Onko mahdollista että olen altistunut homeelle? :/

Kuumeinen Varusmies

Tulin armeijaan Vekaranjärvelle tammikuun alussa. Pari ensimmäistä viikkoa meni hyvin ja olin terve, mutta sitten alkoi flunssa jota on kestänyt jo 5 viikkoa ja viime viikolla sain kovan kuumeen, johon ei ole löytynyt selvää syytä, eikä antibioottikuurikaan ole auttanut.

Meidän tuvassa kakilla on yskä ja aamuisin kurkku kipeänä, Moni sanoo että lomilla kun pääsee kotiin oireetkin helpottavat ja itsekkin olen huomannut saman. Yli puolella on kanssa ollut silmätulehdus. Itselläni oli vasen silmä tulipunainen tulehtuneena, ja nyt tuntuu kuin siitä olisi heikentynyt näkö. Kysyin lääkäriltä, joka ei minulle silmään mitään lääkettä antanut, kauanko näön palautuminen kestää, ja hän vastasi minulle "pieni näön sumentuminen kuuluu asiaan". Vaikka sairaanhoitaja aiemmin sanoi minulle että saisin silmätppoja ja totesi että oikeakin silmäni on tulehtunut.

Minulle tulee normaalisti todella harvoin yskä, ehkä kerran parissa vuodessa. Mutta yskä jonka olen nyt saanut on varmaan elämäni pahin.

Kun siivouspäälikkö piti meille oppituntia hän vakuutti että hometta ei ole havaittu, ja että se on pöly joka saa meidät nuhaisiksi... mikä varmaan on osaltaan totta, mutta joudumme joka päivä siivoamaan tupaa n. 25 minuuttia, niin että lattialta ei saa löytyä pölyhiukkastakaan, joskus jopa kahdesti päivässä. Kun asuin opiskelijakämpässäni minulla oli joskus kaamea pölykerros lattialla eikä se aiheuttanut mitään oireita, vaikka minulla onkin astma ja huonepölyallergia.

Aamuvastaanotolle jonottaessa yksi alikessu jostain toisesta yksiköstä sanoi että kasarmit on ihan läpimätiä homeesta, mutta asiasta ollaan hiljaa....

Pyydän anteeksi mahdollisia kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Kirjoittelin tämän viestin sotilassairaalassa 40 asteen kuumeessa, kännykällä.

26

8818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todennäköistä!

Kyllä kaikki nuo oireesi ja sairastelusi viittaavat vakavaan homealtistumiseen. Terveytesi on nyt tosiaan vaakalaudalla. Ymmärrän, että armeijan homeongelmasta ei saa puhua, koska eduskunnan oikeusasiamies on jo antanut asiasta huomautuksia pääesikuntaa myöten. Mitä jos sinä tai kaverisi tai vanhempasi ottaisivat asian johdosta yhteyttä oikeusasiamiehen virastoon ja kertoisitte tästä asiasta. Tässä yhteystiedot:
      http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/yhteystiedot.htx

Panen alle pari muutakin suoraa linkkiä eduskunnan oikeusasiamiehen sivuille. Jos eivät aukea, niin tässä on linkki hakemistosivulle, mistä voit nuo päätökset helposti löytää:
      http://www.eduskunta.fi/thwfakta/eoatied/eoap3000.htm

Tämä koskee Savon Prikaatia:
      eoak 2142/2001 Varusmiesten majoituskasarmien homeongelmat

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?${html}=eoap5000&${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=5.40/231499&${THWURLSAVE}=40/231499

eoak 1843/2002 Kasarmin homeongelmat

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw/trip/?${html}=eoap5000&${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=4.40/231499&${THWURLSAVE}=40/231499

”Olen jo 20.12.2002 tekemässäni ratkaisussa (dnro 2142/4/01) korostanut, että
      puolustusvoimilla on vastuu varusmiesten terveydestä palveluksen aikana.
      Asevelvollisuuslain mukaista kansalaisuusvelvollisuuttaan suorittavia varusmiehiä ei saa
      majoittaa terveysriskin aiheuttaviin kasarmirakennuksiin. Homeongelmat ovat viime
      aikoina tulleet jatkuvasti esiin tarkastusten yhteydessä.”

• valtava määrä

nuoria miehiä ja jonkin verran naisiakin. On ilman muuta selvää, että (näin käy JOKAISESSA MAAMME VARUSKUNNASSA) kun tuollainen määrä ihmisiä ahdetaan pieneen tilaan, flunssa-aikaan jne., niin tartunnanhan siinä saa, siis ihan tavallisen flunssa-tartunnan.
      Vai asutko siviilissä ja oletko tekemisissä siviilissä noin monen sadan ihmisen kanssa?! Tuskin.

Tämä on ihan sama ilmiö joka tapahtuu kun pieni lapsi menee tarhaan/hoitoon jossa on muita lapsia, hän imuroi kuin imuri alussa kaikki flunssa sun muut pöpöt itseensä, sama käy usein kun aloitetaan koulu.

Toivottelen sinulle paranemisia ja kun tulet lomille, niin tee kuten samassa paikassa v-05 palvellut poikani, mene yksityislääkärille=) Tutkituta itsesi kunnolla.

Oma alokkaani kävi mm. verikokeissa, otettiin mm. mahd.sydänlihastulehduksesta kertova verikoe, plus liuta muita kokeita. Hän oli saanut poskiontelotulehdukseen armeijasta antibioottikuurin, paha vain että sen määrä oli pikkulapsen annos ja näin ollen toi enemmän haittaa kuin hyötyä. Onneksi tämäkin asia sitten korjaantui siviililääk.käynnin yhteydessä ja hän sai kunnon lääkkeet.

Tämä on valitettavasti ihan yleinen ilmiö että paikassa missä on paljon ihmisiä virukset ja bakteerit leviävät.

No, tuo pölystä nuha teoria pitää paikkansa allergikkojen kohdalla, ei muiden.

Jos nyt ei kuitenkaan kaikkea siihen homeen syyksi aina laitettaisi.....tämä alikessun puhe voi olla huhu, kuultu joltain joka on sen sitten kuullut jostain jne., eli mutu-"tietoa".

Se on kuule vähän sama juttu kuin jos eläisit isossa perheessä, teitä olisi vaikka vanhemmat ja puoli tusinaa muksuja..kun yksi sairastuu, vaikkapa flunssaan tai mahatautiin, niin hyvin äkkiä siihen sairastuu sitten toinen/toisetkin..

Mutta, kuten totesin, toipumisia!

Kait sinulta sentään on otettu thorax-kuva? Ettet sairasta keuhkokuumetta...Verikokeet?

• tietävä olet,

niin mikäs se sitten on, kun tässä suurperheessä on aina ne samaa koulua käyvät lapset alinomaan flunssassa ja haetaan kesken koulupäivän pois "oksennustaudin" takia. Mutta, mutta ei leviä niiden flunssat ja oksennustaudit koskaan muihin perheenjäseniin. Aika vekkulia, vai mitä?

• hometutkimukset

jos ei mene omalla kasarmilla lävitse, pistäkää eteenpäin! Ihan selvästi asia on niin vakava että sitä pitää TUTKIA. ÄLÄ JÄTÄ tilannetta tuohon! Jos ei muu auta laittakaa yhteinen kirje vaikka Iltalehteen tms. MUTTA TEHKÄÄ JOTAKIN!

• pikku Myy

Ainahan on kaksi puolta... Muutama kommentti ylläolevasta kirjoituksesta.

Ajattele tätä.

Onpa se aika erikoinen "flunssa" tai "virus", jos se häviää kun olet kotona/muualla ja pahenee heti kun menet takaisin.

Moni koulu ja päiväkoti on kosteusvaurioitunut, joten siellä se ilmiö on samanlainen. Joillekin sopiva vertaliukohde... On helppoa syyttää flunssia ja esim. yläasteilla murrosikää (nivel- ja lihaskivut, päänsärky, pahoinvointi, väsymys), mutta sanopas kenellä on sellainen murrosikä että se häviää kesäksi ja tulee aina takaisin syksyllä - kolme vuotta peräkkäin! Kyllä löytyy sieltä paljon "pöpöjä", mutta ei kaikkea voi laittaa viruksien piikkiin.

Jos lääkkeet eivät auta, se johtuu siitä että altistut koko ajan. Jos saisit lääkekuurin, ja olisit kotona sen aikaa kun olet kuurilla, pääsisit varmasti oireista eroon. Sitten ne kyllä palaisivat kun menet takaisin, mutta... Ei ole lääkkeitä jotka poistavat näitä reaktioita, ainut hyvä tapa palautua on ottaa määrätyt lääkkeet ja välttää homepaikkoja. Silloin tilanne vasta rauhoittuu.

Itse hylkäsit jo sitä pöly-teoriaa. Kyllä tunnet kehoasi parhaiten. Älä usko sellaisiin selityksiin, jos tiedät että siellä on puhdasta.

Kirjoita oire-päiväkirjaa. Sitä näet nopeasti missä oireilet ja millä lailla. Usein sen "näkee" paremmin, mustaa valkoisella.

Älä nyt anna periksi! Sinulla ei ole kun yksi keho, pidä siitä huolta!

• Drifter#

taida olla pelkkä huhu tuo alikessun toteamus.

On vaan hankala tilanne tuolla Vekarajärvellä noiden rakennusten kunnon suhteen.

Eipä kannattaisi mennä noin vaan huitasemaan huhuksi mitään mistä ei ole varma.

Oli tuossa kirjoituksessa muita sellaisia asioita, että pitäisi hieman miettiä pitempään niiden vuoksi ilman tietoakin.

Sitä paitsi, mikään asia tässä mailmassa ei ole muuttunut eikä parantunut vähättelemällä tai muulla tavalla vonkaillen. Päinvastoin.

• Kuumeinen Varusmies

En väittänytkään että mikään oireistani olisi homeen syytä, mutta kaikki kokeet mitä mainitsit on otettu useammin kun kerran. Poskiontelot on tutkittu ultraäänellä ainakin neljä kertaa, röntgen kuvattu kahdesti, keuhkot (thorax) on kuvattu... mutta merkkiä tulehduksesta ei ole löytynyt, paitsi että poskiontelot ovat erittäin turvonneet. Lisäksi verikokeita on otettu useita ja tulehdusarvo, eli C-Reaktiivinen Proteiini (tai serppi kuten hoitajat sitä kutsuvat) on ollut alhaalla kuumeesta huolimatta.

Antibioottikuurikaan ei ole auttanut, ja vaikka se on vielä menossa niin silti sain eilen korvatulehduksen ja silmätulehdus iski uudestaan, tällä kertaa molempiin silmiin, mutta onneksi sain tällä kertaa silmätippoja. Kun pääsen pois osastolta takaisin tupaan, jos käy niin että saan taas yskän, nuhan ja kurkkukivun niin yritän kerätä rohkeutta puhua mahdollisesta homeongelmasta sairaanhoitajalle.

• homealtistunut
        Kuumeinen Varusmies kirjoitti:

En väittänytkään että mikään oireistani olisi homeen syytä, mutta kaikki kokeet mitä mainitsit on otettu useammin kun kerran. Poskiontelot on tutkittu ultraäänellä ainakin neljä kertaa, röntgen kuvattu kahdesti, keuhkot (thorax) on kuvattu... mutta merkkiä tulehduksesta ei ole löytynyt, paitsi että poskiontelot ovat erittäin turvonneet. Lisäksi verikokeita on otettu useita ja tulehdusarvo, eli C-Reaktiivinen Proteiini (tai serppi kuten hoitajat sitä kutsuvat) on ollut alhaalla kuumeesta huolimatta.

Antibioottikuurikaan ei ole auttanut, ja vaikka se on vielä menossa niin silti sain eilen korvatulehduksen ja silmätulehdus iski uudestaan, tällä kertaa molempiin silmiin, mutta onneksi sain tällä kertaa silmätippoja. Kun pääsen pois osastolta takaisin tupaan, jos käy niin että saan taas yskän, nuhan ja kurkkukivun niin yritän kerätä rohkeutta puhua mahdollisesta homeongelmasta sairaanhoitajalle.

Kyllä nuo kaikki oireesi viittaavat vahvasti homealtistumiseen. Omalla pojallani oli monta pahaa silmätulehdusta, kun asuimme hometalossa. Poskiontelo- ja korvatulehduksiakin oli useimmillakin perheemme jäsenillä sekä jatkuvaa kuumeilua ja nivelsärkyä. Itselleni puhkesi siellä myös astma. Hometalojen mikrobit erittävät myös myrkkyjä, jotka tuhoavat ihmisen puolustussoluja ja siitä aiheutuu sekin, että kaikki tartuntatauditkin puhkeavat helposti eivätkä meinaa parantua millään.

Onko siellä tunnettavissa jotain ummehtunutta tai maakellarimaista hajua? Haju on selvä merkki siitä, että jossain rakenteissa on home- tai sädesienikasvustoja.

Selailin vähän nettiä ja näyttää siltä, että muutkin ovat siellä Vekaranjärvellä kärsineet homeongelmasta:
        http://www.yomaa.org/intti/arkisto/000088.html
        7.9.2003:
        Ärsyttävintä koko jutussa lienee kuitenkin kasarmin homeongelma. 1. VK:n puolella ongelma on kuulemma vielä pahempi kuin EK:ssa. Olen sairastellut yhtä mittaa nelisen viikkoa, aina välillä olen ollut muutaman päivän terveenä ja sitten sairastunut uudelleen. Tällä hetkellä olen ollut kaksi viikkoa kipeänä ilman terveitä päiviä, eilen minulla diagnosoitiin poskiontelontulehdus. Jos ongelma äityy pahemmaksi, niin on hyvin mahdollista, etten intissä vuotta pysty olemaan, tai että minut siirretään johonkin toiseen vähemmän homeisempaan yksikköön. Pahinta olisi, että allergiani pahenee astmaksi. Toisaalta tämän ongelman takia pystyisin hyvin välttämään metsäleirit. Katsotaan nyt kuitenkin, miten asiat lähtevät rullaamaan...
        ..
        Aikanaan 2.VK:ssa palvelleena voin sanoa, että meillä tuvan tuplaikkunoiden välisessä tilassa kasvoi ihan kunnon kokoinen sieni... Tämä ei ole mikään vitsi. Eiköhän niissä kaikissa Vekarajärven rakennuksissa homeongelma ole sellainen, että jos tarkastaja tulisi paikalle paikka julistettaisiin todennäköisesti käyttökieltoon.

• löysit linkin
        homealtistunut kirjoitti:

Kyllä nuo kaikki oireesi viittaavat vahvasti homealtistumiseen. Omalla pojallani oli monta pahaa silmätulehdusta, kun asuimme hometalossa. Poskiontelo- ja korvatulehduksiakin oli useimmillakin perheemme jäsenillä sekä jatkuvaa kuumeilua ja nivelsärkyä. Itselleni puhkesi siellä myös astma. Hometalojen mikrobit erittävät myös myrkkyjä, jotka tuhoavat ihmisen puolustussoluja ja siitä aiheutuu sekin, että kaikki tartuntatauditkin puhkeavat helposti eivätkä meinaa parantua millään.

Onko siellä tunnettavissa jotain ummehtunutta tai maakellarimaista hajua? Haju on selvä merkki siitä, että jossain rakenteissa on home- tai sädesienikasvustoja.

Selailin vähän nettiä ja näyttää siltä, että muutkin ovat siellä Vekaranjärvellä kärsineet homeongelmasta:
        http://www.yomaa.org/intti/arkisto/000088.html
        7.9.2003:
        Ärsyttävintä koko jutussa lienee kuitenkin kasarmin homeongelma. 1. VK:n puolella ongelma on kuulemma vielä pahempi kuin EK:ssa. Olen sairastellut yhtä mittaa nelisen viikkoa, aina välillä olen ollut muutaman päivän terveenä ja sitten sairastunut uudelleen. Tällä hetkellä olen ollut kaksi viikkoa kipeänä ilman terveitä päiviä, eilen minulla diagnosoitiin poskiontelontulehdus. Jos ongelma äityy pahemmaksi, niin on hyvin mahdollista, etten intissä vuotta pysty olemaan, tai että minut siirretään johonkin toiseen vähemmän homeisempaan yksikköön. Pahinta olisi, että allergiani pahenee astmaksi. Toisaalta tämän ongelman takia pystyisin hyvin välttämään metsäleirit. Katsotaan nyt kuitenkin, miten asiat lähtevät rullaamaan...
        ..
        Aikanaan 2.VK:ssa palvelleena voin sanoa, että meillä tuvan tuplaikkunoiden välisessä tilassa kasvoi ihan kunnon kokoinen sieni... Tämä ei ole mikään vitsi. Eiköhän niissä kaikissa Vekarajärven rakennuksissa homeongelma ole sellainen, että jos tarkastaja tulisi paikalle paikka julistettaisiin todennäköisesti käyttökieltoon.

vanhoihin tietoihin koska minä vain muistelin että olen joskus mediassa tai jossain kuullut
        armeijan homeongelmasta. Tuohan on pirullista
        kun ihmset sairastutetaan jo noin nuorena.

• googlaa

kasarmien sisäilma. Et ole ainut, joka on vuosien saatossa kärsinyt kasarmien sisäilmaongelmista. Tiedän ongelmia olevan Vekaran lisäksi myös Sodankylässä ja Rovaniemellä.

Laatusertifioitu Senaattikiinteistöt ja laatu on taattu ;). Kasarmien lisäksi yliopistocampuksia, poliisitaloja, verovirastoja, virastotaloja...

• sotilaskäsky
        hometutkimukset kirjoitti:

jos ei mene omalla kasarmilla lävitse, pistäkää eteenpäin! Ihan selvästi asia on niin vakava että sitä pitää TUTKIA. ÄLÄ JÄTÄ tilannetta tuohon! Jos ei muu auta laittakaa yhteinen kirje vaikka Iltalehteen tms. MUTTA TEHKÄÄ JOTAKIN!

http://www.simoterho.com/intti2.html

”Varusmiesten mukaan heitä (varusmiehiä) on ohjeistettu niin, että homeongelmista ei saa julkisesti puhua. Yhden varusmiehen mukaan asian julkinen käsittely olisi voinut käynnistää esitutkinnan niskoittelusta. Varuskunnan henkilökunnan edustajat ovat vähäpuheisia. Komendanttina toimiva kapteeniluutnantti Raimo Tarkiainen ilmoitti, että ei kerro asiasta mitään. Tarkiainen kehotti soittamaan joukko-osaston tiedotusupseerille, joka oli kuitenkin lomalla. Toinen tiedottaja ei vastannut soittopyyntöön.” Artikkelista käy myös ilmi, että Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja, kommodori Antero Karumaa luonnehtii Upinniemen päävartion toimintaa osaksi sotilassalaisuuden piirin kuuluvaksi todeten seuraavaa: ”Minusta tällaiset asiat pitäisi käsitellä virkatietä pitkin eikä lehtien välityksellä.”

• sairastellut

Ei minultakaan koskaan löytynyt tavallisissa verikokeissa mitään tulehdusarvoja. Homekämpästä aiheutunut keuhkojen limakalvotulehdus on todettu muun muassa keuhkojen tähystyksessä otetuilla koepaloilla.

Ennen kuin pääsin "korkeamman tahon" tutkimuksiin, minua pidettiin vain masentuneena. Nuo silmätulehdukset ovat myös tosi yleisiä homeympäristössä.

• Homeherkkä

Oikeassa oli alikessu sanoessaan, että Vekarajärven kasarmit ovat homeisia.

Eräs tuttu nuorimies totesi saman muutamia vuosia sitten. Hän sai varusmiespalveluaikanaan kolme erittäin pahaa keuhkoputkitulehdusta alkaen korkealla kuumeella, jotka tulehdukset eivät meinanneet parantua millään. Ennen sinne menoa hänellä ei ollut yhtään keuhkoputkitulehdusta, harvoin flunssiakaan, eikä ole ollut sen jälkeenkään.
      Pojat (muutkin oireilivat) tarkastelivat paikkoja ja totesivat, että homeisia ovat.

• ent. varusmiehen mutsi

Miksi vaietaan?
      suoritti asepalveluksen suurinpiirtein sairaalasta käsin astman oireillessa.

En ole samaa miestä tavannut sen jälkeen. Kyllä tuollainen miestä syö ja muuttaa. ja asiasta EI saanut puhua........

• Vartissa

oli juuri juttu: Vekaranjärven varuskunnassa alkaa iso remontti, kasarmit ja keuhkot kuntoon. Karjalan Prikaatissa on havaittu huonon sisäilman tuomia terveysongelmia, koska vanhojen kasarmien ilmanvaihto ei ole enää ajan tasalla.

• kipiä

Joo, homealtistus on todennäköinen. Mä olin viime syksynä kolme kk töissä eräässä tunnetussa hometalossa. Nähtävästi altistuin homeelle, koska olin kaksi kuukautta 37.2-37.8 asteen lämmössä. Mullakin tulehdusarvot olivat ok, lääkärissä tuli juostua. Lämpö palasi normaaliksi vasta kuukausi sen jälkeen, kun oli ko. talon taakseni jättänyt. Voin sanoa, että oli tosi kurjaa. Mutta kyllä se aikanaan ohi menee, kunhan pääset homepaikasta pois. Tsemppiä!

• Paikan päällä

Kuulit siis huhun yhdeltä ryhmänjohtajalta. Niin minäkin: Kasarmit on rakennettu 1960 - 1970 ja ne peruskorjataan 2009 - 2012. Varuskunnassa ko. asioita hoitavat varuskunnan päällikkö, työsuojelupäällikkö, työsuojeluelin, lääkäri, luottamusmiehet ja yhteistoimintaelin sekä varusmiehiä edustava varusmiestoimikunta.

Ota ongelmissasi yhteyttä valintasi mukaan ryhmänjohtajaan, joukkueen johtajaan, joukkueen kouluttajaan, yksikköupseeriin, perusyksikön päällikköön, sairaanhoitajaan, lääkäriin, sosiaalikuraattoriin tai sotilaspappiin ja homma hoituu.

• alik...ek

olin 97-98 EK:ssa kurkkukivut,kuumeilut,hengitystie oireet ym.alkoivat lähes välittömästi.jouduin käyttämään astmapiippuakin.mennessäni olin huippukuntoinen,en ollut syntymän jälk.ollut ikinä sairaalassa,kuumetta ym.kerras 2 vuodessa.silloin kerran 2 viikossa!jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä tästä.

• niina...

Tiedän että varuskunnassa on ollut hometta jne.. Asun tässä ihan lähellä varuskuntaa niin asioista olen hyvin perillä :) otan osaa kun kipeänä olet ollut.. vastata voi vaikka sähköpostiin: [email protected]

• angry mother

Pahoinvointivaltio nimeltä Suomi; miten voi olla mahdollista että tällä väestöpohjalla valtiolla ja kunnilla on varaa sairastuttaa KAIKKI KANSALAISET VAUVASTA VAARIIN kosteusvauriohometoksiineilla??? Siis alkaen päiväkodista, nuorimmat alle vuoden ikäisiä vauvoja,sitten koulumaailma alakoulusta yläkoulun kautta jatko-opintoihin ( sairaus jo estää sen näiltä lapsesta saakka altistuneilta),varuskunnat, työpaikat, virastot, sairaalat ym. laitokset, vuokra-asunnoista nyt puhumattakaan!!! Jos johonkin vaiheeseen asti pärjäsitkin terveenä,niin mikä tahansa näistä voi koitua kohtaloksesi!
      Kohta tarvitaan terveet ulkomaalaiset hoitamaan tätä sairasta kansaa, mutta toivottavasti heitä ei asuteta hometaloihin!
      Luuleeko joku virkamies,että nämä asiat paranevat vaikenemalla? Uskomatonta ettei näitä hyssyttelijöitä voi saada tilille terveydelle haitallisten tilojen käytön jatkamisesta tietoisesti! Kyllä käyttökielto pitäisi napsahtaa heti kun epäillään kosteusvaurioita tai muita sisäilmaongelmia! ja sitten kunnolliset tutkimukset päälle!
      Terveyttä ei voi millään korvata, kun sen kerran menettää!! Päättäjille enempi vastuuta päätöksistään ja päättämättä jättämisistään kuin vain poliittinen vastuu = 0

• "Pahoinvointivaltio nimeltä Suomi; miten voi olla mahdollista että tällä väestöpohjalla valtiolla ja kunnilla on varaa sairastuttaa KAIKKI KANSALAISET VAUVASTA VAARIIN kosteusvauriohometoksiineilla??? Siis alkaen päiväkodista, nuorimmat alle vuoden ikäisiä vauvoja,sitten koulumaailma alakoulusta yläkoulun kautta jatko-opintoihin ( sairaus jo estää sen näiltä lapsesta saakka altistuneilta),varuskunnat, työpaikat, virastot, sairaalat ym. laitokset, vuokra-asunnoista nyt puhumattakaan!!! Jos johonkin vaiheeseen asti pärjäsitkin terveenä,niin mikä tahansa näistä voi koitua kohtaloksesi!"

- Siksi, ettei ihmisistä ole mitään väliä. Täällä valehdellaan ihmisille ihan samalla tavoin kuin Neuvostoliitossa ennen.

• jaak-ko

Kyllä. Vaikenemalla näistä asioista kaivamme kuoppaa tämän maan tulevaisuudelle. Kun tarpeeksi pahasti altistuu, siitä ei enää parane, ja lopulta on niin herkkä, ettei voi olla enää sisällä eikä ulkona tulematta kipeäksi. Kokonainen sukupolvi altistuu nuoresta lähtien, ja lisää skeidaa saa rakentaa koko ajan. Mitä tälle maalle tosiaan tapahtuu!?

http://www.adressit.com/home-_ja_kosteusvaurioista_sairastuneet_huomioitava

• poikani äiti

poikani sairastui kumman syystä myös kummallisesti yskään köhinään ja lopulta keuhko putken tukehdukseen n,kk mentyä veraralle, lääkekuurin jälkeen oli hetki ja terve sit keuhkokuume. taas mentiin eteen päin ja sama homma menos taas kuume yskä joka ei tod, ole normaalia, väsyny taas ja epäilen et kohta taas keuhkokuume, teen ilmoituksen joka vitun paikkaan et tää pitää tutkia, menköön vekara vaikka kii mutta tutkinta tulee, mun poikani ei tarvi saatana ottaa astmaa eikä keuhkoahtaumaa yhen saatana takia että kämpät homeessa! ja ihme ettei tähän ole puututtu aiemmin.

• ve-e

Aluehallintovirasto, terveydensuojelu, polis ja vaikka mitä muita veroeuroilla pyöriviä puljuja ota heihin yhteyttä. Kaikki kirjallisena ja jokainen puhelu ja puhe nauhalle.
      Turvasllisuus on perusasioita mitä virkamiesten tulee vaalia ennen mitään muuta. Jos joku homemyrkkyihin välinpitämättömyyttään meitä altistaa ja terveyttämme jatkuvasti vaarantaa, niin onhan se heelevetin väärin. Syylliset esiin ja vastuuseen.

• Vopite hasitaa

Olin Upinniemessä pienessä kuumeessa koko ajan kunnes lähdin kotio.

• Mitähähtäh

Homettako?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      211
      5295
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      34
      2981
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      130
      2374
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      1973
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      63
      1520
    6. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      74
      854
    7. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      751
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      121
      742
    9. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      48
      689
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      7
      677
    Aihe