Moi!
Kyselin tuossa aikasemmin miten saa ostettuun oikeanlaiset kengät.
Nyt on kengät hankittu Intersportista ja siellä
tehtiin testi juoksumatolla niin että myyjä katsoi niinkun takaa jalkojen asentoa ja piti mennä kyykkyyn pari kertaa.
Myyjän mielestä jalkani kiertyivät vähän sisäänpäin ja siihen pulmaan löytyi Asicsin 2120
pronatoivat kengät jotka siis tukee.
Nyt kuitenkin kävin juoksemassa 10km ja se oli aika tuskallisen tuntuista jostain syystä
tuntui vähän niinkun olis tukenut ihan liikaa ja jalkojen asento tuntu ihan epänormaalilta,aikasemmin olen juossut 50e kengillä missä ei ole tukea ja niiden kanssa on sentään voinut 15km juosta ilman pahempia kipuja.
Voisko tää johtua nyt siitä kun olen juossut noin 5 vuotta halvoilla lenkkareilla missä on
huonot joustot ja muut niin jos jalat vaan ei ole tottunut näin hyviin kenkiin?
Tein myös itse sen testin kun astuu märälle
niin jalan kuvio oli sellainen että siihen
keskelle jäi niinkuin tyhjä kohta,eikös se silloin ole normaali jalka?
En sit tiedä mitä täs tilantees kannattais tehdä kun kengiä ei voi palauttaa ja hintaa oli kuitenkin 150e alennuksessa,saiskohan niistä jotain takaisin?
Ostinko väärät kengät ,Asics 2120?
21
6888
Vastaukset
- tossa nyt
viittaa siihen, että sulla olis kova jalka - paitsi myyjän käsitys. Luuletko, että täällä nyt edes näkemättä ko. jalkoja pystytään antamaan hyviä neuvoja ? Joka tapauksessa jalanhan kuuluu pronatoida jonkin verran. Jopa korkeat kovat jalat pronatoivat - en ole ainakaan kuullut suoraan rullaavista tai supinoivista jaloista. Kyse on nyt siitä kuinka hyvin myyjä erottaa alipronatoivan ylipronatoivasta.
- eikka95858
jos vähänkään ymmärtää jalkojen päälle, niin kyllä varmasti erottaa pronatoivan ja supinoivan jalan eron. Jos ei ymmärrä, niin ei varmasti myöskään ole koskaan noita termejä aikaisemmin kuullut
- liian jäykkä tossu
Jos kengät eivät tunnut jaloissa hyvältä eikä niillä pysty juoksemaan ilman suoranaista tuskaa edes kympin lenkkiä, on vika kyllä tossuissa eikä jaloissa.
2120:ssä on kyllä hyvä vaimennus mutta ei läheskään niin hyvä että saisit oireita liiallisesta vaimennuksesta.
Kyllä ongelma johtuu mitä ilmeisimmin siitä että nuo ovat sinulle liian jäykät ja niissä on liikaa pronaatiotukea. 150€ tuntuu muuten aika kovalta hinnalta jos tuo oli olevinaan vielä tarjous. Jostain kumman syystä noissa juoksuklinikoissa tahtoo aina paljastua joku sellainen ongelma jonka takia pitää hankkia just ne valmistajan lähes kalleimmat tossut.
Kyllä minun mielestäni kengät voi ja pitääkin palauttaa jos et ole niitä itse valinnut vaan sen on tehnyt liikkeen oma asiantuntija ja lopputulos on selvästi väärä.- kenkien tyrkytys
Itse ihmettelin aikoinaan polvikipuja ja marssin kauppaan n. vuoden vanhojen merkkilenkkareideni kanssa (neutraalit kengät). Vähän aikaa kävelin matolla kengät !!! jalassa ja myyjän tuomio oli, että tarvii pronaatiotuetut kengät. NO uskoinpa tietenkin tämän myyjän ammattitaitoon ja ostin minulle suositetut kengät - Asics 2110. Pari viikkoa niillä pystyi juoksemaan hyvin, mutta sen jälkeen alkoi säären sisäosiin tulla mieletöntä kipua. Nyt ne makaa kaapissa käyttämättömänä, ei niitä voinut palauttaa kuulemma.
- epätietoinen.....
olisit juossu vaan niillä 50€ kengillä. niille myyjille vaan valmistajat sanonu jossakin koulutuksessa että mitä kenkiä pitää myydä. mullakin neutraali jalka ja saivat minut joskus ostamaan 2120.
- koskaan sellaisesta
kun juoksukenkien sisään ajosta?
Eli ensin uusilla kengillä vaikka kävellään ennekuin juostaan, tai pidetään jalassa vaikka muutoma tunti.
Tai sitten ihan kylmästi meet tossut jalassa suihkun alle kastellen tossut jalassasi ja annat olla ne jalassa niin ne muovautuu sun jalkojesi mukaan .- vai muovautuu ne
jalan mukaan suihkussa........
etkö parempaa vitsiä keksinyt , entä jos ne kutistuu liikaa ?
kyllä ne pitää juosta sisään pikkuhiljaa ja totuttaa jalalle !
/Villi hevonen - Runner1
Kait täytyy sit vaan koittaa totuttaa jalkaa
mut voikohan niistä olla jotain vahinkoa jalalle
jos nyt ne sit jalat ei totukaan? - juu voi
Runner1 kirjoitti:
Kait täytyy sit vaan koittaa totuttaa jalkaa
mut voikohan niistä olla jotain vahinkoa jalalle
jos nyt ne sit jalat ei totukaan?voi olla haittaa. itsekin joskus ostin myyjän suosittelun perusteella pronaatiotuetut kengät ja ihan ok meni mut jouduin sellaseen penikkakierteeseen et ei meinannu pystyy juokseen puoleen vuoteen ollenkaan ku sattu niin perhanasti. jos penikat vaivaa sisäsyrjällä ni et tarvi pronaatiotuettuja kenkiä.
T. nimim. Nykyään onnellisesti ilman vaivoja neutraaleilla kengillä juokseva - tutulta :(
juu voi kirjoitti:
voi olla haittaa. itsekin joskus ostin myyjän suosittelun perusteella pronaatiotuetut kengät ja ihan ok meni mut jouduin sellaseen penikkakierteeseen et ei meinannu pystyy juokseen puoleen vuoteen ollenkaan ku sattu niin perhanasti. jos penikat vaivaa sisäsyrjällä ni et tarvi pronaatiotuettuja kenkiä.
T. nimim. Nykyään onnellisesti ilman vaivoja neutraaleilla kengillä juoksevaostin itsekin juuri samaiset asicksin kengät joku aika sitten , juoksu muuttui kivuliaaksi.. luulin ensin , että olin ahnehtinut liikaa treeniä .kunnes sitten eräällä lenkillä tunsin "pientä kipua " akillesjänteen sivussa , seurauksena kuuden viikon tauko juoksussa ! Vääränlainen kenkä valinta oli pilata juoksu hommat kokonaan ! neutraali , hyvin jousitettu kenkä NIKE VOMENO auttoi minun tapauksessani .Pronaatiotuettu kenkä korkeaan jalkaholviini meinas tuhota marathon haaveeni :) !
- suoraan paketista lenkille
Olen kuluttanut 20v aikana vähintään yhtä monta paria kalliimman pään merkkilenkkareita ja varsinkin nuorempana vähissä varoissa ollessa on sattunut kohdalle suoranaisia huteja kun tossut on pitänyt valita sen mukaan mikä on tarjouksessa vaikka ei ollutkaan ihan varma tossujen sopivuudesta. Merkkeinä ollut Asicsia, Nikeä, New Balancea ja Reabokia.
Jalkaan sopiville tossuille on ollut aina yksi yhteinen nimittäjä: ne ovat sopineet jalkaan täydellisesti suoraan paketista ja niillä on voinut lähteä kympin lenkille ilman minkäänlaista totuttelua tai ongelmia. Edes hiertymiä ei ole tullut jos kengät todella istuvat.
Yhdetkään tossut jotka ovat suoraan paketista aiheuttaneet penikkatautia, lihassärkyjä tai polvi/lonkkanivelen kipua eivät ole muuttuneet tippaakaan paremmiksi käytön myötä vaan päinvastoin pahentaneet oireita aiemmissa viesteissä kuvatulla tavalla. Ainakaan minun tapauksessani edes rakkoja aiheuttavat tossut eivät ole muuttuneet paremmaksi käytön myötä.
Onneksi olen löytänyt kaksi Niken mallia jotka sopivat loistavasti jalkaan ja juoksutyyliin ja rahavarat antavat myöden uusien tossujen hankinnan aina kauden alussa. Hitto kun valmistajien pitää mennä muuttamaan noitakin lestiltään ja vaimennukseltaan vaikka nimi pidetään samana.
- juttu vielä
toi pronaatio on yx juttu mut kato nyt myös, että juostessasi jalat ovat eteenpäin eikä sojota ulos tai sisään. Veikkaisin, että sellasesta ne jalat vasta kipeytyvätkin. Täähän ei oo kenkäjuttu vaan sun pitää ite huolehtia tästä.
- albbo
itse olen tällä hetkellä osa-aikaisena urheilutarvikemyyjänä. Paljon on asioita joista en tiedä, joten en myöskään mene sanomaan mitä huvittaa. Tämän on ilmeisesti tehnyt sua palvellut myyjä. Ymmärrän liikettä hyvin, että ei kenkiä voi vaihtaa uusiin, sillä monet ihmiset pitävät ongelmaa kengissä, jos ne eivät jaloille sovi. Mutta mielestäni myyjän pitäisi ottaa vastuu sanomisestaan. En usko että saat mitään hyvitystä niistä, joten yritä kaupata vaikka jollekin niitä tarvitsevalle.
Pieni ylipronaatiohan ei ole haitaksi. Ja suosittelen silloin neutraalia kenkää. Neutraali kenkä kuitenkin sopii sekä pienestä ali- sekä ylipronaatiosta kärsiville. Liian tuetut kengät tuo penikkaongelmia. Neutraali kenkä siis sopii turvallisemmin ihmiselle jolla ei selvää ylipronaatiota todeta. - Tossuttelija
Mä olen juoksemalla tuhonnut useamman parin Asicsen kenkiä. Ovat yleensä olleet neutraaleja, vaikka minulla on pientä pronaatiota. Uudella tossulla voin heti tehdä normaalin lenkkini (n. 1 h), eikä ongelmia tule. En ole tarvinnut mitään sisäänajoja niitten kanssa, sen kun lähtee hipsimään. Minulle nuo Asicset sopivat hyvin. Aloittajalla on mielestäni väärä kenkä, ei sen tuolla tavalla kuulu sattua. Jos ei neuvottelu auta, yritä myydä ne tossut.
- ja ostaja ostaa
Taitaa myyjillä olla valitettava taipumus suositella sopivimmiksi kengiksi niitä hyllyn kalleimpia riippumatta asiakkaan tarpeista ja asiakkaan jalan tarpeista (tuet, jousto jne)....
JA usein menee hutiksi tavalla tällä...- "myyjä myy"
Miksi myyjä tekisi silleen, että "suosittelisi" kalleimpia kenkiä, kun miettii että harvassa urheilukaupassa myyjät saa mitään provikkapalkkaa. Sama se on niille ostatko sä 200€ kengät, 90€ kengät vai ostatko sä niitä kenkiä ollenkaan.
- kokenut saman
"myyjä myy" kirjoitti:
Miksi myyjä tekisi silleen, että "suosittelisi" kalleimpia kenkiä, kun miettii että harvassa urheilukaupassa myyjät saa mitään provikkapalkkaa. Sama se on niille ostatko sä 200€ kengät, 90€ kengät vai ostatko sä niitä kenkiä ollenkaan.
Kyllä se vaan on totuus, että aina yritetään kaupata ensin hyvin tukevaa ja kallista kenkää. Kauppiaalle on rahallisesti suurempi kauppa parempi kuin pienempi. Suosittlen kokeilemaan neutraalia kenkää, joka loppupelissä käy useimman jalkaan. Liian tukevat kengät eivät tule sopimaan jalkaasi vaikka kuinka totuttelisit.
- äsis
"myyjä myy" kirjoitti:
korkeat mm. asicksien hinnat ovat suomalaisissa kaupoissa kalliita. Ostin tälläviikolla jenkeistä kayano 15 mallin tossut. Maksoivat 72euroa. Kalliit lenkkarit on suomalaisten murhe..
- äsis
äsis kirjoitti:
korkeat mm. asicksien hinnat ovat suomalaisissa kaupoissa kalliita. Ostin tälläviikolla jenkeistä kayano 15 mallin tossut. Maksoivat 72euroa. Kalliit lenkkarit on suomalaisten murhe..
suomen täysin hanurista oleva alv. veropolitiikka (22% joka vielä nousee tänävuonna!) ja päälle vielä muut tullit mm. jenkeistä tekee tästä maasta naurettavan kalliin monen asian suhteen. Dollarin kurssi nyt 1$ = n. 1,38e.
http://www.sportsauthority.com/product/index.jsp?productId=3197688&cp=3077570.3079720.2879032.1333121&parentPage=family - tyhmä maksaa 200€
kokenut saman kirjoitti:
Kyllä se vaan on totuus, että aina yritetään kaupata ensin hyvin tukevaa ja kallista kenkää. Kauppiaalle on rahallisesti suurempi kauppa parempi kuin pienempi. Suosittlen kokeilemaan neutraalia kenkää, joka loppupelissä käy useimman jalkaan. Liian tukevat kengät eivät tule sopimaan jalkaasi vaikka kuinka totuttelisit.
Se on täysin sen tyhmän asiakkaan oma vika, joka kauppaan astuessaan tahtoo mahdollisimman hyvät kengät ei pysty juoksemaan ja luulee että vika on kengissä. Eli katse suuntautuu niihin kalleisiin malleihin joissa on kaikkia hienoja juoksukokemusta parantavia ominaisuuksia.
Jos myöntäisi ensin itselleen että kunto on surkea ja läskiä on ja ymmärtäisi että juoksukuntoon pääsee harjoittelemalla. Vikaa omaan saamattomuuteen haetaan jostain kengistä, vaikka halvemmat perusmallit on ihan hyviä nekin. Kovakuntoisten käyttämät paremmatkin juoksukengät on halvempia, kuin läskien hamuamat lippulaivamallit.
Omaan jalkaan sopiva neutraali tossu, joka ei ole liian jäykkä eikä liian hyvin vaimennettu, on yleensä hyvä valinta.
- fasfasdasa
Moneen vaivaan auttaa kun jättää nauhat kiristämättä ja tekee rusetin suhteellisen löysiin nauhoihin.Verisuonille ja lihaksille pitää jättää tilaa laajentua. Muuten tulee ongelmia ja kipuja juostessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733