Menestysteologiasta

pikkaisen.

Olisi kiva kuulla pikkaisen vuoropuhelua menestysteologiasta.
Kymmenessä käskyssä on kohta. Kunnioita Isääsi ja Äitiäsi, jotta kauan eläisit ja menestyisit.

Jeesus sanoi. Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys.

Evankeliumi on ilosanoma köyhille- Siis että antamisen ja uhraamisen kautta saisivat siunauksen eli vaurauden?

Olenko ihan väärässä, jos olen samaa mieltä kuin Paavali. Joka runsaasti kylvää hän myös runsaasti niittää?

30

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rupusakkia

      No niin, menestys on siis seurausta siitä, että on kunnioittanut?
      Aktiivisen hyväntekemisen tuloksena Jumala siunaa ja armahtaa??
      Kristusta ei tarvita.

    • Jumala loi kaiken ja sanoi, että se oli sangen hyvä.

      Uskon, että Jumala tietää, mikä on hyvää ja mikä huonoa.

      Sielunvihollinen on tullut maailmaan tuhotakseen ja tappaakseen ja turmellakseen Jumalan luomakuntaa.

      Jeesus tuli, että Hän särkisi perkeleen tekoja.

      Eikö näistä pitäisi tulla seuraava lopputulos:
      Jumala haluaa lahjoittaa kaikkea hyvää. Sielun pelastuksen ja kaiken muun.

      Eikö Hän lahjoittaisi kaikkea muutakin hyvää.

      • teutatess

        SAMAA MIELTÄ Kanssasi .


    • Esa T

      Ihan oikeassa olet.

      Raamatussa on tuhansia Jumalan lupauksia joissa luvataan menestymistä kaikessa.

      Kun niitä omistat itsellesi, niin tarvitset uskoa koko ajan.

      Kurjuusteologiaakin löytyy, mutta se taas johtuu uskon puutteesta. Raamattu on myös täynnä varoittavia esimerkkejä ja kirouksia joista voidaan oppia, niin ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta ottaa itselleen.

      Risti ja vaino Jeesuksen nimen tähden on eri asia, ja sekin kuuluu uskovan elämään.

      Kopioin yhden aikaisemmin kirjoittamani samasta aiheesta.

      100 kertaisesti jo tässä elämässä
      Voimme koota aarteita iäisiin asuntoihimme, mutta myös tähän elämään.

      Jeesus itse lupaa satakertaisesti jo tässä elämässä takaisin. Pörssikurssit voivat olla jyrkässä alamäessä, mutta se mitä Jeesus lupaa on sitä mikä varmasti kestää.

      Mark 10:
      "29. Jeesus vastasi: "Totisesti: kuka ikinä minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, äidistään, isästään tai lapsistaan tai pelloistaan, 30. hän saa satakertaisesti: nyt, tässä maailmanajassa, taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja - tosin myös vainoa - ja tulevassa ajassa hän saa iankaikkisen elämän."

      Jumala joka on luonut matematiikan, osaa varmasti myös laskea mitä on satakertaisesti, ja Hän joka on luonut koko maailman kaikkeuden, pystyy myös pitämään Sanansa.

      "satakertaisesti: taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja "

      Job oli ennen koetustaan maan mahtava mies, niin rikas että on vaikea edes ymmärtää. Ja koetuksen jälkeen Herra siunasi Jobia kaksin kertaisesti.

      Jeesus lupaa vielä enemmän, satakertaisesti jo tässä elämässä.

      "Mitä ikinä ihminen kylvää, sitä se myös niittää. Joka niukasti kylvää se niukasti niittää, joka runsaasti kylvää se runsaasti niittää."

      Jos kylvämme katkeruutta, riitaa, kateutta, kärsimystä, lokaa, niin saamme myös niittää niitä.
      Jos kylvämme rakkautta, iloa, rahaa, omaisuutta, aikaamme, ystävällisyyttä, viisautta, osaamistamme, rukouksia, yms. niin saamme myös niittää niitä.

      Ei ole nöyryyttä kulkea puutteessa jos on taivaallinen pankkitili, vaan se on ylpeyttä Jumalan huolenpitoa kohtaan. Se on ylpeyttä joka sanoo Herralle, minä pärjään omillani.

      "Herra antaa kylväjälle siemenen," ja jos on hukannut sen siemenen, niin voi pyytää anteeksi, ja anoa Herralta uutta kylvösiementä.    

      • ihminen??

        Liian suureksi moisessa opissa?

        Ihmnenhän on armonalaa ja armon varassa.
        Ihminen ei voi omin teoin lisätä mitään Jumalan antamaan pelastukseen.

        Jumala antaa kaiken. Voiman tehdä työtä ja jakaa omastaan, mutta onko se sitten oikein että kaikkia kohtaan Elämä tai Jumala ei ole yhtä reilu?
        Ajatellaan vaikka jotain epämuodostunutta tai ylipainoista ja urheilullista ihmistä.
        Eikö siinä voi sanoa elämä ei ole ihan reilu kaikkia kohtaan?
        Eli ajan takaa sitä, että menestymiseen painottaa oppi, eikö sekin ole jotenkin epäreilu ihmisiä kohtaan?
        Eikö se vääristä arvoja?

        Jos sitten on vauras niin tuleeko siitä joku eriaroon laittava oppi?

        No raha asioissa olen huomannut antamisen kannattavan, mutta jotain enestysteologiassa on joka vierastuttaa?


      • Esa T
        ihminen?? kirjoitti:

        Liian suureksi moisessa opissa?

        Ihmnenhän on armonalaa ja armon varassa.
        Ihminen ei voi omin teoin lisätä mitään Jumalan antamaan pelastukseen.

        Jumala antaa kaiken. Voiman tehdä työtä ja jakaa omastaan, mutta onko se sitten oikein että kaikkia kohtaan Elämä tai Jumala ei ole yhtä reilu?
        Ajatellaan vaikka jotain epämuodostunutta tai ylipainoista ja urheilullista ihmistä.
        Eikö siinä voi sanoa elämä ei ole ihan reilu kaikkia kohtaan?
        Eli ajan takaa sitä, että menestymiseen painottaa oppi, eikö sekin ole jotenkin epäreilu ihmisiä kohtaan?
        Eikö se vääristä arvoja?

        Jos sitten on vauras niin tuleeko siitä joku eriaroon laittava oppi?

        No raha asioissa olen huomannut antamisen kannattavan, mutta jotain enestysteologiassa on joka vierastuttaa?

        Jumala on jokaista kohtaan yhtä reilu, koska Hän antoi Jeesuksen jokaisen puolesta joka ottaa Hänet vastaan.
        Me lähdemme liikkeelle eri lähtökohdista, mutta ei ole niin huonoja kortteja joita ei voida muuttaa.

        Usein rikas ei etsi tai koe tarvitsevansa Jeesusta, ja siksi elämän kortit eivät parane.
        Koyhä taas tarvitsee, ja voi siunauksen myötä nousta korkeammalle kuin kukaan aikaisemmin.

        Mitä siihen armoon tulee, niin se joka tarvitsee eniten armoa, voi myös saada sitä eniten.
        Rikas harvoin hakee armoa, koska ei koe tarvitsevansa sitä. Siksi Jeesus sanoo, "etsikää ensin Jumalan vanhurskautta ja taivasten valtakuntaa, niin sitten kaikki muukin annetaan." Järjestys oikeaksi, niin kaikki muukin annetaan. Siihen kaikkeen kuuluu yltäkylläinen elämä.

        Miten vertaisin yltäkylläisyyttä.
        Jos sinulta puuttuu jotain, mitä mielikuvitukseesi voi juolahtaa, niin olet vielä vajaa. Ja silloin kun ei enä puu mitään, olet täynnä. Yltäkylläinen olet vasta silloin kun elämääsi ei mahdu enää ja silti tulee lisää.

        Tämän Jeesus lupasi omilleen, Elämän ja yltäkylläisyyden.


      • Rupusakkia
        Esa T kirjoitti:

        Jumala on jokaista kohtaan yhtä reilu, koska Hän antoi Jeesuksen jokaisen puolesta joka ottaa Hänet vastaan.
        Me lähdemme liikkeelle eri lähtökohdista, mutta ei ole niin huonoja kortteja joita ei voida muuttaa.

        Usein rikas ei etsi tai koe tarvitsevansa Jeesusta, ja siksi elämän kortit eivät parane.
        Koyhä taas tarvitsee, ja voi siunauksen myötä nousta korkeammalle kuin kukaan aikaisemmin.

        Mitä siihen armoon tulee, niin se joka tarvitsee eniten armoa, voi myös saada sitä eniten.
        Rikas harvoin hakee armoa, koska ei koe tarvitsevansa sitä. Siksi Jeesus sanoo, "etsikää ensin Jumalan vanhurskautta ja taivasten valtakuntaa, niin sitten kaikki muukin annetaan." Järjestys oikeaksi, niin kaikki muukin annetaan. Siihen kaikkeen kuuluu yltäkylläinen elämä.

        Miten vertaisin yltäkylläisyyttä.
        Jos sinulta puuttuu jotain, mitä mielikuvitukseesi voi juolahtaa, niin olet vielä vajaa. Ja silloin kun ei enä puu mitään, olet täynnä. Yltäkylläinen olet vasta silloin kun elämääsi ei mahdu enää ja silti tulee lisää.

        Tämän Jeesus lupasi omilleen, Elämän ja yltäkylläisyyden.

        Sama perkeleen peli vaan jatkuu.
        Kiitos naivien selkääntaputtajien.

        Jos Esan ja Vihneen teologia olisi totta, ei kenenkään tarvitsisi pyytää Jumalalta
        - anna meidän syntimme anteeksi
        - anna meille meidän jokapäiväinen leipämme
        - tapahtukoon sinun tahtosi

        Menestystelogia unohtaa, kuten Esa jo tunnusti:

        - maailmassa on synti
        - ihminen on syntinen JA vanhurkas
        - vanhurkauskin on Jumalan antamaa vierasta
        vanhurskautta, ei omaa,
        - se on pyytämisessä,


      • Rupusakkia kirjoitti:

        Sama perkeleen peli vaan jatkuu.
        Kiitos naivien selkääntaputtajien.

        Jos Esan ja Vihneen teologia olisi totta, ei kenenkään tarvitsisi pyytää Jumalalta
        - anna meidän syntimme anteeksi
        - anna meille meidän jokapäiväinen leipämme
        - tapahtukoon sinun tahtosi

        Menestystelogia unohtaa, kuten Esa jo tunnusti:

        - maailmassa on synti
        - ihminen on syntinen JA vanhurkas
        - vanhurkauskin on Jumalan antamaa vierasta
        vanhurskautta, ei omaa,
        - se on pyytämisessä,

        Jeesus Kristus on särkenyt perkeleen teot kaikkien muiden kohdalta, paitsi sinun.


      • särkemistä olis
        vihne kirjoitti:

        Jeesus Kristus on särkenyt perkeleen teot kaikkien muiden kohdalta, paitsi sinun.

        Ei ole särkenyt ei!
        Sinäkin piikkinä lihassani teet sitkeästi työtä sarvipään piikkiin.


      • voivat olla totta,
        Esa T kirjoitti:

        Jumala on jokaista kohtaan yhtä reilu, koska Hän antoi Jeesuksen jokaisen puolesta joka ottaa Hänet vastaan.
        Me lähdemme liikkeelle eri lähtökohdista, mutta ei ole niin huonoja kortteja joita ei voida muuttaa.

        Usein rikas ei etsi tai koe tarvitsevansa Jeesusta, ja siksi elämän kortit eivät parane.
        Koyhä taas tarvitsee, ja voi siunauksen myötä nousta korkeammalle kuin kukaan aikaisemmin.

        Mitä siihen armoon tulee, niin se joka tarvitsee eniten armoa, voi myös saada sitä eniten.
        Rikas harvoin hakee armoa, koska ei koe tarvitsevansa sitä. Siksi Jeesus sanoo, "etsikää ensin Jumalan vanhurskautta ja taivasten valtakuntaa, niin sitten kaikki muukin annetaan." Järjestys oikeaksi, niin kaikki muukin annetaan. Siihen kaikkeen kuuluu yltäkylläinen elämä.

        Miten vertaisin yltäkylläisyyttä.
        Jos sinulta puuttuu jotain, mitä mielikuvitukseesi voi juolahtaa, niin olet vielä vajaa. Ja silloin kun ei enä puu mitään, olet täynnä. Yltäkylläinen olet vasta silloin kun elämääsi ei mahdu enää ja silti tulee lisää.

        Tämän Jeesus lupasi omilleen, Elämän ja yltäkylläisyyden.

        nimittäin elämä ja yltäkylläisyys, vaikka elämän ulkoiset olosuhteet olisivat millaiset!

        SIITÄ on kysymys Jeesuksen Kristuksen lahjoittamassa yltäkylläisyydessä! Se ei ole sidottu aineelliseen hyvinvointiin eikä menestykseen eikä kunnian ja maineen saavuttamiseen ollenkaan!

        Ihminen voi olla sairas ja uupunut ja väsynyt ja sittenkin hän saa tuntea suurta rauhaa ja elämää ja yltäkylläisyyttä!

        Olen itse sen monesti kokenut: keskelle tuskaa ja ahdistusta ja kaikenlaista vajavuutta olen saanut tuntea Hänen läsnäoloaan ja iloa ja rauhaa!


      • Rupusakkia
        voivat olla totta, kirjoitti:

        nimittäin elämä ja yltäkylläisyys, vaikka elämän ulkoiset olosuhteet olisivat millaiset!

        SIITÄ on kysymys Jeesuksen Kristuksen lahjoittamassa yltäkylläisyydessä! Se ei ole sidottu aineelliseen hyvinvointiin eikä menestykseen eikä kunnian ja maineen saavuttamiseen ollenkaan!

        Ihminen voi olla sairas ja uupunut ja väsynyt ja sittenkin hän saa tuntea suurta rauhaa ja elämää ja yltäkylläisyyttä!

        Olen itse sen monesti kokenut: keskelle tuskaa ja ahdistusta ja kaikenlaista vajavuutta olen saanut tuntea Hänen läsnäoloaan ja iloa ja rauhaa!

        Tämä on hyvä huomio.
        Menestyksen teologia ei huomaa,
        että johtaessaan onneen, Jumala vie suruun,
        turvaan viedessään Hän johtaa ahdinkoon,
        antaessaan rikkautta hän vie köyhyyteen.


    • vuoropuhelija

      Aloiti keskustelun aiheesta, jota minäkin olen pohdiskellut. Seuroissa olen vuosien ajan kuullut sanottavan, että Jumala siunaa kuuliaiset lapset. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin eikö tässä lauseessa ole ainakin vivahdus menestysteologiasta.
      Kun omassa lämässäni on ollut haasteellista, monenlaisia vaikeuksia voitettavana ja myös asioita, joihin en voi vaikuttaa, mutta joiden kanssa täytyy elää.
      Olen miettinyt, minkälaista eroa on peruslaestadiolaisen julistuksen kuuliaisuusvaateilla ja vapaiden suuntien puheilla Jumalan siunauksesta niille, jotka ovat "voideltuja" ja palavia uskossaan. Itse en näe muuta eroa kuin sen, että lestadiolaisuuden kuuliaisuusvaatimukset kohdistuvat lähinnä ulkonaisten sääntöjen noudattamiseen ja vapaissa suunnissa todellista uskoa ja kuuliaisuutta mitataan erilaisilla näkyvillä uskonteoilla, kielillä puhumisella jne.
      Menestysteologian ongelmana on se, että se jakaa automaattisesti seurakuntalaisia vuohiin ja lampaisiin ulkonaisten tunnusmerkkien avulla. Jumalan siunauksena nähdään erityisesti taloudellinen menestys tai korkea sosiaalinen asema.
      Se, mikä missäkin on ulkoinen tunnusmerkki kuuliaisuudesta, on siis kulttuurisidonnaista. Hurkas lestadiolaiskristitty voi karismaattisissa piireissä näyttäytyä henkilönä, jonka pitäisi saada Hengen täyteyttä ollakseen iloisempi ja rohkeampi todistaja. Karismaattisissa piirissä kotonaan oleva voi lestadiolaiskristityn mielestä olla pinnallinen, heräämätön ja jopa jumalaton...
      En tiedä, mitä itse ajattelen, suurten vaikeuksien edessä lestadiolaisuudessa annetaan neuvoja alistua kohtaloonsa ja ottaa kaikki Jumalan kädestä. Vaoaissa suunnissa kehotetaan uskomaan siihen, että Jumala on voimallinen muuttamaan asioiden tilan. "Valitsisinpa" kumman ajattelutavan tahansa, olen "häviäjän" leirissä. Lestadiolaisuudessa vaikeuksieni esim läheisen kuoleman voisi tulkita Jumalan tavaksi opettaa minua ylpeää. Vapaissa suunnissa omaisen kuolema voisi olla seurausta siitä, etten tarpeeksi jakasanut uskoa Jumalan parantavan voimaan.
      Jos jollakin sattuisi olemaan jotakin järkevää ja rohkaisevaa sanottavaa, voisi kirjoittaa tänne.
      Esa T. kirjoittaa paljon siitä, miten hän on onnistunut uskonsa tähden elämään Kristuselämää ilman vaikeuksia ja haasteita. Vai olenko tulkinnut väärin ? Katsoin työpaikalla televisiosta työkaverin kehotuksesta Håkan Westergårdin raamattuluentoa, kuullosti kovin tyytyväiseltä elämäänsä, mutta ei kieltänyt sitä, etteikö uskovaisen elämässä voisi olla vaikeuksia. Kukahan mahtoi olla, miellyttävä habitus molemmilla.(vaimo oli vieressä).
      No tais mennä sivuraiteelle, mutta jos joku vastaisi jotakin..

      • Rupusakkia

        Seuroissa mainostettu "kuuliaisten lasten siunaaminen" on suurta omaavanhurskautta, jolla ihmisiä ohjataan tekojen vanhurskauteen.


      • Rupuskalle
        Rupusakkia kirjoitti:

        Seuroissa mainostettu "kuuliaisten lasten siunaaminen" on suurta omaavanhurskautta, jolla ihmisiä ohjataan tekojen vanhurskauteen.

        Parempi kuuliaisuus kuin uhri, tottelevaisuus suurempi kuin oinasten lihavuus.


      • dwadwww
        Rupuskalle kirjoitti:

        Parempi kuuliaisuus kuin uhri, tottelevaisuus suurempi kuin oinasten lihavuus.

        Helppo noita on toistella! Mutta, mitä se niinkun tarkottaa, jää useimmin sanomatta.


      • Ehkä täällä joku viitsii ke...
        dwadwww kirjoitti:

        Helppo noita on toistella! Mutta, mitä se niinkun tarkottaa, jää useimmin sanomatta.

        Tosi on näin, jos ei lue raamattua ei voikaan tietää eikä ymmärtää. Kun istuu seuroissamme hengen johdattamana, niin aina joku selittää juuri tuotakin paikkaa.


      • aina seuroissa, että

        kuuliaiset lapset Jumala hyvin siunaa.

        Ja se oli aina sieltä saarnatuolista, kun piti mennä saarnaajan kaulaan anteeksi pyytämään.

        Eli kuuliaisuudesta tuli palkinto.

        Sitä ihmettelin hyvin usein.

        Ja minä olen lukenut, että Vanhassa Testamentissa oli se menestys, mutta Uudessa Testamentissa on Menetys, eli ei kai Jeesus luvannut opetuslapsilleen mitään menestystä, vaan samaa kuin itsellenkin, eli ristiä ja kuolemaakin Hänen seuraamisensa tähden.

        Kyllä siellä seuroissa opetettiin eriskummallisesti.

        Ja mitä se Uskon kuuliaisuus sitten on, ei kai siitä saa menestystä palkakseen??
        Täällä maan päällä, ja miksi eivät sitten kaikki uskovaiset menesty aineelliseti ja rikastu?
        vaikka kuinka yrittäisi olla kuuliainen?


      • mutta vastaus jäi
        Ehkä täällä joku viitsii ke... kirjoitti:

        Tosi on näin, jos ei lue raamattua ei voikaan tietää eikä ymmärtää. Kun istuu seuroissamme hengen johdattamana, niin aina joku selittää juuri tuotakin paikkaa.

        Helppo noita on toistella, mutta selittäminen on jo vaikeampaa. Sen olen teistä huomannut.


      • mmnnbvc
        aina seuroissa, että kirjoitti:

        kuuliaiset lapset Jumala hyvin siunaa.

        Ja se oli aina sieltä saarnatuolista, kun piti mennä saarnaajan kaulaan anteeksi pyytämään.

        Eli kuuliaisuudesta tuli palkinto.

        Sitä ihmettelin hyvin usein.

        Ja minä olen lukenut, että Vanhassa Testamentissa oli se menestys, mutta Uudessa Testamentissa on Menetys, eli ei kai Jeesus luvannut opetuslapsilleen mitään menestystä, vaan samaa kuin itsellenkin, eli ristiä ja kuolemaakin Hänen seuraamisensa tähden.

        Kyllä siellä seuroissa opetettiin eriskummallisesti.

        Ja mitä se Uskon kuuliaisuus sitten on, ei kai siitä saa menestystä palkakseen??
        Täällä maan päällä, ja miksi eivät sitten kaikki uskovaiset menesty aineelliseti ja rikastu?
        vaikka kuinka yrittäisi olla kuuliainen?

        Se johtuu siitä, että uskon kuuliaisuudelle on annettu aivan väärä sisältö.
        Nykyinen virallinen selitys sotii jumalansanaa vastaan.


      • Olipa sinulla

        samanlaisia ajatuksia kuin minullakin! Olen monesti miettinyt näitä katsellessani omaa elämääni taaksepäin ja myös muiden elämää...:)

        Olen tullut siihen tulokseen, ettei ulkonaisten asioiden perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä ihmisten elämästä tai elämän siunauksellisuudesta - tarkoitan siis mammonaa ja sosiaalista asemaa! Niihinhän eri yksilöillä on jo syntymisen perusteella erilaiset mahdollisuudet. Varakkaampien lapset saavat nauttia aineellisesta hyvästä jo lapsesta lähtien ja korkeassa sosiaalisessa asemassa olevien lapsista kasvaa menestyviä jo hyvän itsetunnon ansiosta - usein juuri sitä ei köyhien perheiden lapsilla ole ja siitä voi tulla este menestymisen tiellä.

        Nuo ovat niitä asioita, joita on maailmassa aina ollut ja aina tulee olemaan - tasa-arvoa ei ole eikä tule. Vaikka opiskelu on nykyään mahdollista kaikille, ei sosiaalinen status ole välttämättä mitenkään omaksuttavissa. Koulutuksesta huolimatta voi vierauden tunne olla pysyvä seuralainen sellaisella, joka ei ole syntyjään ns. paremmista piireistä kotoisin.

        Mutta ovatko nuo asiat tärkeitä? Olen oppinut, että elämän kolhuissa tärkein asia on kirkastunut niin, että ymmärrän turhaksi monia ennen arvokkaana pitämiäni asioita. Mikä on se tärkein? Minusta Jumalan sana on tärkeintä: sitä saa sitä paitsi ilmaiseksi...Vaikka omistaisin mitä ihmeellisyyksiä tahansa ja vaikka minulla olisi miten merkillinen asema, en voisi olla tyytyväisempi kuin olen saadessani puhdasta SANAA!

        Monet epämiellyttävät asiat elämässäni ovat seurausta omista vääristä valinnoistani. Niistä en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni. Ovatko ne sitten tulleet Jumalan kädestä vai mistä? Synnillä on aina seurauksensa, vaikka anteeksiantamuksessa eläisikin...On tietysti asioita, joissa ei ole itsellä osaa ei arpaa ja kärsimys tai muut vaikeudet näyttävät kohtuuttomilta. Mutta tässä on se ihme, minkä olen kokenut: kristityllä on elämä ja yltäkylläisyys, jonka Jeesus Kristus lahjoittaa! Vaikeuksien keskelläkin on hetkiä, jolloin voi tuntea iloa ja rauhaa!


      • Kuul Jumal
        mmnnbvc kirjoitti:

        Se johtuu siitä, että uskon kuuliaisuudelle on annettu aivan väärä sisältö.
        Nykyinen virallinen selitys sotii jumalansanaa vastaan.

        Kuuliaisuudesta puheen ollen:
        Jumalan sanan sijaan on es.lest. liikkeessä nostettu lapinvanhimpain sana. Näin on käynyt.


      • Heit ne
        Olipa sinulla kirjoitti:

        samanlaisia ajatuksia kuin minullakin! Olen monesti miettinyt näitä katsellessani omaa elämääni taaksepäin ja myös muiden elämää...:)

        Olen tullut siihen tulokseen, ettei ulkonaisten asioiden perusteella voi tehdä mitään johtopäätöksiä ihmisten elämästä tai elämän siunauksellisuudesta - tarkoitan siis mammonaa ja sosiaalista asemaa! Niihinhän eri yksilöillä on jo syntymisen perusteella erilaiset mahdollisuudet. Varakkaampien lapset saavat nauttia aineellisesta hyvästä jo lapsesta lähtien ja korkeassa sosiaalisessa asemassa olevien lapsista kasvaa menestyviä jo hyvän itsetunnon ansiosta - usein juuri sitä ei köyhien perheiden lapsilla ole ja siitä voi tulla este menestymisen tiellä.

        Nuo ovat niitä asioita, joita on maailmassa aina ollut ja aina tulee olemaan - tasa-arvoa ei ole eikä tule. Vaikka opiskelu on nykyään mahdollista kaikille, ei sosiaalinen status ole välttämättä mitenkään omaksuttavissa. Koulutuksesta huolimatta voi vierauden tunne olla pysyvä seuralainen sellaisella, joka ei ole syntyjään ns. paremmista piireistä kotoisin.

        Mutta ovatko nuo asiat tärkeitä? Olen oppinut, että elämän kolhuissa tärkein asia on kirkastunut niin, että ymmärrän turhaksi monia ennen arvokkaana pitämiäni asioita. Mikä on se tärkein? Minusta Jumalan sana on tärkeintä: sitä saa sitä paitsi ilmaiseksi...Vaikka omistaisin mitä ihmeellisyyksiä tahansa ja vaikka minulla olisi miten merkillinen asema, en voisi olla tyytyväisempi kuin olen saadessani puhdasta SANAA!

        Monet epämiellyttävät asiat elämässäni ovat seurausta omista vääristä valinnoistani. Niistä en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni. Ovatko ne sitten tulleet Jumalan kädestä vai mistä? Synnillä on aina seurauksensa, vaikka anteeksiantamuksessa eläisikin...On tietysti asioita, joissa ei ole itsellä osaa ei arpaa ja kärsimys tai muut vaikeudet näyttävät kohtuuttomilta. Mutta tässä on se ihme, minkä olen kokenut: kristityllä on elämä ja yltäkylläisyys, jonka Jeesus Kristus lahjoittaa! Vaikeuksien keskelläkin on hetkiä, jolloin voi tuntea iloa ja rauhaa!

        Hyvää ja oikeata puhetta.

        Yhden asian lisäisi, heitä ne vääristä valinnoistasi tulevat itsesyytoksetkin Jeesuksen kannettaviksi. Rohkaise sydämesi katsomaan itseäsi Kristuksen rakastavin silmin. :-)


      • Nimetön

        Tulee tämä myös esille kun Lestadius tuo esille et vatsassa on teidän Jumala, tarkoittaen aikakautenaan ihmisiä jotka mittaavat kristillisyyttä ajallisella omaisuudella ja heidän uskovan et Jumala on kaiken rikkauden antanut???

        Esa T, toi hyvin esille sitä puolta et ei ihminen ole rikas jos hänellä on jatkuva tarve saada lisää vaikka ihmisten silmissä hänellä paljon ajallista tavaraa olisikin...katsellaan elävästä elämästä esimerkkejä, kun maailman rikkain mies jolla oli tavaraa ja rahaa niin paljon ettei sen mittaa enään ymmärtänyt, niin lopulta hän kuoli nälkään kun korvien välissä puristi panta et jottain on tehtävä ettei huomispäivänä ole köyhä ja omasta syömisestään hän rupesi pihistämään koska se maksaa ja niin keho ei saanut enään mitä tarvitsi tässä ajassa.

        Yksi seurakuntalaisen lapsi parkui isoäidille ja kertoi kun kotona suihkussa pitää käydä peseytymässä kylmässä vedessä kun vanhemmat säästävät kaikessa ja ulkopuolisten silmissä nämä ovat varakkaita kun omistavat miljoonatalon ja molemmat käyvät työssä ja tuloja tulee vielä monista osakehuoneista joita he ovat vuokranneet, mutta auto jolla he liikkuvat jää useinkin tien poskeen bensan loputtua kun siihen ei heillä ole varaa...

        Tiedän eläkeläispariskunnan jolla on noin kymmenenmiljoonan markan omaisuus mutta he ihmettelevät kun toisilla on varaa käydä ulkomailla mutta heillä ei ole ja pappa eräänä kertana kun olin avustamassa heidän vuokraamansa talon tiskipöydän alakaapin vaihdossa motkotti yhtenään kun mokomat vuokralaiset pluttaavat sillä vedellä et kaikki märänee...todellisuudessa astianpesukoneen paineputki oli iänmyötä nirhautunut puhki ja siihen eivät vuokralaiset olleet mitenkään vaikuttaneet muuta kuin käyttämällä konetta astioiden pesemiseen ja koska hyvin tunnen nämä vuokralaiset niin he olivat poikkeuksellisen siistejä ja huolehtivat papan omaisuudesta.

        Itse olen syntynyt muidensilmissä köyhään perheeseen ja vanhempieni erottua ollessani kaksivuotias äitini teki töitä miehensäkin edestä mutta meillä lapsilla ei ollut mistään puutetta vaan täysi yltäkylläisyys, jopa väittäisin minulla olleen rikkaampi lapsuus kuin monilla rikkaiden mukuloilla vaikka sisaruksia minulla oli neljä eli kuuden-hengen suurperhe...äitini oli vain mestari pennin venyttäjä eli taitava talous nero jolla aina oli rahaa ja sitä myös käytettiin retkeilemällä lomaaikoina eri paikkakunnilla sukulaisten ja tuttavien luona, ja sielläkin äitini osasi kukkaron nyörejä avata ettei me oltu toisille rasitukseksi.

        Koko työikänsä äitini kulki polkupyörällä jonka käyttö ei maksanut muuta kun ison kasan renkaita sillä minä niitä vaihtelin kun vanhoista tuli kudokset esille ja pyöräilyn tuoman hyvän yleiskunnon seurauksesta ihmiset aina pitivät häntä kymmenenvuotta nuoremman näköisenä ja nykyäänkin hänen ollen yli kahdeksankymmenen hän on hyvässä kunnossa eikä tarvitse muiden apua vaan autta vielä muita. Hänen sanonta oli ei ne tulot vaan ne menot et siinä viisaus piilee.

        Vielä haluan muistuttaa ettei koskaan elävä kristillisyys ole kulkenut rikkauksissa ja loistossa vaan köyhyydessä ja alemmuudessa maailman silmissä, sillä maailma luulee kun ei omista jotain niin on köyhä tai jos omistaa kun se on vanha ja kulunut ettei sillä ole varaa ostaa uutta kun eivät ymmärrä ettei hyvää toimivaa peliä kannata suotta uusia ja suuri rikkaus on tyytyväinen mieli ja vähään tyytyväinen sillä mitkään rahat eivät riitä jos aina tuntee olevansa puutteessa.

        Ei siis rikkaus ole rahassa eikä omaisuudessa mitattavissa kun sitä katsellaan kokonaisuutena ja omakohtaisestikin saan vahvistaa et totisen katumuksen ja parannuksen armon saatuani ja astuessani elämän tielle niin minusta on tullut rikkaampi kuin koskaan jo ajallisestikin vaikka ihmiset ympärillä saattavatkin toisin ajatella sillä minä en omista juuri muuta kuin vanhat vaatteeni ja yli kaksikymmentävuotiaan auton ja työssä saan käydä ja tehdä mieleistä työtä niin et voin itse hoitaa velvoitteeni etten ole muille rasitukseksi.


      • Nimetön

        Esille myös tätä puolta et alistua vaikeuksien edessä on myös oikein sillä ei ihminen näe päiviään eteen päin ja monasti on jälkeen saanut huomata et on ollut parempi kun ei asiat mennytkään niin kuin ensin olisi halunut, kyllä esikoislestadiolaisuudessa on viljelty neuvoa ajallisiin asioihin niin et ihmisellä on vapaa oikeus pyytää Jumalalta helpotusta ajalliseen elämäänsä kuitenkin niin et tapahtukoon kuitenkin Jumalan tahto.

        Tuot esille myös eroja kuuliasuusvaateilla ja vapaiden suuntien uskonteoilla, niin todellisuudessa nämä yhdistyvät kun ihminen saa elävän uskon niin hänessä tulevat esille nämä molemmat uskosta vuotavana hedelmänä, ei siis omina tekoina ja ansioina.


      • saarnaa itsestänsä
        Nimetön kirjoitti:

        Tulee tämä myös esille kun Lestadius tuo esille et vatsassa on teidän Jumala, tarkoittaen aikakautenaan ihmisiä jotka mittaavat kristillisyyttä ajallisella omaisuudella ja heidän uskovan et Jumala on kaiken rikkauden antanut???

        Esa T, toi hyvin esille sitä puolta et ei ihminen ole rikas jos hänellä on jatkuva tarve saada lisää vaikka ihmisten silmissä hänellä paljon ajallista tavaraa olisikin...katsellaan elävästä elämästä esimerkkejä, kun maailman rikkain mies jolla oli tavaraa ja rahaa niin paljon ettei sen mittaa enään ymmärtänyt, niin lopulta hän kuoli nälkään kun korvien välissä puristi panta et jottain on tehtävä ettei huomispäivänä ole köyhä ja omasta syömisestään hän rupesi pihistämään koska se maksaa ja niin keho ei saanut enään mitä tarvitsi tässä ajassa.

        Yksi seurakuntalaisen lapsi parkui isoäidille ja kertoi kun kotona suihkussa pitää käydä peseytymässä kylmässä vedessä kun vanhemmat säästävät kaikessa ja ulkopuolisten silmissä nämä ovat varakkaita kun omistavat miljoonatalon ja molemmat käyvät työssä ja tuloja tulee vielä monista osakehuoneista joita he ovat vuokranneet, mutta auto jolla he liikkuvat jää useinkin tien poskeen bensan loputtua kun siihen ei heillä ole varaa...

        Tiedän eläkeläispariskunnan jolla on noin kymmenenmiljoonan markan omaisuus mutta he ihmettelevät kun toisilla on varaa käydä ulkomailla mutta heillä ei ole ja pappa eräänä kertana kun olin avustamassa heidän vuokraamansa talon tiskipöydän alakaapin vaihdossa motkotti yhtenään kun mokomat vuokralaiset pluttaavat sillä vedellä et kaikki märänee...todellisuudessa astianpesukoneen paineputki oli iänmyötä nirhautunut puhki ja siihen eivät vuokralaiset olleet mitenkään vaikuttaneet muuta kuin käyttämällä konetta astioiden pesemiseen ja koska hyvin tunnen nämä vuokralaiset niin he olivat poikkeuksellisen siistejä ja huolehtivat papan omaisuudesta.

        Itse olen syntynyt muidensilmissä köyhään perheeseen ja vanhempieni erottua ollessani kaksivuotias äitini teki töitä miehensäkin edestä mutta meillä lapsilla ei ollut mistään puutetta vaan täysi yltäkylläisyys, jopa väittäisin minulla olleen rikkaampi lapsuus kuin monilla rikkaiden mukuloilla vaikka sisaruksia minulla oli neljä eli kuuden-hengen suurperhe...äitini oli vain mestari pennin venyttäjä eli taitava talous nero jolla aina oli rahaa ja sitä myös käytettiin retkeilemällä lomaaikoina eri paikkakunnilla sukulaisten ja tuttavien luona, ja sielläkin äitini osasi kukkaron nyörejä avata ettei me oltu toisille rasitukseksi.

        Koko työikänsä äitini kulki polkupyörällä jonka käyttö ei maksanut muuta kun ison kasan renkaita sillä minä niitä vaihtelin kun vanhoista tuli kudokset esille ja pyöräilyn tuoman hyvän yleiskunnon seurauksesta ihmiset aina pitivät häntä kymmenenvuotta nuoremman näköisenä ja nykyäänkin hänen ollen yli kahdeksankymmenen hän on hyvässä kunnossa eikä tarvitse muiden apua vaan autta vielä muita. Hänen sanonta oli ei ne tulot vaan ne menot et siinä viisaus piilee.

        Vielä haluan muistuttaa ettei koskaan elävä kristillisyys ole kulkenut rikkauksissa ja loistossa vaan köyhyydessä ja alemmuudessa maailman silmissä, sillä maailma luulee kun ei omista jotain niin on köyhä tai jos omistaa kun se on vanha ja kulunut ettei sillä ole varaa ostaa uutta kun eivät ymmärrä ettei hyvää toimivaa peliä kannata suotta uusia ja suuri rikkaus on tyytyväinen mieli ja vähään tyytyväinen sillä mitkään rahat eivät riitä jos aina tuntee olevansa puutteessa.

        Ei siis rikkaus ole rahassa eikä omaisuudessa mitattavissa kun sitä katsellaan kokonaisuutena ja omakohtaisestikin saan vahvistaa et totisen katumuksen ja parannuksen armon saatuani ja astuessani elämän tielle niin minusta on tullut rikkaampi kuin koskaan jo ajallisestikin vaikka ihmiset ympärillä saattavatkin toisin ajatella sillä minä en omista juuri muuta kuin vanhat vaatteeni ja yli kaksikymmentävuotiaan auton ja työssä saan käydä ja tehdä mieleistä työtä niin et voin itse hoitaa velvoitteeni etten ole muille rasitukseksi.

        Tämä nimettömän hengetön saarna on saarnaamista muille, mutta ei itselle.
        Fariseus jää itse nuhteittensa ulkopuolelle, koska hän katsoo olevansa pyhä.

        Perinteistä ja valtavan turvallista saarnaamista.
        Syntisiä ovat vain papit ja muut uskovaiset.

        Jos tunto on elävä, löytää vatsanpalvomista itsestäänkin,


      • siunaus!
        Rupuskalle kirjoitti:

        Parempi kuuliaisuus kuin uhri, tottelevaisuus suurempi kuin oinasten lihavuus.

        Mielestäni on ihan selvää, että kuuliaisten lasten elämään tulee siunaus ihan senkin tähden, että jää monet maailman reissut tekemättä. Mitä hyvää sieltä kukaan on saanut?

        Monta kertaa kärsimystä esim riippuvuuksista. Tai sairauksista. Vaikka saakin armon palata tuhlaajapoikana, synnin seuraukset jäävät.


      • Nimetön
        saarnaa itsestänsä kirjoitti:

        Tämä nimettömän hengetön saarna on saarnaamista muille, mutta ei itselle.
        Fariseus jää itse nuhteittensa ulkopuolelle, koska hän katsoo olevansa pyhä.

        Perinteistä ja valtavan turvallista saarnaamista.
        Syntisiä ovat vain papit ja muut uskovaiset.

        Jos tunto on elävä, löytää vatsanpalvomista itsestäänkin,

        Ja vielä ihan oikeesti, sillä on aivan totta et elävä tuntoinen sotii maailman rakkauden kanssa myös itsessään mutta varoittaa siitä myös muita.

        Kuollut ei sitä tee vaan antaa nukkumarauhan kaikille jotta kukaan ei heräisi kuin vasta helvetissä ja se on heränneitä täynnä, mutta kuka hallitsee sitä ihmistä joka kehoittaa kanssa ihmisiä nukkumaan, väärässä turvallisuuden tunnossa, olemaan vain hyvässä turvassa, vaikka pitäisi huutaa et talo palaa?

        Onko se raukkauden vai rakkaudettomuuden henki??? Kannattaa tutkia ihan oikeesti...


      • vuoropuhelija
        siunaus! kirjoitti:

        Mielestäni on ihan selvää, että kuuliaisten lasten elämään tulee siunaus ihan senkin tähden, että jää monet maailman reissut tekemättä. Mitä hyvää sieltä kukaan on saanut?

        Monta kertaa kärsimystä esim riippuvuuksista. Tai sairauksista. Vaikka saakin armon palata tuhlaajapoikana, synnin seuraukset jäävät.

        En voinut olla kommentoimatta kirjoittamaasi. Halusin ainakin tarkistaa, tarkoitatko sitä, että terveys ja ajallinen menestys olisivat ikäänkuin palkintona kuuliaisuudesta.
        Menestysteologian avainsanahan on juuri tässä, kun teet niinkuin pitää, saat vastalahjan ja menestyt.
        Kertoisitko tarkemmin.


      • Herra auta
        vuoropuhelija kirjoitti:

        En voinut olla kommentoimatta kirjoittamaasi. Halusin ainakin tarkistaa, tarkoitatko sitä, että terveys ja ajallinen menestys olisivat ikäänkuin palkintona kuuliaisuudesta.
        Menestysteologian avainsanahan on juuri tässä, kun teet niinkuin pitää, saat vastalahjan ja menestyt.
        Kertoisitko tarkemmin.

        Kuuliaisuudessa on siunaus. Kysymys on kuitenkin kuuliaisuudesta Jumalan sanalle. Jeesus on Jumalan sana, jos joku ei sattunut muistamaan.

        Room. 1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
        Room. 1:2   jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,

        Room. 1:3   hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
        Room. 1:4   ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
        Room. 1:5   jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, ...
        _________________
        *) ... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
        ________________

        Room. 1:6   joihin tekin, Jeesuksen Kristuksen kutsumat, kuulutte:

        Room. 1:7   kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. ...

        *) .. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!


      • Herra auta
        Herra auta kirjoitti:

        Kuuliaisuudessa on siunaus. Kysymys on kuitenkin kuuliaisuudesta Jumalan sanalle. Jeesus on Jumalan sana, jos joku ei sattunut muistamaan.

        Room. 1:1 Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia,
        Room. 1:2   jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,

        Room. 1:3   hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
        Room. 1:4   ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,
        Room. 1:5   jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, ...
        _________________
        *) ... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
        ________________

        Room. 1:6   joihin tekin, Jeesuksen Kristuksen kutsumat, kuulutte:

        Room. 1:7   kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. ...

        *) .. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

        _________________
        *) ... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,
        ________________


        Tuossa(kin) käy hyvin ilmi, että siitä ei hyvää seuraa jos Jeesuksen nimi vaihdetaan vaikkapa kristillisyydeksi.

        Ainakin yhdessä liikkeessä korostetaan kristillisyyttä, Jeesus on jäänyt mopen osille, "matkasauvaksi" niin kuin he tapaavat Jeesusta kutsua. - Kamalaa, sanon minä.

        Herra auta, Herra pelasta sinun omasi hukkaan joutumasta. Rakas Jeesus kuule rukouksni. Sinun Pyhän Nimesi kunnian tähden. Aamen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      148
      2076
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1612
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1407
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1390
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1302
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1155
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1111
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1106
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1067
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      241
      909
    Aihe