Alu-pullot

Vanha sukeltaja

Mihin ovat kadonneet alumiiniset paineilmapullot? Joskus 80-luvun alussa sukelluskurssilla alumiinipullojen sanottiin olevan teräspulloja pitkäikäisemmät joskin kooltaan suuremmat. Nyt kaikilla valmistajilla kuitenkin on tarjolla vainteräspulloja, eli oliko alumiinipulloissa jokin erityinen huono puoli, koska niitä ei enää juurikaan myydä?

6

1644

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian

kevyitä kuivapukusukeltajalle. Alupullot on hävinneet kuivapukujen yleistymisen myötä suomessa. Poikkeuksena deco ja stagekannut, joissa keveys on valttia.

• Vanha sukeltaja

Mutta onko alupulloissa loppujen lopuksi mitään vikaa, jos sukeltaa märkäpuvulla?

• tosi vanhalla käytössä

koko ajan. Ainoa "huono"puoli on pullonkierteeseen tuleva oksidi joka täytyy säännöllisin välein poistaa. Itsellä ollut 2x8l.setti jo n.17v ja en vaihda.

• Teräsmies.

Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

• Teräsmies. kirjoitti:

Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan

Tapahtuuko tätä silti, jos laitteet huolletaan ja pullot tarkastetaan säännöllisesti.

Olen ammatiltani kemisti ja vähän epäilyttää, että ei sitä alumiinioksidia niin nopeasti syntyisi.

Teräspullojen yleistymisen itse selittäisin kyllä kuivapukujen yleistymisellä. Teräspullot kun painon vuoksi sopivat siihen luontevammin.

Teräs on materiaalina halvempaa kuin alumiini ja alttiinpaa korroosiolle. Suolaisissa vesissä ei juuri teräspulloja näe.

Minulla ei nyt ole varmaa tietoa, mutta luulempa että täällä pohjoisessa paksumpien märkäpukujen ja kuivapukujen takia teräspullot on käytännöllisempiä myös painotuksen kannalta.

Niin, ja teräs on myös vahvempaa materiaalia kuin alumiini. En ole vielä itse törmännyt 300 barin alumiinipulloon. Liekköhän niitä onkaan.

-Snoukkaboy

• on puhdistettava
        Teräsmies. kirjoitti:

vuosittain kuten teräspullotkin. Itse käytän joka talvi auki omani ja puhdistan,pesen ja kuivaan ne hyvin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      122
      7111
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4897
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4195
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3443
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      719
      2231
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      268
      1654
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1445
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      57
      1366
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1306
    Aihe