kysymyksiä rastoista:
Kuinka harvinaista on että rastat homehtuu tai että niihin pesiytyy jotain ötököitä?
Kuinka usein rastat saa kastua?
voiko ne homehtua jos ne kastuu liian usein? (mikä on liian usein?)
riittääkö jos niitä pesee kerran viikossa?
rastoittuuko tyvikasvu itsestään?
millä aineilla rastat pestään?
kuinka kauan niiden kuivuminen kestää pesun jälkeen? (tunteja? päiviä?)
Miten "suttusia" rastoja voi siistiä?
Sitten kun haluaa leikata rastat pois, pitääkö leikata melkein kaljuksi?
Tuleeko/saako rastoihin kuituja?
hiukseni ovat n.50cm pitkät kuinka paljon ne suunnilleen lyhenevät kun tehdään rastat? (samaa joku kysyi alempana, mutta haluan itsekkin tietää :>)
te joilla on rastat
7
7804
Vastaukset
- ----
Tässä jotain infoa, vaikka en mikään rasta-expertti olekaan:
Home ja ötökät ovat kyllä legendaa, ei kannata uskoa kaikkia kauhukertomuksia :) Rastat voi kastella huoletta, ainoa vaan että kuivumisessa voi mennä hetki jo toinenkin..kerran viikossa kyllä riittää. Tyvikasvu ei rastoitu itsestään, sitä voi itse tupeerata ja "rastoittaa". Ei kannata pestä millään ylikosteuttavalla shampoolla, normi shampoo riittää. Jos esiintyy päänahan kutinaa, hilseilyä tms. olisi hyvä käyttää niiden hoitoon takoitettuja tuotteita. Rastoja voi siistiä kuituvahalla käsien välissä pyörittelemällä.
Kun rastoista halutaan eroon, ne on kyllä pakko pätkäistä pois, mutta jos tyvikasvua on paljon niin pituutta voi jäädä reilumminkin. En usko että ihan kaljuksi täytyy vetäistä.
Kuitupidennyksiä voi hyvin käyttää rastoihin, jos haluaa paksummat ja runsaammat pötkylät.
..toivottavasti oli jotain apua!- Skimaskaddict
Rastoja ei tarvitse leikata, piikkikammalla ja hoitoaineella (hiuksiin jätettävä ja pesun yhteydessä) saa ne auki!
- rastapäältä:
Kuinka harvinaista on että rastat homehtuu tai että niihin pesiytyy jotain ötököitä?
- Rastat eivät oikein hoidettuina homehdu, eikä niihin tule mitään ötököitä. Oikein paksut rastat voivat jossain tapauksissa homehtua sisältä, jos niitä ei kuivata kunnolla. Ja jos sattuu jostain saamaan täitä (joka on tasan yhtä epätodennäköistä kuin minkälaisten tahansa hiusten omistajalla), niin rastoista niitä on vaikea saada pois, ja luultavasti joutuu leikkaamaan koko komeuden pois. En ole kuitenkaan ikinä kuullut tuttavapiirissäni rastojen homehtumisista tai ötököistä. Eli suurimmaksi osaksi legendaa.
Kuinka usein rastat saa kastua? voiko ne homehtua jos ne kastuu liian usein? (mikä on liian usein?)
- Ihan niin usein kuin on tarvis, kunhan ne kuivaa kunnolla joka kastumisen/pesun jälkeen. Homehtumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka usein rastat pestään/kastellaan.
riittääkö jos niitä pesee kerran viikossa?
- Kerran viikossa on oikein hyvä. Jos ei urheile/hikoile, niin vain kerran kahdessa viikossakin on ihan ok.
rastoittuuko tyvikasvu itsestään?
- Riippuu täysin hiuslaadusta. Joillain ei rastoitu, mutta esimerkiksi minulla rastoittuu. (Mikä saattaa yllättää, sillä hiuslaatuni on tyypillinen suomalainen, eli ohut, suora ja sileä.)
millä aineilla rastat pestään?
- Tavallisella shampoolla, mielellään päänahkaa hoitavalla tai hellävaraisella. Itse rastoja ei tarvitse juuri pestä, vaan lähinnä päänahka, koska shampoo valuu huuhdellessa rastojenkin läpi ja puhdistaa ne. Rastat pitää aina huuhdella oikein perusteellisesti, ettei shampoota jää niiden sisään. Hoitoainetta ei saa käyttää missään nimessä, koska se avaa helposti rastoja. Jos rastat tekee itse, niin ihan alussa kannattaa ehkä pestä mäntysuovalla hiusten karhentamiseksi, mutta myöhemmin ei tätä kannata tehdä, koska mäntysuopa on pahaksi päänahkalle. Itse käytän silloin tällöin tavallisen pesun lisäksi hiuspohjan hoitoon tarkoitettua hiusvettä, ja teen noin kerran kuukaudessa hiuspohjaan tehohoidon esim. tea tree -öljyllä.
kuinka kauan niiden kuivuminen kestää pesun jälkeen? (tunteja? päiviä?)
- Kannattaa etenkin talvella kuivata hiustenkuivaajalla, koska (etenkin jos rastat ovat paksut) ne kuivuvat todella hitaasti. Itselläni menee jopa kesälläkin (ulkona tuulessa ja auringossa) koko päivä ennen kuin ne ovat kokonaan kuivat. Hiustenkuivaajalla saa kuivailla yhteensä ainakin puoli tuntia.
Miten "suttusia" rastoja voi siistiä?
- Mehiläisvahalla tai muulla vastaavalla vahalla pyörittelemällä. Varsinkin alussa tämä on yleensä tarpeen. Itse en kuitenkaan esimerkiksi tykkää vahasta, koska rastat tulevat siitä helposti hieman tahmeiksi. Onneksi omani pysyvät kuosissaan nykyään ilman vahaakin.
Sitten kun haluaa leikata rastat pois, pitääkö leikata melkein kaljuksi?
Riippuu juurien rastoittumisesta. Kaverini onnistui avaamaan rastoja niin paljon, että sai itselleen polkkatukan, mutta esim minulla juuresta itsestään todella tiukoiksi rastoittuvat hiukset eivät antaisi paljoa toivoa, vaan kyllä niistä tulisi sellaiset korkeintaan muutaman sentin hiukset.
Tuleeko/saako rastoihin kuituja?
- Voi laittaa. Etenkin, jos haluat pitkähköt rastat, ja sinulla on ohuet ja/tai lyhyet hiukset, niin ehdottomasti kannattaa. Muuten tulee helposti aika lyhyet.
hiukseni ovat n.50cm pitkät kuinka paljon ne suunnilleen lyhenevät kun tehdään rastat? (samaa joku kysyi alempana, mutta haluan itsekkin tietää :>)
- Jos hiuksesi ovat paksut, niin ei välttämättä kuin esim. kolmasosan pituudesta. Itselläni suhteellisen ohuet hiukset lyhenivät noin puoleen.- kuntietäis
okei kiitos vastauksista :) Minulla on melko ohuet ja suorat hiukset.
Haluaisin rastoihin kuituja. Ajattelin että antaisin rastojen muuten olla luonnollisen väriset, mutta seassa olisi muutama musta rasta. (hiuksieni luonnollinen väri on vaalea). Mutta mites sitten kun tulee liikaa tyvikasvua? Miten sen voi värjätä uudelleen? ehkä outo kysymys, mutta värjääntyykö kuituhius? (varmaan?) Vai kannattaako rastoja edes ruveta värjäilemään? - kuidut ovat...
kuntietäis kirjoitti:
okei kiitos vastauksista :) Minulla on melko ohuet ja suorat hiukset.
Haluaisin rastoihin kuituja. Ajattelin että antaisin rastojen muuten olla luonnollisen väriset, mutta seassa olisi muutama musta rasta. (hiuksieni luonnollinen väri on vaalea). Mutta mites sitten kun tulee liikaa tyvikasvua? Miten sen voi värjätä uudelleen? ehkä outo kysymys, mutta värjääntyykö kuituhius? (varmaan?) Vai kannattaako rastoja edes ruveta värjäilemään?...aitoa hiusta, eli värjääntyvät kyllä ihan normaalisti. Värjätessä pitää ottaa huomioon, että rastoihin uppoaa tavallisiin hiuksiin verrattuna huima määrä väriä. Huomioi myös, että jos värjäät vain muutamia rastoja mustaksi, niin voi olla vaikeaa estää väriä leviämästä viereisiin rastoihin kun peset hiuksesi.
Jos päätät kerran värjätä rastasi (tai osan niistä) tummiksi, niin värinpoistollakaan et luultavimmin enää saa niitä vaaleiksi. Eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin värjäilee.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla mustien tai muun väristen pötkylöiden huovuttaminen villasta, ja niiden kiinnittäminen omien rastojen juureen "letittäen" ja kuminauhalla kiinnittäen, samaan tyyliin kuin irralliset kuiturastat. (Voin antaa tästä tarkempia vinkkejä, jos kiinnostaa.) Nämä irralliset villarastat voi pestä ihan tavallisesti muiden rastojen joukossa, ja sitten vaihdella erivärisiksi kun niihin kyllästyy. Näin olen itse tehnyt, kun haluan hieman vaihtelua ulkonäkööni :) - kuntietäis
kuidut ovat... kirjoitti:
...aitoa hiusta, eli värjääntyvät kyllä ihan normaalisti. Värjätessä pitää ottaa huomioon, että rastoihin uppoaa tavallisiin hiuksiin verrattuna huima määrä väriä. Huomioi myös, että jos värjäät vain muutamia rastoja mustaksi, niin voi olla vaikeaa estää väriä leviämästä viereisiin rastoihin kun peset hiuksesi.
Jos päätät kerran värjätä rastasi (tai osan niistä) tummiksi, niin värinpoistollakaan et luultavimmin enää saa niitä vaaleiksi. Eli kannattaa miettiä tarkkaan ennen kuin värjäilee.
Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla mustien tai muun väristen pötkylöiden huovuttaminen villasta, ja niiden kiinnittäminen omien rastojen juureen "letittäen" ja kuminauhalla kiinnittäen, samaan tyyliin kuin irralliset kuiturastat. (Voin antaa tästä tarkempia vinkkejä, jos kiinnostaa.) Nämä irralliset villarastat voi pestä ihan tavallisesti muiden rastojen joukossa, ja sitten vaihdella erivärisiksi kun niihin kyllästyy. Näin olen itse tehnyt, kun haluan hieman vaihtelua ulkonäkööni :)okei ehkä luovun siitä rastojen värjäys ideasta^^
Nuo villarastatkin kuulostavat kivoilta :) (Siis muutama pötkö oikeiden sekaan) Eli kyllä kaipaan jotain vinkkiä tai linkkiä niistä kiitos :D - edellinen
kuntietäis kirjoitti:
okei ehkä luovun siitä rastojen värjäys ideasta^^
Nuo villarastatkin kuulostavat kivoilta :) (Siis muutama pötkö oikeiden sekaan) Eli kyllä kaipaan jotain vinkkiä tai linkkiä niistä kiitos :D...huovutusvillasta sellaisia omien rastojen paksuisia pötkyjä, jotka ovat kaksi kertaa pidempiä kuin omat rastani. Huopaa tätä varten saa ostettua askartelutarvikeliikkeistä (pienissä pusseissa), kehräämöiltä, ja Helsingissä hieman isommissa pusseissa ainakin Kirjokanta-nimisestä liikkeestä (http://www.kirjokanta.fi/yhteys.html ).
Koska minun rastani ovat aika ohuita, niin olen kiinnittänyt yksittäisiä huoparastoja näin, kaverin avustuksella:
- Ota kaksi vierekkäistä omaa rastaasi
- Aseta huoparasta niiden väliin poikittain, niin että sen keskikohta on kahden oman rastasi välissä
- "Letitä" siten, että siirrät omat rastat ristiin huoparastan yli, sitten huoparastan päät ristiin omien rastojen yli, jne.
- Letitä noin 1-2 cm, ja kiinnitä läpinäkyvällä pienellä kuminauhalla (saa usein ostettua hiuskoriste- ja korukaupoista) tai mahdollisimman kestävällä langalla
Jos rastasi ovat paksumpia, niin voit myös vetää huoparastan yhden oman rastasi "juurikasvun" keskeltä läpi, letittää kolmella päädyllä (yksi oma rastasi ja kaksi huoparastan päätä), ja kiinnittää kuminauhalla. Tai jopa kiinnittää kuminauhalla ilman letittämistä.
Huoparastat kannattaa kiinnittää hieman muiden rastojen alle, koska muuten kiinnityskohta saattaa helposti näkyä. Kannattaa myös tehdä huoparastoista mieluummin hieman ohuempia kuin omat rastat, muuten saattavat näyttää "törröttäviltä".
Sivuilta http://takkutukka.defines.us/ohjesivu/disclaimer.html löytyy aika paljon infoa erilaisista tavoista tehdä ja/tai kiinnitellä erilaisia rastoja, eli sieltä kannattaa katsoa, ja soveltaa sitten sitä miten itselle parhaiten sopii. Sivuilla on myös linkkilista, josta löytyy paljon hyviä osoitteita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216665Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562285- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971042- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.87942Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767