Toimin osa-aikatyössä sihteerinä kahdessa ei työpaikassa. Kummassakin työskentelen noin 3 ja puoli tuntia päivässä.
Olisin kysynyt, että onko yhteensä 6 ja puolta tuntia päivässä työtä tekevän henkilön lain mukaan pidettävä ruokatauko, jota ei lasketa työ-ajaksi? Eli voisinko siis työskennellä pitämättä ruokataukoa?
Ja eikö kahvitauot lueta työaikaan? Kuinka monta kahvitaukoa voi pitää?
Osa-aikatyössä pidettäväkö ruokatauko?
5
4648
Vastaukset
- polemik
työpäivän pituus 7 tuntia,tai enemmän siinä yleensä on omalla ajalla ruokatauko 0,5-1h.Kahvitaukoja yleensä 2 kestoltaan 12min.6:ssa tunnissa ei ruokataukoa,kuitenkin 2 "kahvipaussia".4:ssä yksi.Tietenkin voi sopia työnantajan kanssa,että ei pidä ruokkista.Jos työaikasi on yhteensä 6,5h,sinun ei tarvinne pitää ruokataukoa.Edellyttäen,että työskentelet molemmissa työkohteissa samalla työnantajalla.Jos taas työnantaja(palkanmaksaja)on eri,ovat työajat silloin erilliset,ja niissä on omat taukonsa.Esim.3,5h päivään ei kuulu lainkaan kahvitaukoa,eikä tietenkään ruokatuntia.
- minä vain
On liuta sopimuksia ja lakeja jotka määrittelee taukoja. Alan työehtosopimus/työaikalaki kertoo työajan pituuden koska pitää olla tauko 1/2 - 1 tuntia.
On myös aloja jossa tauot on työ aikaa.
Alan liitot/luottamusmiehet kerttoo miten missäkin on sovittu. - löytyy jokaisesta työpaikasta
minä vain kirjoitti:
On liuta sopimuksia ja lakeja jotka määrittelee taukoja. Alan työehtosopimus/työaikalaki kertoo työajan pituuden koska pitää olla tauko 1/2 - 1 tuntia.
On myös aloja jossa tauot on työ aikaa.
Alan liitot/luottamusmiehet kerttoo miten missäkin on sovittu.riippuu työehtosopimuksesta, mutta se tulee löytyä jokaiselta työpaikalta siten, että se on työntekijöiden luettavissa. Jos näin eí ole, pyydä nähdä. Työsopimuksessasi lukee mitä työehtosopimusta työsuhteessasi noudatetaan, jos niin hullusti olisi, ettet ole koko asiaa tullut ajatelleeksi.
Esim.näin ...Alle 4h/ei taukoja. Max 6h/12min kahvitauko, 7h/2x12min kahvitaukoja,8h:n päivästä maksetaan 7,5h, sillä siihen sisältyy 0,5h:n ruokatunti-ja ne kahvitauot..
kahdessa eri yrityksessä, mikäli oikein ymmärsin.
Ruokatunti ei kuulu siihen, korkeintaan kummassakin yksi kahvitunti.- Hmm..
Teen kesän ajan töitä noin kolme päivää viikossa. Työaika on 7-8 tuntia per päivä. Tiedän että tuohon sisältyy palkaton ruokatauko, mutta tarviiko minun pitää kyseinen tauko, jos tunnen itse pärjääväni kahdella kahvitauolla? Ajattelin kysyä tätä ensin täältä, ennen kuin kysyn myymälänhoitajalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1302926- 2182917
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791866Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va761502Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2381383- 471118
- 991021
- 111929
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6853- 46853