Vapise Pohjanmaa!
47
2207
Vastaukset
- SupremeSatan
mä säikähdin, et kyseessä olis video mun isän raivokohtauksesta, kun sitäkin sanotaan Maukaks.
- MP-fani
menepäs nyt heti kontillesi ja rukoile anteeksiantoa Maukka Perusjätkältä, kun tuollaisia menit luulemaan. Okei?
- Kettulaatikossa
MP-fani kirjoitti:
menepäs nyt heti kontillesi ja rukoile anteeksiantoa Maukka Perusjätkältä, kun tuollaisia menit luulemaan. Okei?
kuuluuko oikeasti sanoa "kontillesi" vai "kontallesi"? Jos sanotaan "mene kontillesi" niin mulle tulee mielikuva että joku hiippailee kaivelemaan sellaista tuohikonttia. :)
et kävin eilen lukemassa noita maakuntapalstoja pitkästä aikaa ja törmäsin tälläseen Kauhajoki-palstalla:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000001535&posting=22000000033049439
Seinäjoki-palstalla sama kyssäri:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=115&conference=4500000000000230&posting=22000000033049544
Jotenkin mulle tuli sellanen tunne, että toi kysyjä on lukenu ML-palstaa ja saanut käsittäny jotain ihan väärin.- MP-fani
Tää ei oo mikään vikinäketju. Mee muualle vikisemään.
- Aurinko79-
Mistähän noitakin käsityksiä kumpuaa... Nyt ärsyttää.
Aurinko79- kirjoitti:
Tällä palstalla kun olen vastaavia juttuja lukenut, ni ne on naurattaneet, mut nyt kun luin sen tuolta, ni tuli mieleen, että 'ei jumalauta, joku luulee väärin ihan tosissaan'.
Oli se kysyjä kuitenkin hyviä vastauksia maakuntapalstal saanut.- ...............
Aurinko79- kirjoitti:
Oletko sä Pohjanmaalta?
- Aurinko79-
relaxed_eyes kirjoitti:
Tällä palstalla kun olen vastaavia juttuja lukenut, ni ne on naurattaneet, mut nyt kun luin sen tuolta, ni tuli mieleen, että 'ei jumalauta, joku luulee väärin ihan tosissaan'.
Oli se kysyjä kuitenkin hyviä vastauksia maakuntapalstal saanut.Mistä ne saa tuollasia käsityksiä? En minäkään tunne hirveesti porukkaa Lapin perukoilta mutten mä silti kuvittele et siellä alistetaan naisia tai jotain muuta vastaavaa potaskaa. Hyvä tietty jos ymmärtää edes kyseenalaistaa käsityksensä.
Mun ärsytyskynnys on nyt ilmeisen alhainen tänään. - Aurinko79-
............... kirjoitti:
Oletko sä Pohjanmaalta?
väärät oletukset. Mä en ymmärrä mistä ihmiset saa noita käsityksiään et esim pohjanmaalla alistetaan naisia. Sitä varmaan tapahtuu sielläkin, mutta niin tapahtuu muuallakin Suomessa.
Sanoin jo relaxille että on tietty hyvä, että joku kysyy asioista ja kyseenalaistaa käsityksensä jollei tiedä paremmin. Ei mua normaalisti tällaiset ärsyttäis mut tänään jotenki ärsyttää.
Se, mistä mä oon kotoisin ei ole oleellinen seikka tässä kohdin. - ..............
Aurinko79- kirjoitti:
väärät oletukset. Mä en ymmärrä mistä ihmiset saa noita käsityksiään et esim pohjanmaalla alistetaan naisia. Sitä varmaan tapahtuu sielläkin, mutta niin tapahtuu muuallakin Suomessa.
Sanoin jo relaxille että on tietty hyvä, että joku kysyy asioista ja kyseenalaistaa käsityksensä jollei tiedä paremmin. Ei mua normaalisti tällaiset ärsyttäis mut tänään jotenki ärsyttää.
Se, mistä mä oon kotoisin ei ole oleellinen seikka tässä kohdin.niin herkät tuntosarvet, että ärsyynnyt muittenkin puolesta vaikkei asia liippaisi läheltäkään.
Aurinko79- kirjoitti:
Mistä ne saa tuollasia käsityksiä? En minäkään tunne hirveesti porukkaa Lapin perukoilta mutten mä silti kuvittele et siellä alistetaan naisia tai jotain muuta vastaavaa potaskaa. Hyvä tietty jos ymmärtää edes kyseenalaistaa käsityksensä.
Mun ärsytyskynnys on nyt ilmeisen alhainen tänään.>Mistä ne saa tuollasia käsityksiä?
Miehen logiikasta. :)- Aurinko79-
relaxed_eyes kirjoitti:
>Mistä ne saa tuollasia käsityksiä?
Miehen logiikasta. :)Täältähän sitä parhaat opit saa ;)
Oikeastihan täällä löytyy ihan fiksuakin juttua, jos vain osaa suodattaa sieltä joukosta. - Aurinko79-
.............. kirjoitti:
niin herkät tuntosarvet, että ärsyynnyt muittenkin puolesta vaikkei asia liippaisi läheltäkään.
Mä vaan oon nyt turhan herkästi ärsyyntyvällä tuulella tänään. Pahoittelut siitä.
- oikeasti...
ei sun tarvi avautua kaikesta mieltäsi vaivaavasta juuri täällä.. et ole niin kiinnostava kuin luulet olevasi.
- ...........
oikeasti... kirjoitti:
ei sun tarvi avautua kaikesta mieltäsi vaivaavasta juuri täällä.. et ole niin kiinnostava kuin luulet olevasi.
Onhan se hiukka vainoharhaista liittää kaikki asiat itseensä.
oikeasti... kirjoitti:
olet muodostanut sellasen käsityksen, että kuvittelisin olevani kiinnostava?
>ei sun tarvi avautua kaikesta mieltäsi vaivaavasta juuri täällä
Emmä avaudukaan............ kirjoitti:
Onhan se hiukka vainoharhaista liittää kaikki asiat itseensä.
No en itseni vuoks noita tänne linkittänyt. Kyllä täällä mun lisäksi monta muutakin pohjalaismiestä kirjoittaa.
- ...............
relaxed_eyes kirjoitti:
No en itseni vuoks noita tänne linkittänyt. Kyllä täällä mun lisäksi monta muutakin pohjalaismiestä kirjoittaa.
Ketä nyt sitten on tulkittu väärin?
............... kirjoitti:
Ketä nyt sitten on tulkittu väärin?
Mulle tuli vain sellanen tunne, koska kyllähän täl palstal aika paljon edes pohjalaista syntyperää olevia kirjoittaa.
- Kettulaatikossa
en mitään tiedä, mutta olen aina ihmetellyt miksi ne uhoilevat puukkojunkkarit oli sieltä?
- !!!
Hapsenkatti näytti relaxed_eyesille närhen munat!
Perkele, tein alotuksen vahingos tästä, mut täs vastaus sulle:
Ne oli
Kirjoittanut: relaxed_eyes 4.3.2008 klo 14.04
Poista oma viesti
pääosin talollisten nuorempia veljiä, eli perimysjärjestyksessä myöhemmin, jotta niillä ei ollut vaan mitään muuta tekemistä kuin häjyillä, ku ei ollut maita ja mantuja mistä pitää kiinni ja minkä eteen tehdä töitä.
Pikkupätkä myytistä:
http://www.youtube.com/watch?v=IumUIrbjcPs- mäläkki
oli, mutta noi on ne kuuluisimmat. suurin syy taisi olla että väestö kasvoi eikä kaikille riittänyt omaa paikkaa. eräänlainen turhautuminen siis.
- Kettulaatikossa
relaxed_eyes kirjoitti:
Perkele, tein alotuksen vahingos tästä, mut täs vastaus sulle:
Ne oli
Kirjoittanut: relaxed_eyes 4.3.2008 klo 14.04
Poista oma viesti
pääosin talollisten nuorempia veljiä, eli perimysjärjestyksessä myöhemmin, jotta niillä ei ollut vaan mitään muuta tekemistä kuin häjyillä, ku ei ollut maita ja mantuja mistä pitää kiinni ja minkä eteen tehdä töitä.
Pikkupätkä myytistä:
http://www.youtube.com/watch?v=IumUIrbjcPstalollisten nuorempia veljiä on ollut muissakin osissa Suomea?
Miksi sielläpäin on hypitty puukkojen kanssa? - fia
Kettulaatikossa kirjoitti:
talollisten nuorempia veljiä on ollut muissakin osissa Suomea?
Miksi sielläpäin on hypitty puukkojen kanssa?on ollut köyhemmät ja kurjemmat olot. Miehet eivät ole leivän hankkimisen ohessa ehtineet tappelemaan. Aika on mennyt peltojen raivaamiseen ja soiden kuokkimiseen.
- Kettulaatikossa
!!! kirjoitti:
Hapsenkatti näytti relaxed_eyesille närhen munat!
sen verran vakuuttavalta faktatiedolta näytti etten jaksanut ihan kokonaan lukea, mutta uskon kyllä näin olleen.
Miksi sielläpäin on hypitty puukkojen kanssa?ja siitä on ehkä jotain opittu. Joka puolella maailmassa sitä samaa nykyäänkin esiintyy.
Mun mielestä pohjanmaa on nykyisin niin rauhallinen ja turvallinen paikka elää, ettei oo tosikaan, siis verrattuna vaikka pelkästään muuhun Suomeen, saati sitten maailmaan. Mua ei huvita lähtee täältä enää mihinkään.
>Väkivallan ja rikollisuuden sosiohistoriallinen tausta
Väkivallan ja rikollisuuden aste oli Etelä-Pohjanmaalla 1800-luvun puolivälistä alkaen muuhun Suomeen verrattuna aivan omaa luokkaansa. Runsaan väkivallan esiintymiseen on etsitty monia syitä, mm. Pentti Virrankoski (1965, 182–190) esittää syiksi puukon käytön yleistymisen ja hillittömän viinankäytön, joka laittoi päät liian kovalle koetukselle. Kustaa Vilkuna (1949, 131–135) pitää maakunnassa vietettyjä rahahäitä viinatarjoiluineen syypäänä korkeille tappotilastoille, sillä häät eivät olleet pohjalaiset häät, ellei niissä edes yhtä miestä tapettu tai pahasti puukotettu. Viina ja puukko näyttävätkin olleen lähes erottamaton pari. Juovuspäissä käytiin verisimmät tappelut; häätapot kuuluivatkin "parhaisiin urotöihin". Mutta väkivallan ja rikollisuuden poikkeuksellisen rajuun esiintymiseen Etelä-Pohjanmaalla täytyy olla muitakin, lähinnä yhteiskunnallisia syitä. Miksi pohjalainen joi viinaa, räyhäsi sekä harjoitti ilkivaltaa ja miksi väkivallan ilmiö syntyi juuri 1800-luvulla ja juuri Etelä-Pohjanmaalla?
Heikki Ylikangas on puukkojunkkaritutkimuksessaan selvittänyt niitä kulttuurisia erikoispiirteitä, joita Etelä-Pohjanmaalla esiintyi yhdessä rikollisuuden kanssa. Tarkastellessaan rikoksentekijöiden ikäjakaumaa ja taustayhteyksiä Ylikangas toteaa rikosten olleen nuorten miesten ja nimenomaan alemman sosiaaliluokan edustajien vapaa-ajan harrastus. Yhtenä merkittävimpänä rikollisuutta säätelevänä tekijänä voidaankin pitää alenevaa säätykiertoa ja sitä kautta taloudellisen tilanteen muuttumista. (Ylikangas 1976, 253–269.) Suurten perhekokojen vuoksi osa nuorista joutui hankkimaan elantonsa muualta kuin kotitilalta päätyen yleensä muille tiloille palkollisiksi ja näin heidän yhteiskunnallinen statuksensa laski. Lisäksi tervanpolton väheneminen, joka oli ennen tarjonnut runsaasti työtä ja sivuelinkeinon maakunnassa, kärjisti varallisuuserot äärimmilleen. Kun vielä yhteiskuntajärjestelmä korosti itsenäistä yritteliäisyyttä ja henkilökohtaisia pätevyydennäyttöjä, oli epäonnistuminen sosiaalisessa arvoasteikon nousussa omiaan nostattamaan protestihenkeä (Ylikangas 1976, 255). Protestin ilmaisemisen ainoana keinona pidettiin normeista piittaamatonta käytöstä, jolloin ansioita ja kerskailun aineksia rakennettiin rikosten avulla.
http://www.elore.fi/arkisto/1_02/haa102.html- mäläkki
Miksi sielläpäin on hypitty puukkojen kanssa?alkoi tuohon aikaan olla jo teollisia työpaikkoja tarjolla. väkeä taisi vain olla liikaa, sen takiahan melkein jokaisella pohjalaisella on sukua amerikassa ja/tai kanadassa.
- Kettulaatikossa
relaxed_eyes kirjoitti:
ja siitä on ehkä jotain opittu. Joka puolella maailmassa sitä samaa nykyäänkin esiintyy.
Mun mielestä pohjanmaa on nykyisin niin rauhallinen ja turvallinen paikka elää, ettei oo tosikaan, siis verrattuna vaikka pelkästään muuhun Suomeen, saati sitten maailmaan. Mua ei huvita lähtee täältä enää mihinkään.
>Väkivallan ja rikollisuuden sosiohistoriallinen tausta
Väkivallan ja rikollisuuden aste oli Etelä-Pohjanmaalla 1800-luvun puolivälistä alkaen muuhun Suomeen verrattuna aivan omaa luokkaansa. Runsaan väkivallan esiintymiseen on etsitty monia syitä, mm. Pentti Virrankoski (1965, 182–190) esittää syiksi puukon käytön yleistymisen ja hillittömän viinankäytön, joka laittoi päät liian kovalle koetukselle. Kustaa Vilkuna (1949, 131–135) pitää maakunnassa vietettyjä rahahäitä viinatarjoiluineen syypäänä korkeille tappotilastoille, sillä häät eivät olleet pohjalaiset häät, ellei niissä edes yhtä miestä tapettu tai pahasti puukotettu. Viina ja puukko näyttävätkin olleen lähes erottamaton pari. Juovuspäissä käytiin verisimmät tappelut; häätapot kuuluivatkin "parhaisiin urotöihin". Mutta väkivallan ja rikollisuuden poikkeuksellisen rajuun esiintymiseen Etelä-Pohjanmaalla täytyy olla muitakin, lähinnä yhteiskunnallisia syitä. Miksi pohjalainen joi viinaa, räyhäsi sekä harjoitti ilkivaltaa ja miksi väkivallan ilmiö syntyi juuri 1800-luvulla ja juuri Etelä-Pohjanmaalla?
Heikki Ylikangas on puukkojunkkaritutkimuksessaan selvittänyt niitä kulttuurisia erikoispiirteitä, joita Etelä-Pohjanmaalla esiintyi yhdessä rikollisuuden kanssa. Tarkastellessaan rikoksentekijöiden ikäjakaumaa ja taustayhteyksiä Ylikangas toteaa rikosten olleen nuorten miesten ja nimenomaan alemman sosiaaliluokan edustajien vapaa-ajan harrastus. Yhtenä merkittävimpänä rikollisuutta säätelevänä tekijänä voidaankin pitää alenevaa säätykiertoa ja sitä kautta taloudellisen tilanteen muuttumista. (Ylikangas 1976, 253–269.) Suurten perhekokojen vuoksi osa nuorista joutui hankkimaan elantonsa muualta kuin kotitilalta päätyen yleensä muille tiloille palkollisiksi ja näin heidän yhteiskunnallinen statuksensa laski. Lisäksi tervanpolton väheneminen, joka oli ennen tarjonnut runsaasti työtä ja sivuelinkeinon maakunnassa, kärjisti varallisuuserot äärimmilleen. Kun vielä yhteiskuntajärjestelmä korosti itsenäistä yritteliäisyyttä ja henkilökohtaisia pätevyydennäyttöjä, oli epäonnistuminen sosiaalisessa arvoasteikon nousussa omiaan nostattamaan protestihenkeä (Ylikangas 1976, 255). Protestin ilmaisemisen ainoana keinona pidettiin normeista piittaamatonta käytöstä, jolloin ansioita ja kerskailun aineksia rakennettiin rikosten avulla.
http://www.elore.fi/arkisto/1_02/haa102.htmlväittäisin että moinen väkivalta-aalto ja alkoholismi ei voi olla näkymättä ihmisten elämässä nykypäivänäkin.
Traumoilla ja käyttäytymismalleilla kun on tapana periytyä tavalla tai toisella. - Kettulaatikossa
väittäisin että moinen väkivalta-aalto ja alkoholismi ei voi olla näkymättä ihmisten elämässä nykypäivänäkin.
Traumoilla ja käyttäytymismalleilla kun on tapana periytyä tavalla tai toisella.ne körttiläiset ja lestadiolaiset? Ei ainakaan meikäläisen silmään vaikuta ihan terveelliseltä ja tasa-arvoiselta hengellisen elämän harjoittamiselta... Miksi vaikuttavat juuri
Pohjanmaalla?
Toivon että kiistätte kaiken sanomani. - Kettulaatikossa
ne körttiläiset ja lestadiolaiset? Ei ainakaan meikäläisen silmään vaikuta ihan terveelliseltä ja tasa-arvoiselta hengellisen elämän harjoittamiselta... Miksi vaikuttavat juuri
Pohjanmaalla?
Toivon että kiistätte kaiken sanomani.vuoksi mainittakoon, että kuulin raatiosta Itä-Suomessa olevan suhteessa enemmän lasten seksuaalista hyväksikäyttöä kuin muualla Suomessa. Mikäs sen sitten selittää?
- scale
vuoksi mainittakoon, että kuulin raatiosta Itä-Suomessa olevan suhteessa enemmän lasten seksuaalista hyväksikäyttöä kuin muualla Suomessa. Mikäs sen sitten selittää?
hovioikeuden erityisessä suojeluksessa.
scale kirjoitti:
hovioikeuden erityisessä suojeluksessa.
Ettei siellä ois jollakin oma lehmä ojassa?
- arvaus'
vuoksi mainittakoon, että kuulin raatiosta Itä-Suomessa olevan suhteessa enemmän lasten seksuaalista hyväksikäyttöä kuin muualla Suomessa. Mikäs sen sitten selittää?
Itä-Suomalaiset puhuvat enemmän, pohjalaiset eivät ongelmistaan puhu.
ne körttiläiset ja lestadiolaiset? Ei ainakaan meikäläisen silmään vaikuta ihan terveelliseltä ja tasa-arvoiselta hengellisen elämän harjoittamiselta... Miksi vaikuttavat juuri
Pohjanmaalla?
Toivon että kiistätte kaiken sanomani.oikein kummastakaan paljoo mitään tiedä, ku en minä ainakaan sitä täältä erota, mut wikipediasta sulle jotain körttiläisyydestä:
>Vähitellen liikkeen suurimman kannatuksen alueiksi vakiintuivat Savo, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala ja Kainuu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Körttiläisyys
Jotta, ei se pelkästään pohjalaisten juttu ole ollut.
Ja lestadiolaisuudestakaan en tiedä juuri mitään, koska todella harvoin siihen edes törmään. Tässä kuitenkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus
Näköjään pikkasen laajempi ilmiö kuin pelkkä pohjalaisuus.- Kettulaatikossa
relaxed_eyes kirjoitti:
oikein kummastakaan paljoo mitään tiedä, ku en minä ainakaan sitä täältä erota, mut wikipediasta sulle jotain körttiläisyydestä:
>Vähitellen liikkeen suurimman kannatuksen alueiksi vakiintuivat Savo, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa, Pohjois-Karjala ja Kainuu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Körttiläisyys
Jotta, ei se pelkästään pohjalaisten juttu ole ollut.
Ja lestadiolaisuudestakaan en tiedä juuri mitään, koska todella harvoin siihen edes törmään. Tässä kuitenkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus
Näköjään pikkasen laajempi ilmiö kuin pelkkä pohjalaisuus.Kaikki kuulemani hämärät körtti- ja lestadiolaistarinat on kuitenkin aina sijoittuneet Pohjanmaalle.
Mutta tarinat on tarinoita, ei niistä sen enempää. Kiitos valaisusta. - kunnon mies
Kaikki kuulemani hämärät körtti- ja lestadiolaistarinat on kuitenkin aina sijoittuneet Pohjanmaalle.
Mutta tarinat on tarinoita, ei niistä sen enempää. Kiitos valaisusta.asusta lähinnä keski- ja pohjoispohjanmaalla?
- ja..
kunnon mies kirjoitti:
asusta lähinnä keski- ja pohjoispohjanmaalla?
E-P:lla helluntailaiset Yli-Vainion viitoittamalla tiellä. Toisekseen Jehovan todistajat.
- kunnon mies
ja.. kirjoitti:
E-P:lla helluntailaiset Yli-Vainion viitoittamalla tiellä. Toisekseen Jehovan todistajat.
nämä yksitoikkoiset Jehovan Toistajat
kunnon mies kirjoitti:
nämä yksitoikkoiset Jehovan Toistajat
Vaikka nykyisessä asuinkunnassani on varmaan lähes 50% lestadiolaisia, körttejä ym. himouskovaisia, niin koskaan ei niistä oo ollut mitään harmia. Ovat vaan ihan hissukseen omissa ympyröissään.
Töissä niitä ei muuten erottais porukasta, mutta kun niillä on lomat aina vuodesta toiseen seurojen ym. miittinkien aikaan ja kaikki on saman näköisiä ;)- oli lessuja
Richartti kirjoitti:
Vaikka nykyisessä asuinkunnassani on varmaan lähes 50% lestadiolaisia, körttejä ym. himouskovaisia, niin koskaan ei niistä oo ollut mitään harmia. Ovat vaan ihan hissukseen omissa ympyröissään.
Töissä niitä ei muuten erottais porukasta, mutta kun niillä on lomat aina vuodesta toiseen seurojen ym. miittinkien aikaan ja kaikki on saman näköisiä ;)ja ne varasteli, valehteli yms. minkä kerkesivät. Liian tiukka uskonnollisuus sekoittaa pään.
- kunnon mies
Richartti kirjoitti:
Töissä niitä ei muuten erottais porukasta, mutta kun niillä on lomat aina vuodesta toiseen seurojen ym. miittinkien aikaan ja kaikki on saman näköisiä ;)on kuin tunne vajaan autistin piirroksia, näyttää aivan sairaalta...
ja ne höpinät 144 000 tuhannesta jotka pelastetaan, niin mitä hyödyttää liittyä jehoviin jos joutuu takuu varmasti helvettiin kun taivaspaikat on jo varattu aikoja sitten
- rapiskarpalo
karjalas kajahtaa:
http://www.youtube.com/watch?v=5ay9RNAx-Qs
:)) r_e
Kirjoittanut: Miksi? 5.3.2008 klo 10.17
>Aha, linkkimies iski jälleen.
Kyllä. Tässä tapauksessa on turha toistaa jo ennemmin sanottua. Ja muutenkin. Miks jankata samasta asiasta? Mua alkaa taas tää keskustelu tästä pohjalaisten naisten alistamisesta taas naurattaa, ku se tuntuu olevan muille ni karsee ongelma. Ei meillä siinä täällä mitä ongelmaa nähdä, ei miesten, eikä naisten taholta.- -k32v-
joo pitäis varmaa ei-etelä-pohjanmaalaisena miähenä olla vaa viisaasti hiljaa.
täs niinku pelota mikää. antaa sit paremmi asioist tiätävie olla äänes.
tää vaa ihmetteli tota katin lynkkaus mielialaa.
ristus. senku jatkatte keskenänne. tais hävitä mielenkiinto tähä aloituksee samantie.
et hauskaa päivänjatkoo vaa.- Miksi?
Ei tota noin uhkaavaksi voi kokea, eihän? Yksi hento nainen sanoo jotain ja lauma on heti karvat pystyssä.
Huonoa käytöstä pohojalaasilta, siinä se on suuri ja vaiettu ongelma.
Ketjusta on poistettu 51 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6252389Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,291187- 1091138
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki101026- 93925
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101875Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?93795Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 64741
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e229653