Mihin ovat kadonneet alumiiniset paineilmapullot? Joskus 80-luvun alussa sukelluskurssilla alumiinipullojen sanottiin olevan teräspulloja pitkäikäisemmät joskin kooltaan suuremmat. Nyt kaikilla valmistajilla kuitenkin on tarjolla vainteräspulloja, eli oliko alumiinipulloissa jokin erityinen huono puoli, koska niitä ei enää juurikaan myydä?
Alu-pullot
6
1585
Vastaukset
- liian
kevyitä kuivapukusukeltajalle. Alupullot on hävinneet kuivapukujen yleistymisen myötä suomessa. Poikkeuksena deco ja stagekannut, joissa keveys on valttia.
- Vanha sukeltaja
Mutta onko alupulloissa loppujen lopuksi mitään vikaa, jos sukeltaa märkäpuvulla?
- tosi vanhalla käytössä
koko ajan. Ainoa "huono"puoli on pullonkierteeseen tuleva oksidi joka täytyy säännöllisin välein poistaa. Itsellä ollut 2x8l.setti jo n.17v ja en vaihda.
- Teräsmies.
Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan
Teräsmies. kirjoitti:
Tuo oksidi saattaa lähteä liikkeelle ja päätyä sukeltajan suuhun asti tai jumittaa hengitysventtiilin. tämän takia alupullot jäänevät historiaan
Tapahtuuko tätä silti, jos laitteet huolletaan ja pullot tarkastetaan säännöllisesti.
Olen ammatiltani kemisti ja vähän epäilyttää, että ei sitä alumiinioksidia niin nopeasti syntyisi.
Teräspullojen yleistymisen itse selittäisin kyllä kuivapukujen yleistymisellä. Teräspullot kun painon vuoksi sopivat siihen luontevammin.
Teräs on materiaalina halvempaa kuin alumiini ja alttiinpaa korroosiolle. Suolaisissa vesissä ei juuri teräspulloja näe.
Minulla ei nyt ole varmaa tietoa, mutta luulempa että täällä pohjoisessa paksumpien märkäpukujen ja kuivapukujen takia teräspullot on käytännöllisempiä myös painotuksen kannalta.
Niin, ja teräs on myös vahvempaa materiaalia kuin alumiini. En ole vielä itse törmännyt 300 barin alumiinipulloon. Liekköhän niitä onkaan.
-Snoukkaboy- on puhdistettava
Teräsmies. kirjoitti:
vuosittain kuten teräspullotkin. Itse käytän joka talvi auki omani ja puhdistan,pesen ja kuivaan ne hyvin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984