Olen tuntenut ystävättäreni noin 35 vuotta.
Hänen miehensä ja hän ovat viljelijöitä. Olleet ikänsä siinä maatilalla ja vaimo on tehnyt töitä aamusta iltaan tunnollisesti. Lapset on pidetty hyvin ja ovat kilttejä. Vaimo on pysynyt kauniina ja hoikkana. Mutta mies ei anna vaimolleen rahaa kuin kauppaan. Uskonko tuota vaiko en. Hän ei saa enää viestitellä minulle eikä muillekaan ystävilleen, koska se on niin kallista. Lasku oli muutaman maitopurkin verran, 6 litraa. Onko aviomies velvollinen antamaan vaimolleen käyttörahaa/kk vai riittääkö tuo niin sanottu elättäminen? Vaimo tekee töitä kotitilalla ja se on heidän tulonsa. Ei muita tuloja.
MIES EI ANNA RAHAA
23
1996
Vastaukset
- maataloudessa
ole yhteiset,jos kerran yhteinen tila? Miten verotus menee? Pitäis nyt vähän ottaa selvää jo eläkekertymänkin kannalta,ettei nyt ihan orjahommiksi mene. En muuta osaa sanoa.
- -Aloittaja-
Tila on miehen kotitila. Pitää kysyä eläkekertymästä.
Vaimo tulee saamaan perinnön lähivuosina, jos ei kuole aikaisemmin kuin toinen vanhemmistaan. Anteeksi tämä maininta. Mihin joutuukaan sen rahan kanssa....huh huh. - maatalous
-Aloittaja- kirjoitti:
Vaimo tulee saamaan perinnön lähivuosina, jos ei kuole aikaisemmin kuin toinen vanhemmistaan. Anteeksi tämä maininta. Mihin joutuukaan sen rahan kanssa....huh huh.on pelkkää velkakierrettä. Paljonko sitä on. Uusimmilla tiloilla riitääkö miljoonakaan?
- Ökyisäntäq
maatalous kirjoitti:
on pelkkää velkakierrettä. Paljonko sitä on. Uusimmilla tiloilla riitääkö miljoonakaan?
Sain puhdasta tukea 340 tuhatta viimevuonna kalkkunoihin ja tilatuet päälle He Heeee
Hummerin ostin isolla veekasilla ja akalle pikkumersun he heee
enempi tulee kuin miljoona niin . - kirjoitusta
Ökyisäntäq kirjoitti:
Sain puhdasta tukea 340 tuhatta viimevuonna kalkkunoihin ja tilatuet päälle He Heeee
Hummerin ostin isolla veekasilla ja akalle pikkumersun he heee
enempi tulee kuin miljoona niin .En usko,jos et laita nimeäsi tänne.
- "poismenosta"
-Aloittaja- kirjoitti:
Vaimo tulee saamaan perinnön lähivuosina, jos ei kuole aikaisemmin kuin toinen vanhemmistaan. Anteeksi tämä maininta. Mihin joutuukaan sen rahan kanssa....huh huh.Jos ukko lähteekin autuaimmille laitumille,niin silloin tilan muodostaa perikunta. Montako lasta on jakamassa osuuksia. Ei puolisolle jää kaikkea.
- -Aloittaja-
"poismenosta" kirjoitti:
Jos ukko lähteekin autuaimmille laitumille,niin silloin tilan muodostaa perikunta. Montako lasta on jakamassa osuuksia. Ei puolisolle jää kaikkea.
Juu. On siis lapsia. Kaksi
- .......
-Aloittaja- kirjoitti:
Vaimo tulee saamaan perinnön lähivuosina, jos ei kuole aikaisemmin kuin toinen vanhemmistaan. Anteeksi tämä maininta. Mihin joutuukaan sen rahan kanssa....huh huh.Jos nainen saa perintöä, onko avioehtoa? Tuskin perintö ratkaisee mitään, jos pitäisi muutenkin olla tuloja ja kerryttää eläkettä.
- helvetin tutulle
Neuvot:
Ensinäkin ottaa selvää, tuleeko kunnon myel eläke!
Toisekseen: Pyytää vanhempiaan tekemään sellaisen testamentin, ettei aviopuolisolla ole avio-oikeutta perintöön! Muuten käy niin, että mies ottaa rahat ja laitaa ne omaan tilaansa. Ostakoon vaikka sijoitusasunnon itselleen emäntä.
Kolmanneksi: Onko aivo-ehto? Jos on, niin hullu on jos raataa ilman mitään palkkaa miehensä tilan hyväksi. Koska kun mies vaihtaa nuorempaan, niin joutuu lähtemään tyhjätaskuna maailmalle. Lisäksi on vielä säännös, että jos tulee avioero, niin tilan pitää pysyä tuotantokelpoisena eli ei tarvitse odotella edes tasinkoja.
Tällaisia maatiloja on Suomen maa pullollaan, jossa isäntä pitää rahat selkänsä takana tai laittaa kalliisiin koneisiin. Emäntä on vain ilmainen piika josta puristetaan viimeisetkin mehut irti ja kun sairastuu, niin vaihdetaan lennosta uuteen! Varsinkin täällä Pohjois-Savossa entisissä körttikunnissa.
Niin kävin minullekin, isäntä humputti yhteisesti hankitut rahat omiin juttuihinsa! Joten minun oli hankittava omat käyttörahani muusta, esim. Möin kanamunia, kanapoikia, ynnä muuta lintukarjaa omaan lukuun.
Olisi hyvä, jos emäntä hankkisi itselleen omat tulot, ettei olisi toisen armopalojen armoilla.- -Aloittajatar-
Olen houkutellut häntä ihmisten ilmoille käymään työvoimatoimistossa. Luulen, ettei hänellä tule olemaan koskaan rohkeutta mennä työhön muualle. Ei ole ammattia. Mansikoiden poimintaa? Tilalta tilalle. Kesätyöstä saa nopeasti rahaa kokoon verrattuna siihen mitä on ollut tähän asti omassa kukkarossa. Ei ole omaa autoa. Millä kulkisi? Oh hoijaa.
- nutturalla
-Aloittajatar- kirjoitti:
Olen houkutellut häntä ihmisten ilmoille käymään työvoimatoimistossa. Luulen, ettei hänellä tule olemaan koskaan rohkeutta mennä työhön muualle. Ei ole ammattia. Mansikoiden poimintaa? Tilalta tilalle. Kesätyöstä saa nopeasti rahaa kokoon verrattuna siihen mitä on ollut tähän asti omassa kukkarossa. Ei ole omaa autoa. Millä kulkisi? Oh hoijaa.
todennäköisesti työttömäksi, kun on työskennellyt tilalla, eikä ainakaan,jos myel-vakuutus on kunnossa. Näin ainakin bestikselleni kävi pohjois-Pirkanmaalla.
- hänelle ne 6 maito
purkkia? vai viekö se sinut pankrottiin?
Millainen "ystävä" sinä olet?- -Aloittaja-
Tuota vastausta odotin. Ja ikäsi on?
Hän pääsi luokkakokoukseen. Tarjosin kyllä paukkuja ja maksoin taksin jne, mutta on sama kuin pieru saharassa.
En halua sotkea heidän avioliittoansa noin pienen summan tähden ja mies suuttuu enemmän. Ei ole hyvä idea. Jos alan antaa sen rahan, niin isäntä ihmettelee tiliä. Missä mättää, kun muijalla oli varaa ostaa maitoa. Mies on erittäin tarkka.
- ......
Kyllä pitäisi olla hyvä palkka jos töitä tekee. Palkasta pitäisi maksaa lisäksi verot, eläkkeet, sairasvakuutusmaksua... Muuten nainen on eläkkeellä olessaan pulassa pienellä eläkkeellä luulen näin.
Ei mies saisi ilmaiseksi teettää eikä pienellä palkalla, kuulostaa epämääräiseltä hyväksikäytöltä jos nainen ei saa palkkaa työstä.
Kyllä ystäviin pitää voida pitää yhteyttä, kaikkihan maksaa. Jos mies on pihi, on taitanut mennä aivan liian pitkälle.
Mies ei ole velvollinen mihinkään, mutta ilmaiseksi työn teettäminen on kohtuutonta. Nyt naisen pitäisi pitää omista eduistaan huoli, millä hän maksaa tulevaisuudessakin vaatteet, ruoan, asumisen ym. ym! tai eläkkeellä lääkkeitä jos tarvii. Asia on tärkeä kyllä.
Niin no itse olen tätä mieltä.- .......
taitanut sanassa virhe.. tainnut parempi sana
Onko naisella koulutus johonkin, voiko hän olla muualla töissä saaden kunnolla palkkaa? Entä onko miehellä varaa maksaa kunnon palkka? - -Aloittaja-
....... kirjoitti:
taitanut sanassa virhe.. tainnut parempi sana
Onko naisella koulutus johonkin, voiko hän olla muualla töissä saaden kunnolla palkkaa? Entä onko miehellä varaa maksaa kunnon palkka?Ei koulutusta. Mies on erittäin nuuka.
Ei maksa puhelinlaskuakaan enää, koska vaimo ei ole töissä, niin oli sanonut. - toivoo vain
-Aloittaja- kirjoitti:
Ei koulutusta. Mies on erittäin nuuka.
Ei maksa puhelinlaskuakaan enää, koska vaimo ei ole töissä, niin oli sanonut.vaimonsa menevän kodin ulkopuolelle töihin? Silloin pitäisi lähteä, aina pääsee esim, maatalouslomittajaksi kun niistä aina on pulaa. Ja tuohta tulee ihan mukavasti.
Laiskuuttahan se on istua vaan kotona, ja odottaa että mies syöttää.
Aika paljon joitain naisia saa potkia ennen kun älyävät töihin mennä. - olisi rohkeutta,
-Aloittaja- kirjoitti:
Ei koulutusta. Mies on erittäin nuuka.
Ei maksa puhelinlaskuakaan enää, koska vaimo ei ole töissä, niin oli sanonut.niin lähtisi pois ja ilmoittaisi lähtiessä, että tie perkele itse työsi! Koska minä en täällä kerran tee mitään, niin ei minun tarvitse täällä olla ja hoida kakarasi saman tien itse.
Lähtisi vaikka kuukaudeksi vanhempien luo YKSIN ja jättäisi koko huushollin ukon vastuulle.
Tuo isännän kitsaus vaikuttaa sen kaltaiselle, että ei emännän myel maksujakaan maksa! Todennäköisesti maksaa vain oman eläkkeen maksut eli emäntä on puilla paljailla kun pääsee eläke-ikään! Tuolla menolla kyllä tulee kuolemaan tai sairastumaan vakavasti paljon ennen sitä.
Ja sen kuukauden aikana etsisi itselleen työpaikan ja hankkisi sellaisen auton joka pelaa.
Kuukauden päästä voi kysyä, että vieläkö isäntä on sitä mieltä, ettei emäntä tee mitään ja sen vuoksi ei ansaitse yhtään rahaa tilalta? Jos vastaus on samanlainen, niin avioero paperit vetämään ja hommaa kunnollisen asianajajan, joka on tietoinen kaikista maatalouteen sidotuista pääomista ja säännöistä. Asianajajalle valtuudet hakea oikeudesta pesänjakaja!
Mutta pelkään pahoin, että emännältä on viety kokonaan itsetunto ja poljettu maahan, ettei hän saa itseään repäistyä irti orjan työstä.
Entisenä maatilan emäntänä tiedän, ex puoliso on narsu pahimmasta päästä ja itse kävin kovan koulun ja taistelun, että pääsin eroon tällaisesta samanlaisesta isännästä, joka humpputti rahat koneisiin ja jälkikäteen sain tietää myös vieraisiin naisiin! - Aloittajatar
toivoo vain kirjoitti:
vaimonsa menevän kodin ulkopuolelle töihin? Silloin pitäisi lähteä, aina pääsee esim, maatalouslomittajaksi kun niistä aina on pulaa. Ja tuohta tulee ihan mukavasti.
Laiskuuttahan se on istua vaan kotona, ja odottaa että mies syöttää.
Aika paljon joitain naisia saa potkia ennen kun älyävät töihin mennä.Tulisi kotona ongelmia, jos lähtisi töihin, mutta olisi kyllä jo paikkoja. Miten työt hoituvat kotona sitten? Isännällä omat työnsä. Antaisiko rahaa kauppaan, jos emäntä alkaisi tienata. Jaa-a.
- sitä miksi
Ja vielä ihmetellään miksi maaseudulla on näitä poikamiesviljelijöitä ja miksi maakunnista ihmiset pakenevat kaupunkiin.
Maajussille morsian-ohjelma konseptina on täysi fiasko kun tänäpäivänä kukaan nainen ei oikeasti lähde maaseudulle. - Riippuu tilan koosta
No, sairaanoloisen kitsaita ihmisiä on siellä tällä...
Kuitenkin ei se niin tavatonta ole, että maatalo on sen verran pieni, että eletään kädestä suuhun. Kaikki raha menee homman pyörittämiseen.
Rakennukset voi olla isohkoja, koneita löytyy. Se ei tarkoita sitä, että rahaa olisi yhtään ylimääräistä. Elämä voi olla todella köydää ja jos ei ole paljon peltoja ei tule niitä tukiakaan, jne. - kuin meiltä.
Siksi lähdin muualle töihin. Tietysti tuli kova alkukähinä, mutta nyt menee paremmin, ja voin joskus ostaa itsellenikin jotain.
Puhelinlaskusta suosittelisin k.o. vaimon sanomaan,että puhelu kaverille on halvempi kun aika kallonkutistajalle! Tehosi ainakin meillä!- Aloittajatar
Kiitos vastauksista...elämä jatkuu....
Sitten sinne kamarin puolelle...oh hoijaa...;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541431- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3101175Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32916Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804