http://www.taloussanomat.fi/tyoelama/2008/03/04/Tradenomi tienaa jo 2 600 euroa/20086538/111?rss=4
Paljon vai vähän? Melkein neljän vuoden koulutus takana.
Tradenomi tienaa jo 2600
134
43988
Vastaukset
- enpäs
tiedä, itse olen hitsari ja saan yli 2000e/kk.. Ajattelin ammattikorkeaan kyllä jatkaa jossakin välissä.
- Ihmettelee, kummastelee
ja sairaanhoitajille ei suotais palkka jotka ihmisen hengestä vastuussa
- 3700
Ihmettelee, kummastelee kirjoitti:
mitä vit... ne hoitajat taas tähän liittyy ?
- Naisia sorretaan aina
3700 kirjoitti:
Kyllä se on sama Amk:n ja amiksen käyneillä. Miesvaltaisilla aloilla hankkii paremmin. Miehet haluavat johtaviin asemiin ja pääsevätkin niihin helpommin. Eräs tradenomi sanoi, että kun tradenomi heittää kiven, se osuu varmasti toiseen tradenomiin. Omasta mielestäni se on kuitenkin hyvä koulutus, vaikka itse olen eri alalla.
- Eirailili
3700 kirjoitti:
Sitä vaan tampio,että voipi olla jossakin vaiheessa myös niin,että ITSE tarvitset myös sairaanhoitajan ammattiapua,niin kuin meistä jokainen,että äläpä viitsi vähätellä.Kyllä sairaanhoitajat ansaitsivat palkankorotuksen,se vain olisi saanut olla paljon enemmän
- kohta valmis tradenominainen
Naisia sorretaan aina kirjoitti:
Kyllä se on sama Amk:n ja amiksen käyneillä. Miesvaltaisilla aloilla hankkii paremmin. Miehet haluavat johtaviin asemiin ja pääsevätkin niihin helpommin. Eräs tradenomi sanoi, että kun tradenomi heittää kiven, se osuu varmasti toiseen tradenomiin. Omasta mielestäni se on kuitenkin hyvä koulutus, vaikka itse olen eri alalla.
heh... no miesvaltainen ja miesvaltainen. tällä hetkellä naisia ainakin 80 prosenttia opiskelijoista minun koulussani.
- ................
Eirailili kirjoitti:
Sitä vaan tampio,että voipi olla jossakin vaiheessa myös niin,että ITSE tarvitset myös sairaanhoitajan ammattiapua,niin kuin meistä jokainen,että äläpä viitsi vähätellä.Kyllä sairaanhoitajat ansaitsivat palkankorotuksen,se vain olisi saanut olla paljon enemmän
Tarvitsin sairaanhoitajan palveluja viimeksi vuonna 1999, mutta lyön pääni pantiksi, että jokainen sairaanhoitaja tässä maassa käyttää lähes päivittäin palvelua, jota itsekin olen vahvasti mukana mahdollistamassa. Se on matka- ja lankapuhelut. Mitä tekisit ilman niitä nykypäivänä? Jos päivittäinen työni kusee, on moni ihminen liemessä niin kauan, että saan vian korjattua. Palkkani on 2400 €/kk.
- mirkku12
Eirailili kirjoitti:
kuulehan nyt raililii.. vai mikä lie.
Nyt puhuttiin TRADENOMEISTA JA HEIDÄN KOULUTUKSESTA, EI SAIRAANHOITAJISTA!!! sitä paitsi, suurin osa lähihoitajista tekee rankemmat ja "paskemmat" työt johon sairaanhoitajat ei alistu, eivätkä saa silti läheskään niin kovaa palkkaa ku sairaanhoitajat! ja se on fakta!!!!!!! - vastuu.
Ihmettelee, kummastelee kirjoitti:
Kuinkas hoitsu vastaa, jos hänen hoitovirheestään potilas vammautuu tai kuolee?
Tuskimpa mitenkään, tuskinpa alkaa korvauksia maksamaan vammautuneelle tai kuolleen omaisille. - sairaanhoitajat
Eirailili kirjoitti:
Toivottavasti en tarvi tuota sairaanhoitajan "ammatti"apua lähiaikoina!
Kävin juuri katsomassa sairaalassa tätiäni ja kyllä ihmetytti suuresti ammattitaidottomien hoitsujen toiminta (mm. väärien lääkkeiden jako). Huoneessa olijoilta kysyttiin mitä lääkkeitä tuli kenellekin! Oli kuulemma mennyt sekaisin ja kysyessä hoitsu ei edes tunnistanut mitä ko. lääkkeet olivat! Tippa oli myös säädetty väärin josta oli seurannut suonitulehdus.
Yölliseen hälytysnapin painamiseen ei oltu myöskään reagoitu millään tavalla. Yksikään hoitaja ei ollut vaivautunut katsomaan mikä oli ollut hätänä. Lasikopissaan näyttivät juttelevan "kiireisenä" lähtiessäni pois.
Lähihoitajia kohtaan sairaanhoitajat vaikuttuvat olevan ylimielisiä.
Nyt uskon nämä jutut kun olen itse nähnyt millaista tuo toiminta sairaaloissa oikeassa elämässä on! - lääkärillä on vastuu
vastuu. kirjoitti:
Kuinkas hoitsu vastaa, jos hänen hoitovirheestään potilas vammautuu tai kuolee?
Tuskimpa mitenkään, tuskinpa alkaa korvauksia maksamaan vammautuneelle tai kuolleen omaisille.Tuo on harhaa, että hoitajilla olisi vastuuta.
Kaiken vastuun työstä tekee lääkäri, joka tekee päätökset ja määrää hoidon.
Hän kantaa AINA vastuun.
Hoitajan tehtävä on totella annettuja määräyksiä mahdollisimman tarkasti.
Mielestäni on harhaa, että unohdetaan aina tämä.
Ehkä hoitajiksi hakeutuisi enemmän ihmisiä, jos sairaaloiden byrokratiaa vähän kevennettäisiin ja hoitajakin olisi aina vastuussa tekemisistään. - tuleva potilas?
lääkärillä on vastuu kirjoitti:
Tuo on harhaa, että hoitajilla olisi vastuuta.
Kaiken vastuun työstä tekee lääkäri, joka tekee päätökset ja määrää hoidon.
Hän kantaa AINA vastuun.
Hoitajan tehtävä on totella annettuja määräyksiä mahdollisimman tarkasti.
Mielestäni on harhaa, että unohdetaan aina tämä.
Ehkä hoitajiksi hakeutuisi enemmän ihmisiä, jos sairaaloiden byrokratiaa vähän kevennettäisiin ja hoitajakin olisi aina vastuussa tekemisistään.Jaa. Eikö hoitajalla ole vastuu noudattaa ja osata toteuttaa lääkärin ohjeita? Onko lääkäri vastuussa siitä kuinka hoitaja tekee työnsä? Eikö hoitajalla ole ollenkaan vastuuta? Kyselen tässä, jos nyt joskus sattuisisin potilaaksi joutumaan..Jos jotain menee hoidossa pieleen, voin siis syyttää pelkästään lääkäriä? Niinkö?
- lääkäriä voit sitten syyttää
tuleva potilas? kirjoitti:
Jaa. Eikö hoitajalla ole vastuu noudattaa ja osata toteuttaa lääkärin ohjeita? Onko lääkäri vastuussa siitä kuinka hoitaja tekee työnsä? Eikö hoitajalla ole ollenkaan vastuuta? Kyselen tässä, jos nyt joskus sattuisisin potilaaksi joutumaan..Jos jotain menee hoidossa pieleen, voin siis syyttää pelkästään lääkäriä? Niinkö?
Hoitajaa ei syytetä, mutta lääkäriä syytetään.
- ja opiskelu-
aikainen työnantaja "varasi" vakituiseksi, alkupalkka 2500/kk ja palkan tarkistus 3 kuukauden päästä. JIPPII, eikä opintolainaa.
- tietoinen vai epäiliä
... aivan pitää kutiaan tiedän monia jotka ei pääse tollasiin palkkoihin samalla koulutuksella. Pääkaupunki seudulla voi olla, mutta harvalla niillä jotka työskentelee muualla Suomessa.
- Räkä
Kaveri on verkkoasiantuntijana kunnalla ja saa n.1700e/kk. Tradenomi siinä tietojenkäsittelystä. Saisi yksityisellä ja pk-alueella tonnin enemmän.
- Tii. Lasto
Nää keskiarvot on aina harhaanjohtavia! Iltasanomissakin oli joskus juttu näistä eri alojen keskiansioista, kyllä melkein itketti kun katseli oman alan mukamas-keskiarvoa. Ei todellakaan pitäny paikkaansa!
- perär.
esim. verrattuna vanhanajan FK-tutkintoon jostain matemaattisesta aineesta.
Ei noille nykyajan merkonomeille kannattaisi paljoa maksaa, koska kyseessä on melko pilipalitutkinto.
Lisäksi huomauttaisin, että v. 1995 alettiin maksaa myös yliopistoille tulospalkaa. Yksi kriteeri on suoritettujen tutkintojen lukumäärä. Se onkin huimasti kasvanut. Ei varmasti ole opiskelijoiden kyvyt ja ÄO siinä suhteessa noussut. Kohta on vaativuustaso sama kuin USA:n kirjekurssitutkinnoilla.- ykseka
Minkä linjan tradenomi itse olet? Mitä luultavimmin olet käynyt liian helpon linjan, kun tuota mieltä olet, jatka ihmeessä opiskelujasi eteenpäin!
- ja tradenomit keskenään?
Sekoitatko jutuissasi nyt yliopiston ja ammattikorkeakoulun ja vanhat opistot keskennän?
Ennen (ja nyt) merkantti ja merkonomi oli perustutkinto, joka suoritettiin kauppaopistossa. Sitten tuli yo-merkonomit ja tradenomin tutkinto vastaa lähinnä tätä vanhaa yo-merkonomin tutkintoa. Vanhoista opistoista on tehty pääsääntöisesti ammattikorkeakouluja, opetus ei paljon ole muuttunut, mutta tutkintoon on tullut hieman pituutta lisää.
Kauppakorkekakouluista valmistuu ekonomeja ja yliopistosta FK-tutkintoon (ennen ostettiin vielä maisterin titteli tähän päälle).
Mutta nykyajan työelämässä tuolla paperilla ei juuri saa yksinään töitä. Suhteet, työkokemus, millainen olet persoonana ja sovitko firman porukkaan juuri sopivalla hetkellä ratkaisee.
itse kyllä hieman epäilen aina tutkimusten -mediaanipalkkoja', näistä kun unohdetaan se todellisuus ja monet ihmiset kummasti liioittelee omaa palkkaansa gallupeissa ja kyselyissä. - :DDD
ja tradenomit keskenään? kirjoitti:
Sekoitatko jutuissasi nyt yliopiston ja ammattikorkeakoulun ja vanhat opistot keskennän?
Ennen (ja nyt) merkantti ja merkonomi oli perustutkinto, joka suoritettiin kauppaopistossa. Sitten tuli yo-merkonomit ja tradenomin tutkinto vastaa lähinnä tätä vanhaa yo-merkonomin tutkintoa. Vanhoista opistoista on tehty pääsääntöisesti ammattikorkeakouluja, opetus ei paljon ole muuttunut, mutta tutkintoon on tullut hieman pituutta lisää.
Kauppakorkekakouluista valmistuu ekonomeja ja yliopistosta FK-tutkintoon (ennen ostettiin vielä maisterin titteli tähän päälle).
Mutta nykyajan työelämässä tuolla paperilla ei juuri saa yksinään töitä. Suhteet, työkokemus, millainen olet persoonana ja sovitko firman porukkaan juuri sopivalla hetkellä ratkaisee.
itse kyllä hieman epäilen aina tutkimusten -mediaanipalkkoja', näistä kun unohdetaan se todellisuus ja monet ihmiset kummasti liioittelee omaa palkkaansa gallupeissa ja kyselyissä.Tyypeillä ei mitään käytännön kokemusta, työkaverina tekevät juuri samoja asioita varsinkin kauppakork.koulun käyneet kuin minä - tradenomi. Viestintäalan tstossa peruspalkka 2000/kk ja bonukset kuten itselläni riippuen asiakasmäärästä, joita itse kukin koetamme hankkia/palvella. Oma palkkani on keskimäärin 3800 euroa/kk bonuksineen, paras saldo oli 4200 euroa/kk viime vuoden puolella (ikää 28 v.). Työn ohessa olen suorittanut avoimen yliopiston kursseja, joista ei juuri mitään hyötyä ole työssäni ollut.
Tienaan valehtelematta tradenomina enemmän kuin itseään yli-ihmisenä pitävät korkeakoulu/yliopistokollegani, heillä on taipumus "ei kovin luovaan" toimintamalliin, josta on pelkkää haittaa alallani. - merkantti-merkonomi
ja tradenomit keskenään? kirjoitti:
itse kyllä hieman epäilen aina tutkimusten -mediaanipalkkoja', näistä kun unohdetaan se todellisuus ja monet ihmiset kummasti liioittelee omaa palkkaansa gallupeissa ja kyselyissä.Ennen merkantti(kauppakoulu) ja merkonomi (kauppaopisto)olivat ammattitutkintoja eivät perustutkintoja tai jos halusi pyrkia kauppakorkeakouluun. Nyt kauppaopiston käyneet ovat suorittaneet liiketalouden perustutkinnon ja entisajan merkonomit rinnastetaan niihin. Mielestäni 70-luvun merkonomitutkinto vastaa nykyistä tradenomitutkintoa. Itse olen käynyt 3-vuotisen opiston päivälinjalla. Olenko nyt suorittanut perustutkinnon opistotutkinnon sijaan. Ylioppilaspohjainen opisto oli 2-vuotinen eikä silläkään ole yhteyttä tradenomitutkinnon kanssa. Nyt koulutustasoa ilmoitettaessa on joko ammattikoulun tai ammattikorkeakoulun käynyt. Missä opistotutkinto? Tottakai koulusysteemit ovat muuttuneet, mutta hiljaista väkeä näyttävät entisajan merkonomit olevan, joilta vietiin koulutusstatus.
- trade opisk.
merkantti-merkonomi kirjoitti:
Ennen merkantti(kauppakoulu) ja merkonomi (kauppaopisto)olivat ammattitutkintoja eivät perustutkintoja tai jos halusi pyrkia kauppakorkeakouluun. Nyt kauppaopiston käyneet ovat suorittaneet liiketalouden perustutkinnon ja entisajan merkonomit rinnastetaan niihin. Mielestäni 70-luvun merkonomitutkinto vastaa nykyistä tradenomitutkintoa. Itse olen käynyt 3-vuotisen opiston päivälinjalla. Olenko nyt suorittanut perustutkinnon opistotutkinnon sijaan. Ylioppilaspohjainen opisto oli 2-vuotinen eikä silläkään ole yhteyttä tradenomitutkinnon kanssa. Nyt koulutustasoa ilmoitettaessa on joko ammattikoulun tai ammattikorkeakoulun käynyt. Missä opistotutkinto? Tottakai koulusysteemit ovat muuttuneet, mutta hiljaista väkeä näyttävät entisajan merkonomit olevan, joilta vietiin koulutusstatus.
Merknomiksi voi opiskella jo yläasteen jälkeen, mutta ammattikorkeakouluun päästäkseen täytyy suorittaa väh. lukio tai muu toisen asteen koulutus.
- millainen koulutus?
Tutkija-opettajana yliopistolla, koulutus FM, kuukausi palkka 1850 €/kk, ei mitään lisiä ylitöistä. Työaika n. 60-70 tuntia viikossa. Yleensä viikonloput töissä. Kesälomia ei ehdi pitää, julkaisu paine painaa päälle.
- hehehehe
näin se menee teitä nörttejä huijataan että opitte ittenne viisaiksi ja palvelette meitä amiksia huonolla palkalla:D
- noille
mainitsemillesi työtehtäville.Ehkä parhaimmillan se 2600 eur/kk kuten vaimollani.Itsellä keskitason koulutus ja 4700 eur/kk.Ja tätä ei vaimoni voi ymmärtää vaikka olen joskus rautalangalla yrittänyt vääntää.Puhuu aina koulutuksesta ja sen vaativuustasosta.Mutta kun palkkaa maksetaan työn vaatimuudesta ja tuottavuudesta.Ei niinkään koulutuksesta heh...
- kaupankassalla
ainakin tuntemani tradenomit ovat kaupankassalla, sillä eihän tradenomi ole sen kummempi kuin merkonomi ennen, on vain uusi nimitys ja pidempi koulutus.
- ykseka
Kaikilla ei ole samaa onnea työnsaannin suhteen. Minä tunnen tradenomeja, jotka ovat yksityisyrittäjiä, vientiassistentteja, markkinointivastaavia, tietojenkäsittelyn asiantuntijahommissa,palkkahallinnossa, ym. eli kyllä se itsestäkin vähän riippuu, mihin haluaa ja mihin on valmis.
- On ja ei
Ekaksi on se paljonkin vaativampi kuin merkonomin koulutus !!Olen verrannut niitä eli lisäys ja vaatimustaso aiban toistaluokkaa.
Mut se on totta et tiedän nyt n.10 tradenomia ja parhaiten taitaa tienata n.1800€/kk eli paljon on just näissä kela yms. kaupan hommissa ja ansiot tota rataa olen tehnyt otannan kavereista kouluajalta ja näin se menee.
Harvat taitaa päästä sinne 2600€ ketkä valmistuu tradeiksi... jos nyt edes pääsee oman alan töihin ! - Jasu
Eiköhän se ole omasta asenteesta kiinni missä on töissä. Ja onhan sitä jostain aloitettavakin .. Tätä koulutusta ei arvosteta tarpeeksi!
- seurassa??
No, itse en tunne ketään tradenomia joka tienaa alle 3000€ kuukaudessa. Itselläni liksa 3400€/kk. Liikutaan varmaan eri piireissä;) Tosin jos valmistuu jostain pienen kaupungin AMK:sta (kerava, lohja etc.), johon pääsee opiskelemaan jos vain vaivautuu hakemaan ja jää vielä sinne nurkkiin pyörimään, niin ei voi liksalta/työltä paljon odottaa
- yours
sanoi matti nykänen.
Aiemmin merkonomi oli opistotasoinen tutkinto, johon kuitenkin pääsi peruskoulupohjalta. Ylioppilaspohjaiselta linjalta valmistuneita kutsuttiin yo-merkonomeiksi.
Opistoasteen tutkinto on vanha ammatillisista tutkinnoista käytetty nimitys. Nykyään niiden tilalla ovat osin ammattikorkeakoulututkinnot ja osin toisenasteen tutkinnot. Opistoasteen alapuolella olivat aikanaan kouluasteen tutkinnot.
Kaikki tutkintonimikkeet eivät tutkinnonuudistuksen myötä kuitenkaan suoraan periytyneet opistoasteelta ammattikorkeakouluun. Esimerkiksi kaupallisella alalla opistoasteella oli merkonomin tutkinto, jonka yläpuolelle muodostettiin tradenomin ammattikorkeakoulututkinto.
Merkonomi-nimike sen sijaan jäi väistyvän opistoasteen tilalle muodostetun toisen asteen liiketalouden perustutkinnon nimikkeeksi.
Eli tiivistettynä; nykyinen merkonomi = entinen opistomerkonomi ja Tradenomi on merkonomin (ent. opistomerkonomi) yläpuolella oleva tutkinto. - 9 € / tunti
Tuntemani tradenomit on vuokratyövoimana rekryfirman kautta pankissa soittelemassa
asiakkaille että tulisivat asiakkaaksi.
Palkka on 9€ / tunti miinus verot. Työtä vain
muutama tunti pvässä...Hahh haahh.Näin meillä. - Sepi.
Näin on.
- mutta suoraan
9 € / tunti kirjoitti:
Tuntemani tradenomit on vuokratyövoimana rekryfirman kautta pankissa soittelemassa
asiakkaille että tulisivat asiakkaaksi.
Palkka on 9€ / tunti miinus verot. Työtä vain
muutama tunti pvässä...Hahh haahh.Näin meillä.pankin henkilöstöosaston kautta 12.40/h henkilökuntaedut (edullinen asuntolaina, ilmainen liikuntaseteli, ruokailu etc.). Näin mulla ja 2 v. sitten valmistunut.
- ms_x
Pääkaupunkiseudun palkat nostavat tuota keskiarvoa ylöspäin. Muualla Suomessa ei toivoakaan tuollaisesta alkupalkasta tradenomin tutkinnolla (ei siis mukaan lueta työkokemusta). Julkisella sektorilla palkat alhaisemmat kuin yksityisellä.
Itselläni tradenomin (julkishallinto) tutkinto vuodelta 2003. Etsin aikani sinnikkäästi oman alan töitä. Pätkiä tein siellä täällä, mutta vakipaikkaa ei löytynny, kun julkishallintoa on ajettu jo useamman vuoden ajan alas (porukka lähtee eläkkeelle, mutta ketään ei palkata tilalle /lomansijaisia ei palkata). Aloin opiskelemaan uutta ammattia ja vuoden olen ollut vakitöissä yksityisellä sektorilla. Palkka tällä hetkellä suurempi kuin julkisella puolella. - näinkin
Olen itse "vain" merkonomi, mutta tienaan n.2700 €/kk. Tuntimäärä 37,5 h/vko, enkä ole töissä pk-seudulla. Tradenomit tekee firmassamme samantyyppisiä töitä kuin minäkin. Toimistohommissa olen ja yksityinen työnantaja. Eli on itsestä kiinni, mihin hommmiin hakee tai tyytyy, kaupan kassalle vai jotain muuta...
- trade
Oliskin palkka 2600! Itse olen tradenomi, valmistunut v. 2000 ja koko ajan olen ollut töissä mut en noille liksoille yllä. Tietty se riippuu työpaikasta, onhan tollasilla isoilla firmoilla maksaa siitä kun porukat istuu ja lähettelee sähköpostia. Itse olen töissä kolmen työntekijän firmassa ja vaikka palkka ei päätä huimaa, kannattavuusrajoilla mennään. Mutta täytyy sanoa, mieluummin vähemmän palkkaa työpaikassa, jossa henki on hyvä saatikka hyvä liksa ja karsea työilmapiiri.
- PTKIMIES
MINUN Piti käydä ammattikoulu putkimieheksi aika kiva ja vapaa työ palkkani 5500/kk justiinsa sillä paperimiehen piiskaa.
radenomi ei ole mikään..jos keskiarvo alle 8 todistuksessa on edessä kortisto tai kaupan kassa.
- -.-.-.-.-,,,,
Ei sitä kouluvuosissa palkkaa mitata. Palkka riippu paljon alan tuottavuudesta. Jokunen vuosi sitten puhuttiin, että suurin osa taradenoomeista päätyy mustanpörssin kassalle.
- -.-.-.-.-,,,, 2
oho tarkoitin tietenkin tradenoomeista.
- Hanna
Täällä Itä-Suomessa tuollainen palkkataso vastavalmistuneelle tradenomille olisi huikea! Työpaikat ovat kiven alla jo muutenkin, niin tyydytään pienempäänkin palkkaan jotta saataisi edes jotain työtä. Koulutustasoon nähden summa kuullostaa muuten hyvälle. Mutta kuten sanoin, täälläpäin ei toivoakaan...
- ...........
Sekä vuokr-asunnot että omat maksavat pk-seudulla huomattavasti enemmän kuin muualla,joten eiköhän palkka ole suhteessa saman arvoinen
- Media-yo-merkonomi-typerys
Kaupallisella alalla työmarkkinat eivät vaan vedä terveellä tavalla, ainakaan Itä-Suomessa.
FM:t tekevät nykyään myös merkanttien ja (YO)merkonomien työt. Siksi tradenomit, merkonomit ja merkantit joutavat nykyään kaupankassoille - jos edes pääsevät sinne, jos on "liikaa" työkokemusta tai vähänkin liikaa tai väärää ikää.
- PAIKKAANSA..
Ei piä paikkaansa tuo keskiansioväite. Johan se on melekeen tavallisen insinöörin lähtöpalakka. Voihan niistä tradenomeista(entinen merkonomi) osa löytää ja onnistua urakehityksessään, jopa pankinjohtajatasolle ja muulle vastaavalle astikin, jolloin palkkaakin on. Mutta suurin osa tradenomeista taitaa työskennellä, jos jotain työtä liian suurten koulutusmäärien takia löytävät melkein sillä tonnin ja kahden välisellä palkalla kuukaudessa. Tämä on vaan taivaan tosi ja tradenomeja on työttömänä ainakin täällä maaseudulla pilvin pimein ja jotka ovat alkaneet sitten uudelleen kouluttautua toiselle alalle. Eihän se mikään koulutus ole hukkaanheitettyä, mutta että keskiansiot moiset. Aprillipäivän juttu!!
- Toimiala
Jos tyydyt vain ammattiliittomafian hinnoitteluun niin kannattaa katsoa peiliin. Toimiala sanelee hyvin pitkälle palkkauksen.
Kyllä ihmisen pitää osata hinnoitella itsensä.
Omalla kohdalla pääsin yli 60K€ vuositulohin samalla työnantajalla 4 vuoden jälkeen, normaalilla 08.00 - 16.00 työajalla. Ja tuo saavutettu vanhanajan teknikon papereilla. 1996 valmistuneena. aloitin tekemällä 2 vuotta sitä sun tätä ja lopulta löytyi se oikea paikka.
Kyllä se on pitkälti itsestäsi kiinni paljon sitä palkkaa saat. Avarakatseisuutta siihen työnhakuun toimialojen suhteen. Unohtamatta oikeaa asennetta haastatteluihin ja palkkaneuvotteluihin. - Tarkoitit?
Toimiala kirjoitti:
Jos tyydyt vain ammattiliittomafian hinnoitteluun niin kannattaa katsoa peiliin. Toimiala sanelee hyvin pitkälle palkkauksen.
Kyllä ihmisen pitää osata hinnoitella itsensä.
Omalla kohdalla pääsin yli 60K€ vuositulohin samalla työnantajalla 4 vuoden jälkeen, normaalilla 08.00 - 16.00 työajalla. Ja tuo saavutettu vanhanajan teknikon papereilla. 1996 valmistuneena. aloitin tekemällä 2 vuotta sitä sun tätä ja lopulta löytyi se oikea paikka.
Kyllä se on pitkälti itsestäsi kiinni paljon sitä palkkaa saat. Avarakatseisuutta siihen työnhakuun toimialojen suhteen. Unohtamatta oikeaa asennetta haastatteluihin ja palkkaneuvotteluihin.Tradenomi vai teknillistä inssialaa noissa palkkavertailuissa??
- 222
tradenomi valmistuu ammattiKORKEAkoulusta ja merkonomi ammattikoulusta.
- Tradenomi ei ole sama kuin ...
Tradenomi ei muuten ole entinen merkonomi. Merkonomeja koulutetaan ammatti-instituutissa eelleen ja tradenomeja tas ammattikorkeakoulussa.
- on se ihme
Tradenomi ei ole sama kuin ... kirjoitti:
Tradenomi ei muuten ole entinen merkonomi. Merkonomeja koulutetaan ammatti-instituutissa eelleen ja tradenomeja tas ammattikorkeakoulussa.
että kuppatieteen tohtorilla on noin huonot perustiedot alan koulutuksesta:)
- jossahii
takihikiällä, vaan ei pk-seudulla, jossa eläminen on tosin kalliimpaa
- YO-merkonomi
222 kirjoitti:
Kyllä on merkonomeja, jotka ovat kauppaopiston opistotasoisen tutkinnon suorittaneita ja YO-tutkintokin on takana. Kaupallisia aineita opetetaan kauppaopistoissa. Tradenomilla on hieman tieteelliseen tutkimukseen enemmän opintoja, ja pidennetty opiskeluaika menee rattoisasti harjoitteluissa.
Eroa merkonomin ja tradenomin välillä on ja tulee aina olemaan. Kaupallinen ala on mukava ja molemmat mahtuvat työelämään. Käytännön kokemus tuo sitten pelisilmää alalle, jolle työllistyy. Itse valmistuin 1992 keskelle lamaa. Paska homma, kun ei päässyt koulutusta vastaaviin töihin, mutta tässä ollaan kuitenkin tultu toimeen. - ota selvää
222 kirjoitti:
Minä olen YO-merkonomi ja valmistunut kauppaopistosta. Edellinen kirjoittaja taitaa olla aika nuori...
- merkonomi
222 kirjoitti:
Ja tienaan muuten paremmin kuin naapurin tradenomi...
- sama..
ota selvää kirjoitti:
Minä olen YO-merkonomi ja valmistunut kauppaopistosta. Edellinen kirjoittaja taitaa olla aika nuori...
amis tai opisto. Jokatapauksessa merkonomi on toiseen asteen tutkinto. Merkonomeja valmistuu nykypäivänä sekä ammattiopistosta että kauppaopistosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Merkonomi - sande000
MERKONOMI JA TRADENOMI ON TÄYSIN ERI ASIA! NE EIVÄT OLE MITENKÄÄN KORVANNEET TOINEN TOISTANSA. MOLEMPIA VALMISTUU EDELLEEN, MERKONOMIT KAUPPIKSESTA(TOINEN ASTE) JA TRADENOMIT AMMATTIKORKEAKOULUSTA!
JOKO TULI KAIKILLE SELVÄKSI???
ITSE YO-MERKONOMI SEKÄ TRADENOMI!!! JA ERI KOULUT OLEN KÄYNYT. - sande000
YO-merkonomi kirjoitti:
Kyllä on merkonomeja, jotka ovat kauppaopiston opistotasoisen tutkinnon suorittaneita ja YO-tutkintokin on takana. Kaupallisia aineita opetetaan kauppaopistoissa. Tradenomilla on hieman tieteelliseen tutkimukseen enemmän opintoja, ja pidennetty opiskeluaika menee rattoisasti harjoitteluissa.
Eroa merkonomin ja tradenomin välillä on ja tulee aina olemaan. Kaupallinen ala on mukava ja molemmat mahtuvat työelämään. Käytännön kokemus tuo sitten pelisilmää alalle, jolle työllistyy. Itse valmistuin 1992 keskelle lamaa. Paska homma, kun ei päässyt koulutusta vastaaviin töihin, mutta tässä ollaan kuitenkin tultu toimeen.itse asiassa harjoittelujaksot eivät sisälly tradenomin 3,5 vuoden opiskeluaikaan. harjottelut tehdään omalla ajalla, moni tekee kesällä, koulusta lomalla ollessaan.
- otapa selvää
sama.. kirjoitti:
amis tai opisto. Jokatapauksessa merkonomi on toiseen asteen tutkinto. Merkonomeja valmistuu nykypäivänä sekä ammattiopistosta että kauppaopistosta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/MerkonomiAmiksesta valmistuu tavallisia merkonomeja ja opistosta sekä tavallisia, että yo-merkonomeja. Jälkimmäisillä takana lukio, joka vaativampi ja yleissivistävämpi kuin amis.
- kuuluu näin
222 kirjoitti:
On valmistunut ammatti"korkea"koulusta
- ei paljon eroa
sande000 kirjoitti:
MERKONOMI JA TRADENOMI ON TÄYSIN ERI ASIA! NE EIVÄT OLE MITENKÄÄN KORVANNEET TOINEN TOISTANSA. MOLEMPIA VALMISTUU EDELLEEN, MERKONOMIT KAUPPIKSESTA(TOINEN ASTE) JA TRADENOMIT AMMATTIKORKEAKOULUSTA!
JOKO TULI KAIKILLE SELVÄKSI???
ITSE YO-MERKONOMI SEKÄ TRADENOMI!!! JA ERI KOULUT OLEN KÄYNYT.Käytännön työtehtävät ovat hyvin samalaisia, on sitten merkonomi, y-merkonomi tai tradenomi.
Pitää myös muistaa, että entisistä kauppaoppilaitoksista on suurimmasta osasta tullut nykyisiä ammattikorkeakouluja.
Merkonomin tutkinto on jätetty alan perustkinnoksi, ja opiskelemaan pääsee heti peruskoulun jälkeen.
Monella työnatajalla on vaikea erotella näitä toisistaan ja opetuksen taso myös vaihtelee hyvin suuresti koulusta toiseen.
Itselläni on takana 24 vuotta opetusta. Ensin kauppaopiston opettajana, nykyään olen ammattikorkeakoulun opettaja. Itse opetustyöni on pysynyt hyvin samalaisena ja kurssien läpäisykynnys on laskettu hyvin vaatimattomaksi. Voisin jopa väittää, että liian matalalla on taso. Korkeakoulustatus on enemmän valtion muodollinen idea saada nostettua koulutuksen arvostusta. Todellisuuspohjaa sillä ei ole korkeakouluihin tai yliopistoihin, eikä näin saisi ollakkaan, koska alan korkein opetus pitää pitää erillään.
Oppilasaines on muuttunut hyvin kirjavaksi.
Voisin väittää, että ennen alan kouluihin tuli motivoituneempaa väkeä, nykyisten pakkohakujen (alle 25v) jälkeen luokassa on useita täysin väärässä paikassa olevia ja muita häiritseviä.
Työllistymisestä annetaan oppilaille liian ruusuinen kuva, itse en suostu esim opetushallituksen 'meistä tulee johtajia' monistetta edes oppilaille antamaan, koska se on mielestäni naurettavuuden huippu!
Hyvät suhteet ja omat kyvyt ratkaisee, hyville myyjille ja markkinoijille, varsinkin miespuolisille, riittää aina työtä.
- Heinävedeltä
Tuossahan on jo 1600,- liikaa!!!!
- nuori tradenomi
Valmistuin 4-5 vuotta sitten.
Aloitus palkka oli 2100€/kk.
Nyt peruspalkka palkka 3200€/kk.
Provikat mukaan lukien. n. 4600€/kk
Lisäksi puhelin, auto ja ruokaetu.- toinen tradenomi
Itsekin valmistuin viisi vuotta sitten. Saan työmarkkinatukea 392,16 €/kk, asumistukea ja toimeentulotukea. Poikkeuksen ovat muodostaneet harjoittelut, jolloin olen ollut oikeutettu kahdeksan euron päiväkorvaukseen. Kyllä tradenomin kelpaa.
- J. Leinonen
Pääsee ilman tradenoomin paprujakin...
- Mulla tradenomi töissä..
Ja saa elintarvikealan palkkaa peruspalkkana reilut 8 ekua tunti ja lisät päälle. On ihan taatusti alan tessin mukainen palkka, jota maksan.
Tämän jutun aloittaja on aivan tarkoituksella aloittanut jutun halutessaan ärsyttää mahdollisimman monia. Johan kaikki alkaisivat hakeutua tradenomikoulutukseen, muiden alojen sijasta. Paskapuhetta moinen, älkää uskoko. Työttömiä tradenomeja on valittavina listoilta huru mykket, jos vaan olisi töitä mitä tarjota. - nuori tradenomi
Mulla tradenomi töissä.. kirjoitti:
Ja saa elintarvikealan palkkaa peruspalkkana reilut 8 ekua tunti ja lisät päälle. On ihan taatusti alan tessin mukainen palkka, jota maksan.
Tämän jutun aloittaja on aivan tarkoituksella aloittanut jutun halutessaan ärsyttää mahdollisimman monia. Johan kaikki alkaisivat hakeutua tradenomikoulutukseen, muiden alojen sijasta. Paskapuhetta moinen, älkää uskoko. Työttömiä tradenomeja on valittavina listoilta huru mykket, jos vaan olisi töitä mitä tarjota.En fuskaa millään lailla, kun kerron tuloistani. Mitäs se nyt hyödyttäis.
Aluksi tuntui, että palkka ei nouse ikinä..
Yhtäkkiä sitä oltiin kokoajan nostamassa ja tuohon se nousi.
Siis jossain kuussa tulee vain peruspalkka.
Ja jossain kuussa tosi paljon, riippuu proviikan määrästä. Mutta palkka tulot viime vuonna olivat yhteensä vähän alle 57 000€. - huuhaauu
nuori tradenomi kirjoitti:
En fuskaa millään lailla, kun kerron tuloistani. Mitäs se nyt hyödyttäis.
Ja jossain kuussa tosi paljon, riippuu proviikan määrästä. Mutta palkka tulot viime vuonna olivat yhteensä vähän alle 57 000€.No kaitpa jonkun on ne paskahommat tehtävä? Tienaahan roskakuskitkin hyvin :D Se vaan on niin hienoa tehdä samoja hommia kuin merkonomit mutta kun on kuitenkin se "korkeekoulun" paperit taskussa! Jokainen perähikiän maajussi pystyy suorittamaan tuon tutkinnon kirjekurssina.
Itse en menisi mistään hinnasta myyntiin liittyviin tehtäviin ja silti tienaan unelma-ammatissani 2800/kk. Kaiken lisäksi muut edut ja erittäin lungi duuni..
Sitäpaitsi tuo keskiarvo ei kerro juuri mitään, koska seassa on varmaan normi tradeja joilla palkka siinä 1000-2000 hujakoilla.
On hauskaa seurata vierestä muutamaa tradenomia, jotka luulee että niillä on oikeasti todella vaativa koulutus takana, ihan kuin olisivat jostain oxfordista valmistuneet. Silti ovat kassalla tai tekevät neitinäpsän hommia: eihän ne työt kuitenkaan ole muuttuneet vaikka koulun nimi onkin vaihtunut. Kaikilla on hienot engl. kieliset assistant ja manager käyntikortissa, vaikka vastaavat puhelimeen.. Ei pysty aina vaan pidättelee naurua. - kokeilla
huuhaauu kirjoitti:
No kaitpa jonkun on ne paskahommat tehtävä? Tienaahan roskakuskitkin hyvin :D Se vaan on niin hienoa tehdä samoja hommia kuin merkonomit mutta kun on kuitenkin se "korkeekoulun" paperit taskussa! Jokainen perähikiän maajussi pystyy suorittamaan tuon tutkinnon kirjekurssina.
Itse en menisi mistään hinnasta myyntiin liittyviin tehtäviin ja silti tienaan unelma-ammatissani 2800/kk. Kaiken lisäksi muut edut ja erittäin lungi duuni..
Sitäpaitsi tuo keskiarvo ei kerro juuri mitään, koska seassa on varmaan normi tradeja joilla palkka siinä 1000-2000 hujakoilla.
On hauskaa seurata vierestä muutamaa tradenomia, jotka luulee että niillä on oikeasti todella vaativa koulutus takana, ihan kuin olisivat jostain oxfordista valmistuneet. Silti ovat kassalla tai tekevät neitinäpsän hommia: eihän ne työt kuitenkaan ole muuttuneet vaikka koulun nimi onkin vaihtunut. Kaikilla on hienot engl. kieliset assistant ja manager käyntikortissa, vaikka vastaavat puhelimeen.. Ei pysty aina vaan pidättelee naurua."Jokainen perähikiän maajussi pystyy suorittamaan tuon tutkinnon kirjekurssina. "
ja kun olet kirjekurssina tutkinnon suorittanut, tule sit huutelemaan tänne !! - just..
Tämän jutun aloittaja on aivan tarkoituksella aloittanut jutun halutessaan ärsyttää mahdollisimman monia. Johan kaikki alkaisivat hakeutua tradenomikoulutukseen, muiden alojen sijasta. Paskapuhetta moinen, älkää uskoko. Työttömiä tradenomeja on valittavina listoilta huru mykket, jos vaan olisi töitä mitä tarjota.Ja se, että sinulla on yksi tradenomi töissä ei kerro yhtään mitään. Eikä hänen säälittävä palkkansa. Kun nyt kyse on keskiarvosta, niin totta kai siihen otetaan mukaan paremmin tienaavat Helsingiläiset kuin myös pienet perähikiät.
- joku
Tämän jutun aloittaja on aivan tarkoituksella aloittanut jutun halutessaan ärsyttää mahdollisimman monia. Johan kaikki alkaisivat hakeutua tradenomikoulutukseen, muiden alojen sijasta. Paskapuhetta moinen, älkää uskoko. Työttömiä tradenomeja on valittavina listoilta huru mykket, jos vaan olisi töitä mitä tarjota.Tradenomi on suostunut tulemaan sinun hommiin 8€ tuntiliksalla, niin se on kyllä hänen häpeänsä.. Itse olin joskus aikoinaan opiskeluaikoina kaupassa duunissa ja silloin oli liksa 9€ ja risat tunnissa lisät. Nyt sentään yli 20€ tunnissa bonus ja töissä olen teknologia teollisuuden alalla..
- että se sun
Tämän jutun aloittaja on aivan tarkoituksella aloittanut jutun halutessaan ärsyttää mahdollisimman monia. Johan kaikki alkaisivat hakeutua tradenomikoulutukseen, muiden alojen sijasta. Paskapuhetta moinen, älkää uskoko. Työttömiä tradenomeja on valittavina listoilta huru mykket, jos vaan olisi töitä mitä tarjota."tradenomi" kauan viihtyy sun kitupalkalla, koko ajan hakee duunia ja joskus vielä tärppää. Palkkaa sit uusi orja, jos saat saituri teeessssillä, ohhooo..
- koulupojat/tytöt
kokeilla kirjoitti:
"Jokainen perähikiän maajussi pystyy suorittamaan tuon tutkinnon kirjekurssina. "
ja kun olet kirjekurssina tutkinnon suorittanut, tule sit huutelemaan tänne !!huutelee... Itelläni ei ole mikäänlaista koulutusta. Mmmatti koulusta 2vuoden paperit kun kolmen piti saada. Ja nykypäivänä 55 000e vuodessa. ikääkin löytyy vatsa 27vee. Että ne koulutukset kannattaa jättää jos ei sitten meinaa koko ikäänsä sielä koulussa olla ja tulla oikee huippu huippu huipuksi. muuten sillä ei paljon vetele, useimmat mitä minäkin tunnen tekevät ihan hantti hommia koska ei vaan ole töitä vaikka koulua on käyty.
- uskon.
Ja jossain kuussa tosi paljon, riippuu proviikan määrästä. Mutta palkka tulot viime vuonna olivat yhteensä vähän alle 57 000€.Itse tekun opiskelut keskeyttänyt YO-merkonomi.Laman takia kesti kyllä melkein 10 vuotta päästä yli 55,000 vuosituloihin.Mutta silloinen vuosi oli 2000. En ole koskaan ollut ns. provikkapalkalla.Bonusjärjestelmiin kuulunut tiki.
Oheisena kommenttini toiselta palstalta.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000016&posting=22000000033330236 - kirjoittaa et osaa
Ja jossain kuussa tosi paljon, riippuu proviikan määrästä. Mutta palkka tulot viime vuonna olivat yhteensä vähän alle 57 000€.Just, just. Kukaan ei usko, koska kirjoitustaitosi on tuota tasoa.
Hauska provoyritys silti - nuori tradenomi
kirjoittaa et osaa kirjoitti:
Just, just. Kukaan ei usko, koska kirjoitustaitosi on tuota tasoa.
Hauska provoyritys siltiKuule tuo mun kirjotustaito on yks hailee asia minulle. ( ei kaikissa asioissa voi olla hyvä )Vaikka keskiarvo olikin 4,6.
Ei itse tarvitse osata kirjottaa niin saakelin hienosti. Sitä varten on muut alaiset työntekijät ja sihteerit.
Minun tarvitsee vain osata päättää sopimus asioista tavatessani asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. - turvautuisin
Kuule tuo mun kirjotustaito on yks hailee asia minulle. ( ei kaikissa asioissa voi olla hyvä )Vaikka keskiarvo olikin 4,6.
Ei itse tarvitse osata kirjottaa niin saakelin hienosti. Sitä varten on muut alaiset työntekijät ja sihteerit.
Minun tarvitsee vain osata päättää sopimus asioista tavatessani asiakkaita ja yhteistyökumppaneita."Minun tarvitsee vain osata päättää sopimus asioista tavatessani asiakkaita ja yhteistyökumppaneita."
Mielummin turvautuisin ko. "sopimuksissa", etenkin niiden oikeassa laadinnassa saati tulkinnassa, juristiin. Tradenomin tekemät sopimukset..Miten sanoisin kauniisti...Parsittu on, koska sopimusoikeuden perusteista ei ole mitään hajua. - taidatkin
Kuule tuo mun kirjotustaito on yks hailee asia minulle. ( ei kaikissa asioissa voi olla hyvä )Vaikka keskiarvo olikin 4,6.
Minun tarvitsee vain osata päättää sopimus asioista tavatessani asiakkaita ja yhteistyökumppaneita....itse olla se sihteeri, siihenhän toimeen tradenomit ovat omiaan
- nuori tradenomi
toinen tradenomi kirjoitti:
Itsekin valmistuin viisi vuotta sitten. Saan työmarkkinatukea 392,16 €/kk, asumistukea ja toimeentulotukea. Poikkeuksen ovat muodostaneet harjoittelut, jolloin olen ollut oikeutettu kahdeksan euron päiväkorvaukseen. Kyllä tradenomin kelpaa.
Meitä on liikaa. Pitäisi jollain raoittaa tradenomien määrää.
Eli jos meinaa hommia saada. Ainakin hyviä hommia, niin silloin pitää olla erinomaiset paperit.
Valinnanvara asettaa arvostusta myös todistuksen numeroita kohtaan.
Onneksi itse varauduin moiseen, vaikka monet sanoivat että ihan sama millä numeroilla valmistuu.
Ajattelin silloin mielessäni, että meitä valmistuu liikaa ja minun on oltava jollain tavalla parempi kuin muut. ( siis todistuksen perusteella ) - nuori tradenomi
taidatkin kirjoitti:
...itse olla se sihteeri, siihenhän toimeen tradenomit ovat omiaan
En itse tietenkään laadi sopimus tekstejä. Ne ovat usein yleissopimuksia tai muuten valmiita pohjia.
Lakimiehet on sitävarten, että hoitavat erilliset sopimus tekstit ja auttavat niiden tulkitsemisessa.
Minun kuuluu ainoastaan tehdä tulosta tai kustannus säästöjä. Uskomattomien puhelahjojeni ansiosta se onkin helppoa.
Mielestäni myös maisterin paperit ovat yli
yliarvostettuja. Sukulaiseni ovat yliopiston etätehtäviään näyttäneet ja koe kysymyksiään kertoneet. He opiskelevat viimeistä vuotta.
Eipä ole kovinkaan kummoisia tehtäviä ja koe kysymyksetkin samanlaisia kuin AMK:ssa. Olisi osannut vastata lukemattakin koe kysymyksiin sivu tolkulla. - Klossuuli
En itse tietenkään laadi sopimus tekstejä. Ne ovat usein yleissopimuksia tai muuten valmiita pohjia.
Lakimiehet on sitävarten, että hoitavat erilliset sopimus tekstit ja auttavat niiden tulkitsemisessa.
Minun kuuluu ainoastaan tehdä tulosta tai kustannus säästöjä. Uskomattomien puhelahjojeni ansiosta se onkin helppoa.
Mielestäni myös maisterin paperit ovat yli
yliarvostettuja. Sukulaiseni ovat yliopiston etätehtäviään näyttäneet ja koe kysymyksiään kertoneet. He opiskelevat viimeistä vuotta.
Eipä ole kovinkaan kummoisia tehtäviä ja koe kysymyksetkin samanlaisia kuin AMK:ssa. Olisi osannut vastata lukemattakin koe kysymyksiin sivu tolkulla.En usko, että kykenet vastaamaan.
Kielelliset taitosi ainakin ovat onnettomat, surkeinta mitä olen pitkään aikaan lukenut.
Kerro mitä tarkoitat esimerkiksi yleissopimuksella?
Vakiosopimuksen kyllä tiedän. Koe kysymys??
Taitaa olla vielä lukio lapsella pahasti kesken...
Niin, yleensä katkerien ja alemmuudentuntoisten mielestä korkeampi koulutus on aina yliarvostettua :)
- kummijainen
tradenomi vm 2004 ja palkka 2600 euroa, joten
keskiansiotilastossa ollaan. - Mari9633
Ai nyt sentään lähtöpalkka, mutta itse olen tradenomi ja Kansainvälisen viennin erikoistumisopinnot päälle käynyt ja palkka on tuota luokkaa nyt 4-vuotta myöhemmin valmistuttuani.
Pankissa Trade Finance alalla töissä. Et kyllä työn hakuun tarvitaan muutakin, kun pelkkä koulutus. Oma aktiivisuus ja työkokemukset sekä muukin kouluttautuminen, kun pelkkä tradenomi vaikuttaa aika paljon. Hyvä koulutus se on, mutta muutakin tarvitaan. Eikä pelkällä KTM papereilla välttämättä saa työtä jos ei ole näyttöä, että on ollut valmis tekemään erilaisia töitä. En ainakaan minä palkkaisi.
Mulla pyyhkii ainakin hyvin!- sit tulis
että kaikki vaan haluu maisterin paprut kesti miten kauan hyvänsä. Itselläkin tradenomin paperit ja töissä kans.välisessä yrityksessä, MBA-tutkintopaperi myös takataskussa, työnantaja kustansi, n. 6000 euroa. Siirto Iso-Britanniaan ensi syksynä, kevät kesä menee kieltä petratessa.
- MAri9583773
sit tulis kirjoitti:
että kaikki vaan haluu maisterin paprut kesti miten kauan hyvänsä. Itselläkin tradenomin paperit ja töissä kans.välisessä yrityksessä, MBA-tutkintopaperi myös takataskussa, työnantaja kustansi, n. 6000 euroa. Siirto Iso-Britanniaan ensi syksynä, kevät kesä menee kieltä petratessa.
No haluuhan nykyään kaikki hienoimman auton, talon ja olla kaikista paras, ainakin naapurista. Et miksköhän papereitakin arvostetaan?? Pienemmälläkin rahalla kun tulee toimeen ja asuinpaikan voi valita halvemmaksi..
- mattti---
noin niinkun työkseen?
- riippuu
Tradenomista...
Itse olen Business controller, tehtävät ovat monipuolisia, mutta lyhyesti sanottuna sisäisen laskennan asiantuntijatehtävissä.
- tziisös.
Kysynnän ja tarjonnan laki määrää palkat, eikä mitkään selitykset eri alojen vastuullisuudesta tai vaativuudesta.
- on suurin osa
henkilökunnasta eläköitymässä seuraavien viiden vuoden sisällä, itse olen ollut siellä kaksi vuotta. Sopii arvata, onko pomo ruinannut jäämään. Ehkä suostun, jos maksaa tarpeeksi, elämä on...
- huikeasti
ei ihan kannata korkeakouluopiskelu, jos raha merkitsee jotain
- toista
kuin terveysaseman ja työterveysasemien hoitsuilla - oletteko tulleet katsoneeksi, ei kyllä kiire paina... on aikaa jutustella työtovereiden kanssa niin, että asiakkaat kuulevat kaiken...
meniköhän ne korotukset nyt ihan nappiin... sittenkään... vaikka kansa tuntee suurta myötätuntoa.- tradenomi79
Itse valmistuin -01 ja pääsin koulutusta vastaaviin tehtäviin. Palkka vaan ei oikein vastannut vaativuustasoa, ensin sain 1900, sitten se nousi kauhean vääntämisen jälkeen 2200 euroon. Töitä joutui tekemään hulluna. Kyllästyin ja läksin vakuutusedustajaksi. Nyt tienaan noin 3000 euroa/kk. Eikä ole kaduttanut. Mulle on ihan sama mitä teen kunhan saan tarpeeksi rahaa. Vapaatakin saa pitää reilusti entiseen työhön verrattuna. Elämänlaatu on parantunut huikeasti (siis henkinen)!!
- Monitoimimies,,
Niin no vois lähteä opiskelemaan mutta ei oikein kiinnosta.
Samaan tulotasoon pääsee yllättävän helposti ilman minkäänlaista koulutusta jos käyttää mielikuvitusta ja tekee sitä mitä kukaan muu ei halua (ei tule mieleen / ei tajua) tehdä.
Tosin tulot ei ole koskaan tällä tyylillä yhtäläisiä. Voi vaihdella kuukaudesta toiseen, joskus tulee 5000 euroa kuussa kun taas toisinaan tulee vain 100 euroa mm. vuodenajasta riippuen.
No eipähän ole mitään stressiä kun tekee vain niitä töitä mitä haluaa ja siinä järjestyksessä kuin huvittaa. - posteljoonin
ammatti, jossa kunto hoituu, työpäivä 4 - 5 tunnin mittainen eikä tarvitse pitää ruokatuntiakaan ja ansaitsee yhtä paljon työtunteihin suhteutettuna kuin valtion korkeimmat korkeakoulutetut virkamiehet ja nuo edellä luetellut luontaisedut lisäksi (kuntoilu työaikana).
- posteljoonia
ammatti, jossa kunto hoituu, työpäivä 4 - 5 tunnin mittainen eikä tarvitse pitää ruokatuntiakaan ja ansaitsee yhtä paljon työtunteihin suhteutettuna kuin valtion korkeimmat korkeakoulutetut virkamiehet ja nuo edellä luetellut luontaisedut lisäksi (kuntoilu työaikana).
- Nimetön
olen ollut 11 vuotta työelämässä ja nyt samalla työnantajalla 7 vuotta ja palkkani on 1700€ kk miinus verot. ei paljon naurata.
- Sc316
Itse olen merkonomi, ja opiskelen 2-vuotta tradenomiksi työn ohella. On tuo merkonomin tutkinto vielä sen verran tuoreessa muistissa, että voin sanoa tradenomin tutkintoa aika paljonkin vaativammaksi. Ok 1-2 pääsee ketä vain läpi, mutta jos haluaa oppia ja haluaa numeronsa 3-5 välille, niin ei nyt ihan läpihuutojuttu ole.
Tradenomista on 2-vuoden matka (jos lukee täysipäiväisesti) ekonomikisi, ja merkonomilla taitaa olla AIKA paljon pidempi matka tuohon tutkintoon!!!
#KTM-tutkinto tradenomin tutkinnon pohjalta
Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä on mahdollista suorittaa KTM-tutkinto liiketalouden tradenomin tutkinnon pohjalta. Tradenomin tutkinnon pohjalta KTM-tutkintoa suorittavien tutkintorakenteesta ja opintojen sisällöstä löytyy tietoja Porin yksikön sivuilta.#
http://www.tse.fi/FI/yksikot/erillislaitokset/pori/opiskelu/haeopiskelijaksi/erillisvalinnat/Pages/Tradenomienerillisvalinta.aspx
Ja nyt kun aloitin avautumisen, niin itse 26-vuotias MERKONOMI käteen jää kuussa 2800-3200e, kyllä jokainen saa itse katsoa peiliin uran ja palkan suhteen. Jos on tyhmä pää pitää olla vahva selkä, ja tyytyä pienempiin menoihin!!! - Jonne B
Sc316 kirjoitti:
Itse olen merkonomi, ja opiskelen 2-vuotta tradenomiksi työn ohella. On tuo merkonomin tutkinto vielä sen verran tuoreessa muistissa, että voin sanoa tradenomin tutkintoa aika paljonkin vaativammaksi. Ok 1-2 pääsee ketä vain läpi, mutta jos haluaa oppia ja haluaa numeronsa 3-5 välille, niin ei nyt ihan läpihuutojuttu ole.
Tradenomista on 2-vuoden matka (jos lukee täysipäiväisesti) ekonomikisi, ja merkonomilla taitaa olla AIKA paljon pidempi matka tuohon tutkintoon!!!
Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä on mahdollista suorittaa KTM-tutkinto liiketalouden tradenomin tutkinnon pohjalta. Tradenomin tutkinnon pohjalta KTM-tutkintoa suorittavien tutkintorakenteesta ja opintojen sisällöstä löytyy tietoja Porin yksikön sivuilta.#
http://www.tse.fi/FI/yksikot/erillislaitokset/pori/opiskelu/haeopiskelijaksi/erillisvalinnat/Pages/Tradenomienerillisvalinta.aspx
Ja nyt kun aloitin avautumisen, niin itse 26-vuotias MERKONOMI käteen jää kuussa 2800-3200e, kyllä jokainen saa itse katsoa peiliin uran ja palkan suhteen. Jos on tyhmä pää pitää olla vahva selkä, ja tyytyä pienempiin menoihin!!!Siinäpä oli asiatekstiä...noinhan ne jutut menee. Kerrankin joku käsittelee asioita fiksusti. Mutta mistähän koulusta tulee parhaat tradenomit?
- ex merkonomi
Sc316 kirjoitti:
Ja nyt kun aloitin avautumisen, niin itse 26-vuotias MERKONOMI käteen jää kuussa 2800-3200e, kyllä jokainen saa itse katsoa peiliin uran ja palkan suhteen. Jos on tyhmä pää pitää olla vahva selkä, ja tyytyä pienempiin menoihin!!!mainita muusta koulutuksestasi tai suhteistasi työnantajaasi.
Jos saa käteen lähemmäs 3000 euroa kuussa, tekee se bruttona 50000 lomarahoineen yms. vuodessa, mutta ei ainakaan täällä Satakunnassa montakaan tradenomia (elei ole isäpapan firmassa työssä) ole noissa lukemissa verokalenterissa.
Olen itse vanhanaikaisen yo-merkonomin tutkinnon suorittanut (joskin sen jälkeen toisen alan maisteritutkinnon), ja kaikki (yhtä lukuunottamatta) entiset opiskelukaverini kauppiksen yo-linjalta ovat todellakin jossain kunnan/valtion virastossa tai kauppojen kassoilla ja kukaan ei saa kaikkien palvelusvuosikorotustenkaan jälkeen edes bruttona tuota 3000. Joten vaikea on uskoa.
...vaikka tunsin minä yhden ekonomiopiskelijatytön, joka tienasi parhaimmillaan yli 5000 euroa kuussa, ja kaupallisella alla hänkin oli - veroja ei maksanut.
Tarviiko tässä heittää maisterin paperit laatikkoon ja hakeutua tradenomien markkinoille töihin - vaikka ne hommat ei vertoja nykyisille vedä, vois sitä tulevaa eläkettä vähän kartuttaa. - yamk
Sc316 kirjoitti:
Ja nyt kun aloitin avautumisen, niin itse 26-vuotias MERKONOMI käteen jää kuussa 2800-3200e, kyllä jokainen saa itse katsoa peiliin uran ja palkan suhteen. Jos on tyhmä pää pitää olla vahva selkä, ja tyytyä pienempiin menoihin!!!maisterin vastaavat paperit saa myös
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kautta,
jossa opintopisteitä 90, kun ktm:ssä 120
ja päälle vielä 60. - Älä jaksa
yamk kirjoitti:
maisterin vastaavat paperit saa myös
ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kautta,
jossa opintopisteitä 90, kun ktm:ssä 120
ja päälle vielä 60."Vastaavat paperit" Hoh, hoijaa.
Näinkö "ope" on kertonut.
Ko. kirjekurssi antaa lain mukaan ainoastaan kelpoisuuden hakea samoihin virkoihin ktm:n kanssa mutta siihen se sitten jääki.
Mistään vastaavuudesta ei voi voida puhua.
- zinnuh
Moni saa vähemmän, eri työ tietenki. Älkää nyt ainakaa valittako.
- alaa!
Tärkein unohtui; nimittäin se tradenomien korkea työttömyysaste. Kukaan tuntemistani "nomeista" ei ole löytänyt töitä ja kiven alla tuntuvat olevan työpaikat heidän vastavalmistuneilla tutuillaankin. Muutavat ovat käyneet vieläpä näitä ah, niin muodikkaita ebisness ja kansainvälisiä linjoja tms., joissa puolet opiskelijoista on ulkkiksia ja riman pitäisi olla korkealla sisäänoton suhteen - ei mitään vaikutusta. Ottakaahan lapsoset pienet huomioon se, että AMKit saavat rahnaa sen mukaan, paljonko porukkaa hakee heidän linjoilleen. Juuri tällaisia mainoksia tarvitaan opiskelijoiden "värväämiseen" >:)
Mutta eipä tunnu menevän hyvin muillakaan; ainakin kaksi tuntemaani ekonomistia/kauppatieteiden maisteria eivät ole saaneet alansa töitä ja paiskivat töitä "pankkitäteinä" tradenomien joukossa. Kantsii harkita ihan aikuisen oikeesti jotain muuta alaa kuin kaupallista, kun teillä nuorilla on vielä mahdollisuus valita.- lääkäri......
täällä puhutaan palkoista DI hankkii 5000€/kk samaan pääsee pukimies muurari ammatti kirvesmies paperikoneen hoitaja kunnaliset lääkärit.
kunnalisella sektorilla radenomin palkka alle 2000€ - koulujen on varustauduttava
hakuihin ajoissa:
"Juuri tällaisia mainoksia tarvitaan opiskelijoiden "värväämiseen"
Kuka maksaa rahnaa näiden koulujen linjoille? Jos se tulee valtion kassasta, systeemi on idioottimainen, jos kerran suurin osa valmistuneista jää työttömäksi. Pitäisihän ensin edes tutkia, tarvitaanko tradenomeja lisää.
- DI.
Lähes kaikki tradenomit istuu kaupankassalla jotka minä tunnen... n.1450€/kk...
- onnenlahjat
kunnan ja valtion palkat huonot,radenomi pääsee toimistoapulaiseksi,kaupan kassa. Pankkiin edellytten matikka oltava 10 ja ukonäkö oltava hyvä pärstäkerroin ratkasee.
usein parhaat oppillaat firmat kysyy jo koulusta suoraa valitsee..loput kortistoon. tää on tosiasja.
- 260€ kuussa
Ero on kymmenkertainen,jenkkimalli saapuu suomeen köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu KIITOS VANHASEN HALLITUKSEN.
- en usko
Ei voi olla totta eihän sillä elä kukaan itse olen työkyvyttömyys eläkkeellä ja saan 1150e kuukaudessa eläkettä puhtaana käteen ja katson että se ei ole paljon,asun omakotitalossa miehen kanssa ja hän saa saman!
- minä tässä
sain työttömyyskorvaustakin brutto yli 2000e kuukaudessa, mistä työstä muka voi noin vähän tienata???
- syvältä
Itellä ei mitään koulutusta, pian 25vee ja tienaan ripauksen tohon päälle.
- mistäköhän
Niin, jäi vaan mietityttämään että mistäköhän tuo tilasto on sitten otettu, ainakaan minulle ei ole tullut mitään palkkakyselyä täytettäväksi vaikka tradenomi olenkin!
- vaikka
mistäköhän kirjoitti:
Niin, jäi vaan mietityttämään että mistäköhän tuo tilasto on sitten otettu, ainakaan minulle ei ole tullut mitään palkkakyselyä täytettäväksi vaikka tradenomi olenkin!
Kouluton oonkin.
- tiimaus_com
potaskaa.. keskimäärin kyllä mutta suurin osa taitaa olla pääkaupunkiseudulla. Nojoo, onhan täälä suuremmat asumiskustannuksetkin jne.. Mutta hyvä juttu, että saavat vähä enemmin, ei tuo nyt vielä niin paljoa kumminkaan ole..
- BBA
Itsellä bruttopalkka 2050€/kk, koulutus BBA (2005) ja toimin ostoassistenttina teollisuudessa, P-Savossa.
- Tradenomi, tietojenkäsittely
Täytyy muistaa, että tuossa jutussa esiteltiin tradenomiliiton tilastoja. Tradenomeja on akavassa, ytyssä jne...
Valmistuin Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta vuonna '97, peruspalkka nyt 4100 eur/kk. Kaikki jota tunnen tuolta ajalta tienaavat tuon nelisen tonnia tai yli.
TAHAn puolella on kenties palkkoja "hintsummin" jaossa.- valmistunut 2004
Siis mä valmistuin tradeksi 2004 ja saan jo 4 900 eur/kk. Siis toi on peruspalkka, lisäksi tulee bonarit. Kuulin, että Turussa tienaa vastaavasti jotain 2 400 eur/kk!!! Mutta se olisi tällä koulutuksella (ja järjellä ;)) se oikea palkka! Kjäh kjäh!
pitäs vissii harkita alan vaihtoa
- Trade vm01
IT-alalla ja tällä hetkellä saan liksaa sellaset 3100-3200 ke/kk. Pientä vaihtelua tulospalkan osuudesta riippuen. Lisäksi känny läppäri laajakaista. Eli normaalia IT peruskamaa.
Palkka ok siihen nähden, että lähinnä kotoa käsin etänä töitä teen ja en ole lähelläkään pk-seutua. Nousun varaa silti on, alallani en suinkaan ole niitä parhaiten palkattuja, joskaan en myöskään huonoiten.
Keskiarvoa nostaa kyllä pk-seudun palkat, se on fakta. Parhaiten ansioita kuvaisi mediaanipalkka, joka lienee muutaman satasen alhaisempi. - Kiina ilmiö
Suomi 2oo8 26oo:22:8=14,7e/h
Suomi 1956 0,58e/h
14,7:0,58= x25,34
Joten
Ei kennelläkään täten pitäisi olla mitään valittamista! - tietojenkäsittelyn tradenomi
Sehän riippuu itsestä millaisen työpaikan ja palkan tulee saamaan. Hyvistä työntekijöistä on pulaa, eikä koulutus niinkään loppupeleissä ratkaise menestystä, vaan omat taidot ja innokkuus työhön ovat kova sana.
Valitettavasti työhaastatteluissa vanhat jäärät katsovat liian paljon koulutukseen päin, eikä testata henkilön varsinaisia taitoja. Tiedän henkilöitä, joilla ei ole mitään koulutusta, mutta ovat taitavampia monessa asiassa kuin "kirjaviisaat" diplomi-insinöörit.
Suhteilla ja sosiaalisuudella pärjää pitkälle. Jos niitä ei ole, voi työpaikan saanti luonnollisesti olla hankalampaa. Itse olen todella estynyt, enkä koskaan ole edes haaveillut mistään johtajan tai edes esimiehen paikasta. Lisäksi IT-tradenomin koulutus oli melkoista "sillisalaattia", eikä mitään oppinut kunnolla.- polemik
Jotta kaikille tulisi selväksi.Aiemmin oli kaupallinen koulutus seuraavanlainen.Merkantti:valmistui 2 vuotisesta kauppakoulusta.Merkonomi:opisto-asteinen 3-vuotinen koulutus,jonka pohjana keskikoulu,ja myöhemmin peruskoulun laaja kurssi(eli vaativampi,kuin nykymerkonomilla).Yo-merkonomilla:opistoasteinen,kuten edellä,mutta 2-vuotinen,koska yleissivistävä opetus tullut jo lukiossa.Nykyisin:merkantin koulutus on jäänyt pois,mutta sen tilalla ammatillinen 3-vuotinen merkonomikoulutus,tai jos yo,niin silloin 2-vuotinen.Tradenomi on taas n.4vuotinen nykyisen ammattikorkeakoulujärjestelmän mukainen opinsuorite.Eli kyllä ns.vanhanajan opstomerkonomeja on kovatasoisissa töissä mm.pankinjohtajina,toimitusjohtajina,markkinointijohdossa,myyntipääliköistä puhumattakaan.Töitä tehdään kuitenkin osaamisella,ei opiskeluvuosien määrällä.Jos nyt halutaan asettaa nämä oppiarvot järjestykseen,niin OK:1.Tradenomi2.opisto yo-merkonomi3.opisto merkonomi4.ammattikoulu yo-merkonomi5.ammattikoulu merkonomi6.merkantti.
- olen
polemik kirjoitti:
Jotta kaikille tulisi selväksi.Aiemmin oli kaupallinen koulutus seuraavanlainen.Merkantti:valmistui 2 vuotisesta kauppakoulusta.Merkonomi:opisto-asteinen 3-vuotinen koulutus,jonka pohjana keskikoulu,ja myöhemmin peruskoulun laaja kurssi(eli vaativampi,kuin nykymerkonomilla).Yo-merkonomilla:opistoasteinen,kuten edellä,mutta 2-vuotinen,koska yleissivistävä opetus tullut jo lukiossa.Nykyisin:merkantin koulutus on jäänyt pois,mutta sen tilalla ammatillinen 3-vuotinen merkonomikoulutus,tai jos yo,niin silloin 2-vuotinen.Tradenomi on taas n.4vuotinen nykyisen ammattikorkeakoulujärjestelmän mukainen opinsuorite.Eli kyllä ns.vanhanajan opstomerkonomeja on kovatasoisissa töissä mm.pankinjohtajina,toimitusjohtajina,markkinointijohdossa,myyntipääliköistä puhumattakaan.Töitä tehdään kuitenkin osaamisella,ei opiskeluvuosien määrällä.Jos nyt halutaan asettaa nämä oppiarvot järjestykseen,niin OK:1.Tradenomi2.opisto yo-merkonomi3.opisto merkonomi4.ammattikoulu yo-merkonomi5.ammattikoulu merkonomi6.merkantti.
minäkin ensin merkantiksi ja sit jatkoin merkonomiksi,kansakoulupohjalta ja olen op-pankissa työssä.Näin oli ennen v 0000
- Vanha Tradenomi
Eipä taida monellakaan alalla olla palkoissa niin paljon heittoa kun Tradenomeilla. Itse vaihdoin vapaaehtoisesti 4500 egen palkasta IT-talosta vähän rauhallisempiin (ja varmempiin) hommiin 3900 egen palkalla. Tiedän kyllä tradenomeja jotka tienaa liki 10 vuoden kokemuksella n 2000. Riippuu mitä haluaa. Haluaako (tai riittääkö rahkeet) olla esim. laskunkäsittelijä, asiantuntija vai pomo.
- palkat
kävin kauppakoulun merkantti-linja ja valmistuin 1989. Koulutus oli kaksivuotinen.
Olen ollut vamistumisesta lähtien töissä, alkuun myyntiedustajana, nykyisin aluepäällikkönä. Palkka on, myynnistä riippuen noin 2500-4700 eua kuussa.- JuuliaNese
Eihän vastavalmistuneet tradenomitkaan tienaa tuota. Palkkasi on vahvasti ylimitoitettu vaatimattomaan koulutukseesi nähden.
- hän...
JuuliaNese kirjoitti:
Eihän vastavalmistuneet tradenomitkaan tienaa tuota. Palkkasi on vahvasti ylimitoitettu vaatimattomaan koulutukseesi nähden.
Saakin palkkaa pätevyyden ei koulutuksen takia.
- metalli mies
hän... kirjoitti:
Saakin palkkaa pätevyyden ei koulutuksen takia.
Itse tienasin viime vuonna metalli hommissa vuosiansio/12kk, 3450 euroa/kk, brutto palkka, enkä edes mielestäni tienaa hyvin, joten ei 2500-4500 ole ollenkaan ylimitoitettu palkka ammattikoulu pohjalta nykypäivän suomessa
- ollut jo
JuuliaNese kirjoitti:
20 vuotta töissä. Mitä tekemistä vastavalmistuneella ammattikoululaisella on hänen palkkansa kanssa. Ei mitään.
- nuori tradenomi
metalli mies kirjoitti:
Itse tienasin viime vuonna metalli hommissa vuosiansio/12kk, 3450 euroa/kk, brutto palkka, enkä edes mielestäni tienaa hyvin, joten ei 2500-4500 ole ollenkaan ylimitoitettu palkka ammattikoulu pohjalta nykypäivän suomessa
Jos et tee keikkahommia pääkaupunkiseudulle tai ole yksityis yrittäjä niin noihin palkka summiin ei pääse.
Ehkä super raskaalla työllä ja monen vuosikymmenen kokemuksella. ( esim. hiekkapuhallus, yms työnkuva )
Palkkaan metalli miehiä töihin ja tiedän just mikä on palkka taso.
Ilman kokemusta ja koulutusta saa 8-10€.
Ammatikoulusta juuri valmistunut ja aloittanut ilman työkökemusta saa 10-11,50€.
Pieni työkökemus, silloin saa ehkä 12,50.
Pitkä aikanen työkökemus, tällöin palkka on 14,5€.
Huippujätkä ja muonen kymmenen vuoden kokemus. Tällöin saa 16€.
Ylin palkkaluokka metalli työtekijällä. Tiimin vetäjä, vastuullinen ja parhaimpia henkilöitä. Monen kymmenen vuoden kokemus. 18€.
Jos asennus keikkaa niin voi päivärahalla ja muulla saada hieman palkkaa ylöspäin. Etenkin jos omaa autoa käyttää niin saa hyvät km-korvaukset.
Nämä palkat eivät ole mistään huonoimmasta päästä. Paikkana kaupunkiseutu, (länsirannikko / pohjanmaa ). - Klossuuli
Jos et tee keikkahommia pääkaupunkiseudulle tai ole yksityis yrittäjä niin noihin palkka summiin ei pääse.
Ehkä super raskaalla työllä ja monen vuosikymmenen kokemuksella. ( esim. hiekkapuhallus, yms työnkuva )
Palkkaan metalli miehiä töihin ja tiedän just mikä on palkka taso.
Ilman kokemusta ja koulutusta saa 8-10€.
Ammatikoulusta juuri valmistunut ja aloittanut ilman työkökemusta saa 10-11,50€.
Pieni työkökemus, silloin saa ehkä 12,50.
Pitkä aikanen työkökemus, tällöin palkka on 14,5€.
Huippujätkä ja muonen kymmenen vuoden kokemus. Tällöin saa 16€.
Ylin palkkaluokka metalli työtekijällä. Tiimin vetäjä, vastuullinen ja parhaimpia henkilöitä. Monen kymmenen vuoden kokemus. 18€.
Jos asennus keikkaa niin voi päivärahalla ja muulla saada hieman palkkaa ylöspäin. Etenkin jos omaa autoa käyttää niin saa hyvät km-korvaukset.
Nämä palkat eivät ole mistään huonoimmasta päästä. Paikkana kaupunkiseutu, (länsirannikko / pohjanmaa ).Tradenomien kielelliset taidot on tullut todistetuksi.
No, onpa maistereilla hauska lueskella teidän sepustuksia... - nuori tradenomi
Klossuuli kirjoitti:
Tradenomien kielelliset taidot on tullut todistetuksi.
No, onpa maistereilla hauska lueskella teidän sepustuksia...Tunnut olevan niin kova pilkun viilaaja, että uskon työpaikkasi vaihtuvan useasti. Mahtaa olla hermot kireällä työtovereilla ja johtajilla.
Jos tuollainen olet normaali päivänäkin niin minkähänlainen huonotuulisena? Kelpaisit hyvin reklamaatioden ja perintä asioiden hoitoon. heheh!!!
Kait sitten, kun alkaa tekemisen puute iltaisin vaivaaman niin voisin sen yliopiston huvikseni käydäkin.
Saa vapaaksi niin paljon kursseja, että sen käy parissa vuodessa. Ainakin muutama kaveri sai helv... paljon vapaaksi.
Vaikka en tiedä onko kovasti hyötyä, ainakaan nykyisessä työpaikassa. 4 KTM tutkinnon omaavaa ihmistä on minulla tällä hetkellä alaisena.
Mitään muuta vaikeata siellä en usko minulle olevan kuin ruotsin kieli.
Aiemmin kun korjasit, että vaikiosopimus niin juuri sitä tarkoitin. Mutta jos et tiedä mitä tarkoitetaan yleisluontoisella sopimuksella tai sopimusehdolla, niin sääliksi käy yhteistyökumppaneitasi. Korjaatko kesken neuvottelujenkin noin? " se on kyllä vakiosopimus, en tunne sanaa yleissopimus"?
Kyllä ajattelis vastapuoli et mikä pimee tuo on? Tai voi olla että itse lähtisin jo vittuun tuossa tilanteessa, jos olisin pyödän toisella puolella. ( tietty " mikäli et kovin tärkeä kumppani, ja hankinnat kyseessä "). Sopimatonta korjata pikkuseikkaa jos kaikki ymmärtävät mistä on kyse.
Työ elämässä nyt puhutaan aina vähän eri nimityksillä. Riittää kun kaikki tajuavat mistä on kyse. Ja usein puhutaan noilla termeillä mitä käytin. - Klossuuli
Tunnut olevan niin kova pilkun viilaaja, että uskon työpaikkasi vaihtuvan useasti. Mahtaa olla hermot kireällä työtovereilla ja johtajilla.
Jos tuollainen olet normaali päivänäkin niin minkähänlainen huonotuulisena? Kelpaisit hyvin reklamaatioden ja perintä asioiden hoitoon. heheh!!!
Kait sitten, kun alkaa tekemisen puute iltaisin vaivaaman niin voisin sen yliopiston huvikseni käydäkin.
Saa vapaaksi niin paljon kursseja, että sen käy parissa vuodessa. Ainakin muutama kaveri sai helv... paljon vapaaksi.
Vaikka en tiedä onko kovasti hyötyä, ainakaan nykyisessä työpaikassa. 4 KTM tutkinnon omaavaa ihmistä on minulla tällä hetkellä alaisena.
Mitään muuta vaikeata siellä en usko minulle olevan kuin ruotsin kieli.
Aiemmin kun korjasit, että vaikiosopimus niin juuri sitä tarkoitin. Mutta jos et tiedä mitä tarkoitetaan yleisluontoisella sopimuksella tai sopimusehdolla, niin sääliksi käy yhteistyökumppaneitasi. Korjaatko kesken neuvottelujenkin noin? " se on kyllä vakiosopimus, en tunne sanaa yleissopimus"?
Kyllä ajattelis vastapuoli et mikä pimee tuo on? Tai voi olla että itse lähtisin jo vittuun tuossa tilanteessa, jos olisin pyödän toisella puolella. ( tietty " mikäli et kovin tärkeä kumppani, ja hankinnat kyseessä "). Sopimatonta korjata pikkuseikkaa jos kaikki ymmärtävät mistä on kyse.
Työ elämässä nyt puhutaan aina vähän eri nimityksillä. Riittää kun kaikki tajuavat mistä on kyse. Ja usein puhutaan noilla termeillä mitä käytin.Rauhoitu.
Ei sinua kukaan ota vakavasti, saatikka uskoisi mitä "oksennat" ulos. Onhan se hyvä, että mielikuvituksesi kukkii.
Ehkä sielläpäin jossain "perähikiän" pk-yrityksessä puhutaan mitä sattuu.
Henkilökohtaisesti ei kiinnosta.
Allekirjoittaneen omassa työympäristössä puhutaan a) suomea b) käytetään oikeita termejä, koska eksaktin kielen ansiosta ei satu samanlaisia turhia tulkintaongelmia sopimussuhteissa, kuin maallikoiden sählätessä. Transaktiosta aiheutuvat kulut minimiin.
Mutta ai niin, turha tuhlata aikaa sinun kuplasi ylläpitoon. Reaalimaailma ei sinulle ole tuttu :) Koita nyt vaan ängetä itsesi siitä amk putkesta ulos...
- yyoomerkonomi
Tätä palstaa lukiessani voinen vain onnitella itseäni, vai mitä sanotte. Koulutus yo-merkonomi, nykyiset nettotulot 3500 €/kk. Toistan: netto. Firma maksaa vuokran ja asumiskulut, joten käteen jäävästä summasta on pakko maksaa vain oma ruoka ja muut ostokset kuten vaatteet jne.
Säästöön jää väksinkin sillä asun maassa jossa tuhlaamisen mahdollisuudet ovat rajalliset, ruoka on todella halpaa, ja vielä täällä dollarialueella euroja kuluu vähän. Taidampa roikkua täällä niin pitkään kuin mahdollista, ei tosin muutenkaan Suomeen ole ikävä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517133Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414904HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002758- 1482072
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321617- 171567
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981544Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251514Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111273