästi uusia työpaikkoja. Kannattaa säilyttää liike ja tämän liikkeen aikana kalastella kaikkea mahdollista ;-)

• minävaan

KERTOKAA PALJO SAA PALKKAAA?!?!?!?! HALOO

• kikkamies3

Hae työpaikaltasi opintovapaata. Etsi jokin itseäsi kiinnostava ala, ja hae esim koulutusrahastolta tukea. Sinua ei voida irtisanoa, vaan työpaikka säilyy opiskelun ajan. Sitten kun olet valmis, niin pysyt niin kauan hihnatyössä, kunnes tärppää jokin parempi työ. Saat 80% palkan, ei tarvi tehdä raskasta työtä, toki joutuu opiskella, mutta ei se niin raskasta ole. Ja se opiskelu voi avata lisää ovia. Ja pääsee ainakin fyysisesti helpommalla. Ja voihan olla, että koulutustavastaava työpaikka löytyykin sitten opiskelujen jälkeen kuitenkin siltä automaatioalalta. Mutta pääpointti oli se, että saat tehdä jotain muuta, jos kerran tympii. Tällä kikalla se onnistuu.

• MRI

Voisit ehkä suuntautua terveydenhoidon tekniikkaan. Maahantuojia on lukuisia, kuten Siemens, GE, Philips, Carestream jne. Näissä saattaisi olla kysyntää tietokoneorientoituneelle automaatiomiehelle. Näitä töitä ei voi viedä ulkomaille.
      Alalla on myös kotimaista teollisuustuotantoa, kuten Planmeca. Näistä voisi irrota ulkomaankomennuksia, kunhan työt on opeteltu.
      Itse tein pitkän uran lääketieteellisen kuvantamistekniikan alalla maahantuonnin puolella kenttätehtävissä. Huoltoinsinöörin palkka on 4000 eur/kk.

• qj4riuy

Luetteko te ihmiset ollenkaan noita päivämääriä kun kirjoittelette tänne vastauksia?

Nekrofilia on rangaistavaa myös Suomessa...

• suoraan_kakkoseen
        qj4riuy kirjoitti:

Luetteko te ihmiset ollenkaan noita päivämääriä kun kirjoittelette tänne vastauksia?

Nekrofilia on rangaistavaa myös Suomessa...

Tuuppasin sun maatuvaa kommenttia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe