Vivaron vaihteiton viat ??

Täällä on paljon kirjoiteltu Vivaron/Traficin/Primastar vaihteisto vioista. Olisi mukava tietää mikä niissä hajoaa? Siis aivan oikeasti.
Minulla on nyt ollut 2kk Vivaro -05 2.5 koneella ja autolla on ajettu reilu 100 000km ja mielestäni se on aivan loistava peli.
Olen aina sanonut etten osta Opelia, mutta Vivaro onkin onneksi Renault.
Ilmianna
Jaa

57 Vastausta


niin onneksi renault minusta parhaat ranskalaiset saa snagarilta tai alkon musta rellu on myös hyvä
Ilmianna
Jaa
En tiedä mikä niissä hajoaa, mutta kyllä ne tuntuvat kulutustavaraa olevan. Ja pahinta noissa
on se, että niitä ei kukaan osaa/suostu korjaamaan. Eli uusi laatikko tilalle ja hinta on sitten sen mukainen (2.5 CDTI malliin 5800 EUR töineen). Mielenkiintoista olisi kuulla
löytyykö suomesta yhtään Vivaroa, jolla olisi ajettu yli 150 tkm alkuperäisellä laatikolla. Ainakin myynnissä olevissa käytetyissä on hyvin usein maininta uudesta laatikosta. Ja useinhan
sitä ei myydessä edes ilmoiteta.

Eli jokin tyyppivika noissa on, jota maahantuoja
ei suostu myöntämään. Itseltäni tuo hajosi 145 tkm kohdalla ja maahantuoja levitteli käsiään, kun
takuuaika oli jo päättynyt. Takuuajan jälkeen asia
ei kuulemma enää kuulu heille.

Isellä tuollainen Vivaro oli reilut puolivuotta, enkä sen kokemuksen perusteella kyllä tuollaista suosittele kenellekään.

Tuon vaihdelaatikon lisäksi puolen vuoden
ja 20 tuhannen kilometrin aikana autosta
hajosi mm. molemmat vetoakselit erinäisiä
pienempiä voimansiirron osia, ilmastointilaite,
ohjaustehostin, sähkövikoja vikkujen kanssa, ulkolämpotila-anturi, pyöränlaakeri jumitti kesken ajon paljon muuta, jota en enää edes muista.
Auto makasi korjaamolla yhteensä yli 2 kk, korjaamokäyntejä kymmenkunta. Korjaamokulut
yhteensä vähän yli 10 tuhatta...

Itselläkin oli ennen tuota aika voimakkaat
ennakkoluulot Opelia kohtaan merkkinä ja
tuon kokemuksen jälkeen voin sanoa että ei
turhaan. Siltä osin auto siis vastasi ja
jopa ylitti odotukset. Siitä löytyi kaikki
kyseisen merkin tyyppiviat paljon muuta.

Että onnea vaan ooppelin kanssa. Ja pitkää pinnaa.
Niitä tulet tarvitsemaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
13 VASTAUSTA:
...samalla tekstillä, kuin monesti aikaisemmin. Onko Malmilla niin hiljaista, että täytyy energiaa tuhlata kilpailevien merkkien mollaamiseen. Hyvä mies, aloita se myyntityösi asiakkaita etsien, muuten loppuu leipä pöydältäsi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
provoilee... kirjoitti:
...samalla tekstillä, kuin monesti aikaisemmin. Onko Malmilla niin hiljaista, että täytyy energiaa tuhlata kilpailevien merkkien mollaamiseen. Hyvä mies, aloita se myyntityösi asiakkaita etsien, muuten loppuu leipä pöydältäsi.
Fiat on kymmenen kertaa parempi, kuin Vivaro.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
provoilee... kirjoitti:
...samalla tekstillä, kuin monesti aikaisemmin. Onko Malmilla niin hiljaista, että täytyy energiaa tuhlata kilpailevien merkkien mollaamiseen. Hyvä mies, aloita se myyntityösi asiakkaita etsien, muuten loppuu leipä pöydältäsi.
Eipä taida olla pelkästään muiden merkkien myyntipuheita nuo Vivaron Trafficin ja Primasterin laatikkoviat kyllä niitä laatikonvaidon läpikäyneitä löytyy nettiautosta myytävien joukosta sen verran monta. Itsekin katselin käytettynä mutta kun tuli huomattua tuo tyyppivika niin ostamatta jäi. Tuossa lisää juttua

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000042&posting=22000000028924583#22000000028924583
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
tyyppivika selkeästi kirjoitti:
Eipä taida olla pelkästään muiden merkkien myyntipuheita nuo Vivaron Trafficin ja Primasterin laatikkoviat kyllä niitä laatikonvaidon läpikäyneitä löytyy nettiautosta myytävien joukosta sen verran monta. Itsekin katselin käytettynä mutta kun tuli huomattua tuo tyyppivika niin ostamatta jäi. Tuossa lisää juttua

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=1500000000000042&posting=22000000028924583#22000000028924583
nettiautosta. Antamassasi linkissä nimimerkki "vivaro miäs" on ilmeisesti ainoa, kuka todella on omistaja ja kuski ko. autolle.

Linkin aloituksessa olevat viat ovat juuri tyypillisiä Ducaton vikoja, joten Delta-auton ukkeli on kopioinut Fiatin viat korjaamon raportista ja vaihtanut merkiksi Vivaron.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vivaroa kirjoitti:
nettiautosta. Antamassasi linkissä nimimerkki "vivaro miäs" on ilmeisesti ainoa, kuka todella on omistaja ja kuski ko. autolle.

Linkin aloituksessa olevat viat ovat juuri tyypillisiä Ducaton vikoja, joten Delta-auton ukkeli on kopioinut Fiatin viat korjaamon raportista ja vaihtanut merkiksi Vivaron.
Aivan varmasti löytyy esim. tuossa yksi eikä ole ajettu kuin 114 tkm ja on vaihdettu vaihteisto lähes koko ohjaus

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1774017

Opel Vivaro
Van L1H1 2.5 CDTI (135hv) Tyyppi Pakettiauto Korimalli Ei ilmoitettu
Väri Musta - Metalliväri Vuosimalli 2004 (ensirek. 2-2004)
Mittarilukema 114000 km Polttoaine Diesel

Hyväkuntoinen vivaro. Vaihteisto sekä etupään nivelet ohjausvaihde vaihdettu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
provoilee... kirjoitti:
...samalla tekstillä, kuin monesti aikaisemmin. Onko Malmilla niin hiljaista, että täytyy energiaa tuhlata kilpailevien merkkien mollaamiseen. Hyvä mies, aloita se myyntityösi asiakkaita etsien, muuten loppuu leipä pöydältäsi.
> Taasko tämä Delta-auton myyntimies täällä
> provoilee samalla tekstillä, kuin monesti
> aikaisemmin.

En todellakaan ole mikään Delta-auton myyjä,
enkä myöskään myy minkään muun merkkisiä autoja...
Kirjoitin kokemukseni Vivarosta kun niiden perään
kyseltiin. Ja tuo kirjoitukseni oli tasan
ensimmäinen koskien Vivaroa. Ja jos muilla on
ollut samanlaisia kokemuksia ko. autosta ja
he niistä ovat kirjoitelleet, niin en ole
yllättynyt.

Miksi ylipäätään Delta-auton myyjä kirjoittelisi
noin negatiivisia kommentteja edustamastaan
merkistä??? Kyllä, Delta-Auto myy myös Opeleita.
Vaikka ei pääkaupunkiseudulla, niin muualla kyllä:
http://www.delta-auto.fi/toimipisteet.asp?tmake=OPEL
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Maahantuoja kusettaa laatikosta kalliin hinnan. Germaaneissa laatikko maksaa pari tonnia.
http://listings.ebay.de/Auto-Ersatz-Reparaturteile_Antrieb-Motor-Getriebe_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagen Jos laatikko ei kestä kuin noin 100 tkm on valmistajalla virhevastuu, ottakaa yhteyttä kuluttajavirastoon siellä neuvovat asiassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Laatikkovikaisia kirjoitti:
Aivan varmasti löytyy esim. tuossa yksi eikä ole ajettu kuin 114 tkm ja on vaihdettu vaihteisto lähes koko ohjaus

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1774017

Opel Vivaro
Van L1H1 2.5 CDTI (135hv) Tyyppi Pakettiauto Korimalli Ei ilmoitettu
Väri Musta - Metalliväri Vuosimalli 2004 (ensirek. 2-2004)
Mittarilukema 114000 km Polttoaine Diesel

Hyväkuntoinen vivaro. Vaihteisto sekä etupään nivelet ohjausvaihde vaihdettu.
Fiat ja viat tai ympyrä ja nuoli -siitä alkaa huoli. Saksalainen tai japsi pitää olla ettei tarvi
pajalla asua. näin se vaan on sorry!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Etpä taida olla Vivaron omistaja ollutkaan kun tuollaisia jauhat. Se on muuten Volkkarin Syncro jonka vikalistaa tilit. Tuo takuun korvaamattomuus on myös elävä legenda, joka juontaa Volvon ajoilta mutta ei päde enää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vivaroa kirjoitti:
nettiautosta. Antamassasi linkissä nimimerkki "vivaro miäs" on ilmeisesti ainoa, kuka todella on omistaja ja kuski ko. autolle.

Linkin aloituksessa olevat viat ovat juuri tyypillisiä Ducaton vikoja, joten Delta-auton ukkeli on kopioinut Fiatin viat korjaamon raportista ja vaihtanut merkiksi Vivaron.
Siirsin merkkikorjaamolla Nissan Primastaria tasaisella alustalla lähes tyhjäkäynnillä.
Robottivaihteiston kytkin meni kuulemma rikki, kun KG nappi ei ollut päällä.
Voiko oikeasti olla totta vai onko noin paskoja autoja todella olemassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
no joha on kirjoitti:
Etpä taida olla Vivaron omistaja ollutkaan kun tuollaisia jauhat. Se on muuten Volkkarin Syncro jonka vikalistaa tilit. Tuo takuun korvaamattomuus on myös elävä legenda, joka juontaa Volvon ajoilta mutta ei päde enää.
Täältä saa vielä Vivaron, Primastarin ja Traficin vaihdelaatikoita:
http://vaihdelaatikko.com/uutiset.html?4

Olivat vain päässeet tilapäisesti loppumaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vivaroa kirjoitti:
nettiautosta. Antamassasi linkissä nimimerkki "vivaro miäs" on ilmeisesti ainoa, kuka todella on omistaja ja kuski ko. autolle.

Linkin aloituksessa olevat viat ovat juuri tyypillisiä Ducaton vikoja, joten Delta-auton ukkeli on kopioinut Fiatin viat korjaamon raportista ja vaihtanut merkiksi Vivaron.
Täältä korjausohjeet kuvien kera tee se itse miehille:
http://www.puntosports.co.uk/forums/showthread.php?122132-Vivaro-PK6-GearBox-Faliure-and-Rebuild
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hei
Meillä on firmassa käytössä Vivaro 2,5 l koneella, vaihteistolle ei ole tarvinnut tehdä mitään lukema tällä hetkellä 170.000. Meillä on sääntö ettei kutosvaihdetta saa käyttää kuin 100 km nopeudessa, eli koneen on kierrettävä vähintään 2000 kier./min.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
vuosimallilla väliä. Ts. onko uusissa malleissa laatikkoa parannettu kestävyydeltään?
Ilmianna
Jaa
ratin ja penkin välissä.

Ammattiautoilijat ovat ajaneet samoilla laatikoilla avaamatta yli 300Tkm, niillä jotka eivät kuulemma kestä mitään.

Antautuu se minkä tahansa auton laatikko jos sillä jurruutetaan kutosella viittäkymppiä. Olisikohan aika katsoa peiliin?

Mulla ainakin on kestänyt 100hv-mallissa. Öljyt on vaihdettu 60Tkm välein.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
...kuskeissa vika jos vivaro ei kestä. Itsellä on tällainen, enkä kyllä voi suositella semmosta kellekään nyt kun nämä kaikki viat ovat tiedossa. Jokaisen oma asia tietenkin mihin rahansa laittaa, huono sijoitus joka tapauksessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
m.a kirjoitti:
...kuskeissa vika jos vivaro ei kestä. Itsellä on tällainen, enkä kyllä voi suositella semmosta kellekään nyt kun nämä kaikki viat ovat tiedossa. Jokaisen oma asia tietenkin mihin rahansa laittaa, huono sijoitus joka tapauksessa.
...rikki saa jos ei osaa ajella. Kyllä sen nyt näkee kaikista pässinpäistä kun junnataan isolla vaihteella pientä nopeutta. On niitä aikoinaan samasta syystä tullut korjattua eräitä nissansynny/bluebirdinkin laatikoita. Automaattilaatikko sellaiselle kuskille joka ei osaa ajaa, ainut vika on se jotta koneessa on LIIKAA vääntöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Että nuo kolme mainitsemaasi pakua/henkilöautoa ovat ulkonäöltään aikas tarkkaan samoja autoja? siis samoja "erikoispiirteitä" todella paljon?

Ja onko Vivarossa oikeasti tosiaan sähköinen vaihteisto, eli että kojelaudassa olevasta kepistä ei mene mitään tankoja vaihteistoon vaan tuo väli on hoidettu tunnistimilla ja moottoreilla?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
19 VASTAUSTA:
Eli Nissan Primastar, Renault Trafic ja Opel Vivaro ovat samoja autoja, auto on omaa sukua Renault.

Laatikko on vaijereilla toimiva, ei sähköinen...

Niin siitä laatikkovaivasta.

Renaultin laatikothan eivät ole maailman kestävimpien maineessa, esim. mikäli selaatte ulkomaisia keskustelupalstoja niin yleensä PK6-laatikon (Renaultin 6-vaihteinen laatikko), käytetään mm. 2.5 litran versioissa ensimmäinen oire on kun kylmänä vaihdetaan kolmoselle. Tällöin laatikko rusahtaa voimakkaasti. Sen jälkeen riippuen käytöstäsi ja siitä vaihdatko esim. vapaalle ennen kolmosta saat joko sen rikki tai pidettyä kunnossa kun huomioit vian/ominaisuuden.

Itse ostaessani Traficia huomasin tuon rusahduksen pienenä/voimakkaana kolmessa ajamassani yksilössö (yhteensä kuusi koeajoa.)

Kaikki laatikot toimivat lämpiminä loistavasti, edelleen Rellun laatikoiden öljyt pitää tarkastaa/ VAIHTAA säännöllisesti.

Mutta kyllä tuo käyttäjän osuus on merkittävä tähänkin asiaan, meillä töissä on Transportereista vaihdettu laatikoita, myös näköjään PSA-konsernin pakuissa laatikkoviat ovat yleisiä.

Ja pakko vielä sanoa, että jotkut kokevat autojensa kanssa pelkkiä maanantaikappaleita kun taas itselle ei oikein ole osunut yhtään eteen, mistähän johtuu...käytöstä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ovat kirjoitti:
Eli Nissan Primastar, Renault Trafic ja Opel Vivaro ovat samoja autoja, auto on omaa sukua Renault.

Laatikko on vaijereilla toimiva, ei sähköinen...

Niin siitä laatikkovaivasta.

Renaultin laatikothan eivät ole maailman kestävimpien maineessa, esim. mikäli selaatte ulkomaisia keskustelupalstoja niin yleensä PK6-laatikon (Renaultin 6-vaihteinen laatikko), käytetään mm. 2.5 litran versioissa ensimmäinen oire on kun kylmänä vaihdetaan kolmoselle. Tällöin laatikko rusahtaa voimakkaasti. Sen jälkeen riippuen käytöstäsi ja siitä vaihdatko esim. vapaalle ennen kolmosta saat joko sen rikki tai pidettyä kunnossa kun huomioit vian/ominaisuuden.

Itse ostaessani Traficia huomasin tuon rusahduksen pienenä/voimakkaana kolmessa ajamassani yksilössö (yhteensä kuusi koeajoa.)

Kaikki laatikot toimivat lämpiminä loistavasti, edelleen Rellun laatikoiden öljyt pitää tarkastaa/ VAIHTAA säännöllisesti.

Mutta kyllä tuo käyttäjän osuus on merkittävä tähänkin asiaan, meillä töissä on Transportereista vaihdettu laatikoita, myös näköjään PSA-konsernin pakuissa laatikkoviat ovat yleisiä.

Ja pakko vielä sanoa, että jotkut kokevat autojensa kanssa pelkkiä maanantaikappaleita kun taas itselle ei oikein ole osunut yhtään eteen, mistähän johtuu...käytöstä?
Tässä kommentissa oli asiaakin, eikä pelkästään huulenheittoa.
Kukaan ei ole vielä osannut kertoa mikä niissä vaihteistoissa hajoaa. Voisi olettaa,että jos niissä olisi oikeasti tyyppivika, niin joku tietäisi mikä se on. Meneekö niistä siirtäjä, laakerit vai kenteis joku muu.

Minulla itselläni on ennen Vivaroa ollut pakettiautoista Fiat Ducato, Nissan Urvan ja VW LT ja ainut vaihteisto viallinen on ollut Urvan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lagupekka kirjoitti:
Tässä kommentissa oli asiaakin, eikä pelkästään huulenheittoa.
Kukaan ei ole vielä osannut kertoa mikä niissä vaihteistoissa hajoaa. Voisi olettaa,että jos niissä olisi oikeasti tyyppivika, niin joku tietäisi mikä se on. Meneekö niistä siirtäjä, laakerit vai kenteis joku muu.

Minulla itselläni on ennen Vivaroa ollut pakettiautoista Fiat Ducato, Nissan Urvan ja VW LT ja ainut vaihteisto viallinen on ollut Urvan.
Itsellä hajosi laatikko tuollaisesta 2.5 koneella
olevasta Vikarosta ja uusi laatikko tuli tilalle, kun vanhaa eivät suostuneet korjaamaan.
Vanhaa laatikkoa ei siis ole (vielä) avattu, joten varmaa tietoa vian syystä ei siis ole.

Oireiden perusteella se vaikuttaisi siirtäjävialta. Vika tuli pikkuhiljaa siten, että vaihteet alkoi mennä huonommin ja huonommin päälle. Vielä laatikon mennessä vaihtoonkin ne kuitenkin sai pienellä hakemisella päälle ja kun vaihteen sai päälle, niin se myös yleensä pysyi päällä.
Lisäksi siirtäjävikaan voisi viitata myös se että kun vaihteen oli saanut päälle, niin vaihto kaavion samalla puolella oleville vaihteille onnistui suht. normaalisti. Eli jos ykkönen oli päällä, niin vaihto kolmoselle ja vitoselle onnistui suht normaalisti (ja myös takaisin päin), mutta ei 2-4-6 vaihteille. Ja jos kuitenkin sai haettua parillisen vaihteen sisään, niin vaihto muille parillisille vaihteille onnistui, mutta vaihto parillisesta vaihteesta parittomalle vaati hakemista.

Onko muissa laatikkovikaisissa oireet ollut samoja?

Oireista päätelleen vika ei siis ole välttämättä suuren suuri, mutta kalliiksi vian tekee se, että ainakaan Opel korjaamot eivät laatikoita suostu korjaamaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2.5 CDTI kirjoitti:
Itsellä hajosi laatikko tuollaisesta 2.5 koneella
olevasta Vikarosta ja uusi laatikko tuli tilalle, kun vanhaa eivät suostuneet korjaamaan.
Vanhaa laatikkoa ei siis ole (vielä) avattu, joten varmaa tietoa vian syystä ei siis ole.

Oireiden perusteella se vaikuttaisi siirtäjävialta. Vika tuli pikkuhiljaa siten, että vaihteet alkoi mennä huonommin ja huonommin päälle. Vielä laatikon mennessä vaihtoonkin ne kuitenkin sai pienellä hakemisella päälle ja kun vaihteen sai päälle, niin se myös yleensä pysyi päällä.
Lisäksi siirtäjävikaan voisi viitata myös se että kun vaihteen oli saanut päälle, niin vaihto kaavion samalla puolella oleville vaihteille onnistui suht. normaalisti. Eli jos ykkönen oli päällä, niin vaihto kolmoselle ja vitoselle onnistui suht normaalisti (ja myös takaisin päin), mutta ei 2-4-6 vaihteille. Ja jos kuitenkin sai haettua parillisen vaihteen sisään, niin vaihto muille parillisille vaihteille onnistui, mutta vaihto parillisesta vaihteesta parittomalle vaati hakemista.

Onko muissa laatikkovikaisissa oireet ollut samoja?

Oireista päätelleen vika ei siis ole välttämättä suuren suuri, mutta kalliiksi vian tekee se, että ainakaan Opel korjaamot eivät laatikoita suostu korjaamaan.
Vai olisikohan tuo vika laatikon rungossa tai kuorissa, esim. joku siirtäjän laakeripesä menee väljäksi tai murtuu tms. silloihan on halvempaa tilata ja vaihtaa kokonaan tehdaskunnostettu/ uusi laatikko kuin kasata vanha uusiin kuoriin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ovat kirjoitti:
Eli Nissan Primastar, Renault Trafic ja Opel Vivaro ovat samoja autoja, auto on omaa sukua Renault.

Laatikko on vaijereilla toimiva, ei sähköinen...

Niin siitä laatikkovaivasta.

Renaultin laatikothan eivät ole maailman kestävimpien maineessa, esim. mikäli selaatte ulkomaisia keskustelupalstoja niin yleensä PK6-laatikon (Renaultin 6-vaihteinen laatikko), käytetään mm. 2.5 litran versioissa ensimmäinen oire on kun kylmänä vaihdetaan kolmoselle. Tällöin laatikko rusahtaa voimakkaasti. Sen jälkeen riippuen käytöstäsi ja siitä vaihdatko esim. vapaalle ennen kolmosta saat joko sen rikki tai pidettyä kunnossa kun huomioit vian/ominaisuuden.

Itse ostaessani Traficia huomasin tuon rusahduksen pienenä/voimakkaana kolmessa ajamassani yksilössö (yhteensä kuusi koeajoa.)

Kaikki laatikot toimivat lämpiminä loistavasti, edelleen Rellun laatikoiden öljyt pitää tarkastaa/ VAIHTAA säännöllisesti.

Mutta kyllä tuo käyttäjän osuus on merkittävä tähänkin asiaan, meillä töissä on Transportereista vaihdettu laatikoita, myös näköjään PSA-konsernin pakuissa laatikkoviat ovat yleisiä.

Ja pakko vielä sanoa, että jotkut kokevat autojensa kanssa pelkkiä maanantaikappaleita kun taas itselle ei oikein ole osunut yhtään eteen, mistähän johtuu...käytöstä?
Paras Renaulteja käsittelevä sivusto minkä olen itse löytänyt.

Vaatii rekisteröitymisen mikäli haluaa lukea tekstit kokonaisuudessaan, mutta se hoituu viidessä minuutissa.

Tuollakin on maininta PK6-laatikon öljynvaihdosta, jossa on tärkeää että sitä ei täyttämällä niin kauan kuin täyttöaukosta tihkuu öljyä vaan, että sinne laitetaan oikea määrä öljyä. Tätäkään asiaa eivät tienneet yhdessä Renault-huollossa, joka on ollut 30 vuotta pystyssä...tosin sama asia lukee laatikon kyljessäkin.

Sieltä sitä tietoa löytyy ahdistavan paljon :-) Hakusanana on PK6, muillakin löytyy paljon tietoa.

http://www.renaultforums.co.uk/search.php?searchid=735060
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2.5 CDTI kirjoitti:
Itsellä hajosi laatikko tuollaisesta 2.5 koneella
olevasta Vikarosta ja uusi laatikko tuli tilalle, kun vanhaa eivät suostuneet korjaamaan.
Vanhaa laatikkoa ei siis ole (vielä) avattu, joten varmaa tietoa vian syystä ei siis ole.

Oireiden perusteella se vaikuttaisi siirtäjävialta. Vika tuli pikkuhiljaa siten, että vaihteet alkoi mennä huonommin ja huonommin päälle. Vielä laatikon mennessä vaihtoonkin ne kuitenkin sai pienellä hakemisella päälle ja kun vaihteen sai päälle, niin se myös yleensä pysyi päällä.
Lisäksi siirtäjävikaan voisi viitata myös se että kun vaihteen oli saanut päälle, niin vaihto kaavion samalla puolella oleville vaihteille onnistui suht. normaalisti. Eli jos ykkönen oli päällä, niin vaihto kolmoselle ja vitoselle onnistui suht normaalisti (ja myös takaisin päin), mutta ei 2-4-6 vaihteille. Ja jos kuitenkin sai haettua parillisen vaihteen sisään, niin vaihto muille parillisille vaihteille onnistui, mutta vaihto parillisesta vaihteesta parittomalle vaati hakemista.

Onko muissa laatikkovikaisissa oireet ollut samoja?

Oireista päätelleen vika ei siis ole välttämättä suuren suuri, mutta kalliiksi vian tekee se, että ainakaan Opel korjaamot eivät laatikoita suostu korjaamaan.
Juu näin kävi myös meillä. Kallis tikki tulee. Kuullosti tekstisi niin tutulta :)
Nyt vain koitetaan saada uus laatikko autoon ja lompakkoon käy kipeetä... auts
Kukaan ei suostu kuin uusimaan koko laatikon.
Muuten mie täst autost tykkään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
hyvälle sivustolle kirjoitti:
Paras Renaulteja käsittelevä sivusto minkä olen itse löytänyt.

Vaatii rekisteröitymisen mikäli haluaa lukea tekstit kokonaisuudessaan, mutta se hoituu viidessä minuutissa.

Tuollakin on maininta PK6-laatikon öljynvaihdosta, jossa on tärkeää että sitä ei täyttämällä niin kauan kuin täyttöaukosta tihkuu öljyä vaan, että sinne laitetaan oikea määrä öljyä. Tätäkään asiaa eivät tienneet yhdessä Renault-huollossa, joka on ollut 30 vuotta pystyssä...tosin sama asia lukee laatikon kyljessäkin.

Sieltä sitä tietoa löytyy ahdistavan paljon :-) Hakusanana on PK6, muillakin löytyy paljon tietoa.

http://www.renaultforums.co.uk/search.php?searchid=735060
Onkos tuota ongelmaa 5 vaihteisissa vai koskeeko ainoastaan tuota 6 vaihteista? Itsellä nyt 87000 ajettu 5 vaihteinen opel vivaro, missä ei ole ainakaan vielä ollut ongelmia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sahkari68 kirjoitti:
Onkos tuota ongelmaa 5 vaihteisissa vai koskeeko ainoastaan tuota 6 vaihteista? Itsellä nyt 87000 ajettu 5 vaihteinen opel vivaro, missä ei ole ainakaan vielä ollut ongelmia.
Moro,

Noi väihteiston jäykkyysviat kuulostaa niin tutuilta. Itsellä oli samat oireet ja lopulta meni niin pahaksi että auto piti hinata pois kaupan parkkipaikalta kun ei mennyt mikään vaihde sisään.

Älkää missään nimessä heittäkö pyyhettä kehään vielä tässä vaiheessa :D vika johtuu lootan päällä olevan siirtäjän laakerin kiinniruostumisesta. Vika voidaan korjata lootaa avaamatta, suihkauksella esim WD40 tms. röppöä. Akseli on ilmeisesti mustaa rautaa ja ruostuessaa rikkoo stefan joka on lohkossa kiinni. Kun vesi pääsee liukulaakeriin se alkaa hirttämään kiinni. Liukulaakeri ei ole kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vaan pelkkä tehtaan asennusrasva.

Nyt on vuosi ajettu "vaihteistoremontin" jälkeen joka maksoi suihkauksen WD40:stä. Merkkikorjaamo oli jo vaihtamassa uutta lootaa koska vanha oli "leikannut kiinni". Meinas leikata henkilökohtaisesti kiinni kun kuulin hinnan. Kannattaa voidella myös terveiden lootien akselit. Mielestäni kyseessä on selkeä materiaalivalinta/suunnittelu virhe ja tulee vaan mieleen että mitenpaljon näitä vaihteistoja on vaihdettu tämän oireen takia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6-vaihteinen kirjoitti:
Moro,

Noi väihteiston jäykkyysviat kuulostaa niin tutuilta. Itsellä oli samat oireet ja lopulta meni niin pahaksi että auto piti hinata pois kaupan parkkipaikalta kun ei mennyt mikään vaihde sisään.

Älkää missään nimessä heittäkö pyyhettä kehään vielä tässä vaiheessa :D vika johtuu lootan päällä olevan siirtäjän laakerin kiinniruostumisesta. Vika voidaan korjata lootaa avaamatta, suihkauksella esim WD40 tms. röppöä. Akseli on ilmeisesti mustaa rautaa ja ruostuessaa rikkoo stefan joka on lohkossa kiinni. Kun vesi pääsee liukulaakeriin se alkaa hirttämään kiinni. Liukulaakeri ei ole kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vaan pelkkä tehtaan asennusrasva.

Nyt on vuosi ajettu "vaihteistoremontin" jälkeen joka maksoi suihkauksen WD40:stä. Merkkikorjaamo oli jo vaihtamassa uutta lootaa koska vanha oli "leikannut kiinni". Meinas leikata henkilökohtaisesti kiinni kun kuulin hinnan. Kannattaa voidella myös terveiden lootien akselit. Mielestäni kyseessä on selkeä materiaalivalinta/suunnittelu virhe ja tulee vaan mieleen että mitenpaljon näitä vaihteistoja on vaihdettu tämän oireen takia.
Mistä tuohon vaihteensiirtäjään pääsee parhaiten käsiksi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Traficlainen kirjoitti:
Mistä tuohon vaihteensiirtäjään pääsee parhaiten käsiksi?
Vastaa ihmeessä mistä tuohon siirtäjän laakeriin pääsee parhaiten käsiksi. Tietosi on todella rahanarvoinen joten maahantuoja voi ostaa sinut hiljaiseksi mutta pidä pintasi. Maahantuoja ei sinua ylistä mutta me muut Rellun omistajat kyllä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6-vaihteinen kirjoitti:
Moro,

Noi väihteiston jäykkyysviat kuulostaa niin tutuilta. Itsellä oli samat oireet ja lopulta meni niin pahaksi että auto piti hinata pois kaupan parkkipaikalta kun ei mennyt mikään vaihde sisään.

Älkää missään nimessä heittäkö pyyhettä kehään vielä tässä vaiheessa :D vika johtuu lootan päällä olevan siirtäjän laakerin kiinniruostumisesta. Vika voidaan korjata lootaa avaamatta, suihkauksella esim WD40 tms. röppöä. Akseli on ilmeisesti mustaa rautaa ja ruostuessaa rikkoo stefan joka on lohkossa kiinni. Kun vesi pääsee liukulaakeriin se alkaa hirttämään kiinni. Liukulaakeri ei ole kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vaan pelkkä tehtaan asennusrasva.

Nyt on vuosi ajettu "vaihteistoremontin" jälkeen joka maksoi suihkauksen WD40:stä. Merkkikorjaamo oli jo vaihtamassa uutta lootaa koska vanha oli "leikannut kiinni". Meinas leikata henkilökohtaisesti kiinni kun kuulin hinnan. Kannattaa voidella myös terveiden lootien akselit. Mielestäni kyseessä on selkeä materiaalivalinta/suunnittelu virhe ja tulee vaan mieleen että mitenpaljon näitä vaihteistoja on vaihdettu tämän oireen takia.
mulla kävi juurikin sillälailla tunti sitten että vaihteet ei meinaa mennä päälle vit...kiitoksia paljon tästä tiedosta...täytyy huomenna kokeilla :)!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veeperi kirjoitti:
mulla kävi juurikin sillälailla tunti sitten että vaihteet ei meinaa mennä päälle vit...kiitoksia paljon tästä tiedosta...täytyy huomenna kokeilla :)!!
No Veeperi? Auttoiko se voitelu?

Mistäs siihen siirtäjän laakeriin sit tosiaan pääsisi käsiksi`?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
masaxxx kirjoitti:
No Veeperi? Auttoiko se voitelu?

Mistäs siihen siirtäjän laakeriin sit tosiaan pääsisi käsiksi`?
auttoi torella paljon...ei ole ollut uutenakaan näin hyvä kun nyt on!! konepellin alta pääsee parhaiten...siellä on kaksi vivustoa ja putsaat ne molemmat esim. crc:llä ja laitat jotain kunnon vaseliinia päälle...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veeperi kirjoitti:
auttoi torella paljon...ei ole ollut uutenakaan näin hyvä kun nyt on!! konepellin alta pääsee parhaiten...siellä on kaksi vivustoa ja putsaat ne molemmat esim. crc:llä ja laitat jotain kunnon vaseliinia päälle...
vielä lisäyksenä että ne vivustot on suoraan siinä vaidelaatikon päällä ja parhaiten huomaat kun käsket jonkun räppäämään vaihteita kun katselet konehuoneeseen...toivottavasti auttoi!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
veeperi kirjoitti:
vielä lisäyksenä että ne vivustot on suoraan siinä vaidelaatikon päällä ja parhaiten huomaat kun käsket jonkun räppäämään vaihteita kun katselet konehuoneeseen...toivottavasti auttoi!
Kiitos Veeperi erinomaisesta neuvostasi joka säästää monta tonnia. Millaista on nykyään korjaamon asentajien koulutus sopii kysyä. Vaikka tärkeintähän nykyään on tulos ei asikastyytyväisyys, autokauppa on edelleen hevoskauppaa Joka parhaiten huijaa on mestari.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Lagupekka kirjoitti:
Tässä kommentissa oli asiaakin, eikä pelkästään huulenheittoa.
Kukaan ei ole vielä osannut kertoa mikä niissä vaihteistoissa hajoaa. Voisi olettaa,että jos niissä olisi oikeasti tyyppivika, niin joku tietäisi mikä se on. Meneekö niistä siirtäjä, laakerit vai kenteis joku muu.

Minulla itselläni on ennen Vivaroa ollut pakettiautoista Fiat Ducato, Nissan Urvan ja VW LT ja ainut vaihteisto viallinen on ollut Urvan.
Itselläni Vm. 03 2,5 koneella 190t ajettu vivaro, sistä alkoi kuulumaan 5 ja 6 sella ajaessa rohinaa, ei muuta ku laatikko irti. Viaksi selvisi kaikkien laatikon laakereiden rikkoontuminen. Tamgearssista uudet laakerit 310€ ja eikun kiinni. Koko remontin hinnaksi tuli n 1000€ kaikkineen irti ottoineen ja laatikon korjausineen. Tosin olin itse ottamassa laatikkoa irti, joka olikin suurin työ koko hommassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Renoo kirjoitti:
Kiitos Veeperi erinomaisesta neuvostasi joka säästää monta tonnia. Millaista on nykyään korjaamon asentajien koulutus sopii kysyä. Vaikka tärkeintähän nykyään on tulos ei asikastyytyväisyys, autokauppa on edelleen hevoskauppaa Joka parhaiten huijaa on mestari.
Eli siis kolmoselle vaihdettaessa rusahdus johtuu juuri tuosta vaihteensiirtäjän jumituksesta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
nissanini kirjoitti:
Eli siis kolmoselle vaihdettaessa rusahdus johtuu juuri tuosta vaihteensiirtäjän jumituksesta?
ostettiin eskarina vm -05 ajettu silloin 5tkm. eipä vikoja nyt ajettu 90tkm.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6-vaihteinen kirjoitti:
Moro,

Noi väihteiston jäykkyysviat kuulostaa niin tutuilta. Itsellä oli samat oireet ja lopulta meni niin pahaksi että auto piti hinata pois kaupan parkkipaikalta kun ei mennyt mikään vaihde sisään.

Älkää missään nimessä heittäkö pyyhettä kehään vielä tässä vaiheessa :D vika johtuu lootan päällä olevan siirtäjän laakerin kiinniruostumisesta. Vika voidaan korjata lootaa avaamatta, suihkauksella esim WD40 tms. röppöä. Akseli on ilmeisesti mustaa rautaa ja ruostuessaa rikkoo stefan joka on lohkossa kiinni. Kun vesi pääsee liukulaakeriin se alkaa hirttämään kiinni. Liukulaakeri ei ole kosketuksissa vaihteistoöljyn kanssa, vaan pelkkä tehtaan asennusrasva.

Nyt on vuosi ajettu "vaihteistoremontin" jälkeen joka maksoi suihkauksen WD40:stä. Merkkikorjaamo oli jo vaihtamassa uutta lootaa koska vanha oli "leikannut kiinni". Meinas leikata henkilökohtaisesti kiinni kun kuulin hinnan. Kannattaa voidella myös terveiden lootien akselit. Mielestäni kyseessä on selkeä materiaalivalinta/suunnittelu virhe ja tulee vaan mieleen että mitenpaljon näitä vaihteistoja on vaihdettu tämän oireen takia.
Tämä Opel/Renult/Nissanin PK6 laatikon siirtäjän voitelu auttaa aivan tosissaan! Itselläni on Renault Trafic 2.5 dCi moottorilla ja tuolla parjatulla PK6-laatikolla. Huomasin noin vuosi auton laittamisen jälkeen että joidenkin vaihteiden päälle saanti oli todella takkuista. Etsiskelin itsekin vikaa tuohon ja sattumalta löysin tämän "voitelu-ohjeen". Voin tosissani sanoa että tämä auttaa aivan älyttömästi!
Olen muutamille autokorjaamoillekin tästä maininnutt ja he ovat olleet asiasta tietämättömiä mutta ovat nyt näiden autojen huoltoon tullessa voidelleet noita siirtäjiä.
Näihin laatikoihin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyt noin 60 000 ajokilometrin jälkeen! Olen omaani noudattanut tuota sääntöä ja olen nyt ajanut autollani vähän päälle 100 000 kilometriä ja laatikon kanssa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Varsinkin kun muistaa laatikon ollessa kylmä käsitellä sitä hieman sievemmin ja varovaisemmin.
Mielestäni on silkkaa ahneutta maahantuojilta etteivät he halua julkistaa tätä tietoa auton omistajille! Samalla he kusevat kyllä omille kintuille koska völittämänsä automerkin arvostus laskee!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
osta transit siinä hyvä paku!!!
Ilmianna
Jaa
Täällä Trafic 05, 1,9/100.

Vaihteet olivat todella tahmeat ja lopulta kakkonen ei meinannut mennä enää edes silmään. WD40 stä siirtäjiin ja nyt menee kaikki vaihteet heittämällä silmään!
Ilmianna
Jaa
Totuus Vivarosta ja muista pakettiautoista.
Kaikissa ongelmia, Hiace paska ajaa, hirveä meteli, kuitenkin kestävin.
Transit vanhat hyviä, muuten yhtä huonoja kuin hiace.
Uusista ei vielä voi sanoa mitään, mutta aina on lastentauteja.
Ostin ekan Vivaron 03 tai 04 ajoin 95 tkm ilman yhtään ongelmaa, myydessä
huomasin etupään tuentojen olevan vaihtokunnossa, no, ei kalliit osat.
Puolustuksena Vivarolle: kaikkein paras ja hiljaisin ajaa kuormattuna ja tyhjänä.
Lisäksi kuluttaa 2-4 litraa vähemmän kuin muut pakut, sillä vaihtaa jo osia paljon.
Tällä palstalla paskanpuhujat haukkuvat kaikkea mitä itsellä ei ole, heiltä puuttuu
jokin osa elämästä. Olen ajanut kaikilla merkeillä, mersun vito kuitenkin oli paskin auto mitä on koskaan tuotu pakettiauto markkinoille. Siinä ei tavallisen pulliaisen hermot ja rahapussi kestänyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tuttu myyjä sanoi Vivarosta että 1,9 koneisissa paljon vaihteisto ongelmia, en sitte tiedä 2,4 sista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
robottivaihteisista oon kuullu et ovat melko susia, kuulemma paremmin nuo manuaalit kestää.

kaveri oli pitkään merkkihuollossa töissä aikanaa ja se anto mulle sellasen ohjeen et manuaalin kutosvaihetta ei kannata käyttää alle satasen vauhdissa, säästää laatikkoo huomattavasti, en enää muista mikä sielä joutuu liian kovalle rasitukselle sillon mutta kuitenki, seurauksena voi olla se kuuluisa täystuho. kuluttaa ehkä litran enemmän satasella kun ajaa 80km/h maantietä mutta suositeltavaa jos ei halua alkaa laatikkoa remppaamaan.

itellä on 240tkm ajettu vivaro, kytkimen työsylinteri sano sopimuksen irti 220tkm kohalla ja kuulemma aika yleinen osa hajoamaan näissä ennemmin tai myöhemmin, ja kun samassa osassa on painelaakeri, ni arvata saattaa osa on laatikon kuoren sisäpuolella.
Pätevä asentaja tekee remontin 8h nosturilla, tosin hinta on sitte sen verra suolanen 130e osan vaihdon takia et päätin hoitaa ite homman pois alta. pari vaihtoremonttia autotalliolosuhteissa öljymontussa tehneenä omaa ja kaverin autoo voin kertoo et onhan melko työläs rojekti, mutta siitäki selviää tällänen perus kuolevainen merkonomi hyvillä ohjeilla ja laatikon irrotuksessa/takasin laittamisessa parin kaverin avustuksella kun varaa aikaa viikonlopun ja laatikollisen kaljaa, tietty jonkin sortin tilatki olis hyvä olla :)

kytkinpaketti muuten tota työsylinteri/painelaakeri palikkaa lukuunottamatta näis tän tutun asentajan huollon muun asentajien mukaa ovat pitkäikäisiä, siten jätin vanhan kytkimen sinne viel pyörimää, tän kirjottaessa varmaan kohta avaudun tänne että nyt tällä mun hyvällä säkällä se kytkin suli, mutta aika näyttää

kyseisellä paukkulaatikolla karkeesti 100tkm maanteitä ja katuja kuluttaneena voi sanoo et hyvä auto muuten, jos ny ei lasketa sitä et etupään niveliä saa vuoden kahen välein olla järestäen vaihtamassa
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Saksalaisilla keskustelupalstoilla on melko yleinen näkemys, että joissain Trafic/Vivaro/Primastar vaihteistoyksilöissä pääakseleiden kartiolaakerit ovat liian tiukalla, mikä johtaa laakerien kulumiseen, ylikuumenemiseen ja erityisesti moottotitieajossa öljyjen kiehumiseen, mista seuraa myös öljyn poistuminen huohottimen kautta. Useampikin vaihteistokorjaajaksi esittäytyvä kirjoittelee samanlaista vika-analyysiä. Tämän perusteella, jos vika on tässä ja vain tässä kannattaa laatikko ennemmin korjata (jos se on vielä korjattavissa) kuin hankkia uusi vaihdelaatikko, jossa hyvin mahdollisesti on sama vika.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voisko noita laatikko-ongelmia edes jonkin verran vähentää tai lykätä vaihtamalla vastoin valmistajan suosituksia laatikon öljyt ja suotimen vaikkapa joka 50tkm:n välein?
Ilmianna
Jaa
Minun vivaro on 02 ja ajettu 320 000km. 6 lovinen loota. Nyt alkoi ekat oireet laatikossa. Pitänee kokeilla vivuston voitelua.
Kerran 3 ja 4 ei muistaakseni menny päälle. Laatikon päällä olevan vivun tappi irtosi lukituksestaan. Ei sen suurempaa.
Olen ajellut polttoainetta säästellen, eli 5 kuudessakympissä ja 6 kahdeksassakympissä. 1.9tdi on vielä "optimoitu" 130hv ja 300nm.
En ole siis saanut laatikkoa rikki ajamalla tai lisäämällä vääntöä.
Jos uutta laatikkoa, niin IBaystä löytyy halvimmat. 700 eurosta ylöspäin kunnostetut ja uusi 1300e.
Ilmianna
Jaa
Vivarossa hinta laatu suhde kunnossa, pelittää siinä kuin kalliit Volkkarit ja Vitotkin.
Vähemmän vikoja, kuin niissä ja parikymmentä tuhatta halvempi uutena.
Yhden vaihdelaatikon voi varmasti uusia jo kalliimman pakun hinnanalennuksella.
Ajettu Vivarollavasta 20000 km, mutta miellyttävä jahiljainen ajettava. Lähes kaikki varusteet kuuluivat hintaan: Kiinteä navigaattori, sadetunnistin, Vebasto jne...
Ohjaamon tilat markkinoiden parhaat, eikä penkkikään huono. Lähivalot pakettiautojen parhaimmistoa, hyvä talviauto ja kone käy kauniisti.
Tämä kuului palstalle, kehu pelisi, olen erittäin tyytyväinen.
Ilmianna
Jaa
Nostetaanpa kivikautinen ketju päivänvaloon ja kysytään tietäjiltä onko tuo 6v yhä yhtä huono puoliuusissakin Vivaroissa vai kenties saanut jo jonkun ensiavun tehtaan sunnitelutohtorin puolesta tässä viimevuosina?
Ilmianna
Jaa
Vissiin voisivat paremminkin kertoa meille onko joku päässyt kuinka pitkälle, millä konstein ja jopa tähän päiväänkin asti tuolla auton alkuperäisellä M32 laatikolla avaamatta tai yleensä koko autoilla miten pitkin vikakertomuksin?
Päivityksistä en ole varma mutta muistelen lukeneeni että 2012-2013 taitteessa olisi laakerikokoa suurennettu ym noitten ongelmien vähentämiseksi ja ehkä muutakin öljynkierron suhteen.
Ilmianna
Jaa
Nissanin ooppelin ja reilun laatikko on hyvä.te saatanan vatipäät rikotte sen omalla käytöllä.esim. kutosvaihdetta ei pidä käyttää alle 100km nopeudessa.mutta kun kaikenmaailman nuukapetterit SÄÄSTÄÄ polttoainetta!sitten tullaan tänne itkemään omaa typeryyttä.
Ilmianna
Jaa
Vanha ketju mutta asiahan ei vanhene,onhan noita moisilla vaihteistolla olevia pakuja+ha käytössä pilvinpimein vieläkin pitkään ja muuten näissä ihkauusissakin 2015- ja 1,6 turbo/tuplaturboissa yhä sama laatikko käytössä.
Kannattaa nyt kaikkien jotka lukevat ja viitseliäisyyttä liata käsiään itse suihkuttaa CRC:tä(tms) vaijereihin pikkasen 2 vaijerin kumisuojusta ylös rullaten ensin ja samalla vaivalla vetäistä vaseliinia siirtäjään ja kaikeen liikkuvaan vaihteiston tankoon&vipuun mitä siitä konepellin avattuaan ja oikeasta nurkasta alas kurkkien näkeekin letkujen sekaan.
Pikku juttu ottaa se yksi isohko kumitorvi näköesteenä pois mutta pärjää pois ottamattakin kun pikkasen tarkentaa katsetta,työntää kädellä sivuun letkuja ja taskulamppukin auttaa monesti.
Näkyy 2 vaijeria,toinen on siinä vasemmalla puolen ylhäällä laatikossa ja se on se vaijeri joka takkuaa normaalisti kuivuuttaan,se toinen oikeanpuoleinen joka enempi kolossa ja sivussa laatikossa on peruutusvaihteelle eikä tee pahaa samat toimenpiteet sillekkin samalla kertaa.
Kun katsekontakti saatu ja vivut paikallistettu niin ihan reilusti käsi konehuoneen uumeniin ja tunnustelemalla ne löytyy helposti vaikka ei samalla näekkään sinne.
yleisin takkuamisen syy on juurikin nuo kuivat siirtäjän vaijerit ja kulumisen myötä ongelmana tuo päällimäisen (vasemmanpuoleisen )vaijerin ihan irtoaminen tai isohko väljyys laatikossa olevasta tapista jossa tuo vaijeri on vain painettuna kiinni.
Vaijerin päässä on semmoinen möltti ja nailonholkki kuluu ollessaan rautatapin kaverina,varsinkin kuivana ja ensioireet takkuva vaihteensiirto kunnes aikansa kun ruhjoo niin lopulta pomppaa tapista tuo vaijeri irti eikä mene mikään vaihde päälle.
Se on tietty helppo painaa takaisin kiinni mutta ei lie kovin ylentävää liikennevaloissa tms eli ei korjaannu itsestään tai pysy pitkään välttämättä ellei voitele tappi-holkkiliitosta mutta koska väljyys on jo tullut niin jotkut laittaneet tilkettä(esim kangaspala)liitokseen ennenkuin painaa kiinni.
Ei ehkä tyylikkäin korjaus mutta hätätilassa ok,sensijaan Ebayssa on myynnissä :transmission cable repair clip nimellä Vivaro-Trafic-Primastareihin yksinkertainen metallipala joka lukitsee siirtokaapelin tapiin niin ettei se enää irtoa,ei haittaa sen liikkeitä ja äärettömän helppo asentaa siitä konehuoneen päältä,hintaa alle 20e toimituskuluineen ja en suosittele Kiina kopioita joita saa alle vitosella,itsellä hajosi moinen jo asennusvaiheessa käteen kun lukitusruuvien prässätyt holkit lähti irti.
Maahantuoja+korjaamot vaihtavat aina vaijerit tuohon korjauksena ja tokihan liitos on taas tiukka mutta hintaa onkin rutkasti vaikka syy on vain kulunut nailonholkki vaijerissa,itse vaijeri on ok yleensä.
Tämä ei tietenkään korjaa mitään JOS laatikko takkuaa laakerivian vuoksi tai ajettu kuivana ilman öljyä,vähin öljyin tai ikivanhoin alkuperäisöljyin.
Kannattaa siis myös vaihtaa laatikkoöljyt,3litralla pärjää ja pari desiä jääkin.
Helppo homma,tyhjennysproppukin löytyy kuin täyttöreikäkin ja tutkimalla mitä lootasta valuu saa analyysin sen kunnostakin ja mittaamalla ulostulevan öljyn määrä näkee onko vuotanut?
Metallilastut on huono juttu ja jos sieltä ei valu juuri liukastetta mitään niin yhtä huono juttu,kirkasta ja puhdasta noin 2,7l niin se hymyilyttää jo enempi.
Vuotokohtana tyypillisin on vetoakselien juuret,tutki näkyykö vuotoja ellei auton alle jo pidempään merkannutkin lepopaikkaansa.
Oikea öljytyyppi on esim Mobilube SHC 75w-90,toki muitakin löytyy mutta täyssynteettinen minun mielestä osasynteettisen sijaan(käy toki sekin,paljon parempi kuin jättää tyystin vaihtamatta)mutta lähinnä ilmastosyistä,meinaan kun voi tulla myös paukkupakkasia.
Lisäinestuksen kanssa kannattaa olla tarkkana!!
Mitä tahansa vaihteistoöljyä ei näihin passaa laitaa,ei toimi vaihteet kunnolla eikä kestä pintapaineiden osalta vaativassa käytössä koska perällä+vaihteistolla on sama öljy.
Tarkoittaa että laatutaso luokituksiltaan oltava mieluusti vähintään vaaditun API GL4 ja GL5 vielä mieluummin jotka tuo SHC täyttää.
Olosuhteet kun täällä on mitä on verrattuna etelänmaihin ja lähteistä riippuen GL4+ on valmistajankin suositus mikä käytännössä tarkoittaa GL5 koska GL4+ aika harvinaista löytää vaan jos löytyy niin siitä vaan.
ottaen huomioon laatikon vähemmän kestävän maineen lienee(ainakin minun mielestä)pikkuraha remonttiin verrattuna vaihtaa vaikka 60tkm välein parhaat mahdolliset laatikkoöljyt,noin 10-12e/l elikkäs kolmenkympin paukku per kerta.
Itse olen kokeillut 3 eri tyypillä vaihteistoöljyiksi ja tämä mielestäni paras ja jouhevin vaihteiston toiminnan kannalta.
Muita kokeituja ollut Comma(osasynteettinen)SX75W-90 ,GL-5 ja pikkasen huonosti päälle menevät vaihteet eli lisäaineistus ei tähän lootaan paras mahdollinen minun mielestäni.
Testattu myös Teboilin Hypoid 80w-90 mineraaliöljypohjaista,GL5 mutta oli talvikäytössä aika tahmeaa eli tullaan taas olosuhteisiimme
Tuumikaa ja hyvä jos hyötyä näistä vinkeistä jollekkin.
Ilmianna
Jaa
Ai niin,tuli vielä mieleen ettei tuo Teboilin Hypoid varsinaisesti ole "oikea"tähän tarkoitukseen,enempi pelkkä peräöljy mutta koitettu kumminkin.
esim -03 Transiteissa takkuavan vaihdesiirron korjasi ATF eli automaattivaihteistoöljy jolloin niin 2:nen kuin muutkin pykälät menivät ihan pakkasaamuna mukisematta päälle kylmänäkin eli pikku kikkailu ja kokeilu auttoi tässäkin vaikka automaattiöljy ei virallisesti siihen passaa eikä voitelukalvo järin paksu ole mutta ei ainakaan n60tkm matkalla mitään murheita ollut eikä lastuja löytynyt.
Teboilin valikoimasta on testattu myös EP sarjan täys-synteettisellä 75w-90,GL4 luokitukseltaan ja ihan hyvin pelasi silläkin mutta ehkä aavistuksen huonommin kuin SHC:llä mutta voi olla makuasia.
Ennakoivana toimenpiteenä kannattaa jättää se kutonen laittamatta alle 90-100kmh nopeuksiin eikä ainakaan jos joutuu vähän hidastaa ja taas lisätä kaasua tyyppisessä ajossa jossa nopeus on siinä ja siinä kytkeä kutonen.
On selvä ylivaihde eikä kestä vedätystä tyyliin "vanhat miehet jyristää"samalla vaihteella jos vaan auto liikkuu.
Siksipä ennemmin 5 vaihteinen olisi tänne näihin nopeuksiin ollut parempi vaihtoehto,nyt tahtoo olla vaihteita liikaa ja pitkät välitykset,on semmoista ylös alas vatkaamista pienenkin ylämäen,jarrutuksen tai muun rytmimuutoksen takia kun tuo 90-100kmh ja moottorin kierrokset vasta 2000 tuhannessa.
Tuo vaihteisto ja sen käyttely kun ei ihan parasta luokkaa ole jouhevuudeltaan kumminkaan,saati kuka tuosta edestakaisin vaihteluista niin tykkää muutenkaan oli loota mikä tahansa.
Ilmianna
Jaa
Hyviä kommentteja ja vinkkejä tämmöisten omistajille,kiitos niistä=)
Jotenkin tuntuu että kirjoittaja kerrankin tietää mistä puhuu eikä heittele hihasta puutaheinää amistyyliin haukkuen kaikki romujätteeksi mistä kirjoitetaan.
Mikäpä tekele täydellinen olisi,joissain kränää sähköt koko ajan ,menee turboja,suuttimia ja jopa moottorit temppuilee kohtuu kilometreissä,mutta laatikkomurheet ei varmaan pelkästään Vivaroihin lopu,niitä on muissakin merkeissä kuulemma,automaatit kränää uudesta lähtien.
Tietysti jos puhutaan jopa 15vuotta vanhoista työautoista niin romujahan ne tahtoo olla olipa maskissa ympyrä ,väkäsiä,tähti tai vaikka meripoika.
Jos löytyy GM tai Renault huoltomiehiä/myyjiä niin onko vaihteistoihin tehty mitään muutoksia tuotannon aikana,millaisia ja olen ainakin itse kuullut että jossain 2010 tienoilla muutoksia on tehty ja kestävät paremmin kuin alkupään vaihteistot eikä niitä pajalle juurikaan enää ole päätynyt siitä syystä.
Lie ehkä vetoakselin tiivistystä ainakin parannettu jotenkin?
Vaihteensiirtomekanismi,onkohan se yhä,myöhemmin ja nykyäänkin samanmoinen kuin ensimmäisissäkin vm?
Epäiluksiä herättää ainakin uusien mallien konekoko 1,6 ja viritysaste kestävyyden kustannuksella,pikkasen pakuun on pienenpuoleinen masiina.
Mitä eroa on sitten PK6 ja PF6 laatikoissa,en tiedä onko mitään mutta molempia päätyyppejä eri versioineen näyttää löytyvän niin Vivaroista,Traficeista kuin Primastareista.
Iso asia kestävyydessä on taatusti peiliin katsominen,kunnon ennakoiva huolto ja järkevä ajotyyli luulisin,toki niitä maanantaiyksilöitäkin silti jonkinverran löytyy mutta käytetyt tietty vielä tarkempia siitä millaiset eväät uudesta asti annettu siltä 1 omistajalta eteenpäin ja huono huolto kostautuu sitten myöhemmin kun se takuu on loppu ja ylipitkät huoltovälit tehneet tehtävänsä.
Ilmianna
Jaa
Kokemuksia on ja suosittelen tuota korjausliparetta joka ehkäisee vanhemmuuttaan väljän kaapelin irtoaminen MUTTA asentakaa se jo etukäteen ja ihan vähän ajettuihinkin koska jämäköittää vaihteensiirtoa huomattavasti sujuvammaksi mahdollisesti takertelevien 1-2 vaihteiden osalta.
Syy lienee se että jäykistää tuota liitoskohtaa ja kaapelin liike välittyy suoraan eteen-taakse eikä esim vähän sivullekkin joustavuudesta johtuen.

Helppo asentaa sormikopelolla,tietysti se ottaa enempi kuin "10minuttia",mainos on mainosta mutta purkuhommia ei tarvinnut,näköyhteyttä ei asennettaessa ollut mutta kurkkien näkee kun käsi pois letkujen seasta.
Usein klipare voi olla tiukka painaa vaihteiston tapin juureen,pikku napaus klipareeseen jollain minkä sinne saat ujutettua niin menee pohjaan tapin ja liittimen väliseen ahtaaseen rakoon eikä jää
puolinaiseen väärään kohtaan.
Lukitusruuvit(2) vaihdoin 7mm avainkantaisiksi orkkis ristipään sijaan,toki kuusiokolo ym oikein hyviä myös jossa avaimen saa kunnolla sokkona kohdalleen .
Samalla kannattaa ennen asennusta rasvata kaapelien ja tuon tapin yhdyskohta vaseliinillä kunnolla ihan sormenpäähän klöntti systeemillä,niin hyvin kun saat koska aina sinne osa menee perille ja itse työnsin klönttiä tikulla syvenmmälle saumaan mihin sormenpäät ei yltäneet.
Auttaa vaijerin nailonliittimen kestävyyteen ja liikkeiden liukkauteen metallitappia vasten.

Kertakäsittely ja kestää vuosia tuolla voitelulla,toki jos ruiskutettavaa rasvaa niin mikä ettei,tahtoo olla ahtaat paikat spraypullolle saati sihdata sumua joka muuten menee enimmäkseen harakoille pitkin ympäristöä paikkoja sotkien.
Auton alta homman pystyy myös tekemään,silti sokkohommia mutta asento mukavampi maaten eikä luonnottomasti kurottaen.

Öljynvaihto viimeistelee vaihteiston käyttökunnon pitkälle tulevaisuuteen nillä kotikonsteilla mitä käytettävissä on ja parhaasi ainakin tehnyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Vittu mitä pellejä täällä palstalla kirjoittaa muka asiantuntevasti. Kaikista nykyautoista hajoaa jokin tänä päivänä kalliita osia vaihteiston kautta moottorit, kaikki merkit kuuluu tähän kategoriaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
"Omatoimisuutta " nimimerkki tekee suuren poikkeuksen tähän tollojen maailmaan,ja kirjoittaa asiaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Vivaron vaihteiton viat ??

Täällä on paljon kirjoiteltu Vivaron/Traficin/Primastar vaihteisto vioista. Olisi mukava tietää mikä niissä hajoaa? Siis aivan oikeasti.
Minulla on nyt ollut 2kk Vivaro -05 2.5 koneella ja autolla on ajettu reilu 100 000km ja mielestäni se on aivan loistava peli.
Olen aina sanonut etten osta Opelia, mutta Vivaro onkin onneksi Renault.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta