Kova halu lähteä opiskelemaan. Mietin kahden vaiheilla, toinen vaihtoehto lähihoitaja, vanhustenhoitoon suuntautuminen ei kuitenkaan innosta. Voisitteko kertoa kokemuksia laborantin työstä? Miten paljon fysiikkaa, kemiaa, matematiikkaa? Entäpä palkka? Lähihoitajana luultavasti työpaikan saisi varmemmin?
Pidän itsenäisestä työskentelystä, en silti karsasta muita. Nämä kaksi ammattia kuitenkin niin erilaisia.. Ja onko töitä sitten tiedossa laborantille.. Ainakaan täällä Lapissa.
Kertokaa sen lisäksi mitä teette laborantin työssä, minkälaiset työajat yleisiä, onko vuorotyötä? Kiitos jo etukäteen!
Laborantin kokemuksia?
4
11667
Vastaukset
- työtilanne
Oulun seudulla ei ole kovin fantastinen; ainakaan työpaikkailmoitusten perusteella. Etelässä näyttäs olevan kovasti töitä tarjolla. Eli jos olet valmis muuttamaan sinnepäin valmistuttuasi,niin töitä löytyy:)
Itse olen laboratorianalyytikko, AMK. Pidän työstäni erittäin paljon. Jos olet hakemassa peruskoulutason koulutukseen,niin matikka, fys., kemia ei ole varmaankaan niin vaativia kuin AMK tasolla. Mutta erittäin keskeisiä aineita ne ovat laborantin koulutuksessa, koska sun pitää itse osata laskea tuloksia, ýmmärtää reaktioyhtälöitä ja hiukka fysiikkaakin, riippuen tietenkin työstä, koska sitä on tarjolla niin erilaista.
Palkkaus liikkuu reilusti 2000e molemmin puolin riippuen koulutustasosta, työn vaativuudesta, työkokemuksesta yms. Eli laboranttien palkkaus ei päätä huimaa, kun vertaa yleisiin keskiansioihin. Kunnallisella/valtiollisella puolella palkkaus on paljon heikompi kuin yksityisellä. Mutta yksityisellä puolella voi joutua tekemään tosissaan töitä palkkansa eteen, varsinkin pienessä firmassa.
On paljon myös vuorotyölaborantteja; johtuen siitä, että suuri osa työllistyy teollisuuteen.
Itse olen analyysipuolella eli tutkin erilaisia tuotteita erilaisilla menetelmillä (pitoisuuksia, puhtauksia yms.); perfektionistin mielijobi:) Jos olet suurpiirteisempi, niin synteesit (tuotteiden valmistaminen) ovat sinun alaasi. On paljon muitakin suuntia, mihin voit työllistyä esim. mikrobiologia, biokemia yms. Tarjonta on aika laaja. Koulussa tulet tietämään, että mikä on sun juttusi:) - entine labratyöntekijä
Olen miespuolinen laborantti mutten tehnyt alani töitä vuosiin.Aikanaan kouluttauduin, mutta aika pian huomasin, että työpaikkoja oli täällä etelämmässäkin vähän ja pätkinä.
Olin prosessiteollisuuden laboranttina aikanaan analyysejä tekemässä.On vain hieman yksitoikkoista puuhaa tällaisessa muodossa, joten muistutan sen tässä, mutta mikäli pitää rutiineista niin se sopii hyvin.
Päädyin sitten vastaavaa tointa läheltä liippaavaan työhön.
Noin ammattikoulun laboranttilinjalla ei joudu kovinkaan kummoisia opettelemaan kysymistä aineista vaan se on myös kiinni omasta itsestä miten hyvin haluat asioita osata.
Noin yleisesti suosittelisin lähihoitajan hommia.Töitä reilummin tarjolla, mutta kannattaa punnita eri vaihtoehtojen väliltä. - on ajatella tyopaikan helpp...
Suurin virhe suomalaisilla on se etta kouluttaudutaan aloille joista ei olla kiinnostuneita, ainoastaan siksi etta alalla on tyopaikkoja. Siita seuraa elaman kestava onnettomuuskierre. Suomi on taynna onnettomia lahihoitajia, esimerkiksi.
Suosittelen menemaan sinne mika kiinnostaa. Siina on helppoa olla paras kun on motivaatiota -ja tyopaikka tulee silloin helposti. Jos ei Suomesta niin ulkomailta ainakin missa usein nama asiat ymmarretaan paremmin. - Laborantti84
Jättäkkää kuulkaa Laborantin-koulutukset sikseen koska laboratorioala on nykyään totaali katastroofi. Itse työskennellyt kohta 7 vuotta laboranttina ja vaikka olen koko-aikaisesti tehnyt labratyötä niin ei ole vielä löytynyt vakinaista työtä. Palkka on myös alle 2000 euro/kk bruttona ja tämä keski-Suomessa keskisuuressa yrityksessä.
Jos jotain kadun elämässäni niin se on että opiskelin laborantiksi koska elämäntilanne ei todellakaan tunnu mukavalta nyt vaikka määrä-aikaista matalapalkkaista työtä teen koko ajan. Oma asunto, lapset ja muu elämä on jäänyt kokonaan hommaamatta vaikka kohta täytän 30 vuotta koska tästä kuopasta on erittäin vaikeeta nousta :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399