Vaikeimmat yo-kokeet kautta aikojen

jukepuke

Minkä vuoden/vuosien pitkän matematiikan yo-koe/kokeet mahtaa olla vaikein/vaikeimmat kautta aikojen?

Oma lukion pitkän matematiikan opettajani kertoi, että vuoden 1996 keväällä oli sen verran vaikeat kokeet, että läpipääsy raja oli 6p normaalin ~12 pisteen sijaan. Samalla tavalla kävi kevään 2003 kirjoituksissa, jolloin läpipääsy 6p ja Laudaturin raja taisi olla 48 pistettä, jos nyt en ihan väärin muista.

Olisiko jollain mielessä vieläkin vaikeampaa koetta? Erityisesti vanhemmissa kokeissa saattaisi olla vaikeita tekeleitä...?

12

9054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasf

Itse kirjoitin -94 laajan matikan ja silloin laudaturin raja oli muistaakseni 37 pistettä. Koe oli vaikea ja muistan erityisesti ketutuksen kun kokeen jälkeen kävi ilmi, että muut saivat neljästä tehtävästä saman vastauksen ja minä erilaisen. Tulosten jälkeen kävi kuitenkin ilmi, että omat vastaukset olivat oikeita. Tilanne jäi erittäin elävästi mieleen kun itkin saavani C:n, mutta sieltä tuli hyvin vahva L :)

Tuolloin oli vielä vanha laudatur, eli nykyinen E.

• ffffs

Minä olisin saanut täydet pisteet mistä tahansa YO-kokeesta. Kuten sainkin omana kirjoitusvuonna 93, joka harmitti kun koe oli äärimmäisen helppo.

Kokeen tasoa tulísikin kiristää koska kuka tahansa luupää voi kirjoittaa L:n.

• Vaikeutta lisää
        ffffs kirjoitti:

Minä olisin saanut täydet pisteet mistä tahansa YO-kokeesta. Kuten sainkin omana kirjoitusvuonna 93, joka harmitti kun koe oli äärimmäisen helppo.

Joo sama vika, harmittaa kun kokeet ovat niin helppoja, ettei edes täysistä pisteistä voi olla ylpeä.

Koska L:n kirjoittajien määrä on suhteessa osallistuja määrään aina samaa luokkaa, niin ei minusta kylläkään ole vaaraa, että kuka tahansa luupää saisi ällän. Sehän ei ole sitten kirjoittajien syy jos tehtävät ovat turhan helppoja!

Tosin kyllä jos kevään -04 pisteraja L:ään oli 57p, niin täytyy myöntää, että tuolloin M tason opiskelijalla oli mahdollisuus ällään, jos vaan
        laski huolellisesti! Siis syön sanani ja myönnän että olet oikeassa; kuka tahansa luupää voi ottaa ällän.

Magnan kirjoittajahan on minun mielestä matemaattisesti aika luupää!

• jukepuke
        ffffs kirjoitti:

...on ollu kyllä 93 vuonna kumman helppo yo. Viimenen tehtäväkin on suorastaan säälittävän helppo =/.

• jens
        ffffs kirjoitti:

Eikö ole mahdollisuutta minkäänlaiseen huolimattomuusvirheeseenkään?

• Wanha waari

Vuonna 1968 oli sen aikaiseen saatuun lukio-opetukseen verrattuna aika hankalat kokeet. Pitkän lukijana kirjoitin laudaturin varmuuden vuoksi lyhyestä, mutta pitkä tuntui jälkikäteen jopa helpommalta. En usko, että helpoimmasta päästä kumpikaan. Kaipa netistä löytyvät tuonkin vuoden tehtävät, jos joku haluaa tsekata. Itse olen säilönyt nuo lehtileikkeenä.

Esimerkkejä malliksi.

a)(Lyhyt) Osoita, että käyrän y = x 1 (1/x) tangentin ja asymptoottien rajoittaman kolmion ala ei riipu siitä, mihin pisteeseen tangentti on piirretty.

b) (Pitkä) Yhtälön x^2 px q = 0 kertoimiksi p ja q valitaan umpimähkään ja toisistaan riippumatta reaaliluvut |p|

• jens

Nuo antamasi tehtävät eivät ole erityisen haastavia, ehkä nykyisen kokeen 8-10 tehtävien luokkaa.

• jens

a) kolmion ala aina 2
        b) 83,3%

• ????

B-kohdassa laskisin suotuisten tapausten pinta-aloja p-q koordinaatistossa ,ja siitä tulee yhtälö:
        (x/100)*16=4 4 (4/3)=>x=58,33 %

• jens
        ???? kirjoitti:

B-kohdassa laskisin suotuisten tapausten pinta-aloja p-q koordinaatistossa ,ja siitä tulee yhtälö:
        (x/100)*16=4 4 (4/3)=>x=58,33 %

selviät tehtävästä ilman integrointia. Ratkaisu on ehdollinen todennäköisyys P(A|B),
        missä A = {q < p^2/4} ja B = {|q|

• ????
        jens kirjoitti:

selviät tehtävästä ilman integrointia. Ratkaisu on ehdollinen todennäköisyys P(A|B),
        missä A = {q < p^2/4} ja B = {|q|

Tuo 4/3 on käyrän q=p^2/4 ja p-akselin välinen ala välillä p=-2...2 ,ja se tietysti saadaan integroimalla

4 4 eli 8 on p-akselin alapuolella oleva ala välillä p=-2...2 ja q=0...-2

16 on kaikkien tapausten ala välillä p=-2...2 ja q=-2...2

td=((4/3) 8)/16

• jens
        ???? kirjoitti:

Tuo 4/3 on käyrän q=p^2/4 ja p-akselin välinen ala välillä p=-2...2 ,ja se tietysti saadaan integroimalla

4 4 eli 8 on p-akselin alapuolella oleva ala välillä p=-2...2 ja q=0...-2

16 on kaikkien tapausten ala välillä p=-2...2 ja q=-2...2

td=((4/3) 8)/16

helppo tehtävä varmaan. Näpyttelin sen suoraan laskimella, ilman paperia. Anteeksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33