Tehdäänpäs lista typeristä sanoista ja sanonnoista, joita kuulet muiden käyttävän, muttet itse vahingossakaan päästäisi suustasi.
Aloitan itse. Työkaverini nimittää maitoa tissiviskiksi. Minusta se kuulostaa typerältä, koska en keksi tissin ja viskin välille mitään yhteyttä, mikä tekisi uudissanasta nokkelan.
Typerät uudissanat
86
4215
Vastaukset
- SengaSengana.
Salarakas ärsyttää.
Tuunata --> eli merkityksissä tuunaa pizza, tuunaa kebab, tuunaa joulutorttu, tuunaa tyttöystäväsi/kansanedustaja jne. eli sanan käyttötarkoituksen leviäminen paikkoihin, joihin se ei mielestäni sovi
http://www.google.fi/search?q=tuunaa pizza&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a
Finglish - eli englannista suomeen tehdyt väännökset (sanoina ja kulttuurina), kun suomessakin olisi ihan hyvä sana, esim. sanapari best man ja kaaso (eivät sovi edes käsittellisesti yhteen/niin eri taustat tai ideologiat). Halloween ideana, eli Suomeen tuotu kaupallinen nykyjuhla, jonka perinne on sadonkorjuujuhlissa. Kulttuurintuonti kaupallisena ilmiönä.
aikuisen oikeasti - yök ja yök ja vielä kerran yök- apinoinnit
saa yököttämään yäk yäk yäk
- hauskempaa hommaa
Ratikkakuski kirjoitti:
Tyttöystävän tuunaaminen kuulosti hauskalta. ;-)
on tyttöystävän duunaaminen. Tosin sen voi ymmärtää kahdella tavalla, riippuen siitä onko jo tyttöystävä vai ei.
hauskempaa hommaa kirjoitti:
on tyttöystävän duunaaminen. Tosin sen voi ymmärtää kahdella tavalla, riippuen siitä onko jo tyttöystävä vai ei.
No kyllähän duunaaminen aina tuunaamisen voittaa. ;-)
- -eräsmies-
ootko meillä töissä?
Ei se mikään uudissana ole. Typerä sanonta tai herja se voi olla.
Ootko kuullu sanonnan: Hyvää kuin linnunmaito?
Alkoholipitoisista tuotteista tuollaistakin olen kuullut käytettävän. Ei siitä enää pitkä matka ole kääntää logiikka toiseen suuntaan.- Papeete1
Olen kuullu sellaisen ku "ilma/keli on kuin linnunmaito" Siis.. häh?
- zzzzzyy
"Ootko kuullu sanonnan: Hyvää kuin linnunmaito?"
Se on : lämmintä kuin linnunmaito -> puhuttaessa uimaveden lämpötilasta. - -eräsmies-
Papeete1 kirjoitti:
Olen kuullu sellaisen ku "ilma/keli on kuin linnunmaito" Siis.. häh?
ilmeisimmin iso maa, tai sitten tuo Hyvää.. -versio on pienen piirin ja hyvien viskien rakastajien versio.
- la.ra
zzzzzyy kirjoitti:
"Ootko kuullu sanonnan: Hyvää kuin linnunmaito?"
Se on : lämmintä kuin linnunmaito -> puhuttaessa uimaveden lämpötilasta.mä en ole tuollaisessa yhteydessä kuullutkaan käytettävän. Sen sijaan hyvästä juotavasta hyvinkin, käytän itsekin varsin taajaan.
- Kettulaatikossa
la.ra kirjoitti:
mä en ole tuollaisessa yhteydessä kuullutkaan käytettävän. Sen sijaan hyvästä juotavasta hyvinkin, käytän itsekin varsin taajaan.
Linnunmaitokakusta, joka on venäläinen herkku.
- typerästä mutta
joskus oksennuksen sanominen poskipaskaksi nauratti suunnattomasti.
- matkustaja
Se on mielestäni loukkaus meidän arvokasta kuljettajaamme kohtaan!
- Papeete1
Mutta vituttaa täydellisessä typeryydessään aina yhtä paljon, eli tämä "rakkauden ammattilainen" jolla tarkoitetaan huoraa.
Rakkaudella ei ole mitään tekemistä ko. toimituksen kanssa ja päätinkin jo kauan sitten siirtää "hylätyt" mappiin välittömästi ne miehet jotka käyttää tuota termiä. Se osoittaa ettei niillä ole alkeellista hajuakaan rakkaudesta, eikä näin ollen ole minun ihannekumppaneitani.- Danskuu
juicen rakkauden ammattilainen on minusta hyva. :))
http://www.youtube.com/watch?v=hX4vdYzxLoc - Papeete1
Danskuu kirjoitti:
juicen rakkauden ammattilainen on minusta hyva. :))
http://www.youtube.com/watch?v=hX4vdYzxLocEn kuuntele sitä ollenkaan :)
- Danskuu
Papeete1 kirjoitti:
En kuuntele sitä ollenkaan :)
meet raflaa, nii tuun pyytaa DJ:lta tuota biisia.
Ainaski sitte kuuntelet. :))
- Kettulaatikossa
sitä kun sanotaan "loppupeleissä", jos ei kyse ole urheilu-uutisista. Musta se on uskomattoman juntti ilmaisu.
En myöskään siedä "Se on siinä"- ohjelmaa.
Niin että jos joku sanoo LOPPUPELEISSÄ, SE ON SIINÄ!- SupremeSatan
aika usein tätä "loppupeleissä" ilmasua. Toinen juttu mitä tulee käytettyä on "tässä vaiheessa", yleensä piruuttaan mitä epäsopivimmissa yhteyksissä.
- kunnon mies
SupremeSatan kirjoitti:
aika usein tätä "loppupeleissä" ilmasua. Toinen juttu mitä tulee käytettyä on "tässä vaiheessa", yleensä piruuttaan mitä epäsopivimmissa yhteyksissä.
"periaattessa kyllä" on kans hyvä sanonta :)
Erittäinkin selkeästi ilmaistu millä sut saa ärsyyntymään, ei tarvii asiasta kiistellä.
Noin niinku loppupeleissä.- SupremeSatan
kunnon mies kirjoitti:
"periaattessa kyllä" on kans hyvä sanonta :)
tuttua on :)
- SupremeSatan
masuasukas, viekkuun, kaikkuun (vai mikä vittu se kainalosta käytettävä "herttaisempi" nimitys oli).
Inhoan kaikkia li-päätteisiä sanamuunnoksia. Tytteli, paituli ja kaikkein hirvein on epäseksuaalisuuden huippu äityli. Yäk!
- Kettulaatikossa
Vuoroin vieraissa. :)
Mä käytän tota "viekkua"... - Mangusti.
varsinkin, jos sanaa käyttää yli 30-vuotias ihminen 50-vuotiaasta puhumattakaan.
ja päädyin sellaseen lopputulokseen, että ei ole tullut vielä niin typerää sanontaa vastaan joka sen suuremmin ärsyttäisi.
Nii, paitti tietty mun omat sanonnat toisten kirjoittamana näytöltä luettuna. Tai, nekin ärsyttää vain sen ensimmäisen 'viis sekuntia', sit asia alkaa jo huvittaa ku tulee mieleen, ettei kukaan tosissaan niin typerä voi olla, että ottaa ja irrottaa sanonnat asiayhteydestä ja poimii siitä sit Suuren Totuuden.- Danskuu
koska arsyttavat sanat jaa soimaa paahani ja viljelen niita itse, koska ne on arsyttavia.
Aikuisten oikeesti, on tosi arsyttava.
Morjens, on myos.
Ma hajoon, on myos tyhman kuulosta.
Onhan niita paljon. :))- kunnon mies
kyl sitä vois vähän hajota...
- -k32v-
"palataan".
tekis mieli purra sormi poikki joka kerta. *pari valittua kirosanaa*- -k32v-
mitä ei juurikaan lievennä huumoriyritelmät
"palellaan" tai
"palataan astialle"
tai jotain vielä kuvottavampaa.
kiitos tästä hetkestä. - .,.,.,.,.
-k32v- kirjoitti:
mitä ei juurikaan lievennä huumoriyritelmät
"palellaan" tai
"palataan astialle"
tai jotain vielä kuvottavampaa.
kiitos tästä hetkestä.palaillaan asvaltille
-k32v- kirjoitti:
mitä ei juurikaan lievennä huumoriyritelmät
"palellaan" tai
"palataan astialle"
tai jotain vielä kuvottavampaa.
kiitos tästä hetkestä.Käytin juuri edellisen viestini otsikossa "palataan astialle"-fraasia. Puolustuksekseni sanon, että kyseessä oli ruokakeskustelu, mutta lupaan silti tehdä katumusharjoituksia...
- -k32v-
Ratikkakuski kirjoitti:
Käytin juuri edellisen viestini otsikossa "palataan astialle"-fraasia. Puolustuksekseni sanon, että kyseessä oli ruokakeskustelu, mutta lupaan silti tehdä katumusharjoituksia...
pitäis perustaa varmaan joku vertaisryhmä
-k32v- kirjoitti:
pitäis perustaa varmaan joku vertaisryhmä
Suomihan on muutenkin yhdistysten luvattu maa, joten kyllä tänne anonyymit astialle palaajatkin sopii.
- la.ra
Ratikkakuski kirjoitti:
Suomihan on muutenkin yhdistysten luvattu maa, joten kyllä tänne anonyymit astialle palaajatkin sopii.
...
Olenko mä tarpeeksi anonyymi? la.ra kirjoitti:
...
Olenko mä tarpeeksi anonyymi?Missä pidetään perustava kokous? Voin jo kuulla korvissani:
"Hei, olen Ratikkakuksi, olen anonyymi astialle palaaja."
"Hei Ratikkakuski..."- just sain sellaisen
-k32v- kirjoitti:
mitä ei juurikaan lievennä huumoriyritelmät
"palellaan" tai
"palataan astialle"
tai jotain vielä kuvottavampaa.
kiitos tästä hetkestä.palataan astialle tarkottaa mitä?
- tätä
just sain sellaisen kirjoitti:
palataan astialle tarkottaa mitä?
Palataan asiaan.
Elikkä olet sopimassa jotain mutta joudut selvittämään vielä jotain siihen liittyvää ja tulet varmistamaan asian myöhemmin
- tässä...
nyxä ja exä. Tyttis ja poikkis.
- sirpamaikkarilta
huolestuttaa se että käytän tuolla toisaalla elämässä täällä opittuja sanoja, kuten komppaan. Onneks sitä osaa vielä erottaa työpersoonan tästä sirpasta.
- Danskuu
kerran sanonut kanssa ton "komppaan" sanan livessa.
- kuulostaa
sanottuna naurettavalta.
- ........................
heh heh
Joku päivä esittelet itsesi tosiaan töissä/kaupassa/virastossa
"Sirpamaikkarilta morjens" (morjens näistä ärsyttävistä sanoista)!
- Danskuu
ikina missaan tilanteessa suostuis miestani kutsumaan isi, pappa, iska jne..
Tai olemaan elaimelle mamma, mami, aiti, jne...- SupremeSatan
tajua näitä pariskuntia, jotka kutsuvat toisiaan äipäks ja iskäks. Eihän ne saatana toistensa vanhempia ole!
SupremeSatan kirjoitti:
tajua näitä pariskuntia, jotka kutsuvat toisiaan äipäks ja iskäks. Eihän ne saatana toistensa vanhempia ole!
Minä olen aina ihmetellyt, eivätkö nämä toistensa vanhemmat tunne itseään sukurutsaajiksi paneskellessaan.
- SupremeSatan
Ratikkakuski kirjoitti:
Minä olen aina ihmetellyt, eivätkö nämä toistensa vanhemmat tunne itseään sukurutsaajiksi paneskellessaan.
vaan tästäkin mielikuvasta. Nyt aloin miettimään, että käyttävätkö he noita nimityksiä myös panohommissa.
SupremeSatan kirjoitti:
vaan tästäkin mielikuvasta. Nyt aloin miettimään, että käyttävätkö he noita nimityksiä myös panohommissa.
Nyt naurattaa niin saatanasti, että on pakko lähteä kauppaan. Alepan kassajonossa arvuuttelen mielessäni ihmisten ulkonäön perusteella, kuka äidittelee ja isättelee makuuhuoneen puolella...
- naiselleni ja olenkin:
Big Daddy.
- zaia
Kun sain esikoiseni, aloin käydä äiti-ja lapsitapaamisissa ja sain kuullakin olevani "mamma-kerhossa", kun menin jumppaan oli mammajumpassa jne. Mä en todellakaan halua olla MAMMA, mulle tulee mieleen joku lihava vanha mummeli, jolla on huivi päässä ja ruutuhame. Täällä lounais-suomessa myös isoäitia kutsutaan usein mammaksi. Ja ärsyttää jos joku mies kutsuu nuorta naista mammaksi, siitä kutsujasta tulee taas mieleen... Tony Halme:P
zaia kirjoitti:
Kun sain esikoiseni, aloin käydä äiti-ja lapsitapaamisissa ja sain kuullakin olevani "mamma-kerhossa", kun menin jumppaan oli mammajumpassa jne. Mä en todellakaan halua olla MAMMA, mulle tulee mieleen joku lihava vanha mummeli, jolla on huivi päässä ja ruutuhame. Täällä lounais-suomessa myös isoäitia kutsutaan usein mammaksi. Ja ärsyttää jos joku mies kutsuu nuorta naista mammaksi, siitä kutsujasta tulee taas mieleen... Tony Halme:P
Oho, kappas, en muistanutkaan koko zaiaa :)
- la.ra
Mikä siinä 'euro'-sanassa on niin vaikeaa?
En itsekään kyllä synnitön ole...- -k32v-
se ei oo mikää markka vaa joku ulkolaiste-huuhaa-monopolmani et se niinku lausuttais erilailla ku kirjoitettais, niinku dallöriki :)
ennen oli kaikki paremmi, markka sentää oli markka eikä mitää muuta. *hienoiset nostalgianousut*
:D :D
ei vaa joo aika rasittavaa toiki voi olla, ja tää ainaki syyllistyis toho "egettelyyn" aika usein.
valivali
- ...........
Äitini sanoo oravia orkuiksi. Lähinnä se naurattaa eikä ärsytä.
- Kurre susta
sit vähemmän naurattava, kuin orkku? :D
- .........
Kurre susta kirjoitti:
sit vähemmän naurattava, kuin orkku? :D
Molemmat naurettavia, mutta orkku vie voiton.
- vänkyrä-nainen
nyt mieleen, joka ärsyttää siis ihan tajuttomasti ja se on sana "kaa". Siis ihan s**tanan ärsyttävää jos sitä käytetään esim. täällä meillä päin, koska se ei meidän murteeseen kuulu. "Menen Liisan kaa sinne tai tänne." Hrrrhhh! Pahinta on, et mun oma lapsi on alkanut puhumaan noin ja ottaa korviin ihan tosissaan. Lapsilta tota muutenkin useimmin kuulee, mutta ärsyttää.
- vänkyrä-nainen
ärsytyslistalla sit tulee mieleen näitä raskausaikaan ja vauvoihin liittyviä lässytyksiä, juuri noita kuin joku jo tuolla mainitsikin masuasukit sun muut äitylit ja äipät..
En kans tajuu, miksei asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä. No okei, päikkäreistä puhun joskus harvoin itsekin, mut mua ärsyttää sekin sanana.
Samaten ärsyttää, jos jostain teknisistä vempaimista käytetään jotain lyhennöksiä tai sanamuotoja, joita en oo aiemmin kuullut, koska en ymmärrä silloin mitä tarkoitetaan.:)
Ensimmäinen on "keissi" ja toinen on "tiimi" käytettynä työporukasta tai opiskelu porukasta. Miusta se sana kuuluu ihan pelkästään urheilu maailmaan.
- -eräsmies-
työelämään kaiken maailman "haluan sarasvuoksi sarasvuon paikalle" -konsulttinilkkien luennoille.
-eräsmies- kirjoitti:
työelämään kaiken maailman "haluan sarasvuoksi sarasvuon paikalle" -konsulttinilkkien luennoille.
vaan opettaja.... Onneks mun pomo repii pelihoususa jos sille puhuu keisseistä ja tiimeistä. Ellei ellei puhuta ralliautoilusta.
Mut seuraavan kerran ku joku esittelee mulle uuden "keissin" niin mie kyllä tenttaan ja vaadin perustellun vastauksen, miksi tiimiä ei voi kutsua ryhmäks ja miks keissi ei oo tapaus, projetki tai tehtävä tai joku muu suomen kieleen kuuluva sana.
- -eräsmies-
on sellainen tervehdys, että sen käyttäminen ärsyttää. Jos ei tiedä pitäiskö sanoa huomenta vai päivää, niin sanois sitte vaikka moro. Ihan niinku koettais nuoleskella.
- luettuani
en uskalla enää sanoa mitään. :(
- heh heh
Joitakin muuten ärsyttää uuskielestä noi hymiöt ihan pirusti.
- .......
heh heh kirjoitti:
Joitakin muuten ärsyttää uuskielestä noi hymiöt ihan pirusti.
Joskus pitää alentua hymiöiden käyttämiseen jos tietää/luulee että vastapuoli niitä kaipaa eikä ymmärrä viestin sarkasmia.
- mutta mutta
....... kirjoitti:
Joskus pitää alentua hymiöiden käyttämiseen jos tietää/luulee että vastapuoli niitä kaipaa eikä ymmärrä viestin sarkasmia.
joskus pitää alentua lisäämään tekstiä, vaikka tekisi mieli laittaa vain hympiö eli hymppä eli hymmeli eli smailanderi eli virnue eli...
- Serpico
"Lähtökohtaisesti" - riippuen päivästä joko hymyilyttää tai raivostuttaa. Raivostuttavaa on sekin miten se tarttuu ruton lailla.
Sitten Fredericon mainitsemat keissi ja tiimi. Koutsaaminen. Kellottaminen, siis kun tarkoitetaan kellon pysäyttämistä.
Joko sille ääliömäiselle benchmarkingille on keksitty joku suomalainen vastine? Luultavasti tähän listaan myös.
Nähellään. Pelimies. Sarkaaminen. Ketä. - .,.,.,.,.,
aaaaargh!!!!
- ,.,.,.,.,.
vitun innovaatio-sitä, innovaatio-tätä, kuten innovaatioyliopisto.
- Serpico
,.,.,.,.,. kirjoitti:
vitun innovaatio-sitä, innovaatio-tätä, kuten innovaatioyliopisto.
Sit ei kuitenkaan tajuta mikä on innovaatio ja mikä inventio. Useat innovaatiot eivät edes ole innovaatioita. Just tuollaista eksperttikieltä. Kaupasta kalliit vaatteet ja sanakirjasta nätit sanat suuhun.
- viilisniilis
Sanana jo ärsyttää NAAMAKIRJA! Eihän se ole edes mikään oikea sana. Toisaalta, mua ärsyttää facebook muutenkin, varsinkin kun porukka olettaa kaikkien olevan siellä. Jos esimerkiksi puhutaan ihmisestä, jota ei toinen tunne, käsketään kollaamaan facebookista. Pah.
- annyie
tämähän nyt ei mikään sana ole, mutta tosi paljon ärsyttää kun Q- kirjain lausutaan [guu]. voi vittu mikä vitun GUU se muka on saatana!? :D krhm.
onhan näitä muitakin.. no tiimi (sen joku jo sanoikin), aikuisten oikeesti, kunu (tarkoittaa siis pelikorteissa sitä kuningasta). sitten ylipäätään kaikki väärinlausumiset kuten fanttasia ja kookkos. ketä.
haha, onko kukaan teistä muuten nähnyt kampin keskuksessa katutasossa dna:n ikkunassa sitä 'tule tutustumaan internettiin mikä kulkee mukanasi!'-lappua? onneksi joku on siihen kyllä korjannut kuulakärkikynällä niin, että on vedetty mikä- sana yli ja kirjoitettu yläpuolelle joka. ihailtavaa kansalaisaktiivisuutta. :) - eräs n
Uudissanoista en tiedä, mutta tässä muutama sana/sanonta... Minua harmittaa sanonta "kemiat kohtaavat", koska useimmiten sen sanoja etsii jotain pintaa, kuin että tutustuisi toiseen sellaisena kuin toinen on. "Klitteri" kuulostaa siltä kuin prinsessaleikit olisivat jatkuneet yli kolmenkympin. "Naisella täytyy olla pilkettä silmissä", ihan kuin kaikilla menisi niin hyvin että olisi joku säihkysilmä 24h, ei koskaan suomalaiskansallista masennusta.
- crocuta_crocuta
Materialisti, tarkoittaa kuulemma mammonan palvojaa. Jotain lasten slangia kai.
- Etiäpäin vaan
Etiäpäin. Kuka julkimo ottikaan sen käyttöön? Olis saanut jäädä siihen yhteyteen.
Julkimo. Siinä toinen.- S Etämies
Se on tsadin savolaistumista---mänöön kotio
Armeija sulkeisissakin vaihtuu komento:KATS ETEEN PÄIN
KAHTOKEE ETIÄ PÄEN:D
Datatieto.
Maikkarin formulatoimitus käyttää tuota järjetöntä sanaa äärettömän paljon ja mun tekis mieli käydä vetämässä niitä turpaan siitä hyvästä. Eihän datatieto tarkoita yhtään mitään. Se on joko data tai sitten se on tieto, mutta se EI OLE datatieto.
Ristus.- Hullu ukko
Miten nyt jotkut sanat voi noin pirusti ärsyttää:)
- lottamari<3
Näistä päätellen on siis hyvä pysyä pelkässä perus suomessa, eikä heitellä teiniläppää enää aikuisena. Teiniläppändeerus kuulostaa aikuisten suussa ja kielenkäytössä kyllä tosi typerältä, se kannattaakin jättää niille penskoille.
- Viipe on väärä sana:
.
Kekkoslovakiassakaan mikään ei tapahtunut "viipeellä" vaan ainoastaan viiveellä
Har!
.- JYTKYN jälkeen
.
Jytkyn jälkeen ei enää tunneta viivettäkään vaan junat kulkee aikatauluissa
Har!
. Kielikeskus on tukenut viipeen käyttöä ja tällä perusteella väitän ettei siellä nykyään osata suomea.
Peruste:
Miten sanotaan kun lisätään viipettä.
No, sen täytynee olla viipyttää ja se kuulostaa aivan liian typerältä ollakseen suomea.- S Etämies
buddy-love kirjoitti:
Kielikeskus on tukenut viipeen käyttöä ja tällä perusteella väitän ettei siellä nykyään osata suomea.
Peruste:
Miten sanotaan kun lisätään viipettä.
No, sen täytynee olla viipyttää ja se kuulostaa aivan liian typerältä ollakseen suomea.viive on viipymistä ja joissain taivutusmuodoissa p on parempi
häive on häipymistä, jonka yybeekin ilmaisee aina kommettinsa lopussa
mm. nymmää häippäse saunaan siiderille
- S Etämies
torppaaminen on teinikielisten poliitikkojen jä lätkähullujen pöllimä sana
merimiesslangista-----svenskiseiloritkin tårppaa
tarkoittaa tiskaamista tai muuta siivoamista--alkusanaa ei tiedetä
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271316
- 1001003
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89944Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25917Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat298798- 95758
- 34658
- 109656
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.55613Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140599
