mittari malmit

tyhmä tahvo

olen kuullut että esim. uraania etsitään mittari etsimillä , ovat kai kalliita. saakohan niitä lainaan tai vuokrata.
onko uraania hitusen joka paikasssa vai paljon harvoissa paikoissa ja mistä sitä kannattaisi etsiä?
osaan suunnistaa hyvin ja haluan liikkua luonnossa kuntoilun vuoksi.
olen p-savosta haluaisin oikeata infoa enkä mitään näsäviisaiden naljailua, kiitos etukäteen.

6

984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoinen valinta

Sinulle voisi sopia hyvin metallinimaisin. Sillä voit löytää metallisia malmeja.

• Dresden

Mittareista en tiedä, mutta Suomen maaperässä tai siis varsinkin kalliossa uraania on melko tasaisesti. Tietenkin löytyy niitä rikkaampiakin kohtia, mutta varsinkin graniitti sisältää uraania lähes poikkeuksetta. Taisi olla jotakin luokkaa 1 gramma uraania per 1 yksi kuutiometri graniittia.

• Uraanin

Mittaamalla radon(kaasu) pitoisuuksia. Radon on uraanin hajoamistulos.
      Ei aavistustakaan mittareista; paljonko maksaa tms
      Itse säteilyähän mitataan Geiger-mittarilla.
      Esim raakkukivi Enon vanhasta, nykyään peitetystä uraanikaivoksesta antoi tuloksen Geiger mittarilla.

• uraani

palasia vanhankaivoksen jäljiltä vieläkin siitä lähiympäristöstä, oon käyny siellä luontomatkailun merkeissä, ja tuonukkin sieltä jonkun kivasti säteilevän murikan kotiinkin.

Luonnossa on nähtävissä eräistä merkeistä että maaperässä on radioaktiivisia aineita, nim. jos löydät tuolla soramaastossa kävellessäsi sellaisia kiviä joiden päällä näyttää olevan punaista (aivan kuin joku olisi käynyt sutaisemassa kiveen punamultamaalia), huomaa sen kiven alapinnalla, tai maatavasten olevassa osassa sitä punaista ei ole, Se punainen siinä kivessä on eräs levä laji joka nauttii radonkaasun ympäristössä, tuota punaista levää kasvaa siellä paukkajanvaaran maastossa melkei jokapuolella, yksistään sen kaivoksen vieressä on helkkarinmoinen kallioseinä joka on totaalisen punainen siitä leväkerrostumasta, geigermittari on oikein hyvä silloinkun valitsee minkä kiven aikoo ottaa matkamuistoksi, minulla oli sellainen yksinkertainen viisarillavarustettu liettuassa tehty piippaava malli, niitä joskus näkee myynnissä kirppiksillä, sitten on myynnissä näkynyt niitä digitaalisia mikrosievert mittareita, mutta niillä ei tee mitään kun pitää saada välitön mittaustulos.

kerron vielä kuinka kävi kun kaveri pani sellaisen uraanikiven tiiviiseen lasipurkkiin ja kaappiin, sehän purkki otti ja räjähti jonkun päivän kuluttua, olipa tietysti erittynyt sitä radonkaasua niin paljon että purkissa oli tullut painelukema joka oli riittänyt räjäyttämään sen lasin rikki. suosittelen etsikää uraanikivillenne joku hyvin tuuletettu säilytyspaikka ulkoa.

• Geigeri

Tuolta saa ainakin: http://www.geiger.fi/mg11-sateilymittari-p-770.html
      Kotimainen ja edullinen

• Halvemmalla pääset kun hommaat kivi-vasaran ja, luet sim GTK:n sivuilta malminetsinnästä
        http://www.gtk.fi/Vaikka mikäs se estää uraaniakaan etsimästä.
        Geiger mittari on vähän ylikurssia, radonmittauksien tai geokemiallisen näyttenoton avulla, etsitään uraania.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      17
      4921
    2. Oot mahtava tyyppi

En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot
      Ikävä
      44
      4824
    3. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      226
      4024
    4. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      56
      3733
    5. Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?

He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun
      Maailman menoa
      126
      3650
    6. Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti

– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm
      Maailman menoa
      73
      3164
    7. Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta

ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,
      Maailman menoa
      133
      2130
    8. Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys

Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo
      Ikävä
      12
      1110
    9. Elämäni rakkaus

Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten
      Ikävä
      63
      947
    10. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      93
      842
    Aihe