Golfsääntötietovisa, osa VI

Mullikaani

Laitetaanpa tällä kertaa hieman helpompi sääntöpähkinä purtavaksi, tuo edellinen kun oli hieman turhan hankala.

Urpo, Einari ja Taavi olivat Linna Golfissa Hämeenlinnassa, pelasivat reikää numero yhdeksän (nykyienen väyläjärjestys, siis se mikä tulee siihen klubitalon kanttiin). Urpo oli toisella greenibunkkerissa, mistä löi nätin bunkkerilyönnin noin kahteen metriin. Einari ja Taavi olivat molemmat toisella greenillä. Kaverit siinä merkeillänsä odottelivat kun Urpo haravoi jälkensä bunkkerista ja meni hakemaan putteria bägistään. Peliä nopeuttaakseen Urpo pyytää greenillä joutilaana seisoskelevaa Einaria merkitsemään pallon (siis sen Urpon pallon) ja heittämään sen hänelle sinne bägille jotta Urpo voisi puhdistaa pallonsa. Näin tehdäänkin, mutta Urpo on sen verran mämmikoura eli pääsiäiskäsi, että osuttuaan ensin Urpon vasemman käden peukaloon ja sitten kahdesti oikeaan keskisormeen, plupsahtaa pallo lopulta siihen vesiesteeseen! No eipä hätää, pallon paikkahan on merkitty siellä greenillä, joten Urpo kaivaa bägistään uuden pallon, jolla sitten vuorollansa ottaa kaksi puttia. Einari ja Taavi molemmat ottavat myös kaksi puttia - harvoinpa sillä greenillä yhdellä putilla selviääkään.
Päivän kysymyshän tietysti kuuluu, että paljonkos Urpon korttiin piirretään tulokseksi?

6

1171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viittä

      Muistin varassa: viheriöllä olevaa palloa ei rangaistuksetta saa vaihtaa. Väärin korvattu pallo tuo 2 penalttia, siksi viisi tulokseksi.
      Tuo osuminen kyllä hämää vähän. Päättelen, että kiinni otettu (merkattu ja heitetty) pallo ei toisi penaltteja, siis ei myöskään kourasta tippunut. Menikö oikein?

      • seitsemän merkitään

        piti sanoman. Kolmella greenillä, kaksi puttia ja kaksi penalttia.


    • Kaukokatse

      Ei aina pidä olla ankara:viisi lyöntiä ,ei penaltteja,elämä jatkuu.

    • on, että

      kolmella griinillä, kaksi puttia ja penaltia, kun
      Urpo meni laittamaan greenille pallon, jonka kaveri oli merkannut eli Einarin olisi pitänyt laittaa pallo greenille ja Urpon putata vasta sitten. Pallon vaihtuminen ei mielestäni aiheuta penaltia, koska kyseessä ulkopuolinen tekijä.
      Summa summarum... 6 lyöntiä.

    • HuaHinThai

      säännön 15-1 mukaan reikä on pelattava sillä pallolla,jolla pelaaja on aloittanut tiiauspaikalta, ellei pallo ole kadonnut, ulkona tai korvattu toisella pallolla. 15-2 sisältää viitteen sääntöön 20-6 jos pallo on korvattu väärällä perusteella. sääntö 20-6 ei anna vastautta siihen, mitä seuraa jos pelaaja lyö väärin korvattua palloa. Kun muissa 20 säännön kohdissa on rangastus kaksi lyöntiä voisi olettaa, että myös tässä tapauksessa urpo saa kaksirankkua. veikkaukseni on, että korttiin merkataan seitsemän, mutta selvää sääntökohtaa en löydä.
      muuten olen sitä mieltä, että kun suomessa on useiden viheriöiden vieressä vettä, niin kilpailussa kannattaa pitää pallo visusti kourassa tai taskussa, ettei tarvi mennä uimaan.

    • Mullikaani

      Lupasin että tämä olisi helpompi kuin tuo edellinen, ja niin vain kävikin, että jo ensimmäinen vastaaja - pienen haparoinnin jälkeen tosin - kuittasi itselleen tämänkertaiset virtuaalilakut!

      Relevantti sääntö tuossa tilanteessa on 15, kohdat 1 ja 2 joissa sanotaan seuraavasti:

      "15-1. General
      A player must hole out with the ball played from the teeing ground, unless the ball is lost or out of bounds or the player substitutes another ball, whether or not substitution is permitted (see Rule 15-2). If a player plays a wrong ball, see Rule 15-3.
      15-2. Substituted Ball
      A player may substitute a ball when proceeding under a Rule that permits the player to play, drop or place another ball in completing the play of a hole.The substituted ball becomes the ball in play.
      If a player substitutes a ball when not permitted to do so under the Rules, that substituted ball is not a wrong ball; it becomes the ball in play.
      If the mistake is not corrected as provided in Rule 20-6 and the player makes a stroke at a wrongly substituted ball, he loses the hole in match play or incurs a penalty of two strokes in stroke play under the applicable Rule and, in stroke play, must play out the hole with the substituted ball."

      Eli reikä on pelattava loppuun sillä samalla pallolla jolla se aloitettiinkin, paitsi jos alkuperäinen pallo on KADONNUT, ULKONA tai pelaaja on KORVANNUT sen toisella pallolla. Vaikka se Urpon pallo onkin siellä syvässä vedessä saamattomissa, ei se kuitenkaan sääntöjen määritelmien mukaan ole kadonnut, ei myöskään ulkona. Nyt joku keksii että "Urpohan korvasi sen toisella pallolla, ei penaltteja!" Niinhän se Urpo korvasi, mutta ei vaan toiminut minkään sellaisen säännön mukaan joka olisi sallinut alkuperäisen pallon korvaamisen. Eli kyseessä oli VÄÄRIN KORVATTU pallo, jonka lyömisestä tuo ylläoleva sääntö 15-2 määrää kaksi penaa tai reiän menetyksen, pelimuodosta riippuen.
      Eli jos sen pallon hölmöyttään hävittää tai kömpelyyttään vaikka veteen pudottaa, niin kaksi penaa seuraa, mikäli sitä alkuperäistä ei pysty takaisin hommaamaan. Eri asia on tietysti jos sen pallon PELAA sinne veteen tai kadoksiin - silloin säännöt sallivat sen korvaamisen toisella pallolla. Onpa sitä ihan televiissiossakin joskus takavuosina nähty, kuinka muistaakseni David Duvalin cädi riisui enimmät vaatteensa ja sukelsi vesiesteeseen etsimään sinne pudottamaansa Davidin palloa. Onneksi ei ollut kyseessä mikään Floridan kenttä, siellä kun nuo vesiesteet tuntuvat olevan kovasti alligaatoreiden suosiossa!

      Joku tuossa ounasteli josko penaltteja olisi rapsahtanut siitä, että pallo osui Urpoon. Mikäli pelaajan pelissä oleva pallo osuu pelaajaan itseensä, tämän varusteisiin tai mailapoikaan, seuraa moisesta tosiaankin nykysääntöjen mukaan yksi penaltti, mutta tässä tapauksessa kun Urpon pallo oli NOSTETTUNA, ei se määritelmien mukaan ole PELISSÄ OLEVA PALLO, jolloin penaltejakaan ei seuraa.

      Nimimerkki "on, että" tarjosi Urpolle ilmeisesti yhtä penaa siitä, eetä Urpo itse asetti pallon takaisin merkille vaikka Einari sen sieltä oli nostanut. Tämä on hyvin yleinen harhaluulo tuolla kentillä; monet ovat siinä lujassa uskossa että vain se, joka on pallon nostanut saisi sen myös takaisin laittaa. Katsotaanpa mitä säännöt asiasta sanovatkaan, sääntö 20-3:

      "20-3. Placing and Replacing
      a. By Whom and Where
      A ball to be placed under the Rules must be placed by the player or his partner. If a ball is to be replaced, the player, his partner or the person who lifted or moved it must place it on the spot from which it was lifted or moved. If the ball is placed or replaced by any other person and the error is not corrected as provided in Rule 20-6, the player incurs a penalty of one stroke. In any such case, the player is responsible for any other breach of the Rules that occurs as a result of the placing or replacing of the ball."

      Eli sen pallon asettaa sääntöjen mukaan takaisin paikalleen joko pelaaja itse, hänen kilpakumppaninsa TAI se henkilö joka pallon nosti. Siis jonkun noista edellämainituista on pallo takaisin asetettava, mutta sen ei suinkaan tarvitse olla se sama henkilö joka pallon sieltä nosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      255
      4664
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      79
      3118
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2483
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1923
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      91
      1520
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1305
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      975
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe