Alu-pullot

Vanha sukeltaja

Mihin ovat kadonneet alumiiniset paineilmapullot? Joskus 80-luvun alussa sukelluskurssilla alumiinipullojen sanottiin olevan teräspulloja pitkäikäisemmät joskin kooltaan suuremmat. Nyt kaikilla valmistajilla kuitenkin on tarjolla vainteräspulloja, eli oliko alumiinipulloissa jokin erityinen huono puoli, koska niitä ei enää juurikaan myydä?

6

1560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian

      kevyitä kuivapukusukeltajalle. Alupullot on hävinneet kuivapukujen yleistymisen myötä suomessa. Poikkeuksena deco ja stagekannut, joissa keveys on valttia.

      • Vanha sukeltaja

        Mutta onko alupulloissa loppujen lopuksi mitään vikaa, jos sukeltaa märkäpuvulla?


    • tosi vanhalla käytössä

      koko ajan. Ainoa "huono"puoli on pullonkierteeseen tuleva oksidi joka täytyy säännöllisin välein poistaa. Itsellä ollut 2x8l.setti jo n.17v ja en vaihda.

      • Teräsmies.

        Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan


      • Teräsmies. kirjoitti:

        Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

        Tapahtuuko tätä silti, jos laitteet huolletaan ja pullot tarkastetaan säännöllisesti.

        Olen ammatiltani kemisti ja vähän epäilyttää, että ei sitä alumiinioksidia niin nopeasti syntyisi.

        Teräspullojen yleistymisen itse selittäisin kyllä kuivapukujen yleistymisellä. Teräspullot kun painon vuoksi sopivat siihen luontevammin.

        Teräs on materiaalina halvempaa kuin alumiini ja alttiinpaa korroosiolle. Suolaisissa vesissä ei juuri teräspulloja näe.

        Minulla ei nyt ole varmaa tietoa, mutta luulempa että täällä pohjoisessa paksumpien märkäpukujen ja kuivapukujen takia teräspullot on käytännöllisempiä myös painotuksen kannalta.

        Niin, ja teräs on myös vahvempaa materiaalia kuin alumiini. En ole vielä itse törmännyt 300 barin alumiinipulloon. Liekköhän niitä onkaan.

        -Snoukkaboy


      • on puhdistettava
        Teräsmies. kirjoitti:

        Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

        vuosittain kuten teräspullotkin. Itse käytän joka talvi auki omani ja puhdistan,pesen ja kuivaan ne hyvin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe