pulssimittareiden luotettavuudesta...

mittarimato

ja kunnosta. Te jotka olette hankkineet sykemittarin: paljonko on lepopulssi, lenkin keskiarvopulssi, maksimipulssi. Vaikka liikunan puute selittääkin osan, vaikea uskoa pian 40 vuotiaan kaverini lepopulssia 75, lenkki k.arvosykettä 165 ja sitä, että vaikka juoksee ns. puhevauhtia, pulssi voi mäissä nousta 185:een. Onko kyse tavanomaista korkeammasta syketasosta yleensä vai kannattaisiko mittari kalibroida. Cooper mennee 3000 metrin paikkeille.

7

918

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jone

Sykkeet ovat yksilöllisiä ja vertailu muiden kanssa on aika turhaa. Jos epäilee mittarin heittävän, niin eikö kannattaisi ensin kokeilla sykettä kädellä?

• hullu

Mulla on kans sykemittari kotona, se ei oo Polar-laatua, vaan olen ostanut sen joskus Anttilasta.. Ne luvut mitä mittari näyttää on minun mielestäni täyttä huuhaata.. Olen hieman urheilullinen, en kuitenkaan loistava kuntoinen. Mittari näyttää minulle 195 portaissa (n.15 porrasta) jos harpon ne ylös samalla puhuessa. Lepopulssini on huomattavasti pienempi (en muista tarkalleen mitä, n.88, luulisin).

En ole varma onko mittarissani vikaa, mutta laatikkoon se on jäänyt noiden tuloksien takia.

• Sykettä seuraten kuntoa

Sain sykemittarin (Polar) keväällä tueksi kunnonkohentamiseen ja painonpudotukseen ja olen todennut sen toimivan hyvin. Lepopulssi 45-55 (ihan käsipelilläkin mitattuna), pikkuaskareissa 60-80 ja lenkillä vauhdikkaasti kävellen 120 tuntumassa. Tavoitepulssin (sopivatehoisen esim.kalorinkulutukseen) saavuttamiseksi (116-152)pitää välillä juosta. Mittarissani on henkilökohtaisesti asetettavat tavoitesykkeet iän, painon, pituuden ja kunnon mukaan. Olen varsin hyväkuntoinen yli nelikymppinen nainen.
      Lenkille lähtiessä syke saattaa hetkittäin pompahdella yli 180 johtuen sykkeen epätasaisuudesta, mutta se tasoittuu kyllä matkan jatkuessa. Pitää huomioida myös,että laite on oikein asennettu ja laadukas. Suosittelen pitkäjänteistä seurantaa ja sykkeen mittaamista myös käsin, kyllä se juju sieltä löytyy. Polarilla on myös erittäin hyvät nettisivut, joissa on paljon tietoa asiasta jos kiinnostaa.
      Useinhan juuri liian kovalla sykkeellä kuntoilu
      aloitetaan ja sitten into lopahtaa. Hyväkuntoinen taas voi (kuten minä) jämähtää paikoilleen eikä nosta sykettä riittävästi ja riittävän kauan, syke- ja kalorimittari on armoton lenkkikaveri!

• Kuntoilija

Kyllä ainakin Polarin sykemittareihin voi luottaa. Vuosia olen käyttänyt ja keväällä ostin edistynemmän mallin joka kertoo vähän enemmän tietoa.
      Lepopulssi makuulla ja seistessä on eri asia, miten oli kaverisi kanssa - oliko makuulla.
      Ylämäissä itselläni on ollut joskus yli 200 pulssia vaikka iän mukaan korkein saisi olla paljon alempi. Joten se on varsin yksilöllistä ja pohjakunnostakin riippuvaa.
      Pulssimittari on hyvä kuntoilijan apuväline - jatka käyttöa, mutta älä osta "Halpahallin" halpatuotetta.

• saattaa vaikuttaa

Useat verenpaineen tai mielenterveyden hoitoon tarkoitetut lääkkeet saattavat joko laskea tai nostaa sydämen syketasoa.

• mittarinkäyttäjä

Itselläni ainakin sykkeeseen vaikuttaa mm. yleinen rasitusaso (harjoitusviikon rankkuus), vuorotyöt, nestetasapaino (vaikutus aika vähäinen)

Oma tuntemus on kuitenkin se tärkein asia. Sykemittari on orja ja oma keho isäntä.

• ooo

Kyllä sykemittariin voi luottaa. Maksimisykkeen arvo 220-ikä pätee vain osalle ihmisistä. Joillakin se on selvästi yli tai alle. Ero voi olla kymmeniä sykäyksiä. Myös leposykkeessä on suurta vaihtelua henkilöiden välillä. Esimerkiksi Janne Holménin leposyke on n. 50, kun se joillakin muilla kestävyysurheilijoilla on vain 30. Ns. puhevauhti on myös venyvä käsite, sillä kovemmassakin vauhdissa pystyy puhumaan - tosin vaikeammin. Yksi mahdollisuus olisi testata maksimisyke.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      31
      11210
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      56
      8893
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5435
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3724
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3628
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3584
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3318
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      58
      2641
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      70
      2353
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      31
      1882
    Aihe