Ikävä on

Tyhjä kuori

On se vaan niin järkyttävää, miten voi ikävä iskeä ja jäytää. Ikävöin veljeäni niin paljon että sattuu! Lepää rauhassa rakas veli. Olit mulle tosi tärkeä vaikken sitä osannutkaan sulle sanoa. Toivottavasti sulla on nyt kaikki hyvin.

17

2063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isätön

Mulla on aivan samat fiilikset.
      Ikävä on niin sanoinkuvaamaton...
      Se tulee välillä päälle niinkuin hyökyaalto. Se tukehduttaa ja olo on niin epätoivoinen ja paha, ettei mitään määrää.
      Ei millään tahdo uskoa, että isää ei enää ole. Että se ei enää ikinä soita, eikä tuu katsomaan lapsia ja painiin pikkusällin kanssa. Eikä enää ikinä pidä hullunhauskoja Halloweenbileitä lapsille, eikä soita että joko lapse tnukkuu..eikä..eikä MITÄÄN!!!
      Mie joka ilta toivon, että isä tulisi unessa mun luo. Että mie voisin vielä sanoa miten paljon rakastan, ja miten paljon ikävöin..
      Voi Perkeleen perkele.Miten helevetissä tästä mennään eteenpäin...

• Tyhjä kuori

Mulla tuli veli uneen tällä viikolla, ja mun mielestä se oli aivan kamalaa. Olin unessa vanhempieni luona kotona, niinkuin pienenä, ja sitten kuului tömistelyä ovelta ja mietin että tuleekohan mun veli. Juoksin eteiseen ja siinä se oli! Se oli niin komea ja hoikka ja lihaksikas ja hyvinvoiva, hyppäsin sen kaulaan ja itkin ja itkin että sä olet elossa, sä oot sittenkin elossa, mä tiesin sen! Ja sitten heräsin ja sekunnissa tajusin että se oli vaan unta. Mun veli on edelleen kuollut eikä mikään taika tuo sitä enää takaisin. Tuntui yhtä musertavalta kuin sinä hetkenä, kun äiti ja isä tuli kotiini molemmat itkien, ja kertoivat että veljeni on löydetty kuolleena. Sitä paskan ja tuskan määrää.

Toivon etten enää ikinä näe veljestäni unta, ainakaan tuollaista missä hän on elossa. En kestä sitä tunnetta kun joutuu uudestaan tuntemaan sen "veljeni on kuollut" -tunteen.

Mutta sinulle isätön, toivon että isäsi tulee uneesi jos niin haluat. Ja uskon että ajan kanssa hän kyllä tuleekin, ei ehkä heti nyt, mutta jossain vaiheessa.

Ja kyllä tästä oikeasti selviää, vaikkei sitä aina pysty käsittämään kun sattuu niin paljon. Kyllä me selvitään.

• Isätön
        Tyhjä kuori kirjoitti:

Mulla tuli veli uneen tällä viikolla, ja mun mielestä se oli aivan kamalaa. Olin unessa vanhempieni luona kotona, niinkuin pienenä, ja sitten kuului tömistelyä ovelta ja mietin että tuleekohan mun veli. Juoksin eteiseen ja siinä se oli! Se oli niin komea ja hoikka ja lihaksikas ja hyvinvoiva, hyppäsin sen kaulaan ja itkin ja itkin että sä olet elossa, sä oot sittenkin elossa, mä tiesin sen! Ja sitten heräsin ja sekunnissa tajusin että se oli vaan unta. Mun veli on edelleen kuollut eikä mikään taika tuo sitä enää takaisin. Tuntui yhtä musertavalta kuin sinä hetkenä, kun äiti ja isä tuli kotiini molemmat itkien, ja kertoivat että veljeni on löydetty kuolleena. Sitä paskan ja tuskan määrää.

Toivon etten enää ikinä näe veljestäni unta, ainakaan tuollaista missä hän on elossa. En kestä sitä tunnetta kun joutuu uudestaan tuntemaan sen "veljeni on kuollut" -tunteen.

Mutta sinulle isätön, toivon että isäsi tulee uneesi jos niin haluat. Ja uskon että ajan kanssa hän kyllä tuleekin, ei ehkä heti nyt, mutta jossain vaiheessa.

Ja kyllä tästä oikeasti selviää, vaikkei sitä aina pysty käsittämään kun sattuu niin paljon. Kyllä me selvitään.

Mie oikeesti niin paljon toivon..
        Mulle tuli tänään sellanen "pakokauhun" tunne kun rupesin taas muistelemaan isää, ja huomasin että mun piti mukamas oikein muistella, että miltä isän ääni kullosti!! Siis kyllähän mä sen muistan, mutta sellanen käsittämätön ahdistus tuli kai sit siitä että sitä rakasta ääntä ei voi enää ikinä oikeesti kuulla.
        Mietin tässä juuri että haluttaisi hirveesti katsella mun nuorimman veljen pikkutytön ristiäisDVD jossa isä näkyy koko ajan..Ja kuuluu sen ääni..Mut sit mie vaan mietin että onko se liian tuskallista vielä tässä vaiheessa nähdä isä niin elävänä ja todellisena siinä. Nytkin, tässä kyyneleet valuu kokoajan ja vielä jos ajatusten lisäksi näkisin isän,niin...

Mutta kyllä kai me tästä selvitään *halaus sinulle!*

Tajusin juuri, että jos mulla on isän kuoleman takia näin kamalan paha olla ja ikävä, niin mitä se on mun rakkaalla äidillä?!? Voi apua, sitä mie en osaa edes kuvitella. Kun se kaikkein rakkain ja läheisin ihminen kolmenkymmenen yhteisen vuoden jälkeen yks kaks on riistetty rinnalta pois..
        Sitä vaan toivoo, että aika kuluisi, ja tuska hellittäisi.

• Likka
        Isätön kirjoitti:

Mulle tuli tänään sellanen "pakokauhun" tunne kun rupesin taas muistelemaan isää, ja huomasin että mun piti mukamas oikein muistella, että miltä isän ääni kullosti!! Siis kyllähän mä sen muistan, mutta sellanen käsittämätön ahdistus tuli kai sit siitä että sitä rakasta ääntä ei voi enää ikinä oikeesti kuulla.
        Mietin tässä juuri että haluttaisi hirveesti katsella mun nuorimman veljen pikkutytön ristiäisDVD jossa isä näkyy koko ajan..Ja kuuluu sen ääni..Mut sit mie vaan mietin että onko se liian tuskallista vielä tässä vaiheessa nähdä isä niin elävänä ja todellisena siinä. Nytkin, tässä kyyneleet valuu kokoajan ja vielä jos ajatusten lisäksi näkisin isän,niin...

Tajusin juuri, että jos mulla on isän kuoleman takia näin kamalan paha olla ja ikävä, niin mitä se on mun rakkaalla äidillä?!? Voi apua, sitä mie en osaa edes kuvitella. Kun se kaikkein rakkain ja läheisin ihminen kolmenkymmenen yhteisen vuoden jälkeen yks kaks on riistetty rinnalta pois..

Mun on niin kauhee ikävä ISÄÄ, mutta tosiaan mietin, että kuinka paljon kauheempaa äitillä onkaan. Isä oli se jonka kanssa äiti joi aamukahvin, luki aamulehden, teki lumityöt yms. Ja nyt vaan mietin kuinka paha olo mulla on: minulla on mies kotona, joka nukkuu minun kanssa ja jakaa kaikki asiat. Äiti ei enää koskaan saa kokea läheisyyttä, on vain iso autio talo, missä isän askelten ääni vielä kuuluu, mutta Isää ei enää ole. Olen lapsesta asti rukoillut aina saman iltarukouksen, joka alkaa sanoilla "Suojaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää" ... Nyt ne päivät vaan isältä loppuivat! Niin järjetön ikvävä ISää!!!

• Isätön
        Likka kirjoitti:

Mun on niin kauhee ikävä ISÄÄ, mutta tosiaan mietin, että kuinka paljon kauheempaa äitillä onkaan. Isä oli se jonka kanssa äiti joi aamukahvin, luki aamulehden, teki lumityöt yms. Ja nyt vaan mietin kuinka paha olo mulla on: minulla on mies kotona, joka nukkuu minun kanssa ja jakaa kaikki asiat. Äiti ei enää koskaan saa kokea läheisyyttä, on vain iso autio talo, missä isän askelten ääni vielä kuuluu, mutta Isää ei enää ole. Olen lapsesta asti rukoillut aina saman iltarukouksen, joka alkaa sanoilla "Suojaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää" ... Nyt ne päivät vaan isältä loppuivat! Niin järjetön ikvävä ISää!!!

..kuin minun kirjoittamani. *halaus*
        Juuri noin miekin aattelen. Että sitä äidin tuskan määrää ei voi edes meistä lapsista kukaan kuvitella.
        Ja sekin pahentaa oloa entisestään. Että oikeesti kun itellä on näin suunnaton suru ja ikävä, niin entäs äiti?!?
        Eipä auta, yritetään mennä eteenpäin toisiamme tukien ja toisistamme turvaa hakien. Ilman isää...

• kuoli muutama viikko sitten
        Isätön kirjoitti:

..kuin minun kirjoittamani. *halaus*
        Juuri noin miekin aattelen. Että sitä äidin tuskan määrää ei voi edes meistä lapsista kukaan kuvitella.
        Ja sekin pahentaa oloa entisestään. Että oikeesti kun itellä on näin suunnaton suru ja ikävä, niin entäs äiti?!?
        Eipä auta, yritetään mennä eteenpäin toisiamme tukien ja toisistamme turvaa hakien. Ilman isää...

Rakkaani kuoli yllättäen, kaipaamaan jäin minä ja kolme lastamme. Viikko sitten oli hautajaiset, tällä viikolla olen ollut jo töissäkin.
        Lasten nähden en voi enää murtua, mutta sitten kun olen ihan yksin annan itkun tulla jos on tullakseen. Ei tätä ihan vielä ole edes tajunnut kokonaan. Ikävä on kova. Teini-ikäisistä olimme yhdessä olleet, minulla ei koskaan ketään toista ole ollutkaan. Yli kaksikymmentä vuotta ehdimme olla yhdessä...
        Toivottavasti joskus tuska hellittää, pakko on kuitenkin jaksaa tässä ja nyt, jos ei muuten niin ihanien lastemme vuoksi.

• Tyhjä kuori
        Isätön kirjoitti:

Luulen että kaikki ajattelevat suunnilleen samalla tavalla, eli että ihmiset ovat huolissaan enemmän muiden jaksamisesta kuin omastaan. Itsekin olen huolesta vääränä omien vanhempien takia, en voi olla miettimättä mikä voisi olla kamalampaa kuin haudata oma lapsensa. Ja mietin kokoajan sitä kuinka vaikeaa tämä on heille, varmasti sata kertaa vaikeampaa kuin minulle.

Toisaalta sitten taas voi hyvinkin olla että he ajattelevat samoin. Ehkäpä he ajattelevat vaikkapa että me olemme nähneet elämää ja kokeneet paljon, me kestämme kyllä tämän. Mutta mites tyttäremme, jaksaako hän veljensä poismenon.

Ei mulla oikeastaan mitään pointtia ole tässä kirjoituksessa, kunhan vaan olen huomannut että itse huolehdin vanhempieni jaksamisesta todella paljon, ja varmaan melkein jokainen aina tällaisessa tilanteessa tekee niin. Huolehtii muista enemmän kuin itsestään.

• Tyhjä kuori
        kuoli muutama viikko sitten kirjoitti:

Rakkaani kuoli yllättäen, kaipaamaan jäin minä ja kolme lastamme. Viikko sitten oli hautajaiset, tällä viikolla olen ollut jo töissäkin.
        Lasten nähden en voi enää murtua, mutta sitten kun olen ihan yksin annan itkun tulla jos on tullakseen. Ei tätä ihan vielä ole edes tajunnut kokonaan. Ikävä on kova. Teini-ikäisistä olimme yhdessä olleet, minulla ei koskaan ketään toista ole ollutkaan. Yli kaksikymmentä vuotta ehdimme olla yhdessä...
        Toivottavasti joskus tuska hellittää, pakko on kuitenkin jaksaa tässä ja nyt, jos ei muuten niin ihanien lastemme vuoksi.

Osanottoni sinulle. En voi kuvitellakaan miltä tuntuu kun menettää rakkaimpansa. Jos minun mieheni nyt kuolisi, varmaan kuolisin itsekin.

Mutta ehkä nyt on onni että sinulla on lapsesi, koska miehesi elää osittain heissä. Ympäröi itsesi perheelläsi, halatkaa paljon ja tsempatkaa toisianne.

Kyllä se joskus helpottaa, sen on vaan pakko. Paljon voimia sinulle!!

• tuska_on_kova
        Tyhjä kuori kirjoitti:

Luulen että kaikki ajattelevat suunnilleen samalla tavalla, eli että ihmiset ovat huolissaan enemmän muiden jaksamisesta kuin omastaan. Itsekin olen huolesta vääränä omien vanhempien takia, en voi olla miettimättä mikä voisi olla kamalampaa kuin haudata oma lapsensa. Ja mietin kokoajan sitä kuinka vaikeaa tämä on heille, varmasti sata kertaa vaikeampaa kuin minulle.

Toisaalta sitten taas voi hyvinkin olla että he ajattelevat samoin. Ehkäpä he ajattelevat vaikkapa että me olemme nähneet elämää ja kokeneet paljon, me kestämme kyllä tämän. Mutta mites tyttäremme, jaksaako hän veljensä poismenon.

Ei mulla oikeastaan mitään pointtia ole tässä kirjoituksessa, kunhan vaan olen huomannut että itse huolehdin vanhempieni jaksamisesta todella paljon, ja varmaan melkein jokainen aina tällaisessa tilanteessa tekee niin. Huolehtii muista enemmän kuin itsestään.

Veljeni lähti tästä maailmasta 14.3, olen niin rikki, kuten sanoitkin huolehdin vanhemmistani enemmän kuin itsestäni, yritän olla kovana, itken itsekseni ja autan heitä. ohh... jos saisin aikani takaisin kertoisin hänelle kuinka paljon mä häntä rakastan.. tuskani on kova... en tiiä jaksanko mä..........

• karin
        tuska_on_kova kirjoitti:

Veljeni lähti tästä maailmasta 14.3, olen niin rikki, kuten sanoitkin huolehdin vanhemmistani enemmän kuin itsestäni, yritän olla kovana, itken itsekseni ja autan heitä. ohh... jos saisin aikani takaisin kertoisin hänelle kuinka paljon mä häntä rakastan.. tuskani on kova... en tiiä jaksanko mä..........

olen menettänyt rakkaan pikkuveljeni. Siitä on noin kolme kuukautta. Kyllä sinä pärjäät, vaikka nyt varmasti tuntuu, että et voi jaksaa. Yksi päivä kerrallaan. Älä ajattele pitemmälle.
        Tuskasi on kova, niin se oli minullakin. On se edelleenkin. Se vain muuttaa muotoaan ja hiukan helpottaa.
        Lämmin halaus sinulle, ja voimia. Toivottavasti joku muistaa rutistaa sinuakin!

• Tyhjä kuori
        karin kirjoitti:

olen menettänyt rakkaan pikkuveljeni. Siitä on noin kolme kuukautta. Kyllä sinä pärjäät, vaikka nyt varmasti tuntuu, että et voi jaksaa. Yksi päivä kerrallaan. Älä ajattele pitemmälle.
        Tuskasi on kova, niin se oli minullakin. On se edelleenkin. Se vain muuttaa muotoaan ja hiukan helpottaa.
        Lämmin halaus sinulle, ja voimia. Toivottavasti joku muistaa rutistaa sinuakin!

Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Pitää ottaa vaan päivä kerrallaan, ja aluksi ehkä jopa tunti kerrallaan. Minulla alkaa pahin ahdistus mennä ohi, ja vajaa kaksi kuukautta on mennyt. Tottakai jokainen kokee asian yksilöllisesti, mutta uskon että kun vaan jaksat hetken aikaa ottaa ihan rauhassa, niin sitten jossain vaiheessa huomaa että se vaan on helpottanut.

Tsemppiä ja voimia.

• äipyli
        tuska_on_kova kirjoitti:

Menetin veljeni viime syksynä, hän sairasti vuoden. Tuon vuoden aikana näin miten rakas ihminen hiipuu, pala palalta särkyy... on niin mieletön ikävä...mikään ei ole enää niinkuin ennen, eikä enää milloinkaan palaa ennalleen. Silti haluan uskoa, että pikkuveljelläni on nyt parempi olla siellä jossain. Joka päivä hän kulkee mukanani. Uskon, että meille rakkaat ihmiset jäävät tänne jonnekin kulkemaan mukanamme ja lohduttavat silloin kun on vaikeaa. Välillä kyllä muistot satuttavat enemmän kuin antavat lohtua. On vain annettava ajan kulua...

• Melli

minullakin äitiäni, niin valtavan kova ikävä.
      Vielä kun saisin sanoa, että hän minulle tärkeä, kun saisin halata.
      Kuinka surullista tämä maailmanmeno onkaan, yhtäkkiä tärkeä ihminen on poissa. Kokonaan poissa. Ja sellaisen asian kanssa on vain opittava elämään.

• äitinsä

äkillisesti menettänyt, ikävä on sanoinkuvaamatonta..miten oma rakas äiti voi olla poissa, olisi niin paljon hänelle sanottavaa. Möykky sisällä puristaa koko ajan..

• ystäväinpäivänä

pikkuvelun kuolemasta.ja ikävä on edelleen kova.toivon että jonain päivänä sitä pystyis erinlailla käsittelemään tätä kamalaa surua mikä on tällä hetkellä..jaksamisia teille kaikille läheisensä menettäneille.yritetään rämpiä eteen päin.jollakin tavalla...

• Anonyymi

Ikävä ja kaipaus on sietämättömän vaikeaa kestää. Tuntuu, että
      sekoaa. Ahdistaa niin valtavast. Itkeminen helpottaa
      hitusen siksi hetkeksi, mutta tuska ja kaipaus on aina vain yhtä voimakasta
      ja vaikeaa. Se tuntuu ylitsepääsemättömältä. Olen niin yksinkin.
      Apuaaaaaaaaaaaa !!!

• Anonyymi

Jaksamista kaikille surussa !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2558
    2. 135
      1964
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1291
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1133
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1089
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1053
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe