Pyöräilykypärän oikea käyttötapa?

etto

Pyöräilykypärää pitää käyttää - näin sanoo laki.
Mitenkähän saisi vielä ihmiset ymmärtämään, miten kypärän pitää olla päässä. Aktiivipyöräilijät taitavat tietää mistä on kyse, mutta aika usein näkee liikenteessä, että tavanomaisilla pyöräilijöillä, jotka liikkuvat kauppa-tai työmatkalla, on kypärä takaraivolla.
Varsinkin naisihmisillä näyttäisi olevan tämä tyyli - sillä tavalla etutukka jää aistikkaasti näkyviin.
Kuitenkin taitaa olla niin, että valtaosa pyöräilyonnettomuuksia on sellaisia, että ei kaaduta takaraivolleen vaan lennetään naama edellä kohti katua. Jos kypärä on vedetty lähes kulmakarvoihin asti päähän, niin kyllä se suojaa ihan eri tavalla kuin keikistellessään takaraivolla.

15

2407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.tuna

marketeissa ei osata/viitsitä/ehditä opastaa asiakasta, mutta jos ostaa kypärän oikeasta pyöräkaupasta, saa varmasti säätö/käyttöohjeet kaupan päälle :-)

• kylläkin...

vastata tähän, että suurimmalle osalle pyöräilykypärän ostajista ei ole väliä kuinka kypärä istuu eli sopii päähän. Ei siinä auta myyjän apu, kun pitää saada se halvin malli ja lapsetkaan ei edes ole mukana kaupassa.

• Suojaa säältä

Eipä tule juuri kanssapyöräilijöiden kypäränkäyttötapoja tarkkailtua, valitettavasti.

Tänä sateisena talvena olen itse käyttänyt kypäräni alla tavallista gorepipoa, joka paitsi lämmittää myös osittain suojaa hiuksia kastumiselta, mikä on työmatkan taittajalle mukavaa. Kypärähän on helppo säätää takaraivon pannasta vähän isommaksi. Erillistä kypäränsuojusta en ole tullut hommattua ja alle tai päälle vedetty huppu taas heikentää näkyvyyttä sivuille.

Nyt luin jostain artikkelista, että tämä heikentää kypärän suojausta ja alla saisi olla vain hyvin ohut päähine. Onko tästä tarkempaa tietoa?

• k233

Siis minkä väitetään heikentävän kypärän suojausta? Pipon, kypäränsuojuksen vai hupun?

Minä en ole koskaan törmännyt tuohon tarinaan, että suojaus heikkenisi pipo päässä. Luulisi, että lisäpehmuste olisi vain eduksi. Tuollaisestahan voisi lisäksi päätellä, että myös paksut hiukset heikentäsivät kypärän tehoa ja kaljut pyöräilijät saisivat parhaan suojan!

Itselläni hattuna toimii joku virvoitusjuomamerkin ohut mainospipo. Syksyllä ja keväällä pipotonta kautta voi pidentää tukkimalla kypärän "ilmanottoaukot". Sen sijaan huppua en käyttäisi ikinä pyörälenkillä muun liikenteen seassa.

Uudemmat kypäräthän ovat siitä hyviä, että niiden muotoilu ohjaa oikean asennon käyttöön, toisin sanoen väärä asento tuntuu epämiellyttävältä. Ongelma taitaakin vaivata eniten lastenkypäriä ja vanhempia "munamalleja".

• Suojaa säältä
        k233 kirjoitti:

Siis minkä väitetään heikentävän kypärän suojausta? Pipon, kypäränsuojuksen vai hupun?

Minä en ole koskaan törmännyt tuohon tarinaan, että suojaus heikkenisi pipo päässä. Luulisi, että lisäpehmuste olisi vain eduksi. Tuollaisestahan voisi lisäksi päätellä, että myös paksut hiukset heikentäsivät kypärän tehoa ja kaljut pyöräilijät saisivat parhaan suojan!

Itselläni hattuna toimii joku virvoitusjuomamerkin ohut mainospipo. Syksyllä ja keväällä pipotonta kautta voi pidentää tukkimalla kypärän "ilmanottoaukot". Sen sijaan huppua en käyttäisi ikinä pyörälenkillä muun liikenteen seassa.

Uudemmat kypäräthän ovat siitä hyviä, että niiden muotoilu ohjaa oikean asennon käyttöön, toisin sanoen väärä asento tuntuu epämiellyttävältä. Ongelma taitaakin vaivata eniten lastenkypäriä ja vanhempia "munamalleja".

Siis tässä vastikään lukemassani (muuten asiallisesssa ja järkeenkäyvässä) lehtiartikkelissa väitettiin, että kypärän alle ei saa laittaa normaalipaksuista pipoa, koska sen jälkeen kypärä ei enää suojaisi optimaalisesti iskuilta. Sen tarkemmin asiaa ei ollut perusteltu, siksi asiaa kyselenkin, JOS sattuisi joku tietämään lisää.

• Suojaa säältä
        Suojaa säältä kirjoitti:

Siis tässä vastikään lukemassani (muuten asiallisesssa ja järkeenkäyvässä) lehtiartikkelissa väitettiin, että kypärän alle ei saa laittaa normaalipaksuista pipoa, koska sen jälkeen kypärä ei enää suojaisi optimaalisesti iskuilta. Sen tarkemmin asiaa ei ollut perusteltu, siksi asiaa kyselenkin, JOS sattuisi joku tietämään lisää.

Asia jäi vähän vaivaamaan, ja löysinkin lukemani jutun Retki-lehdestä. Kyllähän tässä perusteltiinkin juttu niin, että kypärä voi jäädä paksun myssyn kanssa liian korkealle ja siksi ei suojaa hyvin.

• varastoduunari Hjalmari

Tämähän on oikein empiirisesti todettu pudottamalla samalta korkeudelta (Tampesterin Näsinneulan korkeimmalta tasanteelta) pipo sekä kypärä, ja pipo säilyi ehjänä toisin kuin kypärä!
      Ei siis kannata käyttää kypärää vaan PIPOA.

Näi o näppylät!

:)

• hyviähän nuo

Älkää vaan vahingossakaan ostako kypärää kenellekään sovittamatta sitä ensin kyseiseen päähän, monet kypärät toimii paremmin amppelina kuin kallon keittimenä. Ystävällistä on samalla kertaa hommata sinne alle sopiva pipo, ei mikään ajomyssy joka jäätyy poskiin, sadehuppu siihen kypä'rään ja salvaa mahdollisiin hihnasta tuleviin ihon ärsytysoireisiin. Omana neuvona kypärän käyttöön on että laittakaa se oikein päin oikeaan asentoon päähän ja ajelkaa vain kun on yli 5 astetta lämmintä niin säästytte luultavasti korvatulehduksiltakin. Autoja päin ei silti kannata ajaa.

• ymmärrä

miten kypärän käyttö / käyttämättömyys vaikuttaa korvatulehduksiin !

• Jopas nyt
        ymmärrä kirjoitti:

Niin, ei kai mitään jos on sellainen umpiopotta, tai riittävästi karvoja korvissa.

• mitäs
        Jopas nyt kirjoitti:

Niin, ei kai mitään jos on sellainen umpiopotta, tai riittävästi karvoja korvissa.

umpipotta tai karvat korvissa vaikuttaa korvatulehduksiin !?

• Mikke
        ymmärrä kirjoitti:

on ollut niin, että kun ennen vanhaan en käyttänyt kypärää, enkä päähinettäkään, niin useamman kerran kevään tuulisilla säillä iski korvatulehdus, kun kevät pyöräilyyn innosti. Sittemmin olen käytellyt miltei aina kypärää ja tuulisilla keleillä olen laittanut korvia suojaamaan ohuen otsapannan, eikä korvatulehduksia sitten ole ollut. Se otsapanta ja ilmastointiteipit tuuletusaukoissa riittää minulla noin viiteen pakkasasteeseen. Kylmemmillä on ollut pulmia saada riittävän paksua päähinettä kypärän alle ja niinpä valitettavasti kypärä on jäänyt vähälle käytölle talvella.

• alle voi
        Mikke kirjoitti:

on ollut niin, että kun ennen vanhaan en käyttänyt kypärää, enkä päähinettäkään, niin useamman kerran kevään tuulisilla säillä iski korvatulehdus, kun kevät pyöräilyyn innosti. Sittemmin olen käytellyt miltei aina kypärää ja tuulisilla keleillä olen laittanut korvia suojaamaan ohuen otsapannan, eikä korvatulehduksia sitten ole ollut. Se otsapanta ja ilmastointiteipit tuuletusaukoissa riittää minulla noin viiteen pakkasasteeseen. Kylmemmillä on ollut pulmia saada riittävän paksua päähinettä kypärän alle ja niinpä valitettavasti kypärä on jäänyt vähälle käytölle talvella.

laittaa siihen tarkoitukseen tehtyjä päähineitä. Löytyy Hagslofiltä,Shimanolta,Löfleriltä jne.. , sopivat hyvin kypärän alle ja suojaavat hyvin korvia, olen käyttänyt samaa päähinettä myös hiihdossa.

• sömndags cykklist
        alle voi kirjoitti:

laittaa siihen tarkoitukseen tehtyjä päähineitä. Löytyy Hagslofiltä,Shimanolta,Löfleriltä jne.. , sopivat hyvin kypärän alle ja suojaavat hyvin korvia, olen käyttänyt samaa päähinettä myös hiihdossa.

Jee jee, itse käytin aikoinaan korvaläppiä kypärän alla lievällä pakkasella. Otsapantakin voisi toimia vaan voipi korvalehdet jäätyä. Kylmempiin keleihin etsin jotain kommandopipon kaltaista, mutta en löytänyt. Turhan hankalaa näillä keleillä tuon käyttö. Kypärä on roikkkunut naulassa marraskuusta asti, vaan enpä ole kyllä ajanutkaan.

• kypärän...
        sömndags cykklist kirjoitti:

Jee jee, itse käytin aikoinaan korvaläppiä kypärän alla lievällä pakkasella. Otsapantakin voisi toimia vaan voipi korvalehdet jäätyä. Kylmempiin keleihin etsin jotain kommandopipon kaltaista, mutta en löytänyt. Turhan hankalaa näillä keleillä tuon käyttö. Kypärä on roikkkunut naulassa marraskuusta asti, vaan enpä ole kyllä ajanutkaan.

alle laittaa vaikka ohuen fleece pipon, sen verran täytyy olla säätövaraa kypärässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      181
      1238
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      748
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      47
      654
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      566
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      305
      566
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      539
    10. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      520
    Aihe