Traakkipuu mätänee täälläkin

Jokutar

Ostin juuri uuden traakin, vaihdoin kaupan rutikuivan "mullan" uuteen. Vettä annoin vain hiukan, ja nyt varsi tuntuu hiukan pehmeältä. Tapoin vanhan, kauan kestäneen traakkini tänä talvena, annoin kai liikaa vettä (tosin aina olen kastellut samalla tavalla ja yhtä paljon), ja nyt pelottaa, että tälle käy samoin :( Annanko olla vai mitä teen? Multa on tällä hetkellä aivan kuivaa, en uskalla antaa vettä ollenkaan. Ja kun tosiaan silloin kerran mullanvaihdon ohessa annoin, niin sekin määrä oli todella vähäinen. Help. Ja kiitos vastauksista!

9

7152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töyhtötiainen

Ehkä sitä nyt ei kumminkaan kannata kuivuudella kiduttaa. Miltäs ne juuret näytti kun ruukkua vaihdoit? Oliko terveen oloiset, napakat ja sellaset terveen punertavat? (muistaakseni traakin juuret on punaiset) Jos oli, niin ei sen silloin pitäis heti kosteudesta mädäntyä. Voihan tauti olla kasvin varressakin. Onko se sellainen "pökkelöstä" kasvava latvatupsu? Silloin runkoon on voinut tauti pesiä jo ties milloin. Jos runko alkaa todellakin mädätä, voit kokeilla pelastaa latvatupsun ja juurruttaa siitä uuden kasvin.

• Jokutar

...olivat napakat, mutta kyllä aika vaaleat. Ei se nyt mitenkään järkyttävästi pehmeä ole, muttei niin kova ja timmikään kuin mitä oli kaupasta tultuaan. Kauhistutti vain se alkuperäinen "multa", mutta ei näköjään olisi kannattanut koskea ollenkaan. Kaupassa sanoivat, että traakin voi unohtaa aina silloin tällöin talviaikana, joten kastelusta en usko saavani tähän hätään apua. Kun ei ole kasvuaikakaan.

• Töyhtötiainen
        Jokutar kirjoitti:

...olivat napakat, mutta kyllä aika vaaleat. Ei se nyt mitenkään järkyttävästi pehmeä ole, muttei niin kova ja timmikään kuin mitä oli kaupasta tultuaan. Kauhistutti vain se alkuperäinen "multa", mutta ei näköjään olisi kannattanut koskea ollenkaan. Kaupassa sanoivat, että traakin voi unohtaa aina silloin tällöin talviaikana, joten kastelusta en usko saavani tähän hätään apua. Kun ei ole kasvuaikakaan.

Kyllä minäkin useinmiten uudelle viherkasville mullan vaihdan samantien, oli mikä vuodenaika hyvänsä. Kasvattajan multa on usein kuivankoppuraa turvetta tai jotain, mikä ei pitele vettä laisinkaan. Jos kasvi on terve, eikä multaa vaihtaessa juuret rikkoonnu pahasti, pitäisi kasvin toimenpiteestä selvitä. Itse olen noudatellut isojen viherkasvien kohdalla kastelusääntöä,että kun kastellaan kastellaan kunnolla ja annetaan sitten kuivahtaa. Traakkini, taitaa olla juovatraakki, on tosin vesiviljelyssä, eli ruukussa on mullan sijasta vain lecasoraa ja vettä ja juuren kärjet on periaatteessa aina vedessä. Hyvin on viihtynyt ja kasvanut. Mutta kasvitkin on yksilöitä, mikä toimii yhden kotona, ei onnistu toisella. Jospa se sinunkin traakkisi siitä virkistyisi, piristyy lähestyvästä keväästä.

• Jokutar
        Töyhtötiainen kirjoitti:

Kyllä minäkin useinmiten uudelle viherkasville mullan vaihdan samantien, oli mikä vuodenaika hyvänsä. Kasvattajan multa on usein kuivankoppuraa turvetta tai jotain, mikä ei pitele vettä laisinkaan. Jos kasvi on terve, eikä multaa vaihtaessa juuret rikkoonnu pahasti, pitäisi kasvin toimenpiteestä selvitä. Itse olen noudatellut isojen viherkasvien kohdalla kastelusääntöä,että kun kastellaan kastellaan kunnolla ja annetaan sitten kuivahtaa. Traakkini, taitaa olla juovatraakki, on tosin vesiviljelyssä, eli ruukussa on mullan sijasta vain lecasoraa ja vettä ja juuren kärjet on periaatteessa aina vedessä. Hyvin on viihtynyt ja kasvanut. Mutta kasvitkin on yksilöitä, mikä toimii yhden kotona, ei onnistu toisella. Jospa se sinunkin traakkisi siitä virkistyisi, piristyy lähestyvästä keväästä.

...todellakin että piristyy. Ei kuitenkaan näytä niin pahalta kuin vanha traakkini, mutta nyt tuntuu etten uskalla tehdä sille mitään. Ehkä Kekkilän multa olisi parasta, mutta en tiedä uskallanko multaakaan taas vaihtaa. Toisen traakkini kanssa tein ihan samoin kuin sinä, eli kastelin kunnolla ja sitten annoin kuivahtaa ja annoin hetken olla, ja sitten taas kastelin. Traakki näytti hyvältä, ja kasvoi ja kukoisti viisi vuotta, kunnes pari kuukautta sitten kuoli. Mätäni. Muuttanut olen pari vuotta sitten, eli periaatteessa siitäkään ei ollut kyse. Toivotaan että tilanne tästä selviää, koska haluaisin niin pitää tuon edes hengissä. Kerran onnistuin tappamaan yhden lahjaksi saamani kaktuksen, jolle sitten annoin pari tippaa vettä ja siihen loppui sen elämä. Nyt minulla on kaksi kaktusta (en tiedä mitä lajiketta, ihan normaaleja kaktuksia :) ) samassa saviruukussa, ja vasta siinä ovat alkaneet kasvaa. Ja niitä kastelen kunnolla myös silloin aina, kun muistan :)

• sirkka**
        Jokutar kirjoitti:

...todellakin että piristyy. Ei kuitenkaan näytä niin pahalta kuin vanha traakkini, mutta nyt tuntuu etten uskalla tehdä sille mitään. Ehkä Kekkilän multa olisi parasta, mutta en tiedä uskallanko multaakaan taas vaihtaa. Toisen traakkini kanssa tein ihan samoin kuin sinä, eli kastelin kunnolla ja sitten annoin kuivahtaa ja annoin hetken olla, ja sitten taas kastelin. Traakki näytti hyvältä, ja kasvoi ja kukoisti viisi vuotta, kunnes pari kuukautta sitten kuoli. Mätäni. Muuttanut olen pari vuotta sitten, eli periaatteessa siitäkään ei ollut kyse. Toivotaan että tilanne tästä selviää, koska haluaisin niin pitää tuon edes hengissä. Kerran onnistuin tappamaan yhden lahjaksi saamani kaktuksen, jolle sitten annoin pari tippaa vettä ja siihen loppui sen elämä. Nyt minulla on kaksi kaktusta (en tiedä mitä lajiketta, ihan normaaleja kaktuksia :) ) samassa saviruukussa, ja vasta siinä ovat alkaneet kasvaa. Ja niitä kastelen kunnolla myös silloin aina, kun muistan :)

kirjoittamisestasi päätellen siltä, että olet innkokas kastelija. Viherkasvit saa paljon nopammin kuolemaan kastelemalla niitä liikaa kuin liian vähän. Nimenomaan tämä talvi on ollut tavallista pimeämpi ja omat kasvinikaan eivät ole koskaan aikaisemmin olleet yhtä huonokuntoisia talven jäljiltä.
        Vähensin kastelua entisestään ja sain pelastettua jotkut jo lakastumassa olevat. Heti niinä muutamina päivinä, kun aurinko on paistanut, on alkanut ilmestyä uutta versoa lakastuneiden tilalle. Mullan vaihdonkin olen siirtänyt myöhemmäksi, etteivät huonokuntoisina siitä häiriinny - mullanvaihtohan rasittaa aluksi kasveja. Siis pimeänä vuodenaikana vähennetään kastelu minimiin lähes kasville kuin kasville. Jatketaan kevään ja uuden kasvukauden odottelua, kyllä se siitä :)

• Jokutar
        sirkka** kirjoitti:

kirjoittamisestasi päätellen siltä, että olet innkokas kastelija. Viherkasvit saa paljon nopammin kuolemaan kastelemalla niitä liikaa kuin liian vähän. Nimenomaan tämä talvi on ollut tavallista pimeämpi ja omat kasvinikaan eivät ole koskaan aikaisemmin olleet yhtä huonokuntoisia talven jäljiltä.
        Vähensin kastelua entisestään ja sain pelastettua jotkut jo lakastumassa olevat. Heti niinä muutamina päivinä, kun aurinko on paistanut, on alkanut ilmestyä uutta versoa lakastuneiden tilalle. Mullan vaihdonkin olen siirtänyt myöhemmäksi, etteivät huonokuntoisina siitä häiriinny - mullanvaihtohan rasittaa aluksi kasveja. Siis pimeänä vuodenaikana vähennetään kastelu minimiin lähes kasville kuin kasville. Jatketaan kevään ja uuden kasvukauden odottelua, kyllä se siitä :)

..itseäni innokkaaksi kastelijaksi, olen vain aina toiminut samoin, (mitä liikkeissä ollaan neuvottu) eli vettä, ja sitten annetaan olla pitkä aika ilman. Talvisin vähemmän. Ja en ole talvissa huomannut mitään järkyttävää eroa, ainahan nämä ovat pimeitä. Nyt vain tuo yksi kuoli, ja toiselle annoin todellakin vain hitusen vettä. Kasvukautena tottakai annan enemmän vettä, eivätkä siitäkään ole järkyttyneet. Tällä hetkellä vain tuo traakki on täysi kysymysmerkki, vihreää on kyllä paljon, ja suurin osa myös ihan "pystyssä". Ötököitä en ole nähnyt. Varsi on vielä inasen pehmeämmän puolella, kuin kovan. Sen toisen kanssa kävi aivan varmasti sillä tavalla, että annoin sille nyt tämän yhden ainoan kerran (joskus kun annoin, en muista koska) liikaa vettä (vaikka olenkin joka vuosi antanut samalla tavalla talvisin vettä) ja siitä se ei yks kaks tykännytkään.

• Jokutar
        sirkka** kirjoitti:

... Tosiaan, tulevina talvina annan niin minimaalisen määrän vettä, että sen jälkeen voi alkaa syytä etsimään jostain muualta.

• Töyhtötiainen
        Jokutar kirjoitti:

... Tosiaan, tulevina talvina annan niin minimaalisen määrän vettä, että sen jälkeen voi alkaa syytä etsimään jostain muualta.

Hoida vaan kasvejasi samaan malliin kuin ennenkin. Kasvit on yksilöitä ja kun elävistä on kyse, niin aina joskus joku kuoleekin. Oikeastaan ainoat yleispätevät ohjeet on että kasvit tarvitsevat valoa, vettä ja ravinteita, kaikkia sopivassa suhteessa. Kastellaan tarpeen mukaan, ei kalenterin mukaan. Mutta nämähän on sulle varmaan tuttua huttua. Kevään valoa sinulle ja kasveillesi.

• Jokutar
        Töyhtötiainen kirjoitti:

Hoida vaan kasvejasi samaan malliin kuin ennenkin. Kasvit on yksilöitä ja kun elävistä on kyse, niin aina joskus joku kuoleekin. Oikeastaan ainoat yleispätevät ohjeet on että kasvit tarvitsevat valoa, vettä ja ravinteita, kaikkia sopivassa suhteessa. Kastellaan tarpeen mukaan, ei kalenterin mukaan. Mutta nämähän on sulle varmaan tuttua huttua. Kevään valoa sinulle ja kasveillesi.

..Kevättä myös sinne päin! Alkais nyt vaan se arska paistamaan! Pitäiskö tuolle antaa viherkasvin ravinnetta.....? Jätän harkintaan senkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe