Sallikaa lasten tulla

JEESUS SIUNAA LAPSIA
Mark. 10:13-16
--
10:13 Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.

10:14 Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

10:15 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."

10:16 Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
--
Vanhemmat toivat lapsiaan Jeesuksen tykö.
Opetuslapset estelivät tuojia (13).
--Miksiköhän?

Jeesus nuhteli opetuslapsiaan: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (14).
--Miten tänä päivänä sallimme lapsille pääsyn sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5)?

Jeesus siunasi lapsia (16).
--Miksi esim. Apostolien Teoista ei löydy yhtään esimerkkiä, että alkuseurakunta olisi järjestänyt erikseen siunaustilaisuuden pienille lapsille (Esim. perhekuntakasteiden yhteydessä)?
--
Toivon asiallista keskustelua ja mieluimmin samaa nimimerkkiä käyttäen!

89

1467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jees.

Sallikaa lasten tulla.
      Minä ajattelisin niin että ihmiset halusivat lapsensa varjella uudelta tiedolta, koska se sanoma jota Jeesus toi oli uutta.

Ja se kosketti heitä syvästi, ja vanhemmat haluaa suojella lastaan, että mikään ei lasta satuttaisi.

• Luukas,

Lääkäri Luukas korostaa, että myös pieniä lapsia (BREPHOS=VASTASYNTYNYT VAUVA) vietiin saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa "kosketusta".

On mahdollista, että nuo vanhemmat eivät olleet juutalaisia,vaan syntisiä vierasheimoisia, jotka veivät lapsiaan Jeesuksen luokse. Siksi juutalaiset opetuslapset estelivät heitä.

Vanhemmat tunsivat kirjoitukset. Siksi vanhemmat eivät itse lapsiaan siunanneet, vaan heivät heidät Jeesuksen luokse.
      "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alle siinnyt äitini kohtuun." (Ps.51:7)

Luuk. 18:15
      "Ja he toivat hänen tykönsä MYÖS PIENIÄ LAPSIA, että hän KOSKISI heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia."

Raamatussa kerrotaan toisessa kohtaa, kuinka Jeesuksen "kosketuksessa" lähti Jeesuksesta "voimaa". Voima tarkoittaa Raamatun kielessä Henkeä. Samoin Jeesuksen käsien laitto lapsien päälle viittaa siihen, että Jeesus antoi Pyhää Henkeä noille "brephoksillE", eli vauvoille. Jeesus sanookin heidän uskoneen Jeesukseen. Ja ilman uskonhenkeähän uskominen on mahdoton asia, koska uskominen on hengellinen asia, joka saadaan lahjaksi armosta.

Matt. 18:6

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Mark. 9:42

Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Luuk. 17:2

Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

• "Lääkäri Luukas korostaa, että myös pieniä lapsia (BREPHOS=VASTASYNTYNYT VAUVA) vietiin saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa "kosketusta".
        --
        Niin, tuskimpa Jeesus torjui pois ketään lasta iän perusteella, niin kuin joillakin on tänä päivänä tapana tehdä.

• Jeesus toimii
        Tapio522 kirjoitti:

"Lääkäri Luukas korostaa, että myös pieniä lapsia (BREPHOS=VASTASYNTYNYT VAUVA) vietiin saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa "kosketusta".
        --
        Niin, tuskimpa Jeesus torjui pois ketään lasta iän perusteella, niin kuin joillakin on tänä päivänä tapana tehdä.

Ps. 8:2 "Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen."

Matt. 21:16 "ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"

Johannes oli täytetty Pyhällä Hengellä jo äitinsä kohdussa ja Hengen hedelmää alkoi ilmetä jo silloin.

44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ILOSTA minun kohdussani.
        45 Ja autuas se, joka uskoi, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!

Gal.5:22 "Mutta Hengen hedelmä on ILO....

• Pekka II

erikoisen kysymyksen: "--Miten tänä päivänä sallimme lapsille pääsyn sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5)?"

Ei kait se OLE MEIDÄN VALLASSAMME SALLIA tai olla
      sallimatta lapsilta pääsy Jeesuksen yhteyteen!!!!

Tapio kyllä yrittää tosissaan estää näiltä päsäy,
      VAATIMALLA LAPSILLE KASTETTA,
      MUTTA LAPSETHAN OVA JO Jumalan valtakunnass ilman
      mitään vesirituaaleja!

Jeesus sanoi:" Sen kaltaisten on taivasten valtakunta"
      -ilman mitään kastetta!!!!!

Matt 18:10_14
      "Katsokaa, ettet halveksu yhtäkään näistä pienistä
      sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaasa näkevät AINA minun Isäni kasvot...
      Jae 14
      Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto
      ole, että YKSIKÄÄN NÄISTÄ PIENIST EI JOUTUISI
      KADOTUKSEEN."

Onko Jumala niin heikko, että ei voisi toteuttaa
      tahtoaan ilman että vanhemmat auttavat häntä ja
      kastattavat lapsensa?

• Tuohon tuli yksi

Ei sana liikaa: Siis taivaallisen isän tahto on, et-
        tei yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.

• Loot

Lasten viattomuusoppi ei pätenyt Sodomassa. Samalla tavalla silloin vanhemmat sanoivat, mitäs syntiä ne meidän lutuset on ehtinyt tehdä.

28 Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,
        29 mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
        30 samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

Kastettu lapsi kuuluu Kristuksen ruumiiseen (1.Kor.12:13)

Kastamaton lapsi on maailmassa seurakunna ulkopuolella.

• Pekka II: "Ei kait se OLE MEIDÄN VALLASSAMME SALLIA tai olla sallimatta lapsilta pääsy Jeesuksen yhteyteen!!!!
        --
        Miksi Jeesus kuitenkin sanoi; "SALLIKAA lasten tulla minun tyköni, ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ heitä,..."

"Huvikseenko" Jeesus puhuu sallimisesta ja estämisestä?

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Ei kait se OLE MEIDÄN VALLASSAMME SALLIA tai olla sallimatta lapsilta pääsy Jeesuksen yhteyteen!!!!
        --
        Miksi Jeesus kuitenkin sanoi; "SALLIKAA lasten tulla minun tyköni, ÄLKÄÄKÄ ESTÄKÖ heitä,..."

Tietysti siksi, koska opetuslapset YRITTIVÄT ESTÄÄ!!

Jeesus puhui opetuslapsille, eikä meille!

Jotkut kyllä meidänkin päivinämme yrittävät opillaan estää lapsilta taivasosuus, vaatimalla lapsille
        kastetta.

• ihmissiunaus
        Pekka II kirjoitti:

Jotkut kyllä meidänkin päivinämme yrittävät opillaan estää lapsilta taivasosuus, vaatimalla lapsille
        kastetta.

Mutta eiväthän ne vanhemmat itse niitä lapsiaan siunanneet.

Alkuseurakunnan ajalta ei ole yhtään mainintaa, että lapsi olisi jätetty ihmisen siunauksen varaan.

Se tapa on kylläkin helluntailaisten 100 vuotta sitten aloittama käytäntö, jolla vanhempia rauhoitellaan, kun lapsi jätetään kastamattoana maailmaan Kristuksen ruumiin ulkopuolelle ilman hääpukua.

Kristityt kastavat lapsensa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Ja kastavat lapsensa Kristuksen ruumiin jäseneksi aina seurakunnan noutamiseen asti.

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

• Pekka II kirjoitti:

kastetta.

Jeesus sanoo; "Sallikaa TULLA..."
        Pekka II sanoo taas: "Sallikaa OLLA..."

Kumman sanaan nyt pitäisi uskoa?

• Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Ei kait se OLE MEIDÄN VALLASSAMME SALLIA tai olla sallimatta lapsilta pääsy Jeesuksen yhteyteen!!!!
        --

varmaan miellellään kertoa heille Taaivaan Isän rakkaudesta ja hyvyydestä. Sanotaan, että vanhemmat veivät lapsiaan Jeesuksen tykö, että Hän koskisi heihin. Jeesus siis otti lapsia syliinsä ja siunasi heitä.

Lapset tunsivat sen Jeesuksesta säteilevän taivaallisen rakkauden ja he mielellään menivät Jeesuksen lähelle.

Varmaankin jopa niin paljon, että oli tunkua Jeesuksen ympärillä. Jeesus oli HYVÄ ja karismaattinen persoona, olihan Hän Jumalan Poika.

Hänen lähellään oli VARMASTI HYVÄ OLLA: Niinkuin on tänäkin päivänä, kun olemme uskossa päässeet hänen lähelleen. Siunattua viikon loppua jokaselle lähimäiselleni täällä netillä. Sirkka Iita.

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II sanoo taas: "Sallikaa OLLA..."

Kumman sanaan nyt pitäisi uskoa?

vaan, niinkuin Raamattu sanoo:

Isommat lapset tulivat itse, pienempiä kantoivat vanhemmat.

Mutta KAIKKI KELPASIVAT JEESUKSELLE, Hallelujaa.

Ja vielä ILMAN KASTETTA!!!!!!!

• lapset
        Pekka II kirjoitti:

Jeesus ei kastanut niitä lapsiaan Jeesuksen kosketusta hakemaan tulleita vanhempiakaan, koska kristillisen kasteen aika tuli myöhemmin.

Jeesuksella oli valta eläissään maan päällä antaa syntejä anteeksi, keitä hän tapasikin. Syntinen nainen, lapset, ristinryöväri.

• Elina2
        ihmissiunaus kirjoitti:

Mutta eiväthän ne vanhemmat itse niitä lapsiaan siunanneet.

Alkuseurakunnan ajalta ei ole yhtään mainintaa, että lapsi olisi jätetty ihmisen siunauksen varaan.

Se tapa on kylläkin helluntailaisten 100 vuotta sitten aloittama käytäntö, jolla vanhempia rauhoitellaan, kun lapsi jätetään kastamattoana maailmaan Kristuksen ruumiin ulkopuolelle ilman hääpukua.

Kristityt kastavat lapsensa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen. Ja kastavat lapsensa Kristuksen ruumiin jäseneksi aina seurakunnan noutamiseen asti.

"Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä."

näin että Jeesus siunasi lapsia ei kastanut koska kaste kuuluu vain joka uskoo se kastetaan, mutta koska pieni vauva ei pysty viellä uskomaan, hänet siunataan ja rukoillaan että hän kun hän tulee siihen ikään että ymmärtää, niin antaa elämänsä Jeesukselle, näin minä tämän Jeesuksen lasten siunaamisen olen ymmärtänyt.

• Tietääksenne.
        Sirkka-Iita kirjoitti:

varmaan miellellään kertoa heille Taaivaan Isän rakkaudesta ja hyvyydestä. Sanotaan, että vanhemmat veivät lapsiaan Jeesuksen tykö, että Hän koskisi heihin. Jeesus siis otti lapsia syliinsä ja siunasi heitä.

Lapset tunsivat sen Jeesuksesta säteilevän taivaallisen rakkauden ja he mielellään menivät Jeesuksen lähelle.

Varmaankin jopa niin paljon, että oli tunkua Jeesuksen ympärillä. Jeesus oli HYVÄ ja karismaattinen persoona, olihan Hän Jumalan Poika.

Hänen lähellään oli VARMASTI HYVÄ OLLA: Niinkuin on tänäkin päivänä, kun olemme uskossa päässeet hänen lähelleen. Siunattua viikon loppua jokaselle lähimäiselleni täällä netillä. Sirkka Iita.

Jeesuksen ajan ihmiset tunsivat pyhiä kirjoituksia. Sillä kirjoitettu on:

Valit. 5:7 "Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa."

"Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi"

• ajankohta
        Elina2 kirjoitti:

näin että Jeesus siunasi lapsia ei kastanut koska kaste kuuluu vain joka uskoo se kastetaan, mutta koska pieni vauva ei pysty viellä uskomaan, hänet siunataan ja rukoillaan että hän kun hän tulee siihen ikään että ymmärtää, niin antaa elämänsä Jeesukselle, näin minä tämän Jeesuksen lasten siunaamisen olen ymmärtänyt.

Jeesus antoi kastekäskyn vasta kuolemansa jälkeen Galilean vuorella. Mt.28:19-20

Kristillinen kaste on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen kastamista. Kristukseen pukemista.

Kaste perustuu Jumalan sanaan, joka tekee kasteessa sen mitä kasteen sanotan olevan, oli kyse sitten keskosena syntyneestä lapsesta ja koomassa makaavasta satavuosiaasta vanhuksesta, joka ensimmäisen kerran kastetaan Jeesuksen sanojen mukaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

• Tietääksenne. kirjoitti:

Jeesuksen ajan ihmiset tunsivat pyhiä kirjoituksia. Sillä kirjoitettu on:

Valit. 5:7 "Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa."

"Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi"

että lapsia olisi väkisin viety Jeesuksen luokse!

Tosin äidit kädestä taluttaen ja sylissä kantaen veivät lapsia Jeesuksen luo, että Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä!

Koska varmaan he itsekkin aistivat sen hyvän säteilyn mitä Jeesuksen läheisyys sai aikaan ihmisissä.

• lapset
        Sirkka-Iita kirjoitti:

Tosin äidit kädestä taluttaen ja sylissä kantaen veivät lapsia Jeesuksen luo, että Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä!

Koska varmaan he itsekkin aistivat sen hyvän säteilyn mitä Jeesuksen läheisyys sai aikaan ihmisissä.

Lapsia vietiin puoliväkisin Jeesuksen luokse. Jeesuksen täytyi puuttua estämiseen.
        Vauvojaan vieviä vanhempia yritettiin estää. Eli vapaasta lapsien pääsystä Jeesuksen luokse ei ollut kysymys.

• Sirkka-Iita kirjoitti:

Sirkka-Iita: "Tosin äidit kädestä taluttaen ja sylissä kantaen veivät lapsia Jeesuksen luo, että Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"!
        --
        Kysyn nyt sinulta Sirkka-Iita, vaikka täällä on jo vastattukkin näihin kysymyksiin:

-Mitenhän vanhemmat toimivat alkuseurakunnassa lastensa suhteen, jotta "Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"?

-Miten meidän tänään pitäsi tuoda lapsemme Jeesuksen luo?

Mitä mieltä sinä olet?

• ennakkokäsitystesi
        ajankohta kirjoitti:

Jeesus antoi kastekäskyn vasta kuolemansa jälkeen Galilean vuorella. Mt.28:19-20

Kristillinen kaste on Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen osallisuuteen kastamista. Kristukseen pukemista.

Kaste perustuu Jumalan sanaan, joka tekee kasteessa sen mitä kasteen sanotan olevan, oli kyse sitten keskosena syntyneestä lapsesta ja koomassa makaavasta satavuosiaasta vanhuksesta, joka ensimmäisen kerran kastetaan Jeesuksen sanojen mukaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.

vanki!
        Uuden-liton kaste alkoi Jeesuksen kasteessa.
        Isä, ja Poika ja Pyhä-Henki olivat takeena.
        Lähetyskäskyssään Jeesus antoi samanlaisen kaste-
        käskyn, kuin millä Hänet oli kastettu.

Miksi Hän olisi sitä muuttanut?

• Jeesus ei kastanut
        lapset kirjoitti:

Jeesus ei kastanut niitä lapsiaan Jeesuksen kosketusta hakemaan tulleita vanhempiakaan, koska kristillisen kasteen aika tuli myöhemmin.

Jeesuksella oli valta eläissään maan päällä antaa syntejä anteeksi, keitä hän tapasikin. Syntinen nainen, lapset, ristinryöväri.

ketään väkisin. Jos nuo vanhemmat olisivat PYYTÄNEET kastetta, niin varmaan Jeesus olisi kastanut heidät.

Sinä olet niin tottunut tuohon pakkokasteeseen, että
        kuvittelet Jeesuksenkin käyttävän väkivaltaa.

• Jeesuksen esimerkkiä,
        Tapio522 kirjoitti:

Sirkka-Iita: "Tosin äidit kädestä taluttaen ja sylissä kantaen veivät lapsia Jeesuksen luo, että Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"!
        --
        Kysyn nyt sinulta Sirkka-Iita, vaikka täällä on jo vastattukkin näihin kysymyksiin:

-Mitenhän vanhemmat toimivat alkuseurakunnassa lastensa suhteen, jotta "Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"?

Mitä mieltä sinä olet?

ja siunataan lapset.
        Jeesuksen vanhemmatkin toivat Jeesus-vauvan temppeliin siunattavaksi, jolloin vanha Simeon
        siunasi Jeesuksen!

• uusi liitto
        Jeesuksen esimerkkiä, kirjoitti:

ja siunataan lapset.
        Jeesuksen vanhemmatkin toivat Jeesus-vauvan temppeliin siunattavaksi, jolloin vanha Simeon
        siunasi Jeesuksen!

Jeesukselle tehtiin ympärileikkaus 8 pv. iässä.

Raamattu nimittää kastetta Kristuksen ympärileikkaukseksi. (Kol.2:11)

5 kokonaisen perheen kastaminen mainitaan. Perheiden lapsia ei erikseen siunattu. Yhtään lapsen siunaamistapatausta ei alkukirkon ajalta mainita.

Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

• tuli 300-luvulla!
        uusi liitto kirjoitti:

Jeesukselle tehtiin ympärileikkaus 8 pv. iässä.

Raamattu nimittää kastetta Kristuksen ympärileikkaukseksi. (Kol.2:11)

5 kokonaisen perheen kastaminen mainitaan. Perheiden lapsia ei erikseen siunattu. Yhtään lapsen siunaamistapatausta ei alkukirkon ajalta mainita.

Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.

Yhtään vauvojen kastetta ei alkukirkon ajalta mainita.

• perhekunnittain
        tuli 300-luvulla! kirjoitti:

Raamattuhan kertoo vain seurakuntien muodostusvaihetta, jolloin kokonaisia perheitä kastettiin saman tien yhdellä kertaa.
        Ei kastettujen perheiden lapsille mitään erilaista lapsikastetta tietenkään järjestetty, vaan ihan sama kaste kuin kaikille muillekin perheenjäsenille.

Vasta sitten kun seurakunnan perheisiin syntyi lisää lapsia tiedetään kirkkohistorian puolelta, että heille järjestettiin erillinen lapsikaste, koska muut perheenjäsenet olivat jo kastettuja Kristukseen.

Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat ensimmääisten kirkkoisien isovanhempia vauvoina tiedetään (Origenes). Se tapahtui jo ennenkuin Uusi Testamentti oli kirjoitettu.

Apostolien Raamattu oli Vanha Testamentti.

• Pekka II kirjoitti:

Pekka II: "Isommat lapset tulivat itse, pienempiä kantoivat vanhemmat".
        ---
        Lapsi ei siis ole automaattisesti syntyessään Jeesuksen oma.
        Lapsenkin on TULTAVA ensin Jeesuksen tykö, (elikkä uskottava Häneen), jotta hän voisi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5).

Näistä tykönsä TULLEISTA tai tuoduista lapsista Jeesus sitten sanoo: "...senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (Mark.10:14).
        (Vrt. Matt. 18:1-6).

Ilman uskoahan on mahdotonta olla otollinen Jumalalle.

• uusi liitto
        ennakkokäsitystesi kirjoitti:

vanki!
        Uuden-liton kaste alkoi Jeesuksen kasteessa.
        Isä, ja Poika ja Pyhä-Henki olivat takeena.
        Lähetyskäskyssään Jeesus antoi samanlaisen kaste-
        käskyn, kuin millä Hänet oli kastettu.

Miksi Hän olisi sitä muuttanut?

7pv.adventistit ja niistä erkaantuneet jehovantodistajat opettavat noin kuin sinä teet.

Kristillinen kaste, JOTA KRISTITYT OPETTAA, ON Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen kastamista ja se alkoi tietenkin vasta uuden liiton aikana, kun Jeesus antoi kastekäskyn kuolemansa jälkeen (Matt.28:19-29).

Hepr. 9:16 "Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen."

3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

Kasteen liiton perusta on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.(=veriliitto)

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

• uskoon, eikä
        uusi liitto kirjoitti:

7pv.adventistit ja niistä erkaantuneet jehovantodistajat opettavat noin kuin sinä teet.

Kristillinen kaste, JOTA KRISTITYT OPETTAA, ON Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen kastamista ja se alkoi tietenkin vasta uuden liiton aikana, kun Jeesus antoi kastekäskyn kuolemansa jälkeen (Matt.28:19-29).

Hepr. 9:16 "Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen."

3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
        4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

Kasteen liiton perusta on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.(=veriliitto)

1. Piet. 3:21

Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

näkemiseen, kuten vanha-liitto.
        "Autuaita ovat ne, jotka USKOVAT, VAIKKA EIVÄT NÄE".

Usko ei kysy, milloin jokin asia on tapahtunut. Aab-
        rahamkin pelastui uskon kautta Jeesukseen, vaikka
        Jeesus ei ollut vielä edes syntynyt: Hebr 11:13
        "Uskossa nämä kaikki kuolivat, eivätkä luvattua
        saavuttaneet, vaan KAUKAA OLIVAT SEN NÄHNEET ja sitä
        tervehtineet".

Vanha-liitto loppui Johannes Kastajaan:
        Luuk 16:16
        "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti."

• uusi liitto
        uskoon, eikä kirjoitti:

näkemiseen, kuten vanha-liitto.
        "Autuaita ovat ne, jotka USKOVAT, VAIKKA EIVÄT NÄE".

Usko ei kysy, milloin jokin asia on tapahtunut. Aab-
        rahamkin pelastui uskon kautta Jeesukseen, vaikka
        Jeesus ei ollut vielä edes syntynyt: Hebr 11:13
        "Uskossa nämä kaikki kuolivat, eivätkä luvattua
        saavuttaneet, vaan KAUKAA OLIVAT SEN NÄHNEET ja sitä
        tervehtineet".

Vanha-liitto loppui Johannes Kastajaan:
        Luuk 16:16
        "Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti."

Hepr. 9:17 "sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.

Ei tietenkään uutta liittoa ollut voimassa ennenkuin uhriveri eli Kristusken veri oli vuotanut Golgatan ristillä.

Kasteessa Jumalan enkeli merkkaa liiton merkin lapsen avoimeen sydämen ovipieleen, jotta vihanenkeli kulkee ohi sellaisen, jossa on Jumalan sinetti.

Hepr. 10:29

"kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

Elä sinä käy herjaamaan kristittyjen lapsien saamaa Pyhää Kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo, keitä siinä kasteessa on läsnä veden ja Jumalan sanan lisäksi.

• Pekka II
        perhekunnittain kirjoitti:

Raamattuhan kertoo vain seurakuntien muodostusvaihetta, jolloin kokonaisia perheitä kastettiin saman tien yhdellä kertaa.
        Ei kastettujen perheiden lapsille mitään erilaista lapsikastetta tietenkään järjestetty, vaan ihan sama kaste kuin kaikille muillekin perheenjäsenille.

Vasta sitten kun seurakunnan perheisiin syntyi lisää lapsia tiedetään kirkkohistorian puolelta, että heille järjestettiin erillinen lapsikaste, koska muut perheenjäsenet olivat jo kastettuja Kristukseen.

Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kastoivat ensimmääisten kirkkoisien isovanhempia vauvoina tiedetään (Origenes). Se tapahtui jo ennenkuin Uusi Testamentti oli kirjoitettu.

Apostolien Raamattu oli Vanha Testamentti.

muuttamasta piiruakaan Jumalan Sanasta.
        Alkuseurakunnassa jatkui sama käytäntö monen
        sukupolven ajan:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."

Miksi sitä olisi pitänyt muuttaa??????
        Mitä tarvetta olisi ollut ruveta kastamaan vauvoja?

Timoteukselle Paavai korostaa:
        2. Tim 3:14
        "Mutta PYSY SINÄ SIINÄ, minkä olet oppinut, ja
        mistä olet varma, koska tiedät, keneltä sen olet
        oppinut".

Paavali painottaa sitä, että evankeljumin on oltava SAMANLAISTA, kuin se oli alussa:
        1. Kor 15:1-2
        "Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeljumin, jonka minä teille julistin, jonka te
        myös olette ottaneet vastaan ja JOSSA TE MYÖS PY-
        SYTTE, ja jonka kautta te myös pelastutte, JOS
        PIDÄTTE SIITÄ KIINNI SELLAISENA, KUIN MINÄ SEN
        TEILLE JULISTIN."

• kasteen.
        tuli 300-luvulla! kirjoitti:

Kristityt ovat jo seurakunnan alkuajoista vieneet pienet lapsetkin kasteessa Vapahtajan luo.
        Raamatussa ei ole minkäänlaisia ohjeita siitä, missä iässä lapset saataisiin kastaa. Alkuseurakunnat olisivat varmasti tarvinneet tällaisia ohjeita, jos pieniä lapsia ei olisi saanut kastaa. Kristillinen kirkko onkin aina hyväksynyt lapsikasteen. Kirkon historia osoittaa varmasti, että lapsikaste oli ainakin jo toisella vuosisadalla yleinen käytäntö. Oikeastaan vasta keskiajalla syntyi lahkoja, joille lapsikaste oli ongelma. Lapsen kastetta ei siis Raamatussa erikseen mainita nimenomaan siitä syystä, että sitä on pidettävä itsestään selvänä asiana, varsinkin kun Raamattu kertoo kolme-viisi kertaa kokonaisia perheitä kastetun: Stefanaan (1. Kor. 1:16), Lyydian (Ap.t.16:15) ja Filipin vanginvartijan (Ap.t. 16:33) (sekä Krispuksen (Ap.t. 18:8) ja Korneliuksen (Ap.t. 10:47) perhekunnat) ja on hyvin epätodennäköistä, etteikö näissä perheissä olisi ollut monen ikäisiä, myös pieniäkin lapsia.
        Katsotaanpa tarkemmin esim. Filipin vanginvartijan ja perheensä kastetta . Ap.t. 16:33-34: "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi." Olikohan vanginvartijalla lapsia? Palataan vielä Ap.t. 16:23-24: "Ja kun olivat heitä paljon pieksättäneet, heittivät he heidät vankeuteen ja käskivät vanginvartijan tarkasti vartioida heitä. Sellaisen käskyn saatuaan tämä heitti heidät sisimpään vankihuoneeseen ja pani heidät jalkapuuhun." Oliko vanginvartija lapseton perheellinen? Oliko vanginvartija jo niin iäkäs että hänellä ei olisi ollut pieniä lapsia? Vanginvartijan työ oli varmasti ruumiillisesti erittäin vaativa. Tuskin tuohon tehtävään olisi laitettu kovin iäkästä henkilöä. Ja lapsiluku oli siihen aikaan perheissä korkea. Jos kaikki omaiset on kastettu niin uskalletaan sanoa aika varmasti että tässä on kastettu melko pieniäkin lapsia. Huomautettakoon vielä, ettei Raamatussa mainita erikseen esim. vanhuksien ja naisten kastettakaan. Ja silti kukaan ei epäile näiden kasteiden oikeutusta.

• sen tähden,
        uusi liitto kirjoitti:

Hepr. 9:17 "sillä vasta kuoleman jälkeen testamentti on pitävä, koska se ei milloinkaan ole voimassa tekijänsä eläessä.

Ei tietenkään uutta liittoa ollut voimassa ennenkuin uhriveri eli Kristusken veri oli vuotanut Golgatan ristillä.

Kasteessa Jumalan enkeli merkkaa liiton merkin lapsen avoimeen sydämen ovipieleen, jotta vihanenkeli kulkee ohi sellaisen, jossa on Jumalan sinetti.

Hepr. 10:29

"kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

Elä sinä käy herjaamaan kristittyjen lapsien saamaa Pyhää Kastetta nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo, keitä siinä kasteessa on läsnä veden ja Jumalan sanan lisäksi.

että juutalaiset olisivat ymmrtäneet, että uhria ei
        enää tarvita!!!!!

Jeesusksen uhri oli tädellinen!
        Synti on sovitettu.

Tehän pilkkaatte armon henkeä, kun ette luota Jee-
        suksen täydelliseen sovitustyöhön, vaan yritätte
        täydentää sitä vauvakasteella!!!!
        "kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

• Apt.2
        Pekka II kirjoitti:

sukupolven ajan:

oppinut".

Paavali painottaa sitä, että evankeljumin on oltava SAMANLAISTA, kuin se oli alussa:
        "Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeljumin, jonka minä teille julistin, jonka te
        TEILLE JULISTIN."

Kyllä siihen vastaanotettuun sanaan eli puheeseen kuului myös se Pietarin puheen kohta, että kasteen lupaus syntien anteeksisaamisesta ja Pyhän Hengen lahjan saamisesta kuuluu myös miesten lapsille.

Kourallinen miehiä oli kuulemassa puhetta, mutta jostain kumman syystä sen päivän aikana kastettiin 3000 sielua. Miehillä taisi olla isot perheet kotona, jotka he hakivat kastettaviksi jo ensimmäisenä päivänä.

Lisää perheiden kasteita mainitaan Apt.16-luku.
        Ketään perheenjäsentä ei mainita jätetyn kastamatta minkään syyn vuoksi.

Kristityt ovat kastaneet kaikki perheenjäsenensä heti lapsina jo 2000 vuotta.

Lapsien kastamiseen vihamielisesti suhtautuvia kirkon piiristä hurmahenkisyyden vuoksi erotettuja uskonlahkoja syntyi ensimmäisiä vasta 1400-luvulla. Ja lisää niitä sikisi 19oo-luvun alussa Usa:ssa. Ks. "anabaptismin synty"

• että missään
        kasteen. kirjoitti:

Kristityt ovat jo seurakunnan alkuajoista vieneet pienet lapsetkin kasteessa Vapahtajan luo.
        Raamatussa ei ole minkäänlaisia ohjeita siitä, missä iässä lapset saataisiin kastaa. Alkuseurakunnat olisivat varmasti tarvinneet tällaisia ohjeita, jos pieniä lapsia ei olisi saanut kastaa. Kristillinen kirkko onkin aina hyväksynyt lapsikasteen. Kirkon historia osoittaa varmasti, että lapsikaste oli ainakin jo toisella vuosisadalla yleinen käytäntö. Oikeastaan vasta keskiajalla syntyi lahkoja, joille lapsikaste oli ongelma. Lapsen kastetta ei siis Raamatussa erikseen mainita nimenomaan siitä syystä, että sitä on pidettävä itsestään selvänä asiana, varsinkin kun Raamattu kertoo kolme-viisi kertaa kokonaisia perheitä kastetun: Stefanaan (1. Kor. 1:16), Lyydian (Ap.t.16:15) ja Filipin vanginvartijan (Ap.t. 16:33) (sekä Krispuksen (Ap.t. 18:8) ja Korneliuksen (Ap.t. 10:47) perhekunnat) ja on hyvin epätodennäköistä, etteikö näissä perheissä olisi ollut monen ikäisiä, myös pieniäkin lapsia.
        Katsotaanpa tarkemmin esim. Filipin vanginvartijan ja perheensä kastetta . Ap.t. 16:33-34: "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta. Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi." Olikohan vanginvartijalla lapsia? Palataan vielä Ap.t. 16:23-24: "Ja kun olivat heitä paljon pieksättäneet, heittivät he heidät vankeuteen ja käskivät vanginvartijan tarkasti vartioida heitä. Sellaisen käskyn saatuaan tämä heitti heidät sisimpään vankihuoneeseen ja pani heidät jalkapuuhun." Oliko vanginvartija lapseton perheellinen? Oliko vanginvartija jo niin iäkäs että hänellä ei olisi ollut pieniä lapsia? Vanginvartijan työ oli varmasti ruumiillisesti erittäin vaativa. Tuskin tuohon tehtävään olisi laitettu kovin iäkästä henkilöä. Ja lapsiluku oli siihen aikaan perheissä korkea. Jos kaikki omaiset on kastettu niin uskalletaan sanoa aika varmasti että tässä on kastettu melko pieniäkin lapsia. Huomautettakoon vielä, ettei Raamatussa mainita erikseen esim. vanhuksien ja naisten kastettakaan. Ja silti kukaan ei epäile näiden kasteiden oikeutusta.

ei ole mainittu, että vauvoja olisi kastettu!
        Mielikuvitusten ja olettamusten varaan ei pidä rakentaa oppia!

Etkö todella tunne Raamattua, kun sanot, että
        naisten kastamisesta ei ole mitään mainintaa???
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeljumia, niin he ottivat kasteen, SEKÄ MIEHET, ETTÄ NAISET.!!!!!!!!!!

• brephos.=vauvana
        Pekka II kirjoitti:

sukupolven ajan:

oppinut".

TEILLE JULISTIN."

oppinut".

15 Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

15 και οτι απο βρεφους τα ιερα γραμματα οιδας τα δυναμενα σε σοφισαι εις σωτηριαν δια πιστεως της εν χριστω ιησου

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Isommat lapset tulivat itse, pienempiä kantoivat vanhemmat".
        ---
        Lapsi ei siis ole automaattisesti syntyessään Jeesuksen oma.
        Lapsenkin on TULTAVA ensin Jeesuksen tykö, (elikkä uskottava Häneen), jotta hän voisi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5).

Näistä tykönsä TULLEISTA tai tuoduista lapsista Jeesus sitten sanoo: "...senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (Mark.10:14).
        (Vrt. Matt. 18:1-6).

Ilman uskoahan on mahdotonta olla otollinen Jumalalle.

VÄÄRENTÄÄ Jumalan Sanaa????????

Tuossa Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN
        TULEMISESTA!!!!!!

Vanhemmat TOIVAT Hänen tykönsä lapsiaan!!!!!!

Sinun kanssasi on mahdoton keskustella, kun rupeat
        väärentämään Sanaa heti, kun huomaat olleesi väärässä.

• uusi liitto
        sen tähden, kirjoitti:

että juutalaiset olisivat ymmrtäneet, että uhria ei
        enää tarvita!!!!!

Jeesusksen uhri oli tädellinen!
        Synti on sovitettu.

Tehän pilkkaatte armon henkeä, kun ette luota Jee-
        suksen täydelliseen sovitustyöhön, vaan yritätte
        täydentää sitä vauvakasteella!!!!
        "kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Hepr. 10:29 "kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä LIITON VEREN, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

room.6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa (vereensä) kastetut?

Sanan kastaa "baptidzoo" merkityksiä kastaa ohella on veden, veren tai öljyn "kosketus".

• harvoin kuulee
        brephos.=vauvana kirjoitti:

oppinut".

15 Olet myös jo lapsesta asti tuntenut pyhät kirjoitukset, jotka voivat antaa sinulle viisautta, niin että pelastut uskomalla Kristukseen Jeesukseen.

15 και οτι απο βρεφους τα ιερα γραμματα οιδας τα δυναμενα σε σοφισαι εις σωτηριαν δια πιστεως της εν χριστω ιησου

mutta lapsikastekiihkoilijalle kaikki keinot ovat
        näköjään sallittuja.
        Vaikka Timoteus oli jo kolmannen polven kristitty, ei häntäkään oltu kastettu vauvana!

Timoteus oli pelastunut uskon kautta:
        2. Tim 3:15
        Koska lapsuudestasi saakka tunnet Pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaakasi,
        NIIN ETTÄ PELASTUT USKON KAUTTA, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."

Ovatko konstit loppuneet, kun pitää ruveta valeh-
        telemaan?

• puhuu tuossa
        uusi liitto kirjoitti:

Hepr. 10:29 "kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä LIITON VEREN, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

room.6:3 "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa (vereensä) kastetut?

Sanan kastaa "baptidzoo" merkityksiä kastaa ohella on veden, veren tai öljyn "kosketus".

Room 6:3?????????

Käytä välillä järkeäsikin!

• Kristitty.
        harvoin kuulee kirjoitti:

mutta lapsikastekiihkoilijalle kaikki keinot ovat
        näköjään sallittuja.
        Vaikka Timoteus oli jo kolmannen polven kristitty, ei häntäkään oltu kastettu vauvana!

Timoteus oli pelastunut uskon kautta:
        2. Tim 3:15
        Koska lapsuudestasi saakka tunnet Pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaakasi,
        NIIN ETTÄ PELASTUT USKON KAUTTA, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."

Ovatko konstit loppuneet, kun pitää ruveta valeh-
        telemaan?

3 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

2.Tim.3:15 "brephos" (vauva)

15 And that from a child thou hast known the holy scriptures, which are able to make thee wise unto salvation through faith which is in Christ Jesus.

Thayer's Greek Lexicon

Sana

Translitteroitu

Strongin koodi

βρεφος

brephos bref'-os

1025

Sanan tausta

Sanaluokka

of uncertain affin.

subst. (neut.)

Lukumäärä

King James käännökset sanasta

8

AV-babe 5, child 1, infant 1, young child 1

Merkitys

1) an unborn child, embryo, a foetus

2) a new-born child, an infant, a babe

• uusiliitto
        puhuu tuossa kirjoitti:

Room 6:3?????????

Käytä välillä järkeäsikin!

Oletko sitä mieltä, että Kristuksen veriliitto kasteessa ei kuulu vauvoille.

Kyllä sinussa puhuu lapsentappaja Herodeksen henki, tuo kostonhimoinen, joka yrittää estää vauvojen viemisen Kristuksen veriliittoon kasteesa ja yrittää estää lapsia saamasta Pyhän Hengen lahjaa.

Mutta juuri Kristukselle kastetun vauvan edessä Saatanan hurmahenkienkin täytyy vaieta.

"Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen."

• Tapio522 kirjoitti:

--

Mitä mieltä sinä olet?

Taivaan Isästä ja Jeesuksesta joka rakastaa meitä. Laittaa pienet kädet ristiin ja opettaa lapselle rukouksen tie Jumalan luokse.

Opetta jo pikkuinen turvaamaan Jumalaan ja Jeesuksen rakkauteen.

Ja sitten kun lapsi on vähän suurempi, voit kädestä pitäen taluttaa hänet pyhäkouluun iloiten laulamaan ja ylistämään Jumalaa, sekä saamaan tukea toisista samoin ajattelevista lapsista.

Olen itsekkin ollut jo pienestä lähtien pyhäkoulussa ja kirkossakin, en koskaan ole ajatellut niitä hetkiä hukkaan heitetyiksi.

Siunattuja ovat ne äidit, jotka taluttavat lapsensa Jeesuksen luokse! Siunattu on myöskin oma äitini!

• Naomi
        Sirkka-Iita kirjoitti:

Taivaan Isästä ja Jeesuksesta joka rakastaa meitä. Laittaa pienet kädet ristiin ja opettaa lapselle rukouksen tie Jumalan luokse.

Ja sitten kun lapsi on vähän suurempi, voit kädestä pitäen taluttaa hänet pyhäkouluun iloiten laulamaan ja ylistämään Jumalaa, sekä saamaan tukea toisista samoin ajattelevista lapsista.

Olen itsekkin ollut jo pienestä lähtien pyhäkoulussa ja kirkossakin, en koskaan ole ajatellut niitä hetkiä hukkaan heitetyiksi.

Siunattuja ovat ne äidit, jotka taluttavat lapsensa Jeesuksen luokse! Siunattu on myöskin oma äitini!

muisto pyhäkoulusta, olisin tahtonut jäädä pois sieltä. Olin juuri oppinut ajamaan polkupyörää ilman apurattaita, apurattaat oli otettu irti pyörästä. Lähdön aika tuolle joka sunnuntaiselle, ei kovin miellyttävälle tapahtumalle lapsen mielestä, oli tullut. Ei kun pikkupyörän selkään vaan, ja kiisin eteenpäin vinhaa vauhtia karkuun. Pienet jalat polki eteenpäin hurjaa vauhtia, ja muks, kaaduin. Polvi vuoti verta ja itkin.

Pyhäkouluun sitä kuitenkin mentiin, haavasta huolimatta.

• Naomi
        Naomi kirjoitti:

muisto pyhäkoulusta, olisin tahtonut jäädä pois sieltä. Olin juuri oppinut ajamaan polkupyörää ilman apurattaita, apurattaat oli otettu irti pyörästä. Lähdön aika tuolle joka sunnuntaiselle, ei kovin miellyttävälle tapahtumalle lapsen mielestä, oli tullut. Ei kun pikkupyörän selkään vaan, ja kiisin eteenpäin vinhaa vauhtia karkuun. Pienet jalat polki eteenpäin hurjaa vauhtia, ja muks, kaaduin. Polvi vuoti verta ja itkin.

Pyhäkouluun sitä kuitenkin mentiin, haavasta huolimatta.

pyhäkoulu ei ollut miellyttävä paikka mielestäni, oli minulla lapsen usko Jeesukseen. Tiedä sitten mikä siinä pyhäkoulussa oli lapsen mielestä niin "mälsää".

• tarkoituksella.
        Sirkka-Iita kirjoitti:

Olen monesti miettinyt sitä, kuinka paljon uskonnollisissa perheissä lasten vanhemmat pyrkivät manipuloimaan jälkikasvuaan valitsemaan, sen saman uskonnollisen suuntauksen, mikä on vanhemmilla. Pitäisi antaa lapsien kehittyä normaalisti elämään, leikkien ja mielikuvitusmaailman kautta. Leikki ja koulu on lapsen työ, eikä lapsen ajatusmaailmaa mielestäni saisi sekoittaa ylimääräisillä uskonnollisilla säännöilla ja määräyksillä. Minusta on hirveätä kuunnellä, kun lapsi on tehnyt jotain, mikä ei miellytä isää tai äitiä, niin lasta nuhdellaan, että kyllä Jumala rankaisee. Tälläistä käytöstä itse pidän sadismiin verrattavissa.
        Itse tahdon kasvattaa lapseni elämää ymmärtäväksi, onnistumisien ja erehdysten kautta, lempeästi neuvoen.
        Liian usein lapset ovat vanhemmilleen omien särkyneitten unelmiensa ja tavoitteidensa täyttöön panijoita.
        Monilta uskovaisilta pitäisi ottaa pois huoltajuus, (esim Jt, hellarit jne.) koska he luottavat liian syvästi jumalan apuun, myös silloinkin, kun lääkäriä tarvittaisiin.

• anabaptistien tappaja
        uusiliitto kirjoitti:

Oletko sitä mieltä, että Kristuksen veriliitto kasteessa ei kuulu vauvoille.

Kyllä sinussa puhuu lapsentappaja Herodeksen henki, tuo kostonhimoinen, joka yrittää estää vauvojen viemisen Kristuksen veriliittoon kasteesa ja yrittää estää lapsia saamasta Pyhän Hengen lahjaa.

Mutta juuri Kristukselle kastetun vauvan edessä Saatanan hurmahenkienkin täytyy vaieta.

"Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen."

löytyy sieltä kirkkojen puolelta.
        Ennenhän kirkko tappoi sellaiset, jotka eivät
        vapaaehtoisesti suostuneet "kasteen armoon".

Lutherkin rakasti juutalaisia niin, että käski surmata heitä!

• juoda vähän muutakin,
        Kristitty. kirjoitti:

3 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

2.Tim.3:15 "brephos" (vauva)

15 And that from a child thou hast known the holy scriptures, which are able to make thee wise unto salvation through faith which is in Christ Jesus.

Thayer's Greek Lexicon

Sana

Translitteroitu

Strongin koodi

βρεφος

brephos bref'-os

1025

Sanan tausta

Sanaluokka

of uncertain affin.

subst. (neut.)

Lukumäärä

King James käännökset sanasta

8

AV-babe 5, child 1, infant 1, young child 1

Merkitys

1) an unborn child, embryo, a foetus

2) a new-born child, an infant, a babe

kuin "samaa henkeä", sillä niin sekavia
        kirjoittelet.
        Se on tämä viikonloppu, joka saa vauvanakastetut
        noin riehaantumaan.

• kristitty,
        anabaptistien tappaja kirjoitti:

löytyy sieltä kirkkojen puolelta.
        Ennenhän kirkko tappoi sellaiset, jotka eivät
        vapaaehtoisesti suostuneet "kasteen armoon".

Lutherkin rakasti juutalaisia niin, että käski surmata heitä!

Herodeksen hengen valtaamien uudestikastajien viimeinen argumentti keskustelussa on yleensä vedota Hitlerin nimeen heidän epätoivoisessa taistelussaan lapsien kastamista vastaan.

• oppinas noista
        kristitty, kirjoitti:

Herodeksen hengen valtaamien uudestikastajien viimeinen argumentti keskustelussa on yleensä vedota Hitlerin nimeen heidän epätoivoisessa taistelussaan lapsien kastamista vastaan.

Martin juutalaisia rakastavasta teoksesta!

Olivat siis sukulaissieluja.

• Pekka II kirjoitti:

VÄÄRENTÄÄ Jumalan Sanaa????????

Tuossa Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN
        TULEMISESTA!!!!!!

Sinun kanssasi on mahdoton keskustella, kun rupeat
        väärentämään Sanaa heti, kun huomaat olleesi väärässä.

Pekka II: "Tuossa Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!
        -------
        Nurinkurista!
        Sanot kuitenkin, ettei tässä (Mark.10:13,14) puhuta mitään lasten tulemisesta.

Eivätkö lapset seurannetkaan OIKEASTI vanhempiaan?
        Eivätkö he tulleetkaan vanhempiensa mukana (Joko kävellen tai kantaen)?

Jeesus sanoi, että SALLIKAA LASTEN TULLA...
        Sinä taas väität:Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!
        ------------------------------------
        Kumpaa nyt on uskominen:
        -Jeesusta, joka puhuu TULEMISESTA (jae 14)
        -Pekka II, joka väittää, ettei Mark. 10:13-14 PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!

• täysin sekaisn
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Tuossa Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!
        -------
        Nurinkurista!
        Sanot kuitenkin, ettei tässä (Mark.10:13,14) puhuta mitään lasten tulemisesta.

Eivätkö lapset seurannetkaan OIKEASTI vanhempiaan?
        Eivätkö he tulleetkaan vanhempiensa mukana (Joko kävellen tai kantaen)?

Jeesus sanoi, että SALLIKAA LASTEN TULLA...
        Sinä taas väität:Mark 10:13-14 EI PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!
        ------------------------------------
        Kumpaa nyt on uskominen:
        -Jeesusta, joka puhuu TULEMISESTA (jae 14)
        -Pekka II, joka väittää, ettei Mark. 10:13-14 PUHUTA MITÄÄN LASTEN TULEMISESTA!!!!!!

noiden "tulemisten" ja "kantamisten" ja"uskomisten"
        ja "ymmärtämisten" ja "ymmärtämättömien" ja"pienten"
        ja "suurten" ja "menemisten", jne kanssa.

Kumpaa meidän on uskominen?

Tapio, joka tulee ????????
        vai Tapioa joka menee???????
        vai Tapioa, joka valehtelee?????

• että missään kirjoitti:

ei ole mainittu, että vauvoja olisi kastettu!
        Mielikuvitusten ja olettamusten varaan ei pidä rakentaa oppia!

Etkö todella tunne Raamattua, kun sanot, että
        naisten kastamisesta ei ole mitään mainintaa???
        Ap 8:12
        "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti
        evankeljumia, niin he ottivat kasteen, SEKÄ MIEHET, ETTÄ NAISET.!!!!!!!!!!

Sanot: "missään ei ole mainittu, että vauvoja olisi kastettu!
        Mielikuvitusten ja olettamusten varaan ei pidä rakentaa oppia"!
        ---
        "Pekka" toteaa toisessa ketjussa uskovista lapsista ja voidaanko heidät kastaa seuraavasti:
        "Tottakait, jos lapset itse tulevat, ja haluavat kastattaa itsensä, niin heidät voi-
        daan kastaa".
        ---
        Löytyykö tästä esimerkkejä Raamatusta, esim. Apt. Teoista, että joku (pieni) lapsi olisi erikseen kastettu oman "tulemisensa" ja "halunsa" perusteella?

Jos ei löydy, niin miksi sitten kastatte tällaisia lapsia?

• Kristitty,
        juoda vähän muutakin, kirjoitti:

kuin "samaa henkeä", sillä niin sekavia
        kirjoittelet.
        noin riehaantumaan.

"Sydämen kyllyydestä se suu puhuu"

noin riehaantumaan.

• täysin sekaisn kirjoitti:

noiden "tulemisten" ja "kantamisten" ja"uskomisten"
        ja "ymmärtämisten" ja "ymmärtämättömien" ja"pienten"
        ja "suurten" ja "menemisten", jne kanssa.

Kumpaa meidän on uskominen?

Tapio, joka tulee ????????

"Pekka", toivoisin, että pysyttäisiin itse asiassa ilman turhia syyttelemisiä.

• et pysy asiassa,
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka", toivoisin, että pysyttäisiin itse asiassa ilman turhia syyttelemisiä.

vaan VÄÄRENSIT tuon Mark 10:13 ?

Siinä sanotaan selvästi:
        Ja he toivat Hänen tykönsälapsia, että Hän
        koskisi heihin."

Nämä lapset TUOTIIN JEESUKSEN TYKÖ!!!!!!!!!

• Löytyykö Raamatusta
        Tapio522 kirjoitti:

Sanot: "missään ei ole mainittu, että vauvoja olisi kastettu!
        Mielikuvitusten ja olettamusten varaan ei pidä rakentaa oppia"!
        ---
        "Pekka" toteaa toisessa ketjussa uskovista lapsista ja voidaanko heidät kastaa seuraavasti:
        "Tottakait, jos lapset itse tulevat, ja haluavat kastattaa itsensä, niin heidät voi-
        daan kastaa".
        ---
        Löytyykö tästä esimerkkejä Raamatusta, esim. Apt. Teoista, että joku (pieni) lapsi olisi erikseen kastettu oman "tulemisensa" ja "halunsa" perusteella?

Jos ei löydy, niin miksi sitten kastatte tällaisia lapsia?

yhtään esimerkkiä, jossa kummit olisivat kantaneet vauvan kasteelle?

Jos ei löydy, niin miksi kastatte vauvoja?

• et pysy asiassa, kirjoitti:

vaan VÄÄRENSIT tuon Mark 10:13 ?

Siinä sanotaan selvästi:
        Ja he toivat Hänen tykönsälapsia, että Hän
        koskisi heihin."

Nämä lapset TUOTIIN JEESUKSEN TYKÖ!!!!!!!!!

"Pekka", jos lapset kerta TUOTIIN, niin eikö lapset myös TULLEET (joko kävellen tai kantaen!).
        Semminkin, kun Jeesus itse puhuu lasten TULEMISESTA (14).
        ---
        Kertokaappa te muut, olenko täysin "seonnut", kun ajattelen näin.

• tarkoituksella. kirjoitti:

Olen monesti miettinyt sitä, kuinka paljon uskonnollisissa perheissä lasten vanhemmat pyrkivät manipuloimaan jälkikasvuaan valitsemaan, sen saman uskonnollisen suuntauksen, mikä on vanhemmilla. Pitäisi antaa lapsien kehittyä normaalisti elämään, leikkien ja mielikuvitusmaailman kautta. Leikki ja koulu on lapsen työ, eikä lapsen ajatusmaailmaa mielestäni saisi sekoittaa ylimääräisillä uskonnollisilla säännöilla ja määräyksillä. Minusta on hirveätä kuunnellä, kun lapsi on tehnyt jotain, mikä ei miellytä isää tai äitiä, niin lasta nuhdellaan, että kyllä Jumala rankaisee. Tälläistä käytöstä itse pidän sadismiin verrattavissa.
        Itse tahdon kasvattaa lapseni elämää ymmärtäväksi, onnistumisien ja erehdysten kautta, lempeästi neuvoen.
        Liian usein lapset ovat vanhemmilleen omien särkyneitten unelmiensa ja tavoitteidensa täyttöön panijoita.
        Monilta uskovaisilta pitäisi ottaa pois huoltajuus, (esim Jt, hellarit jne.) koska he luottavat liian syvästi jumalan apuun, myös silloinkin, kun lääkäriä tarvittaisiin.

Toit tärkeitä asioita esiin lasten kasvatuksesta.

Paavali kirjoittaa:
        LAPSET JA VANHEMMAT
        Ef. 6:1-4
        --
        6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
        6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
        6:3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
        6:4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
        --
        Tänä päivänä neljäs käsky ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on paljossa unohduksissa.
        Monissa perheissä vanhemmat ovat menettäneet otteensa ja auktoriteettiasemansa lapsiinsa nähden. Lapsista on tullut tottelemattomia.

Tästä Paavali kirjoittaakin puhuessaan lopun ajoista: ” Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2).
        Ottaessaan tykönsä lapset aikuisten estelyistä huolimatta, Jeesus näytti meille esimerkkiä, kuinka meidän tulee kohdella lapsia (Mark. 10:13-16).
        Lapsia ei tule väheksyä!
        --
        Entäpä, jos vanhemmat omalla elämäntyylillään eivät ”ansaitsekkaan” lastensa kunnioitusta. Paavali sanoo, että käskyä on noudatettava ”Herrassa”, Kristuksen tähden (1). Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen.

Vanhemmat eivät saa käyttää valtaansa väärin eikä kiihottaa lapsiaan vihaan.
        Lasta ei saa käyttää itsekkäästi hyväkseen omien etujensa ajamiseksi. (4). Valta tarkoittaa vastuuta ja palvelua.
        Vanhemmilla on annettu tehtävä palvella lapsiaan näiden parhaaksi.
        Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsiaan ”Herran kurissa ja nuhteessa” (4). Lapsille ei tule antaa täyttä vapautta tehdä niin kuin he itse tahtovat.

• usko niinkuin
        Tapio522 kirjoitti:

"Pekka", jos lapset kerta TUOTIIN, niin eikö lapset myös TULLEET (joko kävellen tai kantaen!).
        ---

on kirjoitettu!!!

Jos vanhemmat TOIVAT lapsiaan Jeesuksen luo, niin
        eivät lapset silloin tulleet!!!!!!!

Jos lapsi tulee, niin se tarkoittaa sitä, että
        hän ei tarvitse kenenkään tuomista!!!!

• ei käsketä kastaa!
        Tapio522 kirjoitti:

Toit tärkeitä asioita esiin lasten kasvatuksesta.

Paavali kirjoittaa:
        LAPSET JA VANHEMMAT
        Ef. 6:1-4
        --
        6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
        6:2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus -
        6:3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
        6:4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.
        --
        Tänä päivänä neljäs käsky ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi” on paljossa unohduksissa.
        Monissa perheissä vanhemmat ovat menettäneet otteensa ja auktoriteettiasemansa lapsiinsa nähden. Lapsista on tullut tottelemattomia.

Tästä Paavali kirjoittaakin puhuessaan lopun ajoista: ” Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita” (2.Tim. 3:2).
        Ottaessaan tykönsä lapset aikuisten estelyistä huolimatta, Jeesus näytti meille esimerkkiä, kuinka meidän tulee kohdella lapsia (Mark. 10:13-16).
        Lapsia ei tule väheksyä!
        --
        Entäpä, jos vanhemmat omalla elämäntyylillään eivät ”ansaitsekkaan” lastensa kunnioitusta. Paavali sanoo, että käskyä on noudatettava ”Herrassa”, Kristuksen tähden (1). Vanhempia ei kunnioiteta heidän hyvyytensä ja mallikelpoisuutensa tähden, vaan siksi, että rakastetaan Kristusta ja mielellään alistutaan hänen säätämäänsä järjestykseen.

Vanhemmat eivät saa käyttää valtaansa väärin eikä kiihottaa lapsiaan vihaan.
        Lasta ei saa käyttää itsekkäästi hyväkseen omien etujensa ajamiseksi. (4). Valta tarkoittaa vastuuta ja palvelua.
        Vanhemmilla on annettu tehtävä palvella lapsiaan näiden parhaaksi.
        Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus kasvattaa lapsiaan ”Herran kurissa ja nuhteessa” (4). Lapsille ei tule antaa täyttä vapautta tehdä niin kuin he itse tahtovat.

• ei käsketä kastaa! kirjoitti:

Matt. 28:19,20
        --
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        28:20 ja OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Matt. 28:19,20
        --
        28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        28:20 ja OPETTAMALLA heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

liian kova into sotkea kaste joka asiaan!

Tuossahan annettiin nimenomaa isille ohjeita, kuinka
        lasta tulee kasvattaa.
        Kasteesta siinä ei ollut sanaakaan!
        Ei kai Paavali olisi unohtanut noin tärkeätä asiaa,
        jos siihen aikaan olisi kastettu vauvoja!!!!!

• jaksa kukaan
        Tapio522 kirjoitti:

---

seurata.

• kansa.
        Pekka II kirjoitti:

lasta tulee kasvattaa.

"Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa."

Israelin miljoonakansakin sai kasteen Punaisen meren ylityksessä. Kansaan kuului kymmeniätuhansia imeväisiä lapsia, jotka saivat saman kasteen kuin aikuisetkin. "were all baptized"

2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

2 And were all baptized unto Moses in the cloud and in the sea;

• Pekka II kirjoitti:

lasta tulee kasvattaa.

Pekka II: "Tuossahan annettiin nimenomaa isille ohjeita, kuinka lasta tulee kasvattaa.
        Kasteesta siinä ei ollut sanaakaan"!
        ---
        Jos luemme, mitä Paavali kirjoittaa edellisissä luvuissa, niin huomaamme, että kastekkin tulee esiin useampaan kertaan.

VAIMOT JA AVIOMIEHET
        Ef.5:21-33
        --
        Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa (Ef. 5:21) kolmeen asiaan;
        -avioliittoon ja seurakuntaan
        -lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4),
        -isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).

Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
        Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.
        Kyse on kuitenkin aivan muusta.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä.
        ”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
        Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
        Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako.
        Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
        Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
        Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.
        --
        Miksi pienet lapset olisi jätetty Kristus ruumiin eli seurakunnan ulkopuolelle?

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Tuossahan annettiin nimenomaa isille ohjeita, kuinka lasta tulee kasvattaa.
        ---
        Jos luemme, mitä Paavali kirjoittaa edellisissä luvuissa, niin huomaamme, että kastekkin tulee esiin useampaan kertaan.

VAIMOT JA AVIOMIEHET
        --

Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23).
        Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä.

Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä.
        Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
        Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.

Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako.
        Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).

”Tämä salaisuus on suuri” (32). Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
        Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
        Niinpä lausummekin: ”Minä uskon...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.
        --

mene perille??????

Kuka niin on väittänyt, että pienet lapset jätetään Kristus-ruumiin ulkopuolelle??

SINÄ ITSE!!!!!!!!

Vaadit heille kastetta, ennenkuin he kelpaavat
        Jeesukselle!!!!!

Miksi estätä heitä, vaikka Jeesus kieltää estä-
        mästä!!!!!!!!
        Taas väärennät Jumalan sanaa saadaksesi tukea omalle opillesi:
        "Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa."

Taas väärin. Eihän seurakuntaa enää voi kasteella
        puhdistaa, koska seurakuntalaiset ovat JO KASTETTUJA!!!!
        Lueppas uudelleen:
        "Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, SANAN kautta” (26)"

Jumalan sana on se, joka puhdistaa!
        Jumalan sanaa verrataan terävään miekkaan, joka puhdistaa ja parantaa.
        Hebr 4:12

Jotenkin nurinkurista sinun ajatusmaailmasi, kun sanot, että vaimo alistuu VAPAAEHTOISESTI.
        Miksi vauvat sitten PAKOTETAAN???????

• Tapio522 kirjoitti:

---

VAIMOT JA AVIOMIEHET
        --

--

että mitä mieltä olet näistä ajatuksistani, kun vastasin sinun tähän seuraavaan kysymykseesi?
        -------------------------------------------------------------
        Sinun kysymyksesi minulle oli seuraava:

Kirjoittanut: Tapio522 1.3.2008 klo 11.59

--

Mitä mieltä sinä olet?
        ----------------------------------------------------------------------------
        Vastaukseni sinulle on tämä:

Kirjoittanut: Sirkka-Iita 1.3.2008 klo 13.47

Minusta paras tapa, on kertoa lapselle rakastavasta Taivaan Isästä ja Jeesuksesta, joka rakastaa meitä.

Laittaa pienet kädet ristiin ja opettaa lapselle rukouksen tie Jumalan luokse.

Ps. Lisään vielä tähän sen, kun kysyit, että: >>Mitenhän vanhemmat toimivat alkuseurakunnassa lastensa suhteen, jotta "Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"?

• kansa. kirjoitti:

"Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa."

Israelin miljoonakansakin sai kasteen Punaisen meren ylityksessä. Kansaan kuului kymmeniätuhansia imeväisiä lapsia, jotka saivat saman kasteen kuin aikuisetkin. "were all baptized"

2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

2 And were all baptized unto Moses in the cloud and in the sea;

---
        Raamatun kielenkäytössä lapsetkin kuuluvat siis perhekuntaan ja kansaan ("Kaikki kansat, Matt.28:19).

Kristillistä kastetta edeltänyt juutalaisuuteen kääntyvien proselyyttikaste oli perhekaste. Kastaminen tapahtui perhekunnittain.
        Kaikki perheenjäsenet myös vauvat kastettiin.

Lasten kastaminen perhekasteissa oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa- niin selvä, ettei siitä erikseen tarvinnut mainita.
        Kerrotaan vain, että kokonaisia perhekuntia kastettin.

Myös kasteen vanhatestamentilliset esikuvat tuovat hyvin esiin sen, ettei lapsia tule jättää Jumalan perheväen ulkopuolelle (1.Kor. 10:1-4) "egyptiläisten" armoille.
        Sallitaan lapsille kaste, sallitaan heille pääsy Jumalan valtakuntaan (Joh.3:5).
        Ei estellä, niinkuin opetuslapset tekivät.

• jaksa kukaan kirjoitti:

seurata.

"Pekka" usein syyttelee muita, jotka eivät ole hänen kanssaan samaa mieltä.
        --
        Poimintoja tästä ketjusta
        (Mukana on muittenkin, kuin "Pekan" lausumia. On niin monia, jotka vaihtelevat nimimerkkejään):

-"Sinun kanssasi on mahdoton keskustella, kun rupeat väärentämään Sanaa heti, kun huomaat olleesi väärässä.

-"Käytä välillä järkeäsikin"!

-Tapio, joka tulee ????????

-"Älä intä, vaan usko niinkuin on kirjoitettu"!

- "lapsikastekiihkoilijalle kaikki keinot ovat
        näköjään sallittuja...."

-"Se on tämä viikonloppu, joka saa vauvanakastetut noin riehaantumaan..."

-"Eikö vieläkään mene perille"??????

- "Sinä juoppohullu, synnissä elävä portonpenikka..."
        --
        Raamattu varoittaa:
        Matt. 12:36
        "Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä".

• kasteen. kirjoitti:

"Ja lapsiluku oli siihen aikaan perheissä korkea. Jos kaikki omaiset on kastettu niin uskalletaan sanoa aika varmasti että tässä on kastettu melko pieniäkin lapsia".
        --
        Helluntailainen JUHANI LEHMUSKOSKI opettaa "Yksi kaste"-kirjassaan, että Korneliuksen perheeseen kuului vain ymmrtäväisessä iässä olevia jäseniä (sivu 24).
        Hän toteaa: "Perheeseen kuului vain sellaisia, jotka pystyivät ymmärtämään ja ottamaan vastaan Pietarin sanoman".

J.L. rajaa uskoontulemisen ymmärtäväiseen ikään, mutta ei kerro tarkemmin, mikä ikä se on, vaan toteaa: "Raamattu ei kerro perheenjäsenten ikää. Olivatpa he sitten lapsia tai aikuisia, jokainen heistä oli kastettaessa jo henkilökohtaisesti uskossa Jeesukseen".
        ---
        ---Filippin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
        -Juhana Lehmuskoski rohkenee väittää Filippin vanginvartijan perheestä:
        "Jokaisen perheenjäsenen on täytynyt olla ymmärtävässä iässä"
        (Yksi kaste-kirja sivu 27).
        ---
        Loppuyhteenvetona perhekuntakasteista Lehmuskoski kirjoittaa:
        "Jokaisen perheenjäsenen on täytynyt olla ymmärtävässä iässä" (Yksi kaste-kirja sivu 27).
        Rohkea väite!

Jeesus ei erotellut luokseen tulleita tai tuotuja lapsia "ymmärtämättömiin" ja "ymmärtäväisiin"!
        Ei erotella mekään, vaan sallitaan lapsille pääsy Jumalan valtakuntaan- ikään katsomatta (Joh.3:5).

• Pekka II kirjoitti:

mene perille??????

Kuka niin on väittänyt, että pienet lapset jätetään Kristus-ruumiin ulkopuolelle??

SINÄ ITSE!!!!!!!!

Vaadit heille kastetta, ennenkuin he kelpaavat
        Jeesukselle!!!!!

Miksi estätä heitä, vaikka Jeesus kieltää estä-
        mästä!!!!!!!!
        Taas väärennät Jumalan sanaa saadaksesi tukea omalle opillesi:
        "Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa."

Taas väärin. Eihän seurakuntaa enää voi kasteella
        puhdistaa, koska seurakuntalaiset ovat JO KASTETTUJA!!!!
        Lueppas uudelleen:
        "Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, SANAN kautta” (26)"

Jumalan sana on se, joka puhdistaa!
        Jumalan sanaa verrataan terävään miekkaan, joka puhdistaa ja parantaa.
        Hebr 4:12

Jotenkin nurinkurista sinun ajatusmaailmasi, kun sanot, että vaimo alistuu VAPAAEHTOISESTI.
        Miksi vauvat sitten PAKOTETAAN???????

Pekka II: "Jumalan sana on se, joka puhdistaa"!
        ---
        Jumalan Sana liittyy myös kasteeseen, sillä ilman Jumalan Sanaa kaste on pelkkää vettä, eikä kaste.
        Vai edelleenkö pidät kastetta pelkkänä(taika)vetenä, johon ei Isä ja Poika ja Pyhä Henki liity mitenkään!

Kastekkin vaikuttaa syntien anteeksisaamisen; kasteessa pestään pois synnit (Apt.2:38, Apt.22:16).

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

"Ja lapsiluku oli siihen aikaan perheissä korkea. Jos kaikki omaiset on kastettu niin uskalletaan sanoa aika varmasti että tässä on kastettu melko pieniäkin lapsia".
        --
        Helluntailainen JUHANI LEHMUSKOSKI opettaa "Yksi kaste"-kirjassaan, että Korneliuksen perheeseen kuului vain ymmrtäväisessä iässä olevia jäseniä (sivu 24).
        Hän toteaa: "Perheeseen kuului vain sellaisia, jotka pystyivät ymmärtämään ja ottamaan vastaan Pietarin sanoman".

J.L. rajaa uskoontulemisen ymmärtäväiseen ikään, mutta ei kerro tarkemmin, mikä ikä se on, vaan toteaa: "Raamattu ei kerro perheenjäsenten ikää. Olivatpa he sitten lapsia tai aikuisia, jokainen heistä oli kastettaessa jo henkilökohtaisesti uskossa Jeesukseen".
        ---
        ---Filippin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
        -Juhana Lehmuskoski rohkenee väittää Filippin vanginvartijan perheestä:
        "Jokaisen perheenjäsenen on täytynyt olla ymmärtävässä iässä"
        (Yksi kaste-kirja sivu 27).
        ---
        Loppuyhteenvetona perhekuntakasteista Lehmuskoski kirjoittaa:
        "Jokaisen perheenjäsenen on täytynyt olla ymmärtävässä iässä" (Yksi kaste-kirja sivu 27).
        Rohkea väite!

Jeesus ei erotellut luokseen tulleita tai tuotuja lapsia "ymmärtämättömiin" ja "ymmärtäväisiin"!
        Ei erotella mekään, vaan sallitaan lapsille pääsy Jumalan valtakuntaan- ikään katsomatta (Joh.3:5).

veivaamaan tuota "ymmärtäväiseen ikään"- teemaasi?
        Onkohan se sinulla jonkunlainen pakkomielle?

Jeesuksen luo saavat tulla kaikki ymmärtämättömät ja ymmärtäväiset: Jes 55:1
        "Kuulkaa kaikki janoavaiset. Tulkaa kaikki veden
        ääreen, Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa ostakaa
        ja syöjää. Tulkaa ostamaan ilman rahatta ja hinnatta viiniä ja maitoa."

Sallisit sinäkin kaikille pääsy Jeesuksen syliin
        ilman, että olet vaatimassa heille kastetta!

Uskotaan vain, niinkuin Raamattuun on kirjoitettu:
        ap 2:41

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Raamatun kielenkäytössä lapsetkin kuuluvat siis perhekuntaan ja kansaan ("Kaikki kansat, Matt.28:19).

Kristillistä kastetta edeltänyt juutalaisuuteen kääntyvien proselyyttikaste oli perhekaste. Kastaminen tapahtui perhekunnittain.
        Kaikki perheenjäsenet myös vauvat kastettiin.

Lasten kastaminen perhekasteissa oli täysin selviö Jeesuksen ajan juutalaisuudessa- niin selvä, ettei siitä erikseen tarvinnut mainita.
        Kerrotaan vain, että kokonaisia perhekuntia kastettin.

Myös kasteen vanhatestamentilliset esikuvat tuovat hyvin esiin sen, ettei lapsia tule jättää Jumalan perheväen ulkopuolelle (1.Kor. 10:1-4) "egyptiläisten" armoille.
        Sallitaan lapsille kaste, sallitaan heille pääsy Jumalan valtakuntaan (Joh.3:5).
        Ei estellä, niinkuin opetuslapset tekivät.

pieni paniikki sinulla, kun tuossakin näet vauvakasteen:
        ""Kootkaa kansa, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa."

Mitenhän tuo liittyy vauvakasteeseen?

Raamattu ei tunne tuollaista proselyyttikastetta!!
        Se oli fariseusten oma keksintö ja Jeesushan taisteli
        noita ihmisten tekemiä prinnäissääntöjä vastaan:
        "Te teette minun sanani tyhjiksi perinnäissääntöjenne tähden."

Ei rakenneta omatekoisia vauvakaste-esteitä
        lapsille. Jeesuksen luo saavat tulla kaikki!

• Sirkka-Iita kirjoitti:

että mitä mieltä olet näistä ajatuksistani, kun vastasin sinun tähän seuraavaan kysymykseesi?
        -------------------------------------------------------------
        Sinun kysymyksesi minulle oli seuraava:

Kirjoittanut: Tapio522 1.3.2008 klo 11.59

--

Mitä mieltä sinä olet?
        ----------------------------------------------------------------------------
        Vastaukseni sinulle on tämä:

Kirjoittanut: Sirkka-Iita 1.3.2008 klo 13.47

Minusta paras tapa, on kertoa lapselle rakastavasta Taivaan Isästä ja Jeesuksesta, joka rakastaa meitä.

Laittaa pienet kädet ristiin ja opettaa lapselle rukouksen tie Jumalan luokse.

Ps. Lisään vielä tähän sen, kun kysyit, että: >>Mitenhän vanhemmat toimivat alkuseurakunnassa lastensa suhteen, jotta "Jeesus ottaisi heitä syliinsä ja siunaisi heitä"?

Kiitos, Sirkka-Iita vastauksestasi!
        En ehdi aina kommentoimaan kaikkiin viesteihin, vaikka mieli tekisikkin!
        --
        Sanot:
        "Siunattuja ovat ne äidit, jotka taluttavat lapsensa Jeesuksen luokse! Siunattu on myöskin oma äitini"!

Niinpä!
        Me emme osaa olla kyllin kiitollisia siitä, että olemme saaneet syntyä kristittyyn kotiin ja kristittyyn maahan.

Sanot edelleen:"Ja sitten kun lapsi on vähän suurempi, voit kädestä pitäen taluttaa hänet pyhäkouluun iloiten laulamaan ja ylistämään Jumalaa, sekä saamaan tukea toisista samoin ajattelevista lapsista".
        -On tärkeätä huolehtia, että lapsi saa opetusta. Valitettavan moni vanhemmista hylkää opetusvastuunsa.
        Lapsia kyllä kuskataan pienestä pitäen kaikenlaisiin "kekkereihin", mutta ei sinne, missä he saisivat kuulla Jumalan Sanaa.

Siunausta sinulle!

• Pekka II kirjoitti:

veivaamaan tuota "ymmärtäväiseen ikään"- teemaasi?

Jeesuksen luo saavat tulla kaikki ymmärtämättömät ja ymmärtäväiset: Jes 55:1
        "Kuulkaa kaikki janoavaiset. Tulkaa kaikki veden
        ääreen, Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa ostakaa
        ja syöjää. Tulkaa ostamaan ilman rahatta ja hinnatta viiniä ja maitoa."

Sallisit sinäkin kaikille pääsy Jeesuksen syliin
        ilman, että olet vaatimassa heille kastetta!

Uskotaan vain, niinkuin Raamattuun on kirjoitettu:
        ap 2:41

Pekka II: "Taasko sinä rupeat veivaamaan tuota "ymmärtäväiseen ikään"- teemaasi?
        ---
        Pekka II, jos pidät tätä teemaa veivaamisena, niin miksi tulet aina vaan uudelleen mukaan näihin turhiin ja tyhmiin väitteleyihin.

Eikö Raamattukin sano:
        2.Tim. 2:23
        "Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja".

Tiit. 3:9
        "Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia".
        --
        Eiköhän "Ymmärtäväinen ikä"- teema ole ennemminkin helluntailaisten käyttämä termi.

Etkö lukenut, miten helluntailainen Juhana Lehmuskoski käyttää juuri tätä termiä ja yrittää näin kieltää, ettei kastettuihin perheisiin kuulunut "ymmärtämättömiä" lapsia.

• suoraan Tapio,
        Tapio522 kirjoitti:

Kiitos, Sirkka-Iita vastauksestasi!
        En ehdi aina kommentoimaan kaikkiin viesteihin, vaikka mieli tekisikkin!
        --
        Sanot:
        "Siunattuja ovat ne äidit, jotka taluttavat lapsensa Jeesuksen luokse! Siunattu on myöskin oma äitini"!

Niinpä!
        Me emme osaa olla kyllin kiitollisia siitä, että olemme saaneet syntyä kristittyyn kotiin ja kristittyyn maahan.

Sanot edelleen:"Ja sitten kun lapsi on vähän suurempi, voit kädestä pitäen taluttaa hänet pyhäkouluun iloiten laulamaan ja ylistämään Jumalaa, sekä saamaan tukea toisista samoin ajattelevista lapsista".
        -On tärkeätä huolehtia, että lapsi saa opetusta. Valitettavan moni vanhemmista hylkää opetusvastuunsa.
        Lapsia kyllä kuskataan pienestä pitäen kaikenlaisiin "kekkereihin", mutta ei sinne, missä he saisivat kuulla Jumalan Sanaa.

Siunausta sinulle!

onko Sirkka-iita ESTÄNYT lapsia tulemasta Jeesuksen
        luo, kun ei ole kastattanut heitä, kuten sinä vaadit, vaan on vain opettanut ja ohjannut heitä
        Sanan äärelle.

Vai miksi sinä jatkuvasti meuhkaatt siitä estämisestä?

• suoraan Tapio, kirjoitti:

onko Sirkka-iita ESTÄNYT lapsia tulemasta Jeesuksen
        luo, kun ei ole kastattanut heitä, kuten sinä vaadit, vaan on vain opettanut ja ohjannut heitä
        Sanan äärelle.

Vai miksi sinä jatkuvasti meuhkaatt siitä estämisestä?

"...onko Sirkka-iita ESTÄNYT lapsia tulemasta Jeesuksen luo, kun ei ole kastattanut heitä, kuten sinä vaadit, vaan on vain opettanut ja ohjannut heitä Sanan äärelle".
        ---
        Niin...miksi estää pieniä lapsia saamasta kastetta, jos he Jeesuksen sanojen mukaan uskovat (Mark.9:42) ja ottavat vastaan Jumalan valtakunnan (Mark.10:15)?
        Mitkä ne esteet ovat?

PS. Saattahan olla, että lapset, joista Sirkka-Iita puhuu, onkin kastettuja.
        Silloinhan juuri toteutuu heidän kohdallaan Jeesuksen käsky: "Kastakaa...opettakaa...." (Matt.28:19).
        --
        Hyvä linkki:
        Miten Jeesus suhtautui lapsiin?

http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

"...onko Sirkka-iita ESTÄNYT lapsia tulemasta Jeesuksen luo, kun ei ole kastattanut heitä, kuten sinä vaadit, vaan on vain opettanut ja ohjannut heitä Sanan äärelle".
        ---
        Niin...miksi estää pieniä lapsia saamasta kastetta, jos he Jeesuksen sanojen mukaan uskovat (Mark.9:42) ja ottavat vastaan Jumalan valtakunnan (Mark.10:15)?
        Mitkä ne esteet ovat?

PS. Saattahan olla, että lapset, joista Sirkka-Iita puhuu, onkin kastettuja.
        Silloinhan juuri toteutuu heidän kohdallaan Jeesuksen käsky: "Kastakaa...opettakaa...." (Matt.28:19).
        --
        Hyvä linkki:
        Miten Jeesus suhtautui lapsiin?

http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

kaikki, jotka eivät kasta vauvojaan, ESTÄVÄT lapsia pääsemästä Jeesuksen tykö!!!

Luulet siis olevasi suurempi kuin Jeesus, joka sanoi:
        ÄLKÄÄ ESTÄKÖ HEITÄ!!!!!!!! sillä senkaltaisten on
        taivasten valtakunta.

Lukeeko sinun Raamatussasi:
        Kastakaa vauvat, jonka jälkeen heidän on taivasten
        valtakunta?

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Pekka II: "Taasko sinä rupeat veivaamaan tuota "ymmärtäväiseen ikään"- teemaasi?
        ---
        Pekka II, jos pidät tätä teemaa veivaamisena, niin miksi tulet aina vaan uudelleen mukaan näihin turhiin ja tyhmiin väitteleyihin.

Eikö Raamattukin sano:
        2.Tim. 2:23
        "Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja".

Tiit. 3:9
        "Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia".
        --
        Eiköhän "Ymmärtäväinen ikä"- teema ole ennemminkin helluntailaisten käyttämä termi.

Etkö lukenut, miten helluntailainen Juhana Lehmuskoski käyttää juuri tätä termiä ja yrittää näin kieltää, ettei kastettuihin perheisiin kuulunut "ymmärtämättömiä" lapsia.

kehoittaa neuvomaan harhaan mennyttä ja ohjaaman
        hänet oikeaale tielle.

Jeesus itse puhuu siitä, että ellei ihminen ymmärrä, niin silloin ei julistuksesta ole mitään hyötyä:
        Matt 13:19
        "Kun joku kuulee tämän valtakunnan sanan, MUTTA
        EI YMMÄRRÄ, niin tulee paha ja tempaa pois sen,
        mikä hänen sydämeensä kylvettiin."

Tämä ei tietenkään sinun mukaasi koske vauvoja!

• Pekka II kirjoitti:

kehoittaa neuvomaan harhaan mennyttä ja ohjaaman
        hänet oikeaale tielle.

Jeesus itse puhuu siitä, että ellei ihminen ymmärrä, niin silloin ei julistuksesta ole mitään hyötyä:
        Matt 13:19
        "Kun joku kuulee tämän valtakunnan sanan, MUTTA
        EI YMMÄRRÄ, niin tulee paha ja tempaa pois sen,
        mikä hänen sydämeensä kylvettiin."

Tämä ei tietenkään sinun mukaasi koske vauvoja!

Kaste on kollektiivinen asia.
        Tämä näkyy esim. Paavalin käyttämistä pronomineista (”me”, ”te”, ”meidät”), kun hän puhuu kasteesta.

Paavali puhuu Moosekseen kastamisesta Israelin kollektiivisena tapahtumana (1. Kor. 10:2).
        Vähän myöhemmin hän taas puhuu kristillisestä kasteesta myös kollektiivisena tapahtumana:
        ”…me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI…” (1. Kor. 12:13).
        Paavali siis todistaa, että kaste tuo mukanaan yhteyden.
        Tämä ilmenee myös perhekuntakasteitten kohdalla.

Olisi kovin outoa kristityssä kodissa, että jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle.
        Näin eivät tehneet israelilaisetkaan erämaavaelluksellaan; he eivät jättäneet avuttomia lapsiaan egyptiläisten armoille vaan kantoivat heidät turvaan.
        --
        Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
        ”Niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä” (Room.12:5).

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Kaste on kollektiivinen asia.
        Tämä näkyy esim. Paavalin käyttämistä pronomineista (”me”, ”te”, ”meidät”), kun hän puhuu kasteesta.

Paavali puhuu Moosekseen kastamisesta Israelin kollektiivisena tapahtumana (1. Kor. 10:2).
        Vähän myöhemmin hän taas puhuu kristillisestä kasteesta myös kollektiivisena tapahtumana:
        ”…me olemme KAIKKI yhdessä Hengessä kastetut YHDEKSI RUUMIIKSI…” (1. Kor. 12:13).
        Paavali siis todistaa, että kaste tuo mukanaan yhteyden.
        Tämä ilmenee myös perhekuntakasteitten kohdalla.

Olisi kovin outoa kristityssä kodissa, että jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle.
        Näin eivät tehneet israelilaisetkaan erämaavaelluksellaan; he eivät jättäneet avuttomia lapsiaan egyptiläisten armoille vaan kantoivat heidät turvaan.
        --
        Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
        ”Niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä” (Room.12:5).

Eikö se millään mene sinun päänuppiisi, ETTÄ LAPSET
        OVAT JO JUMALAN OMIA!!!!!

Todellako HALVEKSIT Jeesuksen sanoja!
        Miksi ESTÄT HEITÄ pääsemästä sisälle ja yrität
        työntää heidät pois Jeesuksen sylistä?

Miksi kelaat jatkuvasti tuota samaa mantraa:
        "Olisi kovin outoa kristityssä kodissa, että jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle".

Tuohan lähentelee jo jumlanpilkkaa!
        Uudelleen ja uudelleen jatkat syytöksiäsi vaikka
        sinua on neuvottu tässä asiassa.
        Oletko jo niin paatunut, että omatuntosikaan ei
        enää soimaa?

Taivasten valtakunta ON NÄKYMÄTÖN valtakunta.

• Pekka II kirjoitti:

Eikö se millään mene sinun päänuppiisi, ETTÄ LAPSET
        OVAT JO JUMALAN OMIA!!!!!

Todellako HALVEKSIT Jeesuksen sanoja!
        Miksi ESTÄT HEITÄ pääsemästä sisälle ja yrität
        työntää heidät pois Jeesuksen sylistä?

Miksi kelaat jatkuvasti tuota samaa mantraa:
        "Olisi kovin outoa kristityssä kodissa, että jätettäisiin joku perheen ”avuton” jäsen tämän yhteyden ulkopuolelle".

Tuohan lähentelee jo jumlanpilkkaa!
        Uudelleen ja uudelleen jatkat syytöksiäsi vaikka
        sinua on neuvottu tässä asiassa.
        Oletko jo niin paatunut, että omatuntosikaan ei
        enää soimaa?

Taivasten valtakunta ON NÄKYMÄTÖN valtakunta.

Toisessa ketjussa eräs henkilö kirjoittaa:
        "...silloin kun ollaan asioista samaa mieltä on hyvin helppo olla nöyrä ja rakastavainen,mutta jos en usko kuin tuo toinen niin jopa muuttui ääni kellossa ja nöyryys katosi..."
        ---
        Miksi Pekka II jatkat syyttelemistä.
        Jos on eri mieltä, niin ei kannata lähteä syyttelylinjalle.

Yhdessä ja samasta viestistäsi poimin viisi syytöstäsi minua kohtaan:
        - "Eikö se millään mene sinun päänuppiisi,..."
        - "Miksi kelaat jatkuvasti tuota samaa mantraa:.."
        - "Tuohan lähentelee jo jumlanpilkkaa"!
        - "Uudelleen ja uudelleen jatkat syytöksiäsi
        - "Oletko jo niin paatunut, että omatuntosikaan ei enää soimaa?
        (Siis yhdessä ja samassa viestissä kaikki nämä syytökset!)

Onko tämä esimerkillistä uskovan kirjoittelua?
        --
        Jeesus sanoo ohjeeksi meille kaikille:
        RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE
        Lk. 6:27-36
        --
        6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
        6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
        6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
        6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
        6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
        6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
        6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
        6:34 Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
        6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
        6:36 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen

• Pekka II
        Tapio522 kirjoitti:

Toisessa ketjussa eräs henkilö kirjoittaa:
        "...silloin kun ollaan asioista samaa mieltä on hyvin helppo olla nöyrä ja rakastavainen,mutta jos en usko kuin tuo toinen niin jopa muuttui ääni kellossa ja nöyryys katosi..."
        ---
        Miksi Pekka II jatkat syyttelemistä.
        Jos on eri mieltä, niin ei kannata lähteä syyttelylinjalle.

Yhdessä ja samasta viestistäsi poimin viisi syytöstäsi minua kohtaan:
        - "Eikö se millään mene sinun päänuppiisi,..."
        - "Miksi kelaat jatkuvasti tuota samaa mantraa:.."
        - "Tuohan lähentelee jo jumlanpilkkaa"!
        - "Uudelleen ja uudelleen jatkat syytöksiäsi
        - "Oletko jo niin paatunut, että omatuntosikaan ei enää soimaa?
        (Siis yhdessä ja samassa viestissä kaikki nämä syytökset!)

Onko tämä esimerkillistä uskovan kirjoittelua?
        --
        Jeesus sanoo ohjeeksi meille kaikille:
        RAKASTAKAA VIHAMIEHIÄNNE
        Lk. 6:27-36
        --
        6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
        6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
        6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
        6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
        6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
        6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
        6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
        6:34 Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
        6:35 Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
        6:36 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen

vihamiehiä.
        Muistat varmaan itsekin, mitä Jeesus sanoi noille
        perinnäissääntöihin jämähtäville fariseuk-
        sille.
        Haluan vain varoittaa sinua, kun varoituksista huolimatta esität muuneltua totuutta:

1. Väärensit tuon Mark 10:13 toistamiseen
        2. Estät toistamiseen lapsilta taivaskelpoisuuden
        vaatimalla heille kastetta, eli halveksit
        Jeesuksen puheita.

Sananl 29:1
        Kuritusata saanut mies, JOKA NISKURINA PYSYY, ru-
        sennetaan äkisti, eikä apua ole!

• Antti V. Piiterinen

tänä päivänä keskellämme, olisi hän kenties pitkätukkainen, hippimäinen anarkisti, kuka yhdessä Mariansa kanssa ajelisi rättisitikalla ympäri maita ja mantuja. Kiinittelisi itseään ketjulla puihin, valtaisi tyhjillään seisovia taloja, kävisi toreilla puhumassa ihmisille. Ennen kaikkea Jeesusta pidettäisiin yhteiskuntaan sopimattomana valankumouksellisena,
      kenen paikka olisi vankila.

• portonpenikka

vaikene ennen, KUIN JOUDUT TULIJÄRVEEN PILKATESSASI TOTUUDEN HENKEÄ.

• puuseppä,

Matt. 11:19
        Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

Vanha käännös puhuu myös väkevämmistä juomista.

Joh. 2:10
        Ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti.

• Pekka II: "Haluan vain varoittaa sinua, kun varoituksista huolimatta esität muunneltua totuutta:..."
      ---
      Eikö Raamattu sano, että harhaoppista pitää varoittaa kerran tai kahdesti:
      "Harhaoppista karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti" (Tiit. 3:10).

Nyt sinä olet varoittanut minua ties montako kertaa.
      Jospa nyt varoittelusi ja syyttelysi jättäisit pois, kun niitä on tullut jo tarpeeksi.
      Ja jos pidät minua harhaoppisena, niin toimisit siinäkin Raamatun ohjeiden mukaan.
      --
      Jos olen loukannut sinua, niin pyydän anteeksi!

• Pekka II

ole loukannut, mutta Jeesuksen sanoja olet
        loukannut.
        Saman asian inttäminen ei ole oikein järkevää keskustelukulttuuria. Koska esiinnyt niin näyttä-
        västi tällä palstalla, niin sinun pitää varautua
        myös näyttävään vastaargumentointiin , , aiheetta enempään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      22
      6636
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4687
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      61
      3726
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      229
      2948
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      34
      2732
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2516
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2415
    8. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      40
      1783
    9. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1767
    10. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      25
      1685
    Aihe