Nykymuodista..

Ennielina

Kävinpä tässä alen loppusuorassa kuluttamassa luppoaikaani muutamassa vaatekaupassa. Ja kas, mitäpä taas huomasin. Vaatteista pidän, itsestäni en. Muuten kyllä, mutta kauppareissulla.. Kukaan ei tosin missään nimessä pakottanut minua sinne. Mutta kun kuljeskelen, olen mieluusti vaatteet päällä. Ja kun olen vaatteet päällä, olen mieluusti hyvät vaatteet päällä. Istuvat ja omasta mielestäni hyvältä näyttävät vaatteet päällä.

Olen "normaalikokoinen"- ei ylipainoa, ei hoikkuutta. Vaatteet tuntuvat kaikki suunnitellun kaposille ihmisille. Useimmat housut saivat lantioni näyttämään siltä, kuin se olisi jättiläisen ja useimmat paidat olivat paikoin erittäin hyviä, mutta suurimmaksi osaksi jostain pussittuvia, vaikkakin muka oikeaa kokoa. Kokeilin tietysti eri kokoja, mutta ei ja ei..

Minkälainen sitten on normaali vartalo?

Isojen ihmisten vaatteet ovat kaiken peittäviä ja hyviäkin, mutta ne taas ovat liian isoja!
Ompelutaitoa minulla ei paljoa ole, luotan nyky-yhteiskunnan tarjontaan. Kuinka kauan vielä? ;)
Myöskään vaatteiden teettäminen ei varojeni vuoksi ole mahdollista, lisäksi vaatteeni kuluvat loppuun kovin äkkiä.

No, kirjoittakaa nyt joku muukin jotain!! Siis aiheeseen liittyen-onko teillä ongelmia ja jos, mikä on ratkaisunne?

5

918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.A

Kyllä minäkin olen ihmeissäni nykyisin sovittaessani vaatteita. Olen hoikistunut n.kymmenellä kilolla parin vuoden aikana ja luulisi vaatekoon pienentyneen luonnollisestikin. Hassua, mutta tuntuu kuin kokomerkinnät olisivat pienentyneet ja minä kasvanut.
      Hyvin harvoin löytää hyvin istuvan vaatteen esim. hameen,-bleiserin jne. Olisipa varaa teetättää tai sitten korjauttaa kalliit vaatteet juuri sopiviksi.
      Tänä kesänä uskalsin pukeutua muuten juuri sellaisiin ihaniin helletoppeihin ja mekkoihin kuin aina haaveillut. Ei supermuodikkaita mutta iihania ja minä viihtynyt niissä.

• Mies

En ymmärrä ku kaikki naiset valittaa, että nykyään myydään vaan liian pieniä kokoja jne... Mun tyttöystävälle (22v) ei meinaa löytyä tarpeeksi pieniä kokoja mistään, melkein lastenvaatteita pitää ostaa, vaikka on ihan normaalikokoinen (165cm/50kg). Se joutuu aina ite pienentää kaikkia vaatteita mitä ostaa (varsinkin vyötäröstä pitää kaventaa).

Kaikki vaatteet (niin naisten kuin miestenkin) on suunniteltu joilleki L-XL-kokoisille tai sellasille tasapaksuille tai isomahaisille!

Ps. Isojen vaatteiden pitäis maksaa enemmän ku pienten!

• Nainen

Mies,sun tyttöystäväsi on laiha!165/50 ei ole kuin henkäys.Itse olen vain 2cm pidempi kuin hän ja jokunen vuosi sitten painoin juur tuon alipainon verran,eli 50kg.

Vaatekoko oli pieni:xs,34-36 tai lastenvaateosastolta...

En ainakaan minä nauttinut ulkomuodostani,2lapsen äitinä ja ikääkin oli jo 30v.

Nyt 15kg "pulleampana"-jippii!!!Olen kyllä huomannut että vaatemarkkinat on suunnattu entisenlaiselleni minälle...Eipä mitään,kyllä mä vaatteita löydän mut etsimään joutuu,entistä enemmän.

Niin,toi tervetullut 15kg ei ole "läskistänyt" vaan naisistanut.Kerrankin kehtaa olla vaikka topissa,kun alla on muutakin kuin luinen rintakehä...

• femelle
        Nainen kirjoitti:

Mies,sun tyttöystäväsi on laiha!165/50 ei ole kuin henkäys.Itse olen vain 2cm pidempi kuin hän ja jokunen vuosi sitten painoin juur tuon alipainon verran,eli 50kg.

Vaatekoko oli pieni:xs,34-36 tai lastenvaateosastolta...

En ainakaan minä nauttinut ulkomuodostani,2lapsen äitinä ja ikääkin oli jo 30v.

Nyt 15kg "pulleampana"-jippii!!!Olen kyllä huomannut että vaatemarkkinat on suunnattu entisenlaiselleni minälle...Eipä mitään,kyllä mä vaatteita löydän mut etsimään joutuu,entistä enemmän.

Niin,toi tervetullut 15kg ei ole "läskistänyt" vaan naisistanut.Kerrankin kehtaa olla vaikka topissa,kun alla on muutakin kuin luinen rintakehä...

oon melko saman kokoinen kun toi miehen mainitsema tyttöystävä, 164/47 (enkä kyllä mielestäni liian luiseva) mutta sopivien vaatteiden löytäminen on pienikokoisellekin vaikeaa sen takia kun xs-koko tuppaa nuorten liikkeistä loppumaan aina ensimmäisenä, varsinkin alennusmyynneistä on ihan turha lähteä edes etsimään mitään. ja missä on noiden vaateliikkeiden pitäjien markkinataju kun kerta selvästi pienet koot loppuu ekana ja alennustangot on aina täynnä xl:ää niin miten ei niitä pienempiä kokoja tajuta tilata silloin enempi kuin isoja? ja sit vielä että jos joku sanoo ettei löydä vaatteita kun kaikki suunnitellaan laihoille niin kyllä jos ei xl mene päälle ni saa jo aika ylipainoinen olla.

• pallokoipi

Kuulosti kovin tutulta tuo ensimmäisen kirjoittajan valitus. Olen mielestäni normaalikokoinen, 168/60 ja yleensä itseeni aivan tyytyväinen. Mutta jos erehdyn kauppaan niin itsetunnosta ei ole kohta paljoa jäljellä.
      Housut kuin housut saavat minut näyttämään karmean paksulta ja takit ja jakut pussittavat kummasti.

Ongelmaan on pari ratkaisua kuitenkin. Espritin housut käyvät hyvin, paitsi lompakolle. Istuvaa hametta en ole vuosiin löytänyt, mutta niitä on onneksi helppo ommella.

Teettämistä en ole sen jälkeen harkinnut kun teetin housut, ja ajattelin että kerrankin saan sopivat. Mutta ne ovat saman malliset kuin kaupankin housut, siis pussi mahan kohdalla ja tiukat reisistä. Ompelijan mielestä minun pitäisi tehdä jotain reisilleni. Mutta mitä?
      Jos tietäisin niin olisin sen jo tehnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      64
      6185
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      81
      3826
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2831
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      2360
    5. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      44
      2260
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1863
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1709
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      85
      1322
    9. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1271
    10. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1256
    Aihe