polven rustovamma?

leikkaukseenko?

Heippa, kaaduin viime keväänä lenkillä suoraan polvilleni kompastumisen seurauksena. Tämän jälkeen ei lenkillä ole tullut käytyä kuin satunnaisesti ja nekin erittäin lyhyitä:( Fysioterapeutti sanoi että minulla on luultavasti rustovamma polvessa, lähetettä röntgeniin, magneettiin yms ei kuitenkaan annettu. Polven takia en vieläkään pysty juoksemaan tai pysty menemään aerobiciin, spinningiin tai vastaavaan. Pitäisiköhän taas marssia lääkäriin tai ehkä suoraan yksityiselle kun tolta tavaliselta puolelta eivät taida ymmärtää.. Kertokaa mitä teille on tehty rustovamman kanssa, miten parantunut yms. Tai edes jotain, kun tää tilanne on kohta aika toivoton:(

8

3224

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa ottaa

vakavasti, jos aiheuttaa kipua ja haittaa liikkumiseen. Itselläni on toisessa polvessa rustovamma, joka on hoidettu tähystysleikkauksessa. Hyppäsin kyykkyyn aika nopeasti ja kuului kova rusahdus, siinä se sitten oli, ei treeniä enään sillä polvella ja kävely tuotti vaikeuksia. Lääkäri laittoi lopulta lähetteen tutkimuksiin. Leikkauksessa poistivat irtokappaleet ja hioivat pintaa jotenkin tasaisemmaksi?. Jokin tosin meni pieleen leikkauksessa ja kuljin kepeillä kolme viikkoa ja kyykkyyn pääsin vuoden päästä. Mutta yleensä kaikki menee hyvin ja jo samana päivänä voi astua jalalle. Polvi toiminut ihan ok, kuntoonsa nähden, mutta juoksut on juostu kuulemma. Riippuu ihan vamman asteesta, miten voit jatkaa urheilua, itse käyn spinningissä ja kävelen ja treenaan salilla, niissä polveen ei kohdistu niin kovaa rasitusta ja iskuja. Vamma kannattaa hoitaa kuntoon hyvissä ajoin, sillä rikkinäinen rusto yleensä aiheuttaa kulumaa lisää ajan kuluessa.

• alkup.

Hui, vhän laittoi nyt toi pelottamaan että jos jokumeneekin pieleen, mut kai se pitää kuitenki sit hoitaa kunnolla loppuun. Kumpa menis hyvin..inttiin menossa (toivottavasti)ens vuonna. Kauankohan kestää yleensä toi toipuminen, siis että vois kuntoilla? Missä muuten toi toimenpide tehtiin sulle ja paljonko maksoi?

• kaatunut..
        alkup. kirjoitti:

Hui, vhän laittoi nyt toi pelottamaan että jos jokumeneekin pieleen, mut kai se pitää kuitenki sit hoitaa kunnolla loppuun. Kumpa menis hyvin..inttiin menossa (toivottavasti)ens vuonna. Kauankohan kestää yleensä toi toipuminen, siis että vois kuntoilla? Missä muuten toi toimenpide tehtiin sulle ja paljonko maksoi?

Hei! Itse kaaduin juoksulenkillä suoraan polvelleni viime syksynä. Menin kyllä suoraan lääkäreihin ym. mutta tutkimuksissa ei löytynyt kuin luukontuusio/luuruhje. Magneettikuvissa rustot kuulemma ehjät ja ortopedi sanoi, että polvilumpio tuntuu sileältä, mutta jotain vikaa polvessa kuitenkin on!! Syyskuun jälkeen en ole pystynyt kunnolla kuntoilemaan.

Olen vähän niinkuin hampaat irvessä tehnyt töitä ja pyöräilyt ja tehnyt lihaskuntotreeniä - urheiluhullu kun olen ja saikullakin ois tylsä olla.

Mulla oireina polven kipeytyminen/ärsyyntyminen työpvän, pyöräilyn tai istumisen jälkeen. Polvilumpiuo tuntuu kuin "irrralliselta" ja rahisee jos sitä kevyesti koskettaa.

Tosi ärsyttävää! Olen nuori ja haluaisin taas kuntoilla ja tehdä töitä normaalisti. Paraneeko tästä ikinä?

Mitä oireita sulla rustovaurio aiheuttaa ja onko sitä sulla edes diagnosoitu varmana?

• sairaalassa,
        alkup. kirjoitti:

päiväkir. osastolla. Hintaa en muista, mutta paljon vähemmän kuin yksityisellä. Kuulemma 1/100 on toi epäonnistumis %, eli normaalisti jo samana päivänä voi kävellä rauhallisesti, portaisiin muutaman pvä:n kuluttua ja urheilemaan asteittain parin kolmen viikon päästä. Kuntoutusta polvelle heti seuraavana päivänä ohjeiden mukaan. Hyvin se varmaan menee, mulla oli vaan tosi huono tuuri.. ja tietenkin se vaikuttaa kuinka rikki se rusto on. Kysy lääkäriltä Arthryl nimistä glukosamiini sulfaatti valmistetta, olen käyttänyt sitä kuureina, se aktivoi rustosolujen uusiutumista ja vähentää siten kipua. On paljon tehokkaampaa kuin luontaistuotteena saatavat vast. aineet. mutta myös aika sikamaisen hintaista. Siitä on todella ollut apua.

• eeeeeeeeeeeeeeeeee
        sairaalassa, kirjoitti:

päiväkir. osastolla. Hintaa en muista, mutta paljon vähemmän kuin yksityisellä. Kuulemma 1/100 on toi epäonnistumis %, eli normaalisti jo samana päivänä voi kävellä rauhallisesti, portaisiin muutaman pvä:n kuluttua ja urheilemaan asteittain parin kolmen viikon päästä. Kuntoutusta polvelle heti seuraavana päivänä ohjeiden mukaan. Hyvin se varmaan menee, mulla oli vaan tosi huono tuuri.. ja tietenkin se vaikuttaa kuinka rikki se rusto on. Kysy lääkäriltä Arthryl nimistä glukosamiini sulfaatti valmistetta, olen käyttänyt sitä kuureina, se aktivoi rustosolujen uusiutumista ja vähentää siten kipua. On paljon tehokkaampaa kuin luontaistuotteena saatavat vast. aineet. mutta myös aika sikamaisen hintaista. Siitä on todella ollut apua.

eihän arthryl kallis ole,vaan todella halpa,11,40e kuukauden satsi.itse olen syönyt sitä 3kk

• nykyisin halvempaa
        sairaalassa, kirjoitti:

Sillä olen ostanut viimeeksi muutama vuosi sitten, 3 kk satsi maksoi 85€, eikä kelalta saanut mitään takaisin. En tiedä saako nykyisin. Sitä on todella apua. Itse olen saanut polven aika hyvään kuntoon, joten en ole uusinut reseptiä.

• dddddddddddd
        nykyisin halvempaa kirjoitti:

Sillä olen ostanut viimeeksi muutama vuosi sitten, 3 kk satsi maksoi 85€, eikä kelalta saanut mitään takaisin. En tiedä saako nykyisin. Sitä on todella apua. Itse olen saanut polven aika hyvään kuntoon, joten en ole uusinut reseptiä.

niin olen minäkin huomannut,kun olen syönyt jo 5kk polvet ovat melko hyvät.vielä olis 4kk satsi kun lekuri kirjoitti 9kk satsin ja sanoi että lääkettä joi syödä ihan huoletta,ei ole ollut mitään sivuvaik.9kk maksaa 103e kelan korvaus 45%elikä ilman kelan korvausta n.150e.suosittelen kellä on polviongelmia.

• proteesipolvi

Yritä tingata lähete kuviin mahdollisimman pian. Itse loukkasin polveni rullaluistimilla ja sinnittelin kipujen kanssa pari vuotta. Viimein menin lääkärille ja polvessa oli rikkinäinen kierukka tehnyt rustoon vauriota. Tähystyksen jälkeen vielä yritin juosta, mutta polvi ei tullut entiselleen. Vuoden -parin välein polvea putsattiin ja neljänen tähystyksen jälkeen ortoperdi totesi, että luiden päät alkaa olla vastakkain. Viime kesänä laitettiin titaania polveen ja nyt taas on kiva liikkua; pyöräily ja hiihto sujuu hyvin, mutta juoksua ja muita iskutuslajeja välttelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      127
      2440
    2. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      18
      2181
    3. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      172
      1907
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      236
      1402
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      127
      1279
    6. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1154
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      978
    8. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      84
      907
    9. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      70
      872
    10. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      790
    Aihe